«Всевышний Шри Кришна Чайтанья» (часть 9). Статья из журнала ‘The Harmonist’ под редакцией Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура (на русском и английском языках)


Russian

Всевышний Шри Кришна Чайтанья
(часть 9) 

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из девятого номера XXVI тома за февраль 1929 года)

 

Затем, с места прощения всех оскорблений в Кулии-Навадвипе, Господь направил Свои стопы в Рамакели. В то время Гаудой (Бенгалией) правил царь Хусейн Шах. Дабир Кхас и Сакар Маллик были незаменимыми помощниками царя и помогали ему управлять страной. Впоследствии Дабир Кхас и Сакар Маллик стали известны как Шри Рупа и Шри Санатана соответственно.

Дабир Кхас поведал Хусейн Шаху о величии Господа, и тот понял, что Шри Чайтанья — это Сам Всевышний. В Рамакели Господа сопровождали много возвышенных преданных, среди которых были Нитьянанда, Харидас, Шривас, Гададхар, Мукунда, Джагадананда, Мурари и Вакрешвар. Господь вместе со Своими спутниками принял и оказал полное доверие Шри Рупе и Шри Санатане, которые, несомненно, были Его вечными спутниками. Прислушавшись к совету Санатаны оставить Свое намерение идти во Вриндаван, Господь вернулся в Шантипур по дороге на Канай Наташалу.

Господь остановился в Шантипуре на семь дней в доме Адвайты Ачарьи. Он утешил Свою матушку, которая получила возможность увидеть Его во второй раз [после принятия Господом санньясы] и которая была убита горем, невыносимо страдая в разлуке со своим сыном. Также Господь встретил там Рагхунатха Даса, сына знаменитого Говардхана Даса из Саптаграма. Шри Рагхунатх Дас — вечный слуга Господа. В то время он проявлял высочайшее отречение от мира, желая тем самым войти в круг близких спутников Шри Чайтаньи. Однако Господь посоветовал ему скрыть свое рвение, вернуться в дом отца, вести отрешенную жизнь и своим примером показать всем людям различие между показным и истинным отречением.

Из Шантипура Господь вернулся в Пури, взяв с Собой Балабхадру Бхаттачарью и Дамодара Пандита. Проведя несколько дней в Пури в обществе лишь Балабхадры Бхаттачарьи, Господь отправился во Вриндаван и дошел до Каши через лес Джарикханда. Идя через лес, Господь явил особую игру, заставив тигров и оленей танцевать и петь киртан.

Достигнув Бенареса [Каши], Господь омылся в Маникарнике и после созерцания Божеств Вишвешвара и Бинду-Мадхавы в компании Тапаны Мишры отправился в дом последнего и остановился там. Так Рагхунатх (впоследствии ставший Рагхунатхом Бхаттой Госвами), сын Тапаны Мишры, обрел уникальную возможность послужить стопам Господа и вкусить остатки Его трапезы. Во время четырехдневного пребывания Господа в Бенаресе Тапана Мишра и брахман Мархатта открыли Ему свою печаль по поводу той прискорбной ситуации, что сложилась в Бенаресе из-за охватившей его майявады. Также они не могли не сообщить Господу о клевете на Него, которую распространял Пракашананда, предводитель санньяси-майявади. Господь не выразил никакого интереса к деятельности этих санньяси-майявади и отправился в Праяг, приняв брахмана Мархатту в Свое окружение.

Увидев в Праяге воды Ямуны, Господь вспомнил враджа-лилу и пришел в такое сильное волнение, что тут же бросился в реку, но был спасен Балабхадрой. Господь остановился в Праяге на три дня, а затем неспешно отправился дальше, в Матхуру, проповедуя всем и каждому Святое Имя и любовь к Кришне.

В Матхуре Господь принял в качестве подаяния пищу, приготовленную брахманом Санория, учеником Шри Мадхавендры Пури. Брахманы Санория принадлежали к категории неприкасаемых, и поэтому все остальные брахманы избегали общения с ними. Этим Своим поступком Господь ясно показал, как должен вести себя вайшнав.

Господь посетил различные места игр Вриндавана. Господь совершал лилу воспевания святых имен, а также наставлял всех в правильном воспевании, до полудня сидя под тамариндовым деревом, сохранившимся неподалеку от Чхира-гхата со времен Кришны. Господь пролил Свою милость на Кришнадаса (раджпута), который с того времени стал постоянным Его спутником и носил Его камандалу. Введенные в заблуждение светом лампы ночного рыбака, люди начали думать, что на озере Калия проявился Сам Кришна. Простосердечный Балабхадра Бхаттачарья также ощутил сильное желание посетить то место, о котором говорили люди. Но Господь развеял это заблуждение Балабхадры. Благодаря этой лиле Господь ясно показал, насколько трудно для крошечной дживы избегать уловок иллюзорной энергии, постоянно ищущей возможности для обмана излишне доверчивых людей. Сколь велика сила майи, что человек, находящийся в присутствии Самого Кришны, мог быть введен ей в заблуждение, приняв ее иллюзии за Кришну.

Заметив, что пребывание Господа во Вриндаване приводит Его в очень сильное любовное волнение, Балабхадра Бхаттачарья решил посоветовать Господу вернуться в Праяг. Так раджпут Кришнадас, брахман Санория из Матхуры, Балабхадра Бхаттачарья и сопровождавший его брахман с самого начала путешествия с Господом решили вернуться в Праяг после омовения в Соро-кшетре.

Заметив по пути пасущихся коров и внезапно услышав звуки флейты пастушка, Господь вспомнил враджа-лилу и пришел в такое сильное волнение, что лишился чувств. В это время там проезжали десять всадников патханов. Увидев Господа, лежащего без сознания, они решили, что Его спутники решили ограбить Его. По велению своего лидера, Биджали Кхана, патханы пленили спутников Господа на основании этого подозрения. Когда же Господь пришел в Себя, Он вступил в религиозный диспут с моуланом, находящимся в отряде Биджали Кхана. Приводя убедительные доказательства из Корана, Господь показал величие преданности Кришне. Моулан принял прибежище у стоп Господа, Который очистил его от всех грехов и даровал ему имя Рамдас. Так Биджали Кхан и все его подчиненные предались святым стопам Господа и стали преданными Кришны. Впоследствии они стали известны как патхан-вайшнавы.

Совершив омовение в Ганге в Соро-кшетре, Господь затем отправился в Праяг, место слияния трех священных рек. Там, в Дашашвамедха-гхате Господь встретился со Шри Рупой, который пришел туда, отказавшись от богатства, семейных уз и служения царю. Тем временем Шри Валлабха Бхатта пригласил Господа в свой дом в деревне Ариал, расположенной на другом берегу Ямуны. Там Господь принял приготовленную пищу в качестве подаяния. Шри Валлабха Бхатта вместе со всеми своими родственниками выпил ту воду, которой были омыты стопы Господа, после чего они стали поклоняться его святым стопам. Господь пригласил Шри Рупу к Валлабхе Бхатте. Вскоре после этого из Тирхута пришел Рагхупати Упадхьяя, и Господь долго беседовал с ним на сокровенные темы.

Господь остановился на десять дней в Праяге, в Дашашвамедха-гхате. Там Он втайне от других наделил Своей силой Шри Рупу и обучил его принципам любовной преданности Кришне в форме афоризмов и повелел ему написать «Бхакти-расамрита-синдху». Затем Господь отправил Шри Рупу во Вриндаван, а Сам возвратился в Каши, где на долгое время остановился в доме Чандрашекхара.

Шри Санатана оставил царскую службу и всей душой стремился увидеть святые стопы Господа. Он направился в Бенарес и предстал перед домом Чандрашекхара. Прекрасно зная сердца всех, Всевышний понял, что Санатана находится у дверей и позвал его. Он попросил его обрить голову и омыться. Затем Санатана сделал себе новую одежду (каупину и бахирвасу, являющихся нижней и внешней одеждой подвижника) из старого дхоти, которое он взял у Тапаны Мишры.

Те заключения, составляющие основу всех духовных истин, которые Сам Всевышний поведал Своему вечному слуге Санатане относительно природы, долга и цели жизни дживы, известны как «Шри Санатана-шикша».

(продолжение следует)

Автор неизвестен
Переводчик: Вриндавана Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 

 

English

The Supreme Lord Shri Krishna-Chaitanya
(part 9)

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 9, Vol. XXVI, February 1929)

 

THEN from Kulia-Nabadwip the site of the absolution of offence, the Lord made His way to Ramkeli. At this time Husain Shah was the independent King of Gauda (Bengal). Dabir Khas and Sakar Mallick were the two right-hand men of the King in conducting the government of the country. Dabir Khas and Sakar Mallick became subsequently known as ‘Sree Rup’ and ‘Sree Sanatan’ respectively.

Husain Shah was informed by Dabir Khas of the greatness of the Lord and was convinced that the Lord was really the Godhead Himself. The Lord had with Him at Ramkeli Nityananda, Haridasa, Sribasa Gadadhara, Mukunda, Jagadananda, Murari, Bakreshwara and other devotees. The Lord with all His devotees accepted as His own Sri Rupa and Sanatana who are indeed, His eternal servants. In compliance with the advice of Sanatana giving up for the present His intention of proceeding to Brindabana the Lord returned to Santipur by way of Kanai’s Natshala.

The Lord stopped at Santipur for seven days at the house of Advaitacharyya. He consoled His mother who obtained this opportunity of seeing Him a second time and who was sorely stricken with grief at separation from her Son. The Lord also met here Raghunath Das, son of the famous Gobardhan Das of Saptagram. Sri Raghunath Das is the eternal servant of the Lord. He was at this time pining for an opportunity of joining the Lord by renouncing the world. The Lord, however advised him to conceal his ardour and return to his father’s house and there lead a life of detachment from the world the object of the Lord being to teach the people the difference between superficial and real detachment by his example.

From Santipur the Lord returned to Puri taking with Him Balabhadra Bhattacharyya and Damodar Pandit. After spending a few days at Puri accompained only by Balabhadra Bhattacharyya the Lord set out for Brindabana and journeyed to Kashi by way of Jharikhanda. While the Lord was making His way through the forest He indulged in the pastime of making the tiger and the deer dance and chant the Kirtan.

On His arrival at Benares the Lord bathed in the Maniknrnika and after beholding Bishweshwar and Bindu-Madhaba in the company of Tapan Misra went the latter’s house and put up there. Raghunath (subsequently Sri Raghunath Bhatta Goswami) the son of Tapan Misra thus obtained an opportunity of tending the feet of the Lord and honouring the remains of His meals. During the four days of His stay at Benares on this occasion, Tapan Misra and a certain Marhatta Brahman expressed their great sorrow to the Lord at the unfortunate condition of Benares, which was wholly in the grip of illusionism (mayavada). They also regretfully informed the Lord of the slanders against Himself which were diseminated by Prakashananda, the leader of the mayavadi Sannyasis. The Lord manifested an attitude of indifference towards the activities of this mayavadi Sannyasis and having accepted the Marhatta Brahman as His own left for Prayaga.

At the sight of the Yamuna at Prayaga in the excitation of the Braja lila the Lord plunged into the water of the stream and was rescued by Balabhadra. The Lord stayed at Prayaga for three days and then proceeded by slow stages towards Mathura along the Mathura road dispensing the Name and love of Krishna.

At Mathura the Lord accepted the alms of food cooked by a Sanoria Brahman who was a disciple of Sri Madhabendra Puri. Sanoria Brahmans lie under the ban of untouchability, have no social standing and all inter, course with them is avoided by other Brahmans. By His action on this occasion the Supreme Lord laid down the principle of the conduct of a Vaishnaba.

The Lord visited the different sites of the Brindabana lila. The Lord performed the lila of chanting the Holy Name and instructing the people in regard to the same till midday sitting under the tamarind tree of the Age of Krishna that stood near the Chira Ghat. The Lord showed His mercy to Krishnadas, a Rajput who became thence formed a constant campanion of the Lord and His kamandulu bearer. The people got up a rumour to the effect that Krishna Himself had appeared in the Kaliya Lake, mistaking the activitives of a fisherman at night. The simple minded Balabhadra Bhattacharyya also felt a strong desire of visiting the subject of the false rumour. The Lord removed the error of Balabhadara. By this lila the Lord made it clear that it is extremely difficult for a tiny jiva to escape the tricks of the illusory power which seeks every opportunity of beguiling the unwary. So great is the power of Maya that a person who happened to be in the very presence of Krishna Himself could be deluded by her into mistaking her trick for Krishna.

Noticing that His stay at Brindabana had the effect of producing excessive loving excitement in the Lord Balabhadra Bhattacharyya deemed it advisable to coduct the Lord back to Prayaga. Having made up their mind to proceed to Prayaga after performing the bath in Ganges at Soro Khetra Krishnadas the Rajput, the Sonaria Brahman of Mathura, Balabhadra Bhattacharyya and a Brahman who had accompanied Balabhadra from the start, set out on the journey with the Lord.

On the way noticing the cows in the act of grazing and hearing the sudden strains of a flute sounded by a cowherd the Lord swooned away due to excitation of the memories of the Braja lila. Just at this moment there arrived on the spot a body of ten Pathan horsemen who finding the Lord in an unconscious state and suspecting that His companions had caused the fit for robbing the Lord of His property, at the instance of their leader, Bijali Khan, the Pathans bound them with chains mentioning their suspicion as the reason of such procedure. As the external consciousness of the Lord returned He had a talk and religious discussion with a Moulana who happened to belong to Bijali Khan’s party. The Lord proved from the Koran itself the superiority of devotion to Krishna. Whereupon the Moulana sought the shelter of the feet of the Lord Who after absolving him from his sins bestowed on him the name of Ramdas. Bijali Khan and the other horsemen also surrendered themselves at the feet of the Lord and turned into devotees of Krishna. They were subsequently known as ‘the Pathan Vaishnabas’.

After performing the bath in the Ganges at Soro Kshetra the Lord reached the triple confluence of the rivers at Prayaga. There at Dasasvamedha Ghat the Lord met Sri Rupa who arrived there after enacting the lila of renouncing the service of the King and wealth and family. In the meantime Sri Ballabh Bhatta invited and took the Lord to his house at the village of Arial situated on the opposite side of the Yamuna. There the Lord accepted the alms of cooked food. Sri Ballabh Bhatta with all his kindred accepted water touched by the feet of the Lord and worshipped His holy feet. The Supreme Lord introduced Sri Rupa to Ballabh Bhatta. Subsequently on the arrival of Raghupati Upadhyaya from Tirhoot the Lord had a prolonged mellow conversation with him.

The Lord stopped at Prayaga for ten days at the Dasasvamedha Ghat. Here He secretly infused His power into Sri Rupa and teaching him the principles of amorous devotion in the form of aphorisms commanded him to write the Rasamritasindhu. Then the Lord despatched Sri Rupa to Brindabana and Himself returned to Kashi where He took up His residence at the lodging of Chandra Shekhara.

Sri Sanatana having got rid of his official connection with the King with great skill longing for a sight of the feet of the Lord made his way to Benares and presented himself at the doorstep of the house of Chandra Sekhara. The Supreme Lord, Knower of all hearts, causing him to be brought from the gate-way into the interior of the house commanded him to be made cleanly. After Sanatana had gone through the lila of being made bhadra he put on koupin and bahirbas (inner and outer sheets worn by one who has renounced the world) made from a piece of old cloth obtained from Tapana Misra.

The answers embodying the substance of all spiritual truth-which were given by the Supreme Lord Himself to the questions addressed to Him in the right spirit of inquiry by His eternal servant Sanatana, regarding the nature, duty and object of the jiva are known collectively as ‘Sri Sanatana Siksha’.

(to be continued)

The author is unknown

 



←  «Капли нектара | Как избежать вайшнава-апарадхи?» Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 1980-е годы | Навадвипа Дхама, Индия ·• Архив новостей •· День ухода Шрилы Сарасвати Тхакура с участием Шрилы Б. С. Хришикеша Махараджа. 29 декабря 2015 года. Сочи  →
Russian

Всевышний Шри Кришна Чайтанья
(часть 9) 

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из девятого номера XXVI тома за февраль 1929 года)

 

Затем, с места прощения всех оскорблений в Кулии-Навадвипе, Господь направил Свои стопы в Рамакели. В то время Гаудой (Бенгалией) правил царь Хусейн Шах. Дабир Кхас и Сакар Маллик были незаменимыми помощниками царя и помогали ему управлять страной. Впоследствии Дабир Кхас и Сакар Маллик стали известны как Шри Рупа и Шри Санатана соответственно.

Дабир Кхас поведал Хусейн Шаху о величии Господа, и тот понял, что Шри Чайтанья — это Сам Всевышний. В Рамакели Господа сопровождали много возвышенных преданных, среди которых были Нитьянанда, Харидас, Шривас, Гададхар, Мукунда, Джагадананда, Мурари и Вакрешвар. Господь вместе со Своими спутниками принял и оказал полное доверие Шри Рупе и Шри Санатане, которые, несомненно, были Его вечными спутниками. Прислушавшись к совету Санатаны оставить Свое намерение идти во Вриндаван, Господь вернулся в Шантипур по дороге на Канай Наташалу.

Господь остановился в Шантипуре на семь дней в доме Адвайты Ачарьи. Он утешил Свою матушку, которая получила возможность увидеть Его во второй раз [после принятия Господом санньясы] и которая была убита горем, невыносимо страдая в разлуке со своим сыном. Также Господь встретил там Рагхунатха Даса, сына знаменитого Говардхана Даса из Саптаграма. Шри Рагхунатх Дас — вечный слуга Господа. В то время он проявлял высочайшее отречение от мира, желая тем самым войти в круг близких спутников Шри Чайтаньи. Однако Господь посоветовал ему скрыть свое рвение, вернуться в дом отца, вести отрешенную жизнь и своим примером показать всем людям различие между показным и истинным отречением.

Из Шантипура Господь вернулся в Пури, взяв с Собой Балабхадру Бхаттачарью и Дамодара Пандита. Проведя несколько дней в Пури в обществе лишь Балабхадры Бхаттачарьи, Господь отправился во Вриндаван и дошел до Каши через лес Джарикханда. Идя через лес, Господь явил особую игру, заставив тигров и оленей танцевать и петь киртан.

Достигнув Бенареса [Каши], Господь омылся в Маникарнике и после созерцания Божеств Вишвешвара и Бинду-Мадхавы в компании Тапаны Мишры отправился в дом последнего и остановился там. Так Рагхунатх (впоследствии ставший Рагхунатхом Бхаттой Госвами), сын Тапаны Мишры, обрел уникальную возможность послужить стопам Господа и вкусить остатки Его трапезы. Во время четырехдневного пребывания Господа в Бенаресе Тапана Мишра и брахман Мархатта открыли Ему свою печаль по поводу той прискорбной ситуации, что сложилась в Бенаресе из-за охватившей его майявады. Также они не могли не сообщить Господу о клевете на Него, которую распространял Пракашананда, предводитель санньяси-майявади. Господь не выразил никакого интереса к деятельности этих санньяси-майявади и отправился в Праяг, приняв брахмана Мархатту в Свое окружение.

Увидев в Праяге воды Ямуны, Господь вспомнил враджа-лилу и пришел в такое сильное волнение, что тут же бросился в реку, но был спасен Балабхадрой. Господь остановился в Праяге на три дня, а затем неспешно отправился дальше, в Матхуру, проповедуя всем и каждому Святое Имя и любовь к Кришне.

В Матхуре Господь принял в качестве подаяния пищу, приготовленную брахманом Санория, учеником Шри Мадхавендры Пури. Брахманы Санория принадлежали к категории неприкасаемых, и поэтому все остальные брахманы избегали общения с ними. Этим Своим поступком Господь ясно показал, как должен вести себя вайшнав.

Господь посетил различные места игр Вриндавана. Господь совершал лилу воспевания святых имен, а также наставлял всех в правильном воспевании, до полудня сидя под тамариндовым деревом, сохранившимся неподалеку от Чхира-гхата со времен Кришны. Господь пролил Свою милость на Кришнадаса (раджпута), который с того времени стал постоянным Его спутником и носил Его камандалу. Введенные в заблуждение светом лампы ночного рыбака, люди начали думать, что на озере Калия проявился Сам Кришна. Простосердечный Балабхадра Бхаттачарья также ощутил сильное желание посетить то место, о котором говорили люди. Но Господь развеял это заблуждение Балабхадры. Благодаря этой лиле Господь ясно показал, насколько трудно для крошечной дживы избегать уловок иллюзорной энергии, постоянно ищущей возможности для обмана излишне доверчивых людей. Сколь велика сила майи, что человек, находящийся в присутствии Самого Кришны, мог быть введен ей в заблуждение, приняв ее иллюзии за Кришну.

Заметив, что пребывание Господа во Вриндаване приводит Его в очень сильное любовное волнение, Балабхадра Бхаттачарья решил посоветовать Господу вернуться в Праяг. Так раджпут Кришнадас, брахман Санория из Матхуры, Балабхадра Бхаттачарья и сопровождавший его брахман с самого начала путешествия с Господом решили вернуться в Праяг после омовения в Соро-кшетре.

Заметив по пути пасущихся коров и внезапно услышав звуки флейты пастушка, Господь вспомнил враджа-лилу и пришел в такое сильное волнение, что лишился чувств. В это время там проезжали десять всадников патханов. Увидев Господа, лежащего без сознания, они решили, что Его спутники решили ограбить Его. По велению своего лидера, Биджали Кхана, патханы пленили спутников Господа на основании этого подозрения. Когда же Господь пришел в Себя, Он вступил в религиозный диспут с моуланом, находящимся в отряде Биджали Кхана. Приводя убедительные доказательства из Корана, Господь показал величие преданности Кришне. Моулан принял прибежище у стоп Господа, Который очистил его от всех грехов и даровал ему имя Рамдас. Так Биджали Кхан и все его подчиненные предались святым стопам Господа и стали преданными Кришны. Впоследствии они стали известны как патхан-вайшнавы.

Совершив омовение в Ганге в Соро-кшетре, Господь затем отправился в Праяг, место слияния трех священных рек. Там, в Дашашвамедха-гхате Господь встретился со Шри Рупой, который пришел туда, отказавшись от богатства, семейных уз и служения царю. Тем временем Шри Валлабха Бхатта пригласил Господа в свой дом в деревне Ариал, расположенной на другом берегу Ямуны. Там Господь принял приготовленную пищу в качестве подаяния. Шри Валлабха Бхатта вместе со всеми своими родственниками выпил ту воду, которой были омыты стопы Господа, после чего они стали поклоняться его святым стопам. Господь пригласил Шри Рупу к Валлабхе Бхатте. Вскоре после этого из Тирхута пришел Рагхупати Упадхьяя, и Господь долго беседовал с ним на сокровенные темы.

Господь остановился на десять дней в Праяге, в Дашашвамедха-гхате. Там Он втайне от других наделил Своей силой Шри Рупу и обучил его принципам любовной преданности Кришне в форме афоризмов и повелел ему написать «Бхакти-расамрита-синдху». Затем Господь отправил Шри Рупу во Вриндаван, а Сам возвратился в Каши, где на долгое время остановился в доме Чандрашекхара.

Шри Санатана оставил царскую службу и всей душой стремился увидеть святые стопы Господа. Он направился в Бенарес и предстал перед домом Чандрашекхара. Прекрасно зная сердца всех, Всевышний понял, что Санатана находится у дверей и позвал его. Он попросил его обрить голову и омыться. Затем Санатана сделал себе новую одежду (каупину и бахирвасу, являющихся нижней и внешней одеждой подвижника) из старого дхоти, которое он взял у Тапаны Мишры.

Те заключения, составляющие основу всех духовных истин, которые Сам Всевышний поведал Своему вечному слуге Санатане относительно природы, долга и цели жизни дживы, известны как «Шри Санатана-шикша».

(продолжение следует)

Автор неизвестен
Переводчик: Вриндавана Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 

 

English

The Supreme Lord Shri Krishna-Chaitanya
(part 9)

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 9, Vol. XXVI, February 1929)

 

THEN from Kulia-Nabadwip the site of the absolution of offence, the Lord made His way to Ramkeli. At this time Husain Shah was the independent King of Gauda (Bengal). Dabir Khas and Sakar Mallick were the two right-hand men of the King in conducting the government of the country. Dabir Khas and Sakar Mallick became subsequently known as ‘Sree Rup’ and ‘Sree Sanatan’ respectively.

Husain Shah was informed by Dabir Khas of the greatness of the Lord and was convinced that the Lord was really the Godhead Himself. The Lord had with Him at Ramkeli Nityananda, Haridasa, Sribasa Gadadhara, Mukunda, Jagadananda, Murari, Bakreshwara and other devotees. The Lord with all His devotees accepted as His own Sri Rupa and Sanatana who are indeed, His eternal servants. In compliance with the advice of Sanatana giving up for the present His intention of proceeding to Brindabana the Lord returned to Santipur by way of Kanai’s Natshala.

The Lord stopped at Santipur for seven days at the house of Advaitacharyya. He consoled His mother who obtained this opportunity of seeing Him a second time and who was sorely stricken with grief at separation from her Son. The Lord also met here Raghunath Das, son of the famous Gobardhan Das of Saptagram. Sri Raghunath Das is the eternal servant of the Lord. He was at this time pining for an opportunity of joining the Lord by renouncing the world. The Lord, however advised him to conceal his ardour and return to his father’s house and there lead a life of detachment from the world the object of the Lord being to teach the people the difference between superficial and real detachment by his example.

From Santipur the Lord returned to Puri taking with Him Balabhadra Bhattacharyya and Damodar Pandit. After spending a few days at Puri accompained only by Balabhadra Bhattacharyya the Lord set out for Brindabana and journeyed to Kashi by way of Jharikhanda. While the Lord was making His way through the forest He indulged in the pastime of making the tiger and the deer dance and chant the Kirtan.

On His arrival at Benares the Lord bathed in the Maniknrnika and after beholding Bishweshwar and Bindu-Madhaba in the company of Tapan Misra went the latter’s house and put up there. Raghunath (subsequently Sri Raghunath Bhatta Goswami) the son of Tapan Misra thus obtained an opportunity of tending the feet of the Lord and honouring the remains of His meals. During the four days of His stay at Benares on this occasion, Tapan Misra and a certain Marhatta Brahman expressed their great sorrow to the Lord at the unfortunate condition of Benares, which was wholly in the grip of illusionism (mayavada). They also regretfully informed the Lord of the slanders against Himself which were diseminated by Prakashananda, the leader of the mayavadi Sannyasis. The Lord manifested an attitude of indifference towards the activities of this mayavadi Sannyasis and having accepted the Marhatta Brahman as His own left for Prayaga.

At the sight of the Yamuna at Prayaga in the excitation of the Braja lila the Lord plunged into the water of the stream and was rescued by Balabhadra. The Lord stayed at Prayaga for three days and then proceeded by slow stages towards Mathura along the Mathura road dispensing the Name and love of Krishna.

At Mathura the Lord accepted the alms of food cooked by a Sanoria Brahman who was a disciple of Sri Madhabendra Puri. Sanoria Brahmans lie under the ban of untouchability, have no social standing and all inter, course with them is avoided by other Brahmans. By His action on this occasion the Supreme Lord laid down the principle of the conduct of a Vaishnaba.

The Lord visited the different sites of the Brindabana lila. The Lord performed the lila of chanting the Holy Name and instructing the people in regard to the same till midday sitting under the tamarind tree of the Age of Krishna that stood near the Chira Ghat. The Lord showed His mercy to Krishnadas, a Rajput who became thence formed a constant campanion of the Lord and His kamandulu bearer. The people got up a rumour to the effect that Krishna Himself had appeared in the Kaliya Lake, mistaking the activitives of a fisherman at night. The simple minded Balabhadra Bhattacharyya also felt a strong desire of visiting the subject of the false rumour. The Lord removed the error of Balabhadara. By this lila the Lord made it clear that it is extremely difficult for a tiny jiva to escape the tricks of the illusory power which seeks every opportunity of beguiling the unwary. So great is the power of Maya that a person who happened to be in the very presence of Krishna Himself could be deluded by her into mistaking her trick for Krishna.

Noticing that His stay at Brindabana had the effect of producing excessive loving excitement in the Lord Balabhadra Bhattacharyya deemed it advisable to coduct the Lord back to Prayaga. Having made up their mind to proceed to Prayaga after performing the bath in Ganges at Soro Khetra Krishnadas the Rajput, the Sonaria Brahman of Mathura, Balabhadra Bhattacharyya and a Brahman who had accompanied Balabhadra from the start, set out on the journey with the Lord.

On the way noticing the cows in the act of grazing and hearing the sudden strains of a flute sounded by a cowherd the Lord swooned away due to excitation of the memories of the Braja lila. Just at this moment there arrived on the spot a body of ten Pathan horsemen who finding the Lord in an unconscious state and suspecting that His companions had caused the fit for robbing the Lord of His property, at the instance of their leader, Bijali Khan, the Pathans bound them with chains mentioning their suspicion as the reason of such procedure. As the external consciousness of the Lord returned He had a talk and religious discussion with a Moulana who happened to belong to Bijali Khan’s party. The Lord proved from the Koran itself the superiority of devotion to Krishna. Whereupon the Moulana sought the shelter of the feet of the Lord Who after absolving him from his sins bestowed on him the name of Ramdas. Bijali Khan and the other horsemen also surrendered themselves at the feet of the Lord and turned into devotees of Krishna. They were subsequently known as ‘the Pathan Vaishnabas’.

After performing the bath in the Ganges at Soro Kshetra the Lord reached the triple confluence of the rivers at Prayaga. There at Dasasvamedha Ghat the Lord met Sri Rupa who arrived there after enacting the lila of renouncing the service of the King and wealth and family. In the meantime Sri Ballabh Bhatta invited and took the Lord to his house at the village of Arial situated on the opposite side of the Yamuna. There the Lord accepted the alms of cooked food. Sri Ballabh Bhatta with all his kindred accepted water touched by the feet of the Lord and worshipped His holy feet. The Supreme Lord introduced Sri Rupa to Ballabh Bhatta. Subsequently on the arrival of Raghupati Upadhyaya from Tirhoot the Lord had a prolonged mellow conversation with him.

The Lord stopped at Prayaga for ten days at the Dasasvamedha Ghat. Here He secretly infused His power into Sri Rupa and teaching him the principles of amorous devotion in the form of aphorisms commanded him to write the Rasamritasindhu. Then the Lord despatched Sri Rupa to Brindabana and Himself returned to Kashi where He took up His residence at the lodging of Chandra Shekhara.

Sri Sanatana having got rid of his official connection with the King with great skill longing for a sight of the feet of the Lord made his way to Benares and presented himself at the doorstep of the house of Chandra Sekhara. The Supreme Lord, Knower of all hearts, causing him to be brought from the gate-way into the interior of the house commanded him to be made cleanly. After Sanatana had gone through the lila of being made bhadra he put on koupin and bahirbas (inner and outer sheets worn by one who has renounced the world) made from a piece of old cloth obtained from Tapana Misra.

The answers embodying the substance of all spiritual truth-which were given by the Supreme Lord Himself to the questions addressed to Him in the right spirit of inquiry by His eternal servant Sanatana, regarding the nature, duty and object of the jiva are known collectively as ‘Sri Sanatana Siksha’.

(to be continued)

The author is unknown

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования