«Материальное преображается от соприкосновения с духовным». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 18 октября 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург | “Material Transformed from Contact with the Spiritual.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 18 October 2006. Lakhta, Saint Petersburg



скачать (формат MP4, 21.76M)
Скачать звук (MP3)

Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj

Material Transformed
from Contact with the Spiritual

(18 October 2006. Lakhta, Saint Petersburg)

 

Everything is mundane here. We try to transform that mundane into transcendental. One flower, one fruit or anything, this is mundane at present in front of me. But when it is offered through mantram to the Deity or a devotee that comes in the form of transcendental. We can see or cannot see. 

#00:01:19#

Our sensible mind... going through road, some flower fell down. We are mashing and going we don’t care for that. But when we’re offering that flower to the Deity or to devotee then we cannot mash that by feet, that sense is changed. Automatically our sense changes. This is happening to whom is entering Krishna consciousness, consciousness that is the main thing. Everything changes through consciousness. And that consciousness is coming to transcendental or material. But we are existing within material consciousness. But it will be changed. 

#00:03:07#

Uddhav said to Krishna in Shrimad-Bhagavatam: [Sanskrit]everything looks mundane but when it is offered to the Lord it is getting transcendental form and if as the prasadam, prasadam means His remnants. Yes, when we are taking, that action coming is in another way. 

#00:04:24#

We’ve seen some devotees as Guru Maharaj that without remnants he would not take anything. And I was surprised because Guru Maharaj took prasadam. He himself offered bhoga to Prabhupad Shrila Saraswati Thakur. And that prasadam means krisnha-prasadam coming to him and every day he took that prasadam—rice, dal etc. what is offered to the Deity. But after taken by Guru Maharaj the remnants… Guru Maharaj took very little, may be a hundred grams of total, not a hundred grams, maybe fifty grams of total, a hundred grams he would take. But that plate was at that time two hundred and fifty grams of prasadam remnants were there, and after one hour that prasadam was taken by that devotee. And every day I said, “Why are you taking this? Warm prasadam I am bringing from the kitchen and it warm; it is cold all is cold and every day you are taking this cold after one hour. If immediately you take—is no problem, but after one hour take then whole is cold.” But he never changed his mood. He would take that prasadam thus and the remnants leaving with remnants of Guru Maharaj. 

#00:07:01#

I have seen like many devotees: Gaurakishor Das Babaji Maharaj ate the sabji. We are offering some chili sabji. Everyone cannot eat chili sabji. But that devotee did not leave it. He would eat some mankochu (?). We did not eat but he ate. And I asked, “Why do you eat? It’s getting to cow.” “No, no. when I can eat I shall eat.” The mentality: “I shall take remnants of the Deity or devotee.”

Captured by Shuka Krishna Das 

 

 

Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж

Материальное преображается
от соприкосновения с духовным

(18 октября 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург)

 

Здесь все мирское. Мы пытаемся преобразовать это мирское в трансцендентное. Цветок, фрукт или что угодно, что находится передо мной, — мирское. Но когда это при помощи мантры предложено Божеству или преданному, оно принимает трансцендентную форму. Мы можем это видеть, а можем и не видеть.

Ощущения нашего ума... Мы идем по дороге, перед нами падает некий цветок, мы давим его и продолжаем путь, нам до этого нет дела. Но когда мы предлагаем тот же цветок Божеству или преданному, то мы не можем давить его ногами, наше отношение поменялось. Непроизвольно наше чувство изменилось. Такое происходит с тем, кто вступает в сознание Кришны. Сознание — вот что главное. Все изменяется благодаря сознанию. И это сознание может быть трансцендентным или материалистичным. Мы пребываем в материалистичном сознании, но это изменится.

Уддхава говорит Кришне в «Шримад-Бхагаватам»: [санскрит] — все кажется мирским, но когда это предложено Господу, то становится трансцендентным, становится прасадом. Прасадам означает остатки принятого Господом. Да, когда мы принимаем [прасадам], это совсем другое действие.

Мы знали некоторых преданных, которые, подобно Гуру Махараджу, не принимали ничего, что не было бы остатками трапезы [Господа]. Меня удивляло, как Гуру Махарадж принимает прасадам. Он сам предлагал бхогу Прабхупаде Шриле Сарасвати Тхакуру. И этот прасадам, кришна-прасадам, возвращался к нему, и он каждый день принимал этот прасадам — рис, дал и так далее — то, что было предложено Божеству. Гуру Махарадж принимал остатки пищи [Божества] и ел совсем немного, может быть сто грамм всей пищи. На его тарелке оставалась большая часть остатков его трапезы, и через час один преданный принимал этот прасадам. Каждый день я спрашивал у него: «Почему ты ешь это? Я принесу тебе теплый прасад с кухни; этот прасад холодный, но ты каждый день час спустя принимаешь этот холодный прасад. Если бы ты принимал его сразу — все было бы в порядке, но ты принимаешь через час, и все холодное». Но он так и не изменил своего настроения. Он принимал этот прасадам, остатки пищи Гуру Махараджа, и уходил с ними.

Я видел многих таких преданных. Гауракишор Дас Бабаджи Махарадж ел сабджи. Мы предлагаем чили-сабджи. Никто не может есть чили-сабджи. Но тот преданный не оставлял это. Он ел манкочу (?). Мы этого не ели, а он ел. И я спросил: «Почему ты ешь это? Это отдают коровам». «Нет-нет, если я могу есть это, я должен есть». Такое умонастроение: «Я должен принимать остатки пищи Божества или преданного».

Переводчик: Ниламбари Деви Даси
Редактор: Традиш Дас

 



←  Base Everything on Faith, Not Sensory Experience.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 18 October 2006. Lakhta, Saint Petersburg | «Основа всего — вера, не чувственный опыт». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 18 октября 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург ·• Архив новостей •· «Преданность Амбариша Махараджа». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 20 октября 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург | “The Devotion Of Ambarish Maharaj.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 20 October 2006. Lakhta, Saint Petersburg  →


Код для вставки     Скачать видео (формат FLV, 24.3 МБ)     Скачать звук (MP3)
Как смотреть .flv файлы: справка

Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj

Material Transformed
from Contact with the Spiritual

(18 October 2006. Lakhta, Saint Petersburg)

 

Everything is mundane here. We try to transform that mundane into transcendental. One flower, one fruit or anything, this is mundane at present in front of me. But when it is offered through mantram to the Deity or a devotee that comes in the form of transcendental. We can see or cannot see. 

#00:01:19#

Our sensible mind... going through road, some flower fell down. We are mashing and going we don’t care for that. But when we’re offering that flower to the Deity or to devotee then we cannot mash that by feet, that sense is changed. Automatically our sense changes. This is happening to whom is entering Krishna consciousness, consciousness that is the main thing. Everything changes through consciousness. And that consciousness is coming to transcendental or material. But we are existing within material consciousness. But it will be changed. 

#00:03:07#

Uddhav said to Krishna in Shrimad-Bhagavatam: [Sanskrit]everything looks mundane but when it is offered to the Lord it is getting transcendental form and if as the prasadam, prasadam means His remnants. Yes, when we are taking, that action coming is in another way. 

#00:04:24#

We’ve seen some devotees as Guru Maharaj that without remnants he would not take anything. And I was surprised because Guru Maharaj took prasadam. He himself offered bhoga to Prabhupad Shrila Saraswati Thakur. And that prasadam means krisnha-prasadam coming to him and every day he took that prasadam—rice, dal etc. what is offered to the Deity. But after taken by Guru Maharaj the remnants… Guru Maharaj took very little, may be a hundred grams of total, not a hundred grams, maybe fifty grams of total, a hundred grams he would take. But that plate was at that time two hundred and fifty grams of prasadam remnants were there, and after one hour that prasadam was taken by that devotee. And every day I said, “Why are you taking this? Warm prasadam I am bringing from the kitchen and it warm; it is cold all is cold and every day you are taking this cold after one hour. If immediately you take—is no problem, but after one hour take then whole is cold.” But he never changed his mood. He would take that prasadam thus and the remnants leaving with remnants of Guru Maharaj. 

#00:07:01#

I have seen like many devotees: Gaurakishor Das Babaji Maharaj ate the sabji. We are offering some chili sabji. Everyone cannot eat chili sabji. But that devotee did not leave it. He would eat some mankochu (?). We did not eat but he ate. And I asked, “Why do you eat? It’s getting to cow.” “No, no. when I can eat I shall eat.” The mentality: “I shall take remnants of the Deity or devotee.”

Captured by Shuka Krishna Das 

 

 

Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж

Материальное преображается
от соприкосновения с духовным

(18 октября 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург)

 

Здесь все мирское. Мы пытаемся преобразовать это мирское в трансцендентное. Цветок, фрукт или что угодно, что находится передо мной, — мирское. Но когда это при помощи мантры предложено Божеству или преданному, оно принимает трансцендентную форму. Мы можем это видеть, а можем и не видеть.

Ощущения нашего ума... Мы идем по дороге, перед нами падает некий цветок, мы давим его и продолжаем путь, нам до этого нет дела. Но когда мы предлагаем тот же цветок Божеству или преданному, то мы не можем давить его ногами, наше отношение поменялось. Непроизвольно наше чувство изменилось. Такое происходит с тем, кто вступает в сознание Кришны. Сознание — вот что главное. Все изменяется благодаря сознанию. И это сознание может быть трансцендентным или материалистичным. Мы пребываем в материалистичном сознании, но это изменится.

Уддхава говорит Кришне в «Шримад-Бхагаватам»: [санскрит] — все кажется мирским, но когда это предложено Господу, то становится трансцендентным, становится прасадом. Прасадам означает остатки принятого Господом. Да, когда мы принимаем [прасадам], это совсем другое действие.

Мы знали некоторых преданных, которые, подобно Гуру Махараджу, не принимали ничего, что не было бы остатками трапезы [Господа]. Меня удивляло, как Гуру Махарадж принимает прасадам. Он сам предлагал бхогу Прабхупаде Шриле Сарасвати Тхакуру. И этот прасадам, кришна-прасадам, возвращался к нему, и он каждый день принимал этот прасадам — рис, дал и так далее — то, что было предложено Божеству. Гуру Махарадж принимал остатки пищи [Божества] и ел совсем немного, может быть сто грамм всей пищи. На его тарелке оставалась большая часть остатков его трапезы, и через час один преданный принимал этот прасадам. Каждый день я спрашивал у него: «Почему ты ешь это? Я принесу тебе теплый прасад с кухни; этот прасад холодный, но ты каждый день час спустя принимаешь этот холодный прасад. Если бы ты принимал его сразу — все было бы в порядке, но ты принимаешь через час, и все холодное». Но он так и не изменил своего настроения. Он принимал этот прасадам, остатки пищи Гуру Махараджа, и уходил с ними.

Я видел многих таких преданных. Гауракишор Дас Бабаджи Махарадж ел сабджи. Мы предлагаем чили-сабджи. Никто не может есть чили-сабджи. Но тот преданный не оставлял это. Он ел манкочу (?). Мы этого не ели, а он ел. И я спросил: «Почему ты ешь это? Это отдают коровам». «Нет-нет, если я могу есть это, я должен есть». Такое умонастроение: «Я должен принимать остатки пищи Божества или преданного».

Переводчик: Ниламбари Деви Даси
Редактор: Традиш Дас

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования