«Вакрешвар Пандит в играх Шри Чайтаньи Махапрабху». Шрила А. Ч. Бхактиведанта Свами Прабхупада | “Vakresvara Pandit in Sriman Mahaprabhu’s Pastimes.” Srila A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupad
Russian
Вакрешвар Пандит в играх Шри Чайтаньи Махапрабху
Прославление Вакрешвара Пандита в день его явления
Упоминания в «Шри Чайтанья-чаритамрите»
(в переводе Шрилы А. Ч. Бхактиведанты Свами Прабхупады)
Ади-лила, глава 6:
«Слава Шри Адвайты Ачарьи».
Стихи 49,50:
«Шривас, Харидас, Рамадас, Гададхар, Мурари, Мукунда, Чандрашекхар и Вакрешвар — все они достойны восхвалений и отличаются глубоким знанием шастр, но, сознавая себя слугами Господа Чайтаньи, они теряют разум от счастья».
Ади-лила, глава 10:
«Ствол, ветви и побеги древа Чайтаньи».
Стихи 17–20:
«Девананда Пандит был профессиональным чтецом „Шримад-Бхагаватам“, но по милости Вакрешвара Пандита и Господа он понял, как нужно толковать „Бхагаватам“ с точки зрения бхакти».
Мадхья-лила, глава 1:
«Поздние игры Шри Чайтаньи Махапрабху».
Стих 252:
«Там были Шривас, Рамай, Видьянидхи, Гададхар, Гангадас, Вакрешвар, Мурари, Шукламбар, Буддхиманта Хан, Нандана, Шридхар, Виджая, Васудева, Дамодар, Мукунда, Санджая и многие другие. Всех я даже не смогу упомянуть. Поистине, туда пришли все жители Навадвипы. Господь встретил их улыбками и благосклонными взглядами».
а̄нанде на̄чайе сабе бали’ ‘хари’ ‘хари’
а̄ча̄рйа-мандира хаила ш́рӣ-ваикун̣т̣ха-пурӣ
«Все пели Святое Имя Хари и самозабвенно танцевали. Так дом Адвайты Ачарьи превратился в Шри Вайкунтха Пури».
Мадхья-лила, глава 10:
«Возвращение Господа в Джаганнатха Пури».
Стихи 80–82:
«Узнав, что Шри Чайтанья Махапрабху вернулся, Адвайта Ачарья Госвами возликовал. Охваченный небывалым экстазом любви, Он долгое время издавал громоподобные звуки, танцевал и пел».
«По окончании дхупа-арати, церемонии поклонения Господу, преданные все вместе запели. К ним вышел падичха, распорядитель храма, и поднес каждому гирлянду и сандаловую пасту».
«В четырех группах было восемь мриданг и тридцать две пары каратал. Вместе они издавали трансцендентные звуки, и, услышав их, собравшиеся люди восклицали: „Как хорошо! Как хорошо!“».
«Шри Чайтанья Махапрабху стоял в центре, со всех сторон окруженный танцующими, но при этом каждому из них казалось, что Господь Чайтанья смотрит только на него».
«Когда Кришна во время Своих игр во Вриндаване обедал на берегу Ямуны, Он сидел в окружении друзей-пастушков, и каждый из них считал, что взгляд Кришны устремлен на него. Точно так же, когда Чайтанья Махапрабху наблюдал танец, каждый танцующий видел, что Чайтанья Махапрабху смотрит прямо на него».
Антья-лила, глава 7:
«Встреча Шри Чайтаньи Махапрабху с Валлабхой Бхаттой».
Стихи 49–53:
«„Ачарьяратна, Ачарьянидхи, Гададхар Пандит, Джагадананда, Дамодар, Шанкара, Вакрешвар, Кашишвар, Мукунда, Васудева, Мурари и многие другие преданные явились в этот мир на земле Бенгалии, чтобы проповедовать всем и каждому славу Святого Имени Кришны и важность любви к Нему. Благодаря им Я понял смысл преданного служения Кришне“».
«Шри Чайтанья Махапрабху знал, что сердце Валлабхи Бхатты исполнено гордости, и потому Он произнес эту речь, намекая на то, как можно по-настоящему понять смысл преданного служения».
Антья-лила, глава 11:
«Уход Харидаса Тхакура».
Стихи 63–67:
«Все преданные пили воду, которая омыла лотосоподобные стопы Харидаса Тхакура, а затем умастили его тело сандаловой пастой, поднесенной Господу Джаганнатху».
«Тело Харидаса Тхакура поместили в яму, выкопанную в песке. Сверху на него положили остатки подношений Господу Джаганнатху, такие как шелковые веревки, сандаловую пасту, пищу и одежду».
Srivasa, Haridasa, Ramadasa, Gadadhara, Murari, Mukunda, Chandrasekhara and Vakresvara are all glorious and are all learned scholars, but the sentiment of servitude to Lord Chaitanya makes them mad in ecstasy.
Adi-lila 10:
The Trunk, Branches and Sub-branches of the Chaitanya Tree
Text 17–20
Vakresvara Pandita, the fifth branch of the tree, was a very dear servant of Lord Chaitanya’s. He could dance with constant ecstasy for seventy-two hours.
Sri Chaitanya Mahaprabhu personally sang while Vakresvara Pandita danced, and thus Vakresvara Pandita fell at the lotus feet of the Lord and spoke as follows.
“daśa-sahasra gandharva more deha’ candramukha
tārā gāya, muñi nācoṅ — tabe mora sukha”
“O Chandramukha! Please give me ten thousand Gandharvas. Let them sing as I dance, and then I will be greatly happy.”
Devananda Pandita was a professional reciter of Srimad-Bhagavatam, but by the mercy of Vakresvara Pandita and the grace of the Lord he understood the devotional interpretation of the Bhagavatam.
Madhya-lila 1:
The Later Pastimes of Lord‚ Sri Chaitanya Mahaprabhu
Text 252
kata nāma la-iba yata navadvīpa-vāsī
sabāre mililā prabhu kṛpā-dṛṣṭye hāsi’
Srivasa, Ramai, Vidyanidhi, Gadadhara, Gangadasa, Vakresvara, Murari, Suklambara, Buddhimanta Khan, Nandana, Sridhara, Vijaya, Vasudeva, Damodara, Mukunda, Sanjaya and all the others, however many I can mention — indeed, all the inhabitants of Nabadwip — arrived there, and the Lord met them with smiles and glances of mercy.
When Advaita Acharya Goswami heard of Sri Chaitanya Mahaprabhu’s return, He became very pleased. In His great ecstasy of love, He made a rumbling sound and danced and chanted for a long time.
The great Personality of Godhead, Sri Chaitanya Mahaprabhu, then took all of them to the temple of Jagannatha and began the congregational chanting of the Holy Name there.
After seeing the dhupa-arati of the Lord, they all began congregational chanting. Then the padicha, the superintendent of the temple, came and offered flower garlands and sandalwood pulp to everyone.
cāri-dike cāri sampradāya karena kīrtana
madhye nṛtya kare prabhu śacīra nandana
Four parties were then distributed in four directions to perform sankirtana, and in the middle of them the Lord Himself, known as the son of Mother Sachi, began to dance.
In the four groups there were eight mrdangas and thirty-two cymbals. All together they began to vibrate the transcendental sound, and everyone said, “Very good! Very good!”
kīrtanera dhvani mahā-maṅgala uṭhila
caturdaśa loka bhari’ brahmāṇḍa bhedila
When the tumultuous vibration of sankirtana resounded, all good fortune immediately awakened, and the sound penetrated the whole universe through the fourteen planetary systems.
While this dancing was going on, Sri Chaitanya Mahaprabhu watched them and performed a miracle.
cāri-dike nṛtya-gīta kare yata jana
sabe dekhe, — prabhu kare āmāre daraśana
Sri Chaitanya Mahaprabhu stood in the middle of the dancers, and all the dancers in all directions perceived that Sri Chaitanya Mahaprabhu was looking at them.
cāri janera nṛtya dekhite prabhura abhilāṣa
sei abhilāṣe kare aiśvarya prakāśa
Wanting to see the dancing of the four great personalities, Sri Chaitanya Mahaprabhu exhibited this miracle of seeing everyone simultaneously.
Everyone who saw Sri Chaitanya Mahaprabhu could understand that He was performing a miracle, but they did not know how it was that He could see on all four sides.
In His own Pastimes in Vrndavana, when Krishna used to eat on the bank of the Yamuna and sit in the center of His friends, every one of the cowherd boys would perceive that Krishna was looking at him. In the same way, when Chaitanya Mahaprabhu observed the dancing, everyone saw that Chaitanya Mahaprabhu was facing him.
Antya-lila 7:
The Meeting of Sri Chaitanya Mahaprabhu and Vallabha Bhatta
Texts 49–53
kṛṣṇa-nāma-prema kailā jagate pracāra
iṅhā sabāra saṅge kṛṣṇa-bhakti ye āmāra”
“Acharyaratna, Acharyanidhi, Gadadhara Pandita, Jagadananda, Damodara, Sankara, Vakresvara, Kasisvara, Mukunda, Vasudeva, Murari and many other devotees have descended in Bengal to preach to everyone the glories of the Holy Name of Krishna and the value of love for Him. I have learned from them the meaning of devotional service to Krishna.”
bhaṭṭera hṛdaye dṛḍha abhimāna jāni’
bhaṅgī kari’ mahāprabhu kahe eta vāṇī
Knowing that Vallabha Bhatta’s heart was full of pride, Sri Chaitanya Mahaprabhu spoke these words, hinting at how one can learn about devotional service.
Antya-lila 11:
The Passing of Haridasa Thakura
Texts 63–67
Sri Chaitanya Mahaprabhu bathed the body of Haridasa Thakura in the sea and then declared, “From this day on, this sea has become a great pilgrimage site.”
Everyone drank the water that had touched the lotus feet of Haridasa Thakura, and then they smeared remnants of Lord Jagannatha’s sandalwood pulp over Haridasa Thakura’s body.
After a hole was dug in the sand, the body of Haridasa Thakura was placed into it. Remnants from Lord Jagannatha, such as His silken ropes, sandalwood pulp, food and cloth, were placed on the body.
cāri-dike bhakta-gaṇa karena kīrtana
vakreśvara-paṇḍita karena ānande nartana
All around the body, the devotees performed congregational chanting, and Vakresvara Pandita danced in jubilation.
«Шривас, Харидас, Рамадас, Гададхар, Мурари, Мукунда, Чандрашекхар и Вакрешвар — все они достойны восхвалений и отличаются глубоким знанием шастр, но, сознавая себя слугами Господа Чайтаньи, они теряют разум от счастья».
Ади-лила, глава 10:
«Ствол, ветви и побеги древа Чайтаньи».
Стихи 17–20:
«Девананда Пандит был профессиональным чтецом „Шримад-Бхагаватам“, но по милости Вакрешвара Пандита и Господа он понял, как нужно толковать „Бхагаватам“ с точки зрения бхакти».
Мадхья-лила, глава 1:
«Поздние игры Шри Чайтаньи Махапрабху».
Стих 252:
«Там были Шривас, Рамай, Видьянидхи, Гададхар, Гангадас, Вакрешвар, Мурари, Шукламбар, Буддхиманта Хан, Нандана, Шридхар, Виджая, Васудева, Дамодар, Мукунда, Санджая и многие другие. Всех я даже не смогу упомянуть. Поистине, туда пришли все жители Навадвипы. Господь встретил их улыбками и благосклонными взглядами».
а̄нанде на̄чайе сабе бали’ ‘хари’ ‘хари’
а̄ча̄рйа-мандира хаила ш́рӣ-ваикун̣т̣ха-пурӣ
«Все пели Святое Имя Хари и самозабвенно танцевали. Так дом Адвайты Ачарьи превратился в Шри Вайкунтха Пури».
Мадхья-лила, глава 10:
«Возвращение Господа в Джаганнатха Пури».
Стихи 80–82:
«Узнав, что Шри Чайтанья Махапрабху вернулся, Адвайта Ачарья Госвами возликовал. Охваченный небывалым экстазом любви, Он долгое время издавал громоподобные звуки, танцевал и пел».
«По окончании дхупа-арати, церемонии поклонения Господу, преданные все вместе запели. К ним вышел падичха, распорядитель храма, и поднес каждому гирлянду и сандаловую пасту».
«В четырех группах было восемь мриданг и тридцать две пары каратал. Вместе они издавали трансцендентные звуки, и, услышав их, собравшиеся люди восклицали: „Как хорошо! Как хорошо!“».
«Шри Чайтанья Махапрабху стоял в центре, со всех сторон окруженный танцующими, но при этом каждому из них казалось, что Господь Чайтанья смотрит только на него».
«Когда Кришна во время Своих игр во Вриндаване обедал на берегу Ямуны, Он сидел в окружении друзей-пастушков, и каждый из них считал, что взгляд Кришны устремлен на него. Точно так же, когда Чайтанья Махапрабху наблюдал танец, каждый танцующий видел, что Чайтанья Махапрабху смотрит прямо на него».
Антья-лила, глава 7:
«Встреча Шри Чайтаньи Махапрабху с Валлабхой Бхаттой».
Стихи 49–53:
«„Ачарьяратна, Ачарьянидхи, Гададхар Пандит, Джагадананда, Дамодар, Шанкара, Вакрешвар, Кашишвар, Мукунда, Васудева, Мурари и многие другие преданные явились в этот мир на земле Бенгалии, чтобы проповедовать всем и каждому славу Святого Имени Кришны и важность любви к Нему. Благодаря им Я понял смысл преданного служения Кришне“».
«Шри Чайтанья Махапрабху знал, что сердце Валлабхи Бхатты исполнено гордости, и потому Он произнес эту речь, намекая на то, как можно по-настоящему понять смысл преданного служения».
Антья-лила, глава 11:
«Уход Харидаса Тхакура».
Стихи 63–67:
«Все преданные пили воду, которая омыла лотосоподобные стопы Харидаса Тхакура, а затем умастили его тело сандаловой пастой, поднесенной Господу Джаганнатху».
«Тело Харидаса Тхакура поместили в яму, выкопанную в песке. Сверху на него положили остатки подношений Господу Джаганнатху, такие как шелковые веревки, сандаловую пасту, пищу и одежду».
Srivasa, Haridasa, Ramadasa, Gadadhara, Murari, Mukunda, Chandrasekhara and Vakresvara are all glorious and are all learned scholars, but the sentiment of servitude to Lord Chaitanya makes them mad in ecstasy.
Adi-lila 10:
The Trunk, Branches and Sub-branches of the Chaitanya Tree
Text 17–20
Vakresvara Pandita, the fifth branch of the tree, was a very dear servant of Lord Chaitanya’s. He could dance with constant ecstasy for seventy-two hours.
Sri Chaitanya Mahaprabhu personally sang while Vakresvara Pandita danced, and thus Vakresvara Pandita fell at the lotus feet of the Lord and spoke as follows.
“daśa-sahasra gandharva more deha’ candramukha
tārā gāya, muñi nācoṅ — tabe mora sukha”
“O Chandramukha! Please give me ten thousand Gandharvas. Let them sing as I dance, and then I will be greatly happy.”
Devananda Pandita was a professional reciter of Srimad-Bhagavatam, but by the mercy of Vakresvara Pandita and the grace of the Lord he understood the devotional interpretation of the Bhagavatam.
Madhya-lila 1:
The Later Pastimes of Lord‚ Sri Chaitanya Mahaprabhu
Text 252
kata nāma la-iba yata navadvīpa-vāsī
sabāre mililā prabhu kṛpā-dṛṣṭye hāsi’
Srivasa, Ramai, Vidyanidhi, Gadadhara, Gangadasa, Vakresvara, Murari, Suklambara, Buddhimanta Khan, Nandana, Sridhara, Vijaya, Vasudeva, Damodara, Mukunda, Sanjaya and all the others, however many I can mention — indeed, all the inhabitants of Nabadwip — arrived there, and the Lord met them with smiles and glances of mercy.
When Advaita Acharya Goswami heard of Sri Chaitanya Mahaprabhu’s return, He became very pleased. In His great ecstasy of love, He made a rumbling sound and danced and chanted for a long time.
The great Personality of Godhead, Sri Chaitanya Mahaprabhu, then took all of them to the temple of Jagannatha and began the congregational chanting of the Holy Name there.
After seeing the dhupa-arati of the Lord, they all began congregational chanting. Then the padicha, the superintendent of the temple, came and offered flower garlands and sandalwood pulp to everyone.
cāri-dike cāri sampradāya karena kīrtana
madhye nṛtya kare prabhu śacīra nandana
Four parties were then distributed in four directions to perform sankirtana, and in the middle of them the Lord Himself, known as the son of Mother Sachi, began to dance.
In the four groups there were eight mrdangas and thirty-two cymbals. All together they began to vibrate the transcendental sound, and everyone said, “Very good! Very good!”
kīrtanera dhvani mahā-maṅgala uṭhila
caturdaśa loka bhari’ brahmāṇḍa bhedila
When the tumultuous vibration of sankirtana resounded, all good fortune immediately awakened, and the sound penetrated the whole universe through the fourteen planetary systems.
While this dancing was going on, Sri Chaitanya Mahaprabhu watched them and performed a miracle.
cāri-dike nṛtya-gīta kare yata jana
sabe dekhe, — prabhu kare āmāre daraśana
Sri Chaitanya Mahaprabhu stood in the middle of the dancers, and all the dancers in all directions perceived that Sri Chaitanya Mahaprabhu was looking at them.
cāri janera nṛtya dekhite prabhura abhilāṣa
sei abhilāṣe kare aiśvarya prakāśa
Wanting to see the dancing of the four great personalities, Sri Chaitanya Mahaprabhu exhibited this miracle of seeing everyone simultaneously.
Everyone who saw Sri Chaitanya Mahaprabhu could understand that He was performing a miracle, but they did not know how it was that He could see on all four sides.
In His own Pastimes in Vrndavana, when Krishna used to eat on the bank of the Yamuna and sit in the center of His friends, every one of the cowherd boys would perceive that Krishna was looking at him. In the same way, when Chaitanya Mahaprabhu observed the dancing, everyone saw that Chaitanya Mahaprabhu was facing him.
Antya-lila 7:
The Meeting of Sri Chaitanya Mahaprabhu and Vallabha Bhatta
Texts 49–53
kṛṣṇa-nāma-prema kailā jagate pracāra
iṅhā sabāra saṅge kṛṣṇa-bhakti ye āmāra”
“Acharyaratna, Acharyanidhi, Gadadhara Pandita, Jagadananda, Damodara, Sankara, Vakresvara, Kasisvara, Mukunda, Vasudeva, Murari and many other devotees have descended in Bengal to preach to everyone the glories of the Holy Name of Krishna and the value of love for Him. I have learned from them the meaning of devotional service to Krishna.”
bhaṭṭera hṛdaye dṛḍha abhimāna jāni’
bhaṅgī kari’ mahāprabhu kahe eta vāṇī
Knowing that Vallabha Bhatta’s heart was full of pride, Sri Chaitanya Mahaprabhu spoke these words, hinting at how one can learn about devotional service.
Antya-lila 11:
The Passing of Haridasa Thakura
Texts 63–67
Sri Chaitanya Mahaprabhu bathed the body of Haridasa Thakura in the sea and then declared, “From this day on, this sea has become a great pilgrimage site.”
Everyone drank the water that had touched the lotus feet of Haridasa Thakura, and then they smeared remnants of Lord Jagannatha’s sandalwood pulp over Haridasa Thakura’s body.
After a hole was dug in the sand, the body of Haridasa Thakura was placed into it. Remnants from Lord Jagannatha, such as His silken ropes, sandalwood pulp, food and cloth, were placed on the body.
cāri-dike bhakta-gaṇa karena kīrtana
vakreśvara-paṇḍita karena ānande nartana
All around the body, the devotees performed congregational chanting, and Vakresvara Pandita danced in jubilation.