«Всевышний Шри Кришна Чайтанья» (часть 11). Статья из журнала ‘The Harmonist’ под редакцией Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура (на русском и английском языках)


Russian

Всевышний Шри Кришна Чайтанья
(часть 11) 

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из одиннадцатого номера XXVI тома за апрель 1929 года)

 

В то время в Пурушоттам пришел Шри Рагхунатх Дас, и Господь попросил Шри Сварупу Госвами позаботиться о нем, назвав его при этом Рагху Сварупы. Увидев духовное стремление Рагхунатха, дорогого возлюбленного Господа, Шри Чайтанья признал его Гуру всех брахманов и наградил его поклонением святым образам Поднявшего холм [Шри Кришны] и Гандарбхи [Шримати Радхарани] в форме куска камня с Говардхана и гирлянды из гунджи, которую Он Сам использовал в поклонении Себе. Шри Рагхунатх почитал выброшенные испорченные остатки прасада Джаганнатха, промывая его от грязи, с которой тот был смешан. Сварупа и Господь были удовлетворены настроением отречения, проявленным Рагхунатхом, и однажды вкусили эту пищу, насильно отобрав ее у него.

Шри Валлабха Бхатта прибыл в Пури по случаю фестиваля Колесниц и обрел возможность припасть к стопам Всевышнего. С целью ослабить тщеславие Валлабхи, Господь стал превозносить достоинства Своих преданных, называя их более возвышенными, чем он. Шри Валлабха Бхатта написал примечания к «Бхагавате», не согласующиеся с комментарием Шридхара Свами. Представив свое утверждение Господу, он спросил, желает ли Шри Чайтанья услышать эти примечания. В ответ на это Господь сказал, что если жена не признает авторитет своего супруга (обыграв различные значения слова «свами»), то она должна считаться проституткой. Затем Господь провозгласил, что подлинные значения имен Кришны — это Шьямананда и Яшоданандана. Впоследствии Господь проявил благосклонность по отношению к Валлабхе, принял его приглашение на обед и повелел ему изучить смысл этой мантры от Гададхара.

Рамачандра Пури, который называл себя преданным Мадхавендры Пури, был им отвергнут за оскорбление лотосоподобных стоп Шри Гурудева, произошедшего из-за чрезмерной самоуверенности. Рамачандра Пури ошибочно принял Господа за падшую дживу и стал критиковать Его за принятие большого количества пищи. Господь ничего не ответил на эту критику, но при этом уменьшил Свою порцию. Благодаря этой лиле Всевышний показал, насколько печальна участь того, кто своенравно провозглашает себя учеником величайшего учителя и лучшего из преданных, поскольку оскорбление против Гуру могут привести к оскорблению в адрес Самого Господа. Этим поступком Господь сурово осудил принципы майявади, которые не делали различий между начинающим и тем, кто осознал свое подлинное «я», или же между дживой и Богом.

Гопинатх Паттанаик, сын Бхавананды Рая, был царским казначеем. Однако старший сын Махараджи Пратапарудры приговорил его к смертной казни в качестве наказания за суровое оскорбление, которое тот совершил в его адрес. Вначале Господь не хотел вмешиваться в это дело, выразив Свою решимость избегать всех мирских разговоров и общества мирян, чтобы научить подлинному поведению вайшнава-санньяси. Однако затем Он спас Гопинатха, научив его принципам морального долга. Господь посоветовал ему исправно выполнять свои обязанности на службе у царя и оплачивать свои расходы из тех средств, что были получены честным путем.

(продолжение следует)

Автор неизвестен
Переводчик: Вриндавана Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 


English  

The Supreme Lord Shri Krishna-Chaitanya
(part 11)

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 11, Vol. XXVI, April 1929)

 

AT this time on the arrival of Sree Raghunath Das at Purushottam the Lord committed him to the charge of Sri Swarup Goswami after bestowing on him the appellation of ‘Swarup’s Raghu’. In recognition of the states of Raghunath, the best-beloved of the Lord, as the Guru of all the Brahmans, the Supreme Lord made over to him for the purpose of worship the holy Images of the Holder of the Mount and of Gandarbha, in the forms of a piece of stone from Gobardhan and the garland of gunja plant, that He used to worship Himself. Sri Raghunath honoured the rejected rotten remains of the prasad of Jagannath washing off the mud with which the rice bad got mixed up. Swarup and the Supreme Lord were satisfied with the spirit of renunciation displayed by Raghunath and one day tasted the same food by forcibly snatching it from him.

Sri Ballav Bhatta arrived at Puri on the occasion of the Car Festival and availed of the opportunity to greet the feet of the Supreme Lord. With the object of lessening the vanity of Ballav the Lord extolled the high qualities of His own devotees which He declared to be superior to his. Sri Ballav Bhatta had written an annotation of the Bhagabat to rival the commentary of Sridhar Swami. On preferring his request to the Lord that He would be pleased to listen to his annotation the Lord remarked that one who did not acknowledge her husband (punning on the word ‘swami’) was thereby proved to be a harlot and declared that the real meaning of the Name Krishna is ‘the Beautiful Shyam, the Darling of Yasoda’. Subsequently the Lord became favourably disposed towards Ballav and accepting his invitation to dinner commanded him to learn the meaning of the mantra from Gadadhar.

Ramchandra Puri who professed himself to be a devotee of Madhabendra Puri had been repudiated by him for offending at the lotus feet of Sri Gurudeva by self-assertiveness. Ramchandra Puri mistaking the Lord to be a sinful jiva maliciously objected to His accepting a liberal quantity of food. The Lord remained silent tinder the criticism but cut down His diet. By this lila the Supreme Lord furnished a terrible example of how as the result of disobedient conduct of one who professes to be the disciple of a good preceptor who is the best of devotees, the offence against the Guru by degrees touches the Divinity Himself. By this act the Lord sternly denounced the principles of the philanthropists who suppose that there is no difference between a novice and one who has realised his proper self, or between a jiva and Godhead.

Gopinath Pattanaik, a son of Bhabananda Rai, having was’ed the royal treasure, the eldest son of Maharaja Prataparudra caused Gopinath to be lifted to the raised platform for the execution of criminals in order to award the punishment due to such grave offence. Whereupon the Lord on being approached by all with a request to intervene in order to prevent the punishment of Gopinath, at first refused to save him expressing His resolve to eschew all worldly talk and the society of worldly people to teach the proper conduct of a Vaishnava sannyasi; but subsequently effecting the deliverance of Gopinath taught him the principles of moral obligation by advising him to perform his duties to the King and meet his own expenses by earning money in a clean way.

(to be continued)

The author is unknown

 



←  Программа в Москве с участием Шрилы Бхакти Бимала Авадхута Махараджа 12 июня 2016 года ·• Архив новостей •· Субботняя программа в Абхазии. 18 июня 2016 года  →
Russian

Всевышний Шри Кришна Чайтанья
(часть 11) 

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из одиннадцатого номера XXVI тома за апрель 1929 года)

 

В то время в Пурушоттам пришел Шри Рагхунатх Дас, и Господь попросил Шри Сварупу Госвами позаботиться о нем, назвав его при этом Рагху Сварупы. Увидев духовное стремление Рагхунатха, дорогого возлюбленного Господа, Шри Чайтанья признал его Гуру всех брахманов и наградил его поклонением святым образам Поднявшего холм [Шри Кришны] и Гандарбхи [Шримати Радхарани] в форме куска камня с Говардхана и гирлянды из гунджи, которую Он Сам использовал в поклонении Себе. Шри Рагхунатх почитал выброшенные испорченные остатки прасада Джаганнатха, промывая его от грязи, с которой тот был смешан. Сварупа и Господь были удовлетворены настроением отречения, проявленным Рагхунатхом, и однажды вкусили эту пищу, насильно отобрав ее у него.

Шри Валлабха Бхатта прибыл в Пури по случаю фестиваля Колесниц и обрел возможность припасть к стопам Всевышнего. С целью ослабить тщеславие Валлабхи, Господь стал превозносить достоинства Своих преданных, называя их более возвышенными, чем он. Шри Валлабха Бхатта написал примечания к «Бхагавате», не согласующиеся с комментарием Шридхара Свами. Представив свое утверждение Господу, он спросил, желает ли Шри Чайтанья услышать эти примечания. В ответ на это Господь сказал, что если жена не признает авторитет своего супруга (обыграв различные значения слова «свами»), то она должна считаться проституткой. Затем Господь провозгласил, что подлинные значения имен Кришны — это Шьямананда и Яшоданандана. Впоследствии Господь проявил благосклонность по отношению к Валлабхе, принял его приглашение на обед и повелел ему изучить смысл этой мантры от Гададхара.

Рамачандра Пури, который называл себя преданным Мадхавендры Пури, был им отвергнут за оскорбление лотосоподобных стоп Шри Гурудева, произошедшего из-за чрезмерной самоуверенности. Рамачандра Пури ошибочно принял Господа за падшую дживу и стал критиковать Его за принятие большого количества пищи. Господь ничего не ответил на эту критику, но при этом уменьшил Свою порцию. Благодаря этой лиле Всевышний показал, насколько печальна участь того, кто своенравно провозглашает себя учеником величайшего учителя и лучшего из преданных, поскольку оскорбление против Гуру могут привести к оскорблению в адрес Самого Господа. Этим поступком Господь сурово осудил принципы майявади, которые не делали различий между начинающим и тем, кто осознал свое подлинное «я», или же между дживой и Богом.

Гопинатх Паттанаик, сын Бхавананды Рая, был царским казначеем. Однако старший сын Махараджи Пратапарудры приговорил его к смертной казни в качестве наказания за суровое оскорбление, которое тот совершил в его адрес. Вначале Господь не хотел вмешиваться в это дело, выразив Свою решимость избегать всех мирских разговоров и общества мирян, чтобы научить подлинному поведению вайшнава-санньяси. Однако затем Он спас Гопинатха, научив его принципам морального долга. Господь посоветовал ему исправно выполнять свои обязанности на службе у царя и оплачивать свои расходы из тех средств, что были получены честным путем.

(продолжение следует)

Автор неизвестен
Переводчик: Вриндавана Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 


English  

The Supreme Lord Shri Krishna-Chaitanya
(part 11)

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 11, Vol. XXVI, April 1929)

 

AT this time on the arrival of Sree Raghunath Das at Purushottam the Lord committed him to the charge of Sri Swarup Goswami after bestowing on him the appellation of ‘Swarup’s Raghu’. In recognition of the states of Raghunath, the best-beloved of the Lord, as the Guru of all the Brahmans, the Supreme Lord made over to him for the purpose of worship the holy Images of the Holder of the Mount and of Gandarbha, in the forms of a piece of stone from Gobardhan and the garland of gunja plant, that He used to worship Himself. Sri Raghunath honoured the rejected rotten remains of the prasad of Jagannath washing off the mud with which the rice bad got mixed up. Swarup and the Supreme Lord were satisfied with the spirit of renunciation displayed by Raghunath and one day tasted the same food by forcibly snatching it from him.

Sri Ballav Bhatta arrived at Puri on the occasion of the Car Festival and availed of the opportunity to greet the feet of the Supreme Lord. With the object of lessening the vanity of Ballav the Lord extolled the high qualities of His own devotees which He declared to be superior to his. Sri Ballav Bhatta had written an annotation of the Bhagabat to rival the commentary of Sridhar Swami. On preferring his request to the Lord that He would be pleased to listen to his annotation the Lord remarked that one who did not acknowledge her husband (punning on the word ‘swami’) was thereby proved to be a harlot and declared that the real meaning of the Name Krishna is ‘the Beautiful Shyam, the Darling of Yasoda’. Subsequently the Lord became favourably disposed towards Ballav and accepting his invitation to dinner commanded him to learn the meaning of the mantra from Gadadhar.

Ramchandra Puri who professed himself to be a devotee of Madhabendra Puri had been repudiated by him for offending at the lotus feet of Sri Gurudeva by self-assertiveness. Ramchandra Puri mistaking the Lord to be a sinful jiva maliciously objected to His accepting a liberal quantity of food. The Lord remained silent tinder the criticism but cut down His diet. By this lila the Supreme Lord furnished a terrible example of how as the result of disobedient conduct of one who professes to be the disciple of a good preceptor who is the best of devotees, the offence against the Guru by degrees touches the Divinity Himself. By this act the Lord sternly denounced the principles of the philanthropists who suppose that there is no difference between a novice and one who has realised his proper self, or between a jiva and Godhead.

Gopinath Pattanaik, a son of Bhabananda Rai, having was’ed the royal treasure, the eldest son of Maharaja Prataparudra caused Gopinath to be lifted to the raised platform for the execution of criminals in order to award the punishment due to such grave offence. Whereupon the Lord on being approached by all with a request to intervene in order to prevent the punishment of Gopinath, at first refused to save him expressing His resolve to eschew all worldly talk and the society of worldly people to teach the proper conduct of a Vaishnava sannyasi; but subsequently effecting the deliverance of Gopinath taught him the principles of moral obligation by advising him to perform his duties to the King and meet his own expenses by earning money in a clean way.

(to be continued)

The author is unknown

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования