«Гаудия Даршан» №10. «Экачакра. Описание мест святой Дхамы» | “Gaudiya Darshan” №10. “Ekachakra. Place names list”


Russian

Экачакра 

Описание мест святой Дхамы

 

Изначально мы узнаем об Экачакре из истории о Пандавах. В битве на Курукшетре, когда Кришна нарушил Свой обет не принимать участие в войне ни за одну из сторон, для того чтобы спасти Арджуну, Он замахнулся колесом на Бхишмадеву, который сражался с Арджуной. Когда Бхишмадева умилостивил Его многими прекрасными молитвами, Кришна оставил Свой гнев и отбросил колесо в сторону. Колесо упало в этом месте, которое впоследствии стало известно как Экачакра. Эка означает «один», чакра значит «колесо».

 

Кадам-канди

Этот небольшой храм расположен слева от дороги, ведущей к месту рождения Нитьянанды. Он построен с целью ознаменовать место, где Господь Нитьянанда обнаружил в реке Ямуне божество Бакарая. В храме стоит прекрасное шестирукое божество Садбхуджа — единый образ Рамы, Кришны и Шри Чайтаньи. Позади него алтарь, на котором установлены большие божества Шри Нитьянанды и Шри Чайтаньи (Гаура-Нитай), а также маленькие божества Кришны и Баларамы.

За храмом течет Ямуна; она в этом месте называется Маудешварой. Когда-то она была широкой и полноводной, но со временем обмелела и превратилась в маленький ручей. Именно здесь, на берегу этой реки, Нитьянанда обнаружил божество Бакарая.

 

Гарбхаваса

Это комплекс, построенный в месте рождения Нитьянанды. Алтарь его главного храма украшает божество Шри Нитьянанды, справа от Него стоит божество Шри Чайтаньи с воздетой рукой, слева — Шри Адвайты. Правую часть алтаря занимают божества Шри Шри Радхи-Радхаканты и Радхи-Шриканты, в центре большое божество танцующего Гауранги, а в нижней части — десять медных божеств девушек-пастушек.

Напротив храма, там, где когда-то стоял дом отца Нитьянанды, Хадая Пандита, возведен Хадай Пандит Бхаван.

В глубине комплекса слева виден небольшой белый храм. Он расположен на том самом месте, где родился Господь Нитьянанда, и потому называется Храмом рождения или Шутика-мандиром. В храме установлено Его божество. Первого и второго смотрителей этого священного места, Мадхаву Бандьопадхайю и Рагхава Пандита, выбирала сама Джахнава Деви, супруга Нитьянанды. Слева от храма растут два баньяновых дерева еще со времен Нитьянанды. Во время парикрамы паломники обходят и храм, и деревья.

По другую сторону храма находится Нитай-кунда — озеро, где когда-то брали воду для стирки вещей и мытья посуды Нитьянанды, и где Он принимал омовение. Поблизости находится еще одно озеро, Ананга-кунда. При его рытье был обнаружен прекрасный Шива-лингам и множество разной утвари.

 

Падмавати-кунда

За Гарбхавасой находится Падмавати-кунда, называемая также Падмавати-пушкарини. Ее выкопал дедушка Шри Нитьянанды для своей дочери Падмавати.

 

Кунду-кунда

Впереди, по правую сторону, находится Кунду-кунда — живописное озеро, где принимал омовение Нитьянанда.

 

Мала-тала

Неподалеку от пруда растет старое дерево пиппала, чей ствол укреплен бетонным фундаментом. Оно называется Мала-тала (дерево четок) и тому есть несколько причин. Согласно первой из них, санньяси, остановившийся в доме Хадая Пандита, попросил его отпустить с ним в странствия Нитьянанду. Хадай Пандит дал согласие, хотя мысль о расставании с сыном причиняла ему боль. Незадолго до того, как они покинули дом, Хадай Пандит под деревом воспевал Святое Имя и, погруженный в тоску, забыл четки под деревом. Спустя много лет Шри Чайтанья побывал в Экачакре и повесил на ветвь дерева Свою цветочную гирлянду.

 

Бакула-тала (Надипота)

От Падмавати-кунды дорога ведет к небольшой, выложенной кирпичом площадке. На ней растет дерево бакула, и его красные цветы, осыпаясь, ковром устилают каменное подножие. Оно посажено на том месте, где стояло дерево бакула, в тени которого Нитьянанда часто играл в детстве с друзьями. Возле него они разыгрывали сцены из «Рамаяны» и устраивали философские споры. Ветви его от прикосновения Шри Нитьянанды обрели форму капюшона кобры. Эта земля была собственностью Хадая Пандита, и под деревом он зарыл пуповину Нитьянанды.

 

Храм Шри Чайтанья Сарасват Кришнанушилана-сангха

Напротив Бакула-талы недавно построен храм Шри Чайтанья Сарасват Матха. В нем установлены божества Шри Гуру, Шри Гауры и Шри Нитьянанды. Высота божеств в точности соответствует росту Шри Гауры (2 метра 29 сантиметров) и Шри Нитьянанды (2 метра 24 сантиметра). Они установлены в 2011 году, в день явления Господа Нитьянанды.

 

Хантугада

Позади храма находится место, известное как Хантугада или Джахну-кунда. Это небольшого размера озеро с одиноко склонившимся деревом. Здесь Нитьянанда не раз проводил праздник Дадхи-чида, где раздавал рисовые чипсы и йогурт. Свой собственный прасад Он принимал, преклонив колена. В это озеро Он призвал все священные реки, чтобы местные жители могли принимать в них омовение, не подвергая себя тяготам паломничеств по святым местам, таким как Ганга.

 

Пандава-тала

Немного дальше, ближе к полям, среди деревьев кели-кадамба находится место, известное как Пандава-тала. Здесь, в лесу, во время изгнанничества жили Пандавы вместе со своей матерью Кунти. На местных жителей тогда наводил страх демон Бакасура из Сикхандаби, съедавший каждый день по человеку. Это длилось до тех пор, пока царица Кунти не попросила силача Бхиму убить демона. Бхима сразился с демоном и в жестокой схватке убил его.

 

Бакарай

Этот храм построил сын Нитьянанды, Вирачандра Прабху, для божества Бакарая, обнаруженного отцом в Экачакре по возвращении после тридцатилетнего отсутствия. Центр храмового алтаря занимает небольшое божество Кришны, по левую руку от Него стоит божество Шримати Радхарани, а по правую — Джахнава Деви. Известно, что Господь Нитьянанда ушел, войдя в это божество Кришны. Там же, справа, на отдельном троне вы увидите божество Йога-майи. Божество Радхарани тоже было обнаружено — в Бхаддхапуре, приблизительно в восьмистах метрах к западу от Вирачандрапура. Установленное вместе с божеством Бакарая, Оно стало называться Бхаддхапурера, «Госпожа Бхаддхапуры».

За храмовыми воротами находится еще один храм Господа Кришны в образе Мадана Мохана. Слева от Него стоит Радха, справа — Чандравали. Немного правее располагаются божества Шри Шри Радхи-Вриндавана-чандры.

 

Мандиры Джаганнатха и Шивы

Это небольшой храм, посвященный Господу Джаганнатху, Господу Балараме и Госпоже Субхадре вместе с Сакши Гопалом. Неподалеку находится небольшое святилище Шивы для Экачакра-Махадевы, Шивы или Бхандишвары, которому поклонялся Хадай Пандит.

 

Швета-ганга

Швета-ганга — маленькое озеро рядом с храмом Бакарая, как раз напротив храма Джаганнатха. Говорят, что его вырыли 1200 шакт (поклонников Кали) из секты недади, пришедших к Джахнаве Мате, супруге Господа Нитьянанды, чтобы испытать ее силу.

 

ИСККОН

Небольшой храм и гостевой дом Международного общества сознания Кришны расположен рядом с местом рождения Нитьянанды Прабху.

 

Нитьянанда-Вишрама-тала

Это место, где восседал Нитьянанда Прабху со Своими друзьями, отдыхая в тени ветвистых деревьев.

 

Храм Канай-Балай

Слово «Канай» означает «Кришна», а «Балай» — «Баларама». Это маленький храм Кришны-Баларамы. Здесь так же находится Садбхуджа Господа, божество, сочетающее в себе Кришну, Раму и Махапрабху.

 

Радха-кунда и Шьяма-кунда

Это проявление священных озер, расположенных на Говардхане. Они неотличны друг от друга.

 

Калия Даман гхат

На реке, несущей свои воды через Экачакру и неотличной от Ямуны, проявлено место омовения Калия Дамана, где Кришна танцует на его клубке из змей.

 

Говардхан

Здесь находится проявление холма Говардхан в Экачакра-дхаме. Говардхан — это сердце Вриндавана, место многочисленных игр Кришны и Его дорогих спутников.



English

Ekachakra 

Place names list

 

The origin of the name Ekachakra is associated with the pastimes of the Pandavas. In the battle of Kurukshetra when Krishna broke his vow of not taking any sides in the war to save His devotee Arjuna, He rushed with a wheel to hit Bhishmadeva who had been fighting with Arjuna. When Bhishmadeva satisfied Him with many beautiful prayers, Krishna lost His anger and tossed aside the wheel. The wheel fell here and thereafter the place was known as Ekachakra. Eka means ‘one,’ and chakra means ‘wheel.’

 

Kadam Khandi

On the road to the birthplace of Nityananda, there is a small temple of Kadam Khandi on the left. This marks the place where Lord Nityananda recovered the Baka Raya deity from the Yamuna River. The temple presently has a beautiful six-armed deity called Sadbhuja. This form of the Lord is a combination of Rama, Krishna, and Sri Chaitanya. Behind is an altar that has small deities of Krishna and Balaram, and larger deities of Sri Nityananda and Sri Chaitanya (Gaura Nitai). Behind the temple is the Yamuna River, also called the Maudesvara River. The river used to be larger but is now a small creek. It was on the bank of this river where Nityananda found the Baka Raya deity.

 

Garbhavasa

This is the compound of the birthplace of Nityananda. The central and main altar has the middle deity of Sri Nityananda with Sri Chaitanya on the right with a raised arm, and Sri Advaita on the left. The altar on the right side has deities of Sri Sri Radha-Radhakanta and Radha-Srikanta, a larger dancing Gauranga in the center, and ten brass deities of cowherd girls below.

Across from the temple is Hadai Pandita Bhavan which marks the place where the house once stood of Nityananda’s father Hadai Pandit.

Further inside to the left is a small white temple, which is the exact spot where Nityananda was born. Inside is a deity of Nityananda. This is also called a maternity temple, or “Sutika Mandir.” Jahnava Devi, the wife of Nityananda, Herself selected Madhab Bandyopadhyay and Raghav Pandit as the first and second custodian to look after this holy place. Close by on the left are two banyan trees that date back to the time of Nityananda. Pilgrims circumambulate the temple and the trees. On the other side of the small temple is Nitai Kund, a pond where such things as the clothes, plates, etc., of Nityananda were washed, and where He had also bathed. There is another pond named Ananga Kund. A beautiful Shiva linga and a lot of utensils were found while digging this pond.

 

Padmavati Kunda

Behind the complex of the Garbhavasa is Padmavati Kund, also called Padamavati Pushkarini. This was dug by Sri Nityananda’s grandfather for his daughter, Padmavati.

 

Kundu Kunda

Further on the right is Kundu Kund, a nice pond where Sri Nityananda used to bathe.

 

Mala Tala

Next to this kund is an old pippala tree surrounded by a cement platform. This is called Mala Tala (beads tree) for a number of reasons. First, just before Nityananda left home with the sannyasi who had requested His father that he let Nityananda travel with him, Hadai Pandita chanted there, but then also left his beads under the tree due to forgetfulness caused by anxiety when Nityananda was leaving. Many years later Sri Chaitanya also visited Ekachakra and left His flower garland on a branch of this tree.

 

Bakula tala/Nadipota

Further down the road is a platform of bricks with a bakula tree over it. The red blossoms fall all around it. This is where the original bakula tree once stood and where Nityananda and his friends would come to play, perform episodes of the Ramayana, or even have philosophical discussions. The original tree had branches that took the shape of cobra hoods due to the touch of Sri Nityananda. This area was once the estate of Hadai Pandita, and under the original tree was where Nityananda’s umbilical cord was buried.

 

Sri Chaitanya Saraswat Krishnanushilana Sangha Temple

Opposite this Bakula Tala is the newly established temple of Sri Chaitanya Saraswat Math, with deities of Sri Guru, Sri Gaura, Sri Nityananda. These deities are the original height of the Lords, seven feet six inches for Sri Gaura and seven feet four inches for Sri Nityananda. They were installed on Nityananda’s appearance day in 2011.

 

Hantugada

Behind the temple is the place known as Hantugada, or Jahnu Kund. It is a small pond with a lone tree hanging over it. This is where Nityananda would perform the Dadhi-chida festival and distribute chipped rice and yogurt. He would also kneel down while taking His own prasada. For the benefit of the residents, He also called all the sacred rivers into this pond so that they could all bathe here without the need to travel to all of the holy places, like the Ganga River, to get a sacred bath.

 

Pandava Tala

Farther in the fields, there is the place known as Pandava Tala. Keli-kadamba trees are around it. This is where the Pandavas once lived with their mother, Kunti, while they were exiled in the forest. This is in connection with another place called Sikhandabi, which was the residence of the Bakasura demon who terrorized the local residents by eating one person every day. This went on until Queen Kunti asked super strong Bhima to kill the demon, which he did after a fierce fight.

 

Baka Ray

This temple was established by Nityananda’s son, Virachandra Prabhu, to house Baka Raya, the deity that Sri Nityananda had found when He returned to Ekachakra after being absent for 30 years. When you get up to the altar, you will see the small Krishna deity in the center with Srimati Radharani on His left and Jahnava Devi on His right. It is said that Lord Nityananda left this world by entering into this Krishna deity. There is also a deity of Yogamaya on a separate throne to the right. The Radharani deity was also found in Bhaddhapur about ½ mile to the west in the region of Birchandrapur. After that She was installed with Baka Raya and called Bhaddhapurera, the mistress of Bhaddhapura.

Outside the temple gate is another little temple for Lord Krishna as Madana Mohana, with Radha on His left and Chandravali on His right. Farther right are the deities of Sri Sri Radha-Vrindavana Chandra.

 

Jagannath and Shiva mandirs

This is a small temple dedicated to Lord Jagannatha, Lord Balarama and Lady Subhadra along with Sakshi Gopal. Nearby is a small Shiva shrine for Ekachakra Mahadeva, Shiva or Bhandisvara, who was worshiped by Hadai Pandita.

 

Sveta Ganga

The Sveta Ganga is a small pond near the Baka Raya temple, and right across from the Jagannatha temple. This is said to have been dug by 1200 shaktas (worshipers of Kali) of the Nedadi sect who had approached the wife of Lord Nityananda, Jahnava Mata, to check her power.

 

ISKCON

The International Society for Krishna consciousness has a small temple and guest house beside the birthplace of Nityananda Prabhu.

 

Nityananda Visrama Tala

This is a sitting place where Nityananda Prabhu would sit with his friends and rest under the trees.

 

Kanai Balai Temple

Kanai means Krishna and Balai means Balaram. This is a small temple of Krishna and Balaram. There is also a Sadbhuja form of the Lord here, a combined form of Krishna, Rama and Mahaprabhu.

 

Radha Kunda and Shyama Kunda

This is the non-different manifestation of these sacred lakes by the side of Govardhan Hill.

 

Kaliya Daman ghat

On the river through Ekachakra, which is non-different to the Jamuna river, the bathing place of Kaliya Daman has manifested, where Krishna danced on the hoods of the Kaliya serpent.

 

Govardhan

Govardhan Hill has appeared in Ekachakra Dham in this place. Govardhan is in the heart of Vrindavan and is the playground for so many pastimes of Krishna and his dear associates.




←  «Гаудия Даршан» №10. Вступительное слово Шрилы Бхакти Бимала Авадхута Махараджа ·• Архив новостей •· «Боль есть, но сомнений нет». Шрила Б. Б. Авадхут Махарадж. 17 мая 2013 года. Киев, Украина  →
Russian

Экачакра 

Описание мест святой Дхамы

 

Изначально мы узнаем об Экачакре из истории о Пандавах. В битве на Курукшетре, когда Кришна нарушил Свой обет не принимать участие в войне ни за одну из сторон, для того чтобы спасти Арджуну, Он замахнулся колесом на Бхишмадеву, который сражался с Арджуной. Когда Бхишмадева умилостивил Его многими прекрасными молитвами, Кришна оставил Свой гнев и отбросил колесо в сторону. Колесо упало в этом месте, которое впоследствии стало известно как Экачакра. Эка означает «один», чакра значит «колесо».

 

Кадам-канди

Этот небольшой храм расположен слева от дороги, ведущей к месту рождения Нитьянанды. Он построен с целью ознаменовать место, где Господь Нитьянанда обнаружил в реке Ямуне божество Бакарая. В храме стоит прекрасное шестирукое божество Садбхуджа — единый образ Рамы, Кришны и Шри Чайтаньи. Позади него алтарь, на котором установлены большие божества Шри Нитьянанды и Шри Чайтаньи (Гаура-Нитай), а также маленькие божества Кришны и Баларамы.

За храмом течет Ямуна; она в этом месте называется Маудешварой. Когда-то она была широкой и полноводной, но со временем обмелела и превратилась в маленький ручей. Именно здесь, на берегу этой реки, Нитьянанда обнаружил божество Бакарая.

 

Гарбхаваса

Это комплекс, построенный в месте рождения Нитьянанды. Алтарь его главного храма украшает божество Шри Нитьянанды, справа от Него стоит божество Шри Чайтаньи с воздетой рукой, слева — Шри Адвайты. Правую часть алтаря занимают божества Шри Шри Радхи-Радхаканты и Радхи-Шриканты, в центре большое божество танцующего Гауранги, а в нижней части — десять медных божеств девушек-пастушек.

Напротив храма, там, где когда-то стоял дом отца Нитьянанды, Хадая Пандита, возведен Хадай Пандит Бхаван.

В глубине комплекса слева виден небольшой белый храм. Он расположен на том самом месте, где родился Господь Нитьянанда, и потому называется Храмом рождения или Шутика-мандиром. В храме установлено Его божество. Первого и второго смотрителей этого священного места, Мадхаву Бандьопадхайю и Рагхава Пандита, выбирала сама Джахнава Деви, супруга Нитьянанды. Слева от храма растут два баньяновых дерева еще со времен Нитьянанды. Во время парикрамы паломники обходят и храм, и деревья.

По другую сторону храма находится Нитай-кунда — озеро, где когда-то брали воду для стирки вещей и мытья посуды Нитьянанды, и где Он принимал омовение. Поблизости находится еще одно озеро, Ананга-кунда. При его рытье был обнаружен прекрасный Шива-лингам и множество разной утвари.

 

Падмавати-кунда

За Гарбхавасой находится Падмавати-кунда, называемая также Падмавати-пушкарини. Ее выкопал дедушка Шри Нитьянанды для своей дочери Падмавати.

 

Кунду-кунда

Впереди, по правую сторону, находится Кунду-кунда — живописное озеро, где принимал омовение Нитьянанда.

 

Мала-тала

Неподалеку от пруда растет старое дерево пиппала, чей ствол укреплен бетонным фундаментом. Оно называется Мала-тала (дерево четок) и тому есть несколько причин. Согласно первой из них, санньяси, остановившийся в доме Хадая Пандита, попросил его отпустить с ним в странствия Нитьянанду. Хадай Пандит дал согласие, хотя мысль о расставании с сыном причиняла ему боль. Незадолго до того, как они покинули дом, Хадай Пандит под деревом воспевал Святое Имя и, погруженный в тоску, забыл четки под деревом. Спустя много лет Шри Чайтанья побывал в Экачакре и повесил на ветвь дерева Свою цветочную гирлянду.

 

Бакула-тала (Надипота)

От Падмавати-кунды дорога ведет к небольшой, выложенной кирпичом площадке. На ней растет дерево бакула, и его красные цветы, осыпаясь, ковром устилают каменное подножие. Оно посажено на том месте, где стояло дерево бакула, в тени которого Нитьянанда часто играл в детстве с друзьями. Возле него они разыгрывали сцены из «Рамаяны» и устраивали философские споры. Ветви его от прикосновения Шри Нитьянанды обрели форму капюшона кобры. Эта земля была собственностью Хадая Пандита, и под деревом он зарыл пуповину Нитьянанды.

 

Храм Шри Чайтанья Сарасват Кришнанушилана-сангха

Напротив Бакула-талы недавно построен храм Шри Чайтанья Сарасват Матха. В нем установлены божества Шри Гуру, Шри Гауры и Шри Нитьянанды. Высота божеств в точности соответствует росту Шри Гауры (2 метра 29 сантиметров) и Шри Нитьянанды (2 метра 24 сантиметра). Они установлены в 2011 году, в день явления Господа Нитьянанды.

 

Хантугада

Позади храма находится место, известное как Хантугада или Джахну-кунда. Это небольшого размера озеро с одиноко склонившимся деревом. Здесь Нитьянанда не раз проводил праздник Дадхи-чида, где раздавал рисовые чипсы и йогурт. Свой собственный прасад Он принимал, преклонив колена. В это озеро Он призвал все священные реки, чтобы местные жители могли принимать в них омовение, не подвергая себя тяготам паломничеств по святым местам, таким как Ганга.

 

Пандава-тала

Немного дальше, ближе к полям, среди деревьев кели-кадамба находится место, известное как Пандава-тала. Здесь, в лесу, во время изгнанничества жили Пандавы вместе со своей матерью Кунти. На местных жителей тогда наводил страх демон Бакасура из Сикхандаби, съедавший каждый день по человеку. Это длилось до тех пор, пока царица Кунти не попросила силача Бхиму убить демона. Бхима сразился с демоном и в жестокой схватке убил его.

 

Бакарай

Этот храм построил сын Нитьянанды, Вирачандра Прабху, для божества Бакарая, обнаруженного отцом в Экачакре по возвращении после тридцатилетнего отсутствия. Центр храмового алтаря занимает небольшое божество Кришны, по левую руку от Него стоит божество Шримати Радхарани, а по правую — Джахнава Деви. Известно, что Господь Нитьянанда ушел, войдя в это божество Кришны. Там же, справа, на отдельном троне вы увидите божество Йога-майи. Божество Радхарани тоже было обнаружено — в Бхаддхапуре, приблизительно в восьмистах метрах к западу от Вирачандрапура. Установленное вместе с божеством Бакарая, Оно стало называться Бхаддхапурера, «Госпожа Бхаддхапуры».

За храмовыми воротами находится еще один храм Господа Кришны в образе Мадана Мохана. Слева от Него стоит Радха, справа — Чандравали. Немного правее располагаются божества Шри Шри Радхи-Вриндавана-чандры.

 

Мандиры Джаганнатха и Шивы

Это небольшой храм, посвященный Господу Джаганнатху, Господу Балараме и Госпоже Субхадре вместе с Сакши Гопалом. Неподалеку находится небольшое святилище Шивы для Экачакра-Махадевы, Шивы или Бхандишвары, которому поклонялся Хадай Пандит.

 

Швета-ганга

Швета-ганга — маленькое озеро рядом с храмом Бакарая, как раз напротив храма Джаганнатха. Говорят, что его вырыли 1200 шакт (поклонников Кали) из секты недади, пришедших к Джахнаве Мате, супруге Господа Нитьянанды, чтобы испытать ее силу.

 

ИСККОН

Небольшой храм и гостевой дом Международного общества сознания Кришны расположен рядом с местом рождения Нитьянанды Прабху.

 

Нитьянанда-Вишрама-тала

Это место, где восседал Нитьянанда Прабху со Своими друзьями, отдыхая в тени ветвистых деревьев.

 

Храм Канай-Балай

Слово «Канай» означает «Кришна», а «Балай» — «Баларама». Это маленький храм Кришны-Баларамы. Здесь так же находится Садбхуджа Господа, божество, сочетающее в себе Кришну, Раму и Махапрабху.

 

Радха-кунда и Шьяма-кунда

Это проявление священных озер, расположенных на Говардхане. Они неотличны друг от друга.

 

Калия Даман гхат

На реке, несущей свои воды через Экачакру и неотличной от Ямуны, проявлено место омовения Калия Дамана, где Кришна танцует на его клубке из змей.

 

Говардхан

Здесь находится проявление холма Говардхан в Экачакра-дхаме. Говардхан — это сердце Вриндавана, место многочисленных игр Кришны и Его дорогих спутников.



English

Ekachakra 

Place names list

 

The origin of the name Ekachakra is associated with the pastimes of the Pandavas. In the battle of Kurukshetra when Krishna broke his vow of not taking any sides in the war to save His devotee Arjuna, He rushed with a wheel to hit Bhishmadeva who had been fighting with Arjuna. When Bhishmadeva satisfied Him with many beautiful prayers, Krishna lost His anger and tossed aside the wheel. The wheel fell here and thereafter the place was known as Ekachakra. Eka means ‘one,’ and chakra means ‘wheel.’

 

Kadam Khandi

On the road to the birthplace of Nityananda, there is a small temple of Kadam Khandi on the left. This marks the place where Lord Nityananda recovered the Baka Raya deity from the Yamuna River. The temple presently has a beautiful six-armed deity called Sadbhuja. This form of the Lord is a combination of Rama, Krishna, and Sri Chaitanya. Behind is an altar that has small deities of Krishna and Balaram, and larger deities of Sri Nityananda and Sri Chaitanya (Gaura Nitai). Behind the temple is the Yamuna River, also called the Maudesvara River. The river used to be larger but is now a small creek. It was on the bank of this river where Nityananda found the Baka Raya deity.

 

Garbhavasa

This is the compound of the birthplace of Nityananda. The central and main altar has the middle deity of Sri Nityananda with Sri Chaitanya on the right with a raised arm, and Sri Advaita on the left. The altar on the right side has deities of Sri Sri Radha-Radhakanta and Radha-Srikanta, a larger dancing Gauranga in the center, and ten brass deities of cowherd girls below.

Across from the temple is Hadai Pandita Bhavan which marks the place where the house once stood of Nityananda’s father Hadai Pandit.

Further inside to the left is a small white temple, which is the exact spot where Nityananda was born. Inside is a deity of Nityananda. This is also called a maternity temple, or “Sutika Mandir.” Jahnava Devi, the wife of Nityananda, Herself selected Madhab Bandyopadhyay and Raghav Pandit as the first and second custodian to look after this holy place. Close by on the left are two banyan trees that date back to the time of Nityananda. Pilgrims circumambulate the temple and the trees. On the other side of the small temple is Nitai Kund, a pond where such things as the clothes, plates, etc., of Nityananda were washed, and where He had also bathed. There is another pond named Ananga Kund. A beautiful Shiva linga and a lot of utensils were found while digging this pond.

 

Padmavati Kunda

Behind the complex of the Garbhavasa is Padmavati Kund, also called Padamavati Pushkarini. This was dug by Sri Nityananda’s grandfather for his daughter, Padmavati.

 

Kundu Kunda

Further on the right is Kundu Kund, a nice pond where Sri Nityananda used to bathe.

 

Mala Tala

Next to this kund is an old pippala tree surrounded by a cement platform. This is called Mala Tala (beads tree) for a number of reasons. First, just before Nityananda left home with the sannyasi who had requested His father that he let Nityananda travel with him, Hadai Pandita chanted there, but then also left his beads under the tree due to forgetfulness caused by anxiety when Nityananda was leaving. Many years later Sri Chaitanya also visited Ekachakra and left His flower garland on a branch of this tree.

 

Bakula tala/Nadipota

Further down the road is a platform of bricks with a bakula tree over it. The red blossoms fall all around it. This is where the original bakula tree once stood and where Nityananda and his friends would come to play, perform episodes of the Ramayana, or even have philosophical discussions. The original tree had branches that took the shape of cobra hoods due to the touch of Sri Nityananda. This area was once the estate of Hadai Pandita, and under the original tree was where Nityananda’s umbilical cord was buried.

 

Sri Chaitanya Saraswat Krishnanushilana Sangha Temple

Opposite this Bakula Tala is the newly established temple of Sri Chaitanya Saraswat Math, with deities of Sri Guru, Sri Gaura, Sri Nityananda. These deities are the original height of the Lords, seven feet six inches for Sri Gaura and seven feet four inches for Sri Nityananda. They were installed on Nityananda’s appearance day in 2011.

 

Hantugada

Behind the temple is the place known as Hantugada, or Jahnu Kund. It is a small pond with a lone tree hanging over it. This is where Nityananda would perform the Dadhi-chida festival and distribute chipped rice and yogurt. He would also kneel down while taking His own prasada. For the benefit of the residents, He also called all the sacred rivers into this pond so that they could all bathe here without the need to travel to all of the holy places, like the Ganga River, to get a sacred bath.

 

Pandava Tala

Farther in the fields, there is the place known as Pandava Tala. Keli-kadamba trees are around it. This is where the Pandavas once lived with their mother, Kunti, while they were exiled in the forest. This is in connection with another place called Sikhandabi, which was the residence of the Bakasura demon who terrorized the local residents by eating one person every day. This went on until Queen Kunti asked super strong Bhima to kill the demon, which he did after a fierce fight.

 

Baka Ray

This temple was established by Nityananda’s son, Virachandra Prabhu, to house Baka Raya, the deity that Sri Nityananda had found when He returned to Ekachakra after being absent for 30 years. When you get up to the altar, you will see the small Krishna deity in the center with Srimati Radharani on His left and Jahnava Devi on His right. It is said that Lord Nityananda left this world by entering into this Krishna deity. There is also a deity of Yogamaya on a separate throne to the right. The Radharani deity was also found in Bhaddhapur about ½ mile to the west in the region of Birchandrapur. After that She was installed with Baka Raya and called Bhaddhapurera, the mistress of Bhaddhapura.

Outside the temple gate is another little temple for Lord Krishna as Madana Mohana, with Radha on His left and Chandravali on His right. Farther right are the deities of Sri Sri Radha-Vrindavana Chandra.

 

Jagannath and Shiva mandirs

This is a small temple dedicated to Lord Jagannatha, Lord Balarama and Lady Subhadra along with Sakshi Gopal. Nearby is a small Shiva shrine for Ekachakra Mahadeva, Shiva or Bhandisvara, who was worshiped by Hadai Pandita.

 

Sveta Ganga

The Sveta Ganga is a small pond near the Baka Raya temple, and right across from the Jagannatha temple. This is said to have been dug by 1200 shaktas (worshipers of Kali) of the Nedadi sect who had approached the wife of Lord Nityananda, Jahnava Mata, to check her power.

 

ISKCON

The International Society for Krishna consciousness has a small temple and guest house beside the birthplace of Nityananda Prabhu.

 

Nityananda Visrama Tala

This is a sitting place where Nityananda Prabhu would sit with his friends and rest under the trees.

 

Kanai Balai Temple

Kanai means Krishna and Balai means Balaram. This is a small temple of Krishna and Balaram. There is also a Sadbhuja form of the Lord here, a combined form of Krishna, Rama and Mahaprabhu.

 

Radha Kunda and Shyama Kunda

This is the non-different manifestation of these sacred lakes by the side of Govardhan Hill.

 

Kaliya Daman ghat

On the river through Ekachakra, which is non-different to the Jamuna river, the bathing place of Kaliya Daman has manifested, where Krishna danced on the hoods of the Kaliya serpent.

 

Govardhan

Govardhan Hill has appeared in Ekachakra Dham in this place. Govardhan is in the heart of Vrindavan and is the playground for so many pastimes of Krishna and his dear associates.


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | WIKI | Вьяса-пуджа
Пожертвования