«Поклонение Божеству и идолопоклонство» (часть 2). Шрила Бхактивинод Тхакур | “Deity Worship and Idolatry” (part 2). Srila Bhakti Vinod Thakur


Russian

Шрила Бхактивинод Тхакур

Поклонение Божеству и идолопоклонство
(часть 2)

Шрила Бхактивинод Тхакур всесторонне рассматривает данный предмет.

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/poklonenie-bozhestvu-i-idolopoklonstvo-chast-vtoraya.html

Перевод с английского бенгальской статьи
«Ш́рӣ-Мӯрти-сева̄ о Пауталиката̄»,
опубликованной в журнале «Гаудия»


Люди, слепые к истине и неспособные осознать форму Верховного Господа, представляют служение Божеству как идолопоклонство и критикуют его. Когда несовершенная дхарма не-индуистов — скудная концепция христиан, и дхарма, в основе которой лежит поклонение Брахману, возникшая вслед за христианством, — развращает чистое представление о дхарме в душах обитателей Индии, то в среде последователей новых школ мысли возникает отторжение поклонения Божеству. И печальные факты таковы, что, прежде чем начать критиковать Божества, никто из последователей таких новых школ не рассматривает этот предмет с должным вниманием.

Из учения Шримана Махапрабху мы узнаем, что дхармы, в которых отсутствует служение Божеству, не достигают поставленных перед дхармой целей. На пути преданности нет лучшего способа практиковать дхарму, нежели служить Божеству. Анализ (в известной степени) представлений тех, кто критикует его, крайне необходим. Пропасть отделяет служение Божеству от идолопоклонства. Божеству служат после того, как принимают вечную форму Верховного Господа. Форма Верховного Господа зрима глазами духовной формы души.

Вьяса, Нарада и другие просветленные мудрецы, а также все чистые преданные в целом, видят вечную форму вечного, исполненного сознания и радости Господа, будучи погруженными в медитацию (самадхи). В своих умах они постоянно медитируют на этот образ. Созерцая Божество, отражение этой вечной формы в материальном мире, они усиливают радость своих очей. В этом случае Божество никогда не является чем-то воображаемым или сфабрикованным людьми. Для тех, у кого нет преданности, Господь лишен формы, но для преданных Божество является объектом поклонения и проявлением вечной, духовной формы Господа.

Несомненно, Божество есть непосредственное проявление формы Господа, но Божество не может быть самой этой формой. Как во всех видах искусств и наук существуют грубые символы незримых сущностей, так и Божество представляет (символизирует) форму Господа, которая в конечном счете незрима материальными глазами. Преданные всегда подтверждают, что этот символ формы Господа аутентичен, результатом своего поклонения: возрастанием чистой преданности. Истинная связь электричества и электрического прибора видима лишь благодаря результату, каковым являются эффекты электричества. Что могут понять люди, не знакомые с электричеством, рассматривая электрический прибор? Чем еще, как не идолом, могут назвать Божество люди, лишенные преданности? Заключение преданных таково, что люди, служащие Божеству, не являются идолопоклонниками.

(часть 1)

(часть 3)



English

Śrīla Bhakti Vinod Ṭhākur

Deity Worship and Idolatry
(part 2)

Śrīla Bhakti Vinod Ṭhākur comprehensively addresses the issue.

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/deity-worship-and-idolatry-part-one/

Translated to English from the Bengali article
Śrī-Mūrti-sevā o Pautalikatā
published in Gauḍīya magazine.

 

People who are blind to the truth and unable to understand the form of the Supreme Lord describe the devotees’ service to the Deity as idolatry and criticise it. When the incomplete dharma of the non-Hindus, the meagre conception of Christians, and the dharma based on Brahma that follows them corrupts the pure sense of dharma within the residents of India, disregard for the Deity arises amongst new schools of thought, and it is a sad fact that prior to criticising Deities, none of the members of such new schools give the subject proper consideration.

In the teachings of Śrīman Mahāprabhu we learn that dharmas in which there is no service to the Deity are extremely dysfunctional. On the path of devotion, there is no better way to engage in the practice of dharma than serving the Deity. Analysing, to some extent, the conception of the those who criticise it is extremely necessary. There is a vast difference between service to the Deity and idolatry. The Deity is served after acceptance of the eternal form of the Supreme Lord. The form of the Supreme Lord is seen through the eyes of the soul’s spiritual form.

Vyāsa, Nārad, and other enlightened sages, as well as all pure devotees in general, see the eternal form of the eternal, conscious, joyful Lord when immersed in meditation (samādhi). They constantly meditate within their minds on this form. Seeing the Deity, the reflection of this eternal form, in the material world, they increase the joy of their eyes. In this case, the Deity is never something imagined or fabricated by humans. For those who have no devotion, the Lord has no form, but for devotees, the Deity is a worshippable manifestation of the Lord’s eternal, spiritual form.

The Deity is certainly a direct illustration of the Lord’s form, but the Deity cannot be that form itself; as in all types of arts and sciences there are gross representations of unseen entities, so the Deity is a representation of the Lord’s form which is otherwise unseen by material eyes. Devotees are always verifying that this representation of the Lord’s form is authentic through the result of their worship: increased pure devotion. The real connection between electricity and an electronic device is seen only through the result, the production of the effects of electricity. In this regard, what will those who are inexperienced with electricity understand when they see an electronic device? What can those who have no devotion in their hearts call a deity other than an idol? The devotees’ conclusion is that those who serve the Deity are not idolaters.

(part 1)

(part 3)




←  «Глубокое восприятие процесса бхакти-йоги». Сахадев Прабху. 13 октября 2012 года. Лахта, Санкт-Петербург ·• Архив новостей •· «Взаимное служение». Шрила Б. Н. Ачарья Махарадж. 16 августа 2009 года. Лахта, Санкт-Петербург  →

Russian

Шрила Бхактивинод Тхакур

Поклонение Божеству и идолопоклонство
(часть 2)

Шрила Бхактивинод Тхакур всесторонне рассматривает данный предмет.

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/poklonenie-bozhestvu-i-idolopoklonstvo-chast-vtoraya.html

Перевод с английского бенгальской статьи
«Ш́рӣ-Мӯрти-сева̄ о Пауталиката̄»,
опубликованной в журнале «Гаудия»


Люди, слепые к истине и неспособные осознать форму Верховного Господа, представляют служение Божеству как идолопоклонство и критикуют его. Когда несовершенная дхарма не-индуистов — скудная концепция христиан, и дхарма, в основе которой лежит поклонение Брахману, возникшая вслед за христианством, — развращает чистое представление о дхарме в душах обитателей Индии, то в среде последователей новых школ мысли возникает отторжение поклонения Божеству. И печальные факты таковы, что, прежде чем начать критиковать Божества, никто из последователей таких новых школ не рассматривает этот предмет с должным вниманием.

Из учения Шримана Махапрабху мы узнаем, что дхармы, в которых отсутствует служение Божеству, не достигают поставленных перед дхармой целей. На пути преданности нет лучшего способа практиковать дхарму, нежели служить Божеству. Анализ (в известной степени) представлений тех, кто критикует его, крайне необходим. Пропасть отделяет служение Божеству от идолопоклонства. Божеству служат после того, как принимают вечную форму Верховного Господа. Форма Верховного Господа зрима глазами духовной формы души.

Вьяса, Нарада и другие просветленные мудрецы, а также все чистые преданные в целом, видят вечную форму вечного, исполненного сознания и радости Господа, будучи погруженными в медитацию (самадхи). В своих умах они постоянно медитируют на этот образ. Созерцая Божество, отражение этой вечной формы в материальном мире, они усиливают радость своих очей. В этом случае Божество никогда не является чем-то воображаемым или сфабрикованным людьми. Для тех, у кого нет преданности, Господь лишен формы, но для преданных Божество является объектом поклонения и проявлением вечной, духовной формы Господа.

Несомненно, Божество есть непосредственное проявление формы Господа, но Божество не может быть самой этой формой. Как во всех видах искусств и наук существуют грубые символы незримых сущностей, так и Божество представляет (символизирует) форму Господа, которая в конечном счете незрима материальными глазами. Преданные всегда подтверждают, что этот символ формы Господа аутентичен, результатом своего поклонения: возрастанием чистой преданности. Истинная связь электричества и электрического прибора видима лишь благодаря результату, каковым являются эффекты электричества. Что могут понять люди, не знакомые с электричеством, рассматривая электрический прибор? Чем еще, как не идолом, могут назвать Божество люди, лишенные преданности? Заключение преданных таково, что люди, служащие Божеству, не являются идолопоклонниками.

(часть 1)

(часть 3)



English

Śrīla Bhakti Vinod Ṭhākur

Deity Worship and Idolatry
(part 2)

Śrīla Bhakti Vinod Ṭhākur comprehensively addresses the issue.

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/deity-worship-and-idolatry-part-one/

Translated to English from the Bengali article
Śrī-Mūrti-sevā o Pautalikatā
published in Gauḍīya magazine.

 

People who are blind to the truth and unable to understand the form of the Supreme Lord describe the devotees’ service to the Deity as idolatry and criticise it. When the incomplete dharma of the non-Hindus, the meagre conception of Christians, and the dharma based on Brahma that follows them corrupts the pure sense of dharma within the residents of India, disregard for the Deity arises amongst new schools of thought, and it is a sad fact that prior to criticising Deities, none of the members of such new schools give the subject proper consideration.

In the teachings of Śrīman Mahāprabhu we learn that dharmas in which there is no service to the Deity are extremely dysfunctional. On the path of devotion, there is no better way to engage in the practice of dharma than serving the Deity. Analysing, to some extent, the conception of the those who criticise it is extremely necessary. There is a vast difference between service to the Deity and idolatry. The Deity is served after acceptance of the eternal form of the Supreme Lord. The form of the Supreme Lord is seen through the eyes of the soul’s spiritual form.

Vyāsa, Nārad, and other enlightened sages, as well as all pure devotees in general, see the eternal form of the eternal, conscious, joyful Lord when immersed in meditation (samādhi). They constantly meditate within their minds on this form. Seeing the Deity, the reflection of this eternal form, in the material world, they increase the joy of their eyes. In this case, the Deity is never something imagined or fabricated by humans. For those who have no devotion, the Lord has no form, but for devotees, the Deity is a worshippable manifestation of the Lord’s eternal, spiritual form.

The Deity is certainly a direct illustration of the Lord’s form, but the Deity cannot be that form itself; as in all types of arts and sciences there are gross representations of unseen entities, so the Deity is a representation of the Lord’s form which is otherwise unseen by material eyes. Devotees are always verifying that this representation of the Lord’s form is authentic through the result of their worship: increased pure devotion. The real connection between electricity and an electronic device is seen only through the result, the production of the effects of electricity. In this regard, what will those who are inexperienced with electricity understand when they see an electronic device? What can those who have no devotion in their hearts call a deity other than an idol? The devotees’ conclusion is that those who serve the Deity are not idolaters.

(part 1)

(part 3)


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | WIKI | Вьяса-пуджа
Пожертвования