«Шри Мадхвачарья. Избранные цитаты из „Шри Чайтанья-чаритамриты“». Перевод и комментарии Шрилы А. Ч. Бхактиведанты Свами Прабхупады | “Sri Madhvacharya. Selected references from Sri Chaitanya-charitamrita.” Translations and purports by Srila A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupad


Russian

Шри Мадхвачарья

Избранные цитаты из «Шри Чайтанья-чаритамриты».
Перевод и комментарии
Шрилы А. Ч. Бхактиведанты Свами Прабхупады.

 

Ади 1: Духовные наставники
Текст 1.19

Три Божества Вриндавана [Мадана-мохан, Говинда и Гопинатх] покорили сердца гаудия-вайшнавов [последователей Господа Чайтаньи]. Я почитаю лотосные стопы этих Божеств, ибо Они — владыки моего сердца.

КОММЕНТАРИЙ

Автор «Шри Чайтанья-чаритамриты» выражает почтение трем Божествам Вриндавана: Шри Радхе-Мадана-мохану, Шри Радхе-Говиндадеву и Шри Радхе-Гопинатхаджи. Эти Божества очень дороги сердцу бенгальских вайшнавов, или гаудия-вайшнавов, которые всегда стремятся жить во Вриндаване...

Четверо великих ачарьев-вайшнавов, возглавивших четыре сампрадаи, цепи духовных учителей, а также Шрипад Шанкарачарья, основоположник школы майявады, явились в провинции Панча-дравида. Четыре ачарьи-вайшнава, которых признают и гаудия-вайшнавы, — это Шри Рамануджачарья родом из города Махабхутапури на юге штата Андхра-Прадеш, Шри Мадхвачарья родом из Паджакама, селения близ Виманагири (недалеко от города Мангалор), Вишну Свами из Пандьи и Шри Нимбарка из Мунгера Патаны, города на самом юге Индии.

Шри Чайтанья Махапрабху принадлежал к цепи духовных учителей, идущей от Мадхвачарьи, однако вайшнавы, последователи Господа Чайтаньи, не признают сторонников философии таттва-вады, тоже причисляющих себя к Мадхва-сампрадае. Чтобы отмежеваться от школы таттва-вады, бенгальские вайшнавы предпочитают называть себя гаудия-вайшнавами. Шри Мадхвачарья известен также под именем Шри Гауда-пурнананда, поэтому название Мадхва-гаудия-сампрадая вполне подходит для преемственности духовных учителей гаудия-вайшнавов. В этой сампрадае получил посвящение и мой духовный учитель Ом Вишнупад Шрила Бхактисиддханта Сарасвати Госвами Махарадж.

 

Ади 3: Внешние причины явления Господа Чайтаньи
Текст 3.40

Религия эпохи Кали — проповедь славы Святого Имени. Только ради того, чтобы прославить Святое Имя, Господь явился в облике Шри Чайтаньи — аватары желтого цвета.

КОММЕНТАРИЙ

В век Кали самым распространенным методом религиозной практики является повторение Имени Бога, и Господь Чайтанья дал людям именно этот метод. Бхакти-йога начинается с повторения Святого Имени. Мадхвачарья говорит об этом в своем комментарии к «Мундака-упанишад». Он цитирует стих из «Нараяна-самхиты»:

два̄парӣйаир джанаир виш̣н̣ух̣
пан̃чаратраис ту кевалаих̣
калау ту на̄ма-матрен̣а
пӯджйате бхагаван харих̣

«В Двапара-югу люди должны поклоняться Господу Вишну, следуя предписаниям „Нарада-панчаратры“ и других столь же авторитетных книг. Однако в эпоху Кали можно просто петь святые имена Верховной Личности Бога».

 

Ади 6: Слава Шри Адвайты Ачарьи
Текст 6.40

Господь Чайтанья всегда помнит, что Он [Адвайта Ачарья] ученик Шри Мадхавендры Пури, и потому неизменно повинуется Адвайте Ачарье и почитает Его Своим духовным учителем.

КОММЕНТАРИЙ

Шри Мадхавендра Пури является одним из ачарьев в преемственности духовных учителей, идущей от Мадхвачарьи. Двумя главными учениками Мадхавендры Пури были Ишвара Пури и Шри Адвайта Прабху. Таким образом, сампрадая (цепь духовных учителей) гаудия-вайшнавов берет начало от Мадхвачарьи.

Это признано в таких авторитетных писаниях, как «Гаура-ганоддеша-дипика» и «Прамея-ратнавали», а также с этим соглашается Гопал Гуру Госвами. В «Гаура-ганоддеша-дипике» (текст 22) приводятся все имена ачарьев, предшествовавших гаудия-вайшнавам: «Господь Брахма является непосредственным учеником Вишну, повелителя духовного мира. Его учеником стал Нарада, учеником Нарады — Вьяса, а учениками Вьясы — Шукадева Госвами и Мадхвачарья. Учеником Мадхвачарьи был Падманабха Ачарья, а учеником Падманабхи был Нарахари. Учеником Нарахари был Мадхава, ставший учителем Акшобхьи. Учеником Акшобхьи был Джаятиртха, учеником Джаятиртхи — Гьянасиндху, а учеником Гьянасиндху — Маханидхи. Учеником Маханидхи был Видьянидхи, а его учеником — Раджендра. Учеником Раджендры был Джаядхарма, который стал учителем Пурушоттамы. После Пурушоттамы был Вьясатиртха, а за ним — Лакшмипати. Лакшмипати стал учителем Мадхавендры Пури».

 

Ади 7: Господь Чайтанья в пяти ипостасях
Текст 7.110

«В этом нет вины Шанкарачарьи, ибо он сокрыл истинный смысл Вед по указанию Верховной Личности Бога».

КОММЕНТАРИЙ

Ведические произведения — это источник истинного знания, но, если не принимать их прямого значения, это приведет к заблуждению. К примеру, Бхагавад-гита — важное ведическое писание, изучаемое с давних пор, но, поскольку ее взялись комментировать бессовестные невежды, людям это не принесло пользы и никто не понял необходимости сознания Кришны...

Вот почему Шри Чайтанья Махапрабху сказал: мукхйа-вриттйе сеи артха парама махаттва — «Тот, кто раскрывает людям смысл ведических писаний, не истолковывая их по-своему, достоин восхваления». К сожалению, Шри Шанкарачарья по указанию Верховной Личности Бога пошел на компромисс между теизмом и атеизмом: чтобы хитростью привлечь к теизму безбожников, он избегал прямого объяснения Вед и толковал их только косвенно...

Цель Упанишад и «Веданта-сутры» — философски обосновать существование личностного проявления Абсолютной Истины. Имперсоналисты же, пытаясь утвердить свою философию, толкуют все утверждения «Веданты», касающиеся личностного аспекта, с помощью лакшана-вритти, косвенных методов. Поэтому, вместо того, чтобы быть таттва-вади, искателями Абсолютной Истины, они становятся майявади — жертвами иллюзии, навеянной материальной энергией. Когда Шри Вишну Свами, один из четырех ачарьев вайшнавизма, представил свое учение шуддха-адвайта-ваду, майявади немедленно воспользовались им и на его основе попытались утвердить свою философию адвайта-вады, или кевала-адвайта-вады. Чтобы опровергнуть кевала-адвайта-ваду, Шри Рамануджачарья представил учение вишишта-адвайта-вады, а Шри Мадхвачарья основал таттва-ваду; оба этих учения стали камнем преткновения для майявади, ибо они целиком, до мельчайших подробностей, развенчивают их философию.

Те, кто изучает философию Вед, хорошо знают, как убедительно эти два учения опровергают имперсонализм майявады. Шри Чайтанья тоже, опираясь на прямой смысл «Веданты», очень быстро разгромил эту философию. Он сказал, что каждый, кто следует «Шарирака-бхашье», обречен на неудачу.

 

Мадхья 9: Господь Шри Чайтанья Махапрабху путешествует в святые места
Текст 9.245–249

Далее, Чайтанья Махапрабху прибыл в Удупи, место Мадхвачарьи, где обитали философы, известные как таттва-вади. Там Он увидел Божество Господа Кришны и обезумел от экстаза.

Находясь в монастыре Удупи, Шри Чайтанья Махапрабху увидел «танцующего Гопала», самое прекрасное Божество. Это Божество явилось Мадхвачарье во сне.

Мадхвачарья извлек Божество Кришны из горки гопи-чанданы, которую перевозили на барже.

Мадхвачарья принес это Божество танцующего Гопала в Удупи и установил Его в храме. Вплоть до наших дней последователи Мадхвачарьи, известные как таттва-вади, поклоняются этому Божеству.

Шри Чайтанья Махапрабху испытал великую радость, видя эту прекрасную форму Гопала. Длительное время Он танцевал и пел, переживая экстатическую любовь.

 


English  

Sri Madhvacharya

Selected references from Sri Chaitanya-charitamrita.
Translations and purports
by Srila A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupad.

 

Adi 1: The Spiritual Masters
Text 1.19

These three Deities of Vrindavan [Madana-mohana, Govinda and Gopinath] have absorbed the heart and soul of the Gaudiya Vaishnavas [followers of Lord Chaitanya]. I worship Their lotus feet, for They are the Lords of my heart.

PURPORT

The author of Sri Chaitanya-charitamrita offers his respectful obeisances unto the three Deities of Vrindavan named Sri Radha-Madana-mohan, Sri Radha-Govindadev and Sri Radha-Gopinathji. These three Deities are the life and soul of the Bengali Vaishnavas, or Gaudiya Vaishnavas, who have a natural aptitude for residing in Vrindavan...

The four Vaishnava acharyas who are the great authorities of the four Vaishnava disciplic successions, as well as Sripad Shankaracharya of the Mayavada school, appeared in the Pancha-dravida provinces. Among the four Vaishnava acharyas, who are all accepted by the Gaudiya Vaishnavas, Sri Ramanuja Acharya appeared in the southern part of Andhra Pradesh at Mahabhutapuri, Sri Madhva Acharya appeared at Pajakam (near Vimanagiri) in the district of Mangalore, Sri Vishnuswami appeared at Pandya, and Sri Nimbarka appeared at Mungera-patana in the extreme south.

Sri Chaitanya Mahaprabhu accepted the chain of disciplic succession from Madhva Acharya, but the Vaishnavas in His line do not accept the tattva-vadis, who also claim to belong to the Madhva-sampradaya. To distinguish themselves clearly from the tattva-vadi branch of Madhva’s descendants, the Vaishnavas of Bengal prefer to call themselves Gaudiya Vaishnavas. Sri Madhva Acharya is also known as Sri Gauda-purnananda, and therefore the name Madhva-Gaudiya-sampradaya is quite suitable for the disciplic succession of the Gaudiya Vaishnavas. Our spiritual master, Om Vishnupad Srimad Bhaktisiddhanta Saraswati Gosvami Maharaj, accepted initiation in the Madhva-Gaudiya-sampradaya.

 

Adi 3: The External Reasons for Lord Chaitanya’s Appearance
Text 3.40

The religious practice for the Age of Kali is to broadcast the glories of the Holy Name. Only for this purpose has the Lord, in a yellow colour, descended as Lord Chaitanya.

PURPORT

In this Age of Kali the practical system of religion for everyone is the chanting of the Name of Godhead. This was introduced in this age by Lord Chaitanya. Bhakti-yoga actually begins with the chanting of the Holy Name, as confirmed by Madhvacharya in his commentary on the Mundaka Upanishad. He quotes this verse from the Narayana-samhita:

dvāparīyair janair viṣṇuḥ
pañcaratrais tu kevalaiḥ
kalau tu nāma-matreṇa
pūjyate bhagavan hariḥ

“In the Dvapara-yuga people should worship Lord Vishnu only by the regulative principles of the Naradapa-charatra and other such authorized books. In the Age of Kali, however, people should simply chant the Holy Names of the Supreme Personality of Godhead.”

 

Adi 6: The Glories of Sri Advaita Acharya
Text 6.40

Thinking “He [Sri Advaita Acharya] is a disciple of Sri Madhavendra Puri,” Lord Chaitanya obeys Him, respecting Him as His spiritual master.

PURPORT

Sri Madhavendra Puri is one of the acharyas in the disciplic succession from Madhvacharya. Madhavendra Puri had two principal disciples, Ishvara Puri and Sri Advaita Prabhu. Therefore the Gaudiya Vaishnava-sampradaya is a disciplic succession from Madhvacharya.

This fact has been accepted in the authorized books known as Gaura-ganoddesa-dipika and Prameya-ratnavali, as well as by Gopal Guru Goswami. The Gaura-ganoddesa-dipika clearly states the disciplic succession of the Gaudiya Vaishnavas as follows:

“Lord Brahma is the direct disciple of Vishnu, the Lord of the spiritual sky. His disciple is Narada, Narada’s disciple is Vyasa, and Vyasa’s disciples are Sukadev Goswami and Madhvacharya. Padmanabha Acharya is the disciple of Madhvacharya, and Narahari is the disciple of Padmanabha Acharya. Madhava is the disciple of Narahari, Akshobhya is the direct disciple of Madhava, and Jayatirtha is the disciple of Akshobhya.

“Jayatirtha’s disciple is Jnanasindhu, and his disciple is Mahanidhi. Vidyanidhi is the disciple of Mahanidhi, and Rajendra is the disciple of Vidyanidhi. Jayadharma is the disciple of Rajendra. Purushottama is the disciple of Jayadharma. Sriman Lakshmipati is the disciple of Vyasatirtha, who is the disciple of Purushottama. And Madhavendra Puri is the disciple of Lakshmipati.”

 

Adi 7: Lord Chaitanya in Five Features
Text 7.110

“Shankaracharya is not at fault, for he has thus covered the real purpose of the Vedas under the order of the Supreme Personality of Godhead.”

PURPORT

The Vedic literature is to be considered a source of real knowledge, but if one does not take it as it is, one will be misled. For example, the Bhagavad-gita is an important book of Vedic literature that has been taught for many years, but because it was commented upon by unscrupulous rascals, people derived no benefit from it, and no one came to the conclusion of Krishna consciousness...

Therefore Sri Chaitanya Mahaprabhu said, mukhya-vrttye sei artha parama mahattva: “To teach the Vedic literature according to its direct meaning, without false commentary, is glorious.” Unfortunately, Sri Shankaracharya, by the order of the Supreme Personality of Godhead, compromised between atheism and theism in order to cheat the atheists and bring them to theism, and to do so he gave up the direct method of Vedic knowledge and tried to present a meaning, which is indirect...

The purpose of the discussions in the Upanishads and Vedanta-sutra is to philosophically establish the personal feature of the Absolute Truth. The impersonalists, however, in order to establish their philosophy, accept these discussions in terms of laksana-vrtti, or indirect meanings. Thus instead of being tattva-vada, or in search of the Absolute Truth, they become Mayavad, or illusioned by the material energy. When Sri Vishnuswami, one of the four acharyas of the Vaishnava cult, presented his thesis on the subject matter of suddhadvaita-vada, immediately the Mayavadis took advantage of this philosophy and tried to establish their advaita-vada or kevaladvaita-vada. To defeat this kevaladvaita-vada, Sri Ramanujacharya presented his philosophy as visistadvaita-vada, and Sri Madhvacharya presented his philosophy of tattva-vada, both of which are stumbling blocks to the Mayavadis because they defeat their philosophy in scrupulous detail.

Students of Vedic philosophy know very well how strongly Sri Ramanujacharya’s visistadvaita-vada and Sri Madhvacharya’s tattva-vada contest the impersonal Mayavad philosophy. Sri Chaitanya Mahaprabhu, however, accepted the direct meaning of the Vedanta philosophy and thus defeated the Mayavad philosophy immediately. He opined in this connection that anyone who follows the principles of the Sariraka-bhasya is doomed.

 

Madhya 9: Lord Sri Chaitanya Mahaprabhu’s travels to the Holy Places
Text 9.245–249

Chaitanya Mahaprabhu next arrived at Udupi, the place of Madhvacharya, where the philosophers known as tattva-vadis resided. There He saw the Deity of Lord Krishna and became mad with ecstasy.

While at the Udupi monastery, Sri Chaitanya Mahaprabhu saw “dancing Gopal,” a most beautiful Deity. This Deity appeared to Madhvacharya in a dream.

Madhvacharya had somehow or other acquired the Deity of Krishna from a heap of gopi-chandana that had been transported in a boat.

Madhvacharya brought this dancing Gopal Deity to Udupi and installed Him in the temple. To date, the followers of Madhvacharya, known as tattva-vadis, worship this Deity.

Sri Chaitanya Mahaprabhu received great pleasure in seeing this beautiful form of Gopal. For a long time He danced and chanted in ecstatic love.

 



←  «Истории жизни и учение Мадхвачарьи». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 21 и 22 февраля 1983 года. Навадвипа Дхама, Индия ·• Архив новостей •· «Шри Мадхвачарья». Шрила Бхактисиддханта Сарасвати Тхакур | “Sri Madhvacharya.” Srila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur  →
Russian

Шри Мадхвачарья

Избранные цитаты из «Шри Чайтанья-чаритамриты».
Перевод и комментарии
Шрилы А. Ч. Бхактиведанты Свами Прабхупады.

 

Ади 1: Духовные наставники
Текст 1.19

Три Божества Вриндавана [Мадана-мохан, Говинда и Гопинатх] покорили сердца гаудия-вайшнавов [последователей Господа Чайтаньи]. Я почитаю лотосные стопы этих Божеств, ибо Они — владыки моего сердца.

КОММЕНТАРИЙ

Автор «Шри Чайтанья-чаритамриты» выражает почтение трем Божествам Вриндавана: Шри Радхе-Мадана-мохану, Шри Радхе-Говиндадеву и Шри Радхе-Гопинатхаджи. Эти Божества очень дороги сердцу бенгальских вайшнавов, или гаудия-вайшнавов, которые всегда стремятся жить во Вриндаване...

Четверо великих ачарьев-вайшнавов, возглавивших четыре сампрадаи, цепи духовных учителей, а также Шрипад Шанкарачарья, основоположник школы майявады, явились в провинции Панча-дравида. Четыре ачарьи-вайшнава, которых признают и гаудия-вайшнавы, — это Шри Рамануджачарья родом из города Махабхутапури на юге штата Андхра-Прадеш, Шри Мадхвачарья родом из Паджакама, селения близ Виманагири (недалеко от города Мангалор), Вишну Свами из Пандьи и Шри Нимбарка из Мунгера Патаны, города на самом юге Индии.

Шри Чайтанья Махапрабху принадлежал к цепи духовных учителей, идущей от Мадхвачарьи, однако вайшнавы, последователи Господа Чайтаньи, не признают сторонников философии таттва-вады, тоже причисляющих себя к Мадхва-сампрадае. Чтобы отмежеваться от школы таттва-вады, бенгальские вайшнавы предпочитают называть себя гаудия-вайшнавами. Шри Мадхвачарья известен также под именем Шри Гауда-пурнананда, поэтому название Мадхва-гаудия-сампрадая вполне подходит для преемственности духовных учителей гаудия-вайшнавов. В этой сампрадае получил посвящение и мой духовный учитель Ом Вишнупад Шрила Бхактисиддханта Сарасвати Госвами Махарадж.

 

Ади 3: Внешние причины явления Господа Чайтаньи
Текст 3.40

Религия эпохи Кали — проповедь славы Святого Имени. Только ради того, чтобы прославить Святое Имя, Господь явился в облике Шри Чайтаньи — аватары желтого цвета.

КОММЕНТАРИЙ

В век Кали самым распространенным методом религиозной практики является повторение Имени Бога, и Господь Чайтанья дал людям именно этот метод. Бхакти-йога начинается с повторения Святого Имени. Мадхвачарья говорит об этом в своем комментарии к «Мундака-упанишад». Он цитирует стих из «Нараяна-самхиты»:

два̄парӣйаир джанаир виш̣н̣ух̣
пан̃чаратраис ту кевалаих̣
калау ту на̄ма-матрен̣а
пӯджйате бхагаван харих̣

«В Двапара-югу люди должны поклоняться Господу Вишну, следуя предписаниям „Нарада-панчаратры“ и других столь же авторитетных книг. Однако в эпоху Кали можно просто петь святые имена Верховной Личности Бога».

 

Ади 6: Слава Шри Адвайты Ачарьи
Текст 6.40

Господь Чайтанья всегда помнит, что Он [Адвайта Ачарья] ученик Шри Мадхавендры Пури, и потому неизменно повинуется Адвайте Ачарье и почитает Его Своим духовным учителем.

КОММЕНТАРИЙ

Шри Мадхавендра Пури является одним из ачарьев в преемственности духовных учителей, идущей от Мадхвачарьи. Двумя главными учениками Мадхавендры Пури были Ишвара Пури и Шри Адвайта Прабху. Таким образом, сампрадая (цепь духовных учителей) гаудия-вайшнавов берет начало от Мадхвачарьи.

Это признано в таких авторитетных писаниях, как «Гаура-ганоддеша-дипика» и «Прамея-ратнавали», а также с этим соглашается Гопал Гуру Госвами. В «Гаура-ганоддеша-дипике» (текст 22) приводятся все имена ачарьев, предшествовавших гаудия-вайшнавам: «Господь Брахма является непосредственным учеником Вишну, повелителя духовного мира. Его учеником стал Нарада, учеником Нарады — Вьяса, а учениками Вьясы — Шукадева Госвами и Мадхвачарья. Учеником Мадхвачарьи был Падманабха Ачарья, а учеником Падманабхи был Нарахари. Учеником Нарахари был Мадхава, ставший учителем Акшобхьи. Учеником Акшобхьи был Джаятиртха, учеником Джаятиртхи — Гьянасиндху, а учеником Гьянасиндху — Маханидхи. Учеником Маханидхи был Видьянидхи, а его учеником — Раджендра. Учеником Раджендры был Джаядхарма, который стал учителем Пурушоттамы. После Пурушоттамы был Вьясатиртха, а за ним — Лакшмипати. Лакшмипати стал учителем Мадхавендры Пури».

 

Ади 7: Господь Чайтанья в пяти ипостасях
Текст 7.110

«В этом нет вины Шанкарачарьи, ибо он сокрыл истинный смысл Вед по указанию Верховной Личности Бога».

КОММЕНТАРИЙ

Ведические произведения — это источник истинного знания, но, если не принимать их прямого значения, это приведет к заблуждению. К примеру, Бхагавад-гита — важное ведическое писание, изучаемое с давних пор, но, поскольку ее взялись комментировать бессовестные невежды, людям это не принесло пользы и никто не понял необходимости сознания Кришны...

Вот почему Шри Чайтанья Махапрабху сказал: мукхйа-вриттйе сеи артха парама махаттва — «Тот, кто раскрывает людям смысл ведических писаний, не истолковывая их по-своему, достоин восхваления». К сожалению, Шри Шанкарачарья по указанию Верховной Личности Бога пошел на компромисс между теизмом и атеизмом: чтобы хитростью привлечь к теизму безбожников, он избегал прямого объяснения Вед и толковал их только косвенно...

Цель Упанишад и «Веданта-сутры» — философски обосновать существование личностного проявления Абсолютной Истины. Имперсоналисты же, пытаясь утвердить свою философию, толкуют все утверждения «Веданты», касающиеся личностного аспекта, с помощью лакшана-вритти, косвенных методов. Поэтому, вместо того, чтобы быть таттва-вади, искателями Абсолютной Истины, они становятся майявади — жертвами иллюзии, навеянной материальной энергией. Когда Шри Вишну Свами, один из четырех ачарьев вайшнавизма, представил свое учение шуддха-адвайта-ваду, майявади немедленно воспользовались им и на его основе попытались утвердить свою философию адвайта-вады, или кевала-адвайта-вады. Чтобы опровергнуть кевала-адвайта-ваду, Шри Рамануджачарья представил учение вишишта-адвайта-вады, а Шри Мадхвачарья основал таттва-ваду; оба этих учения стали камнем преткновения для майявади, ибо они целиком, до мельчайших подробностей, развенчивают их философию.

Те, кто изучает философию Вед, хорошо знают, как убедительно эти два учения опровергают имперсонализм майявады. Шри Чайтанья тоже, опираясь на прямой смысл «Веданты», очень быстро разгромил эту философию. Он сказал, что каждый, кто следует «Шарирака-бхашье», обречен на неудачу.

 

Мадхья 9: Господь Шри Чайтанья Махапрабху путешествует в святые места
Текст 9.245–249

Далее, Чайтанья Махапрабху прибыл в Удупи, место Мадхвачарьи, где обитали философы, известные как таттва-вади. Там Он увидел Божество Господа Кришны и обезумел от экстаза.

Находясь в монастыре Удупи, Шри Чайтанья Махапрабху увидел «танцующего Гопала», самое прекрасное Божество. Это Божество явилось Мадхвачарье во сне.

Мадхвачарья извлек Божество Кришны из горки гопи-чанданы, которую перевозили на барже.

Мадхвачарья принес это Божество танцующего Гопала в Удупи и установил Его в храме. Вплоть до наших дней последователи Мадхвачарьи, известные как таттва-вади, поклоняются этому Божеству.

Шри Чайтанья Махапрабху испытал великую радость, видя эту прекрасную форму Гопала. Длительное время Он танцевал и пел, переживая экстатическую любовь.

 


English  

Sri Madhvacharya

Selected references from Sri Chaitanya-charitamrita.
Translations and purports
by Srila A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupad.

 

Adi 1: The Spiritual Masters
Text 1.19

These three Deities of Vrindavan [Madana-mohana, Govinda and Gopinath] have absorbed the heart and soul of the Gaudiya Vaishnavas [followers of Lord Chaitanya]. I worship Their lotus feet, for They are the Lords of my heart.

PURPORT

The author of Sri Chaitanya-charitamrita offers his respectful obeisances unto the three Deities of Vrindavan named Sri Radha-Madana-mohan, Sri Radha-Govindadev and Sri Radha-Gopinathji. These three Deities are the life and soul of the Bengali Vaishnavas, or Gaudiya Vaishnavas, who have a natural aptitude for residing in Vrindavan...

The four Vaishnava acharyas who are the great authorities of the four Vaishnava disciplic successions, as well as Sripad Shankaracharya of the Mayavada school, appeared in the Pancha-dravida provinces. Among the four Vaishnava acharyas, who are all accepted by the Gaudiya Vaishnavas, Sri Ramanuja Acharya appeared in the southern part of Andhra Pradesh at Mahabhutapuri, Sri Madhva Acharya appeared at Pajakam (near Vimanagiri) in the district of Mangalore, Sri Vishnuswami appeared at Pandya, and Sri Nimbarka appeared at Mungera-patana in the extreme south.

Sri Chaitanya Mahaprabhu accepted the chain of disciplic succession from Madhva Acharya, but the Vaishnavas in His line do not accept the tattva-vadis, who also claim to belong to the Madhva-sampradaya. To distinguish themselves clearly from the tattva-vadi branch of Madhva’s descendants, the Vaishnavas of Bengal prefer to call themselves Gaudiya Vaishnavas. Sri Madhva Acharya is also known as Sri Gauda-purnananda, and therefore the name Madhva-Gaudiya-sampradaya is quite suitable for the disciplic succession of the Gaudiya Vaishnavas. Our spiritual master, Om Vishnupad Srimad Bhaktisiddhanta Saraswati Gosvami Maharaj, accepted initiation in the Madhva-Gaudiya-sampradaya.

 

Adi 3: The External Reasons for Lord Chaitanya’s Appearance
Text 3.40

The religious practice for the Age of Kali is to broadcast the glories of the Holy Name. Only for this purpose has the Lord, in a yellow colour, descended as Lord Chaitanya.

PURPORT

In this Age of Kali the practical system of religion for everyone is the chanting of the Name of Godhead. This was introduced in this age by Lord Chaitanya. Bhakti-yoga actually begins with the chanting of the Holy Name, as confirmed by Madhvacharya in his commentary on the Mundaka Upanishad. He quotes this verse from the Narayana-samhita:

dvāparīyair janair viṣṇuḥ
pañcaratrais tu kevalaiḥ
kalau tu nāma-matreṇa
pūjyate bhagavan hariḥ

“In the Dvapara-yuga people should worship Lord Vishnu only by the regulative principles of the Naradapa-charatra and other such authorized books. In the Age of Kali, however, people should simply chant the Holy Names of the Supreme Personality of Godhead.”

 

Adi 6: The Glories of Sri Advaita Acharya
Text 6.40

Thinking “He [Sri Advaita Acharya] is a disciple of Sri Madhavendra Puri,” Lord Chaitanya obeys Him, respecting Him as His spiritual master.

PURPORT

Sri Madhavendra Puri is one of the acharyas in the disciplic succession from Madhvacharya. Madhavendra Puri had two principal disciples, Ishvara Puri and Sri Advaita Prabhu. Therefore the Gaudiya Vaishnava-sampradaya is a disciplic succession from Madhvacharya.

This fact has been accepted in the authorized books known as Gaura-ganoddesa-dipika and Prameya-ratnavali, as well as by Gopal Guru Goswami. The Gaura-ganoddesa-dipika clearly states the disciplic succession of the Gaudiya Vaishnavas as follows:

“Lord Brahma is the direct disciple of Vishnu, the Lord of the spiritual sky. His disciple is Narada, Narada’s disciple is Vyasa, and Vyasa’s disciples are Sukadev Goswami and Madhvacharya. Padmanabha Acharya is the disciple of Madhvacharya, and Narahari is the disciple of Padmanabha Acharya. Madhava is the disciple of Narahari, Akshobhya is the direct disciple of Madhava, and Jayatirtha is the disciple of Akshobhya.

“Jayatirtha’s disciple is Jnanasindhu, and his disciple is Mahanidhi. Vidyanidhi is the disciple of Mahanidhi, and Rajendra is the disciple of Vidyanidhi. Jayadharma is the disciple of Rajendra. Purushottama is the disciple of Jayadharma. Sriman Lakshmipati is the disciple of Vyasatirtha, who is the disciple of Purushottama. And Madhavendra Puri is the disciple of Lakshmipati.”

 

Adi 7: Lord Chaitanya in Five Features
Text 7.110

“Shankaracharya is not at fault, for he has thus covered the real purpose of the Vedas under the order of the Supreme Personality of Godhead.”

PURPORT

The Vedic literature is to be considered a source of real knowledge, but if one does not take it as it is, one will be misled. For example, the Bhagavad-gita is an important book of Vedic literature that has been taught for many years, but because it was commented upon by unscrupulous rascals, people derived no benefit from it, and no one came to the conclusion of Krishna consciousness...

Therefore Sri Chaitanya Mahaprabhu said, mukhya-vrttye sei artha parama mahattva: “To teach the Vedic literature according to its direct meaning, without false commentary, is glorious.” Unfortunately, Sri Shankaracharya, by the order of the Supreme Personality of Godhead, compromised between atheism and theism in order to cheat the atheists and bring them to theism, and to do so he gave up the direct method of Vedic knowledge and tried to present a meaning, which is indirect...

The purpose of the discussions in the Upanishads and Vedanta-sutra is to philosophically establish the personal feature of the Absolute Truth. The impersonalists, however, in order to establish their philosophy, accept these discussions in terms of laksana-vrtti, or indirect meanings. Thus instead of being tattva-vada, or in search of the Absolute Truth, they become Mayavad, or illusioned by the material energy. When Sri Vishnuswami, one of the four acharyas of the Vaishnava cult, presented his thesis on the subject matter of suddhadvaita-vada, immediately the Mayavadis took advantage of this philosophy and tried to establish their advaita-vada or kevaladvaita-vada. To defeat this kevaladvaita-vada, Sri Ramanujacharya presented his philosophy as visistadvaita-vada, and Sri Madhvacharya presented his philosophy of tattva-vada, both of which are stumbling blocks to the Mayavadis because they defeat their philosophy in scrupulous detail.

Students of Vedic philosophy know very well how strongly Sri Ramanujacharya’s visistadvaita-vada and Sri Madhvacharya’s tattva-vada contest the impersonal Mayavad philosophy. Sri Chaitanya Mahaprabhu, however, accepted the direct meaning of the Vedanta philosophy and thus defeated the Mayavad philosophy immediately. He opined in this connection that anyone who follows the principles of the Sariraka-bhasya is doomed.

 

Madhya 9: Lord Sri Chaitanya Mahaprabhu’s travels to the Holy Places
Text 9.245–249

Chaitanya Mahaprabhu next arrived at Udupi, the place of Madhvacharya, where the philosophers known as tattva-vadis resided. There He saw the Deity of Lord Krishna and became mad with ecstasy.

While at the Udupi monastery, Sri Chaitanya Mahaprabhu saw “dancing Gopal,” a most beautiful Deity. This Deity appeared to Madhvacharya in a dream.

Madhvacharya had somehow or other acquired the Deity of Krishna from a heap of gopi-chandana that had been transported in a boat.

Madhvacharya brought this dancing Gopal Deity to Udupi and installed Him in the temple. To date, the followers of Madhvacharya, known as tattva-vadis, worship this Deity.

Sri Chaitanya Mahaprabhu received great pleasure in seeing this beautiful form of Gopal. For a long time He danced and chanted in ecstatic love.

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования