«Говардхан-пуджа». Храм любви и нежности. Стих 21. Молитва Шрилы Рагхунатха Даса Госвами Гирираджу-Говардхану | “Govardhan Puja.” Temple of Love and Affection, verse 21. Prayer unto Giriraj Govardhan by Srila Raghunath Das Goswami
В честь Говардхан-пуджи мы представляем молитву Шрилы Даса Госвами Прабху Гирираджу-Говардхану из Храма любви и нежности и объяснение этой молитвы Шрилой Бхакти Сундаром Говиндой Дев-Госвами Махараджем, а также краткое собрание других стихов во славу Гирираджа-Говардхана.
«О Говардхан, Божественная Чета свободно совершает Свои игры безумной любви в твоих пещерах. Пожалуйста, подари мне возможность обитать рядом с тобой, чтобы я мог наблюдать Их игры».
Фрагмент книги «Истина откровения»
Шрилы Бхакти Сундара Говинды Дев-Госвами Махараджа:
Когда я пожелал поместить над входом в наш Матх в Навадвипе диораму, выражающую сиддханту Шрилы Сарасвати Тхакура, то я использовал следующую шлоку. Однако я изменил одну из строк в шлоке с позволения Шрилы Гуру Махараджа. Благодаря Шриле Гуру Махараджу мы можем понять желание Шрилы Сарасвати Тхакура, и в проповеднических целях я изменил эту шлоку, чтобы сделать ее понятной обычным людям. Я выгравировал две строки на нашем нат-мандире:
Позже я поместил это выражение на стену своей веранды, чтобы видеть его каждый день. Фраза Шрилы Сарасвати Тхакура «виш́айа-ран̇ге» очень глубока. Массам нелегко понять, как работа и деятельность, которые могут казаться абсолютно материальными, носят чистый трансцендентный характер. Я захотел показать диорамой, что посредством санкиртаны Махапрабху мы должны поклоняться Радхе-Кришне в Кали-югу. Поэтому я использовал эту фразу: ма̄тала хари-джана кӣртана ран̇ге. Она означает, что преданные опьянены практикой санкиртаны Махапрабху — и посредством нее они служат Божественной Чете Радхе-Кришне и удовлетворяют Их, а Шри Чайтанья Махапрабху является формой Радхи-Кришны, тождественной Им. В формальном измерении (гаурава-бхан̇ге) санкиртаны Махапрабху преданные совершают пуджу, подносят подношения и так далее Радхе-Кришне и Их близким слугам.
В настоящее время мы не живем в царстве Радхи-Кришны и не пытаемся ворваться в эту обитель. Скорее, мы систематическим образом приближаемся к цели нашей жизни, служению Радхе-Говинде под руководством Их близких спутников, возглавляемых Шрилой Рупой Госвами Прабху.
Матх находится на Гупта-Говардхане, скрытом Говардхане, в Шри Навадвипа-дхаме, и Говардхан — это самое важное место поклонения Радхе-Кришне в духе рага-марги.
Гирирадж-Говардхан — это высочайшее место игр Радхи-Кришны, объект величайшего поклонения, а самая возвышенная лила Радхи-Кришны происходит в кунджах, рощах вокруг холма Говардхан. Радха-кунда, Шьяма-кунда, Говинда-кунда, Кусум-саровар и многие другие кунджи вокруг Говардхана — кунджа-лилы Радхи-Кришны происходят в разное время в разных местах повсюду в окрестностях Говардхана.
Радха-Кришна наслаждаются Своими сокровенными играми вокруг Говардхана, в то время как все сакхи и манджари заняты служением Им, днем и ночью. Главным образом Лалита Деви устраивает все служение Радхе-Кришне, и она дарует высочайшее служение группе Рупы Манджари. Гoкула-патех̣ прeма̄мр̣та̄пла̄вaна̄т — так нектар кришна-премы переполняет всех и вся вокруг холма Говардхан.
Мы разместили диораму перед Матхом, чтобы показать каждому, как посредством санкиртаны Махапрабху можно должным образом почитать достойное величайшего поклонения измерение служения Радхе-Кришне в духе рага-марги — Говардхан, и показать, что мы естественным образом вступим туда, когда обретем качества благодаря искренней практике санкиртаны. Шрила Гуру Махарадж принимал все, все мои идеи, и так мы украсили наш храм и должным образом изменили выражение Шрилы Сарасвати Тхакура.
Стихи, которые Шри Гаурасундар произнес,
когда посетил Гирирадж-Говардхан во Вриндаване:
[Шри Радхика провозглашает:] «О, подруги! Эта гора — лучшая из всех слуг Хари. Восхищенная прикосновением стоп Баларамы и Кришны, она поклоняется Им, а также Их коровам и друзьям, своей питьевой водой, съедобной травой, пещерами, клубнями и корнями».
«Ты известен как Говардхан и обитаешь на Голоке Вриндавана, полной коров, пастухов и пастушек Верховной Личности Бога Шри Кришначандры. Теперь ты — царь всех нас, гор».
Это молоко образовало пруд, известный как Шри Говинда, который восхитительно украшает чудесный Гирирадж-Говардхан.
кун̣д̣аба̄ри маха̄па̄па-ха̄рӣ се чинмайа
сна̄не па̄не бхава-бхайа трита̄па на̄ш́айа [3]
Духовная вода в этом пруде способна поглотить даже величайшие грехи. Достаточно омыться в этом озере или испить из него воды, чтобы избавиться от тройственных страданий и всяческого страха материального существования.
In honour of Govardhan Puja, we are presenting a prayer unto Giriraj Govardhan by Srila Das Goswami Prabhu from the Temple of Love and Affection, an explanation of this prayer by Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj, and a brief collection of other verses in praise of Giriraj Govardhan.
Temple of Love and Affection, verse 21
pramada-madana-līlāḥ kandare kandare te
rachayati nava-yūnor dvandvam asminn amandam
iti kila kalanārthaṁ lagnakas tad-dvayor me
nija-nikaṭa-nivāsaṁ dehi govardhana tvam
(Śrī Govardhana-Vāsa-Prārthanā-Daśakam: 2)
“O Govardhan, the Divine Couple liberally enact Their Pastimes of maddened love within your caves. Please grant me a dwelling beside you so I can see Their Pastimes.”
Excerpt from the Revealed Truth
by Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
When I wanted to make a diorama expressing Srila Saraswati Thakur’s siddhanta on the front of our Math in Nabadwip, I used the following shloka. However I changed one of the lines in the shloka
with the permission of Srila Guru Maharaj. Through Srila Guru Maharaj we can understand the desire of Srila Saraswati Thakur and for preaching purposes I changed this shloka to make it more understandable to general people. I engraved these two lines on our nat-mandir:
Later, I also posted this expression on the wall of my veranda so I could see it every day. Srila Saraswati Thakur’s phrase viśaya-raṅge is very deep. To say that work and activity, which may appear completely material, are actually completely transcendental is not easy for the public to understand. I wanted to show in the diorama that it is through Mahaprabhu’s sankirtan that we must worship Radha-Krishna in Kali-yuga. So I used this phrase, mātala Hari-jana kīrtana raṅge. It means that devotees are intoxicated with the practice of Mahaprabhu’s sankirtan—they are hearing and chanting the Holy Name and the glories of Mahaprabhu—and through that they are serving and satisfying the Divine Couple Radha-Krishna, Whose non-different form is Sri Chaitanya Mahaprabhu. In the formal posture (gaurava-bhaṅge) of Mahaprabhu’s sankirtan the devotees are giving their puja, their offerings, and everything, to Radha-Govinda and Their intimate servitors.
At present we do not live in the domain of Radha-Krishna and we are not trying to forcefully enter that abode. Rather we are trying to honour that abode through our life in Kali-yuga under our proper shelter in the practice of sankirtan at the lotus feet of Sri Chaitanya Mahaprabhu. So we are proceeding systematically towards the goal of our lives, the service of Radha-Govinda, under the guidance of Their intimate associates headed by Srila Rupa Goswami Prabhu.
Our Math is located in Gupta-Govardhan, Hidden Govardhan, in Sri Nabadwip Dham and Govardhan is the primary place of raga-marga worship of Radha-Krishna.
pramada-madana-līlāḥ kandare kandare te
rachayati nava-yūnor dvandvam asminn amandam
iti kila kalanārthaṁ lagnakas tad-dvayor me
nija-nikaṭa-nivāsaṁ dehi govardhana tvam
(Śrī Govardhana-Vāsa-Prārthanā-Daśakam: 2)
Giriraj Govardhan is the highest, most worshippable place of Radha-Krishna’s Pastimes, and Radha-Krishna’s highest lila happens in the kunjas, groves, around Govardhan Hill. Radha Kunda, Syama Kunda, Govinda Kunda, Kusum Sarovar and many many kunjas surround Govardhan, and Radha-Krishna’s kunja-lilas
happen at different times and different places all around Govardhan.
Radha-Krishna enjoy Their intimate Pastimes there around Govardhan as all the sakhis and manjaris busily serve Them day and night. Chiefly Lalita Devi organises all the service of Radha-Krishna and she gives the highest service to the group of Rupa Manjari. Gokula-pateḥ premāmṛtāplāvanāt, in this way the nectar of Krishna-prem overfloods everyone, everywhere, all around Govardhan Hill.
We presented our diorama on the front of our Math to show everyone that through the sankirtan of Mahaprabhu we can properly honour the most worshippable plane of raga-marga service of Radha-Krishna—Govardhan—and that we will automatically enter there when we become qualified through our sincere practice of sankirtan. Srila Guru Maharaj accepted everything, all of my ideas, and in that way we decorated our temple and adjusted Srila Saraswati Thakur’s expression.
Verses Cited by Sri Gaurasundar
when He visited Giriraj Govardhan in Vrindavan:
[Sri Radhika proclaims:] “O friends! This mountain is the best of all the servants of Hari. Delighted by the touch of Balaram and Krishna’s feet, he worships Them along with Their cows and friends with drinking water, edible grass, caves, bulbs and roots.”
“May the left hand of the lotus-eyed Lord, which lifted up Giriraj Govardhan like a toy ball, protect you.”
Prayers unto Giriraj Govardhan by the Himalayas
(These verses are used in the daily worship
of Giriraj Govardhan in Sri Chaitanya Saraswat Math)
tvaṁ sākṣāt kṛṣṇachandrasya paripūrṇatamasya cha
goloke go-gaṇair yukte gopī-gopāla-saṁyute
tvaṁ hi govardhano nāma vṛndāraṇye virājase
tvaṁ no girīṇāṁ sarveṣāṁ giri-rājo ’si sāmpratam
(Sri Garga-samhita: 2.2.13–14)
“You are known as Govardhan and you reside in Goloka Vrindavan, replete with the cows, cowherd men and cowherd women of the Supreme Personality of Godhead Sri Krishnachandra. You are now the king of all of us mountains.”
namo vṛndāvanāṅkāya tubhyaṁ goloka-mauline
pūrṇa-brahmātapatrāya namo govardhanāya cha
(Sri Garga-samhita: 2.2.15, 3.1.20)
“O Govardhan! You are the lap of Vrindavan, the crown of Goloka, and the umbrella of the Supreme Personality of Godhead. We perpetually offer our obeisance unto you.”
Śrī Govinda Kuṇḍa Māhātmya
Compiled and translated by
Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj
This milk formed a pond known as ‘Sri Govinda’, which delightfully beautifies wonderful Giriraj Govardhan.
kuṇḍabāri mahāpāpa-hārī se chinmaya
snāne pāne bhava-bhaya tritāpa nāśaya [3]
The spiritual water in this pond can absolve even the greatest sins. Bathing in or drinking this water dispels the threefold miseries and all fear of material existence.
bahu-bhāgye keha sei dugdhāsvāda pāya
chidānanda-deha labhi kṛṣṇa-loke yāya [4]
Those who are greatly fortunate taste Surabhi’s milk (within this water), attain a divine form, and go Krishna’s abode.
śrī kṛṣṇa-mānase yebā kare hethā snāna
gupta-govardhane rādhā-kṛṣṇa-sevā pāna [5]
One who bathes here, desiring Krishna, attains the service of Radha-Krishna in Gupta Govardhan.
В честь Говардхан-пуджи мы представляем молитву Шрилы Даса Госвами Прабху Гирираджу-Говардхану из Храма любви и нежности и объяснение этой молитвы Шрилой Бхакти Сундаром Говиндой Дев-Госвами Махараджем, а также краткое собрание других стихов во славу Гирираджа-Говардхана.
«О Говардхан, Божественная Чета свободно совершает Свои игры безумной любви в твоих пещерах. Пожалуйста, подари мне возможность обитать рядом с тобой, чтобы я мог наблюдать Их игры».
Фрагмент книги «Истина откровения»
Шрилы Бхакти Сундара Говинды Дев-Госвами Махараджа:
Когда я пожелал поместить над входом в наш Матх в Навадвипе диораму, выражающую сиддханту Шрилы Сарасвати Тхакура, то я использовал следующую шлоку. Однако я изменил одну из строк в шлоке с позволения Шрилы Гуру Махараджа. Благодаря Шриле Гуру Махараджу мы можем понять желание Шрилы Сарасвати Тхакура, и в проповеднических целях я изменил эту шлоку, чтобы сделать ее понятной обычным людям. Я выгравировал две строки на нашем нат-мандире:
Позже я поместил это выражение на стену своей веранды, чтобы видеть его каждый день. Фраза Шрилы Сарасвати Тхакура «виш́айа-ран̇ге» очень глубока. Массам нелегко понять, как работа и деятельность, которые могут казаться абсолютно материальными, носят чистый трансцендентный характер. Я захотел показать диорамой, что посредством санкиртаны Махапрабху мы должны поклоняться Радхе-Кришне в Кали-югу. Поэтому я использовал эту фразу: ма̄тала хари-джана кӣртана ран̇ге. Она означает, что преданные опьянены практикой санкиртаны Махапрабху — и посредством нее они служат Божественной Чете Радхе-Кришне и удовлетворяют Их, а Шри Чайтанья Махапрабху является формой Радхи-Кришны, тождественной Им. В формальном измерении (гаурава-бхан̇ге) санкиртаны Махапрабху преданные совершают пуджу, подносят подношения и так далее Радхе-Кришне и Их близким слугам.
В настоящее время мы не живем в царстве Радхи-Кришны и не пытаемся ворваться в эту обитель. Скорее, мы систематическим образом приближаемся к цели нашей жизни, служению Радхе-Говинде под руководством Их близких спутников, возглавляемых Шрилой Рупой Госвами Прабху.
Матх находится на Гупта-Говардхане, скрытом Говардхане, в Шри Навадвипа-дхаме, и Говардхан — это самое важное место поклонения Радхе-Кришне в духе рага-марги.
Гирирадж-Говардхан — это высочайшее место игр Радхи-Кришны, объект величайшего поклонения, а самая возвышенная лила Радхи-Кришны происходит в кунджах, рощах вокруг холма Говардхан. Радха-кунда, Шьяма-кунда, Говинда-кунда, Кусум-саровар и многие другие кунджи вокруг Говардхана — кунджа-лилы Радхи-Кришны происходят в разное время в разных местах повсюду в окрестностях Говардхана.
Радха-Кришна наслаждаются Своими сокровенными играми вокруг Говардхана, в то время как все сакхи и манджари заняты служением Им, днем и ночью. Главным образом Лалита Деви устраивает все служение Радхе-Кришне, и она дарует высочайшее служение группе Рупы Манджари. Гoкула-патех̣ прeма̄мр̣та̄пла̄вaна̄т — так нектар кришна-премы переполняет всех и вся вокруг холма Говардхан.
Мы разместили диораму перед Матхом, чтобы показать каждому, как посредством санкиртаны Махапрабху можно должным образом почитать достойное величайшего поклонения измерение служения Радхе-Кришне в духе рага-марги — Говардхан, и показать, что мы естественным образом вступим туда, когда обретем качества благодаря искренней практике санкиртаны. Шрила Гуру Махарадж принимал все, все мои идеи, и так мы украсили наш храм и должным образом изменили выражение Шрилы Сарасвати Тхакура.
Стихи, которые Шри Гаурасундар произнес,
когда посетил Гирирадж-Говардхан во Вриндаване:
[Шри Радхика провозглашает:] «О, подруги! Эта гора — лучшая из всех слуг Хари. Восхищенная прикосновением стоп Баларамы и Кришны, она поклоняется Им, а также Их коровам и друзьям, своей питьевой водой, съедобной травой, пещерами, клубнями и корнями».
«Ты известен как Говардхан и обитаешь на Голоке Вриндавана, полной коров, пастухов и пастушек Верховной Личности Бога Шри Кришначандры. Теперь ты — царь всех нас, гор».
Это молоко образовало пруд, известный как Шри Говинда, который восхитительно украшает чудесный Гирирадж-Говардхан.
кун̣д̣аба̄ри маха̄па̄па-ха̄рӣ се чинмайа
сна̄не па̄не бхава-бхайа трита̄па на̄ш́айа [3]
Духовная вода в этом пруде способна поглотить даже величайшие грехи. Достаточно омыться в этом озере или испить из него воды, чтобы избавиться от тройственных страданий и всяческого страха материального существования.
In honour of Govardhan Puja, we are presenting a prayer unto Giriraj Govardhan by Srila Das Goswami Prabhu from the Temple of Love and Affection, an explanation of this prayer by Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj, and a brief collection of other verses in praise of Giriraj Govardhan.
Temple of Love and Affection, verse 21
pramada-madana-līlāḥ kandare kandare te
rachayati nava-yūnor dvandvam asminn amandam
iti kila kalanārthaṁ lagnakas tad-dvayor me
nija-nikaṭa-nivāsaṁ dehi govardhana tvam
(Śrī Govardhana-Vāsa-Prārthanā-Daśakam: 2)
“O Govardhan, the Divine Couple liberally enact Their Pastimes of maddened love within your caves. Please grant me a dwelling beside you so I can see Their Pastimes.”
Excerpt from the Revealed Truth
by Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
When I wanted to make a diorama expressing Srila Saraswati Thakur’s siddhanta on the front of our Math in Nabadwip, I used the following shloka. However I changed one of the lines in the shloka
with the permission of Srila Guru Maharaj. Through Srila Guru Maharaj we can understand the desire of Srila Saraswati Thakur and for preaching purposes I changed this shloka to make it more understandable to general people. I engraved these two lines on our nat-mandir:
Later, I also posted this expression on the wall of my veranda so I could see it every day. Srila Saraswati Thakur’s phrase viśaya-raṅge is very deep. To say that work and activity, which may appear completely material, are actually completely transcendental is not easy for the public to understand. I wanted to show in the diorama that it is through Mahaprabhu’s sankirtan that we must worship Radha-Krishna in Kali-yuga. So I used this phrase, mātala Hari-jana kīrtana raṅge. It means that devotees are intoxicated with the practice of Mahaprabhu’s sankirtan—they are hearing and chanting the Holy Name and the glories of Mahaprabhu—and through that they are serving and satisfying the Divine Couple Radha-Krishna, Whose non-different form is Sri Chaitanya Mahaprabhu. In the formal posture (gaurava-bhaṅge) of Mahaprabhu’s sankirtan the devotees are giving their puja, their offerings, and everything, to Radha-Govinda and Their intimate servitors.
At present we do not live in the domain of Radha-Krishna and we are not trying to forcefully enter that abode. Rather we are trying to honour that abode through our life in Kali-yuga under our proper shelter in the practice of sankirtan at the lotus feet of Sri Chaitanya Mahaprabhu. So we are proceeding systematically towards the goal of our lives, the service of Radha-Govinda, under the guidance of Their intimate associates headed by Srila Rupa Goswami Prabhu.
Our Math is located in Gupta-Govardhan, Hidden Govardhan, in Sri Nabadwip Dham and Govardhan is the primary place of raga-marga worship of Radha-Krishna.
pramada-madana-līlāḥ kandare kandare te
rachayati nava-yūnor dvandvam asminn amandam
iti kila kalanārthaṁ lagnakas tad-dvayor me
nija-nikaṭa-nivāsaṁ dehi govardhana tvam
(Śrī Govardhana-Vāsa-Prārthanā-Daśakam: 2)
Giriraj Govardhan is the highest, most worshippable place of Radha-Krishna’s Pastimes, and Radha-Krishna’s highest lila happens in the kunjas, groves, around Govardhan Hill. Radha Kunda, Syama Kunda, Govinda Kunda, Kusum Sarovar and many many kunjas surround Govardhan, and Radha-Krishna’s kunja-lilas
happen at different times and different places all around Govardhan.
Radha-Krishna enjoy Their intimate Pastimes there around Govardhan as all the sakhis and manjaris busily serve Them day and night. Chiefly Lalita Devi organises all the service of Radha-Krishna and she gives the highest service to the group of Rupa Manjari. Gokula-pateḥ premāmṛtāplāvanāt, in this way the nectar of Krishna-prem overfloods everyone, everywhere, all around Govardhan Hill.
We presented our diorama on the front of our Math to show everyone that through the sankirtan of Mahaprabhu we can properly honour the most worshippable plane of raga-marga service of Radha-Krishna—Govardhan—and that we will automatically enter there when we become qualified through our sincere practice of sankirtan. Srila Guru Maharaj accepted everything, all of my ideas, and in that way we decorated our temple and adjusted Srila Saraswati Thakur’s expression.
Verses Cited by Sri Gaurasundar
when He visited Giriraj Govardhan in Vrindavan:
[Sri Radhika proclaims:] “O friends! This mountain is the best of all the servants of Hari. Delighted by the touch of Balaram and Krishna’s feet, he worships Them along with Their cows and friends with drinking water, edible grass, caves, bulbs and roots.”
“May the left hand of the lotus-eyed Lord, which lifted up Giriraj Govardhan like a toy ball, protect you.”
Prayers unto Giriraj Govardhan by the Himalayas
(These verses are used in the daily worship
of Giriraj Govardhan in Sri Chaitanya Saraswat Math)
tvaṁ sākṣāt kṛṣṇachandrasya paripūrṇatamasya cha
goloke go-gaṇair yukte gopī-gopāla-saṁyute
tvaṁ hi govardhano nāma vṛndāraṇye virājase
tvaṁ no girīṇāṁ sarveṣāṁ giri-rājo ’si sāmpratam
(Sri Garga-samhita: 2.2.13–14)
“You are known as Govardhan and you reside in Goloka Vrindavan, replete with the cows, cowherd men and cowherd women of the Supreme Personality of Godhead Sri Krishnachandra. You are now the king of all of us mountains.”
namo vṛndāvanāṅkāya tubhyaṁ goloka-mauline
pūrṇa-brahmātapatrāya namo govardhanāya cha
(Sri Garga-samhita: 2.2.15, 3.1.20)
“O Govardhan! You are the lap of Vrindavan, the crown of Goloka, and the umbrella of the Supreme Personality of Godhead. We perpetually offer our obeisance unto you.”
Śrī Govinda Kuṇḍa Māhātmya
Compiled and translated by
Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj
This milk formed a pond known as ‘Sri Govinda’, which delightfully beautifies wonderful Giriraj Govardhan.
kuṇḍabāri mahāpāpa-hārī se chinmaya
snāne pāne bhava-bhaya tritāpa nāśaya [3]
The spiritual water in this pond can absolve even the greatest sins. Bathing in or drinking this water dispels the threefold miseries and all fear of material existence.
bahu-bhāgye keha sei dugdhāsvāda pāya
chidānanda-deha labhi kṛṣṇa-loke yāya [4]
Those who are greatly fortunate taste Surabhi’s milk (within this water), attain a divine form, and go Krishna’s abode.
śrī kṛṣṇa-mānase yebā kare hethā snāna
gupta-govardhane rādhā-kṛṣṇa-sevā pāna [5]
One who bathes here, desiring Krishna, attains the service of Radha-Krishna in Gupta Govardhan.