«Единственный». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 17 апреля 1983 года. Навадвипа Дхама, Индия | “The One.” Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj. 17 April 1983. Navadwip Dham, India


Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж 

Единственный

Шрила Гуру Махарадж кратко рассказывает
о ранних годах жизни Шрилы Нароттама Даса Тхакура.

(17 апреля 1983 года. Навадвипа Дхама, Индия)

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/edinstvennyy.html

 

Ученик: Не могли бы вы рассказать нам о жизни Нароттама Даса Тхакура?

Шрила Шридхар Махарадж: Да. Когда Махапрабху отправился в Рамакели по пути во Вриндаван после принятия санньясы, то на берегу реки Он стал призывать имя: «Нароттам! Нароттам! Нароттам!» Спутники из Его окружения не могли понять, почему Он произносит здесь имя Нароттама. На другом берегу реки, которая называется Падма, жила семья крупного каястха заминдара в городе, известном под названием Кетури. Падма — большой приток Ганги [в этом месте], а малый носит название Бхагиратхи Ганга. На другой стороне Падмы расположен Кетури, где и жила семья крупного заминдара. Нароттам был сыном в этой семье каястх, семье крупного заминдара, который был практически маленьким царем в тех местах.

Нароттам естественным образом испытывал склонность к Махапрабху, Радхе-Кришне и Вриндавану. Он не был женат. Впоследствии он обрел друга в Шринивасе Ачарье, а позже в Шьямананде Прабху. Говорится, что в юности он пришел в Навадвипа-дхаму и вместе со Шринивасом практически положил начало паломничеству [в этой святой дхаме], обойдя различные места Навадвипы. До этого Нитьянанда Прабху показывал Дживе Госвами разные части Навадвипы. Во второй раз Ишан, старый слуга дома Махапрабху, показал Нароттаму и Шринивасу места игр Махапрабху на девяти островах [Навадвипы].

Когда Нароттам вырос, то полностью посвятил себя подобной жизни. Затем он встретил Шьямананду и отправился во Вриндаван. Он жил там некоторое время, пытаясь изо всех сил получить посвящение от Локанатха Госвами.

Дом Локанатха Госвами находился в округе Джессор Бенгалии. Локанатх Госвами пришел во Вриндаван и вел там жизнь санньяси. Его особенность была такова: он не любил общаться с кем бы то ни было. Он не общался с людьми, поскольку опасался, что разговоры с людьми нарушат непрерывное памятование о Кришне. Поэтому он ни с кем не общался — настолько, что даже не держал запаса воды. Почему? Поскольку, если бы пришел гость и попросил воды, он не смог бы ему отказать: «Я не могу не дать ему воды для питья». Поэтому его сосуд для воды всегда был пуст. Столь строгим образом он продолжал вести свою жизнь в преданности [Кришне] без каких-либо перерывов. И он не хотел никого принимать в качестве ученика. Он был полон решимости: «Я ни с кем не буду общаться».

Но Нароттам Тхакур, так или иначе, решил, что он должен получить посвящение от этого благородного человека, от этой великой души. Нароттам знал, что Локанатх Госвами дал обет не принимать учеников. Шринивас Ачарья был инициирован Гопалом Бхаттой, Шьямананда был инициирован Дживой Госвами. У этого также есть своя история. А Нароттам Тхакур был склонен к Локанатху Госвами. Но как получить посвящение? Он попытался выяснить, куда рано утром отправляется Локанатх Госвами, чтобы испражняться. Он обнаружил это место и начал каждый день тщательно его вычищать. Через несколько дней это привлекло внимание Локанатха Госвами: «Кто очищает это место? Каждое утро я прихожу сюда, но кто узнал об этом? Кто приходит и убирается здесь?»

Наконец он встретил там Нароттама. «Почему ты делаешь это без моего позволения?» Нароттам упал, плача у его ног: «Я хочу твоих благословений, твоей милости. Без них моя жизнь тщетна. Пожалуйста, будь добр ко мне. Я несчастный человек, что пришел сюда из Бенгалии. Ты должен быть удовлетворен мной». Так Локанатх Госвами был побежден. В конце концов он дал посвящение одному-единственному человеку — Нароттаму. Нароттам Тхакур впоследствии наполнил всю северную Бенгалию [сознанием Кришны]. Весь Манипур перешел под его контроль, был затоплен его милостью. Он раздавал посвящения направо и налево по всей северной Индии, особенно в восточном Ассаме и Манипуре. Весь Манипур, включая царя Манипура, все они стали учениками Нароттама Тхакура.

Похожая ситуация: Гауракишор Дас Госвами не имел учеников. Говорят, что наш Гуру Махарадж [Шрила Сарасвати Тхакур] был единственным его учеником. Но сам Гуру Махарадж [широко] проповедовал и дал посвящения многим тысячам.

Прослушать: https://harekrishna.ru/2014/02/14654-zhizn-i-posvyashenie-shrily-narottama-dasa-thakura#main



English

Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj 

The One

Śrīla Guru Mahārāj summarises
the early life of Śrīla Narottam Dās Ṭhākur.

(17 April 1983. Navadwip Dhama, India)

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/the-one/

 

Student: Can you tell us something about the life of Narottam Dās Ṭhākur?

Śrīla Śrīdhar Mahārāj: Yes. When Mahāprabhu went to Rāmakeli after taking sannyās on His way to Vṛndāvan, it is told that on the bank of a river He called out to the opposite bank, “Narottam! Narottam! Narottam!” His party could not understand why He was taking the name ‘Narottam’ there. On the other side of that river, the Padmā, was the family a big kayastha zamindar in a town known as Keturi. The Padmā is the large branch of the Ganges; the small branch is this Bhāgirathī Gaṅgā. And just on the other side of the Padmā there was Keturi, a town where there was a big zamindar family. Narottam was a son in that kayastha family, a big zamindar family, that of a small king there.

Narottam was brought up and was naturally inclined towards Mahāprabhu, Rādhā-Govinda, and Vṛndāvan, all these things. He did not marry. From a young age, he was given to this side, and gradually he found a friend in Śrīnivās Āchārya and later in Śyāmānanda Prabhu. In his young age, it is told that he came to see Nabadwīp Dhām and with Śrīnivās began practically the circumambulation of different parts of Nabadwīp Dhām. Before this, Jīva Goswāmī was shown the different parts of Nabadwīp Dhām by Nityānanda Prabhu, but the second attempt we find here that Īśān, the old servant in Mahāprabhu’s house, showed Narottam and Śrīnivās the places of the Pastimes of Mahāprabhu on the nine islands.

As Narottam grew up, he came to such life exclusively and then he met Śyāmānanda Prabhu and went to Vṛndāvan. He lived there for some time and tried hard to get initiation from Lokanāth Goswāmī.

Lokanāth Goswāmī’s original house was in the Jessore district of Bengal. He went to Vṛndāvan and lived the life of a sannyāsī there. His speciality was this that he did not like to mix with anybody. His apprehension was that talking with a man would break his continuous memory of Kṛṣṇa. So, he did not like to meet with anyone, so much so that he did not even store any water with him: neither a glass nor any scanty water. Why? If any guest were to come and ask for some water, he could not deny them: “I won’t give you any drinking water.” So, his water pots were always empty. In such a strict way, he used to keep up his continuous devotional life without any gap. And he did not like to accept anyone as his disciple. He was determined, “I will not mix with anybody.”

Narottam Ṭhākur, however, found that he must have his initiation from this noble man, this great soul. Narottam knew that Lokanāth had already almost promised that he won’t accept any disciples. Śrīnivās Āchārya received initiation from Gopāl Bhaṭṭa, and Śyāmānanda received initiation Jīva Goswāmī. There is also a story behind that. Narottam’s inclination was towards Lokanāth Goswāmī. But how could he get that? He tried to find out where in the early morning Lokanāth went to pass stool. He detected the place and then began to cleanse it in a fine way each day. After a few days, this caught the attention of Lokanāth Goswāmī: “Who is cleansing this place? I come to pass stools in this place, but who knows it? Who is coming and cleaning this place?”

Then, one day he caught Narottam: “Why have you come to do this without my permission?” Narottam fell flat, crying at his feet: “I want your blessings, your grace. Without that, my life is useless. You please be kind to me. I am a wretched man who has come from Bengal. You must be pleased with me.” In this way, Lokanāth Goswāmī was defeated, and at last he gave initiation to that single person Narottam. Narottam Ṭhākur in his turn came, and we are told that he inundated the whole of Northern Bengal. The whole of Maṇipur came under his control, under his grace. He gave initiation right and left throughout Northern India, and especially Eastern Assam and Maṇipur. Maṇipur wholesale, including the king of Maṇipur, all came to be disciples of Narottam Ṭhākur.

Similarly, Gaura Kiśor Dās Goswāmī had no disciples; we our told that our Guru Mahārāj is the single one. But Guru Mahārāj himself preached and gave it to many, many thousands.

Listen: https://harekrishna.ru/2014/02/14654-zhizn-i-posvyashenie-shrily-narottama-dasa-thakura#main





←  «День ухода Нароттама Даса Тхакура». Шрила Б. П. Джанардан Махарадж и Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 11 октября 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург ·• Архив новостей •· “Narottam Das Thakur wrote many songs for the fallen souls.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 27 October 1991. Nabadwipa Dhama, India →
Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж 

Единственный

Шрила Гуру Махарадж кратко рассказывает
о ранних годах жизни Шрилы Нароттама Даса Тхакура.

(17 апреля 1983 года. Навадвипа Дхама, Индия)

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/edinstvennyy.html

 

Ученик: Не могли бы вы рассказать нам о жизни Нароттама Даса Тхакура?

Шрила Шридхар Махарадж: Да. Когда Махапрабху отправился в Рамакели по пути во Вриндаван после принятия санньясы, то на берегу реки Он стал призывать имя: «Нароттам! Нароттам! Нароттам!» Спутники из Его окружения не могли понять, почему Он произносит здесь имя Нароттама. На другом берегу реки, которая называется Падма, жила семья крупного каястха заминдара в городе, известном под названием Кетури. Падма — большой приток Ганги [в этом месте], а малый носит название Бхагиратхи Ганга. На другой стороне Падмы расположен Кетури, где и жила семья крупного заминдара. Нароттам был сыном в этой семье каястх, семье крупного заминдара, который был практически маленьким царем в тех местах.

Нароттам естественным образом испытывал склонность к Махапрабху, Радхе-Кришне и Вриндавану. Он не был женат. Впоследствии он обрел друга в Шринивасе Ачарье, а позже в Шьямананде Прабху. Говорится, что в юности он пришел в Навадвипа-дхаму и вместе со Шринивасом практически положил начало паломничеству [в этой святой дхаме], обойдя различные места Навадвипы. До этого Нитьянанда Прабху показывал Дживе Госвами разные части Навадвипы. Во второй раз Ишан, старый слуга дома Махапрабху, показал Нароттаму и Шринивасу места игр Махапрабху на девяти островах [Навадвипы].

Когда Нароттам вырос, то полностью посвятил себя подобной жизни. Затем он встретил Шьямананду и отправился во Вриндаван. Он жил там некоторое время, пытаясь изо всех сил получить посвящение от Локанатха Госвами.

Дом Локанатха Госвами находился в округе Джессор Бенгалии. Локанатх Госвами пришел во Вриндаван и вел там жизнь санньяси. Его особенность была такова: он не любил общаться с кем бы то ни было. Он не общался с людьми, поскольку опасался, что разговоры с людьми нарушат непрерывное памятование о Кришне. Поэтому он ни с кем не общался — настолько, что даже не держал запаса воды. Почему? Поскольку, если бы пришел гость и попросил воды, он не смог бы ему отказать: «Я не могу не дать ему воды для питья». Поэтому его сосуд для воды всегда был пуст. Столь строгим образом он продолжал вести свою жизнь в преданности [Кришне] без каких-либо перерывов. И он не хотел никого принимать в качестве ученика. Он был полон решимости: «Я ни с кем не буду общаться».

Но Нароттам Тхакур, так или иначе, решил, что он должен получить посвящение от этого благородного человека, от этой великой души. Нароттам знал, что Локанатх Госвами дал обет не принимать учеников. Шринивас Ачарья был инициирован Гопалом Бхаттой, Шьямананда был инициирован Дживой Госвами. У этого также есть своя история. А Нароттам Тхакур был склонен к Локанатху Госвами. Но как получить посвящение? Он попытался выяснить, куда рано утром отправляется Локанатх Госвами, чтобы испражняться. Он обнаружил это место и начал каждый день тщательно его вычищать. Через несколько дней это привлекло внимание Локанатха Госвами: «Кто очищает это место? Каждое утро я прихожу сюда, но кто узнал об этом? Кто приходит и убирается здесь?»

Наконец он встретил там Нароттама. «Почему ты делаешь это без моего позволения?» Нароттам упал, плача у его ног: «Я хочу твоих благословений, твоей милости. Без них моя жизнь тщетна. Пожалуйста, будь добр ко мне. Я несчастный человек, что пришел сюда из Бенгалии. Ты должен быть удовлетворен мной». Так Локанатх Госвами был побежден. В конце концов он дал посвящение одному-единственному человеку — Нароттаму. Нароттам Тхакур впоследствии наполнил всю северную Бенгалию [сознанием Кришны]. Весь Манипур перешел под его контроль, был затоплен его милостью. Он раздавал посвящения направо и налево по всей северной Индии, особенно в восточном Ассаме и Манипуре. Весь Манипур, включая царя Манипура, все они стали учениками Нароттама Тхакура.

Похожая ситуация: Гауракишор Дас Госвами не имел учеников. Говорят, что наш Гуру Махарадж [Шрила Сарасвати Тхакур] был единственным его учеником. Но сам Гуру Махарадж [широко] проповедовал и дал посвящения многим тысячам.

Прослушать: https://harekrishna.ru/2014/02/14654-zhizn-i-posvyashenie-shrily-narottama-dasa-thakura#main



English

Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj 

The One

Śrīla Guru Mahārāj summarises
the early life of Śrīla Narottam Dās Ṭhākur.

(17 April 1983. Navadwip Dhama, India)

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/the-one/

 

Student: Can you tell us something about the life of Narottam Dās Ṭhākur?

Śrīla Śrīdhar Mahārāj: Yes. When Mahāprabhu went to Rāmakeli after taking sannyās on His way to Vṛndāvan, it is told that on the bank of a river He called out to the opposite bank, “Narottam! Narottam! Narottam!” His party could not understand why He was taking the name ‘Narottam’ there. On the other side of that river, the Padmā, was the family a big kayastha zamindar in a town known as Keturi. The Padmā is the large branch of the Ganges; the small branch is this Bhāgirathī Gaṅgā. And just on the other side of the Padmā there was Keturi, a town where there was a big zamindar family. Narottam was a son in that kayastha family, a big zamindar family, that of a small king there.

Narottam was brought up and was naturally inclined towards Mahāprabhu, Rādhā-Govinda, and Vṛndāvan, all these things. He did not marry. From a young age, he was given to this side, and gradually he found a friend in Śrīnivās Āchārya and later in Śyāmānanda Prabhu. In his young age, it is told that he came to see Nabadwīp Dhām and with Śrīnivās began practically the circumambulation of different parts of Nabadwīp Dhām. Before this, Jīva Goswāmī was shown the different parts of Nabadwīp Dhām by Nityānanda Prabhu, but the second attempt we find here that Īśān, the old servant in Mahāprabhu’s house, showed Narottam and Śrīnivās the places of the Pastimes of Mahāprabhu on the nine islands.

As Narottam grew up, he came to such life exclusively and then he met Śyāmānanda Prabhu and went to Vṛndāvan. He lived there for some time and tried hard to get initiation from Lokanāth Goswāmī.

Lokanāth Goswāmī’s original house was in the Jessore district of Bengal. He went to Vṛndāvan and lived the life of a sannyāsī there. His speciality was this that he did not like to mix with anybody. His apprehension was that talking with a man would break his continuous memory of Kṛṣṇa. So, he did not like to meet with anyone, so much so that he did not even store any water with him: neither a glass nor any scanty water. Why? If any guest were to come and ask for some water, he could not deny them: “I won’t give you any drinking water.” So, his water pots were always empty. In such a strict way, he used to keep up his continuous devotional life without any gap. And he did not like to accept anyone as his disciple. He was determined, “I will not mix with anybody.”

Narottam Ṭhākur, however, found that he must have his initiation from this noble man, this great soul. Narottam knew that Lokanāth had already almost promised that he won’t accept any disciples. Śrīnivās Āchārya received initiation from Gopāl Bhaṭṭa, and Śyāmānanda received initiation Jīva Goswāmī. There is also a story behind that. Narottam’s inclination was towards Lokanāth Goswāmī. But how could he get that? He tried to find out where in the early morning Lokanāth went to pass stool. He detected the place and then began to cleanse it in a fine way each day. After a few days, this caught the attention of Lokanāth Goswāmī: “Who is cleansing this place? I come to pass stools in this place, but who knows it? Who is coming and cleaning this place?”

Then, one day he caught Narottam: “Why have you come to do this without my permission?” Narottam fell flat, crying at his feet: “I want your blessings, your grace. Without that, my life is useless. You please be kind to me. I am a wretched man who has come from Bengal. You must be pleased with me.” In this way, Lokanāth Goswāmī was defeated, and at last he gave initiation to that single person Narottam. Narottam Ṭhākur in his turn came, and we are told that he inundated the whole of Northern Bengal. The whole of Maṇipur came under his control, under his grace. He gave initiation right and left throughout Northern India, and especially Eastern Assam and Maṇipur. Maṇipur wholesale, including the king of Maṇipur, all came to be disciples of Narottam Ṭhākur.

Similarly, Gaura Kiśor Dās Goswāmī had no disciples; we our told that our Guru Mahārāj is the single one. But Guru Mahārāj himself preached and gave it to many, many thousands.

Listen: https://harekrishna.ru/2014/02/14654-zhizn-i-posvyashenie-shrily-narottama-dasa-thakura#main


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация
Пожертвования