«Вечная дхарма и идолопоклонство» (часть 4). Шрила Бхактивинод Тхакур. «Джайва-дхарма» (фрагмент 11 главы) | “Eternal Dharma and Idolatry” (part 4). Srila Bhakti Vinod Thakur. Jaiva-dharma (from Chapter 11)


Russian

Шрила Бхактивинод Тхакур

Вечная дхарма и идолопоклонство
(часть 4)

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/vechnaya-dkharma-i-idolatriya-chast-4.html

Глава одиннадцатая «Шри Джайва-дхармы»
Шрилы Бхактивинода Тхакура

Опубликована в журнале «Шри Гаудия-даршан»,
в томе третьем, выпуске шестом,
в субботу, 11 января 1958 года.

 

Мулла Сахиб: Материя отлична от Господа. Говорится, что сатана установил поклонение материи, чтобы связать ею души. Поэтому, согласно нашему учению, лучше не поклоняться материи.

Горачанд: Господь не двойственен, и нет никого, равного Ему. Все в этом мире творится Им и зависит от Него. Поэтому Он может быть удовлетворен, если мы прибегаем к тем реалиям, посредством которых Ему можно поклоняться. Нет такой реалии, которая вызывала бы Его зависть, будучи используема в поклонении Ему. Поэтому, если и существует некто, известный как сатана, то он не имеет могущества, позволяющего поступать вразрез с волей Господа, а если бы он существовал, то был бы еще одной душой, покорной Господу. Однако согласно нашим представлениям существование такого монстра невозможно. Почему? В этом мире не может случиться ничего, что противоречило бы воле Господа, и нет никого, кто был бы независим от Господа.

Ты можешь спросить: «Кто сотворил грех?» Мы говорим, что душа по своей природе является служанкой Бхагавана. Знание этого есть истина (видья), а забвение — невежество (авидья). Все души, принявшие своим пристанищем невежество, по какой бы то ни было причине, посеяли в своих сердцах семя греха. Это семя греха не содержится в сердцах душ, которые являются вечными спутниками Господа. Вместо того, чтобы воображать этого мифологического сатану, необходимо должным образом понять природу невежества. Поэтому поклонение Божеству Господа, созданному из материальных элементов, не является оскорблением. Оно особенно необходимо людям менее квалифицированным, и крайне благотворно для людей, наделенных [надлежащими духовными] качествами. «Согласно нашим представлениям поклонение Божеству неприемлемо». Подобное утверждение — просто догма. Оно не основано на разуме или заслуживающем доверия священном писании.

Мулла Сахиб: Привязанность к Господу не развивается благодаря поклонению Божеству. Материальная природа всегда накладывает ограничения на ум поклоняющегося.

Горачанд: Если ты изучишь старинные исторические тексты, то поймешь, что твое заключение ошибочно. Многие люди, наделенные незначительными качествами, стали поклоняться Божествам. По мере того, как их бхава развивалась благодаря обществу садху, они постигли духовную природу Божества и погрузились в океан божественной любви. Истинное заключение таково, что общество садху есть корень всего духовного.

Когда кто-то общается с духовными преданными Господа, в нем пробуждается духовная бхава к Господу. В той степени, в которой пробуждается духовная бхава к Господу, бхава (чувство) того, что Божество материально, исчезает. Постепенное развитие есть результат благой удачи. С другой стороны, последователи неарийских дхарм, как правило, отвергают поклонение Божеству. Но, пожалуйста, посуди, сколь многие из них достигли духовной бхавы к Господу? Их дни проходят в прениях и конфликтах. Разве обрели они преданность Господу?

Мулла Сахиб: Если, испытывая бхаву, человек внутренне служит Господу, то даже если он принимает поклонение Божеству, в этом нет изъяна. Но как поклонение собакам, кошкам, змеям, распутникам и т. д. может быть служением Господу? Наш достопочтенный пророк осудил подобное поклонение идолам.

Горачанд: Человеческие существа естественным образом испытывают чувство благодарности Господу. Сколько бы они ни грешили, в конце концов они приходят к вере в то, что Господь является Верховным Существом, и преклоняются перед чудесами мироздания. Движимые благодарностью к Господу, невежественные люди естественным образом склонны поклоняться божествам солнца, рек, гор, крупным зверям и так далее; они открывают этим божествам чувства своего сердца и вручают себя им. Хотя существует огромная дистанция между духовной преданностью Господу и подобным поклонением божествам, люди невежественные постепенно обретают благо, выражая признательность Господу и почитая эти божества.

Поэтому, если вы рассмотрите это явление, опираясь на разум, то поймете, что таких людей не стоит винить. Медитация на вездесущего бесформенного Господа и предложение Ему намаза также лишено чистой духовной бхавы, так чем же подобное поклонение отличается от поклонения божеству кошки? Согласно нашим представлениям совершенно необходимо пробуждение и развитие бхавы к Господу, какую бы форму подобное поклонение ни принимало. Если всех людей, находящихся на подобной стадии развития, высмеивать и укорять, тем самым они будут лишены возможности постепенного развития. Люди, ставшие сектантами в силу своего догматизма, лишены великодушия. Они не в силах видеть никакого иного поклонения, помимо своего собственного, и насмехаются надо всеми остальными. Это серьезная ошибка с их стороны.

Мулла Сахиб: Так должны ли мы утверждать, что все реалии в бытии суть Господь и любое поклонение есть поклонение Господу? Является ли поклонение греховным реалиям также поклонением Господу? Является ли поклонением Господу и поклонение греховным наклонностям? Удовлетворен ли Господь подобным поклонением?

Горачанд: Мы не утверждаем, что все реалии являются Господом. Господь — существо, отличное от всех иных реалий. Все создается Господом и зависит от Господа. Все реалии связаны отношениями с Господом, и благодаря этим отношениям искать Господа можно посредством всех реалий. Согласно афоризму джиджн̃а̄са̄сва̄дана̄вадхи, благодаря поиску Господа во всех реалиях, постепенно постигается Его духовная природа.

Ты великий ученый. Пожалуйста, рассмотри этот предмет, не ограничивая себя определенными рамками. Мы незначительные вайшнавы. Мы не желаем продолжать этот диспут. Если ты позволишь нам, мы послушаем благоприятные песни о Шри Чайтанье.

Невозможно было понять, к какому выводу пришел мулла, услышав все эти положения. Какое-то время он хранил молчание, а затем сказал: «Я доволен вашим анализом. На днях я приду снова и задам дальнейшие вопросы. Сегодня уже поздно, и я хотел бы вернуться домой».

С этими словами мулла и его спутники сели на коней и направились в сторону Сатсаики. Бабаджи радостно пели имя Господа и вернулись к киртану.

[перейти к первой части главы]




English

Śrīla Bhakti Vinod Ṭhākur

Eternal Dharma and Idolatry
(part 4)

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/eternal-dharma-and-idolatry-part-4/

Chapter Eleven of Śrī Jaiva-dharma
by
Śrīla Bhakti Vinod Ṭhākur

Published in Śrī Gauḍīya Darśan,
Volume 3, Issue 6,
Saturday, 11 January 1958.

 

Mullah Sahib: Matter is distinct from the Lord. It is said that Satan established the worship of matter to bind souls within matter. Therefore, according to our teachings, it is better to not worship matter.

Gorāchā̐d: The Lord is non-dual, and there is no one equal to Him. Everything within the world is created by Him and dependent on Him. Therefore, He can be satisfied by using anything with which He can be worshipped. There is no such thing that, if worshipped, will arouse His envy. He is supremely benevolent. Therefore, if there were anyone known as Satan, he would have no power to do anything contrary to the Lord’s will, and if he did exist, he would simply be another soul who is subservient to the Lord. In our conception, however, it is not possible for such a monstrous being to exist. Why? No action contrary to the Lord’s will can occur within the world, and there is no one who is independent of the Lord.

You may ask, “From where was sin been created?” We say that the soul, by nature, is a servant of Bhagavān. Awareness of this is knowledge (vidyā), and forgetfulness of this is ignorance (avidyā). All souls who have taken shelter in ignorance, for whatever reason, have sown the seed of sin in their hearts. This seed of sin does not exist in the hearts of the souls who are eternal associates of the Lord. Rather than imagining this mythological Satan, it is necessary to properly understand the nature of ignorance. Therefore, to worship a Deity of the Lord made of material elements is not an offence. It is especially necessary for the lesser qualified and greatly beneficial for the highly qualified. “According to our conception, Deity worship is not proper.” Such a statement is simply dogma. It is not based on reason or authentic scripture.

Mullah Sahib: Attachment to the Lord does not develop by worshipping a Deity. The restraints of material nature always constrain the mind of a worshipper.

Gorāchā̐d: If you study ancient historical texts, you will find that your conclusion is mistaken. Many lesser qualified persons began to worship deities. As their higher bhāva developed through the association of the sādhus, they realised the spiritual nature of the Deity and became immersed in an ocean of divine love. The proper conclusion is that the association of the sādhus is the root of everything spiritual. When someone associates with spiritual devotees of the Lord, spiritual bhāva for the Lord arises within them. To the extent that spiritual bhāva for the Lord arises, the bhāva that the Deity is material disappears. Gradual advancement is the result of good fortune. On the contrary, the followers of non-aryan dharmas are typically opposed to Deity worship. But please consider, how many of them have ever attained spiritual bhāva for the Lord? Their days pass in debate and hostility. When have they attained devotion to the Lord?

Mullah Sahib: If with bhāva one serves the Lord internally, then even if Deity worship is accepted, there is no fault. But how can worshipping dogs, cats, snakes, debauchees, and so on, ever be service to the Lord? Our venerable prophet has severely condemned such idol worship.

Gorāchā̐d: Human beings are naturally grateful to the Lord. As much as they may sin, eventually they come to believe in the Lord as the one Supreme Being and bow down to the wonders throughout the world. Out of gratitude to the Lord, ignorant persons by nature excitedly bow down to deities of the sun, rivers, mountains, large animals, and so on; they express their hearts to these deities and offer themselves to them. Although there is a great difference between spiritual devotion to the Lord and such worship of Deities, the ignorant are gradually benefitted by their acknowledgement of gratitude to the Lord and reverence for these deities. Therefore, if you look at it reasonably, they should not be faulted. Meditating on an all-pervading formless Lord and offering Him namaz is also devoid of pure spiritual bhāva, so what is the difference between it and worshipping the deity of a cat? According to our conception, awaking and developing bhāva for the Lord is completely necessary, whatever form it may take. If all the people in such a stage are laughed at and rebuked, then the door to their gradual progress is slammed shut. Those who become sectarian on the basis of dogma have no magnanimity. They cannot see any sort of worship other than their own, and they laugh at and rebuke others. This a great mistake on their part.

Mullah Sahib: So, should we say that all things are the Lord and any sort of worship that can be performed is worship of the Lord? Is worshipping sinful things also worship of the Lord? Is worshipping sinful propensities also worship of the Lord? Is the Lord satisfied with all such worship?

Gorāchā̐d: We do not say that all things are the Lord. The Lord is an entity distinct from all other things. Everything is created by the Lord and dependent on the Lord. Everything has a relationship with the Lord, and through the link of this relationship, enquiry about the Lord can be made through all things. According to the aphorism jijñāsāsvādanāvadhi, by enquiring within all things about the Lord, His spiritual nature is gradually realised.

You are a great scholar. Kindly be broadminded and consider this subject. We are insignificant Vaiṣṇavas. We do not wish to enter into further debate. If you allow us, we can listen to some of these auspicious songs about Śrī Chaitanya.

It could not be understoodd what the mullah decided after hearing all these points. He remained silent for a little while and then said, “I am pleased with your analysis. I will come another day and enquire further. Today, much time has passed, and I wish to return home.”

Saying this, the mullah and his party mounted their horses and set out towards the district of Sātsaikā. The Bābājīs joyfully chanted the Name of the Lord and returned to the kīrtan.

[To the first part of the chapter.]





←  «Жизнь в служении Шриле Б. Р. Шридхару Махараджу». Сахадев Прабху. 23 октября 2016 года. Томск, Гирирадж Ашрам ·• Архив новостей •· «Шри Шри Гирирадж-Говардхан Арати». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж | “Sri Sri Giriraj-Govardhan Arati.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj  →
Russian

Шрила Бхактивинод Тхакур

Вечная дхарма и идолопоклонство
(часть 4)

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/vechnaya-dkharma-i-idolatriya-chast-4.html

Глава одиннадцатая «Шри Джайва-дхармы»
Шрилы Бхактивинода Тхакура

Опубликована в журнале «Шри Гаудия-даршан»,
в томе третьем, выпуске шестом,
в субботу, 11 января 1958 года.

 

Мулла Сахиб: Материя отлична от Господа. Говорится, что сатана установил поклонение материи, чтобы связать ею души. Поэтому, согласно нашему учению, лучше не поклоняться материи.

Горачанд: Господь не двойственен, и нет никого, равного Ему. Все в этом мире творится Им и зависит от Него. Поэтому Он может быть удовлетворен, если мы прибегаем к тем реалиям, посредством которых Ему можно поклоняться. Нет такой реалии, которая вызывала бы Его зависть, будучи используема в поклонении Ему. Поэтому, если и существует некто, известный как сатана, то он не имеет могущества, позволяющего поступать вразрез с волей Господа, а если бы он существовал, то был бы еще одной душой, покорной Господу. Однако согласно нашим представлениям существование такого монстра невозможно. Почему? В этом мире не может случиться ничего, что противоречило бы воле Господа, и нет никого, кто был бы независим от Господа.

Ты можешь спросить: «Кто сотворил грех?» Мы говорим, что душа по своей природе является служанкой Бхагавана. Знание этого есть истина (видья), а забвение — невежество (авидья). Все души, принявшие своим пристанищем невежество, по какой бы то ни было причине, посеяли в своих сердцах семя греха. Это семя греха не содержится в сердцах душ, которые являются вечными спутниками Господа. Вместо того, чтобы воображать этого мифологического сатану, необходимо должным образом понять природу невежества. Поэтому поклонение Божеству Господа, созданному из материальных элементов, не является оскорблением. Оно особенно необходимо людям менее квалифицированным, и крайне благотворно для людей, наделенных [надлежащими духовными] качествами. «Согласно нашим представлениям поклонение Божеству неприемлемо». Подобное утверждение — просто догма. Оно не основано на разуме или заслуживающем доверия священном писании.

Мулла Сахиб: Привязанность к Господу не развивается благодаря поклонению Божеству. Материальная природа всегда накладывает ограничения на ум поклоняющегося.

Горачанд: Если ты изучишь старинные исторические тексты, то поймешь, что твое заключение ошибочно. Многие люди, наделенные незначительными качествами, стали поклоняться Божествам. По мере того, как их бхава развивалась благодаря обществу садху, они постигли духовную природу Божества и погрузились в океан божественной любви. Истинное заключение таково, что общество садху есть корень всего духовного.

Когда кто-то общается с духовными преданными Господа, в нем пробуждается духовная бхава к Господу. В той степени, в которой пробуждается духовная бхава к Господу, бхава (чувство) того, что Божество материально, исчезает. Постепенное развитие есть результат благой удачи. С другой стороны, последователи неарийских дхарм, как правило, отвергают поклонение Божеству. Но, пожалуйста, посуди, сколь многие из них достигли духовной бхавы к Господу? Их дни проходят в прениях и конфликтах. Разве обрели они преданность Господу?

Мулла Сахиб: Если, испытывая бхаву, человек внутренне служит Господу, то даже если он принимает поклонение Божеству, в этом нет изъяна. Но как поклонение собакам, кошкам, змеям, распутникам и т. д. может быть служением Господу? Наш достопочтенный пророк осудил подобное поклонение идолам.

Горачанд: Человеческие существа естественным образом испытывают чувство благодарности Господу. Сколько бы они ни грешили, в конце концов они приходят к вере в то, что Господь является Верховным Существом, и преклоняются перед чудесами мироздания. Движимые благодарностью к Господу, невежественные люди естественным образом склонны поклоняться божествам солнца, рек, гор, крупным зверям и так далее; они открывают этим божествам чувства своего сердца и вручают себя им. Хотя существует огромная дистанция между духовной преданностью Господу и подобным поклонением божествам, люди невежественные постепенно обретают благо, выражая признательность Господу и почитая эти божества.

Поэтому, если вы рассмотрите это явление, опираясь на разум, то поймете, что таких людей не стоит винить. Медитация на вездесущего бесформенного Господа и предложение Ему намаза также лишено чистой духовной бхавы, так чем же подобное поклонение отличается от поклонения божеству кошки? Согласно нашим представлениям совершенно необходимо пробуждение и развитие бхавы к Господу, какую бы форму подобное поклонение ни принимало. Если всех людей, находящихся на подобной стадии развития, высмеивать и укорять, тем самым они будут лишены возможности постепенного развития. Люди, ставшие сектантами в силу своего догматизма, лишены великодушия. Они не в силах видеть никакого иного поклонения, помимо своего собственного, и насмехаются надо всеми остальными. Это серьезная ошибка с их стороны.

Мулла Сахиб: Так должны ли мы утверждать, что все реалии в бытии суть Господь и любое поклонение есть поклонение Господу? Является ли поклонение греховным реалиям также поклонением Господу? Является ли поклонением Господу и поклонение греховным наклонностям? Удовлетворен ли Господь подобным поклонением?

Горачанд: Мы не утверждаем, что все реалии являются Господом. Господь — существо, отличное от всех иных реалий. Все создается Господом и зависит от Господа. Все реалии связаны отношениями с Господом, и благодаря этим отношениям искать Господа можно посредством всех реалий. Согласно афоризму джиджн̃а̄са̄сва̄дана̄вадхи, благодаря поиску Господа во всех реалиях, постепенно постигается Его духовная природа.

Ты великий ученый. Пожалуйста, рассмотри этот предмет, не ограничивая себя определенными рамками. Мы незначительные вайшнавы. Мы не желаем продолжать этот диспут. Если ты позволишь нам, мы послушаем благоприятные песни о Шри Чайтанье.

Невозможно было понять, к какому выводу пришел мулла, услышав все эти положения. Какое-то время он хранил молчание, а затем сказал: «Я доволен вашим анализом. На днях я приду снова и задам дальнейшие вопросы. Сегодня уже поздно, и я хотел бы вернуться домой».

С этими словами мулла и его спутники сели на коней и направились в сторону Сатсаики. Бабаджи радостно пели имя Господа и вернулись к киртану.

[перейти к первой части главы]




English

Śrīla Bhakti Vinod Ṭhākur

Eternal Dharma and Idolatry
(part 4)

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/eternal-dharma-and-idolatry-part-4/

Chapter Eleven of Śrī Jaiva-dharma
by
Śrīla Bhakti Vinod Ṭhākur

Published in Śrī Gauḍīya Darśan,
Volume 3, Issue 6,
Saturday, 11 January 1958.

 

Mullah Sahib: Matter is distinct from the Lord. It is said that Satan established the worship of matter to bind souls within matter. Therefore, according to our teachings, it is better to not worship matter.

Gorāchā̐d: The Lord is non-dual, and there is no one equal to Him. Everything within the world is created by Him and dependent on Him. Therefore, He can be satisfied by using anything with which He can be worshipped. There is no such thing that, if worshipped, will arouse His envy. He is supremely benevolent. Therefore, if there were anyone known as Satan, he would have no power to do anything contrary to the Lord’s will, and if he did exist, he would simply be another soul who is subservient to the Lord. In our conception, however, it is not possible for such a monstrous being to exist. Why? No action contrary to the Lord’s will can occur within the world, and there is no one who is independent of the Lord.

You may ask, “From where was sin been created?” We say that the soul, by nature, is a servant of Bhagavān. Awareness of this is knowledge (vidyā), and forgetfulness of this is ignorance (avidyā). All souls who have taken shelter in ignorance, for whatever reason, have sown the seed of sin in their hearts. This seed of sin does not exist in the hearts of the souls who are eternal associates of the Lord. Rather than imagining this mythological Satan, it is necessary to properly understand the nature of ignorance. Therefore, to worship a Deity of the Lord made of material elements is not an offence. It is especially necessary for the lesser qualified and greatly beneficial for the highly qualified. “According to our conception, Deity worship is not proper.” Such a statement is simply dogma. It is not based on reason or authentic scripture.

Mullah Sahib: Attachment to the Lord does not develop by worshipping a Deity. The restraints of material nature always constrain the mind of a worshipper.

Gorāchā̐d: If you study ancient historical texts, you will find that your conclusion is mistaken. Many lesser qualified persons began to worship deities. As their higher bhāva developed through the association of the sādhus, they realised the spiritual nature of the Deity and became immersed in an ocean of divine love. The proper conclusion is that the association of the sādhus is the root of everything spiritual. When someone associates with spiritual devotees of the Lord, spiritual bhāva for the Lord arises within them. To the extent that spiritual bhāva for the Lord arises, the bhāva that the Deity is material disappears. Gradual advancement is the result of good fortune. On the contrary, the followers of non-aryan dharmas are typically opposed to Deity worship. But please consider, how many of them have ever attained spiritual bhāva for the Lord? Their days pass in debate and hostility. When have they attained devotion to the Lord?

Mullah Sahib: If with bhāva one serves the Lord internally, then even if Deity worship is accepted, there is no fault. But how can worshipping dogs, cats, snakes, debauchees, and so on, ever be service to the Lord? Our venerable prophet has severely condemned such idol worship.

Gorāchā̐d: Human beings are naturally grateful to the Lord. As much as they may sin, eventually they come to believe in the Lord as the one Supreme Being and bow down to the wonders throughout the world. Out of gratitude to the Lord, ignorant persons by nature excitedly bow down to deities of the sun, rivers, mountains, large animals, and so on; they express their hearts to these deities and offer themselves to them. Although there is a great difference between spiritual devotion to the Lord and such worship of Deities, the ignorant are gradually benefitted by their acknowledgement of gratitude to the Lord and reverence for these deities. Therefore, if you look at it reasonably, they should not be faulted. Meditating on an all-pervading formless Lord and offering Him namaz is also devoid of pure spiritual bhāva, so what is the difference between it and worshipping the deity of a cat? According to our conception, awaking and developing bhāva for the Lord is completely necessary, whatever form it may take. If all the people in such a stage are laughed at and rebuked, then the door to their gradual progress is slammed shut. Those who become sectarian on the basis of dogma have no magnanimity. They cannot see any sort of worship other than their own, and they laugh at and rebuke others. This a great mistake on their part.

Mullah Sahib: So, should we say that all things are the Lord and any sort of worship that can be performed is worship of the Lord? Is worshipping sinful things also worship of the Lord? Is worshipping sinful propensities also worship of the Lord? Is the Lord satisfied with all such worship?

Gorāchā̐d: We do not say that all things are the Lord. The Lord is an entity distinct from all other things. Everything is created by the Lord and dependent on the Lord. Everything has a relationship with the Lord, and through the link of this relationship, enquiry about the Lord can be made through all things. According to the aphorism jijñāsāsvādanāvadhi, by enquiring within all things about the Lord, His spiritual nature is gradually realised.

You are a great scholar. Kindly be broadminded and consider this subject. We are insignificant Vaiṣṇavas. We do not wish to enter into further debate. If you allow us, we can listen to some of these auspicious songs about Śrī Chaitanya.

It could not be understoodd what the mullah decided after hearing all these points. He remained silent for a little while and then said, “I am pleased with your analysis. I will come another day and enquire further. Today, much time has passed, and I wish to return home.”

Saying this, the mullah and his party mounted their horses and set out towards the district of Sātsaikā. The Bābājīs joyfully chanted the Name of the Lord and returned to the kīrtan.

[To the first part of the chapter.]



Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования