«О Рама, дай мне...» Статья из журнала ‘The Harmonist’ под редакцией Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура (на русском и английском языках)


Russian

Кишори Мохан Пал

О Рама, дай мне...

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из второго номера XXVII тома за июль 1929 года)

 

Те, кто живет в городах, прекрасно знакомы с молитвой «де лай де рам» («О Рама, исполни мое желание»). Им прекрасно известны нищенствующие санньяси, которые не просят подаяния у людей, а вместо этого имеют привычку просить подаяние подобным образом. Эти аскеты часто громко молятся подобным образом: мерабхара ата де лай де рам, пойабхара гхитта де лай де рам — «О Рама! Дай мне килограмм муки или двести грамм очищенного масла». Они не желают что-либо просить у самих людей. Они верят в Бога, Который поддерживает всю вселенную, и поэтому принимают полное прибежище у Него. Они думают, что если будут просить что-либо у людей, то этим они выразят свое недоверие Богу. Нищенство — это религия санньяси и признак их преданности Богу. Полное самопредание (шаранагати) достигается, когда человек посвящает себя киртану и поклонению Господу Хари, живя ежедневным минимальным сбором милостыни и ничего не запасая на будущее. Но те, кто принимает эту практику беззаботности (айачакакритти), становятся так сильно поглощены служением Богу в своем уме, что перестают обращать внимание на свое физическое тело и совершенно забывают о чем-то просить. Они сознательно отвергают такую глупую идею, что Бхагаван зайдет к ним в дверь с едой в руке или же что Он будет служить им. Но кто же тогда те, кто громко молится словами «де лай де рам» ради удовлетворения своих мирских чувств? Какова их подлинная мотивация? Их молитва показывает, что, хотя они приняли практику беззаботности, они не попрошайничают, а просят Раму (Господа) дать им то или это, то есть зовут Бога, чтобы Он Сам послужил им. Вместо того, чтобы служить Шри Рамачандре, они желают, чтобы Он служил им. Это напоминает поведение профессиональных идолопоклонников, священнослужителей или нанятых лекторов «Шримад-Бхагаватам», которые имеют обыкновение принимать служение от Того, Кто Сам является объектом служения. Шри виграха и «Шримад-Бхагаватам» — олицетворение Господа, и поэтому зарабатывать на них деньги, а затем удовлетворять свои мирские чувства есть не что иное, как принятие служения от Того, Кто Сам является объектом служения. Разве может быть что-то отвратительней, чем подобное богохульство?

Как-то раз, идя по дороге, один человек начал громко кричать: «О Рама! Пошли мне лошадь!» (гхода де лай де рам). Но лошадь нельзя найти везде и повсюду. Тем не менее спустя некоторое время этот человек нашел лошадь, которая выглядела бесхозной. Как только он нашел ее, он в спешке сорвал лиану, сплел из нее простую уздечку, а затем попытался забраться на кобылу, когда к своему удивлению обнаружил, что она родила жеребенка. Увидев это, человек ощутил некую привязанность к этой кобыле и уже не мог просто так оставить ее. Однако, родив жеребенка, кобыла не пожелала никуда двигаться, оставив своего малыша. Почему она должна уходить, покидая своего ребенка? Тогда человек, не найдя иной альтернативы, взгромоздил жеребенка на свои плечи, и лишь тогда кобыла пошла с ним. Неся жеребенка на плечах, он начал восклицать: «О Рама! Что Ты делаешь со мной? Я попросил лошадь, чтобы ехать на ней верхом, а вместо этого несу лошадь на своих плечах». Есть много людей, которые сокрушаются подобным образом. Подобно ослам, мы тяжко трудимся день и ночь ради наслаждений, но обретаем лишь страдания вместо счастья. Так, с сердцем, исполненным горя, мы начинаем думать: «Но почему все так получилось?»

сукхера лагийа э гхоро бадхину анале пудийа гело

«Я построил дом и счастливо жил в нем, но он сгорел дотла».

Примеры этому мы находим повсюду: мы желаем, чтобы за нами ухаживали жена и дети, но судьба оборачивается так, что все происходит наоборот — мы заканчиваем свою жизнь в служении им. Это происходит с большинством людей. Именно поэтому подлинно разумные никогда не погружаются в мирскую суету. Они не желают погибнуть в водовороте счастья и страдания и держатся в стороне от всего этого, посвящая жизнь вечному служению Шри Хари и обходя стороной болото этой материальной жизни. Если, следуя по стопам этих идеальных людей, мы попытаемся обрести себя и погрузиться в служение Господу Шри Хари, воспевая шри нама-киртан, и предадимся святым стопам Шри Гуру, то никогда не будем скорбеть, как тот человек, который желал ехать на лошади, а в результате этого был вынужден нести лошадь на своей спине. Все материалистичные желания ума подобны этой мольбе: «О Рама! Дай мне лошадь». Поэтому мы предостерегаем всех и каждого, чтобы они не попали в такие ужасные условия.

Переводчик: Вриндавана Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 

English  

Sj. Kishori Mohan Pal, b. l.

De Lai De Ram

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 2, Vol. XXVII, July 1929)

 

“THOSE who live in towns are not unfamiliar with cries like ‘De lai de Ram’ (Oh Ram, Give me something). They know that there are some Sannyasi mendicants of the West who, instead of begging from individual persons, are in the habit of begging in the above fashion. They often make cries like merabhara ata de lay de ram, poyabhara ghitta de lay de ram (Oh Ram I Give me a seer of flour or a quarter seer of clarified butter). Their object is that they will not beg of any individual person, because they have faith in God Who maintains the universe and that they have taken refuge in Him after complete surrender. They think that if they beg of any person, it will show their lack of confidence in God. Mendicancy is the religion of a Sannyasin and that is the symptom of his surrender to God. Complete surrender (sharanagati) is then attained when a man practises Haribhajan in the accompaniment of kirtan by living upon the daily collection of alms to the extent he is in need of for that day only but that he should not save anything for the future. But those who adopt the practice of unsolicitude (ayachakakritti) become so much absorbed in their mental service to the Godhead, that no scope is left there for the perception of their physical body and hence they forget to beg altogether. They do not wilfully entertain such a silly idea that Bhagaban with food in hand will call at their doors or that He will serve them. But what are those who are crying about (de lai de ram) in order to gratify their own material senses? What do they mean by this? They mean that they are not beggars but they have accepted the practice of unsolicitude, that they are asking Ram (God) to give them this and that or, in plain words, they are calling upon the Lord to serve them. Instead of serving Sri Ramchandra, their idea is to have services done to them by Him. This is like the conduct of those professional idol-worshippers or priests and the hired Bhagabat lecturers of these days who are in the habit of getting services done to them by Him who is the object of their service. Because Sri Bigraha and Sri Bhagabat are the personification of the Godhead and to earn money by Them and then to gratify their material senses therewith are no other than getting services done to them by Him who is the object of their service. What more heinous offences can there be than this?

While walking on the road one day; such a man began to cry aloud, ‘Oh Ram! Give me a horse’ (ghoda de lay de ram). But a horse is not available anywhere and everywhere. However, sometime after, the man came across an unclaimed mare standing there. As soon as he found her, he hastily tore off a creeper, put the same into her mouth as reins and was about to get on her back, when to his surprise, he found that she had given birth to a child. Now the man has felt some attachment for the mare and hence could not let her go. Then, when the mare became a little well off, she felt reluctant to step forward, leaving behind her little ones; and why should she go without her child? Then the man, finding no other alternative, took the young one upon his own shoulders, when the mare began to advance. Now taking the young one upon his shoulders, he began to cry ‘Oh Ram! What have you given me? I asked for a horse to ride on, but instead, the horse has got on my shoulder’. There are many who have to repent like this man. Like an ass, doing hard labour day and night in quest of pleasures, we come across miseries in place of happiness. Then with hearts full of sorrow, we begin to think ‘Oh, what has come to pass!’

sukhera lagiya e ghoro badhinu anale pudiya gelo

“With happiness in view, we built this house, but it has been burnt down.”

We find such things everywhere, with a motive to have services done to us by wives and children we take recourse to them, but as fate would have it, we end our lives in serving them on the contrary. Such things happen to the lot of almost all persons. With what high hopes do we enter into the threshold of this worldly life only to find in the end that neither can we keep it nor give it up—like the snake catching hold of a male. It is for that reason that intelligent people are not prepared to meddle in it. They are not prepared to be annihilated in the whirlpools of weal and woe and hence they, keeping aloof from these whirlpools, engage their lives in the eternal service of Sri Hari and do not fall into the filth of this material life. If, on the footsteps of these ideal persons, we try to build our characters and engage ourselves in the service of Sri Hari with the accompaniment of Sri Nam kirtan after surrendering ourselves to the holy feet of a Sadhu Guru, then we shall not have to suffer like the man who, with a desire to ride on a horse had to carry the horse on his back. All the material desires of the mind are like the cries ‘Oh Ram! Give me a horse.’ Hence we request all to beware of falling into such a miserable condition.

 



←  «Духовная азбука | Какова цель жизни?» (中文字幕). Шрила Б. Р. Мадхусудан Махарадж ·• Архив новостей •· «Мотивации | Удовлетворение чувств». Шрила Б. Б. Авадхут Махарадж. Из цикла «Просто о трансцендентном»  →
Russian

Кишори Мохан Пал

О Рама, дай мне...

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из второго номера XXVII тома за июль 1929 года)

 

Те, кто живет в городах, прекрасно знакомы с молитвой «де лай де рам» («О Рама, исполни мое желание»). Им прекрасно известны нищенствующие санньяси, которые не просят подаяния у людей, а вместо этого имеют привычку просить подаяние подобным образом. Эти аскеты часто громко молятся подобным образом: мерабхара ата де лай де рам, пойабхара гхитта де лай де рам — «О Рама! Дай мне килограмм муки или двести грамм очищенного масла». Они не желают что-либо просить у самих людей. Они верят в Бога, Который поддерживает всю вселенную, и поэтому принимают полное прибежище у Него. Они думают, что если будут просить что-либо у людей, то этим они выразят свое недоверие Богу. Нищенство — это религия санньяси и признак их преданности Богу. Полное самопредание (шаранагати) достигается, когда человек посвящает себя киртану и поклонению Господу Хари, живя ежедневным минимальным сбором милостыни и ничего не запасая на будущее. Но те, кто принимает эту практику беззаботности (айачакакритти), становятся так сильно поглощены служением Богу в своем уме, что перестают обращать внимание на свое физическое тело и совершенно забывают о чем-то просить. Они сознательно отвергают такую глупую идею, что Бхагаван зайдет к ним в дверь с едой в руке или же что Он будет служить им. Но кто же тогда те, кто громко молится словами «де лай де рам» ради удовлетворения своих мирских чувств? Какова их подлинная мотивация? Их молитва показывает, что, хотя они приняли практику беззаботности, они не попрошайничают, а просят Раму (Господа) дать им то или это, то есть зовут Бога, чтобы Он Сам послужил им. Вместо того, чтобы служить Шри Рамачандре, они желают, чтобы Он служил им. Это напоминает поведение профессиональных идолопоклонников, священнослужителей или нанятых лекторов «Шримад-Бхагаватам», которые имеют обыкновение принимать служение от Того, Кто Сам является объектом служения. Шри виграха и «Шримад-Бхагаватам» — олицетворение Господа, и поэтому зарабатывать на них деньги, а затем удовлетворять свои мирские чувства есть не что иное, как принятие служения от Того, Кто Сам является объектом служения. Разве может быть что-то отвратительней, чем подобное богохульство?

Как-то раз, идя по дороге, один человек начал громко кричать: «О Рама! Пошли мне лошадь!» (гхода де лай де рам). Но лошадь нельзя найти везде и повсюду. Тем не менее спустя некоторое время этот человек нашел лошадь, которая выглядела бесхозной. Как только он нашел ее, он в спешке сорвал лиану, сплел из нее простую уздечку, а затем попытался забраться на кобылу, когда к своему удивлению обнаружил, что она родила жеребенка. Увидев это, человек ощутил некую привязанность к этой кобыле и уже не мог просто так оставить ее. Однако, родив жеребенка, кобыла не пожелала никуда двигаться, оставив своего малыша. Почему она должна уходить, покидая своего ребенка? Тогда человек, не найдя иной альтернативы, взгромоздил жеребенка на свои плечи, и лишь тогда кобыла пошла с ним. Неся жеребенка на плечах, он начал восклицать: «О Рама! Что Ты делаешь со мной? Я попросил лошадь, чтобы ехать на ней верхом, а вместо этого несу лошадь на своих плечах». Есть много людей, которые сокрушаются подобным образом. Подобно ослам, мы тяжко трудимся день и ночь ради наслаждений, но обретаем лишь страдания вместо счастья. Так, с сердцем, исполненным горя, мы начинаем думать: «Но почему все так получилось?»

сукхера лагийа э гхоро бадхину анале пудийа гело

«Я построил дом и счастливо жил в нем, но он сгорел дотла».

Примеры этому мы находим повсюду: мы желаем, чтобы за нами ухаживали жена и дети, но судьба оборачивается так, что все происходит наоборот — мы заканчиваем свою жизнь в служении им. Это происходит с большинством людей. Именно поэтому подлинно разумные никогда не погружаются в мирскую суету. Они не желают погибнуть в водовороте счастья и страдания и держатся в стороне от всего этого, посвящая жизнь вечному служению Шри Хари и обходя стороной болото этой материальной жизни. Если, следуя по стопам этих идеальных людей, мы попытаемся обрести себя и погрузиться в служение Господу Шри Хари, воспевая шри нама-киртан, и предадимся святым стопам Шри Гуру, то никогда не будем скорбеть, как тот человек, который желал ехать на лошади, а в результате этого был вынужден нести лошадь на своей спине. Все материалистичные желания ума подобны этой мольбе: «О Рама! Дай мне лошадь». Поэтому мы предостерегаем всех и каждого, чтобы они не попали в такие ужасные условия.

Переводчик: Вриндавана Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 

English  

Sj. Kishori Mohan Pal, b. l.

De Lai De Ram

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 2, Vol. XXVII, July 1929)

 

“THOSE who live in towns are not unfamiliar with cries like ‘De lai de Ram’ (Oh Ram, Give me something). They know that there are some Sannyasi mendicants of the West who, instead of begging from individual persons, are in the habit of begging in the above fashion. They often make cries like merabhara ata de lay de ram, poyabhara ghitta de lay de ram (Oh Ram I Give me a seer of flour or a quarter seer of clarified butter). Their object is that they will not beg of any individual person, because they have faith in God Who maintains the universe and that they have taken refuge in Him after complete surrender. They think that if they beg of any person, it will show their lack of confidence in God. Mendicancy is the religion of a Sannyasin and that is the symptom of his surrender to God. Complete surrender (sharanagati) is then attained when a man practises Haribhajan in the accompaniment of kirtan by living upon the daily collection of alms to the extent he is in need of for that day only but that he should not save anything for the future. But those who adopt the practice of unsolicitude (ayachakakritti) become so much absorbed in their mental service to the Godhead, that no scope is left there for the perception of their physical body and hence they forget to beg altogether. They do not wilfully entertain such a silly idea that Bhagaban with food in hand will call at their doors or that He will serve them. But what are those who are crying about (de lai de ram) in order to gratify their own material senses? What do they mean by this? They mean that they are not beggars but they have accepted the practice of unsolicitude, that they are asking Ram (God) to give them this and that or, in plain words, they are calling upon the Lord to serve them. Instead of serving Sri Ramchandra, their idea is to have services done to them by Him. This is like the conduct of those professional idol-worshippers or priests and the hired Bhagabat lecturers of these days who are in the habit of getting services done to them by Him who is the object of their service. Because Sri Bigraha and Sri Bhagabat are the personification of the Godhead and to earn money by Them and then to gratify their material senses therewith are no other than getting services done to them by Him who is the object of their service. What more heinous offences can there be than this?

While walking on the road one day; such a man began to cry aloud, ‘Oh Ram! Give me a horse’ (ghoda de lay de ram). But a horse is not available anywhere and everywhere. However, sometime after, the man came across an unclaimed mare standing there. As soon as he found her, he hastily tore off a creeper, put the same into her mouth as reins and was about to get on her back, when to his surprise, he found that she had given birth to a child. Now the man has felt some attachment for the mare and hence could not let her go. Then, when the mare became a little well off, she felt reluctant to step forward, leaving behind her little ones; and why should she go without her child? Then the man, finding no other alternative, took the young one upon his own shoulders, when the mare began to advance. Now taking the young one upon his shoulders, he began to cry ‘Oh Ram! What have you given me? I asked for a horse to ride on, but instead, the horse has got on my shoulder’. There are many who have to repent like this man. Like an ass, doing hard labour day and night in quest of pleasures, we come across miseries in place of happiness. Then with hearts full of sorrow, we begin to think ‘Oh, what has come to pass!’

sukhera lagiya e ghoro badhinu anale pudiya gelo

“With happiness in view, we built this house, but it has been burnt down.”

We find such things everywhere, with a motive to have services done to us by wives and children we take recourse to them, but as fate would have it, we end our lives in serving them on the contrary. Such things happen to the lot of almost all persons. With what high hopes do we enter into the threshold of this worldly life only to find in the end that neither can we keep it nor give it up—like the snake catching hold of a male. It is for that reason that intelligent people are not prepared to meddle in it. They are not prepared to be annihilated in the whirlpools of weal and woe and hence they, keeping aloof from these whirlpools, engage their lives in the eternal service of Sri Hari and do not fall into the filth of this material life. If, on the footsteps of these ideal persons, we try to build our characters and engage ourselves in the service of Sri Hari with the accompaniment of Sri Nam kirtan after surrendering ourselves to the holy feet of a Sadhu Guru, then we shall not have to suffer like the man who, with a desire to ride on a horse had to carry the horse on his back. All the material desires of the mind are like the cries ‘Oh Ram! Give me a horse.’ Hence we request all to beware of falling into such a miserable condition.

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования