«Перспектива духовного развития» (часть 5). Шрила Б. Б. Авадхут Махарадж. 30 августа 2010 года. Лахта, Санкт-Петербург



скачать (формат MP3, 5.68M)

Russian

Шрила Бхакти Бимал Авадхут Махарадж

Перспектива духовного развития
(часть 5)

(30 августа 2010 года. Лахта, Санкт-Петербург)

 

Сознанию Кришны способны следовать лишь единицы

Человек, который действительно не готов, уходит. Тот, кто не готов к испытаниям, уходит, потому что — как в большом спорте — это всегда тяжело. В любительском боксе три раунда, а в профессиональном — пятнадцать. В профессиональный бокс очень мало кто может пойти, нужно выдержать пятнадцать раундов, там совершенно другие правила. То же самое в Харе Кришна. «Профессиональное» Харе Кришна — это «бокс» с большим количеством раундов, это постоянная работа над собой, это очень сложно. Эта религия для всех, но не все могут следовать ей. Понимаете, основная проблема — это для всех, но следовать могут единицы, и реально следуют лишь единицы. Однако Кришна заверяет: даже если ты хоть как-то в этой жизни соприкоснулся с этим, это все равно позитивно, потому что все остальное в твоей жизни — сплошная иллюзия. Ничего, кроме сознания Кришны, ты с собой не унесешь. Даже позитивная карма закончится. Даже если попадешь на высшие планеты, все равно не сможешь принять [Харе Кришна]. 

Половина моей семьи — буддисты. Виджай Раман Прабху, я и мой брат [Сатья Сундар Прабху] — мы кришнаиты. Вторая половина семьи по брату Виджая Рамана — все буддисты. Причем все интеллектуалы. Мой кузен — ботаник, профессор. Все они интеллектуалы с высшими образованиями, а мы — нет. Мой кузен говорит: «Я не могу принять бхакти. Мне нравится идея, что Бог есть, но еще больше мне нравится погружаться в себя, постигать идею космоса. Я не могу принять бхакти». 

Редкие преданные в Индии

В Индии это сплошь и рядом. Большая часть индусов — это майявади. Не думайте, что все индусы трансцендентные. После того как я побывал в Индии и узнал, что это такое, хочу сказать, что очень редко можно встретить преданного. Гурудев был одним из уникальных людей. Гурудев смеялся, рассказывая: «У моего отца было три тысячи учеников, он был сахаджием». У Тиртхи Махараджа отец — Гуру всего Ассама, штата в Индии. Тиртха Махарадж ушел от своего отца в ИСККОН, а затем пришел в Шри Чайтанья Сарасват Матх. Его отец — наследственный Гуру. Тиртха Махарадж говорит: «Я не принял это как чистую идею». И ушел в Чайтанья Сарасват Матх, несмотря на то, что его отец Гуру. Он принял санньясу в двадцать лет, ему сейчас под пятьдесят. Он посчитал, что ему лучше быть ассистентом чего-то подлинного, чем быть наследственным Гуру, хотя его отец просит об этом. Представляете, сын санньяси, отец уже должен вот-вот отойти в мир иной, и он просит: «Приди, забери все храмы, всё. Тебе будут поклоняться только благодаря твоему рождению». А Тиртха Махарадж отвечает: «Нет, это не наша линия». Представляете, своему отцу сказать: «Извини, папа, это не наша линия». 

Трудности в духовной жизни
и милость учителя

Необходимо очень серьезно отнестись к тому, кто мы, куда идем, что делаем, что мы способны понять, к чему пришли. Хотя бы немного в этой жизни измениться, хотя бы чуть-чуть! Вы еще не представляете себе, что будет. Гурудев, когда уходил, сказал: «После моего ухода будет борьба». Он указал на то, кто, что и как, мы были в шоке. Он сам ушел, он не захотел смотреть на эту мышиную возню. Гурудев оставил тело по собственной воле. Почему подобное происходит? Потому, что человеческая природа такова: вожделение, жадность, гнев. 

Помните в «Махабхарате», они [Пандавы, Куру и их союзники] не могли планету поделить. «Нет, — сказали они. — Мы не отдадим друг другу». Это была бескомпромиссная, жестокая война. И нас она также ждет, она уже началась в Чайтанья Сарасват Матхе, и в ИСККОН она была. Мы должны пройти все это, но в результате прийти к пониманию, что в бою формируется человек. Выбор, понимаете? Помните, как Петр Христу говорил?

— Я тебя так люблю, ты мой учитель, я тебе буду следовать.

А Христос на это:

— Ты отречешься от меня три раза.

— Как же я отрекусь от тебя!

— Ты отречешься от меня.

Однако Петр, когда отрекся, раскаялся. Он подумал: «Вот кто я на самом деле». Тогда он осознал, что такое милость учителя. Понимаете, что такое милость учителя? Христос знал, что Петр от него отречется, но: «Я от тебя не отрекусь». Христос от них не отрекся. Он мог бы сказать: «Я вообще никакого отношения к ним не имею». Но он не отрекся ни от своего учения, ни от своей идеи.

Мы пока что находимся на уровне несовершенных учеников, но Гуру от нас не отрекся. Гуру сказал: «Я дал четки всем — и хорошим и плохим, я не отрекся ни от кого, но смогут ли они принять меня в процессе своей жизни?» Петр потратил всю жизнь на проповедь, а в конце жизни принял мученическую смерть. Почему? Потому что он понял: единственное, чем он может служить своему учителю, — это пройти его путь. Понимаете? В конце жизни он уже понимал. И он сказал: «Можете меня убить». — И его убили. 

Юдхиштхира сказал:

— Никому не говорите, что мы преданные Кришны!

Его спросили:

— Почему?

— Да потому, что если узнают, сколько преданные претерпели страданий и лишений, никто не захочет Харе Кришна принимать. 

Ни один индус не назовет свою дочку Драупади. Почему? Да потому, что у нее было пять мужей, и она прошла через серьезные испытания в жизни. Не найдете в Индии ни одной женщины под именем Драупади. Только в Харе Кришна могут дать такое имя. 

Понимаете, в каком мы находимся эгрегоре! Это не значит, что мы должны сейчас расслабиться, утратить веру. Наоборот, мы пришли в определенную реальность. Может быть, для кого-то очень страшно потерять веру в сказку. Но Харе Кришна — не сказка, это реальность. Сказочная вера в Кришну — это не вера. Вера в Кришну — это реальность. 

(перейти к первой части)

Транскрипцию выполнила: Малика Деви Даси
Редактор: Традиш Дас



Finnish

Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj

Henkisen kehityksen perspektiivi
(osa 5)

(30. elokuuta 2010. Lakhta, Pietari)


Krishna-tietoisuutta pystyvät seuraamaan vain muutamat harvat

Henkilö, joka ei ole oikeasti valmis, lähtee pois. Henkilö, joka ei ole valmis haasteeseen, lähtee, koska — kuten suurissa urheilulajeissa — se on aina vaikeaa. Amatöörinyrkkeilyssä on kolme erää, mutta ammattilaisnyrkkeilyssä on viisitoista erää. Hyvin harva voi ryhtyä ammattinyrkkeilijäksi, jossa on oteltava, kestettävä viisitoista erää, ja säännöt ovat täysin erilaiset. Sama tilanne on Hare Krishnassa. ”Ammattimainen” Hare Krishna on ”nyrkkeilyä”, jossa on monta erää, se on jatkuvaa työtä itsensä kanssa ja on hyvin vaikeaa. Tämä uskonto on tarkoitettu kaikille, mutta kaikki eivät pysty noudattamaan sitä. Suurin ongelma on se, että se on tarkoitettu kaikille, mutta vain harvat voivat noudattaa sitä, ja vain harvat todella noudattavat sitä. Mutta Krishna vakuuttaa, että vaikka olisit vain jonkin verran yhteydessä Häneen tässä elämässä, se on silti positiivista, koska kaikki muu elämässäsi on vain illuusiota. Et ota mukaasi mitään muuta kuin Krishna-tietoisuuden. Jopa positiivinen karma loppuu. Vaikka voisit päästä korkeammille planeetoille, et silti voi hyväksyä [Hare Krishnaa].

Puolet perheestäni on buddhalaisia. Vijay Raman Prabhu, minä ja veljeni [Satya Sundar Prabhu] — olemme krishnalaisia. Vijay Ramanin veljen perheen toinen puoli on buddhalaisia. Ja kaikki ovat intellektuelleja. Serkkuni on kasvitieteilijä, professori. He ovat kaikki korkeasti koulutettuja älymystön edustajia, mutta me emme ole. Serkkuni sanoo: ”En voi hyväksyä bhaktia. Pidän ajatuksesta, että Jumala on olemassa, mutta vielä enemmän haluan mennä syvemmälle ja käsittää avaruuden idean. En voi hyväksyä bhaktia”.

Harvinaisia bhaktoja Intiassa

Tämä on yleistä kaikkialla Intiassa. Suurin osa hinduista on māyāvādeja. Älkää luulko, että kaikki hindut ovat transsendenttisiä. Vierailtuani Intiassa ja saatuani selville, millaista siellä on, saanen kertoa teille, että on hyvin harvinaista tavata bhaktoja. Gurudev oli yksi ainutlaatuisista ihmisistä. Gurudevalla oli tapana nauraa kertoessaan: ”Isälläni oli kolmetuhatta oppilasta, hän oli sahajiyā”. Tirtha Maharajan isä on koko Assamin, Intian osavaltion, guru. Tirtha Maharaj jätti isänsä ja meni ISKCONiin ja tuli sitten Shri Chaitanya Saraswat Mathiin. Hänen isänsä on perinnöllinen guru. Tirtha Maharaj sanoo: ”En hyväksynyt sitä puhtaana ajatuksena”. Niinpä hän meni Chaitanya Saraswat Mathiin huolimatta siitä, että hänen isänsä oli guru. Hän otti sannyasin kaksikymppisenä, ja nyt hän on melkein viisikymppinen. Hänen mielestään oli parempi olla avustajana jossakin aidossa kuin olla perinnöllinen Guru, vaikka hänen isänsä sitä pyysikin. Kuvitelkaa isää, joka on sannyasi, ja joka kuoleman lähestyessä kysyy pojaltaan: ”Tule, ota kaikki temppelit, kaikki. Sinua palvotaan vain syntymäsi vuoksi”. Ja Tirtha Maharaj vastaa: ”Ei, se ei ole meidän linjamme”. Voitko kuvitella sanovasi isällesi: ”Anteeksi, isä, tuo ei ole meidän linjamme”.

Vaikeudet henkisessä elämässä
ja opettajan armo

On välttämätöntä ottaa hyvin vakavasti se, keitä me olemme, mihin olemme menossa, mitä teemme, mitä pystymme ymmärtämään, mihin olemme tulleet. Muuttua edes vähän tässä elämässä, edes vähän! Teillä ei ole aavistustakaan siitä, mitä tapahtuu. Gurudev sanoi lähtiessään: ”Kun minä olen poissa, tulee taistelu”. Hän huomautti kuka, mitä ja miten, ja me olimme järkyttyneitä. Hän meni yksin, hän ei halunnut seurata näitä pikkumaisia huolia, näitä juonitteluja, näitä turhia ja tarpeettomia asioita. Gurudev jätti kehonsa omasta vapaasta tahdostaan. Miksi tällaista tapahtuu? Koska ihmisluonto on sellainen: himo, ahneus, viha.

Muistatteko ”Mahabharatassa”, että he [Pandavat, Kuru ja heidän liittolaisensa] eivät pystyneet jakamaan planeettaa. ”Ei, me emme anna toisillemme”, he sanoivat. Se oli kompromissiton ja julma sota. Ja se odottaa myös meitä, se on jo alkanut Chaitanya Saraswat Mathissa. Se oli myös ISKCONissa. Meidän on käytävä kaiken tämän läpi, mutta sen tuloksena meidän on tultava siihen ymmärrykseen, että ihminen muotoutuu taistelussa. Valinta, tiedättehän? Muistatteko, mitä Pietari sanoi Kristukselle?

— Rakastan sinua niin paljon, olet opettajani, aion seurata sinua.

Ja Kristus sanoi tähän:

— Sinä kiellät minut kolme kertaa.

— Kuinka minä voin kieltää sinut!

— Sinä hylkäät minut.

Pietari kuitenkin katui, kun oli kieltänyt. Hän ajatteli: ”Tällainen minä todella olen”. Sitten hän tajusi, mitä opettajan armo on. Ymmärrättekö, millaista on opettajan armo? Kristus tiesi, että Pietari hylkäisi hänet, mutta: ”Minä en hylkää sinua”. Kristus ei hylännyt heitä. Hän olisi voinut sanoa: ”Minulla ei ole mitään tekemistä heidän kanssaan”. Hän ei kuitenkaan luopunut opistaan tai aatteestaan.

Olemme yhä epätäydellisten oppilaiden tasolla, mutta Guru ei ole luopunut meistä. Guru sanoi: ”Olen antanut rukoushelmiä kaikille — hyville ja pahoille, en ole luopunut kenestäkään, mutta pystyvätkö he ottamaan minut vastaan elämänsä aikana?” Pietari vietti elämänsä saarnaten, ja elämänsä lopussa hän joutui marttyyrikuolemaan. Miksi? Koska hän ymmärsi: ainoa tapa, jolla hän voisi palvella opettajaansa, oli kulkea hänen tietään. Ymmärrättekö? Elämänsä lopussa hän jo ymmärsi. Ja hän sanoi: ”Voitte tappaa minut”. Ja hänet tapettiin.

Yudhiṣṭhira sanoi:

— Älkää kertoko kenellekään, että olemme Krishna-bhaktoja!

Häneltä kysyttiin:

— Miksi?

— Koska jos he saavat tietää, kuinka paljon kärsimystä ja vaikeuksia bhaktat ovat kokeneet, kukaan ei halua hyväksyä Hare Krishnaa.

Kukaan hindu ei anna tyttärelleen nimeä Draupadi. Miksi? Kyllä, koska hänellä on ollut viisi aviomiestä ja hän on käynyt läpi vakavia koettelemuksia elämässään. Intiasta ei löydy yhtään naista nimeltä Draupadi. Vain Hare Krishnassa he voivat antaa tällaisen nimen.

Ymmärrättekö, millaisessa egregoressa me olemme! Se ei tarkoita, että meidän pitäisi nyt rentoutua, menettää uskomme. Päinvastoin, olemme tulleet tiettyyn todellisuuteen. Voi olla hyvin pelottavaa, jos joku menettää uskonsa satuun. Mutta Hare Krishna ei ole satu, se on todellisuutta. Satumainen usko Krishnaan ei ole uskoa. Usko Krishnaan on todellisuutta.

Translated by L. W. 




←  Сахадев Прабху в Донецке. 27 февраля 2011 года. Украина ·• Архив новостей •· «Милость выше справедливости» (часть 2). Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 29 августа 2010 года. Лахта, Санкт-Петербург  →

Get the Flash Player to see this player.
скачать (формат MP3, 6.0 МБ)

Russian

Шрила Бхакти Бимал Авадхут Махарадж

Перспектива духовного развития
(часть 5)

(30 августа 2010 года. Лахта, Санкт-Петербург)

 

Сознанию Кришны способны следовать лишь единицы

Человек, который действительно не готов, уходит. Тот, кто не готов к испытаниям, уходит, потому что — как в большом спорте — это всегда тяжело. В любительском боксе три раунда, а в профессиональном — пятнадцать. В профессиональный бокс очень мало кто может пойти, нужно выдержать пятнадцать раундов, там совершенно другие правила. То же самое в Харе Кришна. «Профессиональное» Харе Кришна — это «бокс» с большим количеством раундов, это постоянная работа над собой, это очень сложно. Эта религия для всех, но не все могут следовать ей. Понимаете, основная проблема — это для всех, но следовать могут единицы, и реально следуют лишь единицы. Однако Кришна заверяет: даже если ты хоть как-то в этой жизни соприкоснулся с этим, это все равно позитивно, потому что все остальное в твоей жизни — сплошная иллюзия. Ничего, кроме сознания Кришны, ты с собой не унесешь. Даже позитивная карма закончится. Даже если попадешь на высшие планеты, все равно не сможешь принять [Харе Кришна]. 

Половина моей семьи — буддисты. Виджай Раман Прабху, я и мой брат [Сатья Сундар Прабху] — мы кришнаиты. Вторая половина семьи по брату Виджая Рамана — все буддисты. Причем все интеллектуалы. Мой кузен — ботаник, профессор. Все они интеллектуалы с высшими образованиями, а мы — нет. Мой кузен говорит: «Я не могу принять бхакти. Мне нравится идея, что Бог есть, но еще больше мне нравится погружаться в себя, постигать идею космоса. Я не могу принять бхакти». 

Редкие преданные в Индии

В Индии это сплошь и рядом. Большая часть индусов — это майявади. Не думайте, что все индусы трансцендентные. После того как я побывал в Индии и узнал, что это такое, хочу сказать, что очень редко можно встретить преданного. Гурудев был одним из уникальных людей. Гурудев смеялся, рассказывая: «У моего отца было три тысячи учеников, он был сахаджием». У Тиртхи Махараджа отец — Гуру всего Ассама, штата в Индии. Тиртха Махарадж ушел от своего отца в ИСККОН, а затем пришел в Шри Чайтанья Сарасват Матх. Его отец — наследственный Гуру. Тиртха Махарадж говорит: «Я не принял это как чистую идею». И ушел в Чайтанья Сарасват Матх, несмотря на то, что его отец Гуру. Он принял санньясу в двадцать лет, ему сейчас под пятьдесят. Он посчитал, что ему лучше быть ассистентом чего-то подлинного, чем быть наследственным Гуру, хотя его отец просит об этом. Представляете, сын санньяси, отец уже должен вот-вот отойти в мир иной, и он просит: «Приди, забери все храмы, всё. Тебе будут поклоняться только благодаря твоему рождению». А Тиртха Махарадж отвечает: «Нет, это не наша линия». Представляете, своему отцу сказать: «Извини, папа, это не наша линия». 

Трудности в духовной жизни
и милость учителя

Необходимо очень серьезно отнестись к тому, кто мы, куда идем, что делаем, что мы способны понять, к чему пришли. Хотя бы немного в этой жизни измениться, хотя бы чуть-чуть! Вы еще не представляете себе, что будет. Гурудев, когда уходил, сказал: «После моего ухода будет борьба». Он указал на то, кто, что и как, мы были в шоке. Он сам ушел, он не захотел смотреть на эту мышиную возню. Гурудев оставил тело по собственной воле. Почему подобное происходит? Потому, что человеческая природа такова: вожделение, жадность, гнев. 

Помните в «Махабхарате», они [Пандавы, Куру и их союзники] не могли планету поделить. «Нет, — сказали они. — Мы не отдадим друг другу». Это была бескомпромиссная, жестокая война. И нас она также ждет, она уже началась в Чайтанья Сарасват Матхе, и в ИСККОН она была. Мы должны пройти все это, но в результате прийти к пониманию, что в бою формируется человек. Выбор, понимаете? Помните, как Петр Христу говорил?

— Я тебя так люблю, ты мой учитель, я тебе буду следовать.

А Христос на это:

— Ты отречешься от меня три раза.

— Как же я отрекусь от тебя!

— Ты отречешься от меня.

Однако Петр, когда отрекся, раскаялся. Он подумал: «Вот кто я на самом деле». Тогда он осознал, что такое милость учителя. Понимаете, что такое милость учителя? Христос знал, что Петр от него отречется, но: «Я от тебя не отрекусь». Христос от них не отрекся. Он мог бы сказать: «Я вообще никакого отношения к ним не имею». Но он не отрекся ни от своего учения, ни от своей идеи.

Мы пока что находимся на уровне несовершенных учеников, но Гуру от нас не отрекся. Гуру сказал: «Я дал четки всем — и хорошим и плохим, я не отрекся ни от кого, но смогут ли они принять меня в процессе своей жизни?» Петр потратил всю жизнь на проповедь, а в конце жизни принял мученическую смерть. Почему? Потому что он понял: единственное, чем он может служить своему учителю, — это пройти его путь. Понимаете? В конце жизни он уже понимал. И он сказал: «Можете меня убить». — И его убили. 

Юдхиштхира сказал:

— Никому не говорите, что мы преданные Кришны!

Его спросили:

— Почему?

— Да потому, что если узнают, сколько преданные претерпели страданий и лишений, никто не захочет Харе Кришна принимать. 

Ни один индус не назовет свою дочку Драупади. Почему? Да потому, что у нее было пять мужей, и она прошла через серьезные испытания в жизни. Не найдете в Индии ни одной женщины под именем Драупади. Только в Харе Кришна могут дать такое имя. 

Понимаете, в каком мы находимся эгрегоре! Это не значит, что мы должны сейчас расслабиться, утратить веру. Наоборот, мы пришли в определенную реальность. Может быть, для кого-то очень страшно потерять веру в сказку. Но Харе Кришна — не сказка, это реальность. Сказочная вера в Кришну — это не вера. Вера в Кришну — это реальность. 

(перейти к первой части)

Транскрипцию выполнила: Малика Деви Даси
Редактор: Традиш Дас



Finnish

Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj

Henkisen kehityksen perspektiivi
(osa 5)

(30. elokuuta 2010. Lakhta, Pietari)


Krishna-tietoisuutta pystyvät seuraamaan vain muutamat harvat

Henkilö, joka ei ole oikeasti valmis, lähtee pois. Henkilö, joka ei ole valmis haasteeseen, lähtee, koska — kuten suurissa urheilulajeissa — se on aina vaikeaa. Amatöörinyrkkeilyssä on kolme erää, mutta ammattilaisnyrkkeilyssä on viisitoista erää. Hyvin harva voi ryhtyä ammattinyrkkeilijäksi, jossa on oteltava, kestettävä viisitoista erää, ja säännöt ovat täysin erilaiset. Sama tilanne on Hare Krishnassa. ”Ammattimainen” Hare Krishna on ”nyrkkeilyä”, jossa on monta erää, se on jatkuvaa työtä itsensä kanssa ja on hyvin vaikeaa. Tämä uskonto on tarkoitettu kaikille, mutta kaikki eivät pysty noudattamaan sitä. Suurin ongelma on se, että se on tarkoitettu kaikille, mutta vain harvat voivat noudattaa sitä, ja vain harvat todella noudattavat sitä. Mutta Krishna vakuuttaa, että vaikka olisit vain jonkin verran yhteydessä Häneen tässä elämässä, se on silti positiivista, koska kaikki muu elämässäsi on vain illuusiota. Et ota mukaasi mitään muuta kuin Krishna-tietoisuuden. Jopa positiivinen karma loppuu. Vaikka voisit päästä korkeammille planeetoille, et silti voi hyväksyä [Hare Krishnaa].

Puolet perheestäni on buddhalaisia. Vijay Raman Prabhu, minä ja veljeni [Satya Sundar Prabhu] — olemme krishnalaisia. Vijay Ramanin veljen perheen toinen puoli on buddhalaisia. Ja kaikki ovat intellektuelleja. Serkkuni on kasvitieteilijä, professori. He ovat kaikki korkeasti koulutettuja älymystön edustajia, mutta me emme ole. Serkkuni sanoo: ”En voi hyväksyä bhaktia. Pidän ajatuksesta, että Jumala on olemassa, mutta vielä enemmän haluan mennä syvemmälle ja käsittää avaruuden idean. En voi hyväksyä bhaktia”.

Harvinaisia bhaktoja Intiassa

Tämä on yleistä kaikkialla Intiassa. Suurin osa hinduista on māyāvādeja. Älkää luulko, että kaikki hindut ovat transsendenttisiä. Vierailtuani Intiassa ja saatuani selville, millaista siellä on, saanen kertoa teille, että on hyvin harvinaista tavata bhaktoja. Gurudev oli yksi ainutlaatuisista ihmisistä. Gurudevalla oli tapana nauraa kertoessaan: ”Isälläni oli kolmetuhatta oppilasta, hän oli sahajiyā”. Tirtha Maharajan isä on koko Assamin, Intian osavaltion, guru. Tirtha Maharaj jätti isänsä ja meni ISKCONiin ja tuli sitten Shri Chaitanya Saraswat Mathiin. Hänen isänsä on perinnöllinen guru. Tirtha Maharaj sanoo: ”En hyväksynyt sitä puhtaana ajatuksena”. Niinpä hän meni Chaitanya Saraswat Mathiin huolimatta siitä, että hänen isänsä oli guru. Hän otti sannyasin kaksikymppisenä, ja nyt hän on melkein viisikymppinen. Hänen mielestään oli parempi olla avustajana jossakin aidossa kuin olla perinnöllinen Guru, vaikka hänen isänsä sitä pyysikin. Kuvitelkaa isää, joka on sannyasi, ja joka kuoleman lähestyessä kysyy pojaltaan: ”Tule, ota kaikki temppelit, kaikki. Sinua palvotaan vain syntymäsi vuoksi”. Ja Tirtha Maharaj vastaa: ”Ei, se ei ole meidän linjamme”. Voitko kuvitella sanovasi isällesi: ”Anteeksi, isä, tuo ei ole meidän linjamme”.

Vaikeudet henkisessä elämässä
ja opettajan armo

On välttämätöntä ottaa hyvin vakavasti se, keitä me olemme, mihin olemme menossa, mitä teemme, mitä pystymme ymmärtämään, mihin olemme tulleet. Muuttua edes vähän tässä elämässä, edes vähän! Teillä ei ole aavistustakaan siitä, mitä tapahtuu. Gurudev sanoi lähtiessään: ”Kun minä olen poissa, tulee taistelu”. Hän huomautti kuka, mitä ja miten, ja me olimme järkyttyneitä. Hän meni yksin, hän ei halunnut seurata näitä pikkumaisia huolia, näitä juonitteluja, näitä turhia ja tarpeettomia asioita. Gurudev jätti kehonsa omasta vapaasta tahdostaan. Miksi tällaista tapahtuu? Koska ihmisluonto on sellainen: himo, ahneus, viha.

Muistatteko ”Mahabharatassa”, että he [Pandavat, Kuru ja heidän liittolaisensa] eivät pystyneet jakamaan planeettaa. ”Ei, me emme anna toisillemme”, he sanoivat. Se oli kompromissiton ja julma sota. Ja se odottaa myös meitä, se on jo alkanut Chaitanya Saraswat Mathissa. Se oli myös ISKCONissa. Meidän on käytävä kaiken tämän läpi, mutta sen tuloksena meidän on tultava siihen ymmärrykseen, että ihminen muotoutuu taistelussa. Valinta, tiedättehän? Muistatteko, mitä Pietari sanoi Kristukselle?

— Rakastan sinua niin paljon, olet opettajani, aion seurata sinua.

Ja Kristus sanoi tähän:

— Sinä kiellät minut kolme kertaa.

— Kuinka minä voin kieltää sinut!

— Sinä hylkäät minut.

Pietari kuitenkin katui, kun oli kieltänyt. Hän ajatteli: ”Tällainen minä todella olen”. Sitten hän tajusi, mitä opettajan armo on. Ymmärrättekö, millaista on opettajan armo? Kristus tiesi, että Pietari hylkäisi hänet, mutta: ”Minä en hylkää sinua”. Kristus ei hylännyt heitä. Hän olisi voinut sanoa: ”Minulla ei ole mitään tekemistä heidän kanssaan”. Hän ei kuitenkaan luopunut opistaan tai aatteestaan.

Olemme yhä epätäydellisten oppilaiden tasolla, mutta Guru ei ole luopunut meistä. Guru sanoi: ”Olen antanut rukoushelmiä kaikille — hyville ja pahoille, en ole luopunut kenestäkään, mutta pystyvätkö he ottamaan minut vastaan elämänsä aikana?” Pietari vietti elämänsä saarnaten, ja elämänsä lopussa hän joutui marttyyrikuolemaan. Miksi? Koska hän ymmärsi: ainoa tapa, jolla hän voisi palvella opettajaansa, oli kulkea hänen tietään. Ymmärrättekö? Elämänsä lopussa hän jo ymmärsi. Ja hän sanoi: ”Voitte tappaa minut”. Ja hänet tapettiin.

Yudhiṣṭhira sanoi:

— Älkää kertoko kenellekään, että olemme Krishna-bhaktoja!

Häneltä kysyttiin:

— Miksi?

— Koska jos he saavat tietää, kuinka paljon kärsimystä ja vaikeuksia bhaktat ovat kokeneet, kukaan ei halua hyväksyä Hare Krishnaa.

Kukaan hindu ei anna tyttärelleen nimeä Draupadi. Miksi? Kyllä, koska hänellä on ollut viisi aviomiestä ja hän on käynyt läpi vakavia koettelemuksia elämässään. Intiasta ei löydy yhtään naista nimeltä Draupadi. Vain Hare Krishnassa he voivat antaa tällaisen nimen.

Ymmärrättekö, millaisessa egregoressa me olemme! Se ei tarkoita, että meidän pitäisi nyt rentoutua, menettää uskomme. Päinvastoin, olemme tulleet tiettyyn todellisuuteen. Voi olla hyvin pelottavaa, jos joku menettää uskonsa satuun. Mutta Hare Krishna ei ole satu, se on todellisuutta. Satumainen usko Krishnaan ei ole uskoa. Usko Krishnaan on todellisuutta.

Translated by L. W. 


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | WIKI | Вьяса-пуджа
Пожертвования