«Изначальный Гуру» (часть 3). Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. Фрагмент из книги «Шри Гуру и его милость» | “The Original Guru” (part 3). Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj. From Sri Guru and His Grace


Russian 

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

Изначальный Гуру
(часть 3)

(отрывок из четвертой главы книги «Шри Гуру и его милость»)

 

Чтобы обрести милость Нитьянанды Прабху, нам необходимо пытаться, насколько возможно, постичь характер Шри Гауранги Mахапрабху и служить Ему, Его Дхаме и Его преданным. Это поможет нам обрести благодать Нитьянанды Прабху без труда. На нынешней стадии нашей жизни нам постоянно придется заниматься множеством практических дел, но мы всегда должны помнить о наивысшем идеале. Благодаря этому идеалу мы сможем двигаться вперед. Наш идеал, высочайший эталон — это все и вся в нашей жизни. Иметь понятие о наивысшем идеале и идти к этой цели — вот наше величайшее достояние. 

Шрила Рагхунатх Дас Госвами молится: «Я жажду лишь одного. Я лелею надежду, что однажды меня призовут туда, где пребывают во славе и играют Радхика и Mадхава». Вот на что мы должны уповать. Это слова из молитвы Рагхунатха Даса Госвами своему Гуру. Он говорит: 

на̄ма-ш́рeш̣т̣хам̇ манум апи ш́ачӣ-путрам атра сварӯпам̇
рӯпам̇ тасйа̄граджам уру-пурӣм̇ ма̄тхурӣм̇ гошт̣ава̄т̣ӣм
ра̄дха̄-кун̣д̣ам̇ гири-варам ахо ра̄дхика̄-ма̄дхава̄ш́а̄м̇
пра̄пто йасйа пратхита-кр̣пайа̄ ш́рӣ гурум̇ там̇ нато ’сми 

«Я в неоплатном долгу перед Шри Гурудевом. Почему? Он столько мне дал! Он дал мне Святое Имя Кришны — высочайшее из божественных имен, наивысший звук, в котором воплощены высочайшие мысль, устремление, идеал — все. А затем он дал мне мантру». 

В мантре содержится Имя. Без Имени мантра — ничто. Если заменить Имя Кришны другим именем, мантра даст противоположный результат. Имя Кришны — это все и вся. И в мантре Имя особым образом облечено в форму молитвы. 

Он продолжает: «Он дал мне служение великому Спасителю, сыну матери Шачи, Шри Чайтанье Mахапрабху, который подобен золотой горе, указывающей путь к Кришна-лиле. Гурудев привел меня к лотосоподобным стопам Сварупы Дамодара — самого любимого личного помощника Махапрабху. Сварупа Дамодар — нисшествие Лалиты Дeви, самой любимой подруги Радхики. Затем он познакомил меня со Шри Рупой, которому Махапрабху поручил распространить любовь в преданности, расу наивысшего порядка». 

Ваидхи-бхакти, поклонение Господу в духе благоговейного трепета и почтения — более низкого уровня. Но через Рупу Госвами распространилась рагануга-бхакти, спонтанная любовь, глубочайшие духовные отношения. Махапрабху посчитал, что Шри Рупа сможет раскрыть рагануга-бхакти лучше всех. 

Дас Госвами говорит: «Затем, по его милости, я обрел общество Шрилы Санатаны Госвами, который показывает наше положение по отношению к рагануга-бхакти. Он объясняет путь ваидхи-бхакти и дает нам самбандха-гьяну — знание о том, что есть что, правильное представление об окружающем». 

Затем он добавляет: «Гурудeв открыл мне Mатхура-мандалу, где проходят игры Радхи и Говинды, где лесу, холмам, каждой лиане, каждому кустику, каждой песчинке — всему — известна Радха-Кришна-лила, и где, куда бы я ни бросил взгляд, все будет напоминать мне о Радхе и Говинде. Все это я получил от моего Гурудeва: Вриндаван, где обосновались пастухи со своими коровами. Я познакомился с ними, узнал их характер и их чувства любви к Кришне. 

По милости Гурудева я узнал Радха-кунду — излюбленное место игр Радхи и Говинды, и столь великий Говардхан. И, наконец, он одарил меня надеждой, что когда-нибудь я смогу служить Шри Шри Радхике и Mадхаве. Все это я обрел благодаря моему Гурудeву, поэтому в полном почтении я склоняю голову к его лотосоподобным стопам». 

Итак, если мы осознаем все эти духовные явления, то сможем считать, что относимся к своему Гурудеву правильно. Кто такой наш Гуру? Какова его миссия? Она исполнена всех этих даров. Если этого нет, что же нами движет?

(перейти к первой части)

 

 

English

Shrila Bhakti Rakshak Shridhar Dev-Goswami Maharaj

The Original Guru
(part 3)

(Shri Guru and His Grace, the part of chapter four)

 

To get the grace of Nityananda Prabhu, we should try as far as possible to study the character of Shri Gauranga Mahaprabhu, to serve Him, to serve His Dhama, and His devotees. That will easily help us attain the grace of Nityananda Prabhu. And there will always be so many practical dealings in our present stage, but we must always keep the highest ideal over our heads. With this ideal we shall be able to make progress. Our ideal, our highest model — that is our all in all in life. To be acquainted with the conception of the highest ideal and to be on the path of realization of that goal is the greatest wealth in one’s life.

Shrila Raghunatha Dasa Goswami prays, “I only aspire after one thing. I cherish the hope that one day I may be welcomed into the plane where Radhika and Madhava are in Their glory, sitting and playing.”

That should be our prospect. This is found in Raghunatha Dasa Goswami’s prayer to his Guru. He says:

nāma-śreṣṭhaṁ manum api śacī-putram atra svarūpaṁ
rūpaṁ tasyāgrajam uru-purīṁ māthurīṁ goṣṭhavātīm
rādhā-kuṇḍaṁ giri-varam aho rādhikā-mādhavāśāṁ
prāpto yasya prathita-kṛpaya śrī-guruṁ taṁ nato smi

“I am fully indebted to Shri Gurudeva. Why? He has given me so many things. He has given me the highest conception of the Holy Name of Krishna, the highest form of sound which contains the highest form of thought, aspiration, ideal, everything. And next he has given me the mantra.” The Name is there within the mantra. Without the Name, the mantra is nothing. If the Name of Krishna is withdrawn and replaced with another name, the mantra will give the opposite result. The Name of Krishna is all in all. And within the mantra, the name is couched in a particular way as a sort of prayer.

And then he says, “He has given me the service of that great savior, the son of Mother Shachi, Shri Chaitanya Mahaprabhu, who is like a golden mountain standing to show the direction of krishna-lila. And Gurudeva has brought me to the lotus feet of Mahaprabhu’s most favorite personal assistant, Svarupa Damodara, who is the representation of Lalita Devi, the most favorite friend of Radhika.

“Then he has brought me in connection with Shri Rupa, who was ordered to distribute the highest kinds of devotional love, rasa.” Vaidhi-bhakti, the worship of the Lord in awe and reverence, is of a lower order. But raganuga-bhakti, spontaneous love, the hearts innermost dealings, was distributed through Shrila Rupa Goswami.

Mahaprabhu considered Shri Rupa the best to deal with raganuga-bhakti. Dasa Goswami says, “Then, by his grace, I have achieved the association of Shrila Sanatana Goswami, who adjusts our position in relation to raganuga-bhakti.

He explains the path of vaidhi-bhakti, and gives us sambandha-gyana: the knowledge of what is what, a proper acquaintance with the environment.” Then he says, “Gurudeva has given me Mathura Mandala, where Radha and Govinda have Their pastimes; where the forest, the hills, every creeper, shrub, and grain of sand, everyone is bearing the acquaintance of Radha-Krishna lila, and wherever I shall cast my glance they will help me in my remembrance of Radha and Govinda. I have received all these things from my Gurudeva: Vrindavana, where the cows and the milkmen have their village constructed. I am becoming acquainted with their association, their nature, and their feelings of love for Krishna.”

“By the grace of Gurudeva, I have become acquainted with Radha-kunda, the favorite place of Radha and Govinda for Their pastimes, and this great Govardhana. And lastly he has given me the hope that one day I can get the service of Shri Shri Radhika and Madhava. I have been given all these assurances by my Gurudeva, so I bow my head with all my respects to his lotus feet.” So, if we are conscious of all these spiritual matters, then we can think that we have approached our Gurudeva properly. What is our Guru? What is his mission? It is filled with all these things. Devoid of that, what is our interest?

(to the first part)

 



←  «Чайтанья-лила». Шрила Б. Б. Авадхут Махарадж. 6 августа 2012 года. Лахта, Санкт-Петербург ·• Архив новостей •· «Рупануга-дхара». Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 7 августа 2012 года. Лахта, Санкт-Петербург  →
Russian 

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

Изначальный Гуру
(часть 3)

(отрывок из четвертой главы книги «Шри Гуру и его милость»)

 

Чтобы обрести милость Нитьянанды Прабху, нам необходимо пытаться, насколько возможно, постичь характер Шри Гауранги Mахапрабху и служить Ему, Его Дхаме и Его преданным. Это поможет нам обрести благодать Нитьянанды Прабху без труда. На нынешней стадии нашей жизни нам постоянно придется заниматься множеством практических дел, но мы всегда должны помнить о наивысшем идеале. Благодаря этому идеалу мы сможем двигаться вперед. Наш идеал, высочайший эталон — это все и вся в нашей жизни. Иметь понятие о наивысшем идеале и идти к этой цели — вот наше величайшее достояние. 

Шрила Рагхунатх Дас Госвами молится: «Я жажду лишь одного. Я лелею надежду, что однажды меня призовут туда, где пребывают во славе и играют Радхика и Mадхава». Вот на что мы должны уповать. Это слова из молитвы Рагхунатха Даса Госвами своему Гуру. Он говорит: 

на̄ма-ш́рeш̣т̣хам̇ манум апи ш́ачӣ-путрам атра сварӯпам̇
рӯпам̇ тасйа̄граджам уру-пурӣм̇ ма̄тхурӣм̇ гошт̣ава̄т̣ӣм
ра̄дха̄-кун̣д̣ам̇ гири-варам ахо ра̄дхика̄-ма̄дхава̄ш́а̄м̇
пра̄пто йасйа пратхита-кр̣пайа̄ ш́рӣ гурум̇ там̇ нато ’сми 

«Я в неоплатном долгу перед Шри Гурудевом. Почему? Он столько мне дал! Он дал мне Святое Имя Кришны — высочайшее из божественных имен, наивысший звук, в котором воплощены высочайшие мысль, устремление, идеал — все. А затем он дал мне мантру». 

В мантре содержится Имя. Без Имени мантра — ничто. Если заменить Имя Кришны другим именем, мантра даст противоположный результат. Имя Кришны — это все и вся. И в мантре Имя особым образом облечено в форму молитвы. 

Он продолжает: «Он дал мне служение великому Спасителю, сыну матери Шачи, Шри Чайтанье Mахапрабху, который подобен золотой горе, указывающей путь к Кришна-лиле. Гурудев привел меня к лотосоподобным стопам Сварупы Дамодара — самого любимого личного помощника Махапрабху. Сварупа Дамодар — нисшествие Лалиты Дeви, самой любимой подруги Радхики. Затем он познакомил меня со Шри Рупой, которому Махапрабху поручил распространить любовь в преданности, расу наивысшего порядка». 

Ваидхи-бхакти, поклонение Господу в духе благоговейного трепета и почтения — более низкого уровня. Но через Рупу Госвами распространилась рагануга-бхакти, спонтанная любовь, глубочайшие духовные отношения. Махапрабху посчитал, что Шри Рупа сможет раскрыть рагануга-бхакти лучше всех. 

Дас Госвами говорит: «Затем, по его милости, я обрел общество Шрилы Санатаны Госвами, который показывает наше положение по отношению к рагануга-бхакти. Он объясняет путь ваидхи-бхакти и дает нам самбандха-гьяну — знание о том, что есть что, правильное представление об окружающем». 

Затем он добавляет: «Гурудeв открыл мне Mатхура-мандалу, где проходят игры Радхи и Говинды, где лесу, холмам, каждой лиане, каждому кустику, каждой песчинке — всему — известна Радха-Кришна-лила, и где, куда бы я ни бросил взгляд, все будет напоминать мне о Радхе и Говинде. Все это я получил от моего Гурудeва: Вриндаван, где обосновались пастухи со своими коровами. Я познакомился с ними, узнал их характер и их чувства любви к Кришне. 

По милости Гурудева я узнал Радха-кунду — излюбленное место игр Радхи и Говинды, и столь великий Говардхан. И, наконец, он одарил меня надеждой, что когда-нибудь я смогу служить Шри Шри Радхике и Mадхаве. Все это я обрел благодаря моему Гурудeву, поэтому в полном почтении я склоняю голову к его лотосоподобным стопам». 

Итак, если мы осознаем все эти духовные явления, то сможем считать, что относимся к своему Гурудеву правильно. Кто такой наш Гуру? Какова его миссия? Она исполнена всех этих даров. Если этого нет, что же нами движет?

(перейти к первой части)

 

 

English

Shrila Bhakti Rakshak Shridhar Dev-Goswami Maharaj

The Original Guru
(part 3)

(Shri Guru and His Grace, the part of chapter four)

 

To get the grace of Nityananda Prabhu, we should try as far as possible to study the character of Shri Gauranga Mahaprabhu, to serve Him, to serve His Dhama, and His devotees. That will easily help us attain the grace of Nityananda Prabhu. And there will always be so many practical dealings in our present stage, but we must always keep the highest ideal over our heads. With this ideal we shall be able to make progress. Our ideal, our highest model — that is our all in all in life. To be acquainted with the conception of the highest ideal and to be on the path of realization of that goal is the greatest wealth in one’s life.

Shrila Raghunatha Dasa Goswami prays, “I only aspire after one thing. I cherish the hope that one day I may be welcomed into the plane where Radhika and Madhava are in Their glory, sitting and playing.”

That should be our prospect. This is found in Raghunatha Dasa Goswami’s prayer to his Guru. He says:

nāma-śreṣṭhaṁ manum api śacī-putram atra svarūpaṁ
rūpaṁ tasyāgrajam uru-purīṁ māthurīṁ goṣṭhavātīm
rādhā-kuṇḍaṁ giri-varam aho rādhikā-mādhavāśāṁ
prāpto yasya prathita-kṛpaya śrī-guruṁ taṁ nato smi

“I am fully indebted to Shri Gurudeva. Why? He has given me so many things. He has given me the highest conception of the Holy Name of Krishna, the highest form of sound which contains the highest form of thought, aspiration, ideal, everything. And next he has given me the mantra.” The Name is there within the mantra. Without the Name, the mantra is nothing. If the Name of Krishna is withdrawn and replaced with another name, the mantra will give the opposite result. The Name of Krishna is all in all. And within the mantra, the name is couched in a particular way as a sort of prayer.

And then he says, “He has given me the service of that great savior, the son of Mother Shachi, Shri Chaitanya Mahaprabhu, who is like a golden mountain standing to show the direction of krishna-lila. And Gurudeva has brought me to the lotus feet of Mahaprabhu’s most favorite personal assistant, Svarupa Damodara, who is the representation of Lalita Devi, the most favorite friend of Radhika.

“Then he has brought me in connection with Shri Rupa, who was ordered to distribute the highest kinds of devotional love, rasa.” Vaidhi-bhakti, the worship of the Lord in awe and reverence, is of a lower order. But raganuga-bhakti, spontaneous love, the hearts innermost dealings, was distributed through Shrila Rupa Goswami.

Mahaprabhu considered Shri Rupa the best to deal with raganuga-bhakti. Dasa Goswami says, “Then, by his grace, I have achieved the association of Shrila Sanatana Goswami, who adjusts our position in relation to raganuga-bhakti.

He explains the path of vaidhi-bhakti, and gives us sambandha-gyana: the knowledge of what is what, a proper acquaintance with the environment.” Then he says, “Gurudeva has given me Mathura Mandala, where Radha and Govinda have Their pastimes; where the forest, the hills, every creeper, shrub, and grain of sand, everyone is bearing the acquaintance of Radha-Krishna lila, and wherever I shall cast my glance they will help me in my remembrance of Radha and Govinda. I have received all these things from my Gurudeva: Vrindavana, where the cows and the milkmen have their village constructed. I am becoming acquainted with their association, their nature, and their feelings of love for Krishna.”

“By the grace of Gurudeva, I have become acquainted with Radha-kunda, the favorite place of Radha and Govinda for Their pastimes, and this great Govardhana. And lastly he has given me the hope that one day I can get the service of Shri Shri Radhika and Madhava. I have been given all these assurances by my Gurudeva, so I bow my head with all my respects to his lotus feet.” So, if we are conscious of all these spiritual matters, then we can think that we have approached our Gurudeva properly. What is our Guru? What is his mission? It is filled with all these things. Devoid of that, what is our interest?

(to the first part)

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования