«Памятование о Его Божественной Милости Шриле Бхакти Ракшаке Шридхаре Дев-Госвами Махарадже». Джагамохини Деви Даси | “Remembering His Divine Grace Srila Bhakti Rakshak Sridhar Dev-Goswami Maharaj.” Jagamohini Devi Dasi


Russian

Слава Шри Шри Гуру-Гауранге!

Памятование о Его Божественной Милости Шриле Бхакти Ракшаке Шридхаре Дев-Госвами Махарадже

http://scsmath.ru/docs/articles/SrilaGuruMj_Disapp-Jmohini-0508/RemembrngSGuruMjDis05.html

Статья Джагамохини Деви Даси
к фестивалю в честь дня ухода Шрилы Гуру Махараджа в 2005 году
 

ш́рӣ-сварӯпа-ра̄йа-рӯпа-джӣва-бха̄ва-самбхарам̇
варна-дхарма-нирвиш́еш̣а-сарвалока-нистарам
ш́рӣ-сарасватӣ-прийан̃ ча бхакти-сундара̄ш́райам̇
ш́рӣдхарам̇ нама̄ми бхакти-ракш̣акам̇ джагад-гурум

~ составлено и переведено Шрилой Б. С. Говиндой Дев-Госвами Махараджем

«Кто несет божественное учение Шри Чайтаньи Махапрабху и поддерживает его, как это делали его предшественники в линии, идущей от Сварупы Дамодара, Рамананды Рая, Шрилы Рупы Госвами, Дживы Госвами и других; чьи божественные проповеди спасают обусловленные души в этом материальном мире, независимо от их происхождения, касты, религии и т. п., а также степени их падения; тот, кто является возлюбленным слугой своего Гурудева, Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура, и единственным прибежищем Шрилы Бхакти Сундара Говинды, — я кланяюсь тому божественному защитнику всей вселенной, Шриле Бхакти Ракшаку Шридхару Дев-Госвами Махараджу».

Безукоризненный вайшнав

Его Божественная Милость Шрила Бхактивинод Тхакур рассказал о безукоризненных и возвышенных вайшнавах, которые защищают искренних преданных на трудном и опасном пути преданности как ракшаки, то есть «защитники». Когда Его Божественная Милость Шрила Бхактисиддханта Сарасвати Тхакур благословил Шрилу Гуру Махараджа посвящением в орден санньяси, он возложил на него священное имя Бхакти Ракшак Шридхар — «защитник преданности».

Своей повседневной жизнью и в бесчисленных духовных беседах Его Божественная Милость вдохновлял и поддерживал искренних преданных, охраняя ростки преданности в их душах. В то же время он защищал и поддерживал чистоту божественных учений преданности. Шрила Сарасвати Тхакур был очень доволен санскритской прозой Шрилы Гуру Махараджа и тем, как он говорил о глубоком чувстве разлуки со Шрилой Бхактивинодом Тхакуром. О стиле его сочинений Шрила Сарасвати Тхакур говорил, что в стихах Шрилы Гуру Махараджа проявляется сам Шрила Бхактивинод Тхакур. Парам Гуру Махарадж говорил, что он уверен в том, что Шрила Гуру Махарадж будет способен поддерживать стандарт преданности вайшнава-сампрадаи на должном уровне, после того как сам он покинет этот мир.

Игры Шрилы Гуру Махараджа безграничны. Его великая нежная милость неисчерпаема. Шрила Кришнадас Кавирадж Госвами глубоко сожалел, что несмотря на то, что вайшнавы велели ему писать, он смог описать лишь ничтожную часть, лишь малую каплю в океане игр Господа Гаурахари.

па̄н̃а̄ йа̄н̇ра а̄джн̃а̄-дхана, враджера ваиш̣н̣ава-ган̣а,
             вандон̇ та̄н̇ра мукхйа харида̄са
чаитанйа-вила̄са-синдху-каллолера эка бинду,
                та̄ра кан̣а̄ кахе кр̣ш̣н̣а-да̄са

~ «Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 2.95

Подобно Шриле Кавираджу мы находим невозможным найти адекватный способ прославить словами лотосоподобную чистоту Шрилы Гуру Махараджа, его духовную реализацию и трогательное смирение. Его милость сияет во всей вселенной.

Драгоценности высшей субстанции

Шрипад Бхакти Судхир Госвами Махарадж однажды сказал, что Шрила Говинда Махарадж любит иногда вспоминать, как Шрила Гуру Махарадж, бывало, дарил драгоценные шлоки с той же легкостью, с какой мальчик дарит один из своих любимых камушков. Но те драгоценности были из высшей субстанции. Шрила Гуру Махарадж постоянно вкушал сладость хари-катхи. Говорят, что сладость нисходит в этот мир из высшего мира через слуг Кришны. Эти слуги «поют и танцуют в экстазе, и благодаря этому часть того экстаза распространяется повсюду, и каждый может легко взять его».

Шрила Гуру Махарадж писал: «Я собрал эти капли нектара в моей „Шри Шри Прапанна-дживанамритам“, возьмите их и попробуйте, что это такое».

ш́рӣ-ш́рӣмад-бхагават-падāмбуджа-мадху-свāдотсаваих̣ ш̣ат-падаир
никш̣иптā мадху-биндаваш́ ча парито бхраш̣т̣ā мукхāт гун̃джитаих̣
йатнаих̣ кин̃чид ихāхр̣тāм̇ ниджа-пара-ш́рейо ’ртхинā тан майā
бхӯйо-бхӯйа ито раджам̇си пада-сам̇лагнāни теш̣ам бхадже

~ «Шри Шри Прапанна-дживанамритам», 10.14

В книге «Божественный слуга» Шрила Говинда Махарадж прокомментировал: «Я думаю, что эта шлока занимает высочайшее положение из всех услышанных мной, и я попытаюсь объяснить ее значение:

„На лотосоподобных стопах Бхагавана Шри Кришны дивный мед. Но не капли меда, а целый океан, который вайшнавы с восторженным трепетом вкушают. Мед опьяняет их. Молитва, славящая Господа и этот мед, переполняет сердце. Несколько капель меда упали в этот мир, и я старательно собрал их в сосуд — „Шри Шри Прапанна-дживанамритам“. Ради блага искренних искателей и ради своего блага я придал этому сосуду облик книги. Возьмите же ее и милостиво благословите меня“.

Таково общее объяснение этой высочайшей шлоки. Я всегда цитирую ее и стараюсь включать во все книги...»

Мое единственное прибежище —
мой божественный наставник

В книге «Божественный слуга» Шрила Говинда Махарадж рассказал о любимых блюдах Шрилы Гуру Махараджа: натуральный апельсиновый сок (с небольшим количеством сахара), чола-дал, алу-бхаджа (жареный картофель). И каждый день он ел мури (воздушный рис). Он любил пури с алу-бхаджей и алу-дам (картофельным карри), а также самосы.

Ему нравились многие шлоки и бхаджаны из «Шаранагати» Шрилы Бхактивинода Тхакура и бхаджаны Нароттама Даса Тхакура, и его собственное сочинение, «суджана̄рвуда-ра̄дхита»... Он все время пел различные шлоки, особенно он любил шлоки из второй главы Мадхья-лилы «Шри Чайтанья-чаритамриты».

Шрила Гуру Махарадж постоянно пел: «Даял [милостивый] Нитай, даял Нитай, даял Нитай». Он говорил: «Моя единственная надежда — это даял Нитай, даял Нитай». Шрила Говинда Махарадж напоминает нам, что Шрила Гуру Махарадж показывал нам, что наше истинное благо — это даял Нитай. По милости Шримана Нитьянанды мы должны преуспеть. Шрила Гуру Махарадж постоянно напоминал преданным, чтобы они были смиренными: тр̣н̣а̄д апи сунӣчена тарор ива сахиш̣н̣уна̄, ама̄нина̄ ма̄надена кӣртанӣйах̣ сада̄ харих̣. Если мы поймем это правильно, мы будем думать: «Я очень незначителен, и моя единственная надежда — милость вайшнавов, а мое единственное прибежище — мой божественный наставник».

Божественный уход

В книге «Золотые размышления» Шрила Говинда Махарадж рассказывает о большом дереве манго, которое оставило свое тело в день ухода Шрилы Гуру Махараджа. Это удивило Его Божественную Милость, потому что это было очень сильное и здоровое дерево. Однако в течение двадцати четырех часов с него облетели все листья, и оно оставило свою телесную форму. Шрила Махарадж подумал, что, возможно, оно не смогло перенести глубокую боль от ухода Шрилы Гуру Махараджа. В печали и с разбитым сердцем оно оставило тело, не вынеся разлуки. Позже Шрила Махарадж, видящий божественное повсюду, понял, что это была не единственная причина. Когда он медитировал, он ощутил странное чувство, что дерево ушло, чтобы освободить пространство для одной из колонн, которые сейчас поддерживают крышу самадхи-мандира Шрилы Гуру Махараджа, Храма единения в разлуке. Он заметил, что дерево поняло, что храм проявится на этом месте.

Ученики Шрилы Гуру Махараджа говорят о непереносимой боли, причиненной его уходом, и о том, как вся область Гауда-деша сотряслась от землетрясений в дни, предшествовавшие завершению проявленной в этом мире игры и последующие за ней. Во всем мире и в особенности в Шри Навадвипа-дхаме преданные страдали от шока и боли разбитых сердец.

Мы вспоминаем, что в то время, как зашла полная луна божественной лилы Шрилы Гуру Махараджа, сверкающее солнце, его любимый ученик, Его Божественная Милость Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж, взошло и распространило свои ласкающие лучи в сердцах преданных.

В книге «Божественный слуга» Его Божественная Милость Шрила Говинда Махарадж напоминает нам: «Когда Шрила Гуру Махарадж был с нами, он постоянно дарил нам свое общение, чтобы направлять падшие души, подобные нам, на путь высшего блага. Теперь, после своего ухода, Шрила Гуру Махарадж постоянно остается с нами в качестве нашего защитника в форме своего представителя, любимых друзей и чайтья-гуру, который указывает нам путь нашего высшего блага. Присутствие Шрилы Гуру Махараджа ощущается в его послании, его наставлениях, в его руководстве и в каждом атоме построенного им помещения для бхаджанов, Шри Чайтанья Сарасват Матхе. Стремясь служить этому священному дому, мы можем напрямую увидеть и осознать значение его божественного служения, богатство, заключающееся в его божественном служении».

Джая Ом Вишнупад Парамахамса Паривраджакачарья-варья Аштоттара-шата-Шри Шримад Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж ки джая!

Джая Ом Вишнупад Парамахамса Паривраджакачарья-варья Аштоттара-шата-Шри Шримад Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж ки джая!

Ананта-коти вайшнава-вринда ки джая!

Харе Кришна!

Чувствуя свою беспомощность и некомпетентность, я покорно кланяюсь лотосоподобным стопам Его Божественной Милости Шриле Говинде Махараджу и стопам всех вайшнавов — тех, кто чего-то достиг, и тех, кто только начинает [свой духовный путь]. Собрав прах у их стоп, я молюсь об их благословении и их великодушном взгляде.

дж. д.




English

All glories to Sri Sri Guru Gauranga

Remembering His Divine Grace Srila Bhakti Rakshak Sridhar Dev-Goswami Maharaj

http://scsmath.com/docs/articles/SrilaGuruMj_Disapp-Jmohini-0508/RemembrngSGuruMjDis05.html

Article by Jagamohini Devi Dasi
written for Srila Guru Maharaj’s Disappearance Festival, 2005


śrī-svarūpa-rāya-rūpa jīva-bhāva-sambharaṁ
varṇa-dharma-nirviśeṣa-sarvaloka-nistaram
śrī-sarasvatī-priyañ cha bhakti-sundarāśrayaṁ
śrīdharaṁ namāmi bhakti-rakṣakaṁ jagad-gurum

~ composed and translated by Srila B.S. Govinda Dev-Goswami Maharaj

“Who is carrying the divine conception of Sri Chaitanya Mahaprabhu and nourishing it exclusively in the preceptorial line of Swarup Damodar, Ramananda Raya, Srila Rupa Goswami, Jiva Goswami, etc.; and whose divine preaching activities are rescuing the conditioned souls from this mundane world without discriminating and considering the varna-dharmma (creed, caste, religion, etc.) or the degree of fallenness; and who is the dearmost servitor of his Gurudev, Srila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur, and the only shelter of Srila Bhakti Sundar Govinda—I bow down to that divine protector of the whole universe, Srila Bhakti Rakshak Sridhar Dev-Goswami Maharaj.”

Spotless Vaishnava

His Divine Grace Srila Thakur Bhaktivinoda has described the elevated and spotless Vaishnavas who protect the aspiring devotees on the difficult and dangerous path of dedication as rakshakas or guardians. When His Divine Grace Srila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur blessed Srila Guru Maharaj with the order of sannyas, he bestowed upon him the sacred title ‘Bhakti Rakshak Sridhar’—the Guardian of Devotion.

Daily, and in countless spiritual discourses, His Divine Grace Srila Bhakti Rakshak Sridhar Dev-Goswami Maharaj encouraged, inspired and nourished the aspiring devotees while protecting their fragile devotional creepers. At the same time, he was guarding and maintaining the purity of the divine teachings of devotion. Srila Saraswati Thakur was very pleased with Srila Guru Maharaj’s Sanskrit prose and how he had described the deep and genuine feelings of separation from Srila Bhaktivinoda Thakur. He commented on the style of the composition and said that, through Srila Guru Maharaj, Srila Bhaktivinoda Thakur himself had appeared in those pure verses. Param Guru Maharaj expressed his confidence that, after his own passing from this world, Srila Guru Maharaj was qualified to uphold the devotional standard of the Vaishnava sampradaya.

Srila Guru Maharaj’s pastimes are unlimited. His glorious and gentle grace is inexhaustible. Srila Krishna Das Kaviraj Goswami lamented that even though he was ordered by the Vaishnavas to write, he could only describe one small particle of one drop of one wave of the ocean of the pastimes of Lord Gaurahari.

pāñā yāṅra ājñā-dhana, vrajera vaiṣṇava-gaṇa,
           vandoṅ tāṅra mukhya haridāsa
chaitanya-vilāsa-sindhu-kallolera eka bindu,
              tāra kaṇā kahe kṛṣṇa-dāsa

~ Sri Chaitanya-charitamrita: Madhya-lila, 2.95

In a similar way, we find that it is impossible to find the words to adequately glorify Srila Guru Maharaj’s lotus-like purity, transcendental realisation and heart-melting humility. His mercy charms all directions.

Gems of the Highest Substance

Sripad Bhakti Sudhir Goswami Maharaj once said that Srila Govinda Maharaj likes to recall how, at times, Srila Guru Maharaj would share a sloka-jewel the way a young boy tosses you one of his favourite marbles. But these gems were of the highest substance. Srila Guru Maharaj was constantly tasting the sweetness of Hari-katha. It is explained that that sweetness, that intoxication, comes down from the transcendental world through the servitors of Krishna. Those servitors “dance and chant ecstatically, and while doing so, some of that ecstasy is spilt here and there and we can easily take that.”

Srila Guru Maharaj wrote, “I have collected those drops of ecstasy in my Sri Sri Prapanna-jivanamritam. You take it and taste for yourself what this is.”

śrī-śrīmad-bhagavat-padāmbuja-madhu-svādotsavaiḥ ṣat-padair
nikṣiptā madhu-bindavaś cha parito bhraṣṭā mukhāt guñjitaiḥ
yatnaiḥ kiñchid ihāhṛtāṁ nija-para-śreyo ’rthinā tan mayā
bhūyo-bhūya ito rajaṁsi pada-saṁlagnāni teṣam bhaje

~ Sri Sri Prapanna-jivanamrtam: 10.14

In The Divine Servitor Srila Govinda Maharaj has commented, “I think that this is the highest sloka I have received in my life, and I shall try to explain the meaning.

‘In the lotus feet of Bhagavan Sri Krishna is honey. The devotees in a very glorifying way are tasting that; and it is not a mere drop of honey, rather it is an ocean. They take that and become very intoxicated. They chant and glorify their Lord, and that honey overflows. A few drops of that come down into this world and I am quickly collecting those drops of honey and keeping them in a pot: that is Sri Sri Prapanna-jivanamritam. For my benefit and the benefit of the searchers, I am presenting this in book form. You take this and bless me.’

“This, in a simple way, is the meaning of that sloka, and I think that this is the highest sloka I have heard in my life. I am always quoting this....”

My Only Shelter is My Divine Master

In The Divine Servitor Srila Govinda Maharaj shares some of Srila Guru Maharaj’s favourite preparations: natural orange juice (with just a little sugar), chola dahl, alu-bhaja (fried potatoes), and daily he would take muri (puffed rice). He would also like to take puris with the alu-bhaja, and alu-dam (potato curry) and samosas. He liked and appreciated many of the slokas and bhajans from Srila Bhaktivinoda Thakur’s Sharanagati and Narottam Das Thakur’s bhajans, also his own composition, Sujanārbbuda Rādhita... He was always chanting many different slokas, and particularly liked many of those in chapter two of Sri Chaitanya-charitamrita, Madhya-lila.

Srila Guru Maharaj was always chanting, “Dayal Nitai, Dayal Nitai, Dayal Nitai.” He said, “My only hope is ‘Dayal Nitai, Dayal Nitai.’ Srila Govinda Maharaj reminds us that Srila Guru Maharaj was showing us our true fortune—that is Dayal Nitai. By the mercy of Sriman Nityananda we must be successful. Srila Guru Maharaj was constantly reminding the devotees to be humble by way of tṛṇād api sunīchena, taror iva sahiṣṇunā, amāninā mānadena kīrtanīyaḥ sadā hariḥ. When we can understand properly, we must think, “I am very, very insignificant and my only hope is the mercy of the Vaishnavas, and my only shelter is my Divine Master.”

Divine Disappearance

In Golden Reflections Srila Govinda Maharaj speaks about a large mango tree that left its body on the very same day as Srila Guru Maharaj’s disappearance. It was surprising to His Divine Grace because it was a very strong and healthy tree. But within twenty-four hours all the leaves fell from the tree and it left its bodily form. Srila Maharaj reflected that perhaps this tree had left because it could not tolerate the deep pain of Srila Guru Maharaj’s departure. In heartbreaking sorrow, it had left its body, unable to bear the separation. Later Srila Maharaj, who sees divinity everywhere, could understand that this was not the only reason. As he meditated further, some feeling came to him that the tree had disappeared to make room for one of the pillars that now supports the roof of Srila Guru Maharaj’s Samadhi Mandir, The Temple of Union in Separation. He noted that the mango tree could understand that the Temple would manifest in that spot.

Srila Guru Maharaj’s disciples have described the inconceivable pain of his disappearance and how the area of Gauda-desa was shaken by earthquakes in the days preceding and following the close of his manifest lila in this world. All over the world, and particularly in Sri Nabadwip Dham, the devotees were suffering from the shock and pain of broken hearts.

We are reminded that just as the glorious full moon of Srila Guru Maharaj’s divine Pastimes was setting, the brilliant sun that is his most beloved disciple, His Divine Grace Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj, was rising and spreading his soothing rays to the hearts of the afflicted devotees.

In The Divine Servitor His Divine Grace Srila Govinda Maharaj has reminded us, “When Srila Guru Maharaj was directly present he constantly gave his association in order to guide souls as fallen as ourselves on the path of the ultimate good. Now, in his absence, Srila Guru Maharaj remains present as our guardian in the form of his direct representative, dear associates and chaittya-guru who reveals that path of the highest good. Srila Guru Maharaj’s presence is found in his message, in his instructions, in his guidance, and in every particle of every single atom of his established place of bhajan, Sri Chaitanya Saraswat Math. With the vision of service to the holy abode, we can directly witness and realise this extension of his divine service: this wealth of his divine service.”

Jaya Om Vishnupada Paramahamsa Parivrajakacharyya-varyya Ashtottara-shata-Sri Srimad Bhakti Rakshak Sridhar Dev-Goswami Maharaj ki jaya!

Jaya Om Vishnupada Paramahamsa Parivrajakacharyya-varyya Ashtottara-shata-Sri Srimad Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj ki jaya!

Ananta-koti Vaishnava-vrinda ki jaya!

Hare Krishna!

Feeling helpless and unqualified, I offer my obeisances at the lotus feet of His Divine Grace Srila Govinda Maharaj and at the feet of the Vaishnavas—to those who are advanced and to those who are just beginning. Taking their foot dust, I pray for their blessings and their gracious glance.

j.d.







←  «Гармония — единство в многообразии». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 1982 год. Навадвипа Дхама, Индия ·• Архив новостей •· «Милость вайшнавов ведет в измерение, превосходящее мир души». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 27 февраля 1983 года. Навадвипа Дхама, Индия →
Russian

Слава Шри Шри Гуру-Гауранге!

Памятование о Его Божественной Милости Шриле Бхакти Ракшаке Шридхаре Дев-Госвами Махарадже

http://scsmath.ru/docs/articles/SrilaGuruMj_Disapp-Jmohini-0508/RemembrngSGuruMjDis05.html

Статья Джагамохини Деви Даси
к фестивалю в честь дня ухода Шрилы Гуру Махараджа в 2005 году
 

ш́рӣ-сварӯпа-ра̄йа-рӯпа-джӣва-бха̄ва-самбхарам̇
варна-дхарма-нирвиш́еш̣а-сарвалока-нистарам
ш́рӣ-сарасватӣ-прийан̃ ча бхакти-сундара̄ш́райам̇
ш́рӣдхарам̇ нама̄ми бхакти-ракш̣акам̇ джагад-гурум

~ составлено и переведено Шрилой Б. С. Говиндой Дев-Госвами Махараджем

«Кто несет божественное учение Шри Чайтаньи Махапрабху и поддерживает его, как это делали его предшественники в линии, идущей от Сварупы Дамодара, Рамананды Рая, Шрилы Рупы Госвами, Дживы Госвами и других; чьи божественные проповеди спасают обусловленные души в этом материальном мире, независимо от их происхождения, касты, религии и т. п., а также степени их падения; тот, кто является возлюбленным слугой своего Гурудева, Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура, и единственным прибежищем Шрилы Бхакти Сундара Говинды, — я кланяюсь тому божественному защитнику всей вселенной, Шриле Бхакти Ракшаку Шридхару Дев-Госвами Махараджу».

Безукоризненный вайшнав

Его Божественная Милость Шрила Бхактивинод Тхакур рассказал о безукоризненных и возвышенных вайшнавах, которые защищают искренних преданных на трудном и опасном пути преданности как ракшаки, то есть «защитники». Когда Его Божественная Милость Шрила Бхактисиддханта Сарасвати Тхакур благословил Шрилу Гуру Махараджа посвящением в орден санньяси, он возложил на него священное имя Бхакти Ракшак Шридхар — «защитник преданности».

Своей повседневной жизнью и в бесчисленных духовных беседах Его Божественная Милость вдохновлял и поддерживал искренних преданных, охраняя ростки преданности в их душах. В то же время он защищал и поддерживал чистоту божественных учений преданности. Шрила Сарасвати Тхакур был очень доволен санскритской прозой Шрилы Гуру Махараджа и тем, как он говорил о глубоком чувстве разлуки со Шрилой Бхактивинодом Тхакуром. О стиле его сочинений Шрила Сарасвати Тхакур говорил, что в стихах Шрилы Гуру Махараджа проявляется сам Шрила Бхактивинод Тхакур. Парам Гуру Махарадж говорил, что он уверен в том, что Шрила Гуру Махарадж будет способен поддерживать стандарт преданности вайшнава-сампрадаи на должном уровне, после того как сам он покинет этот мир.

Игры Шрилы Гуру Махараджа безграничны. Его великая нежная милость неисчерпаема. Шрила Кришнадас Кавирадж Госвами глубоко сожалел, что несмотря на то, что вайшнавы велели ему писать, он смог описать лишь ничтожную часть, лишь малую каплю в океане игр Господа Гаурахари.

па̄н̃а̄ йа̄н̇ра а̄джн̃а̄-дхана, враджера ваиш̣н̣ава-ган̣а,
             вандон̇ та̄н̇ра мукхйа харида̄са
чаитанйа-вила̄са-синдху-каллолера эка бинду,
                та̄ра кан̣а̄ кахе кр̣ш̣н̣а-да̄са

~ «Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 2.95

Подобно Шриле Кавираджу мы находим невозможным найти адекватный способ прославить словами лотосоподобную чистоту Шрилы Гуру Махараджа, его духовную реализацию и трогательное смирение. Его милость сияет во всей вселенной.

Драгоценности высшей субстанции

Шрипад Бхакти Судхир Госвами Махарадж однажды сказал, что Шрила Говинда Махарадж любит иногда вспоминать, как Шрила Гуру Махарадж, бывало, дарил драгоценные шлоки с той же легкостью, с какой мальчик дарит один из своих любимых камушков. Но те драгоценности были из высшей субстанции. Шрила Гуру Махарадж постоянно вкушал сладость хари-катхи. Говорят, что сладость нисходит в этот мир из высшего мира через слуг Кришны. Эти слуги «поют и танцуют в экстазе, и благодаря этому часть того экстаза распространяется повсюду, и каждый может легко взять его».

Шрила Гуру Махарадж писал: «Я собрал эти капли нектара в моей „Шри Шри Прапанна-дживанамритам“, возьмите их и попробуйте, что это такое».

ш́рӣ-ш́рӣмад-бхагават-падāмбуджа-мадху-свāдотсаваих̣ ш̣ат-падаир
никш̣иптā мадху-биндаваш́ ча парито бхраш̣т̣ā мукхāт гун̃джитаих̣
йатнаих̣ кин̃чид ихāхр̣тāм̇ ниджа-пара-ш́рейо ’ртхинā тан майā
бхӯйо-бхӯйа ито раджам̇си пада-сам̇лагнāни теш̣ам бхадже

~ «Шри Шри Прапанна-дживанамритам», 10.14

В книге «Божественный слуга» Шрила Говинда Махарадж прокомментировал: «Я думаю, что эта шлока занимает высочайшее положение из всех услышанных мной, и я попытаюсь объяснить ее значение:

„На лотосоподобных стопах Бхагавана Шри Кришны дивный мед. Но не капли меда, а целый океан, который вайшнавы с восторженным трепетом вкушают. Мед опьяняет их. Молитва, славящая Господа и этот мед, переполняет сердце. Несколько капель меда упали в этот мир, и я старательно собрал их в сосуд — „Шри Шри Прапанна-дживанамритам“. Ради блага искренних искателей и ради своего блага я придал этому сосуду облик книги. Возьмите же ее и милостиво благословите меня“.

Таково общее объяснение этой высочайшей шлоки. Я всегда цитирую ее и стараюсь включать во все книги...»

Мое единственное прибежище —
мой божественный наставник

В книге «Божественный слуга» Шрила Говинда Махарадж рассказал о любимых блюдах Шрилы Гуру Махараджа: натуральный апельсиновый сок (с небольшим количеством сахара), чола-дал, алу-бхаджа (жареный картофель). И каждый день он ел мури (воздушный рис). Он любил пури с алу-бхаджей и алу-дам (картофельным карри), а также самосы.

Ему нравились многие шлоки и бхаджаны из «Шаранагати» Шрилы Бхактивинода Тхакура и бхаджаны Нароттама Даса Тхакура, и его собственное сочинение, «суджана̄рвуда-ра̄дхита»... Он все время пел различные шлоки, особенно он любил шлоки из второй главы Мадхья-лилы «Шри Чайтанья-чаритамриты».

Шрила Гуру Махарадж постоянно пел: «Даял [милостивый] Нитай, даял Нитай, даял Нитай». Он говорил: «Моя единственная надежда — это даял Нитай, даял Нитай». Шрила Говинда Махарадж напоминает нам, что Шрила Гуру Махарадж показывал нам, что наше истинное благо — это даял Нитай. По милости Шримана Нитьянанды мы должны преуспеть. Шрила Гуру Махарадж постоянно напоминал преданным, чтобы они были смиренными: тр̣н̣а̄д апи сунӣчена тарор ива сахиш̣н̣уна̄, ама̄нина̄ ма̄надена кӣртанӣйах̣ сада̄ харих̣. Если мы поймем это правильно, мы будем думать: «Я очень незначителен, и моя единственная надежда — милость вайшнавов, а мое единственное прибежище — мой божественный наставник».

Божественный уход

В книге «Золотые размышления» Шрила Говинда Махарадж рассказывает о большом дереве манго, которое оставило свое тело в день ухода Шрилы Гуру Махараджа. Это удивило Его Божественную Милость, потому что это было очень сильное и здоровое дерево. Однако в течение двадцати четырех часов с него облетели все листья, и оно оставило свою телесную форму. Шрила Махарадж подумал, что, возможно, оно не смогло перенести глубокую боль от ухода Шрилы Гуру Махараджа. В печали и с разбитым сердцем оно оставило тело, не вынеся разлуки. Позже Шрила Махарадж, видящий божественное повсюду, понял, что это была не единственная причина. Когда он медитировал, он ощутил странное чувство, что дерево ушло, чтобы освободить пространство для одной из колонн, которые сейчас поддерживают крышу самадхи-мандира Шрилы Гуру Махараджа, Храма единения в разлуке. Он заметил, что дерево поняло, что храм проявится на этом месте.

Ученики Шрилы Гуру Махараджа говорят о непереносимой боли, причиненной его уходом, и о том, как вся область Гауда-деша сотряслась от землетрясений в дни, предшествовавшие завершению проявленной в этом мире игры и последующие за ней. Во всем мире и в особенности в Шри Навадвипа-дхаме преданные страдали от шока и боли разбитых сердец.

Мы вспоминаем, что в то время, как зашла полная луна божественной лилы Шрилы Гуру Махараджа, сверкающее солнце, его любимый ученик, Его Божественная Милость Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж, взошло и распространило свои ласкающие лучи в сердцах преданных.

В книге «Божественный слуга» Его Божественная Милость Шрила Говинда Махарадж напоминает нам: «Когда Шрила Гуру Махарадж был с нами, он постоянно дарил нам свое общение, чтобы направлять падшие души, подобные нам, на путь высшего блага. Теперь, после своего ухода, Шрила Гуру Махарадж постоянно остается с нами в качестве нашего защитника в форме своего представителя, любимых друзей и чайтья-гуру, который указывает нам путь нашего высшего блага. Присутствие Шрилы Гуру Махараджа ощущается в его послании, его наставлениях, в его руководстве и в каждом атоме построенного им помещения для бхаджанов, Шри Чайтанья Сарасват Матхе. Стремясь служить этому священному дому, мы можем напрямую увидеть и осознать значение его божественного служения, богатство, заключающееся в его божественном служении».

Джая Ом Вишнупад Парамахамса Паривраджакачарья-варья Аштоттара-шата-Шри Шримад Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж ки джая!

Джая Ом Вишнупад Парамахамса Паривраджакачарья-варья Аштоттара-шата-Шри Шримад Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж ки джая!

Ананта-коти вайшнава-вринда ки джая!

Харе Кришна!

Чувствуя свою беспомощность и некомпетентность, я покорно кланяюсь лотосоподобным стопам Его Божественной Милости Шриле Говинде Махараджу и стопам всех вайшнавов — тех, кто чего-то достиг, и тех, кто только начинает [свой духовный путь]. Собрав прах у их стоп, я молюсь об их благословении и их великодушном взгляде.

дж. д.




English

All glories to Sri Sri Guru Gauranga

Remembering His Divine Grace Srila Bhakti Rakshak Sridhar Dev-Goswami Maharaj

http://scsmath.com/docs/articles/SrilaGuruMj_Disapp-Jmohini-0508/RemembrngSGuruMjDis05.html

Article by Jagamohini Devi Dasi
written for Srila Guru Maharaj’s Disappearance Festival, 2005


śrī-svarūpa-rāya-rūpa jīva-bhāva-sambharaṁ
varṇa-dharma-nirviśeṣa-sarvaloka-nistaram
śrī-sarasvatī-priyañ cha bhakti-sundarāśrayaṁ
śrīdharaṁ namāmi bhakti-rakṣakaṁ jagad-gurum

~ composed and translated by Srila B.S. Govinda Dev-Goswami Maharaj

“Who is carrying the divine conception of Sri Chaitanya Mahaprabhu and nourishing it exclusively in the preceptorial line of Swarup Damodar, Ramananda Raya, Srila Rupa Goswami, Jiva Goswami, etc.; and whose divine preaching activities are rescuing the conditioned souls from this mundane world without discriminating and considering the varna-dharmma (creed, caste, religion, etc.) or the degree of fallenness; and who is the dearmost servitor of his Gurudev, Srila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur, and the only shelter of Srila Bhakti Sundar Govinda—I bow down to that divine protector of the whole universe, Srila Bhakti Rakshak Sridhar Dev-Goswami Maharaj.”

Spotless Vaishnava

His Divine Grace Srila Thakur Bhaktivinoda has described the elevated and spotless Vaishnavas who protect the aspiring devotees on the difficult and dangerous path of dedication as rakshakas or guardians. When His Divine Grace Srila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur blessed Srila Guru Maharaj with the order of sannyas, he bestowed upon him the sacred title ‘Bhakti Rakshak Sridhar’—the Guardian of Devotion.

Daily, and in countless spiritual discourses, His Divine Grace Srila Bhakti Rakshak Sridhar Dev-Goswami Maharaj encouraged, inspired and nourished the aspiring devotees while protecting their fragile devotional creepers. At the same time, he was guarding and maintaining the purity of the divine teachings of devotion. Srila Saraswati Thakur was very pleased with Srila Guru Maharaj’s Sanskrit prose and how he had described the deep and genuine feelings of separation from Srila Bhaktivinoda Thakur. He commented on the style of the composition and said that, through Srila Guru Maharaj, Srila Bhaktivinoda Thakur himself had appeared in those pure verses. Param Guru Maharaj expressed his confidence that, after his own passing from this world, Srila Guru Maharaj was qualified to uphold the devotional standard of the Vaishnava sampradaya.

Srila Guru Maharaj’s pastimes are unlimited. His glorious and gentle grace is inexhaustible. Srila Krishna Das Kaviraj Goswami lamented that even though he was ordered by the Vaishnavas to write, he could only describe one small particle of one drop of one wave of the ocean of the pastimes of Lord Gaurahari.

pāñā yāṅra ājñā-dhana, vrajera vaiṣṇava-gaṇa,
           vandoṅ tāṅra mukhya haridāsa
chaitanya-vilāsa-sindhu-kallolera eka bindu,
              tāra kaṇā kahe kṛṣṇa-dāsa

~ Sri Chaitanya-charitamrita: Madhya-lila, 2.95

In a similar way, we find that it is impossible to find the words to adequately glorify Srila Guru Maharaj’s lotus-like purity, transcendental realisation and heart-melting humility. His mercy charms all directions.

Gems of the Highest Substance

Sripad Bhakti Sudhir Goswami Maharaj once said that Srila Govinda Maharaj likes to recall how, at times, Srila Guru Maharaj would share a sloka-jewel the way a young boy tosses you one of his favourite marbles. But these gems were of the highest substance. Srila Guru Maharaj was constantly tasting the sweetness of Hari-katha. It is explained that that sweetness, that intoxication, comes down from the transcendental world through the servitors of Krishna. Those servitors “dance and chant ecstatically, and while doing so, some of that ecstasy is spilt here and there and we can easily take that.”

Srila Guru Maharaj wrote, “I have collected those drops of ecstasy in my Sri Sri Prapanna-jivanamritam. You take it and taste for yourself what this is.”

śrī-śrīmad-bhagavat-padāmbuja-madhu-svādotsavaiḥ ṣat-padair
nikṣiptā madhu-bindavaś cha parito bhraṣṭā mukhāt guñjitaiḥ
yatnaiḥ kiñchid ihāhṛtāṁ nija-para-śreyo ’rthinā tan mayā
bhūyo-bhūya ito rajaṁsi pada-saṁlagnāni teṣam bhaje

~ Sri Sri Prapanna-jivanamrtam: 10.14

In The Divine Servitor Srila Govinda Maharaj has commented, “I think that this is the highest sloka I have received in my life, and I shall try to explain the meaning.

‘In the lotus feet of Bhagavan Sri Krishna is honey. The devotees in a very glorifying way are tasting that; and it is not a mere drop of honey, rather it is an ocean. They take that and become very intoxicated. They chant and glorify their Lord, and that honey overflows. A few drops of that come down into this world and I am quickly collecting those drops of honey and keeping them in a pot: that is Sri Sri Prapanna-jivanamritam. For my benefit and the benefit of the searchers, I am presenting this in book form. You take this and bless me.’

“This, in a simple way, is the meaning of that sloka, and I think that this is the highest sloka I have heard in my life. I am always quoting this....”

My Only Shelter is My Divine Master

In The Divine Servitor Srila Govinda Maharaj shares some of Srila Guru Maharaj’s favourite preparations: natural orange juice (with just a little sugar), chola dahl, alu-bhaja (fried potatoes), and daily he would take muri (puffed rice). He would also like to take puris with the alu-bhaja, and alu-dam (potato curry) and samosas. He liked and appreciated many of the slokas and bhajans from Srila Bhaktivinoda Thakur’s Sharanagati and Narottam Das Thakur’s bhajans, also his own composition, Sujanārbbuda Rādhita... He was always chanting many different slokas, and particularly liked many of those in chapter two of Sri Chaitanya-charitamrita, Madhya-lila.

Srila Guru Maharaj was always chanting, “Dayal Nitai, Dayal Nitai, Dayal Nitai.” He said, “My only hope is ‘Dayal Nitai, Dayal Nitai.’ Srila Govinda Maharaj reminds us that Srila Guru Maharaj was showing us our true fortune—that is Dayal Nitai. By the mercy of Sriman Nityananda we must be successful. Srila Guru Maharaj was constantly reminding the devotees to be humble by way of tṛṇād api sunīchena, taror iva sahiṣṇunā, amāninā mānadena kīrtanīyaḥ sadā hariḥ. When we can understand properly, we must think, “I am very, very insignificant and my only hope is the mercy of the Vaishnavas, and my only shelter is my Divine Master.”

Divine Disappearance

In Golden Reflections Srila Govinda Maharaj speaks about a large mango tree that left its body on the very same day as Srila Guru Maharaj’s disappearance. It was surprising to His Divine Grace because it was a very strong and healthy tree. But within twenty-four hours all the leaves fell from the tree and it left its bodily form. Srila Maharaj reflected that perhaps this tree had left because it could not tolerate the deep pain of Srila Guru Maharaj’s departure. In heartbreaking sorrow, it had left its body, unable to bear the separation. Later Srila Maharaj, who sees divinity everywhere, could understand that this was not the only reason. As he meditated further, some feeling came to him that the tree had disappeared to make room for one of the pillars that now supports the roof of Srila Guru Maharaj’s Samadhi Mandir, The Temple of Union in Separation. He noted that the mango tree could understand that the Temple would manifest in that spot.

Srila Guru Maharaj’s disciples have described the inconceivable pain of his disappearance and how the area of Gauda-desa was shaken by earthquakes in the days preceding and following the close of his manifest lila in this world. All over the world, and particularly in Sri Nabadwip Dham, the devotees were suffering from the shock and pain of broken hearts.

We are reminded that just as the glorious full moon of Srila Guru Maharaj’s divine Pastimes was setting, the brilliant sun that is his most beloved disciple, His Divine Grace Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj, was rising and spreading his soothing rays to the hearts of the afflicted devotees.

In The Divine Servitor His Divine Grace Srila Govinda Maharaj has reminded us, “When Srila Guru Maharaj was directly present he constantly gave his association in order to guide souls as fallen as ourselves on the path of the ultimate good. Now, in his absence, Srila Guru Maharaj remains present as our guardian in the form of his direct representative, dear associates and chaittya-guru who reveals that path of the highest good. Srila Guru Maharaj’s presence is found in his message, in his instructions, in his guidance, and in every particle of every single atom of his established place of bhajan, Sri Chaitanya Saraswat Math. With the vision of service to the holy abode, we can directly witness and realise this extension of his divine service: this wealth of his divine service.”

Jaya Om Vishnupada Paramahamsa Parivrajakacharyya-varyya Ashtottara-shata-Sri Srimad Bhakti Rakshak Sridhar Dev-Goswami Maharaj ki jaya!

Jaya Om Vishnupada Paramahamsa Parivrajakacharyya-varyya Ashtottara-shata-Sri Srimad Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj ki jaya!

Ananta-koti Vaishnava-vrinda ki jaya!

Hare Krishna!

Feeling helpless and unqualified, I offer my obeisances at the lotus feet of His Divine Grace Srila Govinda Maharaj and at the feet of the Vaishnavas—to those who are advanced and to those who are just beginning. Taking their foot dust, I pray for their blessings and their gracious glance.

j.d.


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация
Пожертвования