«Экадаши-врата» (на английском и русском языках). Шрила Б. Н. Ачарья Махарадж. Общение с преданными из Сан Хосе, США, 18 августа 2013 года

Oṁ Viṣṇupа̄d
Śrīla Bhakti Nirmal Āchārya Mahārāj

Ekadasi Vrata:
Make Your Guru Happy

(From: http://scsmathinternational.com/guidance/2013/130818-EkadasiVrataMakeYourGuruHappy.php)

Speaking to the devotees in San Jose, USA
18 August 2013

 

Question: Could you please tell us the story of Ekadasi?

Srila Acharya Maharaj: Ekadasi is a vrata (vow). We have sixty-four bhaktyanga or devotional activities (doing parikrama, arati, etc.), five of which are the main (sadhu-sanga, Nama-sankirtan, etc.), and Ekadasi is one of the bhaktyanga.

It is told in the scripture that once pap (sinful works) and punya (pious activities) were talking to each other on the Ekadasi tithi. They thought, “Where will we stay today? If everything is pious activities, where will the sin stay?” So, they decided that on this day the sin will stay in five items (such as mustard seeds, sesame seeds, flour, rice, dal, etc.). So, if you eat grains on the Ekadasi day, you will be doing a sinful activity.

Mahaprabhu told also, “Who is the offender, the sinner? Those who eat rice and other grains on the Ekadasi day!” Some scripture also says very heavily: if you take rice on the Ekadasi day, it is the same as eating a cow’s meat.

Mahaprabhu is the Acharya, the Guru. Jagadananda Pandit said,

sādhu pāoyā kaṣṭa baḍa jīvera jāniyā
sādhu-bhakta-rūpe kṛṣṇa āilā nadīyā[1]

It is very rare to get a great soul, a great sadhu in the age of Kali, that is why Krishna Himself came as a Guru, Acharya and taught us—but first He taught His mother. Mahaprabhu asked His mother,

“Mother, I would like to beg something from you. Can you give it to Me?”

“Yes, what is it?”

“First say you will three times.”

“OK. I will give, I will give, I will give. What is it?”

“Mother, I want you not to take rice on the Ekadasi day.”

Another time, when Nimai was a little boy, He became very hungry, but that day His mother was fasting and doing Ekadasi. Hearing her son cry, she thought maybe He was ill or something was wrong. She took Him to the house of Hiranya Pandit and Jagadish Pandit. At that time, Hiranya and Jagadish were offering the bhog to the Lord, and little Nimai ate at their house.

Ekadasi is for the devotees, not for Lord. I heard that some people follow misconception and do wrong by making the Lord fast on Ekadasi. It is like Gurudev shows us that he follows Ekadasi, and Gurudev is also there in his vigraha form, so what will we offer? We will give the Ekadasi bhog and also rice, dal, subji—we will offer everything to him, and he will take what he wants.

Some people think, “Why should we offer Gurudev rice, dal, etc. on Janmastami, Radhastami, Nityananda trayodasi, Nrisingha chaturdasi, etc.? He does not eat it.” Gurudev fasts on these days because he shows to us he is practicing, otherwise if he does not show us, how will we learn from him? Nija achari’ dharma jivke sikhaya. Mahaprabhu Himself shows to us that He is a practitioner, because if He does not practise Himself, how will He teach others?

So, Mahaprabhu told us to follow the Ekadasi vrata and we follow it to please our Guru, to please our Guru-varga, and make Mahaprabhu happy. This is how we follow it.

Srila Pabhupad Bhakti Siddhanta Saraswati Thakur gave some sithilita-viddhi. Srila Sridhar Maharaj wrote it in the sloka about Srila Prabhupad,

nikhila-bhuvana-māyā-chhinna-vichchhinna-kartrī
vibudha-bahula-mṛgyā-mukti-mohānta-dātrī
śithilita-vidhi-rāgārādhya-rādheśa-dhānī
vilasatu hṛdi nityaṁ bhakti-siddhānta-vāṇī[2]

Sithilita viddhi means he reduced the viddhi (rules and regulations) a little. Now following Ekadasi is not so strict—you can take some fruit, milk, some non-grain prasad on the Ekadasi day.

Also the medical science says that every day you take so much oil, so much rich food, use so much spices, but if on the Ekadasi day you take only some fruit, some vegetables like potato, papaya, without so much spices, it is good for your health.

So, this is the story.

 

 

Ом̇ Виш̣н̣упа̄д
Ш́рӣла Бхакти Нирмал Āча̄рйа Маха̄ра̄дж

Экадаши-врата

(Оригинал: http://scsmathinternational.com/guidance/2013/130818-EkadasiVrataMakeYourGuruHappy.php)

Общение с преданными из Сан Хосе, США
18 августа 2013 года

 

Преданный: Расскажите, пожалуйста, историю Экадаши.

Шрила Ачарья Махарадж: Экадаши — это обет, врата. Есть шестьдесят четыре бхактьянги, практики преданного служения, таких как парикрама, арати и т. д. Пять из них являются основными: садху-санга, нама-санкиртан и т. д. Экадаши является одной из практик преданного служения.

Писания рассказывают историю о том, что однажды олицетворенные греховность, пап, и благочестие, пунья, беседовали друг с другом в день Экадаши-титхи. Они рассуждали, где им пребывать в этот день: «Если везде будет только благочестие, то где оставаться греху?» И тогда они решили, что в этот день грех будет пребывать в пяти местах, таких как семена горчицы, кунжута, в муке, рисе и т. д. Поэтому, если вы едите зерновые в день Экадаши, то вы совершаете грех.

Махапрабху также говорил: «Кого считать грешником, оскорбителем? Тех, кто употребляет рис или другие зерновые в Экадаши». Некоторые писания также очень категорично заявляют: если вы едите рис в Экадаши, это равнозначно тому, что вы едите мясо коровы.

Махапрабху — Ачарья, Он Гуру. Джагадананда Пандит говорит:

сāдху пāойā каш̣т̣а бад̣а джӣвера джāнийā
сāдху-бхакта-рӯпе кр̣ш̣н̣а āилā надӣйā[3]

Встреча с великой душой, великим садху — большая редкость в век Кали. Поэтому Кришна лично приходит как Гуру, Ачарья, и учит нас. Но сперва Он наставлял Свою мать. Махапрабху однажды обратился к матери:

— О, мама! Я хочу просить тебя кое о чем. Можешь ли ты выполнить Мою просьбу?

— Да, а какую?

— Сперва трижды пообещай, что исполнишь.

— Исполню, исполню, исполню. В чем же просьба?

— Пожалуйста, мама, не ешь рис в дни Экадаши.

А в другой раз, когда Нимай был еще маленьким, Он очень проголодался, и в тот день его мать постилась, соблюдая Экадаши. Услышав, как ее сын плачет, она подумала, что должно быть Ему плохо или что-то не в порядке. Она отвела Его в дом Хираньи Пандита и Джагадиша Пандита. В тот момент Хиранья и Джагадиш предлагали бхогу Господу, и маленький Нимай покушал в их доме.

Обет Экадаши предназначен для преданных, но не для Господа. Я слышал, что некоторые преданные, следуя ложному пониманию, заставляют Господа поститься в этот день. Гурудев же показывает нам пример следования Экадаши, но Гурудев так же присутствует и как виграха. Какие подношения мы будем предлагать ему? Мы предлагаем бхогу, как в Экадаши, но вместе с тем мы предлагаем рис, дал, сабджи — мы предлагаем ему все, а что принять — решает он.

Некоторые говорят: «Зачем предлагать Гурудеву рис, дал и так далее в Джанмаштами, Радхаштами, Нитьянанда-трайодаши, Нарасимха-чатурдаши? Он же не ест это». Гурудев постится в эти дни, чтобы показать нам, как практиковать. Иначе, если он не будет этого делать, чему мы научимся у него? Ниджа ачари’ дхарма дживке шикхайа. Сам Махапрабху показывает нам, что Он практикующий, ведь если Он не будет практиковать, как Он сможет научить других?

Итак, Махапрабху велит нам следовать обету Экадаши, и мы следуем ему, чтобы удовлетворить нашего Гуру, нашу гуру-варгу, чтобы Махапрабху был доволен нами.

Шрила Прабхупада Бхактисиддханта Сарасвати Тхакур утвердил некоторые шитхилита-виддхи. Шрила Шридхар Махарадж написал в своей шлоке о Шриле Прабхупаде:

никхила-бхувана-ма̄йа̄-чхинна-виччхинна-картрӣ
вибудха-бахула-мр̣гйа̄-мукти-моха̄нта-да̄трӣ
ш́итхилита-видхи-ра̄га̄ра̄дхйа-ра̄дхеш́а-дха̄нӣ
виласату хр̣ди нитйам̇ бхакти-сиддха̄нта-ва̄н̣ӣ[4]

Шитхилита-виддхи означает, что он несколько смягчил виддхи, правила и предписания. Теперь следование Экадаши не столь строгое — в эти дни можно употреблять фрукты, молоко — не зерновой прасад.

Кроме этого, медики говорят, что ежедневно мы употребляем много жирной пищи, обильно умасленной, слишком острой. И если в Экадаши мы будем питаться только фруктами, овощами, например, картошкой, папайей, без обилия специй, это будет благоприятно для здоровья.

Такая история…

Перевод: Кришна Чайтанья Дас
Редакторы: Аннапурна Деви Даси, Традиш Дас

 


[1] “Understanding that it is very difficult for a soul to find a sādhu, Kṛṣṇa came to Nadia in the form of a pure devotee.” (Śrī Prema-vivarta, 7.8).

[2] “With his first step, he vigorously cut asunder the whole plane of exploitation, and with his second, he put a stop to all the calculations of the different scholars with their different conceptions of salvation, liberated stages. With his third step, he minimized the hardness and stiffness of the rules and regulations of calculative devotional service, by a touch of the Divine Love: crossing Vaikuntha, he gave us the worship of Sri Sri Radha and Govinda.” ALTERNATIVE TRANSLATION: “The message of Sri Bhakti Siddhanta demolishes the illusion of the entire world, finishes the intellectual’s mad pursuit of liberation, properly adjusts scriptural regulations, and is an abode of loving attachment for Sri Radha’s Lord. May that message play within our hearts eternally.” (Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswа̄mī Mahа̄hа̄j).

[3] «Понимая, что душе очень трудно повстречать садху, Кришна явился в Надии в облике чистого преданного» («Ш́рӣ Према-виварта», 7.8).

[4] «Своим первым шагом он разрушил мир эксплуатации, а вторым — сокрушил спекулятивные рассуждения философов и идею безличного освобождения. Третий его шаг смягчил виддхи-бхакти прикосновением божественной любви (рага-марги). Возвысив нас над Вайкунтхой, он подвел нас к наивысшему поклонению Шри Радхе и Шри Говинде» (Пранама-мантра Шриле Бхактисиддханте Сарасвати Тхакуру, составленная Шрилой Б. Р. Шридхаром Дев-Госвами Махараджем).

 

← Свами Авадхут | Прямое включение в Реальность. Гупта Говардхан, 21 января 2016 года ·• Архив новостей •· Погрузись глубоко в Реальность с Бхакти Судхиром Госвами. Киртан с Авадхутом Махараджем, Сударшаном Прабху и Бхакти Лалитой. Гупта Говардхан, 20 января 2016 года →
Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Фотогалерея | Контактная информация
Пожертвования