«Всевышний Шри Кришна Чайтанья» (часть 8). Статья из журнала ‘The Harmonist’ под редакцией Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура (на русском и английском языках)


Russian

Всевышний Шри Кришна Чайтанья
(часть 8) 

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из восьмого номера XXVI тома за январь 1929 года)

 

Сарвабхаума Бхаттачарья попытался устроить встречу Махараджа Пратапарудры со Всевышним, но Шри Чайтанья категорически отверг это предложение, поскольку, согласно предписаниям шастр, санньяси было запрещено смотреть на лица мирских людей. Приняв роль санньяси, Господь строго следовал этой линии, желая показать на собственном примере долг отреченного монаха. В это время к Господу в Пури присоединился Рай Рамананда, который оставил службу у царя. Отношение Господа к царю изменилось, когда Рай Рамананда рассказал Ему о добродетелях Пратапарудры, обладавшего качествами вайшнава.

Всевышний отправился в Алалнатх во время анабасура, когда никому не позволяется видеть Шри Джаганнатхадева. По возвращении в Пури из Алалнатха Он присоединился к Адвайте и другим преданным, прибывшим из Гауды (Бенгалии). Царь Пратапарудра позаботился о проживании и маха-прасаде для бенгальских преданных. Вечером в храме Шри Джаганнатха состоялся грандиозный совместный киртан всех вайшнавов, которые были разделены на четыре группы, соответствующие четырем древним духовным традициям (сампрадаям).

Преданные во главе с Нитьянандой предстали перед Господом и стали просить Его за царя Пратапарудру, который очень желал увидеть Шри Чайтанью. Господь Нитьянанда посчитал благоразумным утешить царя, послав ему часть одежды, которую носил Господь. После этого в результате стараний Рамананды Всевышний обнял сына царя, которому было позволено встретиться с Ним, и которого Господь принял за Кришну. Прикоснувшись к своему сыну, который был исполнен божественной любви, царь обрел милость Господа и любовь к Кришне. Накануне фестиваля колесниц Господь в обществе Своих преданных проявил лилу очищения храма Гундича. В разгар уборки один преданный из Гауды выпил воду, которой коснулись стопы Господа. Господь назначил Сварупу Дамодара главой Гаудиев и покинул Гундичу. Действуя как учитель мира, Он тем самым показал всем людям, что если джива позволяет омывать свои стопы в этом храме Господа, то это оскорбительно в отношении служения Господу.

Затем Всевышний вместе со Своими преданными отправился посмотреть на фестиваль омоложения Шри Джаганнатха. Когда Господь наблюдал за церемонией панду-виджая Шри Джаганнатхи (оставление храма и восхождение на колесницу), Он остался очень доволен Пратапарудрой, который исполнял смиренное служение, подметая золотой метлой дорогу перед колесницами. Затем Шри Гаурасундар организовал киртан, разделив преданных на семь групп, и начал танцевать перед колесницей Джаганнатха, проявив Свои божественные энергии. После киртана Господь отправился отдохнуть в садах Балаганди, и в это время царь Пратапарудра, облаченный в вайшнавские одежды, стал массировать Его лотосоподобные стопы. Услышав из уст царя стихи из «Шримад-Бхагаватам», которые соответствовали случаю, Всевышний заключил его в Свои объятия. Господь был очень мягок по отношению к царю, заметив его усердное служение вайшнавам, и удостоил его Своей величайшей милости, рассматривая его не как мирского человека, а как слугу вайшнавов.

Когда Шри Джаганнатх достиг Сундрачалы, перед Всевышним проявились трансцендентные игры Вриндавана. Господь оставался в садах Джаганнатх-валлабха в течение фестиваля девяти ночей, а на пятый день стал свидетелем лилы Хера-панчами. Там состоялась длительная беседа между Господом, Шривасом Пандитом и Шри Сварупой Дамодаром относительно сравнительного анализа божественной природы Лакшми и пастушек Враджа. После этой беседы начался киртан и было сделано много необходимого служения в связи с возвращением колесниц. Всевышний повелел Сатьярадже Кхану и Рамананде Васу из Кулинграма привозить с собой каждый год шелковые веревки для фестиваля колесниц.

В конце фестиваля колесниц Шри Адвайта Прабху совершил поклонение Всевышнему, Господу Шри Чайтанье, цветами и листочками туласи, произнося мантру «Кем бы Ты ни был, Ты есть Он». После этого Господь принял приглашение Адвайты и принял пищу в этом месте. В день Нандотсава Господь и Его преданные оделись как мальчики-пастушки и предались различным сладостным играм. В день Виджая-дашами Господь нарядил Своих преданных как воинство обезьян, а Сам, погрузившись в настроение Ханумана, дал выход Своим экстатическим чувствам. Насладившись этими и другими фестивалями, Господь повелел преданным из Гауды возвращаться домой. Также Он отправил в Гауда-дешу Господа Нитьянанду вместе с группой вайшнавов, в которой были такие преданные, как Рамдас и Дас Гададхар. Господь повелел Адвайте даровать всем людям, включая чандалов, сокровище преданности Кришне и наказал Нитьянанде беспрепятственно проповедовать послание божественной любви по всей Гауде. Затем Он отправил через Шриваса Пандита одежду и другой маха-прасад, обретенный после подношения Джаганнатху, Своей матушке Шри Шачи Деви, передав ей множество благословений. Он также попрощался со Шри Рагхавой Пандитом, Шри Васудевом Даттой Тхакуром, преданными из Кулинграма и всеми вайшнавами, подробно поведав о многих добродетелях каждого из них.

В ответ на вопросы Рамананды и Сатьяраджи Всевышний определил главным долгом вайшнавов-домохозяев служение тем вайшнавам, которые утвердились в воспевании чистого Святого Имени Кришны. Затем Шри Гаурасундар поведал о величии вайшнавов из Кханды и определил их служение, выполняемое Сарвабхаумой и Видьявачаспати, как поклонение Брахману в его водном и деревянном обликах. После этого Он объяснил природу преданности Мурари Гупты по отношению к Господу Шри Рамачандре, установив в заключение, что в соответствии с молитвой Шри Васудевы Датты Тхакура, всеми почитаемого вайшнава, Кришна обладает могуществом с легкостью освободить весь этот мир.

В то время, когда Господь принимал пищу в доме Сарвабхаумы, в уме Амогхи, зятя Сарвабхаумы, произошло некое помутнение, которое сказалось на его суждениях. На следующее утро он заболел холерой. Господь милостиво освободил его от этого недуга и наделил стремлением к Святому Имени Шри Кришны.

На третий год Шивананда Сен помог Шри Адвайте и другим преданным прийти в Нилачалу на встречу с Господом. В этом путешествии их сопровождал преданный пес. По пути собака пропала, но затем преданные увидели ее у стоп Господа, когда она вкушала остатки Его пищи. В этом году Всевышний также явил Свой танец перед колесницей Джаганнатха и уборку храма Гундича. На восьмой день убывающей луны, в день явления Шри Кришны, Он проявил нектарные лилы пастушков. В ответ на вопросы Сатьяраджи и других преданных Кулинграма Господь сказал, что вайшнав — это тот, кто время от времени повторяет Святое Имя Господа Хари, возвышенный вайшнав — это тот, кто непрестанно повторяет Святое Имя, а лучший из вайшнавов — это тот, благодаря которому Святое Имя Господа Хари появляется на устах тех, кто его видит.

После того как преданные выступили в обратный путь, Всевышний твердо решил пойти во Вриндаван и отправился в путешествие в день Виджая-дашами. Рамананда Рай сопровождал Господа вплоть до Бхадрака. Гададхар Пандит предпочел последовать за Господом, тем самым нарушив правила аскетичной жизни, требующие от подвижника, который дал обет безвыездно жить в святой тиртхе, представляющей собой обитель Божественного, ни при каких ситуациях не оставлять своего усердного служения в этой тиртхе. Всевышний под угрозой Своей немилости отослал Пандита Госвами обратно в Шри Пурушоттам из Катаки в обществе Сарвабхаумы, а в Бхадраке расстался с Раманандой. Впоследствии, достигнув границ Одры, Он продолжил Свой путь из Панихати на лодке в сопровождении мусульманского служащего. Из Панихати, где Господь остановился в доме Рагхавы Пандита, Он отправился в дом Шриваса из Кумархатты, а оттуда направился к Шивананде, который жил неподалеку. Далее Он пошел к дому Вачаспати в Видьянагар, а затем тайно посетил селение Кулия, где даровал прощение Девананде Пандиту и Чапалу Гопалу, которые нанесли оскорбление стопам Шриваса Пандита.

Современный город Навадвипа расположен на месте древней Кулии или Коладвипы. По причине того, что Всевышний простил там тех, кто был повинен в оскорблении вайшнавов, это место стало известно как «земля всепрощения» (апарадха-бханджанера патх). Хотя Девананда Пандит, вне сомнений, обладал глубочайшей ученостью и чистотой характера, занимал высокое общественное положение, а также был известен как необычайно убедительный проповедник «Шримад-Бхагаватам», однако при этом он пришел к пагубному для себя мнению, что книга «Бхагавата» отлична от преданного Бога, которого также называют бхагаватой. Это привело к тому, что он нанес оскорбление стопам Шриваса Пандита, и поэтому Сам Всевышний пришел однажды в гневном настроении в то место, где Девананда давал объяснения «Шримад-Бхагаватам», и строго осудил его, сказав, что все его изучение «Бхагаватам» полностью бесполезно. Однако в настоящее время корыстные чтецы «Шримад-Бхагаватам», которые всегда оскорбительно высказываются о вайшнавах, не могут удостоиться такой милости Всевышнего в форме Его наказания.

(продолжение следует)

Автор неизвестен
Переводчик: Вриндаван Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 
  

English

The Supreme Lord Shri Krishna-Chaitanya
(part 8)

Journal The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 8, Vol. XXVI, January 1929)

 

SARBABHAUMA Bhattacharya having made an attempt to bring about an interview of Maharaj Prataparudra with the Supreme Lord He peremptorily refused to entertain the proposal on the ground that it is contrary to the injunction of the shastras for a sannyasi to look upon the face of worldly people. The Lord in the role of a sannyasi adopted this line of conduct in order to teach the duty of a sannyasi by His own practice. Rai Ramananda came to the Lord at Puri at this time giving up his office in the service of the King. The attitude of the Lord towards the King underwent a change when Rai Ramananda narrated to Him the good qualities of Prataparudra befitting a Vaishnava.

The Supreme Lord betook Himself to Alalnath during the period of anabasur when no one is permitted to have a sight of Sri Jagannathdeva. On His return to Puri from Alalnath the Lord joined Advaita and the other devotees who arrived from Gauda (Bengal). Prataparudra arranged residence and maha-prasad for the Gaudiya devotees. In the evening a great congregational kirtan was chanted in the Temple of Sri Jagannathdeva by dividing the Vaishnavas into four separate parties corresponding to the four traditional communities (sampradaya).

The devotees led by Nityananda communicated to the Supreme Lord the great anxiety experienced by Prataparudra for having a sight of the Lord. Lord Nityananda deemed it advisable for the consolation of the King to send him a piece of cloth that had been worn by the Supreme Lord as outer covering. Thereafter as the result of the eagerness of Ramananda the Supreme Lord embraced the King’s son who was allowed to approach His person and whom the Lord took to be Krishna. By the touch of his son who was inbubed with the divine love the King was enabled to obtain the mercy of the Lord and love for Krishna. On the eve of the Car Festival the Supreme Lord in the company of His devotees manifested the lila of cleansing the Gundicha. In the midst of the function one of the devotees from Gauda having drunk the water touched by the feet of the Lord He made Swarup Damodar the head of the Gaudiyas to turn him out of the Gundicha in order to make it known to all persons as World Teacher that it was an offence in respect of Divine service for a jiva to allow his feet to be washed inside the Temple of God.

The Supreme Lord with His devotees next witnessed the Festivity of Juvenation of Sri Jagannath. As the Lord was engaged in watching the ceremony of Pandu-Vijaya of Sri Jagannath (leaving the Temple preparatory to mounting the Car) He was very much pleased towards Prataparudra on finding the King in the act of performing the humble service of sweeping with a golden broom the pathway over which the cars were to pass. Then Sri Gaursundar formed the party of kirtan organized in seven groups and danced in their midst in front of the Car as they chanted the kirtan manifesting His Divine powers. When the kirtan was concluded as the Lord was resting in a fit of love in the Balagundi Gardens Prataparudra attired as a Vaishnava applied himself to tending the feet of the Lord. On hearing from the King’s mouth certain. Shlokas from the Bhagabat that were in keeping with the occasion the Supreme Lord clasped him in His embrace. The Lord had been softened towards the King by noticing his zealous service of the Vaishnavas and thereafter regarding him no longer as a worldly minded person but as a servant of the Vaishnavas vouchsafed to best His mercy on him.

As Sri Jagannathdeva took up His station at Sundrachal the transcendental activities of Brindaban manifested themselves to the Supreme Lord. During the festivity of the Nine Nights the Lord stayed in the Jagannath-ballava Gardens and after He had witnessed the Hera Panchami lila on the fifth day therein sued a prolonged confidential discussion between the Lord. Sribash Pandit and Sri Swarup Damodar regarding the nature of Lakshmi and the milk maids respectively. At the conclusion of the kirtan and other devotional activities in connection with the return of the Cars the Supreme Lord commanded Satyaraj Khan and Ramananda Basu of Kulingram to bring with them every year a supply of silken ropes for the Cars.

On the conclusion of the Car Festival Sri Advaita Prabhu worshipped the Supreme Lord with offering of flowers and tulasi by the mantra ‘Whoever Thou art, Thou art He’. After this on the invitation of Advaita the Lord dined at his place. On the Nandotsab day the Lord with His associates dressed as cowherds indulged in various rejoicings. On the Bejoyadasami day He decked out His devotees in the garb of the army of monkeys while He Himself in the mood of Hanuman gave vent to His great joy. Having witnessed all the other festivals the Lord commanded those devotees who had come from Gauda to return thither. He also despatched Lord Nityananda to Gauda-desa with a party of Vaishnavas consisting of Ramdas, Das Gadadhar and several others. The Lord commanded Advaita to bestow on all persons down to chandalas devotion to Krishna and told Nityananda to preach the message of Divine Love in the country of Gauda without let or hindrance. He then sent clothing etc. which had been offered to Jagannath and many humble greetings per Srivash Pandit to His mother Sri Sachi Devi. He then took his leave of Sri Raghaba Pandit, Sri Vasudevadatta Thakur, the devotees of Kulingram and all the Vaishnavas by expatiating on the many good qualities of all.

In reply to the questions of Ramananda and Satyaraj the Supreme Lord laid it down as the function of householder Vaishnavas the duty of serving those Vaishnavas who were well established in chanting the pure Name. Sri Gaursundar thereafter declared the greatness of the Vaishnavas of Khanda and settled their form of service, commanded Sarbabhauma and Vidyavachaspati to worship Brahman in his watery and wooden forms and after explaining the nature of Murarigupta’s devotion to Sri Ramchandra established the conclusion, in conformity with the prayer of Sri Vasudevadatta Thakur which was wholly worthy of a Vaishnava, that Krishna possessed the power of delivering the world with ease.

At the time when the Lord was taking His meal at the house of Sarbabhauma a certain perversion of judgment having manifested itself in Sarbabhauma’s son-in-law. Amogh he was attacked with cholera the following morning. The Lord mercifully freed him from the malady and imparted to him attachment for the Name of Krishna.

Sri Advaita and the other Gaudiya devotees were helped by Sivananda Sen to come up to Nilachal in the third year for having a sight of the Supreme Lord. A devoted dog accompanied them on this occasion. The dog disappeared after it had seen the feet of the Lord and honoured the remainder of His tasted food. On this occasion also the Supreme Lord displayed the activities of dancing in front of the car of Jagannath and sweeping the Gundicha. He manifested the lila of the cow-herds on the eighth day of the dark fortnight, the birth-day of Sri Krishna. In answer to the questions of Satyaraj and other devotees of Kulingram the Lord declared that one who chanted the Name of Hari at intervals is a Vaishnava, one who continuously chanted the Holy Name was a Vaishnava of a superior order and the best of Vaishnavas was one the sight of whom made the Name of Hari manifest Itself on the lips of beholders.

After the devotees had left the Supreme Lord announced His definite resolve to proceed to Brindaban and He set out on the journey on the Bejoya Dasami day. Ramananda Rai accompanied the Lord up to Bhadrak. Gadadhar Pandit preferred to follow the Lord in violation of the rules of asceticism which require that an ascetic who has once taken the vow of residing in the holy tirtha which happens to be the Abode of the Divinity must not give up the service of continuous and zealous residence in the tirtha. The Supreme Lord by a threat of His displeasure sent Pandit Goswami back to Sri Purushottam from Katak in the company of Sarbabhauma and parted from Ramananda at Bhadrak. Subsequently on reaching the frontiers of the country of Odra He made His way by boat to Panihati escorted by a Mahammedan officer. From Panihati where the Lord put up at the house of Raghaba Pandit He made His way to the home of Sribash at Kumarhatta and from there He went to Sivananda’s which was not far from the place and thence to the house of Vachaspati at Vidyanagar from where He came secretly to the village of Kuliya where He procured the absolution of the offences of Devananda Pandit and Chapal Gopal at the feet of Sribash Pandit.

The modern town of Nabadwip occupies the site of the old Kuliya or Koladwip. For the reason that the Supreme Lord obtained at this place the pardon of those persons guilty of offence against a Vaishnava the locality has ever borne the famous appellation of ‘the place of absolution of offense’ (aparadha-bhanjanera path). Although Devananda Pandit undoubtedly possessed the greatest scholarship, high social position and purity of character and although he was famous as an extraordinarily convincing expounder of the Bhagabat he happened to harbour the pernicious notion that the book Bhagabat was different from the devotee of God who is also called bhagabat. This led him to offend at the feet of Sribash Pandit and it was for this that one day the Supreme Lord Himself in great anger appeared at the place where Devananda was at the time engaged in expounding the Bhagabat and severely censured him declaring that his reading of the Bhagabat was absolutely useless. At the present day mercinary readers of Bhagabat who appear to be always bent upon offending against the Vaishnavas are unworthy of obtaining the reward of the mercy of the Supreme Lord’s punishment.

(to be continued)

The author is unknown

 



←  Saraswati.pro — глобальная библиотека русской миссии Шри Чайтанья Сарасват Матха ·• Архив новостей •· Субботняя программа в Лахте 28 февраля 2015 года  →
Russian

Всевышний Шри Кришна Чайтанья
(часть 8) 

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из восьмого номера XXVI тома за январь 1929 года)

 

Сарвабхаума Бхаттачарья попытался устроить встречу Махараджа Пратапарудры со Всевышним, но Шри Чайтанья категорически отверг это предложение, поскольку, согласно предписаниям шастр, санньяси было запрещено смотреть на лица мирских людей. Приняв роль санньяси, Господь строго следовал этой линии, желая показать на собственном примере долг отреченного монаха. В это время к Господу в Пури присоединился Рай Рамананда, который оставил службу у царя. Отношение Господа к царю изменилось, когда Рай Рамананда рассказал Ему о добродетелях Пратапарудры, обладавшего качествами вайшнава.

Всевышний отправился в Алалнатх во время анабасура, когда никому не позволяется видеть Шри Джаганнатхадева. По возвращении в Пури из Алалнатха Он присоединился к Адвайте и другим преданным, прибывшим из Гауды (Бенгалии). Царь Пратапарудра позаботился о проживании и маха-прасаде для бенгальских преданных. Вечером в храме Шри Джаганнатха состоялся грандиозный совместный киртан всех вайшнавов, которые были разделены на четыре группы, соответствующие четырем древним духовным традициям (сампрадаям).

Преданные во главе с Нитьянандой предстали перед Господом и стали просить Его за царя Пратапарудру, который очень желал увидеть Шри Чайтанью. Господь Нитьянанда посчитал благоразумным утешить царя, послав ему часть одежды, которую носил Господь. После этого в результате стараний Рамананды Всевышний обнял сына царя, которому было позволено встретиться с Ним, и которого Господь принял за Кришну. Прикоснувшись к своему сыну, который был исполнен божественной любви, царь обрел милость Господа и любовь к Кришне. Накануне фестиваля колесниц Господь в обществе Своих преданных проявил лилу очищения храма Гундича. В разгар уборки один преданный из Гауды выпил воду, которой коснулись стопы Господа. Господь назначил Сварупу Дамодара главой Гаудиев и покинул Гундичу. Действуя как учитель мира, Он тем самым показал всем людям, что если джива позволяет омывать свои стопы в этом храме Господа, то это оскорбительно в отношении служения Господу.

Затем Всевышний вместе со Своими преданными отправился посмотреть на фестиваль омоложения Шри Джаганнатха. Когда Господь наблюдал за церемонией панду-виджая Шри Джаганнатхи (оставление храма и восхождение на колесницу), Он остался очень доволен Пратапарудрой, который исполнял смиренное служение, подметая золотой метлой дорогу перед колесницами. Затем Шри Гаурасундар организовал киртан, разделив преданных на семь групп, и начал танцевать перед колесницей Джаганнатха, проявив Свои божественные энергии. После киртана Господь отправился отдохнуть в садах Балаганди, и в это время царь Пратапарудра, облаченный в вайшнавские одежды, стал массировать Его лотосоподобные стопы. Услышав из уст царя стихи из «Шримад-Бхагаватам», которые соответствовали случаю, Всевышний заключил его в Свои объятия. Господь был очень мягок по отношению к царю, заметив его усердное служение вайшнавам, и удостоил его Своей величайшей милости, рассматривая его не как мирского человека, а как слугу вайшнавов.

Когда Шри Джаганнатх достиг Сундрачалы, перед Всевышним проявились трансцендентные игры Вриндавана. Господь оставался в садах Джаганнатх-валлабха в течение фестиваля девяти ночей, а на пятый день стал свидетелем лилы Хера-панчами. Там состоялась длительная беседа между Господом, Шривасом Пандитом и Шри Сварупой Дамодаром относительно сравнительного анализа божественной природы Лакшми и пастушек Враджа. После этой беседы начался киртан и было сделано много необходимого служения в связи с возвращением колесниц. Всевышний повелел Сатьярадже Кхану и Рамананде Васу из Кулинграма привозить с собой каждый год шелковые веревки для фестиваля колесниц.

В конце фестиваля колесниц Шри Адвайта Прабху совершил поклонение Всевышнему, Господу Шри Чайтанье, цветами и листочками туласи, произнося мантру «Кем бы Ты ни был, Ты есть Он». После этого Господь принял приглашение Адвайты и принял пищу в этом месте. В день Нандотсава Господь и Его преданные оделись как мальчики-пастушки и предались различным сладостным играм. В день Виджая-дашами Господь нарядил Своих преданных как воинство обезьян, а Сам, погрузившись в настроение Ханумана, дал выход Своим экстатическим чувствам. Насладившись этими и другими фестивалями, Господь повелел преданным из Гауды возвращаться домой. Также Он отправил в Гауда-дешу Господа Нитьянанду вместе с группой вайшнавов, в которой были такие преданные, как Рамдас и Дас Гададхар. Господь повелел Адвайте даровать всем людям, включая чандалов, сокровище преданности Кришне и наказал Нитьянанде беспрепятственно проповедовать послание божественной любви по всей Гауде. Затем Он отправил через Шриваса Пандита одежду и другой маха-прасад, обретенный после подношения Джаганнатху, Своей матушке Шри Шачи Деви, передав ей множество благословений. Он также попрощался со Шри Рагхавой Пандитом, Шри Васудевом Даттой Тхакуром, преданными из Кулинграма и всеми вайшнавами, подробно поведав о многих добродетелях каждого из них.

В ответ на вопросы Рамананды и Сатьяраджи Всевышний определил главным долгом вайшнавов-домохозяев служение тем вайшнавам, которые утвердились в воспевании чистого Святого Имени Кришны. Затем Шри Гаурасундар поведал о величии вайшнавов из Кханды и определил их служение, выполняемое Сарвабхаумой и Видьявачаспати, как поклонение Брахману в его водном и деревянном обликах. После этого Он объяснил природу преданности Мурари Гупты по отношению к Господу Шри Рамачандре, установив в заключение, что в соответствии с молитвой Шри Васудевы Датты Тхакура, всеми почитаемого вайшнава, Кришна обладает могуществом с легкостью освободить весь этот мир.

В то время, когда Господь принимал пищу в доме Сарвабхаумы, в уме Амогхи, зятя Сарвабхаумы, произошло некое помутнение, которое сказалось на его суждениях. На следующее утро он заболел холерой. Господь милостиво освободил его от этого недуга и наделил стремлением к Святому Имени Шри Кришны.

На третий год Шивананда Сен помог Шри Адвайте и другим преданным прийти в Нилачалу на встречу с Господом. В этом путешествии их сопровождал преданный пес. По пути собака пропала, но затем преданные увидели ее у стоп Господа, когда она вкушала остатки Его пищи. В этом году Всевышний также явил Свой танец перед колесницей Джаганнатха и уборку храма Гундича. На восьмой день убывающей луны, в день явления Шри Кришны, Он проявил нектарные лилы пастушков. В ответ на вопросы Сатьяраджи и других преданных Кулинграма Господь сказал, что вайшнав — это тот, кто время от времени повторяет Святое Имя Господа Хари, возвышенный вайшнав — это тот, кто непрестанно повторяет Святое Имя, а лучший из вайшнавов — это тот, благодаря которому Святое Имя Господа Хари появляется на устах тех, кто его видит.

После того как преданные выступили в обратный путь, Всевышний твердо решил пойти во Вриндаван и отправился в путешествие в день Виджая-дашами. Рамананда Рай сопровождал Господа вплоть до Бхадрака. Гададхар Пандит предпочел последовать за Господом, тем самым нарушив правила аскетичной жизни, требующие от подвижника, который дал обет безвыездно жить в святой тиртхе, представляющей собой обитель Божественного, ни при каких ситуациях не оставлять своего усердного служения в этой тиртхе. Всевышний под угрозой Своей немилости отослал Пандита Госвами обратно в Шри Пурушоттам из Катаки в обществе Сарвабхаумы, а в Бхадраке расстался с Раманандой. Впоследствии, достигнув границ Одры, Он продолжил Свой путь из Панихати на лодке в сопровождении мусульманского служащего. Из Панихати, где Господь остановился в доме Рагхавы Пандита, Он отправился в дом Шриваса из Кумархатты, а оттуда направился к Шивананде, который жил неподалеку. Далее Он пошел к дому Вачаспати в Видьянагар, а затем тайно посетил селение Кулия, где даровал прощение Девананде Пандиту и Чапалу Гопалу, которые нанесли оскорбление стопам Шриваса Пандита.

Современный город Навадвипа расположен на месте древней Кулии или Коладвипы. По причине того, что Всевышний простил там тех, кто был повинен в оскорблении вайшнавов, это место стало известно как «земля всепрощения» (апарадха-бханджанера патх). Хотя Девананда Пандит, вне сомнений, обладал глубочайшей ученостью и чистотой характера, занимал высокое общественное положение, а также был известен как необычайно убедительный проповедник «Шримад-Бхагаватам», однако при этом он пришел к пагубному для себя мнению, что книга «Бхагавата» отлична от преданного Бога, которого также называют бхагаватой. Это привело к тому, что он нанес оскорбление стопам Шриваса Пандита, и поэтому Сам Всевышний пришел однажды в гневном настроении в то место, где Девананда давал объяснения «Шримад-Бхагаватам», и строго осудил его, сказав, что все его изучение «Бхагаватам» полностью бесполезно. Однако в настоящее время корыстные чтецы «Шримад-Бхагаватам», которые всегда оскорбительно высказываются о вайшнавах, не могут удостоиться такой милости Всевышнего в форме Его наказания.

(продолжение следует)

Автор неизвестен
Переводчик: Вриндаван Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 
  

English

The Supreme Lord Shri Krishna-Chaitanya
(part 8)

Journal The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 8, Vol. XXVI, January 1929)

 

SARBABHAUMA Bhattacharya having made an attempt to bring about an interview of Maharaj Prataparudra with the Supreme Lord He peremptorily refused to entertain the proposal on the ground that it is contrary to the injunction of the shastras for a sannyasi to look upon the face of worldly people. The Lord in the role of a sannyasi adopted this line of conduct in order to teach the duty of a sannyasi by His own practice. Rai Ramananda came to the Lord at Puri at this time giving up his office in the service of the King. The attitude of the Lord towards the King underwent a change when Rai Ramananda narrated to Him the good qualities of Prataparudra befitting a Vaishnava.

The Supreme Lord betook Himself to Alalnath during the period of anabasur when no one is permitted to have a sight of Sri Jagannathdeva. On His return to Puri from Alalnath the Lord joined Advaita and the other devotees who arrived from Gauda (Bengal). Prataparudra arranged residence and maha-prasad for the Gaudiya devotees. In the evening a great congregational kirtan was chanted in the Temple of Sri Jagannathdeva by dividing the Vaishnavas into four separate parties corresponding to the four traditional communities (sampradaya).

The devotees led by Nityananda communicated to the Supreme Lord the great anxiety experienced by Prataparudra for having a sight of the Lord. Lord Nityananda deemed it advisable for the consolation of the King to send him a piece of cloth that had been worn by the Supreme Lord as outer covering. Thereafter as the result of the eagerness of Ramananda the Supreme Lord embraced the King’s son who was allowed to approach His person and whom the Lord took to be Krishna. By the touch of his son who was inbubed with the divine love the King was enabled to obtain the mercy of the Lord and love for Krishna. On the eve of the Car Festival the Supreme Lord in the company of His devotees manifested the lila of cleansing the Gundicha. In the midst of the function one of the devotees from Gauda having drunk the water touched by the feet of the Lord He made Swarup Damodar the head of the Gaudiyas to turn him out of the Gundicha in order to make it known to all persons as World Teacher that it was an offence in respect of Divine service for a jiva to allow his feet to be washed inside the Temple of God.

The Supreme Lord with His devotees next witnessed the Festivity of Juvenation of Sri Jagannath. As the Lord was engaged in watching the ceremony of Pandu-Vijaya of Sri Jagannath (leaving the Temple preparatory to mounting the Car) He was very much pleased towards Prataparudra on finding the King in the act of performing the humble service of sweeping with a golden broom the pathway over which the cars were to pass. Then Sri Gaursundar formed the party of kirtan organized in seven groups and danced in their midst in front of the Car as they chanted the kirtan manifesting His Divine powers. When the kirtan was concluded as the Lord was resting in a fit of love in the Balagundi Gardens Prataparudra attired as a Vaishnava applied himself to tending the feet of the Lord. On hearing from the King’s mouth certain. Shlokas from the Bhagabat that were in keeping with the occasion the Supreme Lord clasped him in His embrace. The Lord had been softened towards the King by noticing his zealous service of the Vaishnavas and thereafter regarding him no longer as a worldly minded person but as a servant of the Vaishnavas vouchsafed to best His mercy on him.

As Sri Jagannathdeva took up His station at Sundrachal the transcendental activities of Brindaban manifested themselves to the Supreme Lord. During the festivity of the Nine Nights the Lord stayed in the Jagannath-ballava Gardens and after He had witnessed the Hera Panchami lila on the fifth day therein sued a prolonged confidential discussion between the Lord. Sribash Pandit and Sri Swarup Damodar regarding the nature of Lakshmi and the milk maids respectively. At the conclusion of the kirtan and other devotional activities in connection with the return of the Cars the Supreme Lord commanded Satyaraj Khan and Ramananda Basu of Kulingram to bring with them every year a supply of silken ropes for the Cars.

On the conclusion of the Car Festival Sri Advaita Prabhu worshipped the Supreme Lord with offering of flowers and tulasi by the mantra ‘Whoever Thou art, Thou art He’. After this on the invitation of Advaita the Lord dined at his place. On the Nandotsab day the Lord with His associates dressed as cowherds indulged in various rejoicings. On the Bejoyadasami day He decked out His devotees in the garb of the army of monkeys while He Himself in the mood of Hanuman gave vent to His great joy. Having witnessed all the other festivals the Lord commanded those devotees who had come from Gauda to return thither. He also despatched Lord Nityananda to Gauda-desa with a party of Vaishnavas consisting of Ramdas, Das Gadadhar and several others. The Lord commanded Advaita to bestow on all persons down to chandalas devotion to Krishna and told Nityananda to preach the message of Divine Love in the country of Gauda without let or hindrance. He then sent clothing etc. which had been offered to Jagannath and many humble greetings per Srivash Pandit to His mother Sri Sachi Devi. He then took his leave of Sri Raghaba Pandit, Sri Vasudevadatta Thakur, the devotees of Kulingram and all the Vaishnavas by expatiating on the many good qualities of all.

In reply to the questions of Ramananda and Satyaraj the Supreme Lord laid it down as the function of householder Vaishnavas the duty of serving those Vaishnavas who were well established in chanting the pure Name. Sri Gaursundar thereafter declared the greatness of the Vaishnavas of Khanda and settled their form of service, commanded Sarbabhauma and Vidyavachaspati to worship Brahman in his watery and wooden forms and after explaining the nature of Murarigupta’s devotion to Sri Ramchandra established the conclusion, in conformity with the prayer of Sri Vasudevadatta Thakur which was wholly worthy of a Vaishnava, that Krishna possessed the power of delivering the world with ease.

At the time when the Lord was taking His meal at the house of Sarbabhauma a certain perversion of judgment having manifested itself in Sarbabhauma’s son-in-law. Amogh he was attacked with cholera the following morning. The Lord mercifully freed him from the malady and imparted to him attachment for the Name of Krishna.

Sri Advaita and the other Gaudiya devotees were helped by Sivananda Sen to come up to Nilachal in the third year for having a sight of the Supreme Lord. A devoted dog accompanied them on this occasion. The dog disappeared after it had seen the feet of the Lord and honoured the remainder of His tasted food. On this occasion also the Supreme Lord displayed the activities of dancing in front of the car of Jagannath and sweeping the Gundicha. He manifested the lila of the cow-herds on the eighth day of the dark fortnight, the birth-day of Sri Krishna. In answer to the questions of Satyaraj and other devotees of Kulingram the Lord declared that one who chanted the Name of Hari at intervals is a Vaishnava, one who continuously chanted the Holy Name was a Vaishnava of a superior order and the best of Vaishnavas was one the sight of whom made the Name of Hari manifest Itself on the lips of beholders.

After the devotees had left the Supreme Lord announced His definite resolve to proceed to Brindaban and He set out on the journey on the Bejoya Dasami day. Ramananda Rai accompanied the Lord up to Bhadrak. Gadadhar Pandit preferred to follow the Lord in violation of the rules of asceticism which require that an ascetic who has once taken the vow of residing in the holy tirtha which happens to be the Abode of the Divinity must not give up the service of continuous and zealous residence in the tirtha. The Supreme Lord by a threat of His displeasure sent Pandit Goswami back to Sri Purushottam from Katak in the company of Sarbabhauma and parted from Ramananda at Bhadrak. Subsequently on reaching the frontiers of the country of Odra He made His way by boat to Panihati escorted by a Mahammedan officer. From Panihati where the Lord put up at the house of Raghaba Pandit He made His way to the home of Sribash at Kumarhatta and from there He went to Sivananda’s which was not far from the place and thence to the house of Vachaspati at Vidyanagar from where He came secretly to the village of Kuliya where He procured the absolution of the offences of Devananda Pandit and Chapal Gopal at the feet of Sribash Pandit.

The modern town of Nabadwip occupies the site of the old Kuliya or Koladwip. For the reason that the Supreme Lord obtained at this place the pardon of those persons guilty of offence against a Vaishnava the locality has ever borne the famous appellation of ‘the place of absolution of offense’ (aparadha-bhanjanera path). Although Devananda Pandit undoubtedly possessed the greatest scholarship, high social position and purity of character and although he was famous as an extraordinarily convincing expounder of the Bhagabat he happened to harbour the pernicious notion that the book Bhagabat was different from the devotee of God who is also called bhagabat. This led him to offend at the feet of Sribash Pandit and it was for this that one day the Supreme Lord Himself in great anger appeared at the place where Devananda was at the time engaged in expounding the Bhagabat and severely censured him declaring that his reading of the Bhagabat was absolutely useless. At the present day mercinary readers of Bhagabat who appear to be always bent upon offending against the Vaishnavas are unworthy of obtaining the reward of the mercy of the Supreme Lord’s punishment.

(to be continued)

The author is unknown

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования