Шрила Бхактивинод Тхакур (1838–1914). Краткая биография


Russian

Шрила Бхактивинод Тхакур (1838–1914).
Краткая биография


Шрила Бхактивинод Тхакур — великий вайшнавский святой, мыслитель и поэт, во второй половине ХIХ века положивший начало ренессансу гаудия-вайшнавизма. Автор огромного числа книг и песен, в высшей степени почитаемых и ценимых преданными. Отец и духовный наставник Шрилы Сарасвати Тхакура.

Вся жизнь Шрилы Бхактивинода Тхакура была посвящена беззаветному служению Всевышнему. Благо, которое он принес этому миру, сравнимо разве что только с милостью Шри Чайтаньи Махапрабху и шести Госвами. Именно поэтому вайшнавы с уважением называют его седьмым Госвами.

Рождение и юность

Кедаранатх Датта (таково было его мирское имя) родился 2 сентября 1838 года в богатой индийской семье. Детские годы он провел в доме своего деда по матери в городе Бирнагаре. В тринадцать лет, после смерти своего отца, он переехал в Калькутту, где еще четыре года продолжал свое образование. Уже тогда он начал писать статьи и поэмы на английском языке, изучать работы Эдисона, Эдуарда Юнга и Уильяма Хэзлитта.

Учеба в университете

В 1856 году Кедаранатх Датта поступает в Калькуттский университет. Теперь он посвящает все свободное время изучению священных писаний различных конфессий и книг на религиозные темы. Он читает Библию, Коран, труды Т. Паркера и других.

Государственная служба

Вскоре после окончания университета Бхактивинод Тхакур ненадолго едет в штат Орисса, где вводит преподавание на английском языке, а затем переезжает в Бенгалию и поступает там на государственную службу. В одном из городов он произнес историческую речь, посвященную философии «Шримад-Бхагаватам», которая привлекла внимание тысяч людей. В ней он раскрыл значение «Бхагаватам» и необходимость его изучения для каждого разумного человека.

Через несколько лет Кедаранатх Датта переезжает в город Чампаран, а затем вместе со своей семьей прибывает в Джаганнатха Пури. С ним всегда были его две самые любимые книги: «Чайтанья-чаритамрита» и «Шримад-Бхагаватам».

По просьбе комиссара административного округа, в состав которого входил Пури, Бхактивинод Тхакур становится официальным представителем правительства с целью следить за порядком в храме Господа Джаганнатха. Там ежедневно он проводит лекции, в которых говорит о различных аспектах философии гаудия-вайшнавизма. Кроме того, он уделяет немало времени литературной деятельности и изучению бесценного наследия великих вайшнавских ачарьев, таких как Шрила Джива Госвами, Шрила Шридхар Свами, Шрила Баладев Видьябхушан и другие.

Кедаранатх Датта оставался в Джаганнатха Пури пять лет. В 1878 году его перевели в город Нарайл. В 1881 году, с целью привлечь внимание просвещенной части индийского общества к вайшнавизму, он начинает издавать журнал «Саджджана-тошани» («Радость чистых преданных»), который приобретает широкую известность. Кроме того, он выпустил в свет «Шри Кришна-самхиту», на основе свидетельства Вед доказывавшую превосходство Всевышнего, Господа Шри Кришны, над всеми остальными формами Его проявления.

Во время его жизни в Нарайле Шрила Бхактивинод Тхакур совершил паломничество по святым местам — он посетил Вриндаван (где встретил Джаганнатха Даса Бабаджи), Аллахабад, Айодхью и т. д.

В ответ на его неоднократные просьбы о переводе (Шрила Бхактивинод Тхакур мечтал посетить места, связанные с играми Господа Чайтаньи), он получает назначение в город Кришнанагар, расположенный в тридцати пяти километрах от Навадвипы.

Открытие Йога-питха

В 1895 году произошло знаменательное событие — Бхактивинод Тхакур установил место явления Господа Чайтаньи в Шри Йога-питхе в Майяпуре. Оставив государственную службу, он начал собирать пожертвования для постройки в этом священном месте храма. Одновременно Кедаранатх Датта развернул широкую проповедь Святого Имени Кришны. Усилия Шрилы Бхактивинода Тхакура не пропали даром — на собранные им средства на святом месте явления Господа Чайтаньи было возведено мемориальное здание.

В этот период им была написана книга «Гауранга-смарана-мангала-стотра» с предисловием на английском языке, в котором рассказывалось о жизни и учении Шри Кришны Чайтаньи Махапрабху. Эта книга была разослана в библиотеки многих высших учебных заведений всего мира, принеся на Запад весть о Шри Чайтанье. Кроме того, из-под пера Бхактивинода Тхакура вышли другие бесценные произведения: «Шри Харинама-чинтамани», «Бхаджана-рахасья» и многие другие.

Отречение от мирской жизни

В начале двадцатого столетия Бхактивинод Тхакур построил дом на океанском побережье вблизи Пури и переехал туда. В 1908 году он принял отречение от мира и получил титул бабаджи. С 1910 года Бхактивинод жил в уединении, постоянно пребывая в памятовании прекрасных игр Господа Кришны.

Уход

В 1914 году Шрила Бхактивинод Тхакур оставил этот мир. Этот великий вайшнав возродил величие чистой преданности Богу (бхакти), оставив бесценное наследие в виде своих книг, молитв и поэм на бенгали, санскрите, английском, хинди и других языках.



Finnish

Shrila Bhaktivinod Thakur (1838–1914).
Lyhyt elämäkerta


Shrila Bhaktivinod Thakur oli suuri vaishnava-pyhä, ajattelija ja runoilija, joka käynnisti Gaudiya Vaishnavismin elpymisen 1800-luvun jälkipuoliskolla. Hän on kirjoittanut lukuisia kirjoja ja lauluja, joita bhaktat kunnioittavat ja arvostavat suuresti. Shrila Saraswati Thakurin isä ja henkinen opas.

Shrila Bhaktivinod Thakurin koko elämä oli omistettu Korkeimman Jumalan epäitsekkäälle, pyyteettömälle palvelemiselle. Se hyvä, mitä hän on tuonut tähän maailmaan, on verrattavissa vain Shri Chaitanya Mahaprabhun ja kuuden Goswamin armoon. Siksi vaishnavat kutsuvat häntä kunnioittavasti seitsemänneksi Goswamiksi.

Syntymä ja nuoruus

Kedarnath Datta (se oli hänen maallinen nimensä) syntyi 2. syyskuuta 1838 varakkaaseen intialaiseen perheeseen. Hän vietti lapsuutensa äitinsä isän luona Birnagarissa. Isänsä kuoleman jälkeen hän muutti kolmetoistavuotiaana Kalkuttaan, jossa hän jatkoi opintojaan vielä neljän vuoden ajan. Jo tuolloin hän alkoi kirjoittaa englanninkielisiä artikkeleita ja runoja sekä tutkia Edisonin, Edward Jungin ja William Hazlittin teoksia.

Yliopisto-opinnot

Vuonna 1856 Kedarnath Datta aloitti opinnot Kalkuttan yliopistossa. Hän käytti kaiken vapaa-aikansa eri uskontojen pyhien kirjoitusten ja uskonnollisia aiheita käsittelevien kirjojen tutkimiselle. Hän luki Raamattua, Koraania, T. Parkerin ja muiden teoksia.

Valtion palveluksessa

Pian yliopistosta valmistumisensa jälkeen Bhaktivinod Thakur lähti lyhyeksi ajaksi Orissaan, jossa hän aloitti englanninkielisen opetuksen, ja muutti sitten Bengaliin ja astui siellä valtion palvelukseen. Eräässä kaupungissa hän piti historiallisen puheen ”Shrimad Bhagavatamin” filosofiasta, joka herätti tuhansien ihmisten huomion. Puheessaan hän paljasti ”Bhagavatamin” merkityksen ja sen opiskelun välttämättömyyden jokaiselle älykkäälle ihmiselle.

Muutaman vuoden kuluttua Kedarnath Datta muutti Champaranin kaupunkiin ja saapui sitten perheensä kanssa Jagannath Puriin. Hänen kaksi lempikirjaansa, ”Chaitanya-charitamrita” ja ”Shrimad-Bhagavatam”, olivat aina hänen mukanaan.

Purin hallintopiirin komissaarin pyynnöstä Bhaktivinod Thakurista tuli hallituksen virallinen edustaja, joka oli vastuussa Jumala Jagannathin temppelin järjestyksestä. Siellä hän piti päivittäin luentoja, joissa hän puhui Gaudiya Vaishnavismin filosofian eri osa-alueista. Hän käytti myös paljon aikaa suurten Vaishnava-acharyen, kuten Shrila Jiva Goswamin, Shrila Shridhar Swamin, Shrila Baladev Vidyabhushanin ja muiden, korvaamattoman arvokkaan perinnön tutkimiselle. Hän kirjoitti myös itse kovin paljon kirjoja.

Kedarnath Datta asui Jagannath Purissa viisi vuotta. Vuonna 1878 hänet siirrettiin Narailin kaupunkiin. Vuonna 1881 hän alkoi julkaista ”Sajjana-toshani”-lehteä (”Puhtaiden palvojien ilo”), joka tuli laajalti tunnetuksi, tuodakseen vaishnavismin Intian yhteiskunnan valistuneen osan tietoisuuteen. Hän julkaisi myös ”Shri Krishna Samhitan”, jossa hän todisti Korkeimman Jumalan, Shri Krishnan ylivertaisuuden kaikkiin muihin Hänen ilmenemismuotoihinsa nähden Vedojen todistuksen perusteella.

Elämänsä aikana Narailissa Shrila Bhaktivinod Thakur teki pyhiinvaellusmatkoja pyhiin paikkoihin — hän vieraili Vrindavanissa (jossa hän tapasi Jagannath Das Babajin), Allahabadissa, Ayodhyassa jne.

Vastauksena hänen toistuviin siirtopyyntöihinsa (Shrila Bhaktivinod Thakur kaipasi vierailla paikoissa, jotka liittyivät Jumala Chaitanyan liloihin), hänet määrättiin Krishnanagarin kaupunkiin, joka sijaitsee kolmenkymmenenviiden kilometrin päässä Navadwipasta.

Shri Yogapithin perustaminen

Vuonna 1895 tapahtui merkittävä tapahtuma, kun Shrila Bhaktivinod Thakur perusti Shri Yogapithin Mayapuriin, paikkaan, jossa Jumala Chaitanya ilmestyi (syntyi). Valtion palveluksesta lähdettyään hän alkoi kerätä lahjoituksia temppelin rakentamiseksi tähän pyhään paikkaan. Samaan aikaan Kedarnath Datta alkoi saarnata Pyhää Nimeä laajalti. Shrila Bhaktivinod Thakurin ponnistelut eivät olleet turhia — hänen keräämillään varoilla rakennettiin muistorakennus pyhään paikkaan, jossa Jumala Chaitanya ilmestyi.

Tuolloin hän kirjoitti englanninkielisellä esipuheella varustetun kirjan ”Gaurāṅga-smaraṇa-maṅgala Stotram”, joka kertoo Shri Krishna Chaitanya Mahaprabhun elämästä ja opetuksista. Tämä kirja lähetettiin monien yliopistojen kirjastoihin ympäri maailmaa, ja se toi Shri Chaitanyan sanoman länsimaihin. Bhaktivinod Thakur on myös kirjoittanut ”Shri Harinama-chintamanin”, ”Bhajana-rahasyan” ja monia muita mittaamattoman arvokkaita teoksia.

Luopuminen maallisesta elämästä

1900-luvun alussa Bhaktivinod Thakur rakensi talon meren rannikolle lähellä Puria ja muutti sinne. Vuonna 1908 hän luopui maailmasta ja sai babajin arvonimen. Vuodesta 1910 lähtien Bhaktivinod eli eristäytyneenä ja ajatteli jatkuvasti Krishnan kauniita liloja.

Poismeno

Vuonna 1914 Shrila Bhaktivinod Thakur jätti tämän maailman. Tämä suuri Vaishnava herätti henkiin puhtaan Jumalalle antautumisen (bhakti) suuruuden ja jätti mittaamattoman arvokkaan perinnön kirjojensa, rukoustensa ja runojensa muodossa bengaliksi, sanskritiksi, englanniksi, hindiksi ja muilla kielillä.

Translated by L. W.







←  «Шрила Джива Госвами». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 24 сентября 2007 года. Лахта, Санкт-Петербург ·• Архив новостей •· «Шри Радхаштами: самый сокровенный праздник во Вриндаване»Шрила Б. А. Махавир Махарадж. 14 сентября 2021 года. Govindaland, Украина →

Russian

Шрила Бхактивинод Тхакур (1838–1914).
Краткая биография


Шрила Бхактивинод Тхакур — великий вайшнавский святой, мыслитель и поэт, во второй половине ХIХ века положивший начало ренессансу гаудия-вайшнавизма. Автор огромного числа книг и песен, в высшей степени почитаемых и ценимых преданными. Отец и духовный наставник Шрилы Сарасвати Тхакура.

Вся жизнь Шрилы Бхактивинода Тхакура была посвящена беззаветному служению Всевышнему. Благо, которое он принес этому миру, сравнимо разве что только с милостью Шри Чайтаньи Махапрабху и шести Госвами. Именно поэтому вайшнавы с уважением называют его седьмым Госвами.

Рождение и юность

Кедаранатх Датта (таково было его мирское имя) родился 2 сентября 1838 года в богатой индийской семье. Детские годы он провел в доме своего деда по матери в городе Бирнагаре. В тринадцать лет, после смерти своего отца, он переехал в Калькутту, где еще четыре года продолжал свое образование. Уже тогда он начал писать статьи и поэмы на английском языке, изучать работы Эдисона, Эдуарда Юнга и Уильяма Хэзлитта.

Учеба в университете

В 1856 году Кедаранатх Датта поступает в Калькуттский университет. Теперь он посвящает все свободное время изучению священных писаний различных конфессий и книг на религиозные темы. Он читает Библию, Коран, труды Т. Паркера и других.

Государственная служба

Вскоре после окончания университета Бхактивинод Тхакур ненадолго едет в штат Орисса, где вводит преподавание на английском языке, а затем переезжает в Бенгалию и поступает там на государственную службу. В одном из городов он произнес историческую речь, посвященную философии «Шримад-Бхагаватам», которая привлекла внимание тысяч людей. В ней он раскрыл значение «Бхагаватам» и необходимость его изучения для каждого разумного человека.

Через несколько лет Кедаранатх Датта переезжает в город Чампаран, а затем вместе со своей семьей прибывает в Джаганнатха Пури. С ним всегда были его две самые любимые книги: «Чайтанья-чаритамрита» и «Шримад-Бхагаватам».

По просьбе комиссара административного округа, в состав которого входил Пури, Бхактивинод Тхакур становится официальным представителем правительства с целью следить за порядком в храме Господа Джаганнатха. Там ежедневно он проводит лекции, в которых говорит о различных аспектах философии гаудия-вайшнавизма. Кроме того, он уделяет немало времени литературной деятельности и изучению бесценного наследия великих вайшнавских ачарьев, таких как Шрила Джива Госвами, Шрила Шридхар Свами, Шрила Баладев Видьябхушан и другие.

Кедаранатх Датта оставался в Джаганнатха Пури пять лет. В 1878 году его перевели в город Нарайл. В 1881 году, с целью привлечь внимание просвещенной части индийского общества к вайшнавизму, он начинает издавать журнал «Саджджана-тошани» («Радость чистых преданных»), который приобретает широкую известность. Кроме того, он выпустил в свет «Шри Кришна-самхиту», на основе свидетельства Вед доказывавшую превосходство Всевышнего, Господа Шри Кришны, над всеми остальными формами Его проявления.

Во время его жизни в Нарайле Шрила Бхактивинод Тхакур совершил паломничество по святым местам — он посетил Вриндаван (где встретил Джаганнатха Даса Бабаджи), Аллахабад, Айодхью и т. д.

В ответ на его неоднократные просьбы о переводе (Шрила Бхактивинод Тхакур мечтал посетить места, связанные с играми Господа Чайтаньи), он получает назначение в город Кришнанагар, расположенный в тридцати пяти километрах от Навадвипы.

Открытие Йога-питха

В 1895 году произошло знаменательное событие — Бхактивинод Тхакур установил место явления Господа Чайтаньи в Шри Йога-питхе в Майяпуре. Оставив государственную службу, он начал собирать пожертвования для постройки в этом священном месте храма. Одновременно Кедаранатх Датта развернул широкую проповедь Святого Имени Кришны. Усилия Шрилы Бхактивинода Тхакура не пропали даром — на собранные им средства на святом месте явления Господа Чайтаньи было возведено мемориальное здание.

В этот период им была написана книга «Гауранга-смарана-мангала-стотра» с предисловием на английском языке, в котором рассказывалось о жизни и учении Шри Кришны Чайтаньи Махапрабху. Эта книга была разослана в библиотеки многих высших учебных заведений всего мира, принеся на Запад весть о Шри Чайтанье. Кроме того, из-под пера Бхактивинода Тхакура вышли другие бесценные произведения: «Шри Харинама-чинтамани», «Бхаджана-рахасья» и многие другие.

Отречение от мирской жизни

В начале двадцатого столетия Бхактивинод Тхакур построил дом на океанском побережье вблизи Пури и переехал туда. В 1908 году он принял отречение от мира и получил титул бабаджи. С 1910 года Бхактивинод жил в уединении, постоянно пребывая в памятовании прекрасных игр Господа Кришны.

Уход

В 1914 году Шрила Бхактивинод Тхакур оставил этот мир. Этот великий вайшнав возродил величие чистой преданности Богу (бхакти), оставив бесценное наследие в виде своих книг, молитв и поэм на бенгали, санскрите, английском, хинди и других языках.



Finnish

Shrila Bhaktivinod Thakur (1838–1914).
Lyhyt elämäkerta


Shrila Bhaktivinod Thakur oli suuri vaishnava-pyhä, ajattelija ja runoilija, joka käynnisti Gaudiya Vaishnavismin elpymisen 1800-luvun jälkipuoliskolla. Hän on kirjoittanut lukuisia kirjoja ja lauluja, joita bhaktat kunnioittavat ja arvostavat suuresti. Shrila Saraswati Thakurin isä ja henkinen opas.

Shrila Bhaktivinod Thakurin koko elämä oli omistettu Korkeimman Jumalan epäitsekkäälle, pyyteettömälle palvelemiselle. Se hyvä, mitä hän on tuonut tähän maailmaan, on verrattavissa vain Shri Chaitanya Mahaprabhun ja kuuden Goswamin armoon. Siksi vaishnavat kutsuvat häntä kunnioittavasti seitsemänneksi Goswamiksi.

Syntymä ja nuoruus

Kedarnath Datta (se oli hänen maallinen nimensä) syntyi 2. syyskuuta 1838 varakkaaseen intialaiseen perheeseen. Hän vietti lapsuutensa äitinsä isän luona Birnagarissa. Isänsä kuoleman jälkeen hän muutti kolmetoistavuotiaana Kalkuttaan, jossa hän jatkoi opintojaan vielä neljän vuoden ajan. Jo tuolloin hän alkoi kirjoittaa englanninkielisiä artikkeleita ja runoja sekä tutkia Edisonin, Edward Jungin ja William Hazlittin teoksia.

Yliopisto-opinnot

Vuonna 1856 Kedarnath Datta aloitti opinnot Kalkuttan yliopistossa. Hän käytti kaiken vapaa-aikansa eri uskontojen pyhien kirjoitusten ja uskonnollisia aiheita käsittelevien kirjojen tutkimiselle. Hän luki Raamattua, Koraania, T. Parkerin ja muiden teoksia.

Valtion palveluksessa

Pian yliopistosta valmistumisensa jälkeen Bhaktivinod Thakur lähti lyhyeksi ajaksi Orissaan, jossa hän aloitti englanninkielisen opetuksen, ja muutti sitten Bengaliin ja astui siellä valtion palvelukseen. Eräässä kaupungissa hän piti historiallisen puheen ”Shrimad Bhagavatamin” filosofiasta, joka herätti tuhansien ihmisten huomion. Puheessaan hän paljasti ”Bhagavatamin” merkityksen ja sen opiskelun välttämättömyyden jokaiselle älykkäälle ihmiselle.

Muutaman vuoden kuluttua Kedarnath Datta muutti Champaranin kaupunkiin ja saapui sitten perheensä kanssa Jagannath Puriin. Hänen kaksi lempikirjaansa, ”Chaitanya-charitamrita” ja ”Shrimad-Bhagavatam”, olivat aina hänen mukanaan.

Purin hallintopiirin komissaarin pyynnöstä Bhaktivinod Thakurista tuli hallituksen virallinen edustaja, joka oli vastuussa Jumala Jagannathin temppelin järjestyksestä. Siellä hän piti päivittäin luentoja, joissa hän puhui Gaudiya Vaishnavismin filosofian eri osa-alueista. Hän käytti myös paljon aikaa suurten Vaishnava-acharyen, kuten Shrila Jiva Goswamin, Shrila Shridhar Swamin, Shrila Baladev Vidyabhushanin ja muiden, korvaamattoman arvokkaan perinnön tutkimiselle. Hän kirjoitti myös itse kovin paljon kirjoja.

Kedarnath Datta asui Jagannath Purissa viisi vuotta. Vuonna 1878 hänet siirrettiin Narailin kaupunkiin. Vuonna 1881 hän alkoi julkaista ”Sajjana-toshani”-lehteä (”Puhtaiden palvojien ilo”), joka tuli laajalti tunnetuksi, tuodakseen vaishnavismin Intian yhteiskunnan valistuneen osan tietoisuuteen. Hän julkaisi myös ”Shri Krishna Samhitan”, jossa hän todisti Korkeimman Jumalan, Shri Krishnan ylivertaisuuden kaikkiin muihin Hänen ilmenemismuotoihinsa nähden Vedojen todistuksen perusteella.

Elämänsä aikana Narailissa Shrila Bhaktivinod Thakur teki pyhiinvaellusmatkoja pyhiin paikkoihin — hän vieraili Vrindavanissa (jossa hän tapasi Jagannath Das Babajin), Allahabadissa, Ayodhyassa jne.

Vastauksena hänen toistuviin siirtopyyntöihinsa (Shrila Bhaktivinod Thakur kaipasi vierailla paikoissa, jotka liittyivät Jumala Chaitanyan liloihin), hänet määrättiin Krishnanagarin kaupunkiin, joka sijaitsee kolmenkymmenenviiden kilometrin päässä Navadwipasta.

Shri Yogapithin perustaminen

Vuonna 1895 tapahtui merkittävä tapahtuma, kun Shrila Bhaktivinod Thakur perusti Shri Yogapithin Mayapuriin, paikkaan, jossa Jumala Chaitanya ilmestyi (syntyi). Valtion palveluksesta lähdettyään hän alkoi kerätä lahjoituksia temppelin rakentamiseksi tähän pyhään paikkaan. Samaan aikaan Kedarnath Datta alkoi saarnata Pyhää Nimeä laajalti. Shrila Bhaktivinod Thakurin ponnistelut eivät olleet turhia — hänen keräämillään varoilla rakennettiin muistorakennus pyhään paikkaan, jossa Jumala Chaitanya ilmestyi.

Tuolloin hän kirjoitti englanninkielisellä esipuheella varustetun kirjan ”Gaurāṅga-smaraṇa-maṅgala Stotram”, joka kertoo Shri Krishna Chaitanya Mahaprabhun elämästä ja opetuksista. Tämä kirja lähetettiin monien yliopistojen kirjastoihin ympäri maailmaa, ja se toi Shri Chaitanyan sanoman länsimaihin. Bhaktivinod Thakur on myös kirjoittanut ”Shri Harinama-chintamanin”, ”Bhajana-rahasyan” ja monia muita mittaamattoman arvokkaita teoksia.

Luopuminen maallisesta elämästä

1900-luvun alussa Bhaktivinod Thakur rakensi talon meren rannikolle lähellä Puria ja muutti sinne. Vuonna 1908 hän luopui maailmasta ja sai babajin arvonimen. Vuodesta 1910 lähtien Bhaktivinod eli eristäytyneenä ja ajatteli jatkuvasti Krishnan kauniita liloja.

Poismeno

Vuonna 1914 Shrila Bhaktivinod Thakur jätti tämän maailman. Tämä suuri Vaishnava herätti henkiin puhtaan Jumalalle antautumisen (bhakti) suuruuden ja jätti mittaamattoman arvokkaan perinnön kirjojensa, rukoustensa ja runojensa muodossa bengaliksi, sanskritiksi, englanniksi, hindiksi ja muilla kielillä.

Translated by L. W.


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация
Пожертвования