«Перспектива духовного развития» (часть 3). Шрила Б. Б. Авадхут Махарадж. 30 августа 2010 года. Лахта, Санкт-Петербург



скачать (формат MP3, 7.05M)

Russian

Шрила Бхакти Бимал Авадхут Махарадж

Перспектива духовного развития
(часть 3)

(30 августа 2010 года. Лахта, Санкт-Петербург)

 

Способность воспринять духовные идеи
и следовать им

Существует важная задача — сделать доступным наследие наших Гуру в интернете. Это необходимо для наших преданных и для тех людей, которые будут приходить в будущем. 

Храм — это лишь здание, духовным местом оно становится благодаря преданности в сердцах преданных. Мы можем совершить оскорбления или уйти в мирскую жизнь. Это происходит в большинстве случаев. Многие люди получили посвящение, но потом они начинают интересоваться чем-то более поверхностным. Как можно привлечься чем-то низшим, обретя связь с сознанием Кришны? Однако вначале люди вдохновляются и принимают высшую идею, но позже начинают думать, что духовный процесс не работает.

Другая проблема — неспособность принять духовные идеи. Шриман Махапрабху пришел, чтобы освободить всех живых существ, поэтому все происходит в согласии с Его планом. Возможно, через миллионы жизней, рано или поздно, но какие-то изменения с нами произойдут.

Господь очень милостив к падшим душам. Важное качество — отсутствие гордыни и представления о том, что мы обладаем чем-то особенным. Мы обрели высшую милость, но восприняли ли мы ее? Мы должны принять идеалы, а не идеи. Необходима вера в идеалы. Возможно, мы неспособны всему следовать, но мы должны верить. Иногда нам кажется, что идеалы слишком возвышенны, и мы хотим низвести их до своего уровня понимания. Быть вечным бескорыстным рабом Кришны — столь возвышенно, намного проще быть наемным рабочим. Как говорил Христос: «Узка дорога, ведущая в царство Божье».  

Необходимость стабильной духовной практики

В сознании Кришны, как в марафоне, необходимо постоянное стабильное движение. Фестиваль подобен забегу на короткую дистанцию: совместное воспевание святых имен, почитание прасада, обретение вдохновения. Однако наш процесс движения в сторону истины должен быть непрерывным. Некоторые люди получили посвящение, но не развиваются. Важно не то, как долго ты находишься в духовном процессе, а то, работаешь ли ты над собой и своими качествами. Необходимо для самого себя определить интенсивность духовной практики, некую садхану, которой сможешь следовать в течение всей жизни. Шрила Рупа Госвами говорил: «Нужно быть не слишком привязанным и не чрезмерно отреченным». Нужно следовать определенным принципам, иметь веру в духовный процесс и, что наиболее важно, общаться с теми преданными, которые вдохновляют нас на духовную жизнь. Очень важно иметь единомышленников в духовной жизни. Тех преданных, которые нас не вдохновляют, мы также должны уважать и оказывать им почтение, но избегать близкого общения.  

Удовлетворение Кришны через Гуру 

После ухода Шрилы Гурудева Шрипада Госвами Махараджа можно выделить как одного из лучших проповедников и наставников, способного глубоко объяснить возвышенные теологические идеи гаудия-вайшнавизма. Шрила Шридхар Махарадж и Шрила Гурудев высоко ценили Шрипада Госвами Махараджа. На сегодняшний день он — духовник всего мира.

Получая посвящение у Шрилы Ачарьи Махараджа, преемника Шрилы Гурудева, мы находимся в линии Шрилы Шридхара Махараджа и всей нашей гуру-варги. Если сравнить Шрилу Свами Прабхупаду с Гангой, то Шрила Шридхар Махарадж — течение этой Ганги. На сегодняшний день не все идеи ИСККОН — это идеи Шрилы Прабхупады. Подобным образом, не все идеи, которые есть сегодня в Шри Чайтанья Сарасват Матхе, соответствуют идеалам наших Гуру. Для того чтобы удовлетворить Кришну, мы должны стремиться удовлетворить нашего духовного учителя.  

Лицемерие в духовной жизни 

Можно быть лицемером в духовной жизни, и это величайший грех. Люди, не знающие о сознании Кришны, — невежественны. Не они грешники, но мы — те, кто узнал о Кришне, но не могут Его принять и не хотят, — настоящие грешники. Мы приняли эти идеи, но не можем им следовать, не желаем им следовать, более того, мы хотим за счет этих идей возвыситься, занять такое положение, чтобы нас, как святых, почитали. И ведь найдутся глупцы, которые будут нас почитать как святых, — вот что самое страшное! 

(продолжение следует)

Транскрипцию выполнила: Аниндита Деви Даси
Редакторы: Лила Сундари Деви Даси, Традиш Дас

 

Finnish

Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj

Henkisen kehityksen perspektiivi
(osa 3)

(30. elokuuta 2010. Lakhta, Pietari)

 

Kyky omaksua henkisiä ideoita ja seurata niitä

Meillä on tärkeä tehtävä — tuoda Gurujemme perintö kaikkien saataville Internetissä. Tämä on välttämätöntä sekä bhaktoillemme, että tulevaisuudessa tuleville ihmisille.

Temppeli on vain rakennus, mutta siitä tulee henkinen paikka bhaktojen sydämessä olevan omistautumisen kautta. Voimme syyllistyä loukkauksiin tai mennä maalliseen elämään. Näin tapahtuu useimmissa tapauksissa. Monet ihmiset ovat saaneet initiaation, mutta sitten he alkavat kiinnostua jostain pinnallisesta. Miten joku voi tuntea vetoa johonkin alhaiseen, kun on jo ollut yhteydessä Krishna-tietoisuuden kanssa? Alussa ihmiset ovat kuitenkin innostuneita ja hyväksyvät korkeamman idean, mutta myöhemmin he alkavat ajatella, että henkinen prosessi ei toimi.

Toinen ongelma on kyvyttömyys ottaa vastaan henkisiä ideoita. Shriman Mahaprabhu on tullut vapauttamaan kaikki elävät olennot, joten kaikki tapahtuu Hänen suunnitelmansa mukaisesti. Ehkä miljoonien elämien kuluttua, ennemmin tai myöhemmin, mutta jonkinlaista muutosta tulee tapahtumaan meille.

Jumala on hyvin armollinen langenneille sieluille. Tärkeä ominaisuus on ylpeyden ja sen käsityksen puuttuminen, että meillä on jotain erityistä. Olemme saaneet korkeimman armon, mutta olemmeko ottaneet sen vastaan? Meidän on hyväksyttävä ihanteita, ei ideoita. Usko ihanteisiin on välttämätöntä. Emme ehkä pysty noudattamaan kaikkea, mutta meidän on uskottava. Joskus ihanteet ovat mielestämme liian yleviä, ja haluamme laskea ne oman ymmärryksemme tasolle. Krishnan ikuisena epäitsekkäänä palvelijana oleminen on niin ylevää, että on paljon helpompaa olla palkkatyöläinen. Kuten Kristus sanoi: ”Tie, joka johtaa Jumalan valtakuntaan, on kapea”.

Vakaan henkisen harjoituksen tarve

Krishna-tietoisuudessa, kuten maratonissakin, tarvitaan jatkuvaa ja tasaista liikettä. Festivaali on kuin lyhyen matkan juoksu: Pyhien Nimien laulamista yhdessä, prasadin kunnioittamista, inspiraation löytämistä. Totuutta kohti kulkemisen on kuitenkin oltava jatkuvaa. Jotkut ihmiset ovat saaneet initiaation, mutta eivät ole kehittyneet. Ratkaisevaa ei ole se, kuinka kauan olet ollut henkisessä prosessissa, vaan se, työskenteletkö itsensä kehittämiseksi vai et. Sinun on määriteltävä itsellesi henkisen harjoittelun intensiivisyys, eräänlainen sadhana, jota pystyt noudattamaan koko elämäsi ajan. Shrila Rupa Goswami sanoi: ”Ei pidä olla liian kiintynyt kaikkeen eikä liian irrallaan kaikesta”. Meidän on noudatettava tiettyjä periaatteita, uskottava henkiseen prosessiin ja ennen kaikkea oltava yhteydessä niihin bhaktoihin, jotka inspiroivat meitä henkisessä elämässä. On hyvin tärkeää, että henkisessä elämässä on samanhenkisiä palvojia. Meidän pitäisi myös kunnioittaa ja arvostaa sellaisia bhaktoja, jotka eivät inspiroi meitä, mutta välttää läheistä yhteyttä heihin.

Etsikää Krishnan hyväksyntää Gurun kautta

Shrila Gurudevan lähdön jälkeen Shripad Goswami Maharajaa voidaan mainita yhtenä parhaista saarnaajista ja mentoreista, jotka kykenevät selittämään syvällisesti Gaudiya Vaishnavismin yleviä teologisia ajatuksia. Shrila Shridhar Maharaj ja Shrila Gurudev pitivät Shripad Goswami Maharajaa suuressa arvossa. Nykyään hän on koko maailman saarnaaja.

Saatuaan initiaation Shrila Acharya Maharajalta, Shrila Gurudevan seuraajalta, olemme Shrila Shridhar Maharajan ja meidän guru-vargamme linjassa. Jos verrataan Shrila Swami Prabhupadaa Gangaan, niin Shrila Shridhar Maharaj on tuon Gangan virtaus. Nykyään kaikki ISKCON:in ideat eivät ole Shrila Prabhupadan ideoita. Samalla tavalla kaikki Shri Chaitanya Saraswat Math:issa nykyään vallitsevat ideat eivät ole Gurujemme ihanteiden mukaisia. Saadaksemme Krishnan hyväksynnän meidän on yritettävä saada Gurumme hyväksyntä.

Tekopyhyys henkisessä elämässä

Henkisessä elämässä voi olla tekopyhä, ja se on suurin synti. Krishna-tietoisuudesta tietämättömät ihmiset ovat tietämättömiä. He eivät ole syntisiä. Todellisia syntisiä olemme me, koska olemme tulleet tietoisiksi Krishnasta, mutta emme halua hyväksyä Häntä. Olemme hyväksyneet nämä ajatukset, mutta emme voi noudattaa niitä, emme halua noudattaa niitä. Haluamme ylentää itsemme näiden ideoiden kustannuksella, ottaa sellaisen aseman, jossa meitä kunnioitettaisiin pyhinä ihmisinä. Ja tulee olemaan typeryksiä, jotka kunnioittavat meitä pyhinä ihmisinä — se on kaikista pahinta!

Translated by L. W.





←  Воскресный эфир. Шрила Б. Б. Авадхут Махарадж. 30 января 2011 года. Навадвипа Дхама, Индия ·• Архив новостей •· «Нектар повествований о Кришне». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. Из книги «Религия сердца» →

Get the Flash Player to see this player.
скачать (формат MP3, 7.4 МБ)

Russian

Шрила Бхакти Бимал Авадхут Махарадж

Перспектива духовного развития
(часть 3)

(30 августа 2010 года. Лахта, Санкт-Петербург)

 

Способность воспринять духовные идеи
и следовать им

Существует важная задача — сделать доступным наследие наших Гуру в интернете. Это необходимо для наших преданных и для тех людей, которые будут приходить в будущем. 

Храм — это лишь здание, духовным местом оно становится благодаря преданности в сердцах преданных. Мы можем совершить оскорбления или уйти в мирскую жизнь. Это происходит в большинстве случаев. Многие люди получили посвящение, но потом они начинают интересоваться чем-то более поверхностным. Как можно привлечься чем-то низшим, обретя связь с сознанием Кришны? Однако вначале люди вдохновляются и принимают высшую идею, но позже начинают думать, что духовный процесс не работает.

Другая проблема — неспособность принять духовные идеи. Шриман Махапрабху пришел, чтобы освободить всех живых существ, поэтому все происходит в согласии с Его планом. Возможно, через миллионы жизней, рано или поздно, но какие-то изменения с нами произойдут.

Господь очень милостив к падшим душам. Важное качество — отсутствие гордыни и представления о том, что мы обладаем чем-то особенным. Мы обрели высшую милость, но восприняли ли мы ее? Мы должны принять идеалы, а не идеи. Необходима вера в идеалы. Возможно, мы неспособны всему следовать, но мы должны верить. Иногда нам кажется, что идеалы слишком возвышенны, и мы хотим низвести их до своего уровня понимания. Быть вечным бескорыстным рабом Кришны — столь возвышенно, намного проще быть наемным рабочим. Как говорил Христос: «Узка дорога, ведущая в царство Божье».  

Необходимость стабильной духовной практики

В сознании Кришны, как в марафоне, необходимо постоянное стабильное движение. Фестиваль подобен забегу на короткую дистанцию: совместное воспевание святых имен, почитание прасада, обретение вдохновения. Однако наш процесс движения в сторону истины должен быть непрерывным. Некоторые люди получили посвящение, но не развиваются. Важно не то, как долго ты находишься в духовном процессе, а то, работаешь ли ты над собой и своими качествами. Необходимо для самого себя определить интенсивность духовной практики, некую садхану, которой сможешь следовать в течение всей жизни. Шрила Рупа Госвами говорил: «Нужно быть не слишком привязанным и не чрезмерно отреченным». Нужно следовать определенным принципам, иметь веру в духовный процесс и, что наиболее важно, общаться с теми преданными, которые вдохновляют нас на духовную жизнь. Очень важно иметь единомышленников в духовной жизни. Тех преданных, которые нас не вдохновляют, мы также должны уважать и оказывать им почтение, но избегать близкого общения.  

Удовлетворение Кришны через Гуру 

После ухода Шрилы Гурудева Шрипада Госвами Махараджа можно выделить как одного из лучших проповедников и наставников, способного глубоко объяснить возвышенные теологические идеи гаудия-вайшнавизма. Шрила Шридхар Махарадж и Шрила Гурудев высоко ценили Шрипада Госвами Махараджа. На сегодняшний день он — духовник всего мира.

Получая посвящение у Шрилы Ачарьи Махараджа, преемника Шрилы Гурудева, мы находимся в линии Шрилы Шридхара Махараджа и всей нашей гуру-варги. Если сравнить Шрилу Свами Прабхупаду с Гангой, то Шрила Шридхар Махарадж — течение этой Ганги. На сегодняшний день не все идеи ИСККОН — это идеи Шрилы Прабхупады. Подобным образом, не все идеи, которые есть сегодня в Шри Чайтанья Сарасват Матхе, соответствуют идеалам наших Гуру. Для того чтобы удовлетворить Кришну, мы должны стремиться удовлетворить нашего духовного учителя.  

Лицемерие в духовной жизни 

Можно быть лицемером в духовной жизни, и это величайший грех. Люди, не знающие о сознании Кришны, — невежественны. Не они грешники, но мы — те, кто узнал о Кришне, но не могут Его принять и не хотят, — настоящие грешники. Мы приняли эти идеи, но не можем им следовать, не желаем им следовать, более того, мы хотим за счет этих идей возвыситься, занять такое положение, чтобы нас, как святых, почитали. И ведь найдутся глупцы, которые будут нас почитать как святых, — вот что самое страшное! 

(продолжение следует)

Транскрипцию выполнила: Аниндита Деви Даси
Редакторы: Лила Сундари Деви Даси, Традиш Дас

 

Finnish

Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj

Henkisen kehityksen perspektiivi
(osa 3)

(30. elokuuta 2010. Lakhta, Pietari)

 

Kyky omaksua henkisiä ideoita ja seurata niitä

Meillä on tärkeä tehtävä — tuoda Gurujemme perintö kaikkien saataville Internetissä. Tämä on välttämätöntä sekä bhaktoillemme, että tulevaisuudessa tuleville ihmisille.

Temppeli on vain rakennus, mutta siitä tulee henkinen paikka bhaktojen sydämessä olevan omistautumisen kautta. Voimme syyllistyä loukkauksiin tai mennä maalliseen elämään. Näin tapahtuu useimmissa tapauksissa. Monet ihmiset ovat saaneet initiaation, mutta sitten he alkavat kiinnostua jostain pinnallisesta. Miten joku voi tuntea vetoa johonkin alhaiseen, kun on jo ollut yhteydessä Krishna-tietoisuuden kanssa? Alussa ihmiset ovat kuitenkin innostuneita ja hyväksyvät korkeamman idean, mutta myöhemmin he alkavat ajatella, että henkinen prosessi ei toimi.

Toinen ongelma on kyvyttömyys ottaa vastaan henkisiä ideoita. Shriman Mahaprabhu on tullut vapauttamaan kaikki elävät olennot, joten kaikki tapahtuu Hänen suunnitelmansa mukaisesti. Ehkä miljoonien elämien kuluttua, ennemmin tai myöhemmin, mutta jonkinlaista muutosta tulee tapahtumaan meille.

Jumala on hyvin armollinen langenneille sieluille. Tärkeä ominaisuus on ylpeyden ja sen käsityksen puuttuminen, että meillä on jotain erityistä. Olemme saaneet korkeimman armon, mutta olemmeko ottaneet sen vastaan? Meidän on hyväksyttävä ihanteita, ei ideoita. Usko ihanteisiin on välttämätöntä. Emme ehkä pysty noudattamaan kaikkea, mutta meidän on uskottava. Joskus ihanteet ovat mielestämme liian yleviä, ja haluamme laskea ne oman ymmärryksemme tasolle. Krishnan ikuisena epäitsekkäänä palvelijana oleminen on niin ylevää, että on paljon helpompaa olla palkkatyöläinen. Kuten Kristus sanoi: ”Tie, joka johtaa Jumalan valtakuntaan, on kapea”.

Vakaan henkisen harjoituksen tarve

Krishna-tietoisuudessa, kuten maratonissakin, tarvitaan jatkuvaa ja tasaista liikettä. Festivaali on kuin lyhyen matkan juoksu: Pyhien Nimien laulamista yhdessä, prasadin kunnioittamista, inspiraation löytämistä. Totuutta kohti kulkemisen on kuitenkin oltava jatkuvaa. Jotkut ihmiset ovat saaneet initiaation, mutta eivät ole kehittyneet. Ratkaisevaa ei ole se, kuinka kauan olet ollut henkisessä prosessissa, vaan se, työskenteletkö itsensä kehittämiseksi vai et. Sinun on määriteltävä itsellesi henkisen harjoittelun intensiivisyys, eräänlainen sadhana, jota pystyt noudattamaan koko elämäsi ajan. Shrila Rupa Goswami sanoi: ”Ei pidä olla liian kiintynyt kaikkeen eikä liian irrallaan kaikesta”. Meidän on noudatettava tiettyjä periaatteita, uskottava henkiseen prosessiin ja ennen kaikkea oltava yhteydessä niihin bhaktoihin, jotka inspiroivat meitä henkisessä elämässä. On hyvin tärkeää, että henkisessä elämässä on samanhenkisiä palvojia. Meidän pitäisi myös kunnioittaa ja arvostaa sellaisia bhaktoja, jotka eivät inspiroi meitä, mutta välttää läheistä yhteyttä heihin.

Etsikää Krishnan hyväksyntää Gurun kautta

Shrila Gurudevan lähdön jälkeen Shripad Goswami Maharajaa voidaan mainita yhtenä parhaista saarnaajista ja mentoreista, jotka kykenevät selittämään syvällisesti Gaudiya Vaishnavismin yleviä teologisia ajatuksia. Shrila Shridhar Maharaj ja Shrila Gurudev pitivät Shripad Goswami Maharajaa suuressa arvossa. Nykyään hän on koko maailman saarnaaja.

Saatuaan initiaation Shrila Acharya Maharajalta, Shrila Gurudevan seuraajalta, olemme Shrila Shridhar Maharajan ja meidän guru-vargamme linjassa. Jos verrataan Shrila Swami Prabhupadaa Gangaan, niin Shrila Shridhar Maharaj on tuon Gangan virtaus. Nykyään kaikki ISKCON:in ideat eivät ole Shrila Prabhupadan ideoita. Samalla tavalla kaikki Shri Chaitanya Saraswat Math:issa nykyään vallitsevat ideat eivät ole Gurujemme ihanteiden mukaisia. Saadaksemme Krishnan hyväksynnän meidän on yritettävä saada Gurumme hyväksyntä.

Tekopyhyys henkisessä elämässä

Henkisessä elämässä voi olla tekopyhä, ja se on suurin synti. Krishna-tietoisuudesta tietämättömät ihmiset ovat tietämättömiä. He eivät ole syntisiä. Todellisia syntisiä olemme me, koska olemme tulleet tietoisiksi Krishnasta, mutta emme halua hyväksyä Häntä. Olemme hyväksyneet nämä ajatukset, mutta emme voi noudattaa niitä, emme halua noudattaa niitä. Haluamme ylentää itsemme näiden ideoiden kustannuksella, ottaa sellaisen aseman, jossa meitä kunnioitettaisiin pyhinä ihmisinä. Ja tulee olemaan typeryksiä, jotka kunnioittavat meitä pyhinä ihmisinä — se on kaikista pahinta!

Translated by L. W.


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация
Пожертвования