«Онтология Панча-таттвы». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 1980-е годы. Навадвипа Дхама, Индия



скачать (формат MP3, 4.99M)

Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

Онтология Панча-таттвы

(1980-е годы. Навадвипа Дхама, Индия) 

 

Ученик: Гуру Махарадж, не могли бы вы объяснить онтологические различия между ипостасями Панча-таттвы?

Шрила Шридхар Махарадж: Да, между ними существует определенное различие. Махапрабху — центральная фигура, Шри Чайтаньядев. Он — Кришна в настроении Радхарани. Рядом с Ним Гададхар, от которого Махапрабху и взял это чувство. Гададхар — словно факсимиле, внешняя формальная копия. Он находится рядом подобно человеку, которого обокрали. Он пуст, у него ничего нет. С опустошенным сердцем Гададхар стремится только к одному Махапрабху, который похитил его сердце.

#00:01:25#

Нитьянанда Прабху играет роль Баларамы. Из Баларамы исходит все остальное: ватсалья-раса, сакхья-раса и так далее. Шривас Пандит олицетворяет собой преданного, обычного преданного. Адвайта Прабху представляет Господа. Он представляет Бхагавана, который отвечает за весь материальный мир, — Каранарнавашайи [Вишну].

#00:02:05#

Кот̣иш̣в апи маха̄-муне — один на сотни тысяч1. Столь нелегко найти совершенного вайшнава! Истинный вайшнав очень редок — судурлабха. Когда истинное, главное усиливает свое влияние, влияние второстепенного ослабевает. Когда же истинное скрывается, то второстепенное, несомненно, будет брать верх.

#00:02:43#

Так или иначе, в целом таково сознание Кришны. Во время войны можно одерживать много побед и терпеть много поражений. Как правило, тот, кто одерживает победу, приобретает что-либо. Но он также вынужден и претерпеть множество потерь. Те, кто выходит победителями в войне, также вынуждены многое утратить.

#00:03:21#

Адвайта Прабху — посредник, связной. Он призывает Махапрабху в этот мир для спасения джив. Он также устраивает все необходимое для проповеди Махапрабху, чтобы дживы обрели благо. Для этого Он приглашает Махапрабху в этот мир. Сам Он тоже помогает Махапрабху проповедовать наму (Святое Имя Господа) для полного спасения этого материального мира.

#00:04:04#

Итак, Махапрабху, Нитьянанда Прабху, Адвайта Прабху, Гададхар Пандит и Шривас — это Панча-таттва. Есть люди, которые вместо Шриваса Пандита пятым поставили Нарахари Саракара Тхакура. Это направление «Чайтанья-мангалы». Их можно причислить к гауранга-нагаре. Им не нравится видеть Махапрабху в качестве санньяси, ведь Он сам Кришна. Нарахари Саракар Тхакур задает этот вопрос Махапрабху: «Кто Ты? Кто Ты в этом обличье санньяси? Разве Ты не тот же самый охотник за гопи во Вриндаване? Неужели теперь Ты стал садху (святым)? Раньше Ты охотился за гопи, а теперь пришел в образе святого? Я знаю Тебя. Я знаю Тебя очень хорошо».

#00:05:21#

Таким образом, они больше склонны к вриндаван-лиле, чем к навадвипа-лиле. Среди сакхи во Вриндаване некоторые сакхи больше склонны к Радхарани, другие больше склонны к Кришне, а иные занимают промежуточное положение. Точно так же в отношении гаура-лилы [навадвипа-лилы] и вриндаван-лилы. Некоторые преданные больше склонны к Вриндавану. Им не нравится санньяса Махапрабху. Но другие больше склонны к навадвипа-лиле. Иные же занимают положение посередине. Таким образом, существуют различные представления и идеи.

#00:06:05#

малла̄на̄м аш́анир нр̣н̣а̄м̇ нара-варах̣ стрӣн̣а̄м̇ смаро мӯртима̄н...2

Одно и то же явление рассматривают и воспринимают по-разному, согласно своей природе и способностям.

#00:06:25#

Однако здесь возможно сравнение, сравнительный анализ.

...йа̄н̣ра раса хои, сеи сарвоттама...3

Каждый, кто пребывает на уровне освобождения, в освобожденном состоянии, в своем положении обретает максимум расы именно от того образа Господа, которому поклоняется. Однако если сравнить разные образы Господа в шанта-, дасья-, сакхья-, ватсалья- и мадхурья-расах, а также сравнить образы Нараяны, Рамачандры, Дваракеши [Кришны в Двараке], то можно будет провести различие. Благодаря такому методу, такому сравнительному обзору определение различий станет возможным.

#00:07:24#

Например, дружба. У вас может быть много обычных друзей, но есть особый круг более близких друзей, а есть круг самых близких друзей. И также друзья в различных сферах: один друг может быть в сфере политики, другой в сфере социальной жизни, третий в литературной сфере. Таким образом, могут быть друзья разных категорий и разной степени.

Редакторы: Динанатх Дас, Традиш Дас

 


1 Мукта̄на̄м апи сиддха̄на̄м̇ на̄ра̄йан̣а-пара̄йан̣ах̣ / судурлабхах̣ праш́а̄нта̄тма̄ кот̣иш̣в апи маха̄-муне — «О великий мудрец, среди мириад душ, обретших освобождение и в совершенстве постигших его высшую суть, едва ли один становится преданным Господа Нараяны (Кришны). Таких обретших умиротворение преданных очень и очень мало» («Шримад-Бхагаватам», 6.14.5; «Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 19.150; 25.83).

2 Малла̄на̄м аш́анир нр̣н̣а̄м̇ нара-варах̣ стрӣн̣а̄м̇ смаро мӯртима̄н / гопа̄на̄м̇ сва-джано ’сата̄м̇ кш̣ити-бхуджа̄м̇ ш́а̄ста̄ сва-питрох̣ ш́иш́ух̣ // мр̣тйур бходжа-патер вира̄д̣ авидуш̣а̄м̇ таттвам̇ парам̇ йогина̄м̇ / вр̣ш̣н̣ӣна̄м̇ пара-деватети видито ран̇гам̇ гатах̣ са̄граджах̣ — «Когда Кришна и Его старший брат взошли на помост для борьбы, каждый из присутствовавших увидел Его по разному. Борцам Кришна казался ослепительной молнией, обычным людям он виделся лучшим из людей, а женщинам — обворожительным Купидоном. Пастухи видели в Нем своего родственника, Его родители — сына, нечестивые правители — олицетворенное возмездие, а царь Бходжи — свою смерть. Невеждам Он представлялся вселенской формой, йоги видели в Нем Абсолютную Истину, а члены династии Вришни — Господа, которому они поклонялись» («Шримад-Бхагаватам», 10.43.17).

3 Кинту йа̄н̇ра йеи раса, сеи сарвоттама / тат̣а-стха хан̃а̄ вича̄риле, а̄чхе тара-тама — «Это правда, что те отношения, которые связывают с Господом того или иного преданного, являются для него самыми лучшими. Тем не менее, изучив все методы беспристрастно, можно выделить высшие и низшие уровни любви» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 8.83).



Finnish

Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj 

Pancha-tattvan ontologia

(1980-luvulla. Navadwipa Dhama, Intia)

 

Oppilas: Guru Maharaj, voisitteko selittää ontologiset erot Panca-tattvan henkilöiden välillä?

Srila Sridhar Maharaj: Kyllä, niiden välillä on tietty ero. Mahaprabhu on keskeinen hahmo, Sri Caitanyadev. Hän on Krishna Radharanin mielialalla. Hänen vieressään on Gadadhar, jolta Mahaprabhu otti tämän tunteen. Gadadhar on kuin näköispainos, ulkoinen virallinen jäljennös. Hän on lähellä kuin ihminen, jota on ryöstetty. Hän on tyhjä, hänellä ei ole mitään. Tyhjentynyt sydämellä Gadadhar etsii vain Mahaprabhua, joka varasti hänen sydämensä.

Nityananda Prabhulla on Balaraman rooli. Balaramasta lähtee kaikki muu: vātsalya-rasa, sakhya-rasa ja niin edelleen. Srivas Pandit edustaa bhaktaa, tavallista bhaktaa. Advaita Prabhu edustaa Jumalaa. Hän edustaa Bhagavania, joka on vastuussa koko aineellisesta maailmasta, — Karanarnavasayi Vishnu.

Koṭiṣv api mahā-mune — yksi sadoista tuhansista [1]. Täydellisen Vaishnavin löytäminen on niin vaikeaa! Todellinen Vaishnav on kovin harvinaista — sudurlabha. Kun totuus, tärkein lisää vaikutusvaltaansa, toissijaisen vaikutus heikkenee. Mutta kun totuus piilotetaan, toissijainen tulee epäilemättä voittamaan.

Niin tai näin, yleisesti sellainen on Krishna-tietoisuus. Sodan aikana voidaan saavuttaa monia voittoja ja kärsiä monia tappioita. Pääsääntöisesti se, joka voittaa, saa jotakin. Mutta hänen pitää myös kärsiä monia menetyksiä. Ne, jotka tulevat voittajiksi sodassa, myös menettävät paljon.

Advaita Prabhu — välikäsi, yhteyshenkilö. Hän kutsuu Mahaprabhun tähän maailmaan, jotta jivat voisivat pelastua. Hän järjestää myös kaiken mitä tarvitaan Mahaprabhun saarnaamista varten, jotta jivat löytäisivät tästä hyveitä. Tätä varten Hän kutsuu Mahaprabhun tähän maailmaan. Hän itse auttaa myös Mahaprabhua saarnaamaan namaa (Jumalan pyhää nimeä) tämän aineellisen maailman täydelliseksi pelastukseksi.

Joten Mahaprabhu, Nityananda Prabhu, Advaita Prabhu, Gadadhar Pandit ja Srivas — Panca-tattva. On ihmisiä, jotka Shrivas Panditin sijaan ovat asettaneet Narahari Sarakara Thakuran viidenneksi. Tämä on ”Chaitanya-mangalan” suunta. Niitä voidaan pitää gauranga nagarana. He eivät halua nähdä Mahaprabhua sannyasina, sillä Hän on itse Krishna. Narahari Sarakar Thakura esittää tämän kysymyksen Mahaprabhulle: ”Kuka Sinä olet? Kuka olet tässä sannyasi-muodossa? Etkö ole sama gopi-metsästäjä Vrindavanissa? Todellako nyt Sinusta on tullut sadhu (pyhä)? Aikaisemmin Sinä olit gopi-metsästäjä, ja nyt tulit pyhän muodossa? Minä tunnen Sinut. Tunnen Sinut erittäin hyvin.”

Tällä tavalla, he ovat enemmän taipuvaisempia kohti vrindavan-lilaa, kuin kohti navadvipa-lilaa. Vrindavanin sakhien joukossa jotkut sakhit ovat taipuvaisia kohti Radharania, toiset taipuvaisia kohti Krishnaa, kun taas muut ovat jotain sen keskeltä. Vastaavasti gaura-lila [navadvipa-lila] ja vrindavan-lila. Jotkut bhaktat ovat enemmän mieltynyt Vrindavaniin. He eivät pidä Mahaprabhusta sannyasina. Mutta toiset ovat mieltynyt navadvipa-lilaan. Muut ovat keskellä. Täten, on olemassa erilaisia näkemyksiä ja ideoita.

mallānām aśanir nṛṇāṁ nara-varaḥ strīṇāṁ smaro mūrtimān... [2]

Yhtä ja samaa ilmiötä tarkastellaan ja havaitaan eri tavoin heidän luonteensa ja kykynsä mukaan.

Kuitenkin tässä on mahdollista vertailu, vertaileva analyysi.

...yāṅra rasa yei, sei sarvottama... [3]

Jokainen, joka on vapautuksen tasolla, vapautetussa tilassa, saa maksimaalisen rasan tästä Jumalan kuvasta, jota hän palvoo. Kuitenkin, jos vertailla erilaisia kuvia Jumalasta: shanta-, dasya-, sakhya-, vatsalya-, madhurya-rasa, ja vertaa myös Narayanan, Ramachandran, Dvarakeshin [Krishna Dvarakassa] kuvia, voidaan tehdä ero. Tämän menetelmän, tällaisen vertailevan katsauksen ansiosta, erojen tunnistaminen on mahdollista.

Esimerkiksi ystävyys. Teillä voi olla monta tavallista ystävää, voi olla erityinen läheisten ystävien piiri, mutta voi olla myös kaikkein läheisimpien ystävien piiri. Ja myös ystäviä eri aloilta: yksi ystävä voi olla politiikan, toinen sosiaalisen elämän, kolmas kirjallisuuden alalla. Tällä tavalla, ystäviä voi olla eri kategorioista ja eri tutkinnoista.

________________________________________

[1] muktānām api siddhānāṁ nārāyaṇa-parāyaṇaḥ / su-durlabhaḥ praśāntātmā koṭiṣv api mahā-mune — ”Oi suuri viisas, lukemattomien sielujen joukossa, jotka ovat saavuttaneet vapautumisen ja ymmärtävät täydellisesti sen korkeimman olemuksen, tuskin yhdestä tulee Nārāyaṇan (Krishnan) puhdas bhakta. Tällaisia bhaktoja, jotka ovat löytäneet rauhan, on hyvin, hyvin vähän” (”Śrīmad-Bhāgavatam”, 6.14.5; ”Sri Caitanya-caritamrta”, Madhya-lila, 19.150; 25.83).

[2] mallānām aśanir nṛṇāṁ nara-varaḥ strīṇāṁ smaro mūrtimān / gopānāṁ sva-jano ’satāṁ kṣiti-bhujāṁ śāstā sva-pitroḥ śiśuḥ // mṛtyur bhoja-pater virāḍ aviduṣāṁ tattvaṁ paraṁ yogināṁ / vṛṣṇīnāṁ para-devateti vidito raṅgaṁ gataḥ sāgrajaḥ — ”Kun Krishna ja hänen vanhempi veljensä nousivat taisteluareenalle, kukin läsnäolijoista näki Hänet eri tavalla. Painijoille Krishna näytti häikäisevältä salamalta, tavalliset ihmiset pitivät häntä kaikista ihmisistä parhaana. Naiset näkivät Hänessä viehättävän Cupidonin, paimenet näkivät Hänessä sukulaisensa, Hänen vanhempansa — pojan, jumalattomat hallitsijat — henkilökohtaisen koston ja Bhojan kuningas — kuolemansa. Tietämättömille Hän näytti olevan universaali muoto, joogit näkivät hänessä Absoluuttisen Totuuden, ja Vrishni-dynastian jäsenet näkivät Hänessä Jumalan, jota he palvoivat” (”Srimad-Bhagavatam”, 10.43.17).

[3] kintu yāṅra yei rasa, sei sarvottama / taṭa-stha hañā vicārile, āche tara-tama — ”On totta, että mikä tahansa suhde tietyllä bhaktalla on Jumalaan, juuri se suhde on hänelle paras. Tutkittuaan puolueettomasti kaikki menetelmät voidaan kuitenkin erottaa rakkauden ylempi ja alempi taso” (”Sri Caitanya-caritamrta”, Madhya-lila, 8.83).





·• Архив новостей •·

Get the Flash Player to see this player.
скачать (формат MP3, 5.2 МБ)

Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

Онтология Панча-таттвы

(1980-е годы. Навадвипа Дхама, Индия) 

 

Ученик: Гуру Махарадж, не могли бы вы объяснить онтологические различия между ипостасями Панча-таттвы?

Шрила Шридхар Махарадж: Да, между ними существует определенное различие. Махапрабху — центральная фигура, Шри Чайтаньядев. Он — Кришна в настроении Радхарани. Рядом с Ним Гададхар, от которого Махапрабху и взял это чувство. Гададхар — словно факсимиле, внешняя формальная копия. Он находится рядом подобно человеку, которого обокрали. Он пуст, у него ничего нет. С опустошенным сердцем Гададхар стремится только к одному Махапрабху, который похитил его сердце.

#00:01:25#

Нитьянанда Прабху играет роль Баларамы. Из Баларамы исходит все остальное: ватсалья-раса, сакхья-раса и так далее. Шривас Пандит олицетворяет собой преданного, обычного преданного. Адвайта Прабху представляет Господа. Он представляет Бхагавана, который отвечает за весь материальный мир, — Каранарнавашайи [Вишну].

#00:02:05#

Кот̣иш̣в апи маха̄-муне — один на сотни тысяч1. Столь нелегко найти совершенного вайшнава! Истинный вайшнав очень редок — судурлабха. Когда истинное, главное усиливает свое влияние, влияние второстепенного ослабевает. Когда же истинное скрывается, то второстепенное, несомненно, будет брать верх.

#00:02:43#

Так или иначе, в целом таково сознание Кришны. Во время войны можно одерживать много побед и терпеть много поражений. Как правило, тот, кто одерживает победу, приобретает что-либо. Но он также вынужден и претерпеть множество потерь. Те, кто выходит победителями в войне, также вынуждены многое утратить.

#00:03:21#

Адвайта Прабху — посредник, связной. Он призывает Махапрабху в этот мир для спасения джив. Он также устраивает все необходимое для проповеди Махапрабху, чтобы дживы обрели благо. Для этого Он приглашает Махапрабху в этот мир. Сам Он тоже помогает Махапрабху проповедовать наму (Святое Имя Господа) для полного спасения этого материального мира.

#00:04:04#

Итак, Махапрабху, Нитьянанда Прабху, Адвайта Прабху, Гададхар Пандит и Шривас — это Панча-таттва. Есть люди, которые вместо Шриваса Пандита пятым поставили Нарахари Саракара Тхакура. Это направление «Чайтанья-мангалы». Их можно причислить к гауранга-нагаре. Им не нравится видеть Махапрабху в качестве санньяси, ведь Он сам Кришна. Нарахари Саракар Тхакур задает этот вопрос Махапрабху: «Кто Ты? Кто Ты в этом обличье санньяси? Разве Ты не тот же самый охотник за гопи во Вриндаване? Неужели теперь Ты стал садху (святым)? Раньше Ты охотился за гопи, а теперь пришел в образе святого? Я знаю Тебя. Я знаю Тебя очень хорошо».

#00:05:21#

Таким образом, они больше склонны к вриндаван-лиле, чем к навадвипа-лиле. Среди сакхи во Вриндаване некоторые сакхи больше склонны к Радхарани, другие больше склонны к Кришне, а иные занимают промежуточное положение. Точно так же в отношении гаура-лилы [навадвипа-лилы] и вриндаван-лилы. Некоторые преданные больше склонны к Вриндавану. Им не нравится санньяса Махапрабху. Но другие больше склонны к навадвипа-лиле. Иные же занимают положение посередине. Таким образом, существуют различные представления и идеи.

#00:06:05#

малла̄на̄м аш́анир нр̣н̣а̄м̇ нара-варах̣ стрӣн̣а̄м̇ смаро мӯртима̄н...2

Одно и то же явление рассматривают и воспринимают по-разному, согласно своей природе и способностям.

#00:06:25#

Однако здесь возможно сравнение, сравнительный анализ.

...йа̄н̣ра раса хои, сеи сарвоттама...3

Каждый, кто пребывает на уровне освобождения, в освобожденном состоянии, в своем положении обретает максимум расы именно от того образа Господа, которому поклоняется. Однако если сравнить разные образы Господа в шанта-, дасья-, сакхья-, ватсалья- и мадхурья-расах, а также сравнить образы Нараяны, Рамачандры, Дваракеши [Кришны в Двараке], то можно будет провести различие. Благодаря такому методу, такому сравнительному обзору определение различий станет возможным.

#00:07:24#

Например, дружба. У вас может быть много обычных друзей, но есть особый круг более близких друзей, а есть круг самых близких друзей. И также друзья в различных сферах: один друг может быть в сфере политики, другой в сфере социальной жизни, третий в литературной сфере. Таким образом, могут быть друзья разных категорий и разной степени.

Редакторы: Динанатх Дас, Традиш Дас

 


1 Мукта̄на̄м апи сиддха̄на̄м̇ на̄ра̄йан̣а-пара̄йан̣ах̣ / судурлабхах̣ праш́а̄нта̄тма̄ кот̣иш̣в апи маха̄-муне — «О великий мудрец, среди мириад душ, обретших освобождение и в совершенстве постигших его высшую суть, едва ли один становится преданным Господа Нараяны (Кришны). Таких обретших умиротворение преданных очень и очень мало» («Шримад-Бхагаватам», 6.14.5; «Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 19.150; 25.83).

2 Малла̄на̄м аш́анир нр̣н̣а̄м̇ нара-варах̣ стрӣн̣а̄м̇ смаро мӯртима̄н / гопа̄на̄м̇ сва-джано ’сата̄м̇ кш̣ити-бхуджа̄м̇ ш́а̄ста̄ сва-питрох̣ ш́иш́ух̣ // мр̣тйур бходжа-патер вира̄д̣ авидуш̣а̄м̇ таттвам̇ парам̇ йогина̄м̇ / вр̣ш̣н̣ӣна̄м̇ пара-деватети видито ран̇гам̇ гатах̣ са̄граджах̣ — «Когда Кришна и Его старший брат взошли на помост для борьбы, каждый из присутствовавших увидел Его по разному. Борцам Кришна казался ослепительной молнией, обычным людям он виделся лучшим из людей, а женщинам — обворожительным Купидоном. Пастухи видели в Нем своего родственника, Его родители — сына, нечестивые правители — олицетворенное возмездие, а царь Бходжи — свою смерть. Невеждам Он представлялся вселенской формой, йоги видели в Нем Абсолютную Истину, а члены династии Вришни — Господа, которому они поклонялись» («Шримад-Бхагаватам», 10.43.17).

3 Кинту йа̄н̇ра йеи раса, сеи сарвоттама / тат̣а-стха хан̃а̄ вича̄риле, а̄чхе тара-тама — «Это правда, что те отношения, которые связывают с Господом того или иного преданного, являются для него самыми лучшими. Тем не менее, изучив все методы беспристрастно, можно выделить высшие и низшие уровни любви» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 8.83).



Finnish

Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj 

Pancha-tattvan ontologia

(1980-luvulla. Navadwipa Dhama, Intia)

 

Oppilas: Guru Maharaj, voisitteko selittää ontologiset erot Panca-tattvan henkilöiden välillä?

Srila Sridhar Maharaj: Kyllä, niiden välillä on tietty ero. Mahaprabhu on keskeinen hahmo, Sri Caitanyadev. Hän on Krishna Radharanin mielialalla. Hänen vieressään on Gadadhar, jolta Mahaprabhu otti tämän tunteen. Gadadhar on kuin näköispainos, ulkoinen virallinen jäljennös. Hän on lähellä kuin ihminen, jota on ryöstetty. Hän on tyhjä, hänellä ei ole mitään. Tyhjentynyt sydämellä Gadadhar etsii vain Mahaprabhua, joka varasti hänen sydämensä.

Nityananda Prabhulla on Balaraman rooli. Balaramasta lähtee kaikki muu: vātsalya-rasa, sakhya-rasa ja niin edelleen. Srivas Pandit edustaa bhaktaa, tavallista bhaktaa. Advaita Prabhu edustaa Jumalaa. Hän edustaa Bhagavania, joka on vastuussa koko aineellisesta maailmasta, — Karanarnavasayi Vishnu.

Koṭiṣv api mahā-mune — yksi sadoista tuhansista [1]. Täydellisen Vaishnavin löytäminen on niin vaikeaa! Todellinen Vaishnav on kovin harvinaista — sudurlabha. Kun totuus, tärkein lisää vaikutusvaltaansa, toissijaisen vaikutus heikkenee. Mutta kun totuus piilotetaan, toissijainen tulee epäilemättä voittamaan.

Niin tai näin, yleisesti sellainen on Krishna-tietoisuus. Sodan aikana voidaan saavuttaa monia voittoja ja kärsiä monia tappioita. Pääsääntöisesti se, joka voittaa, saa jotakin. Mutta hänen pitää myös kärsiä monia menetyksiä. Ne, jotka tulevat voittajiksi sodassa, myös menettävät paljon.

Advaita Prabhu — välikäsi, yhteyshenkilö. Hän kutsuu Mahaprabhun tähän maailmaan, jotta jivat voisivat pelastua. Hän järjestää myös kaiken mitä tarvitaan Mahaprabhun saarnaamista varten, jotta jivat löytäisivät tästä hyveitä. Tätä varten Hän kutsuu Mahaprabhun tähän maailmaan. Hän itse auttaa myös Mahaprabhua saarnaamaan namaa (Jumalan pyhää nimeä) tämän aineellisen maailman täydelliseksi pelastukseksi.

Joten Mahaprabhu, Nityananda Prabhu, Advaita Prabhu, Gadadhar Pandit ja Srivas — Panca-tattva. On ihmisiä, jotka Shrivas Panditin sijaan ovat asettaneet Narahari Sarakara Thakuran viidenneksi. Tämä on ”Chaitanya-mangalan” suunta. Niitä voidaan pitää gauranga nagarana. He eivät halua nähdä Mahaprabhua sannyasina, sillä Hän on itse Krishna. Narahari Sarakar Thakura esittää tämän kysymyksen Mahaprabhulle: ”Kuka Sinä olet? Kuka olet tässä sannyasi-muodossa? Etkö ole sama gopi-metsästäjä Vrindavanissa? Todellako nyt Sinusta on tullut sadhu (pyhä)? Aikaisemmin Sinä olit gopi-metsästäjä, ja nyt tulit pyhän muodossa? Minä tunnen Sinut. Tunnen Sinut erittäin hyvin.”

Tällä tavalla, he ovat enemmän taipuvaisempia kohti vrindavan-lilaa, kuin kohti navadvipa-lilaa. Vrindavanin sakhien joukossa jotkut sakhit ovat taipuvaisia kohti Radharania, toiset taipuvaisia kohti Krishnaa, kun taas muut ovat jotain sen keskeltä. Vastaavasti gaura-lila [navadvipa-lila] ja vrindavan-lila. Jotkut bhaktat ovat enemmän mieltynyt Vrindavaniin. He eivät pidä Mahaprabhusta sannyasina. Mutta toiset ovat mieltynyt navadvipa-lilaan. Muut ovat keskellä. Täten, on olemassa erilaisia näkemyksiä ja ideoita.

mallānām aśanir nṛṇāṁ nara-varaḥ strīṇāṁ smaro mūrtimān... [2]

Yhtä ja samaa ilmiötä tarkastellaan ja havaitaan eri tavoin heidän luonteensa ja kykynsä mukaan.

Kuitenkin tässä on mahdollista vertailu, vertaileva analyysi.

...yāṅra rasa yei, sei sarvottama... [3]

Jokainen, joka on vapautuksen tasolla, vapautetussa tilassa, saa maksimaalisen rasan tästä Jumalan kuvasta, jota hän palvoo. Kuitenkin, jos vertailla erilaisia kuvia Jumalasta: shanta-, dasya-, sakhya-, vatsalya-, madhurya-rasa, ja vertaa myös Narayanan, Ramachandran, Dvarakeshin [Krishna Dvarakassa] kuvia, voidaan tehdä ero. Tämän menetelmän, tällaisen vertailevan katsauksen ansiosta, erojen tunnistaminen on mahdollista.

Esimerkiksi ystävyys. Teillä voi olla monta tavallista ystävää, voi olla erityinen läheisten ystävien piiri, mutta voi olla myös kaikkein läheisimpien ystävien piiri. Ja myös ystäviä eri aloilta: yksi ystävä voi olla politiikan, toinen sosiaalisen elämän, kolmas kirjallisuuden alalla. Tällä tavalla, ystäviä voi olla eri kategorioista ja eri tutkinnoista.

________________________________________

[1] muktānām api siddhānāṁ nārāyaṇa-parāyaṇaḥ / su-durlabhaḥ praśāntātmā koṭiṣv api mahā-mune — ”Oi suuri viisas, lukemattomien sielujen joukossa, jotka ovat saavuttaneet vapautumisen ja ymmärtävät täydellisesti sen korkeimman olemuksen, tuskin yhdestä tulee Nārāyaṇan (Krishnan) puhdas bhakta. Tällaisia bhaktoja, jotka ovat löytäneet rauhan, on hyvin, hyvin vähän” (”Śrīmad-Bhāgavatam”, 6.14.5; ”Sri Caitanya-caritamrta”, Madhya-lila, 19.150; 25.83).

[2] mallānām aśanir nṛṇāṁ nara-varaḥ strīṇāṁ smaro mūrtimān / gopānāṁ sva-jano ’satāṁ kṣiti-bhujāṁ śāstā sva-pitroḥ śiśuḥ // mṛtyur bhoja-pater virāḍ aviduṣāṁ tattvaṁ paraṁ yogināṁ / vṛṣṇīnāṁ para-devateti vidito raṅgaṁ gataḥ sāgrajaḥ — ”Kun Krishna ja hänen vanhempi veljensä nousivat taisteluareenalle, kukin läsnäolijoista näki Hänet eri tavalla. Painijoille Krishna näytti häikäisevältä salamalta, tavalliset ihmiset pitivät häntä kaikista ihmisistä parhaana. Naiset näkivät Hänessä viehättävän Cupidonin, paimenet näkivät Hänessä sukulaisensa, Hänen vanhempansa — pojan, jumalattomat hallitsijat — henkilökohtaisen koston ja Bhojan kuningas — kuolemansa. Tietämättömille Hän näytti olevan universaali muoto, joogit näkivät hänessä Absoluuttisen Totuuden, ja Vrishni-dynastian jäsenet näkivät Hänessä Jumalan, jota he palvoivat” (”Srimad-Bhagavatam”, 10.43.17).

[3] kintu yāṅra yei rasa, sei sarvottama / taṭa-stha hañā vicārile, āche tara-tama — ”On totta, että mikä tahansa suhde tietyllä bhaktalla on Jumalaan, juuri se suhde on hänelle paras. Tutkittuaan puolueettomasti kaikki menetelmät voidaan kuitenkin erottaa rakkauden ylempi ja alempi taso” (”Sri Caitanya-caritamrta”, Madhya-lila, 8.83).


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация
Пожертвования