«Дух и материя. Мир безграничного сознания». Шрила Б. Б. Авадхут Махарадж. 12 декабря 2004 года


Russian

Есть история об одном муни, мудреце, описанная в Пуранах. Однажды этот муни попал на Брахмалоку, высшую планету бытия, обитель Господа Брахмы. В то время четырехглавый Брахма наслаждался танцами апсар, небесных танцовщиц, поэтому не мог тотчас принять мудреца. Когда танцовщица закончила свой танец, Брахма обратился к муни: «Дорогой йог, чем я могу тебе помочь?» Муни-риши ответил: «Теперь ты не можешь мне помочь, так как в моем мире прошло несколько миллионов лет. Мне уже не о чем больше просить тебя. Те, для кого я хотел что-то сделать, уже не существуют».

Таким образом, первое, что мы должны понять, — то, что материальный мир безграничен. Но парадокс материального мира со множеством вселенных, который описывают Веды, состоит в том, что ¼ реальности — это всегда материя, а ¾ — это дух.

Все состоит из сознания. Материя — это тоже сознание, только низшего порядка. Сознание низшего порядка составляет примерно 25% Реальности.

Существует великое множество различных идей и теорий, но чему мы действительно можем верить? Наше существо устроено таким образом, что мы желаем получить некое чудесное лекарство, которое исцелит нас от всего. Это самое простое решение всех вопросов. Современная медицина злоупотребляет этой человеческой слабостью, его ленью и верой во что-то сверхъестественное. Но когда мы говорим о духовном, то понимаем, что ничто материальное не может дать духовное. Один из великих философов пишет: «В современном обществе ученые для того, чтобы нечто изучить, должны это убить». Но убив кого-то, невозможно понять самой сущности, то, ради чего этот кто-то жил, каковы были его идеалы. Поэтому метод убийства, которым пользуются современные материалисты, абсолютно не работает. Однако Веды говорят о том, что существует иной метод, нисходящий. Мы с помощью своих микроскопов и других инструментов никогда не сможем увидеть душу. Сказано же, что душа есть в каждом существе. И с помощью никакого микроскопа невозможно увидеть душу.

(продолжение следует)

Редакторы: Лила Сундари Деви Даси,
Традиш Дас



Finnish

Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj

Henki ja materia.
Rajattoman tietoisuuden maailma

(12. joulukuuta 2004)


Puranoissa on tarina yhdestä munista, tietäjästä, viisaasta. Eräänä päivänä hän saapui Brahmalokaan, olemassaolon korkeimmalle planeetalle, Brahman asuinpaikkaan. Tuolloin nelipäinen Brahma nautti apsarojen, taivaallisten tanssijoiden tanssista, siksi hän ei voinut heti ottaa tietäjää vastaan. Kun tanssija oli lopettanut tanssinsa, Brahma puhutteli munia: ”Rakas yogi, kuinka voin auttaa sinua?” Muni-rishi vastasi: ”Nyt et voi enää auttaa minua, koska maailmassani on kulunut useita miljoonia vuosia. Minulla ei ole muuta pyydettävää. Niitä, joille halusin tehdä jotain, ei ole enää olemassa”.

Tällä tavalla ensimmäinen asia, joka meidän on ymmärrettävä, on se, että materiaalinen maailma on rajaton. Mutta Vedojen kuvaama materiaalisen maailman paradoksi monine universumeineen on se, että ¼ todellisuudesta on aina — materia, ja ¾ todellisuudesta — henki.

Kaikki koostuu tietoisuudesta. Materia, aine on myös tietoisuutta, mutta alempaa luokkaa. Alemman tason tietoisuus muodostaa noin 25% Todellisuudesta.

On niin paljon erilaisia ideoita ja teorioita, mutta mihin voimme todella uskoa? Olemuksemme on järjestetty siten, että haluamme saada jonkin ihmelääkkeen, joka parantaa meidät kaikesta. Tämä on yksinkertaisin ratkaisu kaikkiin kysymyksiin. Nykyaikainen lääketiede käyttää väärin tätä inhimillistä heikkoutta, hänen laiskuuttaan ja uskoa johonkin yliluonnolliseen. Mutta kun puhumme henkisestä, ymmärrämme, ettei mikään aineellinen voi antaa henkistä. Eräs suurista filosofeista kirjoittaa: ”Nyky-yhteiskunnassa tiedemiesten on tapettava jotain voidakseen tutkia sitä”. Mutta tappamalla jonkun on mahdotonta ymmärtää olemusta, mitä varten tämä eli, mitkä olivat hänen ihanteensa. Siksi nykyajan materialistien käyttämä tappamismenetelmä ei toimi lainkaan. Vedojen mukaan on kuitenkin olemassa toinenkin menetelmä, ylhäältä alas laskeutuva. Emme voi koskaan nähdä sielua mikroskooppiemme ja muiden instrumenttiemme avulla. On sanottu, että jokaisessa olennossa on sielu. Ja mikroskoopin avulla on mahdotonta nähdä sielua.

Translated by L. W.




←  День явления Лалиты Деви и Шримати Радхарани. 23 сентября 2012 года. Харьков, Украина ·• Архив новостей •· «Волна сознания Кришны». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 1996 год. Москва. Первый приезд в Россию →

Russian

Есть история об одном муни, мудреце, описанная в Пуранах. Однажды этот муни попал на Брахмалоку, высшую планету бытия, обитель Господа Брахмы. В то время четырехглавый Брахма наслаждался танцами апсар, небесных танцовщиц, поэтому не мог тотчас принять мудреца. Когда танцовщица закончила свой танец, Брахма обратился к муни: «Дорогой йог, чем я могу тебе помочь?» Муни-риши ответил: «Теперь ты не можешь мне помочь, так как в моем мире прошло несколько миллионов лет. Мне уже не о чем больше просить тебя. Те, для кого я хотел что-то сделать, уже не существуют».

Таким образом, первое, что мы должны понять, — то, что материальный мир безграничен. Но парадокс материального мира со множеством вселенных, который описывают Веды, состоит в том, что ¼ реальности — это всегда материя, а ¾ — это дух.

Все состоит из сознания. Материя — это тоже сознание, только низшего порядка. Сознание низшего порядка составляет примерно 25% Реальности.

Существует великое множество различных идей и теорий, но чему мы действительно можем верить? Наше существо устроено таким образом, что мы желаем получить некое чудесное лекарство, которое исцелит нас от всего. Это самое простое решение всех вопросов. Современная медицина злоупотребляет этой человеческой слабостью, его ленью и верой во что-то сверхъестественное. Но когда мы говорим о духовном, то понимаем, что ничто материальное не может дать духовное. Один из великих философов пишет: «В современном обществе ученые для того, чтобы нечто изучить, должны это убить». Но убив кого-то, невозможно понять самой сущности, то, ради чего этот кто-то жил, каковы были его идеалы. Поэтому метод убийства, которым пользуются современные материалисты, абсолютно не работает. Однако Веды говорят о том, что существует иной метод, нисходящий. Мы с помощью своих микроскопов и других инструментов никогда не сможем увидеть душу. Сказано же, что душа есть в каждом существе. И с помощью никакого микроскопа невозможно увидеть душу.

(продолжение следует)

Редакторы: Лила Сундари Деви Даси,
Традиш Дас



Finnish

Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj

Henki ja materia.
Rajattoman tietoisuuden maailma

(12. joulukuuta 2004)


Puranoissa on tarina yhdestä munista, tietäjästä, viisaasta. Eräänä päivänä hän saapui Brahmalokaan, olemassaolon korkeimmalle planeetalle, Brahman asuinpaikkaan. Tuolloin nelipäinen Brahma nautti apsarojen, taivaallisten tanssijoiden tanssista, siksi hän ei voinut heti ottaa tietäjää vastaan. Kun tanssija oli lopettanut tanssinsa, Brahma puhutteli munia: ”Rakas yogi, kuinka voin auttaa sinua?” Muni-rishi vastasi: ”Nyt et voi enää auttaa minua, koska maailmassani on kulunut useita miljoonia vuosia. Minulla ei ole muuta pyydettävää. Niitä, joille halusin tehdä jotain, ei ole enää olemassa”.

Tällä tavalla ensimmäinen asia, joka meidän on ymmärrettävä, on se, että materiaalinen maailma on rajaton. Mutta Vedojen kuvaama materiaalisen maailman paradoksi monine universumeineen on se, että ¼ todellisuudesta on aina — materia, ja ¾ todellisuudesta — henki.

Kaikki koostuu tietoisuudesta. Materia, aine on myös tietoisuutta, mutta alempaa luokkaa. Alemman tason tietoisuus muodostaa noin 25% Todellisuudesta.

On niin paljon erilaisia ideoita ja teorioita, mutta mihin voimme todella uskoa? Olemuksemme on järjestetty siten, että haluamme saada jonkin ihmelääkkeen, joka parantaa meidät kaikesta. Tämä on yksinkertaisin ratkaisu kaikkiin kysymyksiin. Nykyaikainen lääketiede käyttää väärin tätä inhimillistä heikkoutta, hänen laiskuuttaan ja uskoa johonkin yliluonnolliseen. Mutta kun puhumme henkisestä, ymmärrämme, ettei mikään aineellinen voi antaa henkistä. Eräs suurista filosofeista kirjoittaa: ”Nyky-yhteiskunnassa tiedemiesten on tapettava jotain voidakseen tutkia sitä”. Mutta tappamalla jonkun on mahdotonta ymmärtää olemusta, mitä varten tämä eli, mitkä olivat hänen ihanteensa. Siksi nykyajan materialistien käyttämä tappamismenetelmä ei toimi lainkaan. Vedojen mukaan on kuitenkin olemassa toinenkin menetelmä, ylhäältä alas laskeutuva. Emme voi koskaan nähdä sielua mikroskooppiemme ja muiden instrumenttiemme avulla. On sanottu, että jokaisessa olennossa on sielu. Ja mikroskoopin avulla on mahdotonta nähdä sielua.

Translated by L. W.


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация
Пожертвования