«Абсолютное видение». «Шримад-Бхагаватам» (11.19.27–45) | “Absolute Vision.” Srimad Bhagavatam (11.19.27–45)


Russian

Абсолютное видение

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/absolyutnoe-videnie.html

Фрагмент «Шримад-Бхагаватам» (11.19.27–45),
в котором Господь Кришна отвечает на вопросы Уддхавы
о правильном восприятии реальности.

 

Вопрос: Что есть дхарма?

Ответ: То, что порождает преданность Мне.

Вопрос: Что есть знание (гьяна)?

Ответ: Восприятие присутствия Высшей Души.

Вопрос: Что есть отрешенность (вайрагья)?

Ответ: Отсутствие интереса к объектам чувств.

Вопрос: Что есть уравновешенность (шама)?

Ответ: Сосредоточенность на Мне (не просто покой ума).

Вопрос: Что есть дисциплина (дама)?

Ответ: Контроль чувств (не контроль над другими).

Вопрос: Что есть терпение (титикша)?

Ответ: Терпеливое перенесение страданий (предписанных священными писаниями или причиняемых людьми, лишенными должного уважения к другим; не неразумные, своевольные усилия терпеть жару или холод).

Вопрос: Что есть устойчивость (дхрити)?

Ответ: Контроль языка и гениталий (другие виды устойчивости бесполезны без него).

Вопрос: Что есть величайшая благотворительность (дана)?

Ответ: Отказ от агрессии по отношению к другим (не просто раздача богатств).

Вопрос: Что есть аскеза (тапа)?

Ответ: Отказ от наслаждения (ради совершения служения и соблюдения обетов; отнюдь не причинение боли телу). 

Вопрос: Что есть доблесть (шаурья)?

Ответ: Контроль характера (благоприобретенной природы) (не демонстрация силы ума или тела).

Вопрос: Что есть правдивость (сатья)?

Ответ: Равное отношение ко всем (восприятие чужих страданий как собственных; не просто изложение фактов).

Вопрос: Что есть честность (рита)?

Ответ: Способность говорить правду в приятной манере (не просто излагать факты, которые могут быть отталкивающими и являться не более чем критикой).

Вопрос: Что есть чистота (шауча)?

Ответ: Отрешенность от мирских действий (не просто чистое тело).

Вопрос: Что есть отречение (тьяга)?

Ответ: Полный отказ от обладания чем-либо (не просто отказ от наслаждения).

Вопрос: Что есть достойное поклонения богатство (ишта дхана)?

Ответ: Дхарма (не коровы, земля и т. д.).

Вопрос: Что есть жертва (ягья)?

Ответ: Я есть жертва (служение Мне есть жертва, а не отказ от временных объектов).

Вопрос: Что есть награда (дакшина)?

Ответ: Передача знания (духовной реализации; не денег, одежды и т. п.).

Вопрос: Что есть удача (бхага)?

Ответ: Мое великолепие (не величие богов или иных созданий).

Вопрос: Что есть величайшее достижение (лабха)?

Ответ: Преданность Мне (не дети, богатство и т. д.)

Вопрос: Что есть знание (видья)?

Ответ: Устранение оболочек «я» (не грамматика, теория и т. д.).

Вопрос: Что есть скромность (хри)?

Ответ: Отсутствие интереса к греховным деяниям (не просто робость).

Вопрос: Что есть красота (шри)?

Ответ: Такие добродетели, как непредвзятость (не украшения, одежда и т. д.).

Вопрос: Что есть счастье (сукха)?

Ответ: Отказ от печали и (мирского) счастья (не наслаждение объектами чувств).

Вопрос: Что есть страдание (духкха)?

Ответ: Поиск счастья в наслаждении (не травмы, болезни и т. п.).

Вопрос: Кто мудр (пандита)?

Ответ: Тот, кто понимает природу состояний рабства и свободы (не тот, кто объясняет священные писания).

Вопрос: Кто глуп (муркха)?

Ответ: Тот, кто отождествляет себя с телом и умом.

Вопрос: Что есть путь (пантха)?

Ответ: Путь ко Мне (не просто путь, которым легко путешествовать).

Вопрос: Что есть ложный путь (утпатха)?

Ответ: Потворство уму (не просто преступление, грех и т. д.).

Вопрос: Что есть небеса (сварга)?

Ответ: Преобладание блага (не обитель богов).

Вопрос: Что есть ад (нарака)?

Ответ: Преобладание невежества (не просто место, изобилующее страданиями).

Вопрос: Кто есть друг (бандху)?

Ответ: Шри Гуру, то есть Я (не братья, сестры и т. д.).

Вопрос: Что есть дом (гриха)?

Ответ: Человеческое тело (не просто комфортное место).

Вопрос: Кто богат (адхья)?

Ответ: Человек добродетельный (не тот, кто обладает богатством).

Вопрос: Кто беден (даридра)?

Ответ: Тот, кто не удовлетворен (не просто тот, у кого ничего нет).

Вопрос: Кто достоин жалости (крипана)?

Ответ: Тот, кто не способен контролировать чувства (не просто тот, кто беден).

Вопрос: Кто независим (ишвара)?

Ответ: Тот, кто не привязан к объектам чувств (не царь или обладатель материальных предметов).

Вопрос: Кто зависим (анишвара)?

Ответ: Тот, кто привязан к объектам чувств.

Вопрос: Что плохо (доша)?

Ответ: Склонность придавать значение категориям (мирским) «добра» и «зла».

Вопрос: Что хорошо (гуна)?

Ответ: Способность не придавать значения категориям (мирским) «хорошего» и «плохого».



English

Absolute Vision

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/absolute-vision/

An excerpt from Śrīmad Bhāgavatam (11.19.27–45)
in which Lord Kṛṣṇa answers Uddhava’s questions
about seeing the world in the proper way.

 

Q: What is dharma?

A: That which produces devotion to Me.

Q: What is knowledge (jñān)?

A: Seeing the presence of the Supersoul.

Q: What is detachment (vairāgya)?

A: Disinterest in the sense objects.

Q: What is equanimity (śama)?

A: Being intent upon Me (not simply peace of mind).

Q: What is discipline (dama)?

A: Control of the senses (not control over others).

Q: What is tolerance (titikṣā)?

A: Enduring suffering (as prescribed by the scriptures or as inflicted by disrespectful persons; not a foolish self-induced attempt to endure heat or cold).

Q: What is steadiness (dhṛti)?

A: Mastery of the tongue and genitals (other types of steadiness are useless without this).

Q: What is the greatest charity (dāna)?

A: Giving up aggression towards others (not just giving wealth).

Q: What is austerity (tapa)?

A: Giving up enjoyment (for the sake of performing service and observing vows; not inflicting pain on the body).

Q: What is prowess (śaurya)?

A: Mastery of one’s acquired nature (not demonstrating strengths of the mind or body).

Q: What is truthfulness (satya)?

A: Seeing everything equally (seeing others’ suffering as one’s own; not simply speaking facts).

Q: What is honesty (ṛta)?

A: Speaking truth in a kind manner (not simply speaking facts, which can be distasteful and critical).

Q: What is cleanliness (śaucha)?

A: Detachment from worldly actions (not just a clean body).

Q: What is renunciation (tyāga)?

A: Completely giving up possessiveness (not simply giving up enjoyment).

Q: What is honourable wealth (iṣṭa dhana)?

A: Dharma (not cows, land, etc.).

Q: What is sacrifice (yajña)?

A: I am (serving Me is sacrifice, not giving up temporary objects).

Q: What is a reward (dakṣiṇa)?

A: Conveying knowledge (spiritual realisation; not money, cloth, etc.).

Q: What is fortune (bhaga)?

A: My opulence (not the majesty of the gods or others).

Q: What is the greatest gain (lābha)?

A: Devotion to Me (not children, wealth, etc.)

Q: What is learning (vidyā)?

A: Removing coverings over the self (not grammar, theory, etc.).

Q: What is modesty (hrī)?

A: Disinterest in sinful action (not simply shyness).

Q: What is beauty (śrī)?

A: Virtues such as impartiality (not ornaments, clothing, etc.)

Q: What is happiness (sukha)?

A: Overcoming sadness and (worldly) happiness (not enjoying objects of the senses).

Q: What is suffering (duḥkha)?

A: Seeking happiness in enjoyment (not being burned, diseased, etc.)

Q: Who is wise (paṇḍita)?

A: One who understands bondage and liberation (not one who explains scripture).

Q: Who is foolish (mūrkha)?

A: One who identifies oneself with the body and mind.

Q: What is the path (panthā)?

A: The way to Me (not simply a path that is easy to travel).

Q: What is the wrong path (utpatha)?

A: Indulging the mind (not simply crime, sin, etc.).

Q: What is heaven (svarga)?

A: The prevalence of goodness (not the abode of the gods).

Q: What is hell (naraka)?

A: The prevalence of ignorance (not just a place ridden with suffering).

Q: Who is a friend (bandhu)?

A: Śrī Guru, that is, I (not brothers, sisters, etc.).

Q: What is home (gṛha)?

A: The human body (not just a comfortable place).

Q: Who is wealthy (āḍhya)?

A: A person of virtue (not someone who possesses wealth).

Q: Who is poor (daridra)?

A: One who is unsatisfied (not simply someone who has nothing).

Q: Who is pitiable (kṛpaṇa)?

A: One who has no control over the senses (not simply someone who is poor).

Q: Who is independent (īśvara)?

A: One who is unattached to the sense objects (not a king or possessor of material things).

Q: Who is dependent (anīśvara)?

A: One who is attached to the sense objects.

Q: What is bad (doṣa)?

A: Seeing (worldly) good and bad.

Q: What is good (guṇa)?

A: Overlooking (worldly) good and bad.





←  «Картика-врата». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 14 октября 1957 года. «Гаудия Даршан» | “Kartik Vrata.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 14 October 1957. Gaudiya Darshan ·• Архив новостей •· «Месяц Картика». Шрила Б. С. Говинда Махарадж. 7 октября 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург →
Russian

Абсолютное видение

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/absolyutnoe-videnie.html

Фрагмент «Шримад-Бхагаватам» (11.19.27–45),
в котором Господь Кришна отвечает на вопросы Уддхавы
о правильном восприятии реальности.

 

Вопрос: Что есть дхарма?

Ответ: То, что порождает преданность Мне.

Вопрос: Что есть знание (гьяна)?

Ответ: Восприятие присутствия Высшей Души.

Вопрос: Что есть отрешенность (вайрагья)?

Ответ: Отсутствие интереса к объектам чувств.

Вопрос: Что есть уравновешенность (шама)?

Ответ: Сосредоточенность на Мне (не просто покой ума).

Вопрос: Что есть дисциплина (дама)?

Ответ: Контроль чувств (не контроль над другими).

Вопрос: Что есть терпение (титикша)?

Ответ: Терпеливое перенесение страданий (предписанных священными писаниями или причиняемых людьми, лишенными должного уважения к другим; не неразумные, своевольные усилия терпеть жару или холод).

Вопрос: Что есть устойчивость (дхрити)?

Ответ: Контроль языка и гениталий (другие виды устойчивости бесполезны без него).

Вопрос: Что есть величайшая благотворительность (дана)?

Ответ: Отказ от агрессии по отношению к другим (не просто раздача богатств).

Вопрос: Что есть аскеза (тапа)?

Ответ: Отказ от наслаждения (ради совершения служения и соблюдения обетов; отнюдь не причинение боли телу). 

Вопрос: Что есть доблесть (шаурья)?

Ответ: Контроль характера (благоприобретенной природы) (не демонстрация силы ума или тела).

Вопрос: Что есть правдивость (сатья)?

Ответ: Равное отношение ко всем (восприятие чужих страданий как собственных; не просто изложение фактов).

Вопрос: Что есть честность (рита)?

Ответ: Способность говорить правду в приятной манере (не просто излагать факты, которые могут быть отталкивающими и являться не более чем критикой).

Вопрос: Что есть чистота (шауча)?

Ответ: Отрешенность от мирских действий (не просто чистое тело).

Вопрос: Что есть отречение (тьяга)?

Ответ: Полный отказ от обладания чем-либо (не просто отказ от наслаждения).

Вопрос: Что есть достойное поклонения богатство (ишта дхана)?

Ответ: Дхарма (не коровы, земля и т. д.).

Вопрос: Что есть жертва (ягья)?

Ответ: Я есть жертва (служение Мне есть жертва, а не отказ от временных объектов).

Вопрос: Что есть награда (дакшина)?

Ответ: Передача знания (духовной реализации; не денег, одежды и т. п.).

Вопрос: Что есть удача (бхага)?

Ответ: Мое великолепие (не величие богов или иных созданий).

Вопрос: Что есть величайшее достижение (лабха)?

Ответ: Преданность Мне (не дети, богатство и т. д.)

Вопрос: Что есть знание (видья)?

Ответ: Устранение оболочек «я» (не грамматика, теория и т. д.).

Вопрос: Что есть скромность (хри)?

Ответ: Отсутствие интереса к греховным деяниям (не просто робость).

Вопрос: Что есть красота (шри)?

Ответ: Такие добродетели, как непредвзятость (не украшения, одежда и т. д.).

Вопрос: Что есть счастье (сукха)?

Ответ: Отказ от печали и (мирского) счастья (не наслаждение объектами чувств).

Вопрос: Что есть страдание (духкха)?

Ответ: Поиск счастья в наслаждении (не травмы, болезни и т. п.).

Вопрос: Кто мудр (пандита)?

Ответ: Тот, кто понимает природу состояний рабства и свободы (не тот, кто объясняет священные писания).

Вопрос: Кто глуп (муркха)?

Ответ: Тот, кто отождествляет себя с телом и умом.

Вопрос: Что есть путь (пантха)?

Ответ: Путь ко Мне (не просто путь, которым легко путешествовать).

Вопрос: Что есть ложный путь (утпатха)?

Ответ: Потворство уму (не просто преступление, грех и т. д.).

Вопрос: Что есть небеса (сварга)?

Ответ: Преобладание блага (не обитель богов).

Вопрос: Что есть ад (нарака)?

Ответ: Преобладание невежества (не просто место, изобилующее страданиями).

Вопрос: Кто есть друг (бандху)?

Ответ: Шри Гуру, то есть Я (не братья, сестры и т. д.).

Вопрос: Что есть дом (гриха)?

Ответ: Человеческое тело (не просто комфортное место).

Вопрос: Кто богат (адхья)?

Ответ: Человек добродетельный (не тот, кто обладает богатством).

Вопрос: Кто беден (даридра)?

Ответ: Тот, кто не удовлетворен (не просто тот, у кого ничего нет).

Вопрос: Кто достоин жалости (крипана)?

Ответ: Тот, кто не способен контролировать чувства (не просто тот, кто беден).

Вопрос: Кто независим (ишвара)?

Ответ: Тот, кто не привязан к объектам чувств (не царь или обладатель материальных предметов).

Вопрос: Кто зависим (анишвара)?

Ответ: Тот, кто привязан к объектам чувств.

Вопрос: Что плохо (доша)?

Ответ: Склонность придавать значение категориям (мирским) «добра» и «зла».

Вопрос: Что хорошо (гуна)?

Ответ: Способность не придавать значения категориям (мирским) «хорошего» и «плохого».



English

Absolute Vision

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/absolute-vision/

An excerpt from Śrīmad Bhāgavatam (11.19.27–45)
in which Lord Kṛṣṇa answers Uddhava’s questions
about seeing the world in the proper way.

 

Q: What is dharma?

A: That which produces devotion to Me.

Q: What is knowledge (jñān)?

A: Seeing the presence of the Supersoul.

Q: What is detachment (vairāgya)?

A: Disinterest in the sense objects.

Q: What is equanimity (śama)?

A: Being intent upon Me (not simply peace of mind).

Q: What is discipline (dama)?

A: Control of the senses (not control over others).

Q: What is tolerance (titikṣā)?

A: Enduring suffering (as prescribed by the scriptures or as inflicted by disrespectful persons; not a foolish self-induced attempt to endure heat or cold).

Q: What is steadiness (dhṛti)?

A: Mastery of the tongue and genitals (other types of steadiness are useless without this).

Q: What is the greatest charity (dāna)?

A: Giving up aggression towards others (not just giving wealth).

Q: What is austerity (tapa)?

A: Giving up enjoyment (for the sake of performing service and observing vows; not inflicting pain on the body).

Q: What is prowess (śaurya)?

A: Mastery of one’s acquired nature (not demonstrating strengths of the mind or body).

Q: What is truthfulness (satya)?

A: Seeing everything equally (seeing others’ suffering as one’s own; not simply speaking facts).

Q: What is honesty (ṛta)?

A: Speaking truth in a kind manner (not simply speaking facts, which can be distasteful and critical).

Q: What is cleanliness (śaucha)?

A: Detachment from worldly actions (not just a clean body).

Q: What is renunciation (tyāga)?

A: Completely giving up possessiveness (not simply giving up enjoyment).

Q: What is honourable wealth (iṣṭa dhana)?

A: Dharma (not cows, land, etc.).

Q: What is sacrifice (yajña)?

A: I am (serving Me is sacrifice, not giving up temporary objects).

Q: What is a reward (dakṣiṇa)?

A: Conveying knowledge (spiritual realisation; not money, cloth, etc.).

Q: What is fortune (bhaga)?

A: My opulence (not the majesty of the gods or others).

Q: What is the greatest gain (lābha)?

A: Devotion to Me (not children, wealth, etc.)

Q: What is learning (vidyā)?

A: Removing coverings over the self (not grammar, theory, etc.).

Q: What is modesty (hrī)?

A: Disinterest in sinful action (not simply shyness).

Q: What is beauty (śrī)?

A: Virtues such as impartiality (not ornaments, clothing, etc.)

Q: What is happiness (sukha)?

A: Overcoming sadness and (worldly) happiness (not enjoying objects of the senses).

Q: What is suffering (duḥkha)?

A: Seeking happiness in enjoyment (not being burned, diseased, etc.)

Q: Who is wise (paṇḍita)?

A: One who understands bondage and liberation (not one who explains scripture).

Q: Who is foolish (mūrkha)?

A: One who identifies oneself with the body and mind.

Q: What is the path (panthā)?

A: The way to Me (not simply a path that is easy to travel).

Q: What is the wrong path (utpatha)?

A: Indulging the mind (not simply crime, sin, etc.).

Q: What is heaven (svarga)?

A: The prevalence of goodness (not the abode of the gods).

Q: What is hell (naraka)?

A: The prevalence of ignorance (not just a place ridden with suffering).

Q: Who is a friend (bandhu)?

A: Śrī Guru, that is, I (not brothers, sisters, etc.).

Q: What is home (gṛha)?

A: The human body (not just a comfortable place).

Q: Who is wealthy (āḍhya)?

A: A person of virtue (not someone who possesses wealth).

Q: Who is poor (daridra)?

A: One who is unsatisfied (not simply someone who has nothing).

Q: Who is pitiable (kṛpaṇa)?

A: One who has no control over the senses (not simply someone who is poor).

Q: Who is independent (īśvara)?

A: One who is unattached to the sense objects (not a king or possessor of material things).

Q: Who is dependent (anīśvara)?

A: One who is attached to the sense objects.

Q: What is bad (doṣa)?

A: Seeing (worldly) good and bad.

Q: What is good (guṇa)?

A: Overlooking (worldly) good and bad.



Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация
Пожертвования