«Шрила Рупа Госвами — Шри Рупа Манджари». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. Из книги «Шри Гуру и его милость» | “Srila Rupa Goswami — Sri Rupa Manjari.” Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj. Excerpt from Sri Guru and His Grace


Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

Шрила Рупа Госвами — Шри Рупа Манджари

Отрывок из книги
«Шри Гуру и его милость»

 

Кто такой Рупа? Рупа — манджари. Иерархия духовного мира, в основном, неизменна. Вновь прибывшие могут занять особое положение манджари, помощницы в мадхурья-расе. А возглавляет всех манджари Шри Рупа-манджари. Какова особая черта круга манджари, которой нет у сакхи, подруг Кришны? Сначала идет Радхарани, потом круг Лалиты — Ее ближайшей помощницы, «правой руки». Дальше, под началом Лалиты, находится Шри Рупа-манджари. Чем же уникально положение последователей Шри Рупы, которое могут занять вновь прибывшие? Давайте с величайшим почтением и вниманием разберем, в чем преимущество круга манджари.

Когда Радха и Говинда тайно пребывают в уединенном месте, сакхи, которые хорошо сведущи в искусстве подобных игр, так как они уже достаточно взрослые, не желают заходить туда, чтобы не мешать близкому общению Божественной Четы. Если почти взрослые сакхи туда войдут, Радха и Говинда испытают смущение. Своим присутствием сакхи могут помешать Их игре. Но если туда зайдут девочки помладше, то Радха и Говинда могут общаться свободно, не стесняясь. Поэтому эти манджари, младшие девочки, могут получить доступ к высшей стадии общения Радхи-Говинды, Их свободной игры. Но у взрослых сакхи такого права нет. Вновь прибывшие могут подняться до положения манджари. А своим особым преимуществом манджари пользуются под началом Шри Рупы-манджари. Итак, они обретают величайшее преимущество: им доступен самый священный вид чистого служения, недоступный даже для сакхи. Это можно обнаружить в окружении Радхарани. Поэтому быть рупанугой, последователем Шри Рупы, — благоприятнее всего. Об этом поведал миру Шри Чайтанья Mахапрабху. Это Он раскрыл нам эту тайну, и служение в качестве манджари признано наивысшей степенью нашей удачи в отношениях с Кришной. Это невообразимо, это невозможно представить, это далеко превосходит все наши надежды, но это так — наше будущее связано с этим сокровенным кругом Шри Рупы-манджари, Рупы Госвами.

Поэтому круг, сампрадая Шри Чайтаньи Mахапрабху называется Рупануга-сампрадаей. С ней связана наша судьба. В ней — путь к нашему счастью. Теперь нам необходимо так выстроить свою жизнь, чтобы естественным образом соприкоснуться с этим наивысшим, чистейшим духовным уровнем. Нам нельзя позволять себе довольствоваться чем-либо, что ниже этого высочайшего идеала. Это должно быть высшей целью нашей жизни. И нам нужно согласовывать свою жизнь с этим идеалом, исходя из своего нынешнего положения.

 

 

English

Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj

Srila Rupa Goswami — Sri Rupa Manjari

Excerpt from
Sri Guru and His Grace

 

Who is Rupa? Rupa Manjari. Generally the hierarchy in the spiritual world is eternal. New recruits can occupy a particular rank of manjari, assistant, in madhurya rasa. And the leader of the manjaris is Sri Rupa Manjari. What is the special feature in the manjari camp which is not found among the sakhis, girlfriends of Krishna? First there is Radharani, then the camp of Her right-hand personal attendant, Lalita. Then, under Lalita, there is Sri Rupa Manjari. What is the unique position of the followers of Sri Rupa? The new recruits can attain to that status. Now, the privilege of this manjari class we are to conceive most respectfully and attentively.

When Radha and Govinda are in secrecy, in a private place, the sakhis, who are well-versed in the art of that kind of play because they are a little grown-up, do not like to approach there to disturb Their confidential mixing. If the more grown-up sakhis enter there, both Radha and Govinda will feel shy. So their presence may create some disturbance. But the younger girls can enter there, and then Radha and Govinda have no hesitation in free mixing. So in that highest stage of the mixing of Radha-Govinda, the free play of Radha-Govinda, these manjaris, the younger girls, can have admission. But the grown-up sakhis cannot have admission there.

New recruits may come up to the manjari class. And the manjaris have that sort of special advantage under the leadership of Sri Rupa Manjari. So, they get the best advantage there, the most sacred type of pure service, which is not open even to the sakhis, is open to the manjaris. That is found in Radharani’s camp. So, the position of the rupanugas, the followers of Sri Rupa, is the most profitable position. That has been given out by Sri Chaitanya Mahaprabhu. That has been shown by Him, and that is fixed as the highest limit of our fortune in Krishna’s concern. This is unexpectable, undesignable and beyond hope, but our prospect lies there in that subtle camp of Sri Rupa Manjari, Rupa Goswami.

So, the camp, the sampradaya of Sri Chaitanya Mahaprabhu is known as the Rupanuga Sampradaya. There our fate and our fortune is located. Now we have to conduct ourself in such a way that naturally we can connect with that highest, purest spiritual conception from here. We must not allow ourselves to be satisfied with anything less than this highest ideal. That should be the highest goal of our life. And we must adjust our approach from our present position.

 



←  «„Шаранагати“. Уход Шрилы Рупы Госвами и Шрилы Гауридаса Пандита». Шрила Б. С. Хришикеш Махарадж. 28 августа 2023 года. Абхазия ·• Архив новостей •· «На день ухода Шрилы Рупы Госвами». Шрила Б. А. Махавир Махарадж. 15 августа 2016 года | Москва, Кисельный  →
Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

Шрила Рупа Госвами — Шри Рупа Манджари

Отрывок из книги
«Шри Гуру и его милость»

 

Кто такой Рупа? Рупа — манджари. Иерархия духовного мира, в основном, неизменна. Вновь прибывшие могут занять особое положение манджари, помощницы в мадхурья-расе. А возглавляет всех манджари Шри Рупа-манджари. Какова особая черта круга манджари, которой нет у сакхи, подруг Кришны? Сначала идет Радхарани, потом круг Лалиты — Ее ближайшей помощницы, «правой руки». Дальше, под началом Лалиты, находится Шри Рупа-манджари. Чем же уникально положение последователей Шри Рупы, которое могут занять вновь прибывшие? Давайте с величайшим почтением и вниманием разберем, в чем преимущество круга манджари.

Когда Радха и Говинда тайно пребывают в уединенном месте, сакхи, которые хорошо сведущи в искусстве подобных игр, так как они уже достаточно взрослые, не желают заходить туда, чтобы не мешать близкому общению Божественной Четы. Если почти взрослые сакхи туда войдут, Радха и Говинда испытают смущение. Своим присутствием сакхи могут помешать Их игре. Но если туда зайдут девочки помладше, то Радха и Говинда могут общаться свободно, не стесняясь. Поэтому эти манджари, младшие девочки, могут получить доступ к высшей стадии общения Радхи-Говинды, Их свободной игры. Но у взрослых сакхи такого права нет. Вновь прибывшие могут подняться до положения манджари. А своим особым преимуществом манджари пользуются под началом Шри Рупы-манджари. Итак, они обретают величайшее преимущество: им доступен самый священный вид чистого служения, недоступный даже для сакхи. Это можно обнаружить в окружении Радхарани. Поэтому быть рупанугой, последователем Шри Рупы, — благоприятнее всего. Об этом поведал миру Шри Чайтанья Mахапрабху. Это Он раскрыл нам эту тайну, и служение в качестве манджари признано наивысшей степенью нашей удачи в отношениях с Кришной. Это невообразимо, это невозможно представить, это далеко превосходит все наши надежды, но это так — наше будущее связано с этим сокровенным кругом Шри Рупы-манджари, Рупы Госвами.

Поэтому круг, сампрадая Шри Чайтаньи Mахапрабху называется Рупануга-сампрадаей. С ней связана наша судьба. В ней — путь к нашему счастью. Теперь нам необходимо так выстроить свою жизнь, чтобы естественным образом соприкоснуться с этим наивысшим, чистейшим духовным уровнем. Нам нельзя позволять себе довольствоваться чем-либо, что ниже этого высочайшего идеала. Это должно быть высшей целью нашей жизни. И нам нужно согласовывать свою жизнь с этим идеалом, исходя из своего нынешнего положения.

 

 

English

Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj

Srila Rupa Goswami — Sri Rupa Manjari

Excerpt from
Sri Guru and His Grace

 

Who is Rupa? Rupa Manjari. Generally the hierarchy in the spiritual world is eternal. New recruits can occupy a particular rank of manjari, assistant, in madhurya rasa. And the leader of the manjaris is Sri Rupa Manjari. What is the special feature in the manjari camp which is not found among the sakhis, girlfriends of Krishna? First there is Radharani, then the camp of Her right-hand personal attendant, Lalita. Then, under Lalita, there is Sri Rupa Manjari. What is the unique position of the followers of Sri Rupa? The new recruits can attain to that status. Now, the privilege of this manjari class we are to conceive most respectfully and attentively.

When Radha and Govinda are in secrecy, in a private place, the sakhis, who are well-versed in the art of that kind of play because they are a little grown-up, do not like to approach there to disturb Their confidential mixing. If the more grown-up sakhis enter there, both Radha and Govinda will feel shy. So their presence may create some disturbance. But the younger girls can enter there, and then Radha and Govinda have no hesitation in free mixing. So in that highest stage of the mixing of Radha-Govinda, the free play of Radha-Govinda, these manjaris, the younger girls, can have admission. But the grown-up sakhis cannot have admission there.

New recruits may come up to the manjari class. And the manjaris have that sort of special advantage under the leadership of Sri Rupa Manjari. So, they get the best advantage there, the most sacred type of pure service, which is not open even to the sakhis, is open to the manjaris. That is found in Radharani’s camp. So, the position of the rupanugas, the followers of Sri Rupa, is the most profitable position. That has been given out by Sri Chaitanya Mahaprabhu. That has been shown by Him, and that is fixed as the highest limit of our fortune in Krishna’s concern. This is unexpectable, undesignable and beyond hope, but our prospect lies there in that subtle camp of Sri Rupa Manjari, Rupa Goswami.

So, the camp, the sampradaya of Sri Chaitanya Mahaprabhu is known as the Rupanuga Sampradaya. There our fate and our fortune is located. Now we have to conduct ourself in such a way that naturally we can connect with that highest, purest spiritual conception from here. We must not allow ourselves to be satisfied with anything less than this highest ideal. That should be the highest goal of our life. And we must adjust our approach from our present position.

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования