«День явления Шрилы Шридхара Махараджа» (часть 2). Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 15 октября 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург | “Appearance Day of Srila Sridhar Maharaj” (part 2). Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 15 October 2006. Lakhta, Saint Petersburg


Ш́рӣла Бхакти Сундар Говинда Дев-Госва̄мӣ Маха̄ра̄дж

День явления Ш́рӣлы Ш́рӣдхара Маха̄ра̄джа

(часть 2)

(15 октября 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург) 

 

Вы, конечно, можете спросить меня: «Сегодня же день явления Шридхара Махараджа, почему вы говорите о Рамананде Рае?» Но это было необходимо. Возможно, вы не знаете, какое значение это имело для миссии Шрилы Шридхара Дев-Госвами Махараджа. Шрила Шридхар Махарадж неотличен от божественной формы Рамананды Рая. Шрила Прабхупада Сарасвати Тхакур отправил Гуру Махараджа на поиски места встречи Махапрабху и Рамананды Рая. Тогда же Прабхупада Сарасвати Тхакур дал ему имя — Рамананда Дас.

Когда Шрила Гуру Махарадж нашел это место, он написал небольшой стих:

йара бха̄гйа дайа санда да̄с ра̄ма̄нанда манда
ш́рӣ чандрика декхе ш́рейа садма

Вы можете найти его в комментарии Шрилы Гуру Махараджа к «Шаранагати» — «Лагху Чандрика Бхашье». Лагху-чандрика-севу совершает тот, чье имя Рамананда Дас. Он не упомянул свое собственное имя. Но то имя — Рамананда Дас, — которое Прабхупада Сарасвати Тхакур дал ему, он использовал в этой поэзии.

Я могу рассказать очень многое о Гуру Махарадже, о том, где находится место его рождения, где его самадхи, сколько божественного в нем было в детстве и юношестве и о многом другом. Столь многое мы можем обсудить, и все это уже описано в некоторых из наших книг. Здесь сейчас собралось много вайшнавов, они смогут вам обо всем рассказать. Они прославят Гуру Махараджа на нашей встрече и расскажут вам обо всем. Я же только хочу упомянуть об учении, которое Шрила Гуру Махарадж даровал этому миру. Когда я только присоединился к миссии Шри Чайтанья Сарасват Матх, Гуру Махарадж наказал мне сначала прочитать три главы «Чайтанья-чаритамриты», позже я прочитал ее целиком. От Гуру Махараджа я получил указание прочитать в первую очередь три главы: о Сарвабхауме Бхаттачарье — шестую главу Мадхья-лилы; Рамананда-самваду — Мадхья-лила, восьмая глава; и вторую главу Мадхья-лилы, в которой заключена суть Антья-лилы.

В Рамананда-самваде Махапрабху задает Рамананде Раю вопросы, а тот на них отвечает. За всю беседу Махапрабху отклонил два-три ответа Рамананды Рая. Когда Рамананда Рай указал на карма-мишра бхакти, карма-шунья бхакти и гьяна-мишра бхакти, Махапрабху отверг эти утверждения, сказав, что этого недостаточно, что знание это неполно. «Изложи Мне полную концепцию», — сказал Махапрабху. Но когда Рамананда Рай процитировал бхагават-шлоку:

джн̃а̄не прайа̄сам удапа̄сйа наманта эва
джӣванти сан-мукхарита̄м̇ бхавадӣйа-ва̄рта̄м
стха̄не стхита̄х̣ ш́рути-гата̄м̇ тану-ва̄н̇-манобхир
йе пра̄йаш́о ’джита джито ’пй аси таис три-локйа̄м

(«Шримад-Бхагаватам», 10,14.3)1,

Шри Чайтанья согласился с ним и объявил: «Это точка отсчета».

Что же Он имел в виду? Гьяна-шунья бхакти. Что есть то мирское знание, что мы накапливаем в этом мире? Оно абсолютно бесполезно в духовном мире для предавшихся душ. Отбросьте весь свой мирской опыт, опыт и знание, будьте смиренны и терпеливы, полностью посвятите себя лотосоподобным стопам Господа Кришны. Сделайте служение Господу Кришне единственной целью своей жизни и не ждите ничего взамен. В подобном умонастроении служите Кришне безраздельно. В основе этого служения лежит шраванам и киртанам (слушание и прославление). В каком бы положении вы ни были, это не важно. Важно то, пребываете ли вы в настроении служения Кришне на 100%.

В Рамананда-самваде раскрыты пять видов взаимоотношений в настроении самопредания: шанта, дасья, сакхья, ватсалья и мадхура. Мадхура-раса — самая высшая из них. Все расы стремятся к мадхура-расе и оказывают ей высочайшее почтение. В ней душа находится под руководством Шримати Радхарани, которая служит Кришне. Божественные помощницы Шримати Радхарани — это сакхи. Они раздают полномочия в этой мадхура-расе — они все организуют, всем управляют, предоставляют и принимают все.

Мой английский очень беден, я не могу объяснить на нем, но на бенгали это звучит так:

сакхӣ лӣла̄ виста̄рийа̄, сакхӣ а̄сва̄дайа
сакхӣ вина̄ эи лӣла̄ на хайа спуран̣а

(см. «Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 8.203)

Без милости сакхи никому не удастся войти в мадхура-раса-лилу.

Очень важно заметить, что Шрила Прабхупада Сарасвати Тхакур в кришна-лиле принимает божественную форму Наяны Манджари, которая служит под руководством Рупы Манджари.

Несмотря на то, что у Шрилы Сарасвати Тхакура было очень много прекрасных учеников, санньяси, брахмачари, он выбрал Шрилу Шридхара Махараджа для открытия места встречи Махапрабху и Рамананды Рая. Гуру Махарадж назвал это место «Шри Рамананда Гаудия Матх».

Перед своим уходом Шрила Прабхупада Сарасвати Тхакур попросил Шрилу Гуру Махараджа исполнить песню «Шри Рупа Манджари Пада». Этот факт доказывает, что положение Гуру Махараджа очень высоко. И если мы будем следовать тем указаниям, которые он нам оставил, то со временем мы сможем обрести духовное благо и занять верное положение в своей духовной жизни.

Здесь собрались очень многие квалифицированные вайшнавы, такие как Шрипад Джанардан Махарадж, Шрипад Сиддханти Махарадж, Шрипад Бхарати Махарадж, Шруташрава Прабху, Шрипад Акинчан Махарадж и Шрипад Авадхут Махарадж. А также женщины: Рохини Деви Даси и Деви Рани из Китая, которые также знакомы с учением Гуру Махараджа. Более того, они знают очень многое и могут поделиться этим со всеми вами. Я очень этому рад, потому что мое здоровье оставляет желать лучшего, и я не могу посвятить нашим беседам много времени.

В любом случае все мы очень удачливы, потому что присоединились к миссии Шрилы Шридхара Махараджа, положение которого подтвердил Шрила Бхактисиддханта Сарасвати Госвами Тхакур. Гуру Махарадж всегда был очень счастлив, когда исполнял эту песню:

ш́рӣ рӯпа манджарӣ пада, сеи мора сампада,
сеи мор бхаджана-пӯджана...

Сегодня день явления Шрилы Гуру Махараджа. Он посвятил в санньясу и брахмачарью очень многих и все они очень квалифицированные. Я думаю, вы всех их знаете. Я служу им с таким усердием, с каким только могу служить.

Сейчас мы предложим цветы лотосоподобным стопам Гуру Махараджа под руководством вайшнавов. Также мы предложим манджари, но прежде я бы хотел спеть арати Гуру Махараджу. Вместе с этой песней я предлагаю свое пушпанджали Гуру Махараджу.

(первая часть лекции)

Переводчики: Камала Деви Даси,
Ниламбари Деви Даси
Редактор: Традиш Дас

 

Śrīla B. S. Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj

Appearance Day of Śrīla Śrīdhar Mahārāj

(part 2)

(15 October 2006. Lakhta, Saint Petersburg)

 

You can ask me, “Today is Śrīdhar Mahārāj’s appearance day. Why are you talking about Rāmānanda Rāy?” But it was necessary, because you do not know what importance this has for the mission of Śrīla Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj. He was non different form with Rāmānanda Rāy’s divine form. When Prabhupād Saraswatī Ṭhākur sent for the discovery of Rāmānanda Rāy and Mahāprabhu’s meeting place, at that time Prabhupād Saraswatī Ṭhākur gave Śrīla Guru Mahārāj’s name—Rāmānanda Dās.

You can see Śaraṇāgati Laghu Chandrika Bhaśya. When Guru Mahārāj was done there he wrote one small poem,

yara bhāgya daya sanda dās rāmānanda manda
śrī chandrika dekhe śreya sadma,

laghu chandrika seva—he is doing whose name is Rāmānanda Dās. He did not mentioned his own name. But Rāmānanda Dās, this name Prabhupād Saraswatī Ṭhākur gave to him and he used that name there.

I can discuss so many things about Guru Mahārāj; his form, where is his body, where is his birth place, how much divinity is there in boyhood, in young ages etc. So many things we can discuss and it is written in some of our books. Here are so many Vaiṣṇavas present. They will do that matter. They must glorify Guru Mahārāj in the meeting and they will tell everything to you. I only want to tell which way the teachings of Śrīla Guru Mahārāj came out in this world. When I joined Śrī Caitanya Sāraswat Maṭh, at that time Guru Mahārāj taught me the first three chapters of Caitanya Caritāmṛta. Later all of Caitanya Caritāmṛta I read. From Guru Mahārāj, but first three chapter were: Sārvabhauma Bhaṭṭācārya—Madhya-līlā, sixth chapter; Madhya-līlā, eighth chapter—Rāmānanda Saṁvād, and the second chapter of Madhya-līlā which is the gist of Antya-līlā.

We can see in that Rāmānanda Saṁvād, that Mahāprabhu is questioning Rāmānanda and Rāmānanda is answering Mahāprabhu. But Mahāprabhu summarily dismisses two-three decision. When Rāmānanda Rāy told to Mahāprabhu karma-miśra bhakti, karma-śūnyā bhakti and jñāna-miśra bhakti this evidential śloka, Mahāprabhu summarily dismissed that it is not enough, it’s not complete. “You tell finer conception.” But when Rāmānanda Rāy told,

jñāne prayāsam udapāsya namanta eva
jīvanti san-mukharitāḿ bhavadīya-vārtām
sthāne sthitāḥ śruti-gatāḿ tanu-vāń-manobhir
ye prāyaśo ’jita jito ’py asi tais tri-lokyām

(Śrīmad Bhāgavatam, 10.14.3)2

this bhāgavat śloka, then Mahāprabhu accepted that and told, “It is a starting point.”

What is that starting point? Jñāna-śūnyā bhakti. What is the material knowledge we are collecting in this world? That is useless for the spiritual world as a devoted devotee. Throw off your material experience, experience and knowledge, everything, be humble and tolerant and fully dedicated to the lotus feet of Lord Kṛṣṇa. Without any aspiration you only surrender to Kṛṣṇa and give service to Kṛṣṇa as your life’s goal. And think that and serve Kṛṣṇa without questions. This service is śravaṇam and kīrtanam and will get the principle position. Anyway you can stay, that is not the question. The question is that you are offering that mood to Lord Kṛṣṇa one hundred per cent.

Anyhow, this is a starting point and in the Rāmānanda Saṁvād there we can see the four kinds of relationship come with that surrendered mood: śānta, dāsya, sakhya, vātsalya, madhura—these five kinds of relationship that surrendered soul will get. And finally madhura rasa is the supreme. And in the madhura rasa all rasas are marching into the madhura rasa and giving super respect to madhura rasa. The pastimes of madhura rasa are under the supreme guidance of Rādhārani serving to Kṛṣṇa. There the management is completely under control of the sakhīs. The sakhīs, they are giving expansion around that jurisdiction of madhura rasa—everything they are arranging, managing and taking or giving, all. My English is very poor, I cannot express but in Bengali there it is written,

sakhī līlā vistāriyā, sakhī āsvādaya
sakhī vinā ei līlā 
na haya spuraṇa

(Śrī Caitanya Caritāmṛta, Madhya-līlā, 8.203)

Without the mercy of the sakhīs no one can enter into madhura-līlā, madhura-rasa-līlā. Here it is noticeable, that Śrīla Prabhupād Saraswatī Ṭhākur, in the Kṛṣṇa-līlā his divine form is Nayana Mañjari, under guidance of Rūpa Mañjari.

And he chose Śrīla Guru Mahārāj for the discovery of Rāmānanda Rāy’s place. At that time Śrīla Saraswatī Ṭhākur’s associates so many great sannyāsīs, brāhmacāris and general spiritual practitioners, but he chose Śrīla Guru Mahārāj for that propose. And Śrīla Guru Mahārāj discovered that place and gave the name ‘Śrī Rāmānanda Gaudiya Maṭh’ and before he disappeared Śrīla Saraswatī Ṭhākur called upon Guru Mahārāj to sing that Rūpa Mañjarī Pada song. Then it is very clear Śrīla Guru Mahārāj’s spiritual position in this world. About these topics we can say many things and can discuss many things. But mainly we can take this conception and what Guru Mahārāj has given to us then we will be super benefitted in spiritual life and we will get a proper position in our spiritual life.

Here are so many qualified Vaiṣṇavas. Seated there is Ṣrīpad Janardan Mahārāj, Śrīpad Siddhānti Mahārāj, Śrīpad Bhāratī Mahārāj, Śrutaśravā Prabhu, Śrīpad Akinchan Mahārāj and Śrīpad Avadhut Mahārāj and also many qualified lady devotees present here, like Rohini Didi and from China came that lady, Devi Rani. These women all read Guru Mahārāj’s divine conception and they know everything. They will discuss, they can discuss the whole day, no problem. But I am in very poor health. I cannot give so much time for this, but it is our good fortune that they can tell you everything. We are so fortunate that we are within Śrīla Śrīdhar Mahārāj’s mission, because the position of Śrīdhar Mahārāj is the very finest position and it was shown by Śrīla Bhakti Siddhānti Saraswatī Goswami Ṭhākur. And for that Śrīla Guru Mahārāj is always very satisfied to sing the song of śrī rūpa mañjarī-pada, sei mora sampada, sei mora bhajana-pūjana.

Today is Guru Mahārāj’s appearance day. Guru Mahārāj has given the charge to so many sannyāsīs and brāhmacāris and they all are qualified. You know everyone, I think so. And I am also servitor of them. I am serving them as possible by me.

Now we are offering flowers to Guru Mahārāj’s lotus feet and we shall do so under guidance of the Vaiṣṇavas. And we are giving some mañjarī but before that I want to sing Guru Mahārāj’s ārati. With that song I offer my puśpanjali to Guru Mahārāj.

(the first part of lecture)

Captured by Kamala Devi Dasi,
Edited by Nilambari Devi Dasi, Tradish Das

 


1 «Те, кто, даже держась за свое прочное социальное положение, отбрасывают процесс умозрительного познания и своими телом, словами и умом выказывают все почтение описаниям Твоей Личности и деяний, посвящая свои жизни этим рассказам, которые произносишь Ты сам и Твои чистые преданные, несомненно побеждают Твою Светлость, хотя в других случаях Тебя не одолеть никому в трех мирах».

2 “Those who, even while remaining situated in their established social positions, throw away the process of speculative knowledge and with their body, words and mind offer all respects to descriptions of Your personality and activities, dedicating their lives to these narrations, which are vibrated by You personally and by Your pure devotees, certainly conquer Your Lordship, although You are otherwise unconquerable by anyone within the three worlds.




←  День явления Шрилы Бхакти Ракшака Шридхара Дев-Госвами Махараджа. Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 21 октября 2011 года. Москва, Кисельный ·• Архив новостей •· «Онтология Прекрасной Реальности» (часть 1). Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 80-е годы ХХ-го столетия. Навадвипа Дхама, Индия  →

Ш́рӣла Бхакти Сундар Говинда Дев-Госва̄мӣ Маха̄ра̄дж

День явления Ш́рӣлы Ш́рӣдхара Маха̄ра̄джа

(часть 2)

(15 октября 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург) 

 

Вы, конечно, можете спросить меня: «Сегодня же день явления Шридхара Махараджа, почему вы говорите о Рамананде Рае?» Но это было необходимо. Возможно, вы не знаете, какое значение это имело для миссии Шрилы Шридхара Дев-Госвами Махараджа. Шрила Шридхар Махарадж неотличен от божественной формы Рамананды Рая. Шрила Прабхупада Сарасвати Тхакур отправил Гуру Махараджа на поиски места встречи Махапрабху и Рамананды Рая. Тогда же Прабхупада Сарасвати Тхакур дал ему имя — Рамананда Дас.

Когда Шрила Гуру Махарадж нашел это место, он написал небольшой стих:

йара бха̄гйа дайа санда да̄с ра̄ма̄нанда манда
ш́рӣ чандрика декхе ш́рейа садма

Вы можете найти его в комментарии Шрилы Гуру Махараджа к «Шаранагати» — «Лагху Чандрика Бхашье». Лагху-чандрика-севу совершает тот, чье имя Рамананда Дас. Он не упомянул свое собственное имя. Но то имя — Рамананда Дас, — которое Прабхупада Сарасвати Тхакур дал ему, он использовал в этой поэзии.

Я могу рассказать очень многое о Гуру Махарадже, о том, где находится место его рождения, где его самадхи, сколько божественного в нем было в детстве и юношестве и о многом другом. Столь многое мы можем обсудить, и все это уже описано в некоторых из наших книг. Здесь сейчас собралось много вайшнавов, они смогут вам обо всем рассказать. Они прославят Гуру Махараджа на нашей встрече и расскажут вам обо всем. Я же только хочу упомянуть об учении, которое Шрила Гуру Махарадж даровал этому миру. Когда я только присоединился к миссии Шри Чайтанья Сарасват Матх, Гуру Махарадж наказал мне сначала прочитать три главы «Чайтанья-чаритамриты», позже я прочитал ее целиком. От Гуру Махараджа я получил указание прочитать в первую очередь три главы: о Сарвабхауме Бхаттачарье — шестую главу Мадхья-лилы; Рамананда-самваду — Мадхья-лила, восьмая глава; и вторую главу Мадхья-лилы, в которой заключена суть Антья-лилы.

В Рамананда-самваде Махапрабху задает Рамананде Раю вопросы, а тот на них отвечает. За всю беседу Махапрабху отклонил два-три ответа Рамананды Рая. Когда Рамананда Рай указал на карма-мишра бхакти, карма-шунья бхакти и гьяна-мишра бхакти, Махапрабху отверг эти утверждения, сказав, что этого недостаточно, что знание это неполно. «Изложи Мне полную концепцию», — сказал Махапрабху. Но когда Рамананда Рай процитировал бхагават-шлоку:

джн̃а̄не прайа̄сам удапа̄сйа наманта эва
джӣванти сан-мукхарита̄м̇ бхавадӣйа-ва̄рта̄м
стха̄не стхита̄х̣ ш́рути-гата̄м̇ тану-ва̄н̇-манобхир
йе пра̄йаш́о ’джита джито ’пй аси таис три-локйа̄м

(«Шримад-Бхагаватам», 10,14.3)1,

Шри Чайтанья согласился с ним и объявил: «Это точка отсчета».

Что же Он имел в виду? Гьяна-шунья бхакти. Что есть то мирское знание, что мы накапливаем в этом мире? Оно абсолютно бесполезно в духовном мире для предавшихся душ. Отбросьте весь свой мирской опыт, опыт и знание, будьте смиренны и терпеливы, полностью посвятите себя лотосоподобным стопам Господа Кришны. Сделайте служение Господу Кришне единственной целью своей жизни и не ждите ничего взамен. В подобном умонастроении служите Кришне безраздельно. В основе этого служения лежит шраванам и киртанам (слушание и прославление). В каком бы положении вы ни были, это не важно. Важно то, пребываете ли вы в настроении служения Кришне на 100%.

В Рамананда-самваде раскрыты пять видов взаимоотношений в настроении самопредания: шанта, дасья, сакхья, ватсалья и мадхура. Мадхура-раса — самая высшая из них. Все расы стремятся к мадхура-расе и оказывают ей высочайшее почтение. В ней душа находится под руководством Шримати Радхарани, которая служит Кришне. Божественные помощницы Шримати Радхарани — это сакхи. Они раздают полномочия в этой мадхура-расе — они все организуют, всем управляют, предоставляют и принимают все.

Мой английский очень беден, я не могу объяснить на нем, но на бенгали это звучит так:

сакхӣ лӣла̄ виста̄рийа̄, сакхӣ а̄сва̄дайа
сакхӣ вина̄ эи лӣла̄ на хайа спуран̣а

(см. «Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 8.203)

Без милости сакхи никому не удастся войти в мадхура-раса-лилу.

Очень важно заметить, что Шрила Прабхупада Сарасвати Тхакур в кришна-лиле принимает божественную форму Наяны Манджари, которая служит под руководством Рупы Манджари.

Несмотря на то, что у Шрилы Сарасвати Тхакура было очень много прекрасных учеников, санньяси, брахмачари, он выбрал Шрилу Шридхара Махараджа для открытия места встречи Махапрабху и Рамананды Рая. Гуру Махарадж назвал это место «Шри Рамананда Гаудия Матх».

Перед своим уходом Шрила Прабхупада Сарасвати Тхакур попросил Шрилу Гуру Махараджа исполнить песню «Шри Рупа Манджари Пада». Этот факт доказывает, что положение Гуру Махараджа очень высоко. И если мы будем следовать тем указаниям, которые он нам оставил, то со временем мы сможем обрести духовное благо и занять верное положение в своей духовной жизни.

Здесь собрались очень многие квалифицированные вайшнавы, такие как Шрипад Джанардан Махарадж, Шрипад Сиддханти Махарадж, Шрипад Бхарати Махарадж, Шруташрава Прабху, Шрипад Акинчан Махарадж и Шрипад Авадхут Махарадж. А также женщины: Рохини Деви Даси и Деви Рани из Китая, которые также знакомы с учением Гуру Махараджа. Более того, они знают очень многое и могут поделиться этим со всеми вами. Я очень этому рад, потому что мое здоровье оставляет желать лучшего, и я не могу посвятить нашим беседам много времени.

В любом случае все мы очень удачливы, потому что присоединились к миссии Шрилы Шридхара Махараджа, положение которого подтвердил Шрила Бхактисиддханта Сарасвати Госвами Тхакур. Гуру Махарадж всегда был очень счастлив, когда исполнял эту песню:

ш́рӣ рӯпа манджарӣ пада, сеи мора сампада,
сеи мор бхаджана-пӯджана...

Сегодня день явления Шрилы Гуру Махараджа. Он посвятил в санньясу и брахмачарью очень многих и все они очень квалифицированные. Я думаю, вы всех их знаете. Я служу им с таким усердием, с каким только могу служить.

Сейчас мы предложим цветы лотосоподобным стопам Гуру Махараджа под руководством вайшнавов. Также мы предложим манджари, но прежде я бы хотел спеть арати Гуру Махараджу. Вместе с этой песней я предлагаю свое пушпанджали Гуру Махараджу.

(первая часть лекции)

Переводчики: Камала Деви Даси,
Ниламбари Деви Даси
Редактор: Традиш Дас

 

Śrīla B. S. Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj

Appearance Day of Śrīla Śrīdhar Mahārāj

(part 2)

(15 October 2006. Lakhta, Saint Petersburg)

 

You can ask me, “Today is Śrīdhar Mahārāj’s appearance day. Why are you talking about Rāmānanda Rāy?” But it was necessary, because you do not know what importance this has for the mission of Śrīla Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj. He was non different form with Rāmānanda Rāy’s divine form. When Prabhupād Saraswatī Ṭhākur sent for the discovery of Rāmānanda Rāy and Mahāprabhu’s meeting place, at that time Prabhupād Saraswatī Ṭhākur gave Śrīla Guru Mahārāj’s name—Rāmānanda Dās.

You can see Śaraṇāgati Laghu Chandrika Bhaśya. When Guru Mahārāj was done there he wrote one small poem,

yara bhāgya daya sanda dās rāmānanda manda
śrī chandrika dekhe śreya sadma,

laghu chandrika seva—he is doing whose name is Rāmānanda Dās. He did not mentioned his own name. But Rāmānanda Dās, this name Prabhupād Saraswatī Ṭhākur gave to him and he used that name there.

I can discuss so many things about Guru Mahārāj; his form, where is his body, where is his birth place, how much divinity is there in boyhood, in young ages etc. So many things we can discuss and it is written in some of our books. Here are so many Vaiṣṇavas present. They will do that matter. They must glorify Guru Mahārāj in the meeting and they will tell everything to you. I only want to tell which way the teachings of Śrīla Guru Mahārāj came out in this world. When I joined Śrī Caitanya Sāraswat Maṭh, at that time Guru Mahārāj taught me the first three chapters of Caitanya Caritāmṛta. Later all of Caitanya Caritāmṛta I read. From Guru Mahārāj, but first three chapter were: Sārvabhauma Bhaṭṭācārya—Madhya-līlā, sixth chapter; Madhya-līlā, eighth chapter—Rāmānanda Saṁvād, and the second chapter of Madhya-līlā which is the gist of Antya-līlā.

We can see in that Rāmānanda Saṁvād, that Mahāprabhu is questioning Rāmānanda and Rāmānanda is answering Mahāprabhu. But Mahāprabhu summarily dismisses two-three decision. When Rāmānanda Rāy told to Mahāprabhu karma-miśra bhakti, karma-śūnyā bhakti and jñāna-miśra bhakti this evidential śloka, Mahāprabhu summarily dismissed that it is not enough, it’s not complete. “You tell finer conception.” But when Rāmānanda Rāy told,

jñāne prayāsam udapāsya namanta eva
jīvanti san-mukharitāḿ bhavadīya-vārtām
sthāne sthitāḥ śruti-gatāḿ tanu-vāń-manobhir
ye prāyaśo ’jita jito ’py asi tais tri-lokyām

(Śrīmad Bhāgavatam, 10.14.3)2

this bhāgavat śloka, then Mahāprabhu accepted that and told, “It is a starting point.”

What is that starting point? Jñāna-śūnyā bhakti. What is the material knowledge we are collecting in this world? That is useless for the spiritual world as a devoted devotee. Throw off your material experience, experience and knowledge, everything, be humble and tolerant and fully dedicated to the lotus feet of Lord Kṛṣṇa. Without any aspiration you only surrender to Kṛṣṇa and give service to Kṛṣṇa as your life’s goal. And think that and serve Kṛṣṇa without questions. This service is śravaṇam and kīrtanam and will get the principle position. Anyway you can stay, that is not the question. The question is that you are offering that mood to Lord Kṛṣṇa one hundred per cent.

Anyhow, this is a starting point and in the Rāmānanda Saṁvād there we can see the four kinds of relationship come with that surrendered mood: śānta, dāsya, sakhya, vātsalya, madhura—these five kinds of relationship that surrendered soul will get. And finally madhura rasa is the supreme. And in the madhura rasa all rasas are marching into the madhura rasa and giving super respect to madhura rasa. The pastimes of madhura rasa are under the supreme guidance of Rādhārani serving to Kṛṣṇa. There the management is completely under control of the sakhīs. The sakhīs, they are giving expansion around that jurisdiction of madhura rasa—everything they are arranging, managing and taking or giving, all. My English is very poor, I cannot express but in Bengali there it is written,

sakhī līlā vistāriyā, sakhī āsvādaya
sakhī vinā ei līlā 
na haya spuraṇa

(Śrī Caitanya Caritāmṛta, Madhya-līlā, 8.203)

Without the mercy of the sakhīs no one can enter into madhura-līlā, madhura-rasa-līlā. Here it is noticeable, that Śrīla Prabhupād Saraswatī Ṭhākur, in the Kṛṣṇa-līlā his divine form is Nayana Mañjari, under guidance of Rūpa Mañjari.

And he chose Śrīla Guru Mahārāj for the discovery of Rāmānanda Rāy’s place. At that time Śrīla Saraswatī Ṭhākur’s associates so many great sannyāsīs, brāhmacāris and general spiritual practitioners, but he chose Śrīla Guru Mahārāj for that propose. And Śrīla Guru Mahārāj discovered that place and gave the name ‘Śrī Rāmānanda Gaudiya Maṭh’ and before he disappeared Śrīla Saraswatī Ṭhākur called upon Guru Mahārāj to sing that Rūpa Mañjarī Pada song. Then it is very clear Śrīla Guru Mahārāj’s spiritual position in this world. About these topics we can say many things and can discuss many things. But mainly we can take this conception and what Guru Mahārāj has given to us then we will be super benefitted in spiritual life and we will get a proper position in our spiritual life.

Here are so many qualified Vaiṣṇavas. Seated there is Ṣrīpad Janardan Mahārāj, Śrīpad Siddhānti Mahārāj, Śrīpad Bhāratī Mahārāj, Śrutaśravā Prabhu, Śrīpad Akinchan Mahārāj and Śrīpad Avadhut Mahārāj and also many qualified lady devotees present here, like Rohini Didi and from China came that lady, Devi Rani. These women all read Guru Mahārāj’s divine conception and they know everything. They will discuss, they can discuss the whole day, no problem. But I am in very poor health. I cannot give so much time for this, but it is our good fortune that they can tell you everything. We are so fortunate that we are within Śrīla Śrīdhar Mahārāj’s mission, because the position of Śrīdhar Mahārāj is the very finest position and it was shown by Śrīla Bhakti Siddhānti Saraswatī Goswami Ṭhākur. And for that Śrīla Guru Mahārāj is always very satisfied to sing the song of śrī rūpa mañjarī-pada, sei mora sampada, sei mora bhajana-pūjana.

Today is Guru Mahārāj’s appearance day. Guru Mahārāj has given the charge to so many sannyāsīs and brāhmacāris and they all are qualified. You know everyone, I think so. And I am also servitor of them. I am serving them as possible by me.

Now we are offering flowers to Guru Mahārāj’s lotus feet and we shall do so under guidance of the Vaiṣṇavas. And we are giving some mañjarī but before that I want to sing Guru Mahārāj’s ārati. With that song I offer my puśpanjali to Guru Mahārāj.

(the first part of lecture)

Captured by Kamala Devi Dasi,
Edited by Nilambari Devi Dasi, Tradish Das

 


1 «Те, кто, даже держась за свое прочное социальное положение, отбрасывают процесс умозрительного познания и своими телом, словами и умом выказывают все почтение описаниям Твоей Личности и деяний, посвящая свои жизни этим рассказам, которые произносишь Ты сам и Твои чистые преданные, несомненно побеждают Твою Светлость, хотя в других случаях Тебя не одолеть никому в трех мирах».

2 “Those who, even while remaining situated in their established social positions, throw away the process of speculative knowledge and with their body, words and mind offer all respects to descriptions of Your personality and activities, dedicating their lives to these narrations, which are vibrated by You personally and by Your pure devotees, certainly conquer Your Lordship, although You are otherwise unconquerable by anyone within the three worlds.


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования