«Божественная слава Шрилы Харидаса Тхакура». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 19 сентября 2005 года. Дам Дам Парк, Колката, Индия | “Srila Haridas Thakur’s Divine Glories.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 19 September 2005. Dum Dum Park Temple, Kolkata, India


Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж

Божественная слава Шрилы Харидаса Тхакура

Пересказано Шрипадом Бхакти Паваном Джанарданом Махараджем
во время пребывания с Его Божественной Милостью в нашем храме в Дам Дам Парке, Колката

19 сентября 2005 года

 

Сегодня день божественного ухода Шрилы Харидаса Тхакура, и рано утром, после мангала-арати в Дам Дам Парке в Колкате, Шрила Говинда Махарадж рассказывал о божественной славе Шрилы Харидаса Тхакура. Далее изложены некоторые темы, которые обсуждал Его Божественная Милость.

 

Шрила Харидас Тхакур был образцовым преданным, который всегда проповедовал словами, действиями и умом. Даже прежде явления Шри Чайтаньи Махапрабху он уже был известен как преданный и проповедник, и, когда Махапрабху явился, он безраздельно вручил себя Ему.

Шрила Харидас Тхакур был близким другом Шри Адвайты Ачарьи и Шриваса Тхакура. Когда Шри Чайтанья Махапрабху явился, Шрила Харидас Тхакур смог понять, что низошло воплощение Господа, поскольку столь многие люди воспевали святые имена Господа.

После того как Махапрабху принял санньясу, Шрила Харидас Тхакур сказал Господу, что он не может продолжать жить в Навадвипе и желает быть с Махапрабху в Пури. В Пури Шри Чайтанья Махапрабху попросил Каши Мишру о месте с простой крытой соломой хижиной и садом, и это место известно как Сиддха-бакул. Каши Мишра ответил, что все предназначено для удовлетворения Самого Господа, и что Махапрабху не нужно спрашивать, Он может распоряжаться любым местом. Таким образом, Харидасу Тхакуру было отведено место, этот дом в саду, в Сиддха-бакуле.

Господь оставался в Гамбхире и каждый день посещал Шрилу Харидаса Тхакура по дороге к океану, где в полдень Он омывался.

В то время общество категорически не принимало любого, кто был млеччхой, индуизм был очень могущественен. Конечно, мы не индийцы, не христиане, не мусульмане, но вайшнавы. Шрила Говинда Махарадж объяснял, что каждый происходит из Вишну, потому все являются вайшнавами.

Харидас Тхакур был намачарьей и всегда жил ради воспевания и прославления святых имен Господа. Когда он услышал прославление Святого Имени от Шрилы Рупы Госвами, он был очень тронут:

тун̣д̣е та̄н̣д̣авинӣ ратим̇ витануте тун̣д̣а̄валӣ-лабдхайе
карн̣а-крод̣а-кад̣амбинӣ гхат̣айате карн̣а̄рбудебхйах̣ спр̣ха̄м
четах̣-пра̄н̇ган̣а-сан̇гин̣ӣ виджайате сарвендрийа̄н̣а̄м̇ кр̣тим̇
но джа̄не джанита̄ кийадбхир амр̣таих̣ кр̣ш̣н̣ети варн̣а-двайӣ

«Я не знаю, какой нектар содержат два слога «Криш-на». Когда воспевают Святое Имя Кришны, кажется, что Оно танцует во рту. И тогда мы желаем иметь множество, множество уст. Когда это Имя входит в ушные отверстия, мы желаем иметь миллионы ушей. А когда Святое Имя танцует во внутреннем дворе сердца, Оно одерживает верх над деятельностью ума, и потому все чувства становятся инертными».

Харидас Тхакур заметил, что он слышал многие стихи, прославляющие святые имена, но никогда не слышал стихов, подобных стиху Шрилы Рупы Госвами.

Шри Чайтанья Махапрабху прожил в Пури двадцать пять лет. Первые шесть лет Он много путешествовал, а последние двенадцать лет Он был погружен в переживание радха-кришны-лилы в Гамбхире.

Харидас Тхакур обладал особой способностью — он мог понять, что в скором времени Господь покинет мир, и заметил, что не желает видеть заключительную лилу Господа. Он попросил Господа выполнить его желание: он хотел покинуть мир прежде, чем это случится. Махапрабху ответил, что Господь Кришна исполнит его желание.

На следующий день Шри Чайтанья Махапрабху пришел туда со Своими преданными и начал воспевать святые имена — киртан, который длился больше двух часов. Затем Харидас Тхакур поставил лотосоподобные стопы Господа на свою грудь и стал петь: «Шри Кришна Чайтанья, Шри Кришна Чайтанья, Шри Кришна Чайтанья…»

Всю жизнь он посвятил воспеванию Имени Кришны. Он дал обет ежедневно воспевать три лакха (300 000) имен Господа, повторяя маха-мантру. Но когда он покидал мир, он пел «Шри Кришна Чайтанья», Имя Махапрабху, глядя на лотосоподобное лицо Господа.

Затем Махапрабху начал танцевать, держа тело Шрилы Харидаса Тхакура. После того, как душа уходит, тело должно быть омыто водой, и Махапрабху отнес тело Харидаса Тхакура к океану. Затем Своими собственными руками и с помощью преданных Махапрабху вырыл яму на берегу и, когда тело Харидаса Тхакура было похоронено, над ним создали насыпь. Так Господь лично принял в этом участие и то было нечто чудесное. Все преданные совершили киртан, а затем вместе с Господом омылись в море.

После этого Шри Чайтанья Махапрабху оправился к лавочникам возле храма Джаганнатха и с уттарией в руках просил у них джаганнатх-прасад для фестиваля Шрилы Харидаса Тхакура. Все они захотели отдать свой запас прасада Махапрабху, но Сварупа Дамодар, который был столь близок к Шри Чайтанье Махапрабху, сказал Господу, что соберет подношения для фестиваля. Так он собрал понемногу от всех блюд у каждого лавочника и получилось большое количество, которое он отнес для фестиваля. Каши Мишра также послал большое количество джаганнатх-прасада Господу и всем преданным.

Когда все преданные были готовы принять прасадам, Господь захотел послужить им, но Он желал дать каждому больше, чем могли съесть пять человек. Тогда Сварупа Дамодар сказал Господу, что до тех пор, пока Он лично не сядет принять прасадам, никто не будет есть. Господа усадили, и Сварупа Дамодар и другие послужили преданным.

Сегодня фестиваль ухода Шрилы Харидаса Тхакура, и, как замечает Шри «Чайтанья-чаритамрита», Шри Чайтанья Махапрабху пообещал, что любой, кто принял участие в этом фестивале и примет в будущем, обретет вечное благо и возвратится к Кришне.

 

Обсуждая эти предметы утром здесь, на веранде в Дам Дам Парке, в Калькутте, Шрила Говинда Махарадж установил наш день фестиваля в честь ухода Шрилы Харидаса Тхакура.

- Свами Б. П. Джанардан

 

 

Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj

Srila Haridas Thakur’s Divine Glories

Reported by Sripad Bhakti Pavan Janardan Maharaj
currently staying with His Divine Grace at our Dum Dum Park Temple, Kolkata.

19 September 2005

 

Today is the Divine Disappearance day of Srila Haridas Thakur, and early in the morning, after mangal-arati in Dum Dum Park in Kolkata, Srila Govinda Maharaj spoke of Srila Haridas Thakur’s divine glories. The following are several of the themes His Divine Grace discussed.

 

Srila Haridas Thakur was an exemplary devotee who always preached by his words, his actions, and his mind. Even before the appearance of Sri Chaitanya Mahaprabhu he was already known as a dedicated devotee and preacher, and after the appearance of Sri Chaitanya Mahaprabhu he dedicated himself to Mahaprabhu one hundred percent.

Srila Haridas Thakur was an intimate friend of Sri Adwaita Acharya and Srivas Thakur. When Sri Chaitanya Mahaprabhu appeared, Srila Haridas Thakur could understand than an incarnation of the Lord had come because so many people were enlivened and chanting the Holy Names of the Lord.

After Mahaprabhu took sannyas, Srila Haridas Thakur told the Lord that it was impossible for him to continue living in Nabadwip and that his desire was to be with Mahaprabhu in Puri. In Puri, Sri Chaitanya Mahaprabhu asked Kasi Misra for some place with a simple thatched hut, where there is a garden, and that place is known as Siddha Bakul. Kasi Misra replied that everything is for the satisfaction of the Lord Himself, and that Mahaprabhu did not have to ask, that he could have any place he desired. So Haridas Thakur was given that place, that garden house, in Siddha Bakul.

The Lord stayed in the Gambhir and daily he would go to visit Srila Haridas Thakur on his way to the ocean, where he would bathe at midday.

The society at that time was very strongly opposed to accepting anyone who was a mleccha, and Hinduism was very strong. Of course we are not Hindus, or Christians, or Muslims, or any of those things, but Vaisnavas. Srila Govinda Maharaj explained thateveryone is coming from Vishnu, therefore all are Vaisnavas.

Haridas Thakur was the Nama-Acharya and always lived for the chanting and glorification of the Holy Names of the Lord. When he heard Srila Rupa Goswami’s glorification of the Holy Name he was very moved:

tuṇḍe tāṇḍavinī ratiṁ vitanute tuṇḍāvalī-labdhaye
karṇa-kroḍa-kaḍambinī ghaṭayate karṇārbudebhyaḥ spṛhām
cetaḥ-prāṅgaṇa-saṅgiṇī vijayate sarvendriyāṇāṁ kṛtiṁ
no jāne janitā kiyadbhir amṛtaiḥ kṛṣṇeti varṇa-dvayī

“I do not know how much nectar the two syllables ‘Krish-na’ have produced. When the Holy Name of Krishna is chanted, it appears to dance within the mouth. We then desire many, many mouths. When that Name enters the holes of the ears, we desire many millions of ears. And when the Holy Name dances in the courtyard of the heart, it conquers the activities of the mind, and therefore all the senses become inert.”

Haridas Thakur commented that he had heard many verses glorifying the Holy Names but he had not heard any verse like this glorification given by Srila Rupa Goswami.

Sri Chaitanya Mahaprabhu lived for twenty-four years in Puri. The first six years He extensively travelled, and the last twelve years He was absorbed completely tasting Radha-Krishna lila in the Gambhir.

Haridas Thakur had a special ability that he could understand that soon the Lord would disappear and he commented that he did not want to see that final lila of the Lord. He asked the Lord to grant his desire: that he could leave this world before that final chapter of the Lord. In reply, Mahaprabhu assented, and said that Lord Krishna would satisfy Haridas Thakur’s petition.

The next day Sri Chaitanya Mahaprabhu came there with His devotees and began the chanting of the Holy Names, a kirtan that lasted more than two hours. Then Haridas Thakur took the lotus feet of the Lord upon his chest and began chanting, “Sri Krishna Chaitanya, Sri Krishna Chaitanya, Sri Krishna Chaitanya....”

He had dedicated his entire life to the chanting of Krishna’s Name. His vow was to daily chant three lakhs (300,000) Names of the Lord, chanting the Mahamantra. But at the time of leaving this world, he chanted, “Sri Krishna Chaitanya,” Mahaprabhu’s Name, while looking at the lotus face of the Lord.

Then Mahaprabhu began dancing while holding the body of Srila Haridas Thakur. After the soul passes away, the body must be washed with water, and Mahaprabhu took Haridas Thakur’s body to the ocean. Then with His own hands, and with the help of the devotees, Mahaprabhu dug a hole near the shore and, after burying Haridas Thakur’s body, a mound was made above the body for the samadhi. In this way the Lord was engaged personally and it was very miraculous. There, all the devotees had a big kirtan and then all went with the Lord to bathe in the sea.

Afterwards, Sri Chaitanya Mahaprabhu went to the shopkeepers near the Jagannath Temple, held out his uttariya and begged Jagannath prasad from them for the festival of Srila Haridas Thakur. They all wanted to give all their stock of prasadam to Mahaprabhu, but Swarup Damodar, who was so close to Sri Chaitanya Mahaprabhu, told the Lord that he would collect the offerings for the festival. In that way he collected a few palmfuls of each preparation from each of the shopkeepers and accumulated a large quantity which was then carried back for the festival. Kasi Misra also sent a large quantity of Jagannath prasad for the Lord and all the devotees.

When all the devotees were to take prasadam, the Lord wanted to serve them, but He wanted to give each person more than what five men could eat. Then Swarup Damodar told the Lord that unless He personally sat down to take prasad, no one would eat. The Lord was made to sit, and Swarup Damodar and others then served the devotees.

Today is the festival of the disappearance of Srila Haridas Thakur, and as Sri Chaitanya Charitamrita notes, Sri Chaitanya Mahaprabhu gave the boon that all those who participated in this festival, and those who will participate in the future festivals, all will receive eternal benefit and go back to Krishna.

 

Discussing these topics this morning here on his verandah in Dum Dum Park, Kolkata, Srila Govinda Maharaj inaugurated our Festival Day in honour of the Disappearance of Srila Haridas Thakur.

- Swami B.P. Janardan

 



←  «День ухода Шрилы Харидаса Тхакура». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 27 сентября 2004 года. Соквел, Калифорния, США | “The Disappearance Day of Srila Haridas Thakur.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 27 September 2004. Soquel, California, USA ·• Архив новостей •· «День ухода Шрилы Харидаса Тхакура». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 19 сентября 2007 года. Лахта, Санкт-Петербург  →

Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж

Божественная слава Шрилы Харидаса Тхакура

Пересказано Шрипадом Бхакти Паваном Джанарданом Махараджем
во время пребывания с Его Божественной Милостью в нашем храме в Дам Дам Парке, Колката

19 сентября 2005 года

 

Сегодня день божественного ухода Шрилы Харидаса Тхакура, и рано утром, после мангала-арати в Дам Дам Парке в Колкате, Шрила Говинда Махарадж рассказывал о божественной славе Шрилы Харидаса Тхакура. Далее изложены некоторые темы, которые обсуждал Его Божественная Милость.

 

Шрила Харидас Тхакур был образцовым преданным, который всегда проповедовал словами, действиями и умом. Даже прежде явления Шри Чайтаньи Махапрабху он уже был известен как преданный и проповедник, и, когда Махапрабху явился, он безраздельно вручил себя Ему.

Шрила Харидас Тхакур был близким другом Шри Адвайты Ачарьи и Шриваса Тхакура. Когда Шри Чайтанья Махапрабху явился, Шрила Харидас Тхакур смог понять, что низошло воплощение Господа, поскольку столь многие люди воспевали святые имена Господа.

После того как Махапрабху принял санньясу, Шрила Харидас Тхакур сказал Господу, что он не может продолжать жить в Навадвипе и желает быть с Махапрабху в Пури. В Пури Шри Чайтанья Махапрабху попросил Каши Мишру о месте с простой крытой соломой хижиной и садом, и это место известно как Сиддха-бакул. Каши Мишра ответил, что все предназначено для удовлетворения Самого Господа, и что Махапрабху не нужно спрашивать, Он может распоряжаться любым местом. Таким образом, Харидасу Тхакуру было отведено место, этот дом в саду, в Сиддха-бакуле.

Господь оставался в Гамбхире и каждый день посещал Шрилу Харидаса Тхакура по дороге к океану, где в полдень Он омывался.

В то время общество категорически не принимало любого, кто был млеччхой, индуизм был очень могущественен. Конечно, мы не индийцы, не христиане, не мусульмане, но вайшнавы. Шрила Говинда Махарадж объяснял, что каждый происходит из Вишну, потому все являются вайшнавами.

Харидас Тхакур был намачарьей и всегда жил ради воспевания и прославления святых имен Господа. Когда он услышал прославление Святого Имени от Шрилы Рупы Госвами, он был очень тронут:

тун̣д̣е та̄н̣д̣авинӣ ратим̇ витануте тун̣д̣а̄валӣ-лабдхайе
карн̣а-крод̣а-кад̣амбинӣ гхат̣айате карн̣а̄рбудебхйах̣ спр̣ха̄м
четах̣-пра̄н̇ган̣а-сан̇гин̣ӣ виджайате сарвендрийа̄н̣а̄м̇ кр̣тим̇
но джа̄не джанита̄ кийадбхир амр̣таих̣ кр̣ш̣н̣ети варн̣а-двайӣ

«Я не знаю, какой нектар содержат два слога «Криш-на». Когда воспевают Святое Имя Кришны, кажется, что Оно танцует во рту. И тогда мы желаем иметь множество, множество уст. Когда это Имя входит в ушные отверстия, мы желаем иметь миллионы ушей. А когда Святое Имя танцует во внутреннем дворе сердца, Оно одерживает верх над деятельностью ума, и потому все чувства становятся инертными».

Харидас Тхакур заметил, что он слышал многие стихи, прославляющие святые имена, но никогда не слышал стихов, подобных стиху Шрилы Рупы Госвами.

Шри Чайтанья Махапрабху прожил в Пури двадцать пять лет. Первые шесть лет Он много путешествовал, а последние двенадцать лет Он был погружен в переживание радха-кришны-лилы в Гамбхире.

Харидас Тхакур обладал особой способностью — он мог понять, что в скором времени Господь покинет мир, и заметил, что не желает видеть заключительную лилу Господа. Он попросил Господа выполнить его желание: он хотел покинуть мир прежде, чем это случится. Махапрабху ответил, что Господь Кришна исполнит его желание.

На следующий день Шри Чайтанья Махапрабху пришел туда со Своими преданными и начал воспевать святые имена — киртан, который длился больше двух часов. Затем Харидас Тхакур поставил лотосоподобные стопы Господа на свою грудь и стал петь: «Шри Кришна Чайтанья, Шри Кришна Чайтанья, Шри Кришна Чайтанья…»

Всю жизнь он посвятил воспеванию Имени Кришны. Он дал обет ежедневно воспевать три лакха (300 000) имен Господа, повторяя маха-мантру. Но когда он покидал мир, он пел «Шри Кришна Чайтанья», Имя Махапрабху, глядя на лотосоподобное лицо Господа.

Затем Махапрабху начал танцевать, держа тело Шрилы Харидаса Тхакура. После того, как душа уходит, тело должно быть омыто водой, и Махапрабху отнес тело Харидаса Тхакура к океану. Затем Своими собственными руками и с помощью преданных Махапрабху вырыл яму на берегу и, когда тело Харидаса Тхакура было похоронено, над ним создали насыпь. Так Господь лично принял в этом участие и то было нечто чудесное. Все преданные совершили киртан, а затем вместе с Господом омылись в море.

После этого Шри Чайтанья Махапрабху оправился к лавочникам возле храма Джаганнатха и с уттарией в руках просил у них джаганнатх-прасад для фестиваля Шрилы Харидаса Тхакура. Все они захотели отдать свой запас прасада Махапрабху, но Сварупа Дамодар, который был столь близок к Шри Чайтанье Махапрабху, сказал Господу, что соберет подношения для фестиваля. Так он собрал понемногу от всех блюд у каждого лавочника и получилось большое количество, которое он отнес для фестиваля. Каши Мишра также послал большое количество джаганнатх-прасада Господу и всем преданным.

Когда все преданные были готовы принять прасадам, Господь захотел послужить им, но Он желал дать каждому больше, чем могли съесть пять человек. Тогда Сварупа Дамодар сказал Господу, что до тех пор, пока Он лично не сядет принять прасадам, никто не будет есть. Господа усадили, и Сварупа Дамодар и другие послужили преданным.

Сегодня фестиваль ухода Шрилы Харидаса Тхакура, и, как замечает Шри «Чайтанья-чаритамрита», Шри Чайтанья Махапрабху пообещал, что любой, кто принял участие в этом фестивале и примет в будущем, обретет вечное благо и возвратится к Кришне.

 

Обсуждая эти предметы утром здесь, на веранде в Дам Дам Парке, в Калькутте, Шрила Говинда Махарадж установил наш день фестиваля в честь ухода Шрилы Харидаса Тхакура.

- Свами Б. П. Джанардан

 

 

Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj

Srila Haridas Thakur’s Divine Glories

Reported by Sripad Bhakti Pavan Janardan Maharaj
currently staying with His Divine Grace at our Dum Dum Park Temple, Kolkata.

19 September 2005

 

Today is the Divine Disappearance day of Srila Haridas Thakur, and early in the morning, after mangal-arati in Dum Dum Park in Kolkata, Srila Govinda Maharaj spoke of Srila Haridas Thakur’s divine glories. The following are several of the themes His Divine Grace discussed.

 

Srila Haridas Thakur was an exemplary devotee who always preached by his words, his actions, and his mind. Even before the appearance of Sri Chaitanya Mahaprabhu he was already known as a dedicated devotee and preacher, and after the appearance of Sri Chaitanya Mahaprabhu he dedicated himself to Mahaprabhu one hundred percent.

Srila Haridas Thakur was an intimate friend of Sri Adwaita Acharya and Srivas Thakur. When Sri Chaitanya Mahaprabhu appeared, Srila Haridas Thakur could understand than an incarnation of the Lord had come because so many people were enlivened and chanting the Holy Names of the Lord.

After Mahaprabhu took sannyas, Srila Haridas Thakur told the Lord that it was impossible for him to continue living in Nabadwip and that his desire was to be with Mahaprabhu in Puri. In Puri, Sri Chaitanya Mahaprabhu asked Kasi Misra for some place with a simple thatched hut, where there is a garden, and that place is known as Siddha Bakul. Kasi Misra replied that everything is for the satisfaction of the Lord Himself, and that Mahaprabhu did not have to ask, that he could have any place he desired. So Haridas Thakur was given that place, that garden house, in Siddha Bakul.

The Lord stayed in the Gambhir and daily he would go to visit Srila Haridas Thakur on his way to the ocean, where he would bathe at midday.

The society at that time was very strongly opposed to accepting anyone who was a mleccha, and Hinduism was very strong. Of course we are not Hindus, or Christians, or Muslims, or any of those things, but Vaisnavas. Srila Govinda Maharaj explained thateveryone is coming from Vishnu, therefore all are Vaisnavas.

Haridas Thakur was the Nama-Acharya and always lived for the chanting and glorification of the Holy Names of the Lord. When he heard Srila Rupa Goswami’s glorification of the Holy Name he was very moved:

tuṇḍe tāṇḍavinī ratiṁ vitanute tuṇḍāvalī-labdhaye
karṇa-kroḍa-kaḍambinī ghaṭayate karṇārbudebhyaḥ spṛhām
cetaḥ-prāṅgaṇa-saṅgiṇī vijayate sarvendriyāṇāṁ kṛtiṁ
no jāne janitā kiyadbhir amṛtaiḥ kṛṣṇeti varṇa-dvayī

“I do not know how much nectar the two syllables ‘Krish-na’ have produced. When the Holy Name of Krishna is chanted, it appears to dance within the mouth. We then desire many, many mouths. When that Name enters the holes of the ears, we desire many millions of ears. And when the Holy Name dances in the courtyard of the heart, it conquers the activities of the mind, and therefore all the senses become inert.”

Haridas Thakur commented that he had heard many verses glorifying the Holy Names but he had not heard any verse like this glorification given by Srila Rupa Goswami.

Sri Chaitanya Mahaprabhu lived for twenty-four years in Puri. The first six years He extensively travelled, and the last twelve years He was absorbed completely tasting Radha-Krishna lila in the Gambhir.

Haridas Thakur had a special ability that he could understand that soon the Lord would disappear and he commented that he did not want to see that final lila of the Lord. He asked the Lord to grant his desire: that he could leave this world before that final chapter of the Lord. In reply, Mahaprabhu assented, and said that Lord Krishna would satisfy Haridas Thakur’s petition.

The next day Sri Chaitanya Mahaprabhu came there with His devotees and began the chanting of the Holy Names, a kirtan that lasted more than two hours. Then Haridas Thakur took the lotus feet of the Lord upon his chest and began chanting, “Sri Krishna Chaitanya, Sri Krishna Chaitanya, Sri Krishna Chaitanya....”

He had dedicated his entire life to the chanting of Krishna’s Name. His vow was to daily chant three lakhs (300,000) Names of the Lord, chanting the Mahamantra. But at the time of leaving this world, he chanted, “Sri Krishna Chaitanya,” Mahaprabhu’s Name, while looking at the lotus face of the Lord.

Then Mahaprabhu began dancing while holding the body of Srila Haridas Thakur. After the soul passes away, the body must be washed with water, and Mahaprabhu took Haridas Thakur’s body to the ocean. Then with His own hands, and with the help of the devotees, Mahaprabhu dug a hole near the shore and, after burying Haridas Thakur’s body, a mound was made above the body for the samadhi. In this way the Lord was engaged personally and it was very miraculous. There, all the devotees had a big kirtan and then all went with the Lord to bathe in the sea.

Afterwards, Sri Chaitanya Mahaprabhu went to the shopkeepers near the Jagannath Temple, held out his uttariya and begged Jagannath prasad from them for the festival of Srila Haridas Thakur. They all wanted to give all their stock of prasadam to Mahaprabhu, but Swarup Damodar, who was so close to Sri Chaitanya Mahaprabhu, told the Lord that he would collect the offerings for the festival. In that way he collected a few palmfuls of each preparation from each of the shopkeepers and accumulated a large quantity which was then carried back for the festival. Kasi Misra also sent a large quantity of Jagannath prasad for the Lord and all the devotees.

When all the devotees were to take prasadam, the Lord wanted to serve them, but He wanted to give each person more than what five men could eat. Then Swarup Damodar told the Lord that unless He personally sat down to take prasad, no one would eat. The Lord was made to sit, and Swarup Damodar and others then served the devotees.

Today is the festival of the disappearance of Srila Haridas Thakur, and as Sri Chaitanya Charitamrita notes, Sri Chaitanya Mahaprabhu gave the boon that all those who participated in this festival, and those who will participate in the future festivals, all will receive eternal benefit and go back to Krishna.

 

Discussing these topics this morning here on his verandah in Dum Dum Park, Kolkata, Srila Govinda Maharaj inaugurated our Festival Day in honour of the Disappearance of Srila Haridas Thakur.

- Swami B.P. Janardan

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования