«Явление Шримад-Бхагаватам». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. Из четвертого тома книги «Проповеди хранителя преданности» | “The Appearance of Srimad Bhagavatam.” Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj. From Sermons of the Guardian of Devotion, Vol. IV


Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

Явление «Шримад-Бхагаватам»

(Из четвертого тома «Проповедей хранителя преданности», 
глава первая: Явление «Шримад-Бхагаватам»)

 

Вопрос: В начале «Шримад-Бхагаватам» описывается, как Сута Госвами обращается к мудрецам, собравшимся в лесу Наимишаранья. Он говорит, что Вьясадев уже рассказал «Бхагаватам» Шукадеве. Откуда же Вьясадев узнал о том, что еще не произошло?

Шрила Шридхар Махарадж: «Шримад-Бхагаватам» рассказывали много раз. Вначале это был Нарада Муни. Он изложил основы «Бхагаватам» в десяти шлоках. Затем он повелел Вьясадеву: «Объясни их смысл. Иначе все писания, которые ты составил с таким трудом, будут бесполезны». Вьяса стал размышлять. Он составил «Бхагаватам», написав комментарии к первоначальным шлокам. Вьяса ликовал: «Вот божественное знание, которое явилось Брахме благодаря его молитвам! Оно раскрывает истину о сознании Кришны и прославляет Его как Верховную Личность Бога. Это знание свободно от иллюзий, заблуждений и ложных идей и полностью посвящено прекрасной лиле, чистому духовному бытию, миру сладостных деяний Шри Кришны». После этого, в Бадарикашраме, Вьясадев поделился этим откровением со своим сыном Шукадевом. Затем, когда величайшие мудрецы Вселенной попросили Шукадева поведать «Шримад-Бхагаватам», Шукадев семь дней вдохновенно рассказывал его. Он сказал: «Я всегда считал, что высшее знание — это учение о бесформенном и вечном Брахмане. Но благословение моего отца позволило мне понять нечто большее — он поведал мне о лилах Бхагавана, Шри Кришны. Сегодня я вам расскажу то, что узнал».

Итак, Шукадев услышал «Шримад-Бхагаватам» от Вьясадевы, а Вьясадев — от Нарады. Вьясадев более подробно рассказал своему сыну «Бхагаватам», и Шукадев передал это знание мудрецам в Шукартале — это был третий пересказ.

Среди мудрецов был Сута Госвами, наделенный удивительными способностями. Он был шрутидхара – человек, который в точности запоминает все услышанное с первого раза.

В начале Кали-юги мудрецы Вселенной собрались в Наимишаранье для проведения обряда жертвоприношения. Они обратились к Суте Госвами: «Мудрец! Каждый должен стремиться познать Абсолютную Истину. Ты был среди тех, кто слушал “Шримад-Бхагаватам” из уст самого Шукадева. Это было величайшее событие, и ты запомнил услышанное слово в слово. Мы просим тебя рассказать об этом. По вечерам, когда мы свободны от своих обязанностей, мы с радостью будем внимать тебе».

Сута Госвами каждый вечер рассказывал «Бхагаватам» мудрецам. Так великое знание было поведано в четвертый раз. Шестьдесят тысяч великих риши, ученых и брахманов, совершавших ягью, собрались, чтобы слушать его. Позже Вьясадев рассказал об этом великом событии в своей книге на благо всех живых существ.

Вопрос: Вы упоминали Шукарталу. Что это за место?

Шрила Шридхар Махарадж: Шукартала — небольшой округ в штате Уттар Прадеш напротив Вибхукути, недалеко от Ганги. Сюда пришел Махарадж Парикшит, когда узнал, что его ждет скорая смерть. Здесь он слушал Шукадеву и здесь «Бхагаватам» был рассказан в третий раз. Возможно, Шукартала была названа по имени Шукадева (Шуки).

Вопрос: Вьясадев был в Наимишаранье, когда Шукадев рассказывал «Шримад-Бхагаватам»?

Шрила Шридхар Махарадж: Нет, но он знал обо всем, что там происходило. Он был великим йогом и благодаря мистическим способностям мог видеть и ощущать все происходящее. В «Махабхарате» он подробно описал битву на Курукшетре. Откуда он узнал об этом? Более того, он мог наделять своей мистической силой других. Санджая по милости Вьясадева мог видеть все, что происходило на Курукшетре. Санджая был свидетелем событий, которые происходили одновременно во многих местах: он знал, что говорят на поле битвы, знал, кто и каким оружием сражается, и рассказывал об этом Дхритараштре. Вьясадев наделил его этим даром, которым обладают лишь великие йоги.

Однажды мне рассказывали, что незадолго до смерти Эйнштейн сказал супруге: «Если я завершу свою работу, ты сможешь общаться со мной, где бы я ни находился. Ты сможешь чувствовать меня независимо от времени и расстояния». Я не знаю, так ли на самом деле сказал Эйнштейн, я пересказываю лишь то, что слышал.

Многие вайшнавы обладают подобными способностями. Находясь на расстоянии, они чувствуют, что собака забежала в храм во Вриндаване. Когда сознание достигает определенного уровня и очищается от эгоистических помыслов, оно воспринимает «волны», порожденные любыми событиями, где бы они ни случились. Человек с подобным сознанием чувствует: «Где-то произошло определенное событие, и я знаю об этом». Если сознание действительно чисто, то все происходящее в нем реально. Однако когда оно покрыто эгоизмом и предрассудками, оно не способно отличить иллюзию от реальности. Всякое событие распространяет «волны», и тот, кто наделен способностью чистого восприятия, может понять, что в действительности произошло. Но этой способностью обладают лишь редкие души, чье сознание свободно от иллюзии. Они воспринимают эти «волны», они могут чувствовать все, что произошло. Примерно так это происходит.

Это определенные сиддхи, мистические силы. Вайшнавы стараются не проявлять их, но иногда эти мистические силы чувствуют другие. Вайшнавов не привлекают чудеса. Их больше интересует чудо, связанное с Центром бытия, — главное чудо, стоящее во главе всего сущего. Вайшнавы ищут такое чудо, чудо из чудес, и не размениваются на мелочи. Все их внимание сосредоточено на главном, они полностью погружены в эти переживания.

Вопрос: Как мог Шукадев в присутствии своего Гуру Вьясадева и Парам-Гуру Нарады занять вьясасану, рассказывая «Шримад-Бхагаватам»?

Шрила Шридхар Махарадж: Махараджа Парикшит, узнав о приближающейся смерти, спросил у мудрецов: «Что должен делать человек, который стоит на пороге смерти? Как ему следует использовать оставшиеся дни, чтобы обрести вечное благо?»

Многие риши и ученые стали давать противоречивые советы, и Парикшит растерялся. Он взмолился: «Дайте мне конкретное указание! У меня осталось очень мало времени!»

В этот момент среди них по высшей воле Господа появился Шукадев. Он был необыкновенной личностью, многие знали его как просветленного. Они говорили: «Шукадеву всего лишь шестнадцать, но все мирское его совершенно не интересует! Мы изо всех сил стараемся освободиться от пут материального мира, но терпим поражение на каждом шагу. Этот юноша уже пересек океан майи и постоянно пребывает в трансцендентном сознании. Он настолько безразличен к материальному миру, что даже не считает нужным носить одежду. На нем нет даже набедренной повязки! Он не делает различий между мужчинами и женщинами — столь высоко его сознание. Даже прекрасные молодые девушки, купаясь в реке, видя его чистоту и невинность, не стыдятся его».

Для собравшихся мудрецов Шукадев был подобен олицетворенному ведическому знанию. И поэтому, когда он пришел, все они встали, приветствуя его. Шукадев же ничего не замечал вокруг. Мудрецы сказали Парикшиту: «Махарадж, удача улыбнулась тебе: вот махатма, перед которым все мы склоняемся, о чьем даршане всегда мечтаем! Обратись к нему, мы с нетерпением жаждем услышать истину из его уст».

Так они избрали Шукадева главой собрания. Они вновь заняли свои места и Парикшит сказал: «Я скоро умру. Что я должен делать в оставшиеся дни, чтобы обрести высшее благо?»

Шукадев стал говорить. Воцарилась тишина, и все внимательно слушали его. Его речь была совершенной, то была истина, которую все принимали безоговорочно.

Мудрецы пришли в лес Наимишаранья, чтобы дать Парикшиту свои советы. «Ты — великий царь, твоя слава безгранична и никто лучше тебя не заботится о брахманах. Но, несмотря на все это, ты был проклят именно брахманом. Что может быть прискорбнее?»

Узнав о трагической участи царя, почти все представители различных философских школ пришли, чтобы утешить его и помочь достойно встретить смерть.

Среди них были Нарада и Вьясадев. Они полагали, что дали только основы, краткое изложение «Шримад-Бхагаватам», а Шукадев сможет раскрыть всю его красоту. Нарада сказал: «Я изложил лишь десять шлок Вьясадеву, а он объяснил их своему сыну. Шукадев пользуется заслуженным доверием и авторитетом среди ученых и мудрецов. Он осознал Брахман, и мы с нетерпением ждем, когда он поведает “Шримад-Бхагаватам” этому миру! Если Шукадев перескажет “Бхагаватам”, люди смогут правильно воспринять это знание».

С величайшей радостью внимали они Шукадеву, который с помощью брахма-гьяны и широкому, всеохватному взгляду, лишенному сектантских ограничений, явил кришна-лилу, сияющую непревзойденным светом. В течение семи дней собравшиеся, затаив дыхание, слушали «Шримад-Бхагаватам».

«Все, что я рассказываю, я узнал от моего дорогого и любящего отца, — сказал Шукадев. — Вы знаете, я не сторонник догматического, ограниченного подхода к религии. Мое понимание основано на осознании вечного Брахмана. Брахман есть безграничное, высочайшее, всеобъемлющее начало, сознание, лежащее за пределами любых материальных ограничений. Я утвердился в этом, и то, что я говорю, не связано с миром иллюзии. Все, о чем идет речь в “Бхагаватам”, лежит по ту сторону ограничений, в трансцендентном мире, за пределами Брахмалоки! Материальный мир ничем не привлекает меня, я полностью независим от него. Все прекрасное и возвышенное содержание “Бхагаватам” не имеет ни малейшей примеси прозаического мира материи. Это полностью чистое, трансцендентное знание! Я хочу, чтобы все ясно понимали это, и лишь в этом случае темы, связанные с кришна-лилой, играми Господа, принесут подлинное благо. Я хочу сказать, что все деяния Кришны принадлежат вечной, высочайшей и прекраснейшей области чистого сознания, безграничной реальности, лежащей по другую сторону любых относительных понятий мирского бытия. Лишь такое восприятие позволит вам ощутить подлинную красоту кришна-лилы».

Слушая, как Шукадев вновь и вновь объясняет духовную природу лилы, постоянно подчеркивая ее высшую безупречность и чистоту, Нарада и Вьясадев пребывали в блаженстве.

Во вступлении к «Шримад-Бхагаватам» Вьясадев говорит: «“Бхагаватам” прекрасен во всех отношениях, но комментарии из уст Шукадева делают его еще прекраснее! Поэзию “Бхагаватам” дополняют и украшают комментарии Шукадева, чей беспристрастный и широкий взгляд на мир делает это знание доступным для представителей любых религиозных традиций».

Именно поэтому Гуру и Парам-Гуру Шукадева присутствовали на том собрании. Они предвидели это событие и были счастливы, когда оно наступило. Кроме того, они пришли, чтобы выразить сочувствие и поддержать Махараджа Парикшита. Их присутствие не было простой случайностью.

 


English  

Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj

The Appearance of Srimad Bhagavatam

(From Sermons of the Guardian of Devotion, Vol. IV,
Chapter One: The Four Sittings of Srimad Bhagavatam)

http://scsmath.com/docs/articles/GuruPurnima-Vyasadev.html

 

Question: In the beginning of Srimad Bhagavatam events are described of Suta Goswami speaking at Naimisaranya and this is after Vyasadev had spoken Bhagavatam to Sukadev. So how is it that Vyasadev was aware of the events at Naimisaranya?

Srila Sridhar Maharaj: So many sittings of Bhagavatam took place. First Narad came and gave instruction by way of a ten sloka outline. He told Vyasadev: “Meditate on it and give it out to the public. Elucidate these principles. Elucidate, otherwise what you have given so far will be all fruitless.” So Vyas took only those ten slokas, those ten verses. He meditated and wrote the principle Bhagavatam in a short way. He gave, “That is revered brahma, the highest quarter, the Krishna conception of Godhead, and that lila is very sweet. That is nothing of this side in maya, but that plane is full of transcendental, sweet Pastimes.” Vyasadev managed to call his son, Sukadev, and in Badarikasram he taught him: “Although my inclination was towards this non-differentiated brahman conception, my father managed to teach me this lila of Bhagavan Krishna. Today I shall talk about that to you in this great assembly.”

So Sukadev received Srimad Bhagavatam from Vyasadev. Previously Narad gave it to Vyasadev, and Vyas composed it in elaboration and taught it to Sukadev: this was the second recitation. The third was when Sukadev delivered lectures with his remarks to the great assembly of scholars in Sukartala.

When Sukadev gave lecture, there was one Suta Goswami who was a very sharp hearing man, srutidhara. Srutidhara is one who having only once heard something keeps it in his memory, and Suta, having those qualities, was present in that meeting. The fourth sitting was in Naimisaranya where the rishis, apprehending the black march of Kali-yuga, commenced and engaged themselves in a one thousand year campaign, yajna. Finding Suta Goswami they told, “We have go much leisure in the evening to hear about the Absolute and we heard that you, Suta, were present in that mysterious and famous assembly where Sukadev gave his lecture about Bhagavatam and you memorised it. We request that you deliver by way of lecture to us that Bhagavatam.” Suta Goswami accepted their proposal and that was the last sitting in the form of regular evening lectures. Sixty thousand or so rishis, the scholars and performers of sacrifices, assembled to hear from him. It was after this sitting that Vyasadev took the whole thing and compiled it in book form and let it loose on the public.

 


Finnish

Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj 

Ilmiö ”Srimad Bhagavatam”

(Julkaisusta ”Antaumuksen vartijan saarnat”. Osa neljä.
Ensimmäinen luku: Ilmiö ”Srimad Bhagavatam”)

 

Kysymys: Srimad Bhagavatamin alussa kuvataan tapahtumia, joissa Suta Goswami puhui Naimisharanya metsään kokoontuneille risheille. Ja tämä tapahtuu sen jälkeen, kun Vyasadeva oli ensin kertonut Bhagavatamin Shukadevalle. Joten mistä Vyasadeva tiesi asioista, joita ei vielä ollut tapahtunut?

Srila Sridhar Maharaj: Srimad Bhagavatamia on kerrottu monta kertaa. Aluksi Narada Muni esitti Bhagavatamin perusteet kymmenessä shlokassa. Hän sanoi Vyasadevalle: Mieti, mitä sanoin sinulle. Selvitä nämä perusteet aluksi itselleen. Muuten kaikki kirjoitukset, jotka olet niin suurella vaivalla koonnut, ovat hyödyttömiä. Joten Vyasa otti vain ne kymmenen shlokaa. Hän mietiskeli ja kirjoitti Bhagavatamin lyhyellä tavalla. Vyasa iloitsi: ”Tämä on Jumalallinen tieto, joka ilmestyi Brahmalle hänen rukoustensa kautta! Näin avautuu totuus Krishnasta ja ylistää Häntä Jumaluuden Ylimpänä Persoonallisuutena. Tämä tieto on vapaa kaikesta illuusiosta, harhasta, vääristä käsityksistä, eksytyksistä ja on kokonaan omistettu kauniille, henkiselle, puhtaalle Krishna-lilalle.”

Badarikasramissa Vyasadeva jakoi tämän tiedon poikansa Shukadevan kanssa. Sen jälkeen tämän maailmankaikkeuden suurimmat viisaat eli rishit pyysivät häntä kertomaan Srimad Bhagavatamin ja Shukadeva puhui seitsemän päivää peräkkäin. Hän sanoi: ”Olen aina pitänyt ikuista ja persoonatonta Brahmania korkeimpana. Mutta isäni siunaus antoi minulle mahdollisuuden ymmärtää jotain paljon enemmän. Isäni kertoi minulle, kuka todellisuudessa on Bhagavan Sri Krishna. Tänään jaan tämän tärkeän tiedon teidän kanssanne.”

Joten aluksi Narada antoi tiedon Vyasadevalle. Sen jälkeen Vyasadeva kertoi yksityiskohtaisesti ja tarkasti Srimad Bhagavatamin pojalleen Shukadevalle. Tämä oli toinen kerta. Shukadeva välitti tämän tiedon Shukartalan viisaille — tämä oli kolmas kertomus. Shukartalan rishien joukossa oli Suta Goswami. Hän oli srutidhara. Srutidhara tarkoittaa henkilöä, joka pystyy muistamaan täsmälleen sana sanalta kaiken vain kerran kuultuaan sen.

Kali-jugan alkaessa tämän maailmankaikkeuden rishit eli viisaat kokoontuivat Naimisharanya metsään suorittamaan suurta uhrausseremoniaa. Löydettyään Suta Goswamin he sanoivat: ”Jokaisen tulisi pyrkiä tuntemaan Absoluuttista Totuutta. Olit niiden joukossa, jotka kuulivat Srimad Bhagavatamin itse Shukadevan suusta. Se oli suurin tapahtuma kautta aikojen ja muistit sen sanasta sanaan. Pyydämme sinua kertomaan meille tästä. Iltaisin, kun olemme vapaita velvollisuuksistamme, kuuntelemme sinua mielellämme.” Joka ilta Suta Goswami puhui risheille. Näin tätä suurta tietoa kerrottiin neljännen kerran. Kuusikymmentätuhatta suurta rishiä, tutkijaa ja brahmania, jotka suorittavat uhrausseremoniaa, kokoontui kuuntelemaan häntä. Myöhemmin Vyasadeva kertoi tämän suuren tapahtuman kirjassaan kaikkien elävien olentojen hyväksi.

Kysymys: Te mainitsitte Shukartalan. Millainen paikka se on?

Srila Sridhar Maharaj: Shukartala on pieni alue Uttar Pradeshin osavaltiossa Vibhukutia vastapäätä, lähellä Gangesia. Maharaj Parikshit meni sinne saatuaan tietää kuolevansa pian. Shukartalassa Shukadeva kertoi Srimad Bhagavatamin. Tämä oli kolmas kerta. Ehkä Shukartala nimettiin Shukadevan (Shuka) mukaan.

Kysymys: Oliko Vyasadeva Naimisharanyassa, kun Shukadeva kertoi Srimad Bhagavatamia?

Srila Sridhar Maharaj: Ei, mutta hän tiesi kaiken, mitä siellä tapahtui. Hän oli suuri yogi ja mystisten kykyjen ansiosta hän näki ja tunsi kaiken mitä tapahtui. Mahabharatassa hän kuvasi yksityiskohtaisesti Kurukshetran taistelua. Mistä hän tiesi tästä? Lisäksi hän pystyi antamaan mystisen voimansa muille. Vyasadevan armosta Sanjaya näki kaiken, mitä Kurukshetran taistelukentällä tapahtui. Sanjaya näki tapahtumia, jotka tapahtuivat samanaikaisesti monissa eri paikoissa: hän tiesi mitä taistelukentällä sanottiin, hän tiesi kuka taisteli, millä aseella ja kertoi siitä Dhritarashtralle. Vyasadeva antoi Sanjayalle tämän lahjan.

Kerran minulle sanottiin, että vähän ennen kuolemaansa, Einstein sanoi vaimolleen: ”Jos saan työni loppuun, voit kommunikoida kanssani missä tahansa. Voit tuntea minut ajasta ja etäisyydestä riippumatta.” En tiedä, sanoiko Einstein todella niin, kerron vain sen, mitä kuulin.

Monilla Vaishnavilla on samanlaiset kyvyt. Esimerkiksi etäisyydestä huolimatta he voivat tietää, jos koira on juossut temppeliin Vrindavanissa. Kun tietoisuus saavuttaa tietyn tason ja on puhdistettu itsekkäistä ajatuksista, se havaitsee tapahtumien tuottamat ”aallot” missä tahansa. Henkilö, jolla on tällainen tietoisuus, tuntee: ”Jossakin on tapahtunut tietty tapahtuma, ja tiedän siitä.” Jos tietoisuus on todella puhdasta, niin kaikki, mitä siinä tapahtuu, on todellista. Kuitenkin, kun sitä peittää itsekkyys ja ennakkoluulot, se ei pysty erottamaan illuusioita todellisuudesta. Jokainen tapahtuma levittää ”aaltoja”, ja ne, joille on annettu puhtaan havainnon kyky, voivat ymmärtää, mitä todella tapahtui. Mutta tämä kyky on vain harvoilla sieluilla, joiden tietoisuus on vapaa illuusioista. He havaitsevat nämä ”aallot”, he voivat tuntea kaiken, mitä on tapahtunut. Näin se tapahtuu.

Nämä ovat tiettyjä siddhejä eli mystisiä voimia. Vaishnavat yrittävät olla ilmentämättä niitä, mutta toisinaan muut tuntevat nämä mystiset voimat. Vaishnavia eivät houkuttele ihmeet, he eivät tuhlaa aikaa tarpeettomaan tai vähäpätöiseen. Heidän huomionsa on keskittynyt tärkeimpään: Jumalaan.

Kysymys: Miten on mahdollista, että Shukadeva oma Guru Vyasadevan ja Param-Guru Naradan läsnä ollessa istui vyasasanaan?

Srila Sridhar Maharaj: Maharaj Parikshit, tietäen lähestyvästä kuolemasta, kysyi viisailta, että miten olisi järkevää käyttää jäljellä olevaa aikaa. Hänelle annettiin ristiriitaisia neuvoja. Parikshit oli hämmentynyt. Hän sanoi: ”Sanokaa jotakin konkreettista. Minulla on kovin vähän aikaa jäljellä.” Sillä hetkellä, Jumalan tahdon mukaisesti, ilmestyi Shukadeva. Hän oli poikkeuksellinen henkilö, monet pitivät hänet valaistuneena. He sanoivat: “Shukadeva on vasta kuusitoista, mutta mikään maallinen häntä ei kiinnosta. Mutta me yritämme parhaamme mukaan vapautua aineellisen maailman orjuudesta ja epäonnistumme kerta toisensa jälkeen. Tämä nuori mies on jo ylittänyt mayan valtameren ja on jatkuvasti transsendenttisessa tietoisuudessa. Hän on niin välinpitämätön aineelliselle maailmalle, että ei edes pidä tarpeellisena käyttää vaatteita. Hänellä ei ole edes lantioliinaa! Hän ei tee eroa miesten ja naisten välillä — hänen tietoisuus on niin korkealla tasolla. Jopa kauniit nuoret tytöt, jotka uivat joessa, näkevät hänen puhtauden ja viattomuuden, eivätkä häpeä häntä.”

Kokoontuneille viisaille Shukadeva oli kuin personoitu veedinen tieto. Sen takia kaikki nousivat tervehtimään häntä. Shukadeva ei huomannut ympärillä mitään. Rishit sanoivat Parikshitille: ”Maharaj, onni on hymyillyt sinulle: tässä on mahatma, jonka edessä me kaikki kumarramme, jonka darshan on meille suuri kunnia! Käänny hänen puoleensa, odotamme innolla kuulevamme totuuden hänen suustaan.” Näin he valitsivat Shukadevan. Parikshit sanoi: ”Minä kuolen pian. Miten minun tulisi käyttää järkevästi jäljellä oleva aikani?” Shukadeva alkoi puhua. Vallitsi hiljaisuus, kaikki kuuntelivat häntä tarkkaavaisesti. Hänen puheensa oli täydellinen, se oli totuus, jonka kaikki hyväksyivät ehdoitta.

Rishit tulivat Naimisharanya metsään antamaan Parikshitille neuvoja. He sanoivat: ”Olet hyvämaineinen suuri kuningas eikä kukaan huolehdi brahmaneista paremmin kuin sinä. Mutta huolimatta tästä kaikesta juuri brahman oli se, joka sinut kirosi. Mikä voisi olla valitettavampaa?” Saatuaan tietää kuninkaan traagisesta kohtalosta melkein kaikki eri filosofisten koulukuntien edustajat tulivat lohduttamaan häntä ja auttamaan häntä kohtaamaan kuolemaa arvokkaasti.

Heidän joukossaan olivat myös Narada ja Vyasadeva. He uskoivat antaneensa vain perusasiat, lyhyen yhteenvedon Srimad Bhagavatamista, mutta he tiesivät, että Shukadeva pystyisi antamaan tämän tiedon kaikessa täydellisyydessä ja kauneudessaan. Narada sanoi: ”Olen selittänyt Vyasadevalle vain kymmenen shlokaa. Vyasadeva selitti nämä shlokat pojalleen. Shukadevalla on ansaittu luottamus ja auktoriteetti tutkijoiden ja viisaiden keskuudessa. Hän on ymmärtänyt Brahmanin ja me odotamme innolla hänen kertomustaan. Srimad Bhagavatam hänen kertomana avaa totuuden.”

He kuuntelivat Shukadevaa suurella ilolla, joka brahma-jñānan ja laajan näkemyksen avulla avasi totuuden vertaansa vailla olevalla tavalla. Seitsemän päivän ajan kaikki kokoontuneet innostuneena kuuntelivat Srimad-Bhagavatamia.

Shukadeva sanoi: ”Kaiken, mitä kerron, olen oppinut rakkaalta ja rakastavalta isältäni. En kannata dogmaattista, rajoitettua lähestymistapaa uskontoon. Ymmärrykseni perustuu ikuisen Brahmanin oivaltamiseen. Brahman on rajoittamaton, korkein, kaiken kattava alku, tietoisuus aineellisten rajoitusten ulkopuolella. Se mitä sanon, ei liity illuusioiden maailmaan. Kaikki, mitä Bhagavatamissa käsitellään, on rajat ylittävässä, transsendenttisessa maailmassa, Brahmalokan ulkopuolella! Materiaalinen maailma ei houkuttele minua millään tavalla, olen siitä täysin riippumaton. Bhagavatamin kauneudessä ja ylevyydessä ei ole pienintäkään epäpuhtautta, vaan se on täysin puhdasta, transsendenttista tietoa!

Haluan kaikkien ymmärtävän tämän selvästi. Krishna-lila on puhdas, ikuinen, korkein, kaunein, rajaton todellisuus, joka on maallisten olemassaolojen suhteellisten käsitteiden toisella puolella. Vain silloin kun käsitätte sen, pystytte ymmärtämään Krishna-lilan todellisen kauneuden.”

Kuunnellessa kun Shukadeva yhä uudelleen ja uudelleen ylisti Krishna-lilan hengellistä luonnetta, jatkuvasti korostaen sen korkeinta täydellisyyttä ja puhtautta, Narada ja Vyasadeva olivat autuudessa.

Srimad-Bhagavatamin johdannossa Vyasadeva sanoo: ”Bhagavatam on kaikin puolin kaunis, mutta Shukadevan suusta tulevat kommentit tekevät siitä vieläkin kauniimman! Bhagavatamin runoutta täydentävät ja koristavat Shukadevan kommentit, jonka puolueeton ja laaja näkemys maailmasta tekee tämän tiedon sopivaksi myös muihin uskonnollisiin traditioihin.” Juuri sen taki Shukadevan Guru ja Param-Guru olivat läsnä. He tiesivät tämän tapahtuman etukäteen. He tulivat myös ilmaisemaan myötätuntonsa ja tukensa Maharaj Parikshitille. Heidän läsnäolonsa ei ollut pelkkä sattuma.

Translated by L. W.




←  «Царь среди санньяси». Шрила Б. Н. Ачарья Махарадж. 13 августа 2009 года. Лахта, Санкт-Петербург ·• Архив новостей •· «Явление „Шримад-Бхагаватам“» (на русском и английском языках). Из четвертого тома «Проповедей хранителя преданности» Шрилы Б. Р. Шридхара Дев-Госвами Махараджа →
Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

Явление «Шримад-Бхагаватам»

(Из четвертого тома «Проповедей хранителя преданности», 
глава первая: Явление «Шримад-Бхагаватам»)

 

Вопрос: В начале «Шримад-Бхагаватам» описывается, как Сута Госвами обращается к мудрецам, собравшимся в лесу Наимишаранья. Он говорит, что Вьясадев уже рассказал «Бхагаватам» Шукадеве. Откуда же Вьясадев узнал о том, что еще не произошло?

Шрила Шридхар Махарадж: «Шримад-Бхагаватам» рассказывали много раз. Вначале это был Нарада Муни. Он изложил основы «Бхагаватам» в десяти шлоках. Затем он повелел Вьясадеву: «Объясни их смысл. Иначе все писания, которые ты составил с таким трудом, будут бесполезны». Вьяса стал размышлять. Он составил «Бхагаватам», написав комментарии к первоначальным шлокам. Вьяса ликовал: «Вот божественное знание, которое явилось Брахме благодаря его молитвам! Оно раскрывает истину о сознании Кришны и прославляет Его как Верховную Личность Бога. Это знание свободно от иллюзий, заблуждений и ложных идей и полностью посвящено прекрасной лиле, чистому духовному бытию, миру сладостных деяний Шри Кришны». После этого, в Бадарикашраме, Вьясадев поделился этим откровением со своим сыном Шукадевом. Затем, когда величайшие мудрецы Вселенной попросили Шукадева поведать «Шримад-Бхагаватам», Шукадев семь дней вдохновенно рассказывал его. Он сказал: «Я всегда считал, что высшее знание – это учение о бесформенном и вечном Брахмане. Но благословение моего отца позволило мне понять нечто большее – он поведал мне о лилах Бхагавана, Шри Кришны. Сегодня я вам расскажу то, что узнал».

Итак, Шукадев услышал «Шримад-Бхагаватам» от Вьясадевы, а Вьясадев – от Нарады. Вьясадев более подробно рассказал своему сыну «Бхагаватам», и Шукадев передал это знание мудрецам в Шукартале – это был третий пересказ.

Среди мудрецов был Сута Госвами, наделенный удивительными способностями. Он был шрутидхара – человек, который в точности запоминает все услышанное с первого раза.

В начале Кали-юги мудрецы Вселенной собрались в Наимишаранье для проведения обряда жертвоприношения. Они обратились к Суте Госвами: «Мудрец! Каждый должен стремиться познать Абсолютную Истину. Ты был среди тех, кто слушал “Шримад-Бхагаватам” из уст самого Шукадева. Это было величайшее событие, и ты запомнил услышанное слово в слово. Мы просим тебя рассказать об этом. По вечерам, когда мы свободны от своих обязанностей, мы с радостью будем внимать тебе».

Сута Госвами каждый вечер рассказывал «Бхагаватам» мудрецам. Так великое знание было поведано в четвертый раз. Шестьдесят тысяч великих риши, ученых и брахманов, совершавших ягью, собрались, чтобы слушать его. Позже Вьясадев рассказал об этом великом событии в своей книге на благо всех живых существ.

Вопрос: Вы упоминали Шукарталу. Что это за место?

Шрила Шридхар Махарадж: Шукартала – небольшой округ в штате Уттар Прадеш напротив Вибхукути, недалеко от Ганги. Сюда пришел Махарадж Парикшит, когда узнал, что его ждет скорая смерть. Здесь он слушал Шукадеву и здесь «Бхагаватам» был рассказан в третий раз. Возможно, Шукартала была названа по имени Шукадева (Шуки).

Вопрос: Вьясадев был в Наимишаранье, когда Шукадев рассказывал «Шримад-Бхагаватам»?

Шрила Шридхар Махарадж: Нет, но он знал обо всем, что там происходило. Он был великим йогом и благодаря мистическим способностям мог видеть и ощущать все происходящее. В «Махабхарате» он подробно описал битву на Курукшетре. Откуда он узнал об этом? Более того, он мог наделять своей мистической силой других. Санджая по милости Вьясадева мог видеть все, что происходило на Курукшетре. Санджая был свидетелем событий, которые происходили одновременно во многих местах: он знал, что говорят на поле битвы, знал, кто и каким оружием сражается, и рассказывал об этом Дхритараштре. Вьясадев наделил его этим даром, которым обладают лишь великие йоги.

Однажды мне рассказывали, что незадолго до смерти Эйнштейн сказал супруге: «Если я завершу свою работу, ты сможешь общаться со мной, где бы я ни находился. Ты сможешь чувствовать меня независимо от времени и расстояния». Я не знаю, так ли на самом деле сказал Эйнштейн, я пересказываю лишь то, что слышал.

Многие вайшнавы обладают подобными способностями. Находясь на расстоянии, они чувствуют, что собака забежала в храм во Вриндаване. Когда сознание достигает определенного уровня и очищается от эгоистических помыслов, оно воспринимает «волны», порожденные любыми событиями, где бы они ни случились. Человек с подобным сознанием чувствует: «Где-то произошло определенное событие, и я знаю об этом». Если сознание действительно чисто, то все происходящее в нем реально. Однако когда оно покрыто эгоизмом и предрассудками, оно не способно отличить иллюзию от реальности. Всякое событие распространяет «волны», и тот, кто наделен способностью чистого восприятия, может понять, что в действительности произошло. Но этой способностью обладают лишь редкие души, чье сознание свободно от иллюзии. Они воспринимают эти «волны», они могут чувствовать все, что произошло. Примерно так это происходит.

Это определенные сиддхи, мистические силы. Вайшнавы стараются не проявлять их, но иногда эти мистические силы чувствуют другие. Вайшнавов не привлекают чудеса. Их больше интересует чудо, связанное с Центром бытия, – главное чудо, стоящее во главе всего сущего. Вайшнавы ищут такое чудо, чудо из чудес, и не размениваются на мелочи. Все их внимание сосредоточено на главном, они полностью погружены в эти переживания.

Вопрос: Как мог Шукадев в присутствии своего Гуру Вьясадева и Парам-Гуру Нарады занять вьясасану, рассказывая «Шримад-Бхагаватам»?

Шрила Шридхар Махарадж: Махараджа Парикшит, узнав о приближающейся смерти, спросил у мудрецов: «Что должен делать человек, который стоит на пороге смерти? Как ему следует использовать оставшиеся дни, чтобы обрести вечное благо?»

Многие риши и ученые стали давать противоречивые советы, и Парикшит растерялся. Он взмолился: «Дайте мне конкретное указание! У меня осталось очень мало времени!»

В этот момент среди них по высшей воле Господа появился Шукадев. Он был необыкновенной личностью, многие знали его как просветленного. Они говорили: «Шукадеву всего лишь шестнадцать, но все мирское его совершенно не интересует! Мы изо всех сил стараемся освободиться от пут материального мира, но терпим поражение на каждом шагу. Этот юноша уже пересек океан майи и постоянно пребывает в трансцендентном сознании. Он настолько безразличен к материальному миру, что даже не считает нужным носить одежду. На нем нет даже набедренной повязки! Он не делает различий между мужчинами и женщинами – столь высоко его сознание. Даже прекрасные молодые девушки, купаясь в реке, видя его чистоту и невинность, не стыдятся его».

Для собравшихся мудрецов Шукадев был подобен олицетворенному ведическому знанию. И поэтому, когда он пришел, все они встали, приветствуя его. Шукадев же ничего не замечал вокруг. Мудрецы сказали Парикшиту: «Махарадж, удача улыбнулась тебе: вот махатма, перед которым все мы склоняемся, о чьем даршане всегда мечтаем! Обратись к нему, мы с нетерпением жаждем услышать истину из его уст».

Так они избрали Шукадева главой собрания. Они вновь заняли свои места и Парикшит сказал: «Я скоро умру. Что я должен делать в оставшиеся дни, чтобы обрести высшее благо?»

Шукадев стал говорить. Воцарилась тишина, и все внимательно слушали его. Его речь была совершенной, то была истина, которую все принимали безоговорочно.

Мудрецы пришли в лес Наимишаранья, чтобы дать Парикшиту свои советы. «Ты – великий царь, твоя слава безгранична и никто лучше тебя не заботится о брахманах. Но, несмотря на все это, ты был проклят именно брахманом. Что может быть прискорбнее?»

Узнав о трагической участи царя, почти все представители различных философских школ пришли, чтобы утешить его и помочь достойно встретить смерть.

Среди них были Нарада и Вьясадев. Они полагали, что дали только основы, краткое изложение «Шримад-Бхагаватам», а Шукадев сможет раскрыть всю его красоту. Нарада сказал: «Я изложил лишь десять шлок Вьясадеву, а он объяснил их своему сыну. Шукадев пользуется заслуженным доверием и авторитетом среди ученых и мудрецов. Он осознал Брахман, и мы с нетерпением ждем, когда он поведает “Шримад-Бхагаватам” этому миру! Если Шукадев перескажет “Бхагаватам”, люди смогут правильно воспринять это знание».

С величайшей радостью внимали они Шукадеву, который с помощью брахма-гьяны и широкому, всеохватному взгляду, лишенному сектантских ограничений, явил кришна-лилу, сияющую непревзойденным светом. В течение семи дней собравшиеся, затаив дыхание, слушали «Шримад-Бхагаватам».

«Все, что я рассказываю, я узнал от моего дорогого и любящего отца, – сказал Шукадев. – Вы знаете, я не сторонник догматического, ограниченного подхода к религии. Мое понимание основано на осознании вечного Брахмана. Брахман есть безграничное, высочайшее, всеобъемлющее начало, сознание, лежащее за пределами любых материальных ограничений. Я утвердился в этом, и то, что я говорю, не связано с миром иллюзии. Все, о чем идет речь в “Бхагаватам”, лежит по ту сторону ограничений, в трансцендентном мире, за пределами Брахмалоки! Материальный мир ничем не привлекает меня, я полностью независим от него. Все прекрасное и возвышенное содержание “Бхагаватам” не имеет ни малейшей примеси прозаического мира материи. Это полностью чистое, трансцендентное знание! Я хочу, чтобы все ясно понимали это, и лишь в этом случае темы, связанные с кришна-лилой, играми Господа, принесут подлинное благо. Я хочу сказать, что все деяния Кришны принадлежат вечной, высочайшей и прекраснейшей области чистого сознания, безграничной реальности, лежащей по другую сторону любых относительных понятий мирского бытия. Лишь такое восприятие позволит вам ощутить подлинную красоту кришна-лилы».

Слушая, как Шукадев вновь и вновь объясняет духовную природу лилы, постоянно подчеркивая ее высшую безупречность и чистоту, Нарада и Вьясадев пребывали в блаженстве.

Во вступлении к «Шримад-Бхагаватам» Вьясадев говорит: «“Бхагаватам” прекрасен во всех отношениях, но комментарии из уст Шукадева делают его еще прекраснее! Поэзию “Бхагаватам” дополняют и украшают комментарии Шукадева, чей беспристрастный и широкий взгляд на мир делает это знание доступным для представителей любых религиозных традиций».

Именно поэтому Гуру и Парам-Гуру Шукадева присутствовали на том собрании. Они предвидели это событие и были счастливы, когда оно наступило. Кроме того, они пришли, чтобы выразить сочувствие и поддержать Махараджа Парикшита. Их присутствие не было простой случайностью.

 


English  

Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj

The Appearance of Srimad Bhagavatam

(From Sermons of the Guardian of Devotion, Vol. IV,
Chapter One: The Four Sittings of Srimad Bhagavatam)

http://scsmath.com/docs/articles/GuruPurnima-Vyasadev.html

 

Question: In the beginning of Srimad Bhagavatam events are described of Suta Goswami speaking at Naimisaranya and this is after Vyasadev had spoken Bhagavatam to Sukadev. So how is it that Vyasadev was aware of the events at Naimisaranya?

Srila Sridhar Maharaj: So many sittings of Bhagavatam took place. First Narad came and gave instruction by way of a ten sloka outline. He told Vyasadev: “Meditate on it and give it out to the public. Elucidate these principles. Elucidate, otherwise what you have given so far will be all fruitless.” So Vyas took only those ten slokas, those ten verses. He meditated and wrote the principle Bhagavatam in a short way. He gave, “That is revered brahma, the highest quarter, the Krishna conception of Godhead, and that lila is very sweet. That is nothing of this side in maya, but that plane is full of transcendental, sweet Pastimes.” Vyasadev managed to call his son, Sukadev, and in Badarikasram he taught him: “Although my inclination was towards this non-differentiated brahman conception, my father managed to teach me this lila of Bhagavan Krishna. Today I shall talk about that to you in this great assembly.”

So Sukadev received Srimad Bhagavatam from Vyasadev. Previously Narad gave it to Vyasadev, and Vyas composed it in elaboration and taught it to Sukadev: this was the second recitation. The third was when Sukadev delivered lectures with his remarks to the great assembly of scholars in Sukartala.

When Sukadev gave lecture, there was one Suta Goswami who was a very sharp hearing man, srutidhara. Srutidhara is one who having only once heard something keeps it in his memory, and Suta, having those qualities, was present in that meeting. The fourth sitting was in Naimisaranya where the rishis, apprehending the black march of Kali-yuga, commenced and engaged themselves in a one thousand year campaign, yajna. Finding Suta Goswami they told, “We have go much leisure in the evening to hear about the Absolute and we heard that you, Suta, were present in that mysterious and famous assembly where Sukadev gave his lecture about Bhagavatam and you memorised it. We request that you deliver by way of lecture to us that Bhagavatam.” Suta Goswami accepted their proposal and that was the last sitting in the form of regular evening lectures. Sixty thousand or so rishis, the scholars and performers of sacrifices, assembled to hear from him. It was after this sitting that Vyasadev took the whole thing and compiled it in book form and let it loose on the public.

 


Finnish

Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj 

Ilmiö ”Srimad Bhagavatam”

(Julkaisusta ”Antaumuksen vartijan saarnat”. Osa neljä.
Ensimmäinen luku: Ilmiö ”Srimad Bhagavatam”)

 

Kysymys: Srimad Bhagavatamin alussa kuvataan tapahtumia, joissa Suta Goswami puhui Naimisharanya metsään kokoontuneille risheille. Ja tämä tapahtuu sen jälkeen, kun Vyasadeva oli ensin kertonut Bhagavatamin Shukadevalle. Joten mistä Vyasadeva tiesi asioista, joita ei vielä ollut tapahtunut?

Srila Sridhar Maharaj: Srimad Bhagavatamia on kerrottu monta kertaa. Aluksi Narada Muni esitti Bhagavatamin perusteet kymmenessä shlokassa. Hän sanoi Vyasadevalle: Mieti, mitä sanoin sinulle. Selvitä nämä perusteet aluksi itselleen. Muuten kaikki kirjoitukset, jotka olet niin suurella vaivalla koonnut, ovat hyödyttömiä. Joten Vyasa otti vain ne kymmenen shlokaa. Hän mietiskeli ja kirjoitti Bhagavatamin lyhyellä tavalla. Vyasa iloitsi: ”Tämä on Jumalallinen tieto, joka ilmestyi Brahmalle hänen rukoustensa kautta! Näin avautuu totuus Krishnasta ja ylistää Häntä Jumaluuden Ylimpänä Persoonallisuutena. Tämä tieto on vapaa kaikesta illuusiosta, harhasta, vääristä käsityksistä, eksytyksistä ja on kokonaan omistettu kauniille, henkiselle, puhtaalle Krishna-lilalle.”

Badarikasramissa Vyasadeva jakoi tämän tiedon poikansa Shukadevan kanssa. Sen jälkeen tämän maailmankaikkeuden suurimmat viisaat eli rishit pyysivät häntä kertomaan Srimad Bhagavatamin ja Shukadeva puhui seitsemän päivää peräkkäin. Hän sanoi: ”Olen aina pitänyt ikuista ja persoonatonta Brahmania korkeimpana. Mutta isäni siunaus antoi minulle mahdollisuuden ymmärtää jotain paljon enemmän. Isäni kertoi minulle, kuka todellisuudessa on Bhagavan Sri Krishna. Tänään jaan tämän tärkeän tiedon teidän kanssanne.”

Joten aluksi Narada antoi tiedon Vyasadevalle. Sen jälkeen Vyasadeva kertoi yksityiskohtaisesti ja tarkasti Srimad Bhagavatamin pojalleen Shukadevalle. Tämä oli toinen kerta. Shukadeva välitti tämän tiedon Shukartalan viisaille — tämä oli kolmas kertomus. Shukartalan rishien joukossa oli Suta Goswami. Hän oli srutidhara. Srutidhara tarkoittaa henkilöä, joka pystyy muistamaan täsmälleen sana sanalta kaiken vain kerran kuultuaan sen.

Kali-jugan alkaessa tämän maailmankaikkeuden rishit eli viisaat kokoontuivat Naimisharanya metsään suorittamaan suurta uhrausseremoniaa. Löydettyään Suta Goswamin he sanoivat: ”Jokaisen tulisi pyrkiä tuntemaan Absoluuttista Totuutta. Olit niiden joukossa, jotka kuulivat Srimad Bhagavatamin itse Shukadevan suusta. Se oli suurin tapahtuma kautta aikojen ja muistit sen sanasta sanaan. Pyydämme sinua kertomaan meille tästä. Iltaisin, kun olemme vapaita velvollisuuksistamme, kuuntelemme sinua mielellämme.” Joka ilta Suta Goswami puhui risheille. Näin tätä suurta tietoa kerrottiin neljännen kerran. Kuusikymmentätuhatta suurta rishiä, tutkijaa ja brahmania, jotka suorittavat uhrausseremoniaa, kokoontui kuuntelemaan häntä. Myöhemmin Vyasadeva kertoi tämän suuren tapahtuman kirjassaan kaikkien elävien olentojen hyväksi.

Kysymys: Te mainitsitte Shukartalan. Millainen paikka se on?

Srila Sridhar Maharaj: Shukartala on pieni alue Uttar Pradeshin osavaltiossa Vibhukutia vastapäätä, lähellä Gangesia. Maharaj Parikshit meni sinne saatuaan tietää kuolevansa pian. Shukartalassa Shukadeva kertoi Srimad Bhagavatamin. Tämä oli kolmas kerta. Ehkä Shukartala nimettiin Shukadevan (Shuka) mukaan.

Kysymys: Oliko Vyasadeva Naimisharanyassa, kun Shukadeva kertoi Srimad Bhagavatamia?

Srila Sridhar Maharaj: Ei, mutta hän tiesi kaiken, mitä siellä tapahtui. Hän oli suuri yogi ja mystisten kykyjen ansiosta hän näki ja tunsi kaiken mitä tapahtui. Mahabharatassa hän kuvasi yksityiskohtaisesti Kurukshetran taistelua. Mistä hän tiesi tästä? Lisäksi hän pystyi antamaan mystisen voimansa muille. Vyasadevan armosta Sanjaya näki kaiken, mitä Kurukshetran taistelukentällä tapahtui. Sanjaya näki tapahtumia, jotka tapahtuivat samanaikaisesti monissa eri paikoissa: hän tiesi mitä taistelukentällä sanottiin, hän tiesi kuka taisteli, millä aseella ja kertoi siitä Dhritarashtralle. Vyasadeva antoi Sanjayalle tämän lahjan.

Kerran minulle sanottiin, että vähän ennen kuolemaansa, Einstein sanoi vaimolleen: ”Jos saan työni loppuun, voit kommunikoida kanssani missä tahansa. Voit tuntea minut ajasta ja etäisyydestä riippumatta.” En tiedä, sanoiko Einstein todella niin, kerron vain sen, mitä kuulin.

Monilla Vaishnavilla on samanlaiset kyvyt. Esimerkiksi etäisyydestä huolimatta he voivat tietää, jos koira on juossut temppeliin Vrindavanissa. Kun tietoisuus saavuttaa tietyn tason ja on puhdistettu itsekkäistä ajatuksista, se havaitsee tapahtumien tuottamat ”aallot” missä tahansa. Henkilö, jolla on tällainen tietoisuus, tuntee: ”Jossakin on tapahtunut tietty tapahtuma, ja tiedän siitä.” Jos tietoisuus on todella puhdasta, niin kaikki, mitä siinä tapahtuu, on todellista. Kuitenkin, kun sitä peittää itsekkyys ja ennakkoluulot, se ei pysty erottamaan illuusioita todellisuudesta. Jokainen tapahtuma levittää ”aaltoja”, ja ne, joille on annettu puhtaan havainnon kyky, voivat ymmärtää, mitä todella tapahtui. Mutta tämä kyky on vain harvoilla sieluilla, joiden tietoisuus on vapaa illuusioista. He havaitsevat nämä ”aallot”, he voivat tuntea kaiken, mitä on tapahtunut. Näin se tapahtuu.

Nämä ovat tiettyjä siddhejä eli mystisiä voimia. Vaishnavat yrittävät olla ilmentämättä niitä, mutta toisinaan muut tuntevat nämä mystiset voimat. Vaishnavia eivät houkuttele ihmeet, he eivät tuhlaa aikaa tarpeettomaan tai vähäpätöiseen. Heidän huomionsa on keskittynyt tärkeimpään: Jumalaan.

Kysymys: Miten on mahdollista, että Shukadeva oma Guru Vyasadevan ja Param-Guru Naradan läsnä ollessa istui vyasasanaan?

Srila Sridhar Maharaj: Maharaj Parikshit, tietäen lähestyvästä kuolemasta, kysyi viisailta, että miten olisi järkevää käyttää jäljellä olevaa aikaa. Hänelle annettiin ristiriitaisia neuvoja. Parikshit oli hämmentynyt. Hän sanoi: ”Sanokaa jotakin konkreettista. Minulla on kovin vähän aikaa jäljellä.” Sillä hetkellä, Jumalan tahdon mukaisesti, ilmestyi Shukadeva. Hän oli poikkeuksellinen henkilö, monet pitivät hänet valaistuneena. He sanoivat: “Shukadeva on vasta kuusitoista, mutta mikään maallinen häntä ei kiinnosta. Mutta me yritämme parhaamme mukaan vapautua aineellisen maailman orjuudesta ja epäonnistumme kerta toisensa jälkeen. Tämä nuori mies on jo ylittänyt mayan valtameren ja on jatkuvasti transsendenttisessa tietoisuudessa. Hän on niin välinpitämätön aineelliselle maailmalle, että ei edes pidä tarpeellisena käyttää vaatteita. Hänellä ei ole edes lantioliinaa! Hän ei tee eroa miesten ja naisten välillä — hänen tietoisuus on niin korkealla tasolla. Jopa kauniit nuoret tytöt, jotka uivat joessa, näkevät hänen puhtauden ja viattomuuden, eivätkä häpeä häntä.”

Kokoontuneille viisaille Shukadeva oli kuin personoitu veedinen tieto. Sen takia kaikki nousivat tervehtimään häntä. Shukadeva ei huomannut ympärillä mitään. Rishit sanoivat Parikshitille: ”Maharaj, onni on hymyillyt sinulle: tässä on mahatma, jonka edessä me kaikki kumarramme, jonka darshan on meille suuri kunnia! Käänny hänen puoleensa, odotamme innolla kuulevamme totuuden hänen suustaan.” Näin he valitsivat Shukadevan. Parikshit sanoi: ”Minä kuolen pian. Miten minun tulisi käyttää järkevästi jäljellä oleva aikani?” Shukadeva alkoi puhua. Vallitsi hiljaisuus, kaikki kuuntelivat häntä tarkkaavaisesti. Hänen puheensa oli täydellinen, se oli totuus, jonka kaikki hyväksyivät ehdoitta.

Rishit tulivat Naimisharanya metsään antamaan Parikshitille neuvoja. He sanoivat: ”Olet hyvämaineinen suuri kuningas eikä kukaan huolehdi brahmaneista paremmin kuin sinä. Mutta huolimatta tästä kaikesta juuri brahman oli se, joka sinut kirosi. Mikä voisi olla valitettavampaa?” Saatuaan tietää kuninkaan traagisesta kohtalosta melkein kaikki eri filosofisten koulukuntien edustajat tulivat lohduttamaan häntä ja auttamaan häntä kohtaamaan kuolemaa arvokkaasti.

Heidän joukossaan olivat myös Narada ja Vyasadeva. He uskoivat antaneensa vain perusasiat, lyhyen yhteenvedon Srimad Bhagavatamista, mutta he tiesivät, että Shukadeva pystyisi antamaan tämän tiedon kaikessa täydellisyydessä ja kauneudessaan. Narada sanoi: ”Olen selittänyt Vyasadevalle vain kymmenen shlokaa. Vyasadeva selitti nämä shlokat pojalleen. Shukadevalla on ansaittu luottamus ja auktoriteetti tutkijoiden ja viisaiden keskuudessa. Hän on ymmärtänyt Brahmanin ja me odotamme innolla hänen kertomustaan. Srimad Bhagavatam hänen kertomana avaa totuuden.”

He kuuntelivat Shukadevaa suurella ilolla, joka brahma-jñānan ja laajan näkemyksen avulla avasi totuuden vertaansa vailla olevalla tavalla. Seitsemän päivän ajan kaikki kokoontuneet innostuneena kuuntelivat Srimad-Bhagavatamia.

Shukadeva sanoi: ”Kaiken, mitä kerron, olen oppinut rakkaalta ja rakastavalta isältäni. En kannata dogmaattista, rajoitettua lähestymistapaa uskontoon. Ymmärrykseni perustuu ikuisen Brahmanin oivaltamiseen. Brahman on rajoittamaton, korkein, kaiken kattava alku, tietoisuus aineellisten rajoitusten ulkopuolella. Se mitä sanon, ei liity illuusioiden maailmaan. Kaikki, mitä Bhagavatamissa käsitellään, on rajat ylittävässä, transsendenttisessa maailmassa, Brahmalokan ulkopuolella! Materiaalinen maailma ei houkuttele minua millään tavalla, olen siitä täysin riippumaton. Bhagavatamin kauneudessä ja ylevyydessä ei ole pienintäkään epäpuhtautta, vaan se on täysin puhdasta, transsendenttista tietoa!

Haluan kaikkien ymmärtävän tämän selvästi. Krishna-lila on puhdas, ikuinen, korkein, kaunein, rajaton todellisuus, joka on maallisten olemassaolojen suhteellisten käsitteiden toisella puolella. Vain silloin kun käsitätte sen, pystytte ymmärtämään Krishna-lilan todellisen kauneuden.”

Kuunnellessa kun Shukadeva yhä uudelleen ja uudelleen ylisti Krishna-lilan hengellistä luonnetta, jatkuvasti korostaen sen korkeinta täydellisyyttä ja puhtautta, Narada ja Vyasadeva olivat autuudessa.

Srimad-Bhagavatamin johdannossa Vyasadeva sanoo: ”Bhagavatam on kaikin puolin kaunis, mutta Shukadevan suusta tulevat kommentit tekevät siitä vieläkin kauniimman! Bhagavatamin runoutta täydentävät ja koristavat Shukadevan kommentit, jonka puolueeton ja laaja näkemys maailmasta tekee tämän tiedon sopivaksi myös muihin uskonnollisiin traditioihin.” Juuri sen taki Shukadevan Guru ja Param-Guru olivat läsnä. He tiesivät tämän tapahtuman etukäteen. He tulivat myös ilmaisemaan myötätuntonsa ja tukensa Maharaj Parikshitille. Heidän läsnäolonsa ei ollut pelkkä sattuma.

Translated by L. W.


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация
Пожертвования