«Санатана Госвами и Махапрабху. Где вайшнавата, там не может быть никакой скверны». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж | “Sanatana Goswami and Mahaprabhu. Wherever There Is Vaishnavata, There Can Never Be Any Contamination.” Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj


Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

Санатана Госвами и Махапрабху.
Где вайшнавата, там не может быть никакой скверны

(«Проповеди хранителя преданности», том I,
отрывок из главы шестой «Высшая заповедь»)

 

Шрила Санатана Госвами по дороге из Вриндавана в Пури омылся в джунглях зараженной водой, и его тело покрылось язвами. Когда Махапрабху подошел к нему, желая обнять, Санатана отпрянул, воскликнув:

— Пожалуйста, не прикасайся ко мне! Мое тело — тело грешника.

Язвы сочились, от них исходило зловоние, и все же Махапрабху силой обнял Санатану. Тогда Санатана решил: «Либо я уйду отсюда, либо брошусь под колесницу Господа Джаганнатха и расстанусь с жизнью». Махапрабху, Господь, пребывающий в сердце каждого, понял мысли Санатаны, отчитал его и снова обнял. Все язвы тут же исчезли, и тело Санатаны обрело прежний, золотистый цвет. Махапрабху сказал:

— Санатана, ты вайшнав, в твоем теле нет изъянов. Апра̄кр̣та-деха тома̄ра ‘пра̄кр̣та’ кабху найа. Кришна Меня испытывает. Я санньяси, и Он проверяет, изменится ли мое отношение к вайшнаву только потому, что его тело покрылось язвами. Он смотрит, стану ли Я чураться такого вайшнава, отвергну ли Я его. Твое тело, как и прежде, чисто. Кришна все это устроил лишь для того, чтобы испытать других, и если Я этого не пойму, Я не выдержу испытания и буду Им обманут. Все эти язвы лишь видимость, они — ничто; твое тело чисто, ибо ты вайшнав, преданный Кришны. Эти язвы служат божественному замыслу Кришны. Там, где есть вайшнавата, истинная, святая преданность, там нет и не может быть никакой скверны. Кришна прислал тебя ко Мне в таком виде лишь для того, чтобы испытать Мою преданность.

Махапрабху обнял Санатану и показал, что тот совершенно чист.

Чисты мы внешне или нет, нам необходимо одно — безраздельная преданность Кришне. Это главный принцип. С точки зрения обывательской морали, гопи тоже грешницы. Они преступили законы общества и шастр, поэтому они «грешны». Но они превосходят всех своей чистотой, ибо беззаветно преданы Кришне, и никому другому. Гопи не могут не служить Кришне всем своим существом, даже если для этого нужно преступить все законы нравственности. Они являют высочайший идеал преданности.

Но чистая преданность стоит не столь дешево, чтобы, прикрываясь ее идеалами, каждый мог оправдывать свои греховные поступки. Такое настроение губительно. Нужно обладать истинной преданностью, а не пускаться во все тяжкие под именем чистой бхакти, как делают пракрита-сахаджии. Это недопустимо.

 


English  

Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj

Sanatana Goswami and Mahaprabhu.
Wherever There Is Vaishnavata,
There Can Never Be Any Contamination

http://scsmath.com/docs/articles/SanatanGoswami-excerpts.html

(From Sermons of the Guardian of Devotion, Vol. I, Chapter Six,
section: Dare not criticise those under charge of Krishna.)

 

Srila Sanatan Goswami contracted sores all over his body due to the contact of bad water in the jungle when he was returning from Vrindavan to Puri. Mahaprabhu used to welcome him by embracing him, but Sanatan would try to withdraw. He objected, “Don’t touch me! This is the body of a sinful man.” The sores were oozing and emitting a bad odour, but Mahaprabhu embraced him forcibly. Sanatan had decided, “I shall either leave this place or I shall invite death by falling under the wheel of the cart of Lord Jagannath.” But as the Lord in the heart of all, Mahaprabhu knew Sanatan’s mind. He chastised him, and embraced him, forcibly. All the sores disappeared, and Sanatan’s body immediately became like gold.

Mahaprabhu said, “Sanatan, you are a Vaisnav. Your body is not defective. Аprākṛta-deha tomāra ‘prākṛta’ kabhu naya. Krishna is testing Me. I am a sannyasi, and He is examining whether there is any partiality in My dealings with a Vaisnav simply because of his externally having so many sores. He is examining whether I will shrink from the association of such a Vaisnav and cast him aside. But your body is already pure, and only for the purpose of testing the public, Krishna has created this; and if I cannot see this, I will have failed His test and will have been deceived by Krishna. It is a mere show, it is nothing; your body is pure because you are a Vaisnav, a devotee of Krishna. This impurity is only an appearance in order to serve Krishna’s divine purpose. Wherever there is Vaisnavata, true saintly devotedness, there can never be any contamination. Only to test my devotion has Krishna sent you to Me in this condition.” So Mahaprabhu embraced him and demonstrated that he was absolutely pure.

Whether externally pure or impure, the whole principle is that our exclusive devotion for Krishna is the only necessity. In the ordinary sense, the gopis are also sinners. They crossed the laws of society and the shastras, so they are ‘sinners’. But they hold the highest position of purity by their exclusive devotedness to Krishna and no other. They cannot help but to serve Krishna cent-per-cent, even at the risk of crossing the entire code of morality. They are considered to be the highest devotional ideal.

But that sort of devotion is not so cheap that everyone will go on with their activities in this world, taking advantage of such ideals. That won’t do. The real measure of devotion must be there, not that anyone may do anything passing in the name of pure devotion, like the prakrita-sahajiyas. That can’t be allowed.

 



←  «Скрытое сокровище Санатаны Госвами». Шрила Б. Б. Авадхут Махарадж. Из цикла «Просто о трансцендентном» ·• Архив новостей •· «Капли нектара | Санатана Госвами о Святом Имени». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 1980-е годы | Навадвипа Дхама, Индия  →
Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

Санатана Госвами и Махапрабху.
Где вайшнавата, там не может быть никакой скверны

(«Проповеди хранителя преданности», том I,
отрывок из главы шестой «Высшая заповедь»)

 

Шрила Санатана Госвами по дороге из Вриндавана в Пури омылся в джунглях зараженной водой, и его тело покрылось язвами. Когда Махапрабху подошел к нему, желая обнять, Санатана отпрянул, воскликнув:

— Пожалуйста, не прикасайся ко мне! Мое тело — тело грешника.

Язвы сочились, от них исходило зловоние, и все же Махапрабху силой обнял Санатану. Тогда Санатана решил: «Либо я уйду отсюда, либо брошусь под колесницу Господа Джаганнатха и расстанусь с жизнью». Махапрабху, Господь, пребывающий в сердце каждого, понял мысли Санатаны, отчитал его и снова обнял. Все язвы тут же исчезли, и тело Санатаны обрело прежний, золотистый цвет. Махапрабху сказал:

— Санатана, ты вайшнав, в твоем теле нет изъянов. Апра̄кр̣та-деха тома̄ра ‘пра̄кр̣та’ кабху найа. Кришна Меня испытывает. Я санньяси, и Он проверяет, изменится ли мое отношение к вайшнаву только потому, что его тело покрылось язвами. Он смотрит, стану ли Я чураться такого вайшнава, отвергну ли Я его. Твое тело, как и прежде, чисто. Кришна все это устроил лишь для того, чтобы испытать других, и если Я этого не пойму, Я не выдержу испытания и буду Им обманут. Все эти язвы лишь видимость, они — ничто; твое тело чисто, ибо ты вайшнав, преданный Кришны. Эти язвы служат божественному замыслу Кришны. Там, где есть вайшнавата, истинная, святая преданность, там нет и не может быть никакой скверны. Кришна прислал тебя ко Мне в таком виде лишь для того, чтобы испытать Мою преданность.

Махапрабху обнял Санатану и показал, что тот совершенно чист.

Чисты мы внешне или нет, нам необходимо одно — безраздельная преданность Кришне. Это главный принцип. С точки зрения обывательской морали, гопи тоже грешницы. Они преступили законы общества и шастр, поэтому они «грешны». Но они превосходят всех своей чистотой, ибо беззаветно преданы Кришне, и никому другому. Гопи не могут не служить Кришне всем своим существом, даже если для этого нужно преступить все законы нравственности. Они являют высочайший идеал преданности.

Но чистая преданность стоит не столь дешево, чтобы, прикрываясь ее идеалами, каждый мог оправдывать свои греховные поступки. Такое настроение губительно. Нужно обладать истинной преданностью, а не пускаться во все тяжкие под именем чистой бхакти, как делают пракрита-сахаджии. Это недопустимо.

 


English  

Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj

Sanatana Goswami and Mahaprabhu.
Wherever There Is Vaishnavata,
There Can Never Be Any Contamination

http://scsmath.com/docs/articles/SanatanGoswami-excerpts.html

(From Sermons of the Guardian of Devotion, Vol. I, Chapter Six,
section: Dare not criticise those under charge of Krishna.)

 

Srila Sanatan Goswami contracted sores all over his body due to the contact of bad water in the jungle when he was returning from Vrindavan to Puri. Mahaprabhu used to welcome him by embracing him, but Sanatan would try to withdraw. He objected, “Don’t touch me! This is the body of a sinful man.” The sores were oozing and emitting a bad odour, but Mahaprabhu embraced him forcibly. Sanatan had decided, “I shall either leave this place or I shall invite death by falling under the wheel of the cart of Lord Jagannath.” But as the Lord in the heart of all, Mahaprabhu knew Sanatan’s mind. He chastised him, and embraced him, forcibly. All the sores disappeared, and Sanatan’s body immediately became like gold.

Mahaprabhu said, “Sanatan, you are a Vaisnav. Your body is not defective. Аprākṛta-deha tomāra ‘prākṛta’ kabhu naya. Krishna is testing Me. I am a sannyasi, and He is examining whether there is any partiality in My dealings with a Vaisnav simply because of his externally having so many sores. He is examining whether I will shrink from the association of such a Vaisnav and cast him aside. But your body is already pure, and only for the purpose of testing the public, Krishna has created this; and if I cannot see this, I will have failed His test and will have been deceived by Krishna. It is a mere show, it is nothing; your body is pure because you are a Vaisnav, a devotee of Krishna. This impurity is only an appearance in order to serve Krishna’s divine purpose. Wherever there is Vaisnavata, true saintly devotedness, there can never be any contamination. Only to test my devotion has Krishna sent you to Me in this condition.” So Mahaprabhu embraced him and demonstrated that he was absolutely pure.

Whether externally pure or impure, the whole principle is that our exclusive devotion for Krishna is the only necessity. In the ordinary sense, the gopis are also sinners. They crossed the laws of society and the shastras, so they are ‘sinners’. But they hold the highest position of purity by their exclusive devotedness to Krishna and no other. They cannot help but to serve Krishna cent-per-cent, even at the risk of crossing the entire code of morality. They are considered to be the highest devotional ideal.

But that sort of devotion is not so cheap that everyone will go on with their activities in this world, taking advantage of such ideals. That won’t do. The real measure of devotion must be there, not that anyone may do anything passing in the name of pure devotion, like the prakrita-sahajiyas. That can’t be allowed.

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования