«Шри Чайтанья Махапрабху и Джаганнатх» (часть 3). Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 28 ноября 2010 года. Лахта, Санкт-Петербург | “Sri Chaitanya Mahaprabhu and Jagannath” (part 3). Srila B. S. Goswami Maharaj. November 28, 2010. Lakhta, Saint Petersburg



скачать (формат MP3, 10.05M)

Srila Bhakti Sudhir Goswami Maharaj

Sri Chaitanya Mahaprabhu and Jagannath
(part 3)

(November 28, 2010. Russia, Saint Petersburg, Lakhta) 

 

But we’re also told in Charitamritam, when Mahaprabhu sees Jagannath, sometimes He is seeing Shyama-Sundar Krishna. But Jagannath, who is He? Mahaprabhu is Krishna in a mood of Radharani, and then there is Jagannath before Him and Jagannath is watching Krishna in a mood of Radharani ecstatically dancing before Him, and it’s astonishing to Jagannath to see this. So what is God, what is Krishna consciousness, what is all of this? Jagannath, He is Krishna, and He is watching Krishna, rādhā-bhāva-dyuti kṛṣṇa suvalitaṁ1, dancing in ecstatic madness feeling separation from Krishna. Its... He become astounded. He is already... He can’t move, right, Jagannath cannot move, He is so devastated by the ecstatic transformation of separation, He cannot move. Yet, He wants to go to Vrindavan. So if anyone will help achieve that even in the remotest way by touching the rope that’s pulling the chariot toward Vrindavan, how indebted He’ll be to them. 

#00:03:07#

So that Mahaprabhu would reside in Puri more or less nonstop for eighteen years is of deep significance. That’s said, His devotees, they want Him in Navadwip. They’re remembering their prema-rasa-kirttan at Shrivas Angam. Bhaktivinod Thakur gives a parallel along those lines that, as the vraja-gopies want Krishna give up the raja-vesha, the dress of a king and come back to Vrindavan in the dress shyama-gopa-rupa, cowherd and plays His flute on a shore of the Jamuna; the devotees in Navadwip, they want Mahaprabhu give up the sannyas-dress and come again with us in Navadwip. 

#00:05:16#

But the pull, this debt of heart that is expressed in separation, that is pulling Him toward that. Kaviraj Goswami says, bāhye viṣa-jvālā haya, bhitare ānanda-maya, kṛṣṇa-premāra adbhuta carita2. This is the wonderful, astonishing inconceivable characteristic of krishna-prem. Externally it appears that one is being poisoned, but internally the heart is experiencing—in Guru Maharaj’s words—some peculiar, strange, nectarine juice. 

#00:06:39#

Someone, Gabriel Garcia Marquez wrote a book, called, the title was Love in a Time of Cholera. So the point, it is just a point, I’m making, is that cholera, which is some devastating condition, he is drawing the parallel between that and someone in love and being separated from their beloved. So Kaviraj Goswami is saying, at this point it appears externally to be something utterly horrible, horrifying and undesirable, but internally they’re experiencing relishing divine nectarine ecstasy. They have an expression in English, have it in Russian? It’s said, “Absence makes the heart grow fonder.” It is also..., if you read Chaitanya Charitamritam carefully, it is also mentioned, for example it is, when even in anticipation of separation the heart reaches the new debts.

Like if mother, they may hear something on news about a lost child, a kidnapped child, something like that, it makes them clutch their own child with greater embrace and love and affection. Just at the possibility of that type of separation. We hear of the queen Rukmini, she is the principal queen of Krishna in Dwaraka, that Krishna has teasing her once and He thought, because people say so many offensive things even about Him, He’s saying, “Oh, maybe I’m not the fittest person to be your husband.” And He started developing this idea more, and gradually she is start to thinking, He is implying that they’re going to separate. And this impression came to her more and more, it was so intolerable, the idea, she fainted. So increased intensity. 

(to the first part)

Captured and complied notes by Nilambari Devi Dasi
Edited and complied notes by Tradish Das
 

 

 

Шрила Бхакти Судхир Госвами Махарадж

Шри Чайтанья Махапрабху и Джаганнатх
(часть 3)

(28 ноября 2010 года. Лахта, Санкт-Петербург)

 

В «Чаритамритам» также говорится, что, когда Махапрабху видит Джаганнатха, иногда Он видит Шьяма-Сундара Кришну. Но кто такой Джаганнатх? Махапрабху — это Кришна в настроении Радхарани. И вот перед Ним Джаганнатх, и Джаганнатх смотрит на Кришну в настроении Радхарани, танцующего перед Ним в экстазе, и эта сцена изумляет Джаганнатха. Что есть Бог, что есть сознание Кришны, что все это такое? Джаганнатх — это Кришна, и Он смотрит на Кришну — ра̄дха̄-бха̄ва-дйути кр̣ш̣н̣а сувалитам̇3, — танцующего в упоительном безумии, переживающего разлуку с Кришной. Джаганнатх поражен. Он уже не может двигаться. Настолько Он опустошен экстатическим преображением разлуки, что не может двигаться. Однако Он желает отправиться во Вриндаван. Поэтому, насколько же будет Он признателен любому, кто поможет достичь этого даже самым отдаленным образом, коснувшись веревки, которая тянет колесницу во Вриндаван.

То, что Махапрабху жил в Пури безвыездно приблизительно восемнадцать лет, обладает глубоким смыслом. Говорится, что Его преданные хотят вернуть Его в Навадвип. Они помнят их према-раса-киртаны в Шривас Ангаме. Бхактивинод Тхакур проводит следующую аналогию: как враджа-гопи хотят, чтобы Кришна отказался от раджа-веши, одеяния царя, и вернулся во Вриндаван в одеянии шьяма-гопа-рупы, пастушка, и играл на Своей флейте на берегу Ямуны, так же и преданные в Навадвипе хотят, чтобы Махапрабху снял одеяние санньяси и снова вернулся к ним в Навадвип.

Однако глубина чувств, что достигается в разлуке, притягивает Махапрабху к этому. Кавирадж Госвами говорит: ба̄хйe виш̣а-джва̄ла̄ хайа, бхитаре а̄нанда-майа, кр̣ш̣н̣а-према̄ра адбхута чарита4. Это удивительное, изумительное непостижимое свойство кришна-премы. Со стороны кажется, что человек отравлен, но внутренне его сердце вкушает — словами Гуру Махараджа — особенный, странный, нектарный сок.

Габриэль Гарсия Маркес написал книгу, название которой — «Любовь во время холеры». Суть дела в том, что он проводит аналогию между холерой, которая является разрушительной болезнью, и ситуацией, когда некто влюблен и разлучен со своим возлюбленным. Кавирадж Госвами говорит: в такой момент это внешне выглядит как нечто чрезвычайно ужасное, ужасающее и нежелательное, но внутренне такие личности наслаждаются божественным нектарным экстазом. Есть английская поговорка, не знаю, есть ли подобная русская: говорится, что разлука укрепляет любовь. Если вы внимательно будете читать «Чайтанья-чаритамриту», то также найдете это: например, что даже в предвосхищении разлуки чувства достигают новых глубин.

Так, мать, услышав в новостях о пропавшем или похищенном ребенке — что-то подобное, — сжимает своего собственного ребенка в более крепких, любящих, нежных объятиях лишь из-за возможности подобной разлуки.

Есть история, связанная с царицей Рукмини. Она — главная царица Кришны в Двараке. Однажды Кришна подшутил над ней. Рассудив, что люди злословят даже о Нем, Он говорит: «Возможно, Я не подходящий человек, чтобы быть твоим мужем». Он стал дальше развивать эту мысль, и постепенно она начала думать, что Он намекает о их разлуке. Это ощущение стало охватывать ее все сильнее и сильнее, оно стало столь невыносимым, что она упала в обморок, так велика была его сила.

(перейти к первой части)

Переводчики: Ашутош Кришна Дас, Ниламбари Деви Даси
Транскрипцию выполнила и примечания составила: Ниламбари Деви Даси
Редактор: Традиш Дас

 

1 Rādhā-bhāva-dyuti-suvalitaṁ naumi kṛṣṇa-svarūpamŚrī Kṛṣṇa Caitanya, “who has manifested Himself with the sentiment and complexion of Śrīmatī Rādhārāṇī although He is Kṛṣṇa Himself” (Śrī Caitanya Caritāmṛta, Ādi-līlā, 1.5).

2 “Externally there appeared severe tribulation, as if He were suffering from poisonous effects, but internally He was experiencing bliss. This is characteristic of transcendental love of Kṛṣṇa” (Śrī Caitanya Caritāmṛta, Madhya-līlā, 2.50).

3 Ра̄дха̄-бха̄ва-дйути-сувалитам̇ науми кр̣ш̣н̣а-сварӯпам — Махапрабху — это «сам Кришна, который проникся настроением Шримати Радхарани и обрел цвет Ее тела» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Ади-лила, 1.5).

4 «Внешне это выглядело как тяжкие мучения, как если бы Он страдал от воздействия яда, но внутри Он испытывал блаженство. Таково качество трансцендентной любви к Кришне» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 2.50).




←  Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 14 июля 2011 года. Москва, Кисельный ·• Архив новостей •· 13 июля 2011 года. Лекция Шрилы Бхакти Бимала Авадхута Махараджа. Сочи  →

Get the Flash Player to see this player.
скачать (формат MP3, 10.5 МБ)

Srila Bhakti Sudhir Goswami Maharaj

Sri Chaitanya Mahaprabhu and Jagannath
(part 3)

(November 28, 2010. Russia, Saint Petersburg, Lakhta) 

 

But we’re also told in Charitamritam, when Mahaprabhu sees Jagannath, sometimes He is seeing Shyama-Sundar Krishna. But Jagannath, who is He? Mahaprabhu is Krishna in a mood of Radharani, and then there is Jagannath before Him and Jagannath is watching Krishna in a mood of Radharani ecstatically dancing before Him, and it’s astonishing to Jagannath to see this. So what is God, what is Krishna consciousness, what is all of this? Jagannath, He is Krishna, and He is watching Krishna, rādhā-bhāva-dyuti kṛṣṇa suvalitaṁ1, dancing in ecstatic madness feeling separation from Krishna. Its... He become astounded. He is already... He can’t move, right, Jagannath cannot move, He is so devastated by the ecstatic transformation of separation, He cannot move. Yet, He wants to go to Vrindavan. So if anyone will help achieve that even in the remotest way by touching the rope that’s pulling the chariot toward Vrindavan, how indebted He’ll be to them. 

#00:03:07#

So that Mahaprabhu would reside in Puri more or less nonstop for eighteen years is of deep significance. That’s said, His devotees, they want Him in Navadwip. They’re remembering their prema-rasa-kirttan at Shrivas Angam. Bhaktivinod Thakur gives a parallel along those lines that, as the vraja-gopies want Krishna give up the raja-vesha, the dress of a king and come back to Vrindavan in the dress shyama-gopa-rupa, cowherd and plays His flute on a shore of the Jamuna; the devotees in Navadwip, they want Mahaprabhu give up the sannyas-dress and come again with us in Navadwip. 

#00:05:16#

But the pull, this debt of heart that is expressed in separation, that is pulling Him toward that. Kaviraj Goswami says, bāhye viṣa-jvālā haya, bhitare ānanda-maya, kṛṣṇa-premāra adbhuta carita2. This is the wonderful, astonishing inconceivable characteristic of krishna-prem. Externally it appears that one is being poisoned, but internally the heart is experiencing—in Guru Maharaj’s words—some peculiar, strange, nectarine juice. 

#00:06:39#

Someone, Gabriel Garcia Marquez wrote a book, called, the title was Love in a Time of Cholera. So the point, it is just a point, I’m making, is that cholera, which is some devastating condition, he is drawing the parallel between that and someone in love and being separated from their beloved. So Kaviraj Goswami is saying, at this point it appears externally to be something utterly horrible, horrifying and undesirable, but internally they’re experiencing relishing divine nectarine ecstasy. They have an expression in English, have it in Russian? It’s said, “Absence makes the heart grow fonder.” It is also..., if you read Chaitanya Charitamritam carefully, it is also mentioned, for example it is, when even in anticipation of separation the heart reaches the new debts.

Like if mother, they may hear something on news about a lost child, a kidnapped child, something like that, it makes them clutch their own child with greater embrace and love and affection. Just at the possibility of that type of separation. We hear of the queen Rukmini, she is the principal queen of Krishna in Dwaraka, that Krishna has teasing her once and He thought, because people say so many offensive things even about Him, He’s saying, “Oh, maybe I’m not the fittest person to be your husband.” And He started developing this idea more, and gradually she is start to thinking, He is implying that they’re going to separate. And this impression came to her more and more, it was so intolerable, the idea, she fainted. So increased intensity. 

(to the first part)

Captured and complied notes by Nilambari Devi Dasi
Edited and complied notes by Tradish Das
 

 

 

Шрила Бхакти Судхир Госвами Махарадж

Шри Чайтанья Махапрабху и Джаганнатх
(часть 3)

(28 ноября 2010 года. Лахта, Санкт-Петербург)

 

В «Чаритамритам» также говорится, что, когда Махапрабху видит Джаганнатха, иногда Он видит Шьяма-Сундара Кришну. Но кто такой Джаганнатх? Махапрабху — это Кришна в настроении Радхарани. И вот перед Ним Джаганнатх, и Джаганнатх смотрит на Кришну в настроении Радхарани, танцующего перед Ним в экстазе, и эта сцена изумляет Джаганнатха. Что есть Бог, что есть сознание Кришны, что все это такое? Джаганнатх — это Кришна, и Он смотрит на Кришну — ра̄дха̄-бха̄ва-дйути кр̣ш̣н̣а сувалитам̇3, — танцующего в упоительном безумии, переживающего разлуку с Кришной. Джаганнатх поражен. Он уже не может двигаться. Настолько Он опустошен экстатическим преображением разлуки, что не может двигаться. Однако Он желает отправиться во Вриндаван. Поэтому, насколько же будет Он признателен любому, кто поможет достичь этого даже самым отдаленным образом, коснувшись веревки, которая тянет колесницу во Вриндаван.

То, что Махапрабху жил в Пури безвыездно приблизительно восемнадцать лет, обладает глубоким смыслом. Говорится, что Его преданные хотят вернуть Его в Навадвип. Они помнят их према-раса-киртаны в Шривас Ангаме. Бхактивинод Тхакур проводит следующую аналогию: как враджа-гопи хотят, чтобы Кришна отказался от раджа-веши, одеяния царя, и вернулся во Вриндаван в одеянии шьяма-гопа-рупы, пастушка, и играл на Своей флейте на берегу Ямуны, так же и преданные в Навадвипе хотят, чтобы Махапрабху снял одеяние санньяси и снова вернулся к ним в Навадвип.

Однако глубина чувств, что достигается в разлуке, притягивает Махапрабху к этому. Кавирадж Госвами говорит: ба̄хйe виш̣а-джва̄ла̄ хайа, бхитаре а̄нанда-майа, кр̣ш̣н̣а-према̄ра адбхута чарита4. Это удивительное, изумительное непостижимое свойство кришна-премы. Со стороны кажется, что человек отравлен, но внутренне его сердце вкушает — словами Гуру Махараджа — особенный, странный, нектарный сок.

Габриэль Гарсия Маркес написал книгу, название которой — «Любовь во время холеры». Суть дела в том, что он проводит аналогию между холерой, которая является разрушительной болезнью, и ситуацией, когда некто влюблен и разлучен со своим возлюбленным. Кавирадж Госвами говорит: в такой момент это внешне выглядит как нечто чрезвычайно ужасное, ужасающее и нежелательное, но внутренне такие личности наслаждаются божественным нектарным экстазом. Есть английская поговорка, не знаю, есть ли подобная русская: говорится, что разлука укрепляет любовь. Если вы внимательно будете читать «Чайтанья-чаритамриту», то также найдете это: например, что даже в предвосхищении разлуки чувства достигают новых глубин.

Так, мать, услышав в новостях о пропавшем или похищенном ребенке — что-то подобное, — сжимает своего собственного ребенка в более крепких, любящих, нежных объятиях лишь из-за возможности подобной разлуки.

Есть история, связанная с царицей Рукмини. Она — главная царица Кришны в Двараке. Однажды Кришна подшутил над ней. Рассудив, что люди злословят даже о Нем, Он говорит: «Возможно, Я не подходящий человек, чтобы быть твоим мужем». Он стал дальше развивать эту мысль, и постепенно она начала думать, что Он намекает о их разлуке. Это ощущение стало охватывать ее все сильнее и сильнее, оно стало столь невыносимым, что она упала в обморок, так велика была его сила.

(перейти к первой части)

Переводчики: Ашутош Кришна Дас, Ниламбари Деви Даси
Транскрипцию выполнила и примечания составила: Ниламбари Деви Даси
Редактор: Традиш Дас

 

1 Rādhā-bhāva-dyuti-suvalitaṁ naumi kṛṣṇa-svarūpamŚrī Kṛṣṇa Caitanya, “who has manifested Himself with the sentiment and complexion of Śrīmatī Rādhārāṇī although He is Kṛṣṇa Himself” (Śrī Caitanya Caritāmṛta, Ādi-līlā, 1.5).

2 “Externally there appeared severe tribulation, as if He were suffering from poisonous effects, but internally He was experiencing bliss. This is characteristic of transcendental love of Kṛṣṇa” (Śrī Caitanya Caritāmṛta, Madhya-līlā, 2.50).

3 Ра̄дха̄-бха̄ва-дйути-сувалитам̇ науми кр̣ш̣н̣а-сварӯпам — Махапрабху — это «сам Кришна, который проникся настроением Шримати Радхарани и обрел цвет Ее тела» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Ади-лила, 1.5).

4 «Внешне это выглядело как тяжкие мучения, как если бы Он страдал от воздействия яда, но внутри Он испытывал блаженство. Таково качество трансцендентной любви к Кришне» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 2.50).


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования