«Жизнетворный нектар». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж объясняет, насколько важен дар Шрилы Кавираджа Госвами | “Life-Giving Nectar.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj explains the importance of Srila Kaviraj Goswami’s gift


Russian 

Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж 

Жизнетворный нектар

http://gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/zhiznetvornyy-nektar.html

Шрила Гурудев объясняет, насколько важен
дар Шрилы Кавираджа Госвами.


Шрила Кришнадас Кавирадж Госвами дал нам все — всю концепцию Махапрабху — в своей «Чайтанья-чаритамрите». Несомненно, вы знакомы с «Чайтанья-чаритамритой»: заключенная в ней концепция, которую дал нам Кавирадж Госвами, уникальна. Нигде мы не слышали объяснения смысла священных писаний, подобного тому, что он дал в «Чайтанья-чаритамрите».

Мы читали стихи в священных писаниях, и нам известен их смысл, но когда мы знакомимся с интерпретацией Кавираджа Госвами, стихи этой шастры проливают новый свет. Я могу привести вам пример. Рупа Госвами написал стих («Лалита-мадхава», 3.25), в котором Махапрабху в состоянии разлуки взывает: «Ква нанда-кула-чандрамах: где луна семьи Нанды?» Кавирадж Госвами дает блестящее, великолепное толкование; оно исполнено высочайшей преданности.

«враджендра-кула — дугдха-синдху, кр̣ш̣н̣а та̄хе пӯрн̣а инду,
                           джанми’ каила̄ джагат уджора
           ка̄нтй-амр̣та йеба̄ пийе, нирантара пийа̄ джийе,
                           враджа-джанера найана-чакора

(«Шри Чайтанья-чаритамрита», Антья-лила, 19.36)

[«Семья Нанды Махараджа подобна океану молока. Кришна восстал из этого океана, подобно полной луне, и озарил мир. Птицы чакоры очей враджа-васи, принимающие нектар Его сияния, живут благодаря тому, что постоянно пьют этот нектар (без него они умирают)».]

Я нигде не встречал подобного объяснения и истолкования. Кавирадж Госвами писал на бенгали, но когда мы читаем его произведения, то не видим ни бенгали, ни санскрита, ни иных языков; мы видим лишь свет преданности. Его преданность озаряет все.

Он поместил в «Чайтанья-чаритамрите» множество стихов из «Шримад-Бхагаватам» и других писаний. Почему? Он объяснил так: «Я не пишу на санскрите или бенгали. Я пишу милостью Мадана Мохана. Он записывает через меня чайтанья-лилу, водя моей рукой, и постепенно она становится явлена. Я очень стар. Я не могу писать своими силами».

а̄ми вр̣ддха джара̄тура, ликхите ка̄н̇пайе кара,
            мане кичху смаран̣а на̄ хайа
на̄ декхийе найане, на̄ ш́унийе ш́раван̣е,
          табу ликхи’ — э бад̣а висмайа

(«Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 2.90)

[«Я старик и калека. Мои руки трясутся, в то время как я пишу. Моя память слаба. Мои глаза не видят, а уши — не слышат. Тем не менее я пишу. Это обстоятельство меня изумляет».]

Так он объясняет, что способен писать исключительно по милости Мадана Мохана.

Мадан Мохан был Божеством Шрилы Санатаны Госвами. Прежде чем приступить к написанию «Чайтанья-чаритамриты», Кавирадж Госвами попросил позволения у Мадана Мохана. Вайшнавы просили Кавираджа Госвами: «Ты способен должным образом описать чайтанья-лилу. Пожалуйста, сделай это». Кавирадж Госвами отвечал: «Я очень стар. Как я сумею это сделать?» Вайшнавы говорили ему: «Ты способен это сделать, и лишь ты на это способен. Ты знаешь все». Затем, по воле вайшнавов Вриндавана, Кавирадж Госвами отправился к Мадану Мохану попросить Его позволения. Когда он пришел в храм Мадана Мохана, с шеи Божества упала гирлянда. Преданные отдали ее Кавираджу Госвами. Позже Кавирадж Госвами написал:

па̄н̃а̄ йа̄н̇ра а̄джн̃а̄-дхана, враджера ваиш̣н̣ава-ган̣а,
                 вандон̇ та̄н̇ра мукхйа харида̄са
чаитанйа-вила̄са-синдху-каллолера эка бинду,
                    та̄ра кан̣а̄ кахе кр̣ш̣н̣а-да̄са

(«Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 2.95)

[«Я предлагаю поклон преданным Враджи, возглавляемым Хари Дасом, благодаря которому я обрел удачу в виде указания написать эту книгу. Так Кришнадас описывает частицу капли волны в океане игр Шри Чайтаньи».]

Кавирадж Госвами дал исчерпывающее объяснение чайтанья-лилы. Он также описал характеры других вайшнавов. Он осуществил грандиозный труд и представил его преданным.

Я слышал от Гуру Махараджа следующее утверждение: «Тот, кто знает «Чайтанья-чаритамриту», знает все. Если у нас останется «Чайтанья-чаритамрита», а все другие книги исчезнут, то мир не понесет никакой утраты. Одна эта книга, и лишь одна она, «Чайтанья-чаритамрита», способна дать нам все».



English

Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj 

Life-Giving Nectar

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/life-giving-nectar/

Srila Gurudev explains the importance
of Srila Kaviraj Goswami’s gift.


Srila Krishna Das Kaviraj Goswami gave us everything, Mahaprabhu’s full conception, through his Chaitanya-charitamrita. You know Chaitanya-charitamrita no doubt, but the conception Kaviraj Goswami gave us there is exceptional. We have not heard explanation of the scriptures like what he gave in Chaitanya-charitamrita anywhere.

We read verses in the scriptures and we know their meanings, but when we read Kaviraj Goswami’s interpretation we get completely new light from the verses. I can give you an example. Rupa Goswami composed a verse (Lalita-madhava: 3.25) in which Mahaprabhu calls in separation, “Kva Nanda-kula-chandramah: where is the moon of Nanda’s family?” Kaviraj Goswami’s interpretation is very bright and glorious; it is super devotional.

vrajendra-kula—dugdha-sindhu, kṛṣṇa tāhe pūrṇa indu,
                          janmi’ kailā jagat ujora
         kānty-amṛta yebā piye, nirantara piyā jiye,
                       vraja-janera nayana-cakora

(Sri Chaitanya-charitamrita: Antya-lila, 19.36)

[“Nanda Maharaj’s family is like an ocean of milk. Krishna arose as the full moon from that ocean and illuminated the world. The chakora birds of the Vraja-vasis eyes who drink the nectar of His lustre live by drinking this nectar constantly (without it they die).”]

I have not heard this type of explanation and interpretation of verses anywhere. Kaviraj Goswami wrote in Bengali, but when we read his writing we do not see Bengali, or Sanskrit, or any other language; we see only devotional light. Everyone is enlightened by his devotion.

He put Sanskrit verses from Srimad Bhagavatam and other scriptures in Chaitanya-charitamrita. Why? He explained that, “I am not writing Sanskrit or Bengali. I am writing by the grace of Madan Mohan. He is writing Chaitanya-lila through me, through my hand, and gradually it is being revealed. I am very old. Alone I cannot write.”

āmi vṛddha jarātura, likhite kāṅpaye kara,
          mane kichu smaraṇa nā haya
nā dekhiye nayane, nā śuniye śravaṇe,
         tabu likhi’—e baḍa vismaya

(Sri Chaitanya-charitamrita: Madhya-lila, 2.90)

[“I am old and decrepit. My hand shakes as I write. My mind does not remember anything. My eyes do not see and my ears do not hear. Still I write. I am amazed by this.”]

In this way he explained it was only possible for him to write by the grace of Madan Mohan.

Madan Mohan was the Deity of Srila Sanatan Goswami. Before writing Sri Chaitanya-charitamrita Kaviraj Goswami went to take permission from Madan Mohan. The Vaishnavas had requested Kaviraj Goswami, “You can properly compose Chaitanya-lila. Please do so.” Kaviraj Goswami said, “I am very old. How shall I do that?” The Vaishnavas said, “You can do it, and only you can do it. You know everything.” Then, by the will of the Vaishnavas of Vrindavan, Kaviraj Goswami went to take permission from Madan Mohan. When he went to Madan Mohan’s Temple, a garland fell from Madan Mohan’s neck. The devotees gave it to Kaviraj Goswami. Later Kaviraj Goswami wrote,

pāñā yāṅra ājñā-dhana, vrajera vaiṣṇava-gaṇa,
            vandoṅ tāṅra mukhya haridāsa
caitanya-vilāsa-sindhu-kallolera eka bindu,
               tāra kaṇā kahe kṛṣṇa-dāsa

(Sri Chaitanya-charitamrita: Madhya-lila, 2.95)

[“I offer my obeisance to the devotees of Vraja, led by Hari Das, from whom I received the fortune of the order to write this book. In this way Krishna Das describes a particle of a drop of a wave in the ocean of Sri Chaitanya’s Pastimes.”]

Kaviraj Goswami gave the full explanation of Chaitanya-lila. He also presented the character of other Vaishnavas. He did everything in a grand way and presented it to the devotees.

I heard from Srila Guru Maharaj, “One who knows Chaitanya-charitamrita knows everything. If we have Chaitanya-charitamrita, but all other books disappear from this world, then there is no loss. This one book, and only this book, Chaitanya-charitamrita, can give us everything.”




←  «Пересмотр. Я чувствителен к мнению преданных». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 9 января 2010 года. Колката, Индия
·• Архив новостей •· Шри Шри Гуру-Гауранга Радха Мадана-Мохан. Колката, Индия  →

Russian 

Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж 

Жизнетворный нектар

http://gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/zhiznetvornyy-nektar.html

Шрила Гурудев объясняет, насколько важен
дар Шрилы Кавираджа Госвами.


Шрила Кришнадас Кавирадж Госвами дал нам все — всю концепцию Махапрабху — в своей «Чайтанья-чаритамрите». Несомненно, вы знакомы с «Чайтанья-чаритамритой»: заключенная в ней концепция, которую дал нам Кавирадж Госвами, уникальна. Нигде мы не слышали объяснения смысла священных писаний, подобного тому, что он дал в «Чайтанья-чаритамрите».

Мы читали стихи в священных писаниях, и нам известен их смысл, но когда мы знакомимся с интерпретацией Кавираджа Госвами, стихи этой шастры проливают новый свет. Я могу привести вам пример. Рупа Госвами написал стих («Лалита-мадхава», 3.25), в котором Махапрабху в состоянии разлуки взывает: «Ква нанда-кула-чандрамах: где луна семьи Нанды?» Кавирадж Госвами дает блестящее, великолепное толкование; оно исполнено высочайшей преданности.

«враджендра-кула — дугдха-синдху, кр̣ш̣н̣а та̄хе пӯрн̣а инду,
                           джанми’ каила̄ джагат уджора
           ка̄нтй-амр̣та йеба̄ пийе, нирантара пийа̄ джийе,
                           враджа-джанера найана-чакора

(«Шри Чайтанья-чаритамрита», Антья-лила, 19.36)

[«Семья Нанды Махараджа подобна океану молока. Кришна восстал из этого океана, подобно полной луне, и озарил мир. Птицы чакоры очей враджа-васи, принимающие нектар Его сияния, живут благодаря тому, что постоянно пьют этот нектар (без него они умирают)».]

Я нигде не встречал подобного объяснения и истолкования. Кавирадж Госвами писал на бенгали, но когда мы читаем его произведения, то не видим ни бенгали, ни санскрита, ни иных языков; мы видим лишь свет преданности. Его преданность озаряет все.

Он поместил в «Чайтанья-чаритамрите» множество стихов из «Шримад-Бхагаватам» и других писаний. Почему? Он объяснил так: «Я не пишу на санскрите или бенгали. Я пишу милостью Мадана Мохана. Он записывает через меня чайтанья-лилу, водя моей рукой, и постепенно она становится явлена. Я очень стар. Я не могу писать своими силами».

а̄ми вр̣ддха джара̄тура, ликхите ка̄н̇пайе кара,
            мане кичху смаран̣а на̄ хайа
на̄ декхийе найане, на̄ ш́унийе ш́раван̣е,
          табу ликхи’ — э бад̣а висмайа

(«Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 2.90)

[«Я старик и калека. Мои руки трясутся, в то время как я пишу. Моя память слаба. Мои глаза не видят, а уши — не слышат. Тем не менее я пишу. Это обстоятельство меня изумляет».]

Так он объясняет, что способен писать исключительно по милости Мадана Мохана.

Мадан Мохан был Божеством Шрилы Санатаны Госвами. Прежде чем приступить к написанию «Чайтанья-чаритамриты», Кавирадж Госвами попросил позволения у Мадана Мохана. Вайшнавы просили Кавираджа Госвами: «Ты способен должным образом описать чайтанья-лилу. Пожалуйста, сделай это». Кавирадж Госвами отвечал: «Я очень стар. Как я сумею это сделать?» Вайшнавы говорили ему: «Ты способен это сделать, и лишь ты на это способен. Ты знаешь все». Затем, по воле вайшнавов Вриндавана, Кавирадж Госвами отправился к Мадану Мохану попросить Его позволения. Когда он пришел в храм Мадана Мохана, с шеи Божества упала гирлянда. Преданные отдали ее Кавираджу Госвами. Позже Кавирадж Госвами написал:

па̄н̃а̄ йа̄н̇ра а̄джн̃а̄-дхана, враджера ваиш̣н̣ава-ган̣а,
                 вандон̇ та̄н̇ра мукхйа харида̄са
чаитанйа-вила̄са-синдху-каллолера эка бинду,
                    та̄ра кан̣а̄ кахе кр̣ш̣н̣а-да̄са

(«Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 2.95)

[«Я предлагаю поклон преданным Враджи, возглавляемым Хари Дасом, благодаря которому я обрел удачу в виде указания написать эту книгу. Так Кришнадас описывает частицу капли волны в океане игр Шри Чайтаньи».]

Кавирадж Госвами дал исчерпывающее объяснение чайтанья-лилы. Он также описал характеры других вайшнавов. Он осуществил грандиозный труд и представил его преданным.

Я слышал от Гуру Махараджа следующее утверждение: «Тот, кто знает «Чайтанья-чаритамриту», знает все. Если у нас останется «Чайтанья-чаритамрита», а все другие книги исчезнут, то мир не понесет никакой утраты. Одна эта книга, и лишь одна она, «Чайтанья-чаритамрита», способна дать нам все».



English

Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj 

Life-Giving Nectar

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/life-giving-nectar/

Srila Gurudev explains the importance
of Srila Kaviraj Goswami’s gift.


Srila Krishna Das Kaviraj Goswami gave us everything, Mahaprabhu’s full conception, through his Chaitanya-charitamrita. You know Chaitanya-charitamrita no doubt, but the conception Kaviraj Goswami gave us there is exceptional. We have not heard explanation of the scriptures like what he gave in Chaitanya-charitamrita anywhere.

We read verses in the scriptures and we know their meanings, but when we read Kaviraj Goswami’s interpretation we get completely new light from the verses. I can give you an example. Rupa Goswami composed a verse (Lalita-madhava: 3.25) in which Mahaprabhu calls in separation, “Kva Nanda-kula-chandramah: where is the moon of Nanda’s family?” Kaviraj Goswami’s interpretation is very bright and glorious; it is super devotional.

vrajendra-kula—dugdha-sindhu, kṛṣṇa tāhe pūrṇa indu,
                          janmi’ kailā jagat ujora
         kānty-amṛta yebā piye, nirantara piyā jiye,
                       vraja-janera nayana-cakora

(Sri Chaitanya-charitamrita: Antya-lila, 19.36)

[“Nanda Maharaj’s family is like an ocean of milk. Krishna arose as the full moon from that ocean and illuminated the world. The chakora birds of the Vraja-vasis eyes who drink the nectar of His lustre live by drinking this nectar constantly (without it they die).”]

I have not heard this type of explanation and interpretation of verses anywhere. Kaviraj Goswami wrote in Bengali, but when we read his writing we do not see Bengali, or Sanskrit, or any other language; we see only devotional light. Everyone is enlightened by his devotion.

He put Sanskrit verses from Srimad Bhagavatam and other scriptures in Chaitanya-charitamrita. Why? He explained that, “I am not writing Sanskrit or Bengali. I am writing by the grace of Madan Mohan. He is writing Chaitanya-lila through me, through my hand, and gradually it is being revealed. I am very old. Alone I cannot write.”

āmi vṛddha jarātura, likhite kāṅpaye kara,
          mane kichu smaraṇa nā haya
nā dekhiye nayane, nā śuniye śravaṇe,
         tabu likhi’—e baḍa vismaya

(Sri Chaitanya-charitamrita: Madhya-lila, 2.90)

[“I am old and decrepit. My hand shakes as I write. My mind does not remember anything. My eyes do not see and my ears do not hear. Still I write. I am amazed by this.”]

In this way he explained it was only possible for him to write by the grace of Madan Mohan.

Madan Mohan was the Deity of Srila Sanatan Goswami. Before writing Sri Chaitanya-charitamrita Kaviraj Goswami went to take permission from Madan Mohan. The Vaishnavas had requested Kaviraj Goswami, “You can properly compose Chaitanya-lila. Please do so.” Kaviraj Goswami said, “I am very old. How shall I do that?” The Vaishnavas said, “You can do it, and only you can do it. You know everything.” Then, by the will of the Vaishnavas of Vrindavan, Kaviraj Goswami went to take permission from Madan Mohan. When he went to Madan Mohan’s Temple, a garland fell from Madan Mohan’s neck. The devotees gave it to Kaviraj Goswami. Later Kaviraj Goswami wrote,

pāñā yāṅra ājñā-dhana, vrajera vaiṣṇava-gaṇa,
            vandoṅ tāṅra mukhya haridāsa
caitanya-vilāsa-sindhu-kallolera eka bindu,
               tāra kaṇā kahe kṛṣṇa-dāsa

(Sri Chaitanya-charitamrita: Madhya-lila, 2.95)

[“I offer my obeisance to the devotees of Vraja, led by Hari Das, from whom I received the fortune of the order to write this book. In this way Krishna Das describes a particle of a drop of a wave in the ocean of Sri Chaitanya’s Pastimes.”]

Kaviraj Goswami gave the full explanation of Chaitanya-lila. He also presented the character of other Vaishnavas. He did everything in a grand way and presented it to the devotees.

I heard from Srila Guru Maharaj, “One who knows Chaitanya-charitamrita knows everything. If we have Chaitanya-charitamrita, but all other books disappear from this world, then there is no loss. This one book, and only this book, Chaitanya-charitamrita, can give us everything.”


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования