«Шрипад Рамай Прабху Арчан Никетан». Шрила Б. С. Госвами Махарадж | “Sripad Ramai Prabhu Archan Niketan.” Srila B. S. Goswami Maharaj


Russian

Шрила Бхакти Судхир Госвами Махарадж 

Шрипад Рамай Прабху Арчан Никетан

 

кӣрти-ган̣а-мадхйе джӣвера кон бад̣а кӣрти?’
‘кр̣ш̣н̣а-бхакта балийа̄ йа̄н̇ха̄ра хайа кхйа̄ти’

Шри Чайтанья Махапрабху спросил Рамананду Рая: «Из всех славных дел какие являются самыми выдающимися?»

Рамананда Рай ответил: «Человек, которого считают преданным Шри Кришны, отмечен величайшим почетом и славой».

Правильно поклоняться тому, что достойно почитания, и восхвалять жизнь в преданности. Шрипад Рамай Прабху Арчан Никетан был в движении с самого начала, представляя Шрилу Гуру Махараджа и Шрилу Гурудева западному миру. В то время у нас были только фотографии [Божеств], но Рамай приехал с маленькими Божествами Радхи-Кришны и мурти Прабхупады. Он начал поклонение с первого дня, а затем начал поклоняться Гирираджу Говардхану, Радхе-Говинде и Махапрабху, Шри Шри Гуру-Гауранге Гандхарвике-Гиридхари-Джиу. Он бескорыстно служил Божествам на протяжении сорока лет.

Он в буквальном и переносном смысле предлагал себя на алтаре самопожертвования. Рамай Прабху никогда не отпускал Их лотосоподобных стоп и [не прекращал] свою севу, а Божества никогда не отпускали его. Они все время удерживали его в служении и, думается, удерживают и сейчас.

Сколько раз перед утренней службой преданные находили его спящим в алтарной, измотанного севой накануне: ему не удавалось добраться до своей комнаты. Он вставал и делал это снова и снова. Никогда не жалуясь. Он совершал свое служение много десятков лет день за днем и не мог себе позволить пропустить хотя бы один из них. И когда это произошло, потребовалось несколько преданных, чтобы заменить его.

Ramai. Tulasi.jpg

Любой, кто знаком с Рамаем Прабху, знает, что он был восхитительным, божественным, иногда эксцентричным персонажем. Поэтому он стал известен под многими ласковыми именами:

Рамай Гошай: За его брахмачарью и природу, присущую санньяси.

Чеширский Пуджари: Говорить о нем невозможно, не упомянув его чувство юмора, чарующий смех и прекраснейшую улыбку. Я назвал его Чеширским Пуджари, потому что иногда казалось, что его тело исчезло, а осталась только удивительная озорная улыбка. Всякий раз, когда мы шутили на духовные темы, Рамай Прабху всегда понимал шутку и своим смехом радовал наши сердца.

Бхактабхас: Настоящий преданный никогда не думает, что он обладает преданностью. Рамай был внимательным слушателем и сполна знал гаудия-сиддханту. Прекрасно понимая, что, как правило, пуджари — начинающий преданный, он иронизировал над собой, отвечая на звонки: «Бхактабхас» (что означает тусклое отражение истинного преданного). Это был его юмористический подход, основанный на глубоком понимании, а также попытка скрыть свое подлинное положение. На самом деле арчан — один из аспектов нава-бхакти (девяти видов преданного служения: арчанам, ванданам, дасьям и т. д.). Его арчан был его бхаджаном, а бхаджан — арчаном.

Танцующий Пуджари: Воля Божеств столь сладостно играла на струнах его души, что он танцевал во время арати от естественной радости, рожденной в его сердце преданным служением. И вдобавок ко всему, как он машет платком! Когда я в шутку отчитывал его: «Рамай, больше никаких выкрутасов», — он взрывался своим упоительным, заразительным смехом.

Когда Шрила Гуру Махарадж выражал огромную благодарность за публикации его книг, я сказал ему, что есть много верных преданных, которые пришли, чтобы служить его святым лотосоподобным стопам, и тем самым сделали это возможным. Гуру Махарадж сказал: «Вы знаете, кто они, и должны делиться с ними моими благословениями».

Я подумал: какой титул подойдет Рамаю Прабху? Он не просто пуджари, он «обитель арчана», «храм арчана» — к его имени было добавлено Арчан Никетан.

Кроме того, мы заметили, что он был отречен даже больше, чем санньяси. И поскольку он поклялся всегда оставаться на службе Божеств, никогда не покидая Их, это было похоже на кшетра-санньясу. Суть санньяса-мантры — это гопи-бхава: полное самопожертвование для удовольствия Кришны. Рамай Прабху олицетворял самопожертвование в самой крайней степени. Таким образом, в частном порядке, в знак признания его преданности, мы предложили ему санньяса-мантру, которую он почтительно принял и сохранил в тайне.

Всегда самокритичный, всегда преданный и смиренный слуга, по словам Шрилы Джанардана Махараджа, в последние дни Рамай Прабху слезно извинялся за любые беспокойства, которые он причинял преданным своим состоянием здоровья.

Теперь мы горестно склоняем головы из-за утраты его святого общества и беспрецедентного примера. Размышляя о нем и желая предложить еще одно соображение в сей слабой попытке его прославления, я заметил, что в слове «архангел» [на английском archangel] присутствует слово «арчан» (archan). Говорят, что архангел — ангел высшего ранга.

Рамай Прабху — архангел, ангел арчана: Шрипад Рамай Прабху Арчан Никетан. Тело Чеширского Пуджари, возможно, исчезло, но его ласковая улыбка сияет нам из обители его ишта-деваты, силой любви заставляя нас присоединиться к нему в его эталоне самоотверженной преданности.

Шрипад Рамай Прабху Арчан Никетан тиробхав маха-махотсав ки джая!

Переводчик: Пурушоттам Дас
Редакторы: Притху Дас, Традиш Дас

 

 Ramai and Gurudev 2.jpg


Ramai. Archana 3.jpg


English  

Srila Bhakti Sudhir Goswami Maharaj

Sripad Ramai Prabhu Archan Niketan

 

‘kīrti-gaṇa-madhye jīvera kon baḍa kīrti?’
‘kṛṣṇa-bhakta baliyā yāṅhāra haya khyāti’

Śrī Caitanya Mahāprabhu asked Rāmānanda Rāya, “Out of all glorious activities, which is the most glorious?”

Rāmānanda Rāya replied, “That person who is reputed to be a devotee of Śrī Kṛṣṇa is celebrated with the utmost renown and glory.”

It is appropriate to honor the honorable, to celebrate a life of devotion. Sripad Ramai Prabhu Archan Niketan was there from the beginning of the movement to promote Srila Guru Maharaja and Srila Gurudeva in the Western World. At the time we only had pictures but Ramai arrived with little Radha Krishna Deities and his Prabhupada Murti. He established the puja from day one, and then Giriraja Govardhan, Radha Govinda and Mahaprabhu, and Śrī Śrī Guru Gaurāṅga Gāndharvikā-Giridhārī Jiu. He selflessly performed the Deities Seva/Puja for forty years.

He literally, as well as metaphorically, offered himself on the altar of self-sacrifice. Ramai Prabhu never let go of their lotus feet and seva and the Deities never let go of Ramai. They kept him in their service throughout, and we think even now.

How many early mornings he was found asleep in the temple room. Utterly exhausted from his seva the day before; he never made it to the ashram. And he would get up and do it all over again. Never complaining. It was decades before he even missed one day. And when he did, it took a group of servitors to cover for him.

Ramai with potatoes.jpg

Anyone who knows Ramai Prabhu knows that he was a delightful, divine, sometimes eccentric character. So he became known by many affectionate names:

Ramai Goshai: For his sannyas-like nature and brahmacharya.

The Cheshire Pujari: It is impossible to speak of him without remembering his sense of humor, his delightful laugh, and most beautiful smile. I named him, “The Cheshire Pujari” because sometimes it was as if his body disappeared and what remained was a beautiful mischievous smile. Whenever we said something esoterically funny, Ramai Prabhu always got it and gave us his laughter, bringing joy to our hearts.

Bhaktābhās: A real devotee never thinks that they have devotion. Ramai was an acute hearer and knew Gaudiya Siddhanta fully. He was well aware that generally the “pujari” is represented as a lower level devotee, so he would mock himself by answering the phone as “Bhaktābhās” (meaning one who is a dim reflection of a genuine devotee). It was his ontologically based, humorous take on things, and an attempt to conceal his real devotional position. Actually archan is one of the aspects of Nava Bhakti (ninefold devotion: arcanaṁ vandanaṁ dāsyaṁ). His archan was his bhajan; his bhajan was archan.

The Dancing Pujari: The will of the Deities played upon his sweet soul so much so that he appeared to be dancing while performing arati. It was the natural outcome of the joy devotional service produced in his heart. Complete with his twirling handkerchief. When I would mock-chastise him for this, “Ramai, no more hanky-panky” he would break into his delightful, infectious laughter.

When Srila Guru Maharaja was offering so much praise for the Guardian of Devotion Press and its publication of his books. I told him that there were many stalwart, substantial devotees who had come forward to serve his holy lotus feet and were assisting and thereby making it all possible. Guru Maharaja said, you know who they are and should share my blessings with them.

I thought what would be appropriate for Ramai Prabhu? He is not merely a pujari, he is like “an abode of archan”, “a temple of archan”. So he was conferred the title, Archan Niketan.

Additionally, we observed that he was so renounced, even more than a sannyasi. And as he vowed always to remain in the service of the Deities, never leaving, it was like Ksetra Sannyas. The substance of the sannyas mantram is gopi bhava: wholesale self-sacrifice for the pleasure of Krishna. Ramai Prabhu epitomized self-sacrifice to the most extreme degree. So privately, in recognition of his dedication, we offered him the sannyas mantra, which he most respectfully accepted and kept confidential.

Always self-deprecating, the ever-faithful, humble servitor, according to Srila Janardan Maharaja, Ramai Prabhu was in tears, apologizing for any inconvenience his condition in his final days might be causing him or the ashram

We now bow our heads in sorrow at the loss of his unparalleled example and holy association. Thinking of him and wanting to offer one more interpretation in this feeble attempt at his glorification, I noticed that within the title, “Archangel” is the word “archan”. An Archangel is said to be, “an angel of greater than ordinary rank”.

Ramai Prabhu is an Archangel, the Angel of Archan: Sripad Ramai Prabhu Archan Niketan. The Cheshire Pujari’s body may have vanished but that loving affectionate smile is shining upon us from the domain of his worshipable iṣṭa-devatāḥ, and by affection’s force compelling us to join him in his standard of devotion and dedication.

Sripad Ramai Prabhu Archan Niketan Tirobhav Maha-Mahotsav Ki Jaya!



←  «Свободная любовь». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж | “Free Love.” Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj ·• Архив новостей •· «Научитесь слушать вайшнава». Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 27 июня 2001 года. Москва  →

Russian

Шрила Бхакти Судхир Госвами Махарадж 

Шрипад Рамай Прабху Арчан Никетан

 

кӣрти-ган̣а-мадхйе джӣвера кон бад̣а кӣрти?’
‘кр̣ш̣н̣а-бхакта балийа̄ йа̄н̇ха̄ра хайа кхйа̄ти’

Шри Чайтанья Махапрабху спросил Рамананду Рая: «Из всех славных дел какие являются самыми выдающимися?»

Рамананда Рай ответил: «Человек, которого считают преданным Шри Кришны, отмечен величайшим почетом и славой».

Правильно поклоняться тому, что достойно почитания, и восхвалять жизнь в преданности. Шрипад Рамай Прабху Арчан Никетан был в движении с самого начала, представляя Шрилу Гуру Махараджа и Шрилу Гурудева западному миру. В то время у нас были только фотографии [Божеств], но Рамай приехал с маленькими Божествами Радхи-Кришны и мурти Прабхупады. Он начал поклонение с первого дня, а затем начал поклоняться Гирираджу Говардхану, Радхе-Говинде и Махапрабху, Шри Шри Гуру-Гауранге Гандхарвике-Гиридхари-Джиу. Он бескорыстно служил Божествам на протяжении сорока лет.

Он в буквальном и переносном смысле предлагал себя на алтаре самопожертвования. Рамай Прабху никогда не отпускал Их лотосоподобных стоп и [не прекращал] свою севу, а Божества никогда не отпускали его. Они все время удерживали его в служении и, думается, удерживают и сейчас.

Сколько раз перед утренней службой преданные находили его спящим в алтарной, измотанного севой накануне: ему не удавалось добраться до своей комнаты. Он вставал и делал это снова и снова. Никогда не жалуясь. Он совершал свое служение много десятков лет день за днем и не мог себе позволить пропустить хотя бы один из них. И когда это произошло, потребовалось несколько преданных, чтобы заменить его.

Ramai. Tulasi.jpg

Любой, кто знаком с Рамаем Прабху, знает, что он был восхитительным, божественным, иногда эксцентричным персонажем. Поэтому он стал известен под многими ласковыми именами:

Рамай Гошай: За его брахмачарью и природу, присущую санньяси.

Чеширский Пуджари: Говорить о нем невозможно, не упомянув его чувство юмора, чарующий смех и прекраснейшую улыбку. Я назвал его Чеширским Пуджари, потому что иногда казалось, что его тело исчезло, а осталась только удивительная озорная улыбка. Всякий раз, когда мы шутили на духовные темы, Рамай Прабху всегда понимал шутку и своим смехом радовал наши сердца.

Бхактабхас: Настоящий преданный никогда не думает, что он обладает преданностью. Рамай был внимательным слушателем и сполна знал гаудия-сиддханту. Прекрасно понимая, что, как правило, пуджари — начинающий преданный, он иронизировал над собой, отвечая на звонки: «Бхактабхас» (что означает тусклое отражение истинного преданного). Это был его юмористический подход, основанный на глубоком понимании, а также попытка скрыть свое подлинное положение. На самом деле арчан — один из аспектов нава-бхакти (девяти видов преданного служения: арчанам, ванданам, дасьям и т. д.). Его арчан был его бхаджаном, а бхаджан — арчаном.

Танцующий Пуджари: Воля Божеств столь сладостно играла на струнах его души, что он танцевал во время арати от естественной радости, рожденной в его сердце преданным служением. И вдобавок ко всему, как он машет платком! Когда я в шутку отчитывал его: «Рамай, больше никаких выкрутасов», — он взрывался своим упоительным, заразительным смехом.

Когда Шрила Гуру Махарадж выражал огромную благодарность за публикации его книг, я сказал ему, что есть много верных преданных, которые пришли, чтобы служить его святым лотосоподобным стопам, и тем самым сделали это возможным. Гуру Махарадж сказал: «Вы знаете, кто они, и должны делиться с ними моими благословениями».

Я подумал: какой титул подойдет Рамаю Прабху? Он не просто пуджари, он «обитель арчана», «храм арчана» — к его имени было добавлено Арчан Никетан.

Кроме того, мы заметили, что он был отречен даже больше, чем санньяси. И поскольку он поклялся всегда оставаться на службе Божеств, никогда не покидая Их, это было похоже на кшетра-санньясу. Суть санньяса-мантры — это гопи-бхава: полное самопожертвование для удовольствия Кришны. Рамай Прабху олицетворял самопожертвование в самой крайней степени. Таким образом, в частном порядке, в знак признания его преданности, мы предложили ему санньяса-мантру, которую он почтительно принял и сохранил в тайне.

Всегда самокритичный, всегда преданный и смиренный слуга, по словам Шрилы Джанардана Махараджа, в последние дни Рамай Прабху слезно извинялся за любые беспокойства, которые он причинял преданным своим состоянием здоровья.

Теперь мы горестно склоняем головы из-за утраты его святого общества и беспрецедентного примера. Размышляя о нем и желая предложить еще одно соображение в сей слабой попытке его прославления, я заметил, что в слове «архангел» [на английском archangel] присутствует слово «арчан» (archan). Говорят, что архангел — ангел высшего ранга.

Рамай Прабху — архангел, ангел арчана: Шрипад Рамай Прабху Арчан Никетан. Тело Чеширского Пуджари, возможно, исчезло, но его ласковая улыбка сияет нам из обители его ишта-деваты, силой любви заставляя нас присоединиться к нему в его эталоне самоотверженной преданности.

Шрипад Рамай Прабху Арчан Никетан тиробхав маха-махотсав ки джая!

Переводчик: Пурушоттам Дас
Редакторы: Притху Дас, Традиш Дас

 

 Ramai and Gurudev 2.jpg


Ramai. Archana 3.jpg


English  

Srila Bhakti Sudhir Goswami Maharaj

Sripad Ramai Prabhu Archan Niketan

 

‘kīrti-gaṇa-madhye jīvera kon baḍa kīrti?’
‘kṛṣṇa-bhakta baliyā yāṅhāra haya khyāti’

Śrī Caitanya Mahāprabhu asked Rāmānanda Rāya, “Out of all glorious activities, which is the most glorious?”

Rāmānanda Rāya replied, “That person who is reputed to be a devotee of Śrī Kṛṣṇa is celebrated with the utmost renown and glory.”

It is appropriate to honor the honorable, to celebrate a life of devotion. Sripad Ramai Prabhu Archan Niketan was there from the beginning of the movement to promote Srila Guru Maharaja and Srila Gurudeva in the Western World. At the time we only had pictures but Ramai arrived with little Radha Krishna Deities and his Prabhupada Murti. He established the puja from day one, and then Giriraja Govardhan, Radha Govinda and Mahaprabhu, and Śrī Śrī Guru Gaurāṅga Gāndharvikā-Giridhārī Jiu. He selflessly performed the Deities Seva/Puja for forty years.

He literally, as well as metaphorically, offered himself on the altar of self-sacrifice. Ramai Prabhu never let go of their lotus feet and seva and the Deities never let go of Ramai. They kept him in their service throughout, and we think even now.

How many early mornings he was found asleep in the temple room. Utterly exhausted from his seva the day before; he never made it to the ashram. And he would get up and do it all over again. Never complaining. It was decades before he even missed one day. And when he did, it took a group of servitors to cover for him.

Ramai with potatoes.jpg

Anyone who knows Ramai Prabhu knows that he was a delightful, divine, sometimes eccentric character. So he became known by many affectionate names:

Ramai Goshai: For his sannyas-like nature and brahmacharya.

The Cheshire Pujari: It is impossible to speak of him without remembering his sense of humor, his delightful laugh, and most beautiful smile. I named him, “The Cheshire Pujari” because sometimes it was as if his body disappeared and what remained was a beautiful mischievous smile. Whenever we said something esoterically funny, Ramai Prabhu always got it and gave us his laughter, bringing joy to our hearts.

Bhaktābhās: A real devotee never thinks that they have devotion. Ramai was an acute hearer and knew Gaudiya Siddhanta fully. He was well aware that generally the “pujari” is represented as a lower level devotee, so he would mock himself by answering the phone as “Bhaktābhās” (meaning one who is a dim reflection of a genuine devotee). It was his ontologically based, humorous take on things, and an attempt to conceal his real devotional position. Actually archan is one of the aspects of Nava Bhakti (ninefold devotion: arcanaṁ vandanaṁ dāsyaṁ). His archan was his bhajan; his bhajan was archan.

The Dancing Pujari: The will of the Deities played upon his sweet soul so much so that he appeared to be dancing while performing arati. It was the natural outcome of the joy devotional service produced in his heart. Complete with his twirling handkerchief. When I would mock-chastise him for this, “Ramai, no more hanky-panky” he would break into his delightful, infectious laughter.

When Srila Guru Maharaja was offering so much praise for the Guardian of Devotion Press and its publication of his books. I told him that there were many stalwart, substantial devotees who had come forward to serve his holy lotus feet and were assisting and thereby making it all possible. Guru Maharaja said, you know who they are and should share my blessings with them.

I thought what would be appropriate for Ramai Prabhu? He is not merely a pujari, he is like “an abode of archan”, “a temple of archan”. So he was conferred the title, Archan Niketan.

Additionally, we observed that he was so renounced, even more than a sannyasi. And as he vowed always to remain in the service of the Deities, never leaving, it was like Ksetra Sannyas. The substance of the sannyas mantram is gopi bhava: wholesale self-sacrifice for the pleasure of Krishna. Ramai Prabhu epitomized self-sacrifice to the most extreme degree. So privately, in recognition of his dedication, we offered him the sannyas mantra, which he most respectfully accepted and kept confidential.

Always self-deprecating, the ever-faithful, humble servitor, according to Srila Janardan Maharaja, Ramai Prabhu was in tears, apologizing for any inconvenience his condition in his final days might be causing him or the ashram

We now bow our heads in sorrow at the loss of his unparalleled example and holy association. Thinking of him and wanting to offer one more interpretation in this feeble attempt at his glorification, I noticed that within the title, “Archangel” is the word “archan”. An Archangel is said to be, “an angel of greater than ordinary rank”.

Ramai Prabhu is an Archangel, the Angel of Archan: Sripad Ramai Prabhu Archan Niketan. The Cheshire Pujari’s body may have vanished but that loving affectionate smile is shining upon us from the domain of his worshipable iṣṭa-devatāḥ, and by affection’s force compelling us to join him in his standard of devotion and dedication.

Sripad Ramai Prabhu Archan Niketan Tirobhav Maha-Mahotsav Ki Jaya!

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | WIKI | Вьяса-пуджа
Пожертвования