«Адвайта Ачарья, океан милосердия». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. Отрывок из книги «Поток вдохновения», глава 15 | “Advaita Acharyya, an Ocean of Mercy.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. From Affectionate Guidance, Chapter 15


Russian

Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж

Адвайта Ачарья, океан милосердия

(отрывок из пятнадцатой главы книги «Поток вдохновения»)

 

Шрила Вриндаван Дас Тхакур пишет: «Ни у кого в мире нет подлинной любви к Раме и Кришне. Как и предсказывали священные писания, в Кали-югу люди лишь формально следуют обрядам и ритуалам и всю ночь могут прославлять какого-нибудь небожителя. Одни с гордостью почитают Вишахари, исцеляющего от укуса ядовитых змей, другие воздвигают идолов и проводят пышные обряды поклонения. Они осыпают деньгами сыновей и дочерей. Так каждый лишь растрачивает время своей жизни. Люди и не думают о кришна-киртане, хотя это юга-дхарма, единственная религия для Кали-юги. Они скорее будут злословить, чем хорошо отзываться о людях. Даже те, кто гордится своей отреченностью и аскетизмом, не воспевают Святое Имя — Оно никогда не сходит с их уст. Есть и такие, кто думает, что единственно подходящее время для воспевания имен Говинда и Пундарикакша — это время омовения. Некоторые берутся читать «Бхагаватам» для просвещения других, но ими движет вовсе не дух преданного служения. Так энергия Господа повергает всех в иллюзию. Когда преданные Господа видят, что мир лишен кришна-бхакти, сердца их горят, словно в огне. Не в силах вынести боли, некоторые из них хотят оставить тело. Другие лишь вздыхают и взывают к Имени Кришны. Пища для них уже утратила всякий вкус. Глядя на то, что происходит в мире, они чувствуют себя безмерно несчастными»1.

Шри Адвайту Ачарью уважали все вайшнавы. Его прославляли все, даже непреданные. Шри Адвайта Прабху жил в Майяпуре и ради блага всего мира поклонялся Господу, проповедуя Его славу. Состояние живых существ, забывших о Кришне, больно ранило сердце Адвайты Прабху. Каждый день преданные приходили к Нему и со слезами на глазах и горечью в голосе говорили о жалкой участи мира. Адвайте Прабху, который был подобен океану милосердия, нестерпимо было видеть несчастных живых существ, и Он твердо решил воззвать к Господу, чтобы Тот лично пришел спасти их. Он пообещал преданным: «Я увижу Вайкунтха-натха и приведу Его сюда. Я буду петь и танцевать, прославляя Его, и принесу избавление всем живущим». Преданные знали о могуществе Адвайты Ачарьи. Услышав Его обещание, они очень обрадовались и, все как один, продолжали служить Ему с непоколебимой верой.

Твердо решив исполнить Свое обещание, Шри Адвайта Ачарья погрузился в медитацию: Он непрестанно предлагал Господу воду Ганги и листья туласи, взывая к Голока-Бихари. Трон, на котором восседал Господь, сотрясался. Преданные также взывали к Господу, отказывая себе во всех удобствах и удовольствиях. Тогда, чтобы избавить их от страданий, всемилостивый Господь решил явиться в этот мир.

 


English     

Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj

Advaita Acharyya, an Ocean of Mercy

(From Affectionate Guidance, Chapter 15)

 

Srila Vrindavan Das Thakur writes, “The whole world is devoid of real love for Rama and Krishna. As was predicted in the scriptures for Kali-yuga, people only know about ritualistic ceremonies. They stay up the whole night singing the glories of some demigod. Some of them proudly worship Vishahari, who removes the effect of snake poison. Others set up idols and worship them with great wealth. They spend money lavishly on their sons and daughters. Like this, everyone simply wastes their time. They never care to engage in Krishna-kirttan, which is the yuga-dharmma, our only religious practice for this age. They prefer to speak ill of others rather than say good things about them. Even from those who are puffed up with their detachment and renunciation, we never hear the chanting of the Holy Names from their lips. Some others think that the time of bathing is the only auspicious moment for chanting the names ‘Govinda’ and ‘Pundarikaksha.’ Those who recite the Bhagavatam for the education of the people, do not have the devotional serving mood in their tongue. Thus the Lord’s energy produces the worldly illusion. This causes the devotee’s unhappiness to increase without limit. Seeing the whole world devoid of Krishna-bhakti their hearts are burning within. Some of them feel such intense pain that they want to leave their bodies. Others simply sigh and produce the Name ‘Krishna’ in their exhaling. Their food no longer tastes good in their mouths. When they see the activities of this material world they become exceedingly unhappy.”2

Advaita Acharyya was glorified by everyone, even among the society of non-devotees, as He was representative of all the Vaisnavas. Sri Advaita Prabhu was residing in Mayapur and for the welfare of the world was engaged in worshipping the Lord and preaching His glories. The miserable condition of the living entities who were all forgetful of Krishna was giving pain to His heart.

He would arrange daily meetings for the devotees at which they would all express grief and profusely shed tears over the dreadful world situation. The Acharyya, who was an ocean of mercy, found the miserable condition of the living entities to be unbearable and He decided resolutely within Himself, that He would call the Lord to personally descend and save the situation. “I will meet Vaikunthanath and bring Him here. Dancing and singing I will deliver all living entities.” The glories of Advaita Acharyya were not unknown to the devotees. All were pleased by hearing the promise of Advaita Acharyya and they all engaged in His service having full faith in Him.

With this promise fixed in His mind, Sri Advaita Acharyya meditated on offering Ganges water and Tulasi leaves to the Lord constantly calling to Goloka-Vihari again and again. The Lord’s throne was shaking. The devotees, who were also engaged in calling the Lord, abstained from all comforts and material enjoyment, and to relieve the devotees’ unhappiness the all-merciful Lord prepared to descend to this world.

 


1 См. «Шри Чайтанья Бхагавата», Ади-кханда, 2.63–73,103,125,126.

2 Sri Chaitanya Bhagavata, Adi-khanda, 2.63–73,103,125,126.




←  «Помощь Адвайты и Нитьянанды в развитии преданности». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. Навадвипа Дхама, Индия. «Онтология Прекрасной Реальности», часть 5.6 ·• Архив новостей •· “Srila Madhva Acharya.” Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj. 22 February 1983. Navadwip Dham, India  →
Russian

Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж

Адвайта Ачарья, океан милосердия

(отрывок из пятнадцатой главы книги «Поток вдохновения»)

 

Шрила Вриндаван Дас Тхакур пишет: «Ни у кого в мире нет подлинной любви к Раме и Кришне. Как и предсказывали священные писания, в Кали-югу люди лишь формально следуют обрядам и ритуалам и всю ночь могут прославлять какого-нибудь небожителя. Одни с гордостью почитают Вишахари, исцеляющего от укуса ядовитых змей, другие воздвигают идолов и проводят пышные обряды поклонения. Они осыпают деньгами сыновей и дочерей. Так каждый лишь растрачивает время своей жизни. Люди и не думают о кришна-киртане, хотя это юга-дхарма, единственная религия для Кали-юги. Они скорее будут злословить, чем хорошо отзываться о людях. Даже те, кто гордится своей отреченностью и аскетизмом, не воспевают Святое Имя — Оно никогда не сходит с их уст. Есть и такие, кто думает, что единственно подходящее время для воспевания имен Говинда и Пундарикакша — это время омовения. Некоторые берутся читать «Бхагаватам» для просвещения других, но ими движет вовсе не дух преданного служения. Так энергия Господа повергает всех в иллюзию. Когда преданные Господа видят, что мир лишен кришна-бхакти, сердца их горят, словно в огне. Не в силах вынести боли, некоторые из них хотят оставить тело. Другие лишь вздыхают и взывают к Имени Кришны. Пища для них уже утратила всякий вкус. Глядя на то, что происходит в мире, они чувствуют себя безмерно несчастными»1.

Шри Адвайту Ачарью уважали все вайшнавы. Его прославляли все, даже непреданные. Шри Адвайта Прабху жил в Майяпуре и ради блага всего мира поклонялся Господу, проповедуя Его славу. Состояние живых существ, забывших о Кришне, больно ранило сердце Адвайты Прабху. Каждый день преданные приходили к Нему и со слезами на глазах и горечью в голосе говорили о жалкой участи мира. Адвайте Прабху, который был подобен океану милосердия, нестерпимо было видеть несчастных живых существ, и Он твердо решил воззвать к Господу, чтобы Тот лично пришел спасти их. Он пообещал преданным: «Я увижу Вайкунтха-натха и приведу Его сюда. Я буду петь и танцевать, прославляя Его, и принесу избавление всем живущим». Преданные знали о могуществе Адвайты Ачарьи. Услышав Его обещание, они очень обрадовались и, все как один, продолжали служить Ему с непоколебимой верой.

Твердо решив исполнить Свое обещание, Шри Адвайта Ачарья погрузился в медитацию: Он непрестанно предлагал Господу воду Ганги и листья туласи, взывая к Голока-Бихари. Трон, на котором восседал Господь, сотрясался. Преданные также взывали к Господу, отказывая себе во всех удобствах и удовольствиях. Тогда, чтобы избавить их от страданий, всемилостивый Господь решил явиться в этот мир.

 


English     

Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj

Advaita Acharyya, an Ocean of Mercy

(From Affectionate Guidance, Chapter 15)

 

Srila Vrindavan Das Thakur writes, “The whole world is devoid of real love for Rama and Krishna. As was predicted in the scriptures for Kali-yuga, people only know about ritualistic ceremonies. They stay up the whole night singing the glories of some demigod. Some of them proudly worship Vishahari, who removes the effect of snake poison. Others set up idols and worship them with great wealth. They spend money lavishly on their sons and daughters. Like this, everyone simply wastes their time. They never care to engage in Krishna-kirttan, which is the yuga-dharmma, our only religious practice for this age. They prefer to speak ill of others rather than say good things about them. Even from those who are puffed up with their detachment and renunciation, we never hear the chanting of the Holy Names from their lips. Some others think that the time of bathing is the only auspicious moment for chanting the names ‘Govinda’ and ‘Pundarikaksha.’ Those who recite the Bhagavatam for the education of the people, do not have the devotional serving mood in their tongue. Thus the Lord’s energy produces the worldly illusion. This causes the devotee’s unhappiness to increase without limit. Seeing the whole world devoid of Krishna-bhakti their hearts are burning within. Some of them feel such intense pain that they want to leave their bodies. Others simply sigh and produce the Name ‘Krishna’ in their exhaling. Their food no longer tastes good in their mouths. When they see the activities of this material world they become exceedingly unhappy.”2

Advaita Acharyya was glorified by everyone, even among the society of non-devotees, as He was representative of all the Vaisnavas. Sri Advaita Prabhu was residing in Mayapur and for the welfare of the world was engaged in worshipping the Lord and preaching His glories. The miserable condition of the living entities who were all forgetful of Krishna was giving pain to His heart.

He would arrange daily meetings for the devotees at which they would all express grief and profusely shed tears over the dreadful world situation. The Acharyya, who was an ocean of mercy, found the miserable condition of the living entities to be unbearable and He decided resolutely within Himself, that He would call the Lord to personally descend and save the situation. “I will meet Vaikunthanath and bring Him here. Dancing and singing I will deliver all living entities.” The glories of Advaita Acharyya were not unknown to the devotees. All were pleased by hearing the promise of Advaita Acharyya and they all engaged in His service having full faith in Him.

With this promise fixed in His mind, Sri Advaita Acharyya meditated on offering Ganges water and Tulasi leaves to the Lord constantly calling to Goloka-Vihari again and again. The Lord’s throne was shaking. The devotees, who were also engaged in calling the Lord, abstained from all comforts and material enjoyment, and to relieve the devotees’ unhappiness the all-merciful Lord prepared to descend to this world.

 


1 См. «Шри Чайтанья Бхагавата», Ади-кханда, 2.63–73,103,125,126.

2 Sri Chaitanya Bhagavata, Adi-khanda, 2.63–73,103,125,126.


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования