«День ухода Шрилы Харидаса Тхакура». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 27 сентября 2004 года. Соквел, Калифорния, США | “The Disappearance Day of Srila Haridas Thakur.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 27 September 2004. Soquel, California, USA


Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж

День ухода Шрилы Харидаса Тхакура

(27 сентября 2004 года. Соквел, Калифорния, США)

 

Сегодня совершается очень благоприятное жертвоприношение преданности в честь ухода Шрилы Харидаса Тхакура. (Кроме того, в этот день Вишварупа, брат Махапрабху, принял санньясу и оставил свой дом.) В материальном мире он покинул свое божественное тело в Южной Индии, в Курма-кшетре. Махапрабху встретил Рангапури, и тот сообщил Ему эти известия.

Как вы знаете, Харидас Тхакур был выдающимся проповедником, защитником и дарителем харинама-санкиртаны в материальном мире. Он явился до Махапрабху. Когда Махапрабху был ребенком, Харидас Тхакур был уже пожилым человеком. Когда Махапрабху родился, Харидас Тхакур танцевал, потому что понял, что в этот день что-то произошло. Так написано в «Чайтанья-чаритамрите». Адвайта Ачарья и Харидас Тхакур совершали радостный и экстатический танец. Харидас Тхакур сказал Адвайте Ачарье: «Должно быть, нечто уже свершилось. Быть может, явился Господь».

Махапрабху начал харинама-санкиртану в молодости. Но Харидас Тхакур с самого детства проповедовал санкиртану и перенес множество испытаний и наказаний. Несмотря на это, он не остановил харинама-санкиртану. Люди были очень недовольны им. Они жаловались Кази1, что Харидас Тхакур, несмотря на то, что мусульманин, воспевает Харе Кришна маха-мантру и принял индуизм. «Следует его наказать». Жалобы исходили от многих мусульман; возможно, на их стороне были некоторые индусы. Мусульмане требовали: «Верните его обратно в наше общество».

Харидас Тхакур пришел к Кази. Кази был очень счастлив видеть его, но сказал: «Почему ты не следуешь столь великой религии, как ислам? Почему ты повторяешь Харе Кришна маха-мантру? Это нехорошо. Оставь это занятие и прими Аллаха, и наша религия вновь примет тебя в свое лоно». Но что произошло? Харидас Тхакур не принял это предложение. Кази стал настаивать, получив полную поддержку со стороны правительства. Наконец, Харидас Тхакур сказал: «Даже если вы расчлените мое тело на куски, все равно я не оставлю Харинам». Тогда Кази вынес ему приговор: «Проведите его по двадцати двум рыночным площадям и на каждой площади избивайте его». Преступники умирали после одной или двух экзекуций подобного рода. Но Харидас Тхакур, будучи избит на двадцати двух рынках, не оставил Харинам и не умер.

Мусульманские полицейские сказали: «Если ты не умрешь, Кази убьет нас». Тогда Харидас Тхакур ответил им: «Если так, я умру». Он сделал вид, что умер. Они увидели его мертвым, проверили, так ли это, и принесли его тело к Кази. «Он умер. Что нам делать с трупом?» Кто-то сказал: «Нужно его похоронить». Но помощник Кази заявил: «Нет, если похоронить его в могиле, он обретет более высокое рождение. Бросьте его тело в Гангу, поскольку он повторял хинду-мантрам. Пусть это будет ему наказанием». Они бросили тело в Гангу2. Харидас поплыл по Ганге и достиг Шантипура, где оставался целый год. Там, в одной деревне, он вырыл пещеру и повторял Харинам.

Люди были очень добры к нему, принося ему пищу и оказывая другие услуги. Он ходил в Шантипур, в дом Адвайты Ачарьи. Однажды в пещере, в которой он жил, явилась Майядеви, чтобы испытать его и получить от него Харинам. Майядеви искушала его три ночи и хотела сотворить иллюзию, но Харидас Тхакур не мог быть осквернен иллюзией. Тогда Майядеви стала искать у него прибежища, сказав: «Господь Шива дал мне Рама-нам. Пожалуйста, одари меня Кришна-намом».

Также один помещик, Рамчандра Кхан, подослал к нему проститутку, но проститутка стала вайшнави3. После этого Харидас Тхакур покинул пещеру. Проститутка пыталась соблазнить его в течение трех дней, но Харидас Тхакур говорил: «Я дал обет повторять три лакха4 Харинама каждый день. Когда я закончу, то исполню твое желание». Тогда проститутка поняла, что он маха-пуруша5 и она бессильна совратить его. Через три дня она припала к лотосоподобным стопам Харидаса Тхакура, и Харидас сказал: «Я знаю, зачем ты пришла. Оставь все, свое богатство, дом и все остальное и останься в этой пещере. Живи здесь. Я дарую тебе Харинам. Повторяй Харинам, и прасадам будет приходить к тебе».

Так Харидас Тхакур инициировал проститутку, и многие великие личности, практикующие сознание Кришны, приходили, чтобы обрести ее даршан. Они чувствовали, что им необычайно повезло оттого, что они получили даршан вайшнави. Так было.

Позже Харидас Тхакур посещал дом Адвайты Ачарьи. Там было поле его проповеди. Затем родился Махапрабху. Харидас Тхакур дал Харинам очень многим людям. Он начал проповедь раньше Махапрабху и распространял маха-мантру. Все очень почитали его. Отец и дядя Рагхунатха Даса Госвами были очень богатыми людьми. Они также приглашали Харидаса Тхакура на свои собрания. Там он явил чудо; существует множество историй подобного рода.

Когда Махапрабху родился, Харидас Тхакур понял, что явился Бхагаван Кришна. Позже, когда Махапрабху начал санкиртану, к Нему присоединились Адвайта Ачарья, Харидас Тхакур и Нитьянанда Прабху. Впоследствии Махапрабху организовал программу проповеди. Нитьянанда Прабху и Харидас Тхакур были проповедниками. Махапрабху сказал: «Сначала проповедуйте». Так Махапрабху явил Свою силу в настроении Кришны, Бога.

В то время Харидас и Нитьянанда были генералами проповеди. Они проповедовали повсюду. Однажды на дороге они встретили полицейских инспекторов той местности, Джагая и Мадхая. Их звали Джагадананда и Мадхавананда, но люди называли их Джагаем и Мадхаем. Они постоянно были пьяны, и не было такого греха, который они не совершили бы в своей жизни. Нитьянанда Прабху сказал:

— Харидас, мы пойдем к ним и дадим им Харинам.

Харидас Тхакур ответил на это:

— Ты сошел с ума! Они очень осквернены и пьяны. Они что, будут слушать Твой совет? Они изобьют Тебя. Не ходи к ним. Я не пойду.

Но Нитьянанда сказал:

— Это наша главная цель. Махапрабху — патита-павана6, а они в высшей степени патита. Я должен спасти их.

Нитьянанда Прабху направился к ним, не слушая возражений. Что оставалось делать Харидасу? Он последовал за Нитьянандой Прабху. В то время Харидас Тхакур был в преклонном возрасте, Нитьянанда был молод. Он сказал Джагаю и Мадхаю:

— Джагай-Мадхай, что вы сделали со своей жизнью? Все простится вам, если вы станете воспевать Харе Кришна маха-мантру.

И что же, Джагай-Мадхай стали воспевать Харе Кришна маха-мантру? Нет. Они сказали:

— Мы убьем вас, если вы вновь обратитесь к нам.

Они схватили большую бамбуковую палку и хотели избить Нитьянанду Прабху и Харидаса Тхакура. Те убежали. Махапрабху сказал им: «Да, вы поступили правильно. Еще раз попытайтесь дать им Харинам». Нитьянанда Прабху воодушевился и на следующий день вновь приблизился к ним. Он увидел, что они пьют вино. Завидев Нитьянанду, они сказали:

— А, Ты опять пришел?

Они схватили пустой глиняный горшок из-под вина и швырнули его в Нитьянанду, горшок угодил Нитьянанде в голову.

Но Нитьянанда заявил им:

— Хорошо, Я прощаю вас. Теперь воспевайте Харе Кришна.

Мадхай собирался вновь напасть на Него, но Джагай схватил обидчика за руку и сказал: «Что ты делаешь? Он санньяси, нищий. У этих людей ничего нет. Зачем ты бьешь их?» Мадхай оставил их в покое, однако известия о случившемся дошли до Махапрабху. Махапрабху был очень разгневан и отправился наказать Джагая-Мадхая. Многие события произошли, я не могу рассказать о них подробно.

Когда Джагай увидел в руке Махапрабху чакру, он очень испугался и припал к лотосоподобным стопам Махапрабху. Мадхай поступил также, но Махапрабху не собирался прощать их. Тогда Нитьянанда Прабху обратился к Нему: «Прабху, Мадхай напал на Меня, но Джагай удержал его. Он спас Мне жизнь». Тогда Махапрабху простил Джагая, Джагай стал преданным и стал петь Харе Кришна. Видя это, Мадхай сказал Махапрабху: «В одно и то же время мы совершили великое множество грехов. Ты одарил Своей милостью Джагая, но не меня». Нитьянанда Прабху тоже умолял Махапрабху, и Махапрабху сказал: «Примите лотосоподобные стопы Нитьянанды Прабху. Вы оскорбили Его». Они сделали это, и Махапрабху обнял Джагая-Мадхая. «Я не повергну вас. Я устраняю все ваши грехи. С этого дня вы преданные. Воспевайте Харе Кришна маха-мантру и оставьте все дурные поступки». Джагай-Мадхай счастливо приняли Харинам и пели Харе Кришна маха-мантру. Они оставили свою правительственную службу, стали подобны преданным и каждый день убирали дорогу, ведущую к Ганге, место омовения Махапрабху и других преданных. Это место рядом с Гангой стало известно как Джагай-Мадхай гхат.

Так Харидас Тхакур жил в обществе Махапрабху, Нитьянанды Прабху, Адвайты Прабху, Гададхара, Шриваса Пандита. Он всегда жил с Махапрабху, и Махапрабху одаривал его милостью, нежностью, любовью — всем.

Затем началась проповедническая программа Махапрабху: каждую ночь Он пел Харе Кришна маха-мантру и танцевал. Харидас всегда был рядом. Многие события произошли в жизни Харидаса Тхакура, которая была столь долгой.

Орисса в то время находилась под властью индусов. Пратапарудра Раджа был индуистом, и в его государстве, особенно в Пури, не было места для мусульман. Махапрабху принял санньясу. По настоянию Шачи Маты и других преданных, Он собирался отправиться в Пури. В это время Харидас Тхакур спросил:

— А что делать мне?

Махапрабху сказал ему:

— Я помолюсь Джаганнатху. Иди в Пури, и ты будешь жить в Моем обществе.

Затем Махапрабху пришел в Пури-дхам и стал гостем Сарвабхаумы Бхаттачарьи. Всех привлекала слава Махапрабху. Все они приняли религию Махапрабху, ачинтья-бхедабхеда-таттву.

Однажды Харидас Тхакур вышел в обществе Адвайты Ачарьи и других. Все кланялись ему. Харидас Тхакур также поклонился всем издалека. Тогда Махапрабху сказал Каши Мишре:

— У тебя есть сад. В нем Мне нужна одна комната.

Каши Мишра отвечал:

— Все принадлежит Тебе. Ты можешь забрать всё.

Внутри сада Махапрабху отвел Харидасу Тхакуру соломенную хижину. Каждый день Он приходил к Харидасу Тхакуру. С ним также встречался Гададхар. Махапрабху ежедневно посылал Харидасу Тхакуру прасадам. Харидас Тхакур жил в том месте, повторяя три лакха Харинама.

В «Чайтанья-чаритамрите» приведены многочисленные описания славы Харидаса Тхакура. Я не в состоянии рассказать всего, но все это очищает меня. Я пытаюсь прославить Шрилу Харидаса Тхакура. Если он будет милостив, тогда чистый Харинам низойдет в наши уста, чистый Харинам будет танцевать на нашем языке.

Переводчик на русский язык: Муралишвар Дас
Редактор: Традиш Дас

 

 

Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj

The Disappearance Day of Srila Haridas Thakur

(27 September 2004. Soquel, California, USA)

http://california.scsmath.org/21st-tour/html/articles/transcripts/040927_Haridas.shtml


Today is a very auspicious devotional sacrifice for the disappearance of Srila Haridas Thakur. Mahaprabhu’s brother, Visvarupa, also took sannyas, and went out from his house. He left his divine appearance in this material world in South India, Kurma kshetra. Mahaprabhu met with Rangapuri, and Rangapuri gave him that news.

So Haridas Thakur, as you know, was a super-preacher, protector and giver of Harinam sankirtan in this material world. Before Mahaprabhu, he appeared. He was an aged man when Mahaprabhu was a child. When Mahaprabhu was born, Haridas Thakur danced and he understood something had happened that day. This was written in the Chaitanya Charitamrita. Advaita Acharya was dancing a very ecstatic and joyful dance and Haridas Thakur was also dancing. Haridas Thakur said to Advaita Acharya, “Something must have happened already. The Lord may have appeared.”

Mahaprabhu started Harinam sankirtan when he was young. But Haridas Thakur, from his childhood, preached sankirtan and undertook so many obstacles and punishment for that. But he still did not stop Harinam sankirtan. People were very unhappy with him. They complained to the Kazi that Haridas Thakur was a Muslim man and he was chanting the Hare Krishna maha-mantra and had taken the Hindu religion. Give punishment to him. Mainly Muslim men complained, maybe some Hindus with them. They complained, “Take him back to our society.” But Haridas Thakur went to the Kazi. The Kazi was very happy to see his appearance, but said, “Why you are not following a great religion like Islam? Why you are chanting the Hare Krishna maha-mantra? That is not good. You leave that and take Allah and our religion will take you again.”

But what happened? Haridas Thakur did not accept. Not only that, when too much was requested by the Kazi (Kazi means Muslim ruler and judge), he was getting 100% support from the government. Finally Haridas Thakur said, “If you cut piece by piece my body, still I shall not leave Harinam.” Then the Kazi finally punished him and said, “Take him to twenty-two marketplaces, and there you beat, whip him.” At that time, after one or two market whippings the offender left his body. But Haridas Thakur, after taking twenty-two market whippings, he did not leave his sankirtan, did not leave his body.

Then the Muslim police said, “If you don’t die, we will be killed by the Kazi.” Then Haridas Thakur said, “If so, then I am dying.” He showed that he was dying. They saw that he was dead, tested him, and took him to the Kazi. “He is dead. What shall I do?” Someone said, “Give him a grave.” But another Kazi was there, an assistant Kazi. He said, “No, no, if you give a grave to him he will go to a much higher place after death. Throw his body into Ganges because he chanted the Hindu’s mantram. That’s his punishment.” They threw his body into the Ganges. Haridas floated in the Ganges and went to Shantipur, for a full year in one place. There, in one village, he made a cave and chanted Harinam there.

People were very kind to him, giving him food etcetera, etcetera. He went to Shantipur, to Advaita Acarya’s home. But in the cave where he was living, Mayadevi came to test him and took Harinam from him. Mayadevi tested him for three nights and wanted to make an illusion, but Haridas Thakur could not be polluted by illusion. Then Mayadevi took shelter and said, “Lord Shiva gave me Rama Nama. Please, you give me Krishna Nama.”

Also, one landlord, Ramachandra Khan, sent some prostitute to him, but the prostitute also became a Vaisnava. Then Haridas Thakur left that cave. The prostitute who was sent by Ramachandra Khan also tried for three days, and Haridas Thakur said, “I promised to take three lakhs of Harinam every day. When I finish, then I shall give you nourishment.” Then the prostitute understood that he was a maha-purusha, and she cannot convince him. After three days she fell down to the lotus feet of Haridas Thakur and Haridas said, “I know what you come for. You leave everything, even your wealth, your home, everything, and stay with me in this cave. You stay here. I am giving you Harinam. You do Harinam and prasadam for you will come.”

This way, Haridas Thakur initiated that prostitute and big practitioners of Krishna consciousness came for her darshan. They were feeling so fortunate that they got the darshan of a Vaisnavi. The situation was like that. Then Haridas Thakur went to Advaita Acharya’s house. There was his preaching field. Then Mahaprabhu was born.

Haridas Thakur gave so many people Harinam. Before Mahaprabhu he started and spread through his preaching the maha-mantra. Everyone respected him so much. Raghunath Das’s father and uncle were such rich men. They also invited Haridas Thakur to their assembly. There he showed a miracle in his life—so many stories.

When Mahaprabhu appeared, Haridas understood that now Bhagavan Krishna has appeared. After that, when Mahaprabhu started sankirtan and Advaita Acharya also joined with Mahaprabhu’s sankirtan, Haridas Thakur joined with Mahaprabhu’s sankirtan, Nityananda Prabhu came and joined with Mahaprabhu. Then Mahaprabhu started His preaching program. Nityananda Prabhu and Haridas Thakur were a preaching party. Mahaprabhu said, “First preaching.” This way, Mahaprabhu, with some mood of Krishna, of God, showed some power.

At that time Haridas and Nityananda were preaching generals. Then everywhere they were preaching. One day they saw in the road a police inspector of that zone, Jagai and Madhai. Their names were Jagadananda and Madavananda, but people were calling them Jagai-Madhai. They were always drunk and there wasn’t one wrong thing they had not done in their lives. Then Nityananda Prabhu said, “Haridas, we will go to them and give Harinam.” Haridas Thakur said, “You are mad! They are very inauspicious and drunk. They’ll hear Your advice? They’ll beat You. Don’t go there. I shall not go there.”

But Nityananda said, “This is our main target. Mahaprabhu is patita-pavana and they’re too much patita. Then I must rescue them.” Nityananda Prabhu went forcefully. Then what would Haridas do? He followed Nityananda Prabhu. Haridas was an aged man at that time. Nityananda was young. Then Nityananda said to Jagai-Madhai, “Oh Jagai-Madhai, what have you done with your lives? Everything will be excused from you if you chant the Hare Krishna maha-mantra.”

Then chanted the Hare Krishna maha-mantra that Jagai-Madhai? No. They said, “We shall kill You if You come to us again.” They took a big bamboo [stick] and wanted to beat Nityananda Prabhu and Haridas Thakur. Haridas Thakur ran away and Nityananda Prabhu also. Mahaprabhu said, “Yes, you have done right. You try to give them; again you try.” Then Nityananda Prabhu got more enthusiasm and went the next day. He saw they were drinking at that time, drinking wine. Seeing Nityananda, they said, “Oh today again came!?” There was a clay pot there and they took that. They finished the wine inside and took it to throw to Nityananda. It hit Nityananda’s head and He fell down.

But Nityananda said, “Okay, whatever you have done, I forgive. Now you chant Hare Krishna.” Then Jagai again went to beat him and Madhai took his hand and said, “What are you doing? He is a sannyasi, a beggar. They have nothing. Why you are beating them?” Then Jagai took his hand away, and this news went to Mahaprabhu. Mahaprabhu was very angry and came to punish Jagai-Madhai. Many things happened; I cannot talk too much. This morning you heard from Shripad Bhakti Pavana Janardan Maharaj about the glories of Haridas Thakur. He chanted from the books.

Anyhow, when Jagai saw Mahaprabhu’s chakra in hand he was very fearful and fell down to Mahaprabhu’s lotus feet. Madhai also, but Mahaprabhu didn’t give any excuse to them. Then Nityananda Prabhu said, “Prabhu, Madhai was beating me but Jagai took his hand, so not to beat again. He saved My life.” Then Mahaprabhu forgave Jagai, and Jagai become a devotee and chanted Hare Krishna. Seeing that, Madhai told to Mahaprabhu, “We have done so many wrong things at the same time, so many sinful things. You gave Your mercy to Jagai but not to me?” Nityananda Prabhu also was appealing to Mahaprabhu, and Mahaprabhu said, “Take the lotus feet of Nityananda Prabhu. You have made offense to Him.” He did that and Mahaprabhu embraced Jagai-Madhai.

Not to kill—all sins I am removing from you. From this day you are devotees. Chant Hare Krishna maha-mantra and leave all the wrongs. Jagai-Madhai accepted happily, chanting the Hare Krishna maha-mantra. They left their service to the government, become like devotees, and every day cleaned the road by the Ganges, the bathing place of Mahaprabhu and others. That place near the Ganges became known as the Jagai-Madhai-Ghat. This way, Haridas Thakur lived with Mahaprabhu, Nityananda Prabhu, Advaita Prabhu, Gadadhara, Shrivasa Pandit. Always he lived with Mahaprabhu, and Mahaprabhu gave him so much mercy, affection, and love, everything.

Then his preaching program started and every night he sang the Hare Krishna maha-mantra while dancing. Haridas was always there. There were many things in Haridas Thakur’s life, such a long life. Finally, we can say Orissa was Hindu ruling country. Prataparudra Raja was Hindu, and there is no place for Muslims, especially in Puri. But Mahaprabhu took sannyasa. He wanted to go to Puri by the order of Shachi Mata and other devotees. At that time, Haridas Thakur said, “What will be for me?”

Mahaprabhu told him, “I shall pray to Jagannath. You will go to Puri, and I shall keep you with Me.” Then Mahaprabhu came to Puri Dham and made his shelter with Sarvabhauma Bhattacharya. Everyone was very attracted to Mahaprabhu’s glories. They all took the religion of Mahaprabhu. That is achintya bheda-bheda tattva. One time Haridas Thakur went with a party with Advaita Acharya and others. Everyone bowed down. Haridas Thakur also bowed down from afar. Then Mahaprabhu said to Kashi Mishra, “You have the garden. I need one room there for Me.” Then Kashi Mishra said, “Everything is Yours. You can take it all.”

Mahaprabhu gave that thatched room to Haridas Thakur inside of the garden. Every day he went to meet with Haridas Thakur. Gadadhara also met with him. Every day Mahaprabhu sent prasadam for Haridas Thakur. Haridas Thakur stayed there chanting three lakhs of Harinam every day.

In the Chaitanya Charitamrita there are so many glories of Haridas Thakur. I cannot talk so much but it is for my purification. I am trying to glorify Srila Haridas Thakur. If he will be merciful then pure Harinam will come in our mouth, pure Harinam will dance on our tongue.

Transcribed by Amiya Kanti Devi Dasi

 


1 Мусульманский правитель и судья.

2 О преследовании Харидаса Тхакура и наказании его на двадцати двух рыночных площадях также можно прочесть в статье «Тхакур Харидас» (часть 4) из журнала The Harmonist.

3 Об этом эпизоде из жизни Харидаса Тхакура можно прочесть во второй части статьи «Тхакур Харидас» из журнала «The Harmonist».

4 Лакх — число, широко используемое в Индии; равняется ста тысячам. Три лакха Харинама — триста тысяч святых имен Господа.

5 Великая личность.

6 Спаситель падших.




←  “Inconceivable Grace.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 9 September 2003. Govardhan, India | «Непостижимая милость». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 9 сентября 2003 года. Говардхан, Индия ·• Архив новостей •· «Божественная слава Шрилы Харидаса Тхакура». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 19 сентября 2005 года. Дам Дам Парк, Колката, Индия | “Srila Haridas Thakur’s Divine Glories.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 19 September 2005. Dum Dum Park Temple, Kolkata, India  →

Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж

День ухода Шрилы Харидаса Тхакура

(27 сентября 2004 года. Соквел, Калифорния, США)

 

Сегодня совершается очень благоприятное жертвоприношение преданности в честь ухода Шрилы Харидаса Тхакура. (Кроме того, в этот день Вишварупа, брат Махапрабху, принял санньясу и оставил свой дом.) В материальном мире он покинул свое божественное тело в Южной Индии, в Курма-кшетре. Махапрабху встретил Рангапури, и тот сообщил Ему эти известия.

Как вы знаете, Харидас Тхакур был выдающимся проповедником, защитником и дарителем харинама-санкиртаны в материальном мире. Он явился до Махапрабху. Когда Махапрабху был ребенком, Харидас Тхакур был уже пожилым человеком. Когда Махапрабху родился, Харидас Тхакур танцевал, потому что понял, что в этот день что-то произошло. Так написано в «Чайтанья-чаритамрите». Адвайта Ачарья и Харидас Тхакур совершали радостный и экстатический танец. Харидас Тхакур сказал Адвайте Ачарье: «Должно быть, нечто уже свершилось. Быть может, явился Господь».

Махапрабху начал харинама-санкиртану в молодости. Но Харидас Тхакур с самого детства проповедовал санкиртану и перенес множество испытаний и наказаний. Несмотря на это, он не остановил харинама-санкиртану. Люди были очень недовольны им. Они жаловались Кази1, что Харидас Тхакур, несмотря на то, что мусульманин, воспевает Харе Кришна маха-мантру и принял индуизм. «Следует его наказать». Жалобы исходили от многих мусульман; возможно, на их стороне были некоторые индусы. Мусульмане требовали: «Верните его обратно в наше общество».

Харидас Тхакур пришел к Кази. Кази был очень счастлив видеть его, но сказал: «Почему ты не следуешь столь великой религии, как ислам? Почему ты повторяешь Харе Кришна маха-мантру? Это нехорошо. Оставь это занятие и прими Аллаха, и наша религия вновь примет тебя в свое лоно». Но что произошло? Харидас Тхакур не принял это предложение. Кази стал настаивать, получив полную поддержку со стороны правительства. Наконец, Харидас Тхакур сказал: «Даже если вы расчлените мое тело на куски, все равно я не оставлю Харинам». Тогда Кази вынес ему приговор: «Проведите его по двадцати двум рыночным площадям и на каждой площади избивайте его». Преступники умирали после одной или двух экзекуций подобного рода. Но Харидас Тхакур, будучи избит на двадцати двух рынках, не оставил Харинам и не умер.

Мусульманские полицейские сказали: «Если ты не умрешь, Кази убьет нас». Тогда Харидас Тхакур ответил им: «Если так, я умру». Он сделал вид, что умер. Они увидели его мертвым, проверили, так ли это, и принесли его тело к Кази. «Он умер. Что нам делать с трупом?» Кто-то сказал: «Нужно его похоронить». Но помощник Кази заявил: «Нет, если похоронить его в могиле, он обретет более высокое рождение. Бросьте его тело в Гангу, поскольку он повторял хинду-мантрам. Пусть это будет ему наказанием». Они бросили тело в Гангу2. Харидас поплыл по Ганге и достиг Шантипура, где оставался целый год. Там, в одной деревне, он вырыл пещеру и повторял Харинам.

Люди были очень добры к нему, принося ему пищу и оказывая другие услуги. Он ходил в Шантипур, в дом Адвайты Ачарьи. Однажды в пещере, в которой он жил, явилась Майядеви, чтобы испытать его и получить от него Харинам. Майядеви искушала его три ночи и хотела сотворить иллюзию, но Харидас Тхакур не мог быть осквернен иллюзией. Тогда Майядеви стала искать у него прибежища, сказав: «Господь Шива дал мне Рама-нам. Пожалуйста, одари меня Кришна-намом».

Также один помещик, Рамчандра Кхан, подослал к нему проститутку, но проститутка стала вайшнави3. После этого Харидас Тхакур покинул пещеру. Проститутка пыталась соблазнить его в течение трех дней, но Харидас Тхакур говорил: «Я дал обет повторять три лакха4 Харинама каждый день. Когда я закончу, то исполню твое желание». Тогда проститутка поняла, что он маха-пуруша5 и она бессильна совратить его. Через три дня она припала к лотосоподобным стопам Харидаса Тхакура, и Харидас сказал: «Я знаю, зачем ты пришла. Оставь все, свое богатство, дом и все остальное и останься в этой пещере. Живи здесь. Я дарую тебе Харинам. Повторяй Харинам, и прасадам будет приходить к тебе».

Так Харидас Тхакур инициировал проститутку, и многие великие личности, практикующие сознание Кришны, приходили, чтобы обрести ее даршан. Они чувствовали, что им необычайно повезло оттого, что они получили даршан вайшнави. Так было.

Позже Харидас Тхакур посещал дом Адвайты Ачарьи. Там было поле его проповеди. Затем родился Махапрабху. Харидас Тхакур дал Харинам очень многим людям. Он начал проповедь раньше Махапрабху и распространял маха-мантру. Все очень почитали его. Отец и дядя Рагхунатха Даса Госвами были очень богатыми людьми. Они также приглашали Харидаса Тхакура на свои собрания. Там он явил чудо; существует множество историй подобного рода.

Когда Махапрабху родился, Харидас Тхакур понял, что явился Бхагаван Кришна. Позже, когда Махапрабху начал санкиртану, к Нему присоединились Адвайта Ачарья, Харидас Тхакур и Нитьянанда Прабху. Впоследствии Махапрабху организовал программу проповеди. Нитьянанда Прабху и Харидас Тхакур были проповедниками. Махапрабху сказал: «Сначала проповедуйте». Так Махапрабху явил Свою силу в настроении Кришны, Бога.

В то время Харидас и Нитьянанда были генералами проповеди. Они проповедовали повсюду. Однажды на дороге они встретили полицейских инспекторов той местности, Джагая и Мадхая. Их звали Джагадананда и Мадхавананда, но люди называли их Джагаем и Мадхаем. Они постоянно были пьяны, и не было такого греха, который они не совершили бы в своей жизни. Нитьянанда Прабху сказал:

– Харидас, мы пойдем к ним и дадим им Харинам.

Харидас Тхакур ответил на это:

– Ты сошел с ума! Они очень осквернены и пьяны. Они что, будут слушать Твой совет? Они изобьют Тебя. Не ходи к ним. Я не пойду.

Но Нитьянанда сказал:

– Это наша главная цель. Махапрабху – патита-павана6, а они в высшей степени патита. Я должен спасти их.

Нитьянанда Прабху направился к ним, не слушая возражений. Что оставалось делать Харидасу? Он последовал за Нитьянандой Прабху. В то время Харидас Тхакур был в преклонном возрасте, Нитьянанда был молод. Он сказал Джагаю и Мадхаю:

– Джагай-Мадхай, что вы сделали со своей жизнью? Все простится вам, если вы станете воспевать Харе Кришна маха-мантру.

И что же, Джагай-Мадхай стали воспевать Харе Кришна маха-мантру? Нет. Они сказали:

– Мы убьем вас, если вы вновь обратитесь к нам.

Они схватили большую бамбуковую палку и хотели избить Нитьянанду Прабху и Харидаса Тхакура. Те убежали. Махапрабху сказал им: «Да, вы поступили правильно. Еще раз попытайтесь дать им Харинам». Нитьянанда Прабху воодушевился и на следующий день вновь приблизился к ним. Он увидел, что они пьют вино. Завидев Нитьянанду, они сказали:

– А, Ты опять пришел?

Они схватили пустой глиняный горшок из-под вина и швырнули его в Нитьянанду, горшок угодил Нитьянанде в голову.

Но Нитьянанда заявил им:

– Хорошо, Я прощаю вас. Теперь воспевайте Харе Кришна.

Мадхай собирался вновь напасть на Него, но Джагай схватил обидчика за руку и сказал: «Что ты делаешь? Он санньяси, нищий. У этих людей ничего нет. Зачем ты бьешь их?» Мадхай оставил их в покое, однако известия о случившемся дошли до Махапрабху. Махапрабху был очень разгневан и отправился наказать Джагая-Мадхая. Многие события произошли, я не могу рассказать о них подробно.

Когда Джагай увидел в руке Махапрабху чакру, он очень испугался и припал к лотосоподобным стопам Махапрабху. Мадхай поступил также, но Махапрабху не собирался прощать их. Тогда Нитьянанда Прабху обратился к Нему: «Прабху, Мадхай напал на Меня, но Джагай удержал его. Он спас Мне жизнь». Тогда Махапрабху простил Джагая, Джагай стал преданным и стал петь Харе Кришна. Видя это, Мадхай сказал Махапрабху: «В одно и то же время мы совершили великое множество грехов. Ты одарил Своей милостью Джагая, но не меня». Нитьянанда Прабху тоже умолял Махапрабху, и Махапрабху сказал: «Примите лотосоподобные стопы Нитьянанды Прабху. Вы оскорбили Его». Они сделали это, и Махапрабху обнял Джагая-Мадхая. «Я не повергну вас. Я устраняю все ваши грехи. С этого дня вы преданные. Воспевайте Харе Кришна маха-мантру и оставьте все дурные поступки». Джагай-Мадхай счастливо приняли Харинам и пели Харе Кришна маха-мантру. Они оставили свою правительственную службу, стали подобны преданным и каждый день убирали дорогу, ведущую к Ганге, место омовения Махапрабху и других преданных. Это место рядом с Гангой стало известно как Джагай-Мадхай гхат.

Так Харидас Тхакур жил в обществе Махапрабху, Нитьянанды Прабху, Адвайты Прабху, Гададхара, Шриваса Пандита. Он всегда жил с Махапрабху, и Махапрабху одаривал его милостью, нежностью, любовью – всем.

Затем началась проповедническая программа Махапрабху: каждую ночь Он пел Харе Кришна маха-мантру и танцевал. Харидас всегда был рядом. Многие события произошли в жизни Харидаса Тхакура, которая была столь долгой.

Орисса в то время находилась под властью индусов. Пратапарудра Раджа был индуистом, и в его государстве, особенно в Пури, не было места для мусульман. Махапрабху принял санньясу. По настоянию Шачи Маты и других преданных, Он собирался отправиться в Пури. В это время Харидас Тхакур спросил:

– А что делать мне?

Махапрабху сказал ему:

– Я помолюсь Джаганнатху. Иди в Пури, и ты будешь жить в Моем обществе.

Затем Махапрабху пришел в Пури-дхам и стал гостем Сарвабхаумы Бхаттачарьи. Всех привлекала слава Махапрабху. Все они приняли религию Махапрабху, ачинтья-бхедабхеда-таттву.

Однажды Харидас Тхакур вышел в обществе Адвайты Ачарьи и других. Все кланялись ему. Харидас Тхакур также поклонился всем издалека. Тогда Махапрабху сказал Каши Мишре:

– У тебя есть сад. В нем Мне нужна одна комната.

Каши Мишра отвечал:

– Все принадлежит Тебе. Ты можешь забрать всё.

Внутри сада Махапрабху отвел Харидасу Тхакуру соломенную хижину. Каждый день Он приходил к Харидасу Тхакуру. С ним также встречался Гададхар. Махапрабху ежедневно посылал Харидасу Тхакуру прасадам. Харидас Тхакур жил в том месте, повторяя три лакха Харинама.

В «Чайтанья-чаритамрите» приведены многочисленные описания славы Харидаса Тхакура. Я не в состоянии рассказать всего, но все это очищает меня. Я пытаюсь прославить Шрилу Харидаса Тхакура. Если он будет милостив, тогда чистый Харинам низойдет в наши уста, чистый Харинам будет танцевать на нашем языке.

Переводчик на русский язык: Муралишвар Дас
Редактор: Традиш Дас

 

 

Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj

The Disappearance Day of Srila Haridas Thakur

(27 September 2004. Soquel, California, USA)

http://california.scsmath.org/21st-tour/html/articles/transcripts/040927_Haridas.shtml


Today is a very auspicious devotional sacrifice for the disappearance of Srila Haridas Thakur. Mahaprabhu’s brother, Visvarupa, also took sannyas, and went out from his house. He left his divine appearance in this material world in South India, Kurma kshetra. Mahaprabhu met with Rangapuri, and Rangapuri gave him that news.

So Haridas Thakur, as you know, was a super-preacher, protector and giver of Harinam sankirtan in this material world. Before Mahaprabhu, he appeared. He was an aged man when Mahaprabhu was a child. When Mahaprabhu was born, Haridas Thakur danced and he understood something had happened that day. This was written in the Chaitanya Charitamrita. Advaita Acharya was dancing a very ecstatic and joyful dance and Haridas Thakur was also dancing. Haridas Thakur said to Advaita Acharya, “Something must have happened already. The Lord may have appeared.”

Mahaprabhu started Harinam sankirtan when he was young. But Haridas Thakur, from his childhood, preached sankirtan and undertook so many obstacles and punishment for that. But he still did not stop Harinam sankirtan. People were very unhappy with him. They complained to the Kazi that Haridas Thakur was a Muslim man and he was chanting the Hare Krishna maha-mantra and had taken the Hindu religion. Give punishment to him. Mainly Muslim men complained, maybe some Hindus with them. They complained, “Take him back to our society.” But Haridas Thakur went to the Kazi. The Kazi was very happy to see his appearance, but said, “Why you are not following a great religion like Islam? Why you are chanting the Hare Krishna maha-mantra? That is not good. You leave that and take Allah and our religion will take you again.”

But what happened? Haridas Thakur did not accept. Not only that, when too much was requested by the Kazi (Kazi means Muslim ruler and judge), he was getting 100% support from the government. Finally Haridas Thakur said, “If you cut piece by piece my body, still I shall not leave Harinam.” Then the Kazi finally punished him and said, “Take him to twenty-two marketplaces, and there you beat, whip him.” At that time, after one or two market whippings the offender left his body. But Haridas Thakur, after taking twenty-two market whippings, he did not leave his sankirtan, did not leave his body.

Then the Muslim police said, “If you don’t die, we will be killed by the Kazi.” Then Haridas Thakur said, “If so, then I am dying.” He showed that he was dying. They saw that he was dead, tested him, and took him to the Kazi. “He is dead. What shall I do?” Someone said, “Give him a grave.” But another Kazi was there, an assistant Kazi. He said, “No, no, if you give a grave to him he will go to a much higher place after death. Throw his body into Ganges because he chanted the Hindu’s mantram. That’s his punishment.” They threw his body into the Ganges. Haridas floated in the Ganges and went to Shantipur, for a full year in one place. There, in one village, he made a cave and chanted Harinam there.

People were very kind to him, giving him food etcetera, etcetera. He went to Shantipur, to Advaita Acarya’s home. But in the cave where he was living, Mayadevi came to test him and took Harinam from him. Mayadevi tested him for three nights and wanted to make an illusion, but Haridas Thakur could not be polluted by illusion. Then Mayadevi took shelter and said, “Lord Shiva gave me Rama Nama. Please, you give me Krishna Nama.”

Also, one landlord, Ramachandra Khan, sent some prostitute to him, but the prostitute also became a Vaisnava. Then Haridas Thakur left that cave. The prostitute who was sent by Ramachandra Khan also tried for three days, and Haridas Thakur said, “I promised to take three lakhs of Harinam every day. When I finish, then I shall give you nourishment.” Then the prostitute understood that he was a maha-purusha, and she cannot convince him. After three days she fell down to the lotus feet of Haridas Thakur and Haridas said, “I know what you come for. You leave everything, even your wealth, your home, everything, and stay with me in this cave. You stay here. I am giving you Harinam. You do Harinam and prasadam for you will come.”

This way, Haridas Thakur initiated that prostitute and big practitioners of Krishna consciousness came for her darshan. They were feeling so fortunate that they got the darshan of a Vaisnavi. The situation was like that. Then Haridas Thakur went to Advaita Acharya’s house. There was his preaching field. Then Mahaprabhu was born.

Haridas Thakur gave so many people Harinam. Before Mahaprabhu he started and spread through his preaching the maha-mantra. Everyone respected him so much. Raghunath Das’s father and uncle were such rich men. They also invited Haridas Thakur to their assembly. There he showed a miracle in his life—so many stories.

When Mahaprabhu appeared, Haridas understood that now Bhagavan Krishna has appeared. After that, when Mahaprabhu started sankirtan and Advaita Acharya also joined with Mahaprabhu’s sankirtan, Haridas Thakur joined with Mahaprabhu’s sankirtan, Nityananda Prabhu came and joined with Mahaprabhu. Then Mahaprabhu started His preaching program. Nityananda Prabhu and Haridas Thakur were a preaching party. Mahaprabhu said, “First preaching.” This way, Mahaprabhu, with some mood of Krishna, of God, showed some power.

At that time Haridas and Nityananda were preaching generals. Then everywhere they were preaching. One day they saw in the road a police inspector of that zone, Jagai and Madhai. Their names were Jagadananda and Madavananda, but people were calling them Jagai-Madhai. They were always drunk and there wasn’t one wrong thing they had not done in their lives. Then Nityananda Prabhu said, “Haridas, we will go to them and give Harinam.” Haridas Thakur said, “You are mad! They are very inauspicious and drunk. They’ll hear Your advice? They’ll beat You. Don’t go there. I shall not go there.”

But Nityananda said, “This is our main target. Mahaprabhu is patita-pavana and they’re too much patita. Then I must rescue them.” Nityananda Prabhu went forcefully. Then what would Haridas do? He followed Nityananda Prabhu. Haridas was an aged man at that time. Nityananda was young. Then Nityananda said to Jagai-Madhai, “Oh Jagai-Madhai, what have you done with your lives? Everything will be excused from you if you chant the Hare Krishna maha-mantra.”

Then chanted the Hare Krishna maha-mantra that Jagai-Madhai? No. They said, “We shall kill You if You come to us again.” They took a big bamboo [stick] and wanted to beat Nityananda Prabhu and Haridas Thakur. Haridas Thakur ran away and Nityananda Prabhu also. Mahaprabhu said, “Yes, you have done right. You try to give them; again you try.” Then Nityananda Prabhu got more enthusiasm and went the next day. He saw they were drinking at that time, drinking wine. Seeing Nityananda, they said, “Oh today again came!?” There was a clay pot there and they took that. They finished the wine inside and took it to throw to Nityananda. It hit Nityananda’s head and He fell down.

But Nityananda said, “Okay, whatever you have done, I forgive. Now you chant Hare Krishna.” Then Jagai again went to beat him and Madhai took his hand and said, “What are you doing? He is a sannyasi, a beggar. They have nothing. Why you are beating them?” Then Jagai took his hand away, and this news went to Mahaprabhu. Mahaprabhu was very angry and came to punish Jagai-Madhai. Many things happened; I cannot talk too much. This morning you heard from Shripad Bhakti Pavana Janardan Maharaj about the glories of Haridas Thakur. He chanted from the books.

Anyhow, when Jagai saw Mahaprabhu’s chakra in hand he was very fearful and fell down to Mahaprabhu’s lotus feet. Madhai also, but Mahaprabhu didn’t give any excuse to them. Then Nityananda Prabhu said, “Prabhu, Madhai was beating me but Jagai took his hand, so not to beat again. He saved My life.” Then Mahaprabhu forgave Jagai, and Jagai become a devotee and chanted Hare Krishna. Seeing that, Madhai told to Mahaprabhu, “We have done so many wrong things at the same time, so many sinful things. You gave Your mercy to Jagai but not to me?” Nityananda Prabhu also was appealing to Mahaprabhu, and Mahaprabhu said, “Take the lotus feet of Nityananda Prabhu. You have made offense to Him.” He did that and Mahaprabhu embraced Jagai-Madhai.

Not to kill—all sins I am removing from you. From this day you are devotees. Chant Hare Krishna maha-mantra and leave all the wrongs. Jagai-Madhai accepted happily, chanting the Hare Krishna maha-mantra. They left their service to the government, become like devotees, and every day cleaned the road by the Ganges, the bathing place of Mahaprabhu and others. That place near the Ganges became known as the Jagai-Madhai-Ghat. This way, Haridas Thakur lived with Mahaprabhu, Nityananda Prabhu, Advaita Prabhu, Gadadhara, Shrivasa Pandit. Always he lived with Mahaprabhu, and Mahaprabhu gave him so much mercy, affection, and love, everything.

Then his preaching program started and every night he sang the Hare Krishna maha-mantra while dancing. Haridas was always there. There were many things in Haridas Thakur’s life, such a long life. Finally, we can say Orissa was Hindu ruling country. Prataparudra Raja was Hindu, and there is no place for Muslims, especially in Puri. But Mahaprabhu took sannyasa. He wanted to go to Puri by the order of Shachi Mata and other devotees. At that time, Haridas Thakur said, “What will be for me?”

Mahaprabhu told him, “I shall pray to Jagannath. You will go to Puri, and I shall keep you with Me.” Then Mahaprabhu came to Puri Dham and made his shelter with Sarvabhauma Bhattacharya. Everyone was very attracted to Mahaprabhu’s glories. They all took the religion of Mahaprabhu. That is achintya bheda-bheda tattva. One time Haridas Thakur went with a party with Advaita Acharya and others. Everyone bowed down. Haridas Thakur also bowed down from afar. Then Mahaprabhu said to Kashi Mishra, “You have the garden. I need one room there for Me.” Then Kashi Mishra said, “Everything is Yours. You can take it all.”

Mahaprabhu gave that thatched room to Haridas Thakur inside of the garden. Every day he went to meet with Haridas Thakur. Gadadhara also met with him. Every day Mahaprabhu sent prasadam for Haridas Thakur. Haridas Thakur stayed there chanting three lakhs of Harinam every day.

In the Chaitanya Charitamrita there are so many glories of Haridas Thakur. I cannot talk so much but it is for my purification. I am trying to glorify Srila Haridas Thakur. If he will be merciful then pure Harinam will come in our mouth, pure Harinam will dance on our tongue.

Transcribed by Amiya Kanti Devi Dasi

 


1 Мусульманский правитель и судья.

2 О преследовании Харидаса Тхакура и наказании его на двадцати двух рыночных площадях также можно прочесть в статье «Тхакур Харидас» (часть 4) из журнала The Harmonist.

3 Об этом эпизоде из жизни Харидаса Тхакура можно прочесть во второй части статьи «Тхакур Харидас» из журнала «The Harmonist».

4 Лакх – число, широко используемое в Индии; равняется ста тысячам. Три лакха Харинама – триста тысяч святых имен Господа.

5 Великая личность.

6 Спаситель падших.


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | WIKI | Вьяса-пуджа
Пожертвования