«Плод Веды». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 31 августа 1981 года. Навадвипа Дхама, Индия | “The Fruit of the Veda.” Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj. 31 August 1981. Navadwip Dham, India


Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж 

Плод Веды

Шрила Гуру Махарадж объясняет,
каково наследство вечной души.

(31 августа 1981 года. Навадвипа Дхама, Индия)

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/plod-vedy.html

 

«Бхагават» описывает зрелый плод древа Веды. Веда по своей воле породила этот плод. Какова природа этого плода? Раса, Кришна, Сваям Бхагаван Кришна, Враджендра Нандан — таков зрелый плод древа Веды. Веда есть олицетворение истины откровения. Внутренний поток Веды порождает плод, и когда этот плод созревает, то он предстает в виде «Бхагаватам». Таким образом, естественный дар Веды есть Кришна, Сваям Бхагаван. Но мы в силу наших собственных предрассудков стремимся обрести нечто [иное — прим. пер.] от древа Веды. Животные пытаются жевать листья дерева. Находятся люди, которые рубят дерево на дрова, однако истинный, естественный продукт Веды есть ее плод, акхила-расамрита-мурти.

а̄нандам̇ брахман̣о видва̄н
на бибхети када̄чана

(«Таиттирия-упанишад», 2.3.1)

[«Тот, кто знает радость Брахмы, никогда не испытывает страх».]

Естественный дар Веды, высочайшая живая истина откровения есть Кришна. Расо ваи сах̣ [«Он есть раса»].

ш́раддха̄майо ’йам̇ локах̣

[«Это измерение соткано из веры».]

Благодаря вере ты сумеешь обрести расу высочайшей природы. Это дар всех Вед, и веда-мата гаятри также нацелена на это явление. Я приложил максимум усилий к тому, чтобы показать подобный глубинный смысл гаятри. Гаятри означает ганат трайате: песня, благодаря которой мы можем освободиться. А каково определение освобождения? Сварӯпен̣а вйавастхитих̣ [«Шримад-Бхагаватам», 2.9.10]: занять себя в деле выполнения нашего самого сокровенного долга. Именно на это явление направлена гаятри, а кришна-вамши [флейта Кришны] осуществляет ту же самую миссию. В высочайшем измерении царит совершенная гармония. «Будь готов служить Мне».

Это звук. Звук дарит подобное впечатление, вдохновение всем и каждому: «Приди к сладостному служению Мне. Совершай сладостное служение Мне». Это зов флейты Кришны и веда-маты гаятри, породившей Веду. То, что заключено во флейте, присутствует в гаятри в качестве семени. Далее, в процессе развития этого семени, возникает Веда, шрути, затем «Веданта», и увенчивает все «Бхагаватам».

нигама-калпа-тарор галитам̇ пхалам̇

(«Шримад-Бхагаватам», 1.1.3)

Вьясадева, во вступлении к «Шримад-Бхагаватам», говорит: «Как это понимать? Какая необходимость в новой книге, которую ты даешь обществу? Это нигама-калпа-тарор галитам̇ пхалам̇. Нигама означает Веда, и Веду сравнивают с деревом. Этот «Бхагаватам» — естественный зрелый плод, по своей воле возникший на этом древе. Плод не возник в результате некого давления или как-то искусственно. По своей воле дерево дарит этот фрукт, а когда он зрел, то предстает как «Бхагаватам». Потому пей сок!

пибата бха̄гаватам̇ расам а̄лайам̇
мухур ахо расика̄ бхуви бха̄вука̄х̣

(«Шримад-Бхагаватам», 1.1.3)

О! Если ты наделен подлинным разумом, если тебе присущи здоровые чаяния, то ты должен испить этот расам. Это естественное порождение веда-калпа-тару [исполняющего желания древа Вед], семенем которого является гаятри. Ганат трайате. Если ты воспеваешь гаятри-мантрам, трайате, то будешь освобожден, а позитивная концепция освобождения есть сварупа-сиддхи, самоопределение. В рамках этого процесса самоопределения ты должен установить связь с Кришной в определенной расе, дабы обрести обещанное и доверенное тебе служение, благодаря чему ты сумеешь пить подлинный нектар и увенчать свою жизнь успехом. В этом состоит свершение твоей жизни. И жизни каждого. В противном случае все твои усилия окажутся тщетными. Используй свои силы лишь должным образом, дабы сделать свою жизнь успешной.

Это универсальный совет; этот совет священных писаний адресован всем нам.

ш́р̣н̣ванту виш́ве амр̣тасйа путра̄

(«Шветашватара-упанишад», 2.5)

«О, вы, сыны нектара, сыновья нектарного океана, пожалуйста, выслушайте меня. Вы рождены в амрите, вы были рождены, чтобы наслаждаться вкусом амриты, и не должны позволять себе довольствоваться чем-то меньшим, нежели амрита. Так случилось, что вы впали во временное заблуждение, однако вы должны пробудиться, восстать и искать амритам, этот нектар, это удовлетворение».

Ом есть большое «да!». «Да, объект твоего поиска реален! Не падай духом. То, к чему обращен твой внутренний поиск, существует». Веда, богооткровенное писание, гласит, утверждает, заявляет, провозглашает: «Это нечто есть. Оно существует. Объект поиска всех ваших сердец существует, Он обладает чистым существованием, и ваша жажда будет утолена. Это ваше предназначение. Вы заслуживаете этого в силу самой вашей природы. Поэтому не бойтесь. Не позволяйте себя запугать. Вы суть амр̣тасйа путра̄: это явление заложено в самом вашем существе. Оно уже есть в вас. Поэтому вы никогда не будете удовлетворены ничем меньшим, нежели это явление. Итак, подготовьте себя к тому, чтобы обрести этот давно утраченный амритам во всей его полноте и первозданном качестве».

У нас не должно быть иного занятия, иного дела, кроме кришнанусандхана. Наш Гуру Махарадж объявил тотальную войну против этого [материалистичного — прим. пер.] ума. Он имел обыкновение выражаться так: «Какой силой обладает этот майический разум? Он подобен петушиной лапе. Кажется, что это лапа крепка, но насколько это в действительности так? Петух лишь вышагивает так и всем своим видом показывает, будто очень силен». Майя подает себя с подобным тщеславием: «Я обладаю великой силой», но по сравнению с сознанием Кришны какой силой она обладает? Поэтому не бойтесь майи. Вы — амр̣тасйа путра̄.

ш́р̣н̣ванту виш́ве амр̣тасйа путра̄

Подобный величественный тон, божественный тон, этот зов, приходящий из той области бытия, божественной сферы: «Пробудись. Восстань. Ищи свою удачу, и ты обязательно ее обретешь. Это твое право по рождению (сварӯпа-гата-сампад). Это богатство твоей души. Высочайшее божественное начало существует. Оно не может не пребывать в тебе. Ты — порождение этого начала. Ты существуешь в связи с Ним и в относительной реальности. Ты должен быть так или иначе связан с этим началом в глубине своего существа. Соответственно, не испытывай опасений в связи со своим нынешним положением. Не будь разочарован!»

Таким образом, ты должен проповедовать всему миру: «Придите все и каждый — все вы желаете расам, анандам. А̄нандам̇ брахман̣о видва̄н. Весь анандам выделен и олицетворен в Кришне во Вриндаване и его крайне великодушно распространяют в Навадвипе. Потому придите! Для вас будет большим благом прийти в Навадвипу и объединиться там. Там мы получим билет, а затем сможем отправиться во Вриндаван. В Навадвипе мы обнаружим, что существует вриндаван-раса вкупе с неким лекарством: это «диета плюс лекарство»; в Навадвипе их раздают, и они легко «усваиваются».



English

Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj 

The Fruit of the Veda

Śrīla Guru Mahārāj explains
the inheritance of the eternal soul.

(31 August 1981. Navadwip Dham, India)

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/the-fruit-of-the-veda/

 

The Bhāgavat has been described as the ripe fruit of the tree of the Veda. The Veda has produced out of its own accord this fruit. What is that? Rasa, Kṛṣṇa, Svayam Bhagavān Kṛṣṇa, Vrajendra Nandan—this is the ripe product of the tree of the Veda. Veda means the embodiment of revealed truth. The inner current of the Veda is producing fruit, and that fruit when ripe is Bhāgavatam. So, the natural gift of the Veda is Kṛṣṇa, Svayam Bhagavān. But we, out of our own prejudice, try to get something from the tree of the Veda. The animals try to chew the leaves of the tree. Others cut wood from the tree, but the real natural product of the Veda is the fruit, the Akhila-rasāmṛta-mūrti.

ānandaṁ brahmaṇo vidvān
na bibheti kadāchana

(Taittirīya-upaniṣad: 2.3.1)

[“One who knows the joy of Brahma has no fear at any time.”]

The natural gift of the Veda, the highest, living revealed truth is Kṛṣṇa. Raso vai Saḥ [“He is rasa.”]

śraddhāmayo ’yaṁ lokaḥ

[“That plane is made of faith.”]

Through your faith, you can get the rasa of the highest order. That is the gift of all the Vedas and Veda-mātā Gāyatrī also aims at that, that very object. I have tried my best to show that sort of meaning coming from gāyatrī. Gāyatrī means ganāt trāyate: by chanting which we can get liberation. And what is the definition of liberation? Svarūpeṇa vyavasthitiḥ [SB: 2.9.10]: to engage ourselves in our innermost duty. That is what gāyatrī is directed towards, and the Kṛṣṇa-vaṁśī [Kṛṣṇa’s flute] is also doing the same thing. In the highest place, we find proper adjustment. “Be ready for My service.” That is the sound. The sound gives that impression, inspiration, to anyone and everyone: “Come to My sweet service. Engage yourself to My sweet service.” That is the call of the flute of Kṛṣṇa and Veda-mātā Gāyatrī, who has produced the Veda. What is present in the flute is present in gāyatrī as a seed. Then, in the middle it is the Veda, the śruti, then Vedānta, and then Bhāgavatam at the top.

nigama-kalpa-taror galitaṁ phalaṁ

(Śrīmad Bhāgavatam: 1.1.3)

Vyāsadev says in the introduction of Śrīmad Bhāgavatam: “What is this? What is the necessity this new book you are giving to the society? This is the Nigama-kalpa-taror galitaṁ phalaṁ. Nigama means the Veda, and that is compared to a tree. This Bhāgavatam is natural ripe fruit come of its own accord from that tree. It is not anything pressed or any forcibly attached to that. Of its own accord, the tree is giving fruit, and when the fruit is ripe, it is Bhāgavatam. So, drink the juice.

pibata bhāgavataṁ rasam ālayaṁ
muhur aho rasikā bhuvi bhāvukāḥ

(Śrīmad Bhāgavatam: 1.1.3)

Oh! If you have real thinking capacity, any normal hankering, you must come to drink this rasam. This is the natural product of the Veda-kalpa-taru [wish-fulfilling tree of the Vedas] whose seed is gāyatrī. Ganāt trāyate. If you chant the gāyatrī-mantram, trāyate, you will be liberated, emancipated, and the positive conception of liberation is svarūp-siddhi, self-determination. In self-determination, you must come in connection with Kṛṣṇa in different rasas to get your assured and attached service, and thereby, you can imbibe the real juice to make your life fulfilled. Your fulfilment of life is there. Everyone’s fulfilment is connected there. All your attempts, otherwise, are all fruitless labour. Utilise your energy only in the proper way to make your life successful.

This is for all; this advice from the revealed scriptures is to all of us.

śṛṇvantu viśve amṛtasya putrā

(Śvetāśvatara-upaniṣad: 2.5)

“O you sons of nectar, sons of nectarean ocean sea, please listen to me. You are born in amṛta, you were born to taste amṛta, and you must no allow yourself to be satisfied by anything but amṛta. So, anyhow, misguided for the time being, but awake, arise, and search for amṛtam, that nectar, that satisfaction.”

Om is a big “Yes! Yes, what you are searching, that is! Don’t be disappointed. What is the inner search in you all, that exists.” The Veda, the revealed scriptures, they say, they assert, declare, announce: “That is! That is existing. What is the common search of all your hearts, that is existing, purely that is existing, and your thirst will be quenched. You are really meant for that. By construction, you deserve it. So, don’t be afraid. Don’t be cowed down. You are amṛtasya putrā: in your being that thing is given. Already it is there. So, you can never be satisfied anywhere with anything else but this thing. So, prepare yourself to receive after your long search this long missing amṛtam in the full form and full quality.”

We should have no other business, no other engagement, than Kṛṣṇānusandhan. Our Guru Mahārāj declared total war against this mind. He used to say one thing, “What is strength of māyic reason? It is like the leg of a cock. Apparently, it is very strong, but how much strength is really there? The cock only moves, gestures, postures that his leg is very strong.” So, māyā also moves with that sort of vanity: “I have got much power”, but in comparison with Kṛṣṇa consciousness, what power can she possess? So, don’t be afraid of māyā. You are an amṛtasya putrā.

śṛṇvantu viśve amṛtasya putrā

This grand tone, divine tone, this call, comes from that quarter, the divine quarter: “Awake. Arise. Search for your fortune, and you cannot but have that. It is your birth right (svarūp-gata-sampad). It is the wealth of your own soul. So, it is there, the relativity of the highest divinity. It cannot but be within you. You are His creature. You exist in His connection and relativity. So, you must have some connection or other within you. So, don’t be afraid of your present position. Don’t be disappointed!”

In this way, you are to preach to the world at large: “Come one and all, you all want rasam, ānandam.” Ānandaṁ Brahmaṇo vidvān. The whole ānandam is differentiated and personified in Kṛṣṇa in Vṛndāvan, and that is very magnanimously being distributed in Nabadwīp. So come. It would be better to come and flock together in Nabadwīp. There, we get the ticket, and then we may go to Vrṇdāvan. In Nabadwīp also, we will find that there is the Vṛndāvan-rasa with some medicine: the diet with some medicine is applied; it is given here and easily digested.





←  «Источник и значение Гаятри-мантры». Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 7 мая 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург ·• Архив новостей •· Dive Deep into Reality with Bhakti Sudhir Goswami. 23 October, 2020. INFINITI Media →
Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж 

Плод Веды

Шрила Гуру Махарадж объясняет,
каково наследство вечной души.

(31 августа 1981 года. Навадвипа Дхама, Индия)

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/plod-vedy.html

 

«Бхагават» описывает зрелый плод древа Веды. Веда по своей воле породила этот плод. Какова природа этого плода? Раса, Кришна, Сваям Бхагаван Кришна, Враджендра Нандан — таков зрелый плод древа Веды. Веда есть олицетворение истины откровения. Внутренний поток Веды порождает плод, и когда этот плод созревает, то он предстает в виде «Бхагаватам». Таким образом, естественный дар Веды есть Кришна, Сваям Бхагаван. Но мы в силу наших собственных предрассудков стремимся обрести нечто [иное — прим. пер.] от древа Веды. Животные пытаются жевать листья дерева. Находятся люди, которые рубят дерево на дрова, однако истинный, естественный продукт Веды есть ее плод, акхила-расамрита-мурти.

а̄нандам̇ брахман̣о видва̄н
на бибхети када̄чана

(«Таиттирия-упанишад», 2.3.1)

[«Тот, кто знает радость Брахмы, никогда не испытывает страх».]

Естественный дар Веды, высочайшая живая истина откровения есть Кришна. Расо ваи сах̣ [«Он есть раса»].

ш́раддха̄майо ’йам̇ локах̣

[«Это измерение соткано из веры».]

Благодаря вере ты сумеешь обрести расу высочайшей природы. Это дар всех Вед, и веда-мата гаятри также нацелена на это явление. Я приложил максимум усилий к тому, чтобы показать подобный глубинный смысл гаятри. Гаятри означает ганат трайате: песня, благодаря которой мы можем освободиться. А каково определение освобождения? Сварӯпен̣а вйавастхитих̣ [«Шримад-Бхагаватам», 2.9.10]: занять себя в деле выполнения нашего самого сокровенного долга. Именно на это явление направлена гаятри, а кришна-вамши [флейта Кришны] осуществляет ту же самую миссию. В высочайшем измерении царит совершенная гармония. «Будь готов служить Мне».

Это звук. Звук дарит подобное впечатление, вдохновение всем и каждому: «Приди к сладостному служению Мне. Совершай сладостное служение Мне». Это зов флейты Кришны и веда-маты гаятри, породившей Веду. То, что заключено во флейте, присутствует в гаятри в качестве семени. Далее, в процессе развития этого семени, возникает Веда, шрути, затем «Веданта», и увенчивает все «Бхагаватам».

нигама-калпа-тарор галитам̇ пхалам̇

(«Шримад-Бхагаватам», 1.1.3)

Вьясадева, во вступлении к «Шримад-Бхагаватам», говорит: «Как это понимать? Какая необходимость в новой книге, которую ты даешь обществу? Это нигама-калпа-тарор галитам̇ пхалам̇. Нигама означает Веда, и Веду сравнивают с деревом. Этот «Бхагаватам» — естественный зрелый плод, по своей воле возникший на этом древе. Плод не возник в результате некого давления или как-то искусственно. По своей воле дерево дарит этот фрукт, а когда он зрел, то предстает как «Бхагаватам». Потому пей сок!

пибата бха̄гаватам̇ расам а̄лайам̇
мухур ахо расика̄ бхуви бха̄вука̄х̣

(«Шримад-Бхагаватам», 1.1.3)

О! Если ты наделен подлинным разумом, если тебе присущи здоровые чаяния, то ты должен испить этот расам. Это естественное порождение веда-калпа-тару [исполняющего желания древа Вед], семенем которого является гаятри. Ганат трайате. Если ты воспеваешь гаятри-мантрам, трайате, то будешь освобожден, а позитивная концепция освобождения есть сварупа-сиддхи, самоопределение. В рамках этого процесса самоопределения ты должен установить связь с Кришной в определенной расе, дабы обрести обещанное и доверенное тебе служение, благодаря чему ты сумеешь пить подлинный нектар и увенчать свою жизнь успехом. В этом состоит свершение твоей жизни. И жизни каждого. В противном случае все твои усилия окажутся тщетными. Используй свои силы лишь должным образом, дабы сделать свою жизнь успешной.

Это универсальный совет; этот совет священных писаний адресован всем нам.

ш́р̣н̣ванту виш́ве амр̣тасйа путра̄

(«Шветашватара-упанишад», 2.5)

«О, вы, сыны нектара, сыновья нектарного океана, пожалуйста, выслушайте меня. Вы рождены в амрите, вы были рождены, чтобы наслаждаться вкусом амриты, и не должны позволять себе довольствоваться чем-то меньшим, нежели амрита. Так случилось, что вы впали во временное заблуждение, однако вы должны пробудиться, восстать и искать амритам, этот нектар, это удовлетворение».

Ом есть большое «да!». «Да, объект твоего поиска реален! Не падай духом. То, к чему обращен твой внутренний поиск, существует». Веда, богооткровенное писание, гласит, утверждает, заявляет, провозглашает: «Это нечто есть. Оно существует. Объект поиска всех ваших сердец существует, Он обладает чистым существованием, и ваша жажда будет утолена. Это ваше предназначение. Вы заслуживаете этого в силу самой вашей природы. Поэтому не бойтесь. Не позволяйте себя запугать. Вы суть амр̣тасйа путра̄: это явление заложено в самом вашем существе. Оно уже есть в вас. Поэтому вы никогда не будете удовлетворены ничем меньшим, нежели это явление. Итак, подготовьте себя к тому, чтобы обрести этот давно утраченный амритам во всей его полноте и первозданном качестве».

У нас не должно быть иного занятия, иного дела, кроме кришнанусандхана. Наш Гуру Махарадж объявил тотальную войну против этого [материалистичного — прим. пер.] ума. Он имел обыкновение выражаться так: «Какой силой обладает этот майический разум? Он подобен петушиной лапе. Кажется, что это лапа крепка, но насколько это в действительности так? Петух лишь вышагивает так и всем своим видом показывает, будто очень силен». Майя подает себя с подобным тщеславием: «Я обладаю великой силой», но по сравнению с сознанием Кришны какой силой она обладает? Поэтому не бойтесь майи. Вы — амр̣тасйа путра̄.

ш́р̣н̣ванту виш́ве амр̣тасйа путра̄

Подобный величественный тон, божественный тон, этот зов, приходящий из той области бытия, божественной сферы: «Пробудись. Восстань. Ищи свою удачу, и ты обязательно ее обретешь. Это твое право по рождению (сварӯпа-гата-сампад). Это богатство твоей души. Высочайшее божественное начало существует. Оно не может не пребывать в тебе. Ты — порождение этого начала. Ты существуешь в связи с Ним и в относительной реальности. Ты должен быть так или иначе связан с этим началом в глубине своего существа. Соответственно, не испытывай опасений в связи со своим нынешним положением. Не будь разочарован!»

Таким образом, ты должен проповедовать всему миру: «Придите все и каждый — все вы желаете расам, анандам. А̄нандам̇ брахман̣о видва̄н. Весь анандам выделен и олицетворен в Кришне во Вриндаване и его крайне великодушно распространяют в Навадвипе. Потому придите! Для вас будет большим благом прийти в Навадвипу и объединиться там. Там мы получим билет, а затем сможем отправиться во Вриндаван. В Навадвипе мы обнаружим, что существует вриндаван-раса вкупе с неким лекарством: это «диета плюс лекарство»; в Навадвипе их раздают, и они легко «усваиваются».



English

Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj 

The Fruit of the Veda

Śrīla Guru Mahārāj explains
the inheritance of the eternal soul.

(31 August 1981. Navadwip Dham, India)

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/the-fruit-of-the-veda/

 

The Bhāgavat has been described as the ripe fruit of the tree of the Veda. The Veda has produced out of its own accord this fruit. What is that? Rasa, Kṛṣṇa, Svayam Bhagavān Kṛṣṇa, Vrajendra Nandan—this is the ripe product of the tree of the Veda. Veda means the embodiment of revealed truth. The inner current of the Veda is producing fruit, and that fruit when ripe is Bhāgavatam. So, the natural gift of the Veda is Kṛṣṇa, Svayam Bhagavān. But we, out of our own prejudice, try to get something from the tree of the Veda. The animals try to chew the leaves of the tree. Others cut wood from the tree, but the real natural product of the Veda is the fruit, the Akhila-rasāmṛta-mūrti.

ānandaṁ brahmaṇo vidvān
na bibheti kadāchana

(Taittirīya-upaniṣad: 2.3.1)

[“One who knows the joy of Brahma has no fear at any time.”]

The natural gift of the Veda, the highest, living revealed truth is Kṛṣṇa. Raso vai Saḥ [“He is rasa.”]

śraddhāmayo ’yaṁ lokaḥ

[“That plane is made of faith.”]

Through your faith, you can get the rasa of the highest order. That is the gift of all the Vedas and Veda-mātā Gāyatrī also aims at that, that very object. I have tried my best to show that sort of meaning coming from gāyatrī. Gāyatrī means ganāt trāyate: by chanting which we can get liberation. And what is the definition of liberation? Svarūpeṇa vyavasthitiḥ [SB: 2.9.10]: to engage ourselves in our innermost duty. That is what gāyatrī is directed towards, and the Kṛṣṇa-vaṁśī [Kṛṣṇa’s flute] is also doing the same thing. In the highest place, we find proper adjustment. “Be ready for My service.” That is the sound. The sound gives that impression, inspiration, to anyone and everyone: “Come to My sweet service. Engage yourself to My sweet service.” That is the call of the flute of Kṛṣṇa and Veda-mātā Gāyatrī, who has produced the Veda. What is present in the flute is present in gāyatrī as a seed. Then, in the middle it is the Veda, the śruti, then Vedānta, and then Bhāgavatam at the top.

nigama-kalpa-taror galitaṁ phalaṁ

(Śrīmad Bhāgavatam: 1.1.3)

Vyāsadev says in the introduction of Śrīmad Bhāgavatam: “What is this? What is the necessity this new book you are giving to the society? This is the Nigama-kalpa-taror galitaṁ phalaṁ. Nigama means the Veda, and that is compared to a tree. This Bhāgavatam is natural ripe fruit come of its own accord from that tree. It is not anything pressed or any forcibly attached to that. Of its own accord, the tree is giving fruit, and when the fruit is ripe, it is Bhāgavatam. So, drink the juice.

pibata bhāgavataṁ rasam ālayaṁ
muhur aho rasikā bhuvi bhāvukāḥ

(Śrīmad Bhāgavatam: 1.1.3)

Oh! If you have real thinking capacity, any normal hankering, you must come to drink this rasam. This is the natural product of the Veda-kalpa-taru [wish-fulfilling tree of the Vedas] whose seed is gāyatrī. Ganāt trāyate. If you chant the gāyatrī-mantram, trāyate, you will be liberated, emancipated, and the positive conception of liberation is svarūp-siddhi, self-determination. In self-determination, you must come in connection with Kṛṣṇa in different rasas to get your assured and attached service, and thereby, you can imbibe the real juice to make your life fulfilled. Your fulfilment of life is there. Everyone’s fulfilment is connected there. All your attempts, otherwise, are all fruitless labour. Utilise your energy only in the proper way to make your life successful.

This is for all; this advice from the revealed scriptures is to all of us.

śṛṇvantu viśve amṛtasya putrā

(Śvetāśvatara-upaniṣad: 2.5)

“O you sons of nectar, sons of nectarean ocean sea, please listen to me. You are born in amṛta, you were born to taste amṛta, and you must no allow yourself to be satisfied by anything but amṛta. So, anyhow, misguided for the time being, but awake, arise, and search for amṛtam, that nectar, that satisfaction.”

Om is a big “Yes! Yes, what you are searching, that is! Don’t be disappointed. What is the inner search in you all, that exists.” The Veda, the revealed scriptures, they say, they assert, declare, announce: “That is! That is existing. What is the common search of all your hearts, that is existing, purely that is existing, and your thirst will be quenched. You are really meant for that. By construction, you deserve it. So, don’t be afraid. Don’t be cowed down. You are amṛtasya putrā: in your being that thing is given. Already it is there. So, you can never be satisfied anywhere with anything else but this thing. So, prepare yourself to receive after your long search this long missing amṛtam in the full form and full quality.”

We should have no other business, no other engagement, than Kṛṣṇānusandhan. Our Guru Mahārāj declared total war against this mind. He used to say one thing, “What is strength of māyic reason? It is like the leg of a cock. Apparently, it is very strong, but how much strength is really there? The cock only moves, gestures, postures that his leg is very strong.” So, māyā also moves with that sort of vanity: “I have got much power”, but in comparison with Kṛṣṇa consciousness, what power can she possess? So, don’t be afraid of māyā. You are an amṛtasya putrā.

śṛṇvantu viśve amṛtasya putrā

This grand tone, divine tone, this call, comes from that quarter, the divine quarter: “Awake. Arise. Search for your fortune, and you cannot but have that. It is your birth right (svarūp-gata-sampad). It is the wealth of your own soul. So, it is there, the relativity of the highest divinity. It cannot but be within you. You are His creature. You exist in His connection and relativity. So, you must have some connection or other within you. So, don’t be afraid of your present position. Don’t be disappointed!”

In this way, you are to preach to the world at large: “Come one and all, you all want rasam, ānandam.” Ānandaṁ Brahmaṇo vidvān. The whole ānandam is differentiated and personified in Kṛṣṇa in Vṛndāvan, and that is very magnanimously being distributed in Nabadwīp. So come. It would be better to come and flock together in Nabadwīp. There, we get the ticket, and then we may go to Vrṇdāvan. In Nabadwīp also, we will find that there is the Vṛndāvan-rasa with some medicine: the diet with some medicine is applied; it is given here and easily digested.


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация
Пожертвования