«Страж истины». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж кратко рассказывает о вкладе Шрилы Дживы Госвами | “Shelter from Misconception.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj summarises the contribution of Srila Jiva Goswami
Шрила Гурудев кратко рассказывает о вкладе Шрилы Дживы Госвами.
Сегодня мы празднуем явление Шрилы Дживы Госвами. Майявада, санкхьявада, буддхавада — он опроверг все и всяческие вады (-измы), существовавшие в его эпоху, и утвердил, посредством шат-сандарбх, ачинтья-бхедабхеда-сиддханту.
Весь свет, вся мощь, вся красота и все прекрасные идеи сознания Кришны — все это пришло к нам благодаря Шриле Дживе Госвами Прабху. Это наше богатство. Это богатство нашей жизни и богатство духовного мира. Никто не дал ничего, подобного дару Дживы Госвами.
Когда Баладев Видьябхушан попытался дебатировать с ачарьейшри-сампрадаи, лидером секты рамананди, то ему был брошен вызов: «У вас нет комментария к Веданте». В ответ на это Баладев Видьябхушан написал «Говинда-бхашью».
Ни Махапрабху, ни Джива Госвами не написали веданта-бхашью как таковую. Бхашья подразумевает объяснение и толкование. Бхашью дал Джива Госвами в шат-сандарбхах, включающих «Таттва-сандарбху», «Бхакти-сандарбху», «Прити-сандарбху», «Параматма-сандарбху», «Бхагават-сандарбху» и «Крама-сандарбху». Прочитав шат-сандарбхи, Баладев Видьябхушан написал пранама-мантру Дживе Госвами, с которой начинается «Говинда-бхашья»:
«Джива — величайший защитник нашей сампрадаи, оберегающий ее от всех невзгод. Я кланяюсь его лотосоподобным стопам».
Он показал истинное положение Кришны, который является Парамешварой (Всевышним), который есть сач-чид-ананда виграха (олицетворение вечности, сознания и радости), который есть анади
(безначальный), адир (первоначало), которого зовут Говиндой, и который является причиной всех причин. Джива Госвами Прабху разъяснил в этом мире то, что написано в «Брахма-самхите».
«Этими сладостными словами Шрила Джива Госвами Прабху явил Всевышнего, Кришну, сияние которого было скрыто зыбучими песками анализа, пылевой бурей ущербной логики и ямами теории тотальной иллюзии. Пусть он будет моим пристанищем» (Шрила Баладев Видьябхушан).
Śrīla Gurudev summarises the contribution of Śrīla Jīva Goswāmī.
Today is Śrīla Jīva Goswāmī’s appearance day. Māyāvād, saṅkhyāvād, buddhavād, he defeated every vād [ism] there was and established the achintya bhedābhed siddhānta [principle of inconceivable different and nondifference] through the Sat-sandarbhas.
All of the light, all of the strength, all of the beauty, and all of the beautiful conceptions of Kṛṣṇa consciousness have come through Śrīla Jīva Goswāmī Prabhu to us. That is our wealth. It is the wealth of our life and the wealth of the spiritual world. No one else has given what Jīva Goswāmī Prabhu gave.
When Baladev Vidyābhūṣaṇ went to defeat the āchārya of the Śrī sampradāya, under whom was the Rāmānandi section of Vaiṣṇavas, he was challenged, “You have no commentary of Vedānta.” In response to this, Baladev Vidyābhūṣaṇ wrote the Govinda-bhāṣya.
Neither Mahāprabhu nor Jīva Goswāmī composed a Vedānta-bhāṣya as such. Bhāṣya
means an explanation and interpretation. A bhāṣya
was given by Jīva Goswāmī through Sat-sandarbhas, made up of the Tattva-sandarbha, Bhakti-sandarbha, Prīti-sandarbha, Paramātma-sandarbha, Bhāgavat-sandarbha, and Krama-sandarbha. After reading the Sat-sandarbhas, Baladev Vidyābhūṣaṇ wrote a praṇāmmantra for Jīva Goswāmī to start the Govinda-bhāṣya:
yaḥ sāṅkhya-paṅkena kutarka-pāṁśunā
vivarta-gartena cha lupta-dīdhitim
śuddhaṁ vyadhād vāk-sudhayā maheśvaraṁ
kṛṣṇaṁ sa jīvaḥ prabhur astu me gatiḥ
“Jīva is the super-protector of our sampradāya
from all disturbances. I bow down to his lotus feet.”
He established Kṛṣṇa, who is the Parameśvara [the Supreme Lord], who is the sach-chid-ānanda vigraha [the embodiment of eternity, consciousness, and joy], who is anādi [beginningless], who is ādir
[the beginning], whose name is Govinda, and who is the cause of all causes. Jīva Goswāmī Prabhu established in this world what was written in Brahma-saṁhitā.
Reference
yaḥ sāṅkhya-paṅkena kutarka-pāṁśunā
vivarta-gartena cha lupta-dīdhitim
śuddhaṁ vyadhād vāk-sudhayā maheśvaraṁ
kṛṣṇaṁ sa jīvaḥ prabhur astu me gatiḥ
jīvaḥ prabhuḥ—Śrīla Jīva Goswāmī Prabhu; yaḥ—who; sudhayā—through the nectar; vāk—of his words; vyadhād—made; śuddham—clear; maheśvaram—the Supreme Lord; kṛṣṇam—Kṛṣṇa; [whose] dīdhitim—effulgence; lupta—had been hidden; paṅkena—by the quicksand; sāṅkhya—of calculation [sāṅkhya]; pāṁśunā—the dust storm; kutarka—of fallacious logic [nyāya]; cha—and; gartena—the ditch; vivarta—of illusionism [māyāvād]; saḥ astu—may he be; me—my; gatiḥ—shelter.
“With his nectarean teachings, Śrīla Jīva Goswāmī Prabhu revealed the Supreme Lord, Kṛṣṇa, whose effulgence had been hidden by the quicksand of calculation, the dust storm of fallacious logic, and the ditch of illusionism. May he be my shelter” (Śrīla Baladev Vidyābhūṣaṇ).
Шрила Гурудев кратко рассказывает о вкладе Шрилы Дживы Госвами.
Сегодня мы празднуем явление Шрилы Дживы Госвами. Майявада, санкхьявада, буддхавада — он опроверг все и всяческие вады (-измы), существовавшие в его эпоху, и утвердил, посредством шат-сандарбх, ачинтья-бхедабхеда-сиддханту.
Весь свет, вся мощь, вся красота и все прекрасные идеи сознания Кришны — все это пришло к нам благодаря Шриле Дживе Госвами Прабху. Это наше богатство. Это богатство нашей жизни и богатство духовного мира. Никто не дал ничего, подобного дару Дживы Госвами.
Когда Баладев Видьябхушан попытался дебатировать с ачарьейшри-сампрадаи, лидером секты рамананди, то ему был брошен вызов: «У вас нет комментария к Веданте». В ответ на это Баладев Видьябхушан написал «Говинда-бхашью».
Ни Махапрабху, ни Джива Госвами не написали веданта-бхашью как таковую. Бхашья подразумевает объяснение и толкование. Бхашью дал Джива Госвами в шат-сандарбхах, включающих «Таттва-сандарбху», «Бхакти-сандарбху», «Прити-сандарбху», «Параматма-сандарбху», «Бхагават-сандарбху» и «Крама-сандарбху». Прочитав шат-сандарбхи, Баладев Видьябхушан написал пранама-мантру Дживе Госвами, с которой начинается «Говинда-бхашья»:
«Джива — величайший защитник нашей сампрадаи, оберегающий ее от всех невзгод. Я кланяюсь его лотосоподобным стопам».
Он показал истинное положение Кришны, который является Парамешварой (Всевышним), который есть сач-чид-ананда виграха (олицетворение вечности, сознания и радости), который есть анади
(безначальный), адир (первоначало), которого зовут Говиндой, и который является причиной всех причин. Джива Госвами Прабху разъяснил в этом мире то, что написано в «Брахма-самхите».
«Этими сладостными словами Шрила Джива Госвами Прабху явил Всевышнего, Кришну, сияние которого было скрыто зыбучими песками анализа, пылевой бурей ущербной логики и ямами теории тотальной иллюзии. Пусть он будет моим пристанищем» (Шрила Баладев Видьябхушан).
Śrīla Gurudev summarises the contribution of Śrīla Jīva Goswāmī.
Today is Śrīla Jīva Goswāmī’s appearance day. Māyāvād, saṅkhyāvād, buddhavād, he defeated every vād [ism] there was and established the achintya bhedābhed siddhānta [principle of inconceivable different and nondifference] through the Sat-sandarbhas.
All of the light, all of the strength, all of the beauty, and all of the beautiful conceptions of Kṛṣṇa consciousness have come through Śrīla Jīva Goswāmī Prabhu to us. That is our wealth. It is the wealth of our life and the wealth of the spiritual world. No one else has given what Jīva Goswāmī Prabhu gave.
When Baladev Vidyābhūṣaṇ went to defeat the āchārya of the Śrī sampradāya, under whom was the Rāmānandi section of Vaiṣṇavas, he was challenged, “You have no commentary of Vedānta.” In response to this, Baladev Vidyābhūṣaṇ wrote the Govinda-bhāṣya.
Neither Mahāprabhu nor Jīva Goswāmī composed a Vedānta-bhāṣya as such. Bhāṣya
means an explanation and interpretation. A bhāṣya
was given by Jīva Goswāmī through Sat-sandarbhas, made up of the Tattva-sandarbha, Bhakti-sandarbha, Prīti-sandarbha, Paramātma-sandarbha, Bhāgavat-sandarbha, and Krama-sandarbha. After reading the Sat-sandarbhas, Baladev Vidyābhūṣaṇ wrote a praṇāmmantra for Jīva Goswāmī to start the Govinda-bhāṣya:
yaḥ sāṅkhya-paṅkena kutarka-pāṁśunā
vivarta-gartena cha lupta-dīdhitim
śuddhaṁ vyadhād vāk-sudhayā maheśvaraṁ
kṛṣṇaṁ sa jīvaḥ prabhur astu me gatiḥ
“Jīva is the super-protector of our sampradāya
from all disturbances. I bow down to his lotus feet.”
He established Kṛṣṇa, who is the Parameśvara [the Supreme Lord], who is the sach-chid-ānanda vigraha [the embodiment of eternity, consciousness, and joy], who is anādi [beginningless], who is ādir
[the beginning], whose name is Govinda, and who is the cause of all causes. Jīva Goswāmī Prabhu established in this world what was written in Brahma-saṁhitā.
Reference
yaḥ sāṅkhya-paṅkena kutarka-pāṁśunā
vivarta-gartena cha lupta-dīdhitim
śuddhaṁ vyadhād vāk-sudhayā maheśvaraṁ
kṛṣṇaṁ sa jīvaḥ prabhur astu me gatiḥ
jīvaḥ prabhuḥ—Śrīla Jīva Goswāmī Prabhu; yaḥ—who; sudhayā—through the nectar; vāk—of his words; vyadhād—made; śuddham—clear; maheśvaram—the Supreme Lord; kṛṣṇam—Kṛṣṇa; [whose] dīdhitim—effulgence; lupta—had been hidden; paṅkena—by the quicksand; sāṅkhya—of calculation [sāṅkhya]; pāṁśunā—the dust storm; kutarka—of fallacious logic [nyāya]; cha—and; gartena—the ditch; vivarta—of illusionism [māyāvād]; saḥ astu—may he be; me—my; gatiḥ—shelter.
“With his nectarean teachings, Śrīla Jīva Goswāmī Prabhu revealed the Supreme Lord, Kṛṣṇa, whose effulgence had been hidden by the quicksand of calculation, the dust storm of fallacious logic, and the ditch of illusionism. May he be my shelter” (Śrīla Baladev Vidyābhūṣaṇ).