«Шри Кришна Чайтанья и как Его достичь» (часть 2). Статья из журнала ‘The Harmonist’ под редакцией Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура (на русском и английском языках)


Russian

Шри Кришна Чайтанья и как Его достичь
(часть 2) 

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из девятого номера XXV тома за февраль 1928 года)

(лекция Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в Шаччидананда Матхе, Куттак, 10 июля 1927 года)

 

Махапрабху провозгласил:

«Я наказываю тебе: стань Гуру и освободи эту землю».

«Обретя человеческое тело на земле Бхараты, постигни величие этого рождения, действуя ради блага других».

«Не пытайся стать Гуру, чтобы наставлять других из злости. Не принимай ремесло Гуру, чтобы погрузиться в пучину этого мира. Однако, если ты Мой простодушный слуга, то будешь наделен всем могуществом, поэтому ничего не бойся».

У меня нет страха, ибо мой Гурудев услышал эти же слова от своего Гуру. По этой причине он принял даже такого закоренелого грешника как я, сказав мне: «По Моему приказу стань Гуру и спаси эту землю!» Лишь те, кто никогда не слышал этих слов Гаурасундара, могут сказать: «Как странно: слушать хвалу в собственный адрес!» Когда Гуру объясняет своему ученику одиннадцатую песнь «Бхагаватам», то в их понимании это великий грех! Что тогда ачарья делает, когда объясняет шлоку: а̄ча̄рйам̇ ма̄м̇ виджа̄нӣйа̄н [ШБ, 11.17.27] — «Никогда не будь непочтительным к ачарье. Даже не думай, что ачарья равен тебе в каком-то смысле».

В этих словах Самого Шри Кришны заключено великое благо для души (дживы). Ведь если Гуру оставит свое место — место ачарьи, — то тогда как эти слова будут объяснены? Эту миссию передал ему его Гурудев. Если он проигнорирует эти обязанности, то будет обречен на погибель за оскорбление Святого Имени в форме непочтения к Гуру. Он будет исполнять свой долг даже несмотря на то, что внешне это выглядит как проявление эгоизма и самодовольства. Когда Гуру передает мантру ученику, разве не должен он сказать, что этой гуру-гаятри-мантрой поклоняются своему Гуру? Должен ли он вместо этого сказать: «Дай Гуру несколько ударов ногой или хлыстом»? «Гуру никогда нельзя критиковать. В личности Гуру проявлены все божества». Должен ли Гурудев умалчивать об этом перед своим учеником во время чтения «Бхагаватам»? «Лишь перед тем, кто обладает простодушной преданностью Богу, подобно той трансцендентной преданности, что питал Сам Кришна к Своему Гурудеву, открываются все святые истины». Разве Гурудев не должен говорить подобные вещи своим ученикам?

«Гуру-пуджа, поклонение Гуру, должно предшествовать всем другим духовным практикам. Гуру нужно служить как Самому Кришне. Поклонение Гуру всегда занимает особенное положение». Разве Гуру оставит свое место, не желая говорить эти истины своим ученикам? В освобожденном состоянии нет никаких противоречий, однако обычные глупые люди далеко не всегда способны понять эту простую истину.

са̄кш̣а̄д-дхаритвена самаста-ш́а̄страир
уктас татха̄ бха̄вйата эва садбхих̣
кинту прабхор йах̣ прийа эва тасйа
ванде гурох̣ ш́рӣ-чаран̣а̄равиндам

«Все шастры провозглашают, что Гуру неотличен от Самого Господа Шри Хари, и его следует почитать так же, как Самого Бога, и в то же самое время он самый близкий возлюбленный Господа. В великом смирении я преклоняюсь перед лотосоподобными стопами Шри Гурудева (чей проявленный облик хоть и отличен, но в то же самое время непостижимо тождественен Самому Господу)» (Шрила Вишванатха Чакраварти Тхакур «Шри Шри Гурваштака», 7).

Следует думать о Гурудеве точно так же, как о Самом Боге. Величие Гурудева ни в чем не уступает величию Всевышнего. Долг всех образованных людей, всех брахманов, изучающих Веды, состоит в том, чтобы поклоняться и служить Гуру как Самому Богу. Если ученик не исполняет этот свой долг, то он неизбежно потеряет положение ученика.

кинту прабхор йах̣ прийа эва тасйа
ванде гурох̣ ш́рӣ-чаран̣а̄равиндам

Если кто-то не признает Шри Гурудева равным Самому Богу, как одно из проявлений Всевышнего, то уста такого человека никогда не смогут произнести Святое Имя Бога. В шрути приводятся доказательства этому:

йасйа деве пара̄ бхактир
йатха̄ деве татха̄ гурау
тасйаите катхита̄ хй артха̄х̣
прака̄ш́анте маха̄тманах̣

«Понять сокровенный смысл шрути сможет лишь тот, кто видит своего Гуру во всем равным Самому Богу» («Шветашватара-упанишад», 6.23).

а̄ма̄ра прабхура прабху ш́рӣ-гаурасундара

йадйапи а̄ма̄ра гуру — чаитанйера да̄са
татха̄пи джа̄нийе а̄ми та̄н̇ха̄ра прака̄ш́а1 

В неком смысле Гуру подобен руке, протянутой к телу Бога; того Бога, который вездесущ, всезнающ и всеблажен (сат-чит-ананда-виграха). Своею собственной рукой Бог массажирует Свои стопы. Рука Бога — неотъемлемая часть Его тела. В этом случае Бог служит Сам Себе. Бог приходит лично как Гурудев, чтобы научить служить Себе.

Таким образом, мой Гурудев тождественен Самому Богу. Он также часть тела Бога. Есть Бог, Которому служат, и есть Бог, Который служит. Мукунда — это Бог, Которому служат. А Гурудев — это возлюбленный Мукунды, который Ему служит. Нет дороже возлюбленного Бога, чем Гурудев. Он тот, кого Господь любит больше всех.

(продолжение следует)

Переводчик: Вриндаван Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 


English  

Shree Krishna Chaitanya and How to Attain Him
(part 2)

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 9, Vol. XXV, February 1928)

(A speech delivered by the Editor at
the Shachchidananda Math, Cuttack, on 10th July, 1927)

 

Mahaprabhu has declared —

“By My command being guru save this land.”

“In this land of Bharata being born a man,
Realizing the significance of such birth, do good to others.”

Giving up malice be full of kindness for jivas.

“Do not practice the craft of a Guru for the purpose of injuring others through malice. Do not adopt the trade of a Guru in order to get immersed in the slouch of this world. But if you can, indeed, be My guileless servant you will be endowed with My power; — then you need not fear.”

I have no fear. My Gurudeva has heard this from his Gurudeva. And it is for this reason that he (my Gurudeva) has accepted even such a great sinner as myself and has told me —

“By My command being Guru save this land.”

It is only those who have never heard these words of Gaursundar who say, “How odd! to listen to one’s own praise!” While the Guru is instructing his disciple in the eleventh skandha of the Bhagabat what a great sin, in their opinion, is he not perpetuating! What is the Acharyya to do when he has to explain the shloka: āchāryaṁ māṁ vijānīyān [Shrimad-Bhagavatam, 11.17.27] —  “Never disregard the Acharyya. Never entertain the idea that the Acharyya is your equal in any sense.”

These are the words of Shri Krishna Himself by which the jiva is to be benefited. Is the Guru to take himself off, to desert his seat — the seat of the Acharyya — from which these words are to be explained? That office his Gurudeva has conferred on him. If he does not act up to its requirements he is doomed to perdition by reason of his offence against the Holy Name in the shape of disrespect towards the Guru. He has to do it in spite of the fact that such procedure is apparently open to the charge of egoism. When the Guru imparts the mantram to the disciple should he not tell him, “By this mantram worship the Guru”? Should he say instead, “Give the Guru a few strokes of the shoe or the horse-whip”? “The Guru is never to be decried. The Guru is the abode of all the gods.” Should the Gurudeva abstain from communicating these words to his disciple while reading the Bhagabata to him? “To him alone who possesses guileless spiritual devotion, similar to the transcendental devotion that is due to Krishna Himself, to the Gurudeva, the holy mysteries are manifested.” — Is the Gurudeva not to tell these things to his disciple?

“The worship of the Guru has precedence over all others. The Guru is to be served just as Krishna is served. The Guru is to be worshipped in a particular way.” Is the Guru to desert his seat without telling all these things to the disciple? In the angle there is always the defect in the shape of absence of the fullness, the evenness of level, of 180 degrees or of 360 degrees. But in the plain surface, in 360 degrees, there is no such defect. That in the emancipated state no defect is possible, — this simple truth ordinary foolish people entirely fail to grasp.

“Whom the entire body of the shastras has proclaimed to be as the inseparable image of Shri Hari Himself and who is meditated upon by sadhus as such, but yet who is the best beloved of the Lord; — I pay my adoration to the lotus feet of Shri Gurudeva (who is the manifested image inconceivably different from, and yet identical with, God Himself).”

sākṣād-dharitvena samasta-śāstrair
uktas tathā bhāvyata eva sadbhiḥ
kintu prabhor yaḥ priya eva tasya
vande guroḥ śrī-charaṇāravindam 

You should think of the Gurudeva in the same way as you think of God Himself. You should not think of him as in any way less than God. It is the duty of sadhus of the learned, of brahmans versed in the Vedas, to know the Guru as God Himself, to worship him, to serve him. If any one does not do so he will fall from the position of the disciple.

kintu prabhor yaḥ priya eva tasya
vande guroḥ śrī-charaṇāravindam

If that great personage, Shri Gurudeva, is not spoken of as being identical with God, as being the image of God Himself, such mouth will never be able to utter the Name of God. Here is the evidence of the shruti

yasya deve parā bhaktir
yathā deve tathā gurau
tasyaite kathitā hy arthāḥ
prakāśante mahātmanaḥ

“He alone is able to understand the mystery of the shruti who thinks of the Guru as identical with God Himself.”

āmāra prabhura prabhu śrī-gaurasundara

yadyapi āmāra guru — chaitanyera dāsa
tathāpi jāniye āmi tāṅhāra prakāśa2

It is as it were a hand is attached to the body of God Who is all-existence, all-intelligence, all bliss. With this hand God rubs His own feet. The hand of God is his own limb. In this case God is serving Himself. God himself appears as the Guru in order to teach how to serve Himself. My Gurudeva is also in the same way identical with God. He is one body with God. There is God who is to be served, there is also God who serves — God as Object and God as Support. Mukunda is God to be served, He is Object-God. The best beloved of Mukunda — Shri Gurudeva — is serving — God, God the Support. There is no one so dearly loved by God as my Gurudeva. He alone is the best beloved of the Lord.

(to be continued) 

 


1 «Я знаю, что мой духовный учитель — слуга Шри Чайтаньи, но я также знаю, что он — полное проявление Господа» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Ади-лила, 1.44).

2 Although I know that my spiritual master is a servitor of Śrī Caitanya, I know Him also as a plenary manifestation of the Lord” (Shri Chaitanya-charitamrita, Adi-lila, 1.44).




←  «Золотая середина» (часть 1). Шрипад Б. П. Сиддханти Махарадж. 8 сентября 2007 года. Лахта, Санкт-Петербург ·• Архив новостей •· «Гаура-лила. История любви». Шрила Б. Б. Авадхут Махарадж. 5 сентября 2010 года. Лахта, Санкт-Петербург  →
Russian

Шри Кришна Чайтанья и как Его достичь
(часть 2) 

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из девятого номера XXV тома за февраль 1928 года)

(лекция Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в Шаччидананда Матхе, Куттак, 10 июля 1927 года)

 

Махапрабху провозгласил:

«Я наказываю тебе: стань Гуру и освободи эту землю».

«Обретя человеческое тело на земле Бхараты, постигни величие этого рождения, действуя ради блага других».

«Не пытайся стать Гуру, чтобы наставлять других из злости. Не принимай ремесло Гуру, чтобы погрузиться в пучину этого мира. Однако, если ты Мой простодушный слуга, то будешь наделен всем могуществом, поэтому ничего не бойся».

У меня нет страха, ибо мой Гурудев услышал эти же слова от своего Гуру. По этой причине он принял даже такого закоренелого грешника как я, сказав мне: «По Моему приказу стань Гуру и спаси эту землю!» Лишь те, кто никогда не слышал этих слов Гаурасундара, могут сказать: «Как странно: слушать хвалу в собственный адрес!» Когда Гуру объясняет своему ученику одиннадцатую песнь «Бхагаватам», то в их понимании это великий грех! Что тогда ачарья делает, когда объясняет шлоку: а̄ча̄рйам̇ ма̄м̇ виджа̄нӣйа̄н [ШБ, 11.17.27] – «Никогда не будь непочтительным к ачарье. Даже не думай, что ачарья равен тебе в каком-то смысле».

В этих словах Самого Шри Кришны заключено великое благо для души (дживы). Ведь если Гуру оставит свое место – место ачарьи, – то тогда как эти слова будут объяснены? Эту миссию передал ему его Гурудев. Если он проигнорирует эти обязанности, то будет обречен на погибель за оскорбление Святого Имени в форме непочтения к Гуру. Он будет исполнять свой долг даже несмотря на то, что внешне это выглядит как проявление эгоизма и самодовольства. Когда Гуру передает мантру ученику, разве не должен он сказать, что этой гуру-гаятри-мантрой поклоняются своему Гуру? Должен ли он вместо этого сказать: «Дай Гуру несколько ударов ногой или хлыстом»? «Гуру никогда нельзя критиковать. В личности Гуру проявлены все божества». Должен ли Гурудев умалчивать об этом перед своим учеником во время чтения «Бхагаватам»? «Лишь перед тем, кто обладает простодушной преданностью Богу, подобно той трансцендентной преданности, что питал Сам Кришна к Своему Гурудеву, открываются все святые истины». Разве Гурудев не должен говорить подобные вещи своим ученикам?

«Гуру-пуджа, поклонение Гуру, должно предшествовать всем другим духовным практикам. Гуру нужно служить как Самому Кришне. Поклонение Гуру всегда занимает особенное положение». Разве Гуру оставит свое место, не желая говорить эти истины своим ученикам? В освобожденном состоянии нет никаких противоречий, однако обычные глупые люди далеко не всегда способны понять эту простую истину.

са̄кш̣а̄д-дхаритвена самаста-ш́а̄страир
уктас татха̄ бха̄вйата эва садбхих̣
кинту прабхор йах̣ прийа эва тасйа
ванде гурох̣ ш́рӣ-чаран̣а̄равиндам

«Все шастры провозглашают, что Гуру неотличен от Самого Господа Шри Хари, и его следует почитать так же, как Самого Бога, и в то же самое время он самый близкий возлюбленный Господа. В великом смирении я преклоняюсь перед лотосоподобными стопами Шри Гурудева (чей проявленный облик хоть и отличен, но в то же самое время непостижимо тождественен Самому Господу)» (Шрила Вишванатха Чакраварти Тхакур «Шри Шри Гурваштака», 7).

Следует думать о Гурудеве точно так же, как о Самом Боге. Величие Гурудева ни в чем не уступает величию Всевышнего. Долг всех образованных людей, всех брахманов, изучающих Веды, состоит в том, чтобы поклоняться и служить Гуру как Самому Богу. Если ученик не исполняет этот свой долг, то он неизбежно потеряет положение ученика.

кинту прабхор йах̣ прийа эва тасйа
ванде гурох̣ ш́рӣ-чаран̣а̄равиндам

Если кто-то не признает Шри Гурудева равным Самому Богу, как одно из проявлений Всевышнего, то уста такого человека никогда не смогут произнести Святое Имя Бога. В шрути приводятся доказательства этому:

йасйа деве пара̄ бхактир
йатха̄ деве татха̄ гурау
тасйаите катхита̄ хй артха̄х̣
прака̄ш́анте маха̄тманах̣

«Понять сокровенный смысл шрути сможет лишь тот, кто видит своего Гуру во всем равным Самому Богу» («Шветашватара-упанишад», 6.23).

а̄ма̄ра прабхура прабху ш́рӣ-гаурасундара

йадйапи а̄ма̄ра гуру – чаитанйера да̄са
татха̄пи джа̄нийе а̄ми та̄н̇ха̄ра прака̄ш́а1 

В неком смысле Гуру подобен руке, протянутой к телу Бога; того Бога, который вездесущ, всезнающ и всеблажен (сат-чит-ананда-виграха). Своею собственной рукой Бог массажирует Свои стопы. Рука Бога – неотъемлемая часть Его тела. В этом случае Бог служит Сам Себе. Бог приходит лично как Гурудев, чтобы научить служить Себе.

Таким образом, мой Гурудев тождественен Самому Богу. Он также часть тела Бога. Есть Бог, Которому служат, и есть Бог, Который служит. Мукунда – это Бог, Которому служат. А Гурудев – это возлюбленный Мукунды, который Ему служит. Нет дороже возлюбленного Бога, чем Гурудев. Он тот, кого Господь любит больше всех.

(продолжение следует)

Переводчик: Вриндаван Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 


English  

Shree Krishna Chaitanya and How to Attain Him
(part 2)

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 9, Vol. XXV, February 1928)

(A speech delivered by the Editor at
the Shachchidananda Math, Cuttack, on 10th July, 1927)

 

Mahaprabhu has declared —

“By My command being guru save this land.”

“In this land of Bharata being born a man,
Realizing the significance of such birth, do good to others.”

Giving up malice be full of kindness for jivas.

“Do not practice the craft of a Guru for the purpose of injuring others through malice. Do not adopt the trade of a Guru in order to get immersed in the slouch of this world. But if you can, indeed, be My guileless servant you will be endowed with My power; — then you need not fear.”

I have no fear. My Gurudeva has heard this from his Gurudeva. And it is for this reason that he (my Gurudeva) has accepted even such a great sinner as myself and has told me —

“By My command being Guru save this land.”

It is only those who have never heard these words of Gaursundar who say, “How odd! to listen to one’s own praise!” While the Guru is instructing his disciple in the eleventh skandha of the Bhagabat what a great sin, in their opinion, is he not perpetuating! What is the Acharyya to do when he has to explain the shloka: āchāryaṁ māṁ vijānīyān [Shrimad-Bhagavatam, 11.17.27] –  “Never disregard the Acharyya. Never entertain the idea that the Acharyya is your equal in any sense.”

These are the words of Shri Krishna Himself by which the jiva is to be benefited. Is the Guru to take himself off, to desert his seat — the seat of the Acharyya — from which these words are to be explained? That office his Gurudeva has conferred on him. If he does not act up to its requirements he is doomed to perdition by reason of his offence against the Holy Name in the shape of disrespect towards the Guru. He has to do it in spite of the fact that such procedure is apparently open to the charge of egoism. When the Guru imparts the mantram to the disciple should he not tell him, “By this mantram worship the Guru”? Should he say instead, “Give the Guru a few strokes of the shoe or the horse-whip”? “The Guru is never to be decried. The Guru is the abode of all the gods.” Should the Gurudeva abstain from communicating these words to his disciple while reading the Bhagabata to him? “To him alone who possesses guileless spiritual devotion, similar to the transcendental devotion that is due to Krishna Himself, to the Gurudeva, the holy mysteries are manifested.” — Is the Gurudeva not to tell these things to his disciple?

“The worship of the Guru has precedence over all others. The Guru is to be served just as Krishna is served. The Guru is to be worshipped in a particular way.” Is the Guru to desert his seat without telling all these things to the disciple? In the angle there is always the defect in the shape of absence of the fullness, the evenness of level, of 180 degrees or of 360 degrees. But in the plain surface, in 360 degrees, there is no such defect. That in the emancipated state no defect is possible, — this simple truth ordinary foolish people entirely fail to grasp.

“Whom the entire body of the shastras has proclaimed to be as the inseparable image of Shri Hari Himself and who is meditated upon by sadhus as such, but yet who is the best beloved of the Lord; — I pay my adoration to the lotus feet of Shri Gurudeva (who is the manifested image inconceivably different from, and yet identical with, God Himself).”

sākṣād-dharitvena samasta-śāstrair
uktas tathā bhāvyata eva sadbhiḥ
kintu prabhor yaḥ priya eva tasya
vande guroḥ śrī-charaṇāravindam 

You should think of the Gurudeva in the same way as you think of God Himself. You should not think of him as in any way less than God. It is the duty of sadhus of the learned, of brahmans versed in the Vedas, to know the Guru as God Himself, to worship him, to serve him. If any one does not do so he will fall from the position of the disciple.

kintu prabhor yaḥ priya eva tasya
vande guroḥ śrī-charaṇāravindam

If that great personage, Shri Gurudeva, is not spoken of as being identical with God, as being the image of God Himself, such mouth will never be able to utter the Name of God. Here is the evidence of the shruti

yasya deve parā bhaktir
yathā deve tathā gurau
tasyaite kathitā hy arthāḥ
prakāśante mahātmanaḥ

“He alone is able to understand the mystery of the shruti who thinks of the Guru as identical with God Himself.”

āmāra prabhura prabhu śrī-gaurasundara

yadyapi āmāra guru – chaitanyera dāsa
tathāpi jāniye āmi tāṅhāra prakāśa2

It is as it were a hand is attached to the body of God Who is all-existence, all-intelligence, all bliss. With this hand God rubs His own feet. The hand of God is his own limb. In this case God is serving Himself. God himself appears as the Guru in order to teach how to serve Himself. My Gurudeva is also in the same way identical with God. He is one body with God. There is God who is to be served, there is also God who serves — God as Object and God as Support. Mukunda is God to be served, He is Object-God. The best beloved of Mukunda — Shri Gurudeva — is serving — God, God the Support. There is no one so dearly loved by God as my Gurudeva. He alone is the best beloved of the Lord.

(to be continued) 

 


1 «Я знаю, что мой духовный учитель – слуга Шри Чайтаньи, но я также знаю, что он – полное проявление Господа» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Ади-лила, 1.44).

2 Although I know that my spiritual master is a servitor of Śrī Caitanya, I know Him also as a plenary manifestation of the Lord” (Shri Chaitanya-charitamrita, Adi-lila, 1.44).


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования