«История Господа Джаганнатха». Шрила Б. Н. Ачарья Махарадж. 17 июля 2013 года | “Lord Jagannath: Discovery and Deity Appearance.” Srila B. N. Acharya Maharaj. 17 July 2013


Ом̇ Виш̣н̣упа̄д
Ш́рӣла Бхакти Нирмал Āча̄рйа Маха̄ра̄дж

История Господа Джаганнатха

(Оригинал: http://scsmathinternational.com/guidance/2013/130717-LordJagannathDiscovery.php,
http://scsmathinternational.com/guidance/2013/130717-LordJagannathDeityAppearance.php)

17 июля 2013 года

 

Как появился Господь Джаганнатх? Однажды Вишвавасу нашел камень и стал поклоняться ему в джунглях, думая, что этот камень является божеством одного из богов. Но камень превратился в мурти Нараяны, Вишну.

В то же время у Индрадьюмны, царя Ориссы, зародилось желание. Он подумал: «У меня есть все — царица, огромное царство и прочее, но единственная возможность, которой я по сей день был лишен, — это поклонение Господу». Он размышлял о Господе, и его чайтья-гуру направил его к маханта-гуру. Он услышал голос с небес: «Я жду тебя. Я здесь — не так далеко, как ты думаешь».

Любовный поиск потерянного слуги. Эта история напоминает историю Гопала, Который ждал прихода Мадхавендры Пури. Но в случае с Мадхавендрой Пури Гопал дал ему инструкции и указал место: «Ищи Меня там-то». В случае же царя Господь не давал каких-либо указаний, поэтому Индрадьюмне пришлось самому отыскать Господа. Все, что он знал — Господь рядом и ждет его.

Царь направил всех своих солдат на поиски Господа. Сперва они пошли на север, затем на юг, а затем на запад, но ничего не нашли. Царь задумался: «Господь сказал, что он здесь, но я не смог найти Его… но я должен!» Он возносил молитвы, как вдруг явился его главный министр, Видьяпати. Царь обратился к нему: «Я знаю, что Господь здесь, но как найти Его? Отправляйся и разыщи Его любой ценой!»

Видьяпати размышлял: «Солдаты искали в трех сторонах света, но они не искали на востоке. Восток — это очень благоприятная сторона. Туда я и отправлюсь».

Он отправился в путь и после долгого времени оказался посреди огромных джунглей. Там он увидел высокий холм, реку и густые заросли повсюду. Видьяпати подумал: «Как вообще я попал сюда? Кто привел меня?» Вдруг он увидел девушку и немало удивился: «Девушка? Мне не надо тут оставаться. Не ясно, что привело меня сюда». Он тут же развернулся, и хотел было уходить, но девушка окликнула его:

— Постойте! Почему вы уходите? Вы выглядите, как брамин. Вы должны остаться. Мы из племени саваров, и это наш долг — служить вам.

Видьяпати не нашелся, что ответить ей, он думал: «Она девушка. Как я могу остаться с ней?» Он снова собрался идти, но она сказала:

— Пожалуйста, не уходите. Мой отец рассердится.

Как только она произнесла это, появился ее отец:

— Почему вы уходите? Моя дочь просит вас остаться. Пожалуйста, будьте нашим гостем.

Видьяпати пояснил:

— Ваша дочь была сама здесь, поэтому мне не следовало оставаться, это было бы неправильно. Но теперь, когда здесь вы, я останусь.

Он решил остаться в их обществе на несколько дней.

Имя отца девушки было Вишвавасу, а девушку звали Лалита. Она была счастлива видеть Видьяпати, а Видьяпати очень скоро влюбился в нее, и они поженились.

Однажды Вадьяпати спросил свою супругу:

— Лалита, твой отец ежедневно куда-то уходит на целый день. Он возвращается поздно вечером, и от него исходит такой невероятный аромат сандала и камфоры. Куда он ходит каждый день?

— Да, мой отец отправляется в какое-то место и там поклоняется Господу.

— Он поклоняется Господу? А где это место?

— Этого я не знаю.

— Но не могла бы ты показать мне это место?

— Я не знаю, где оно, но я могу попросить отца, чтобы он взял тебя с собой.

Когда она высказала отцу свою просьбу, тот был очень расстроен: «Ты уже успела все рассказать ему? Я слышал, что царь собирается приехать и забрать Божество с собой, поэтому я никому не открывал это место, но ты рассказала все мужу!» Он был настолько рассержен, что уже был готов убить своего зятя, Видьяпати. В итоге он сказал своей дочери: «Хорошо, я отведу его туда, но только с завязанными глазами».

Лалита вернулась к мужу и сказала, что ее отец согласен: «Отец может обхитрить тебя, но я этого делать не стану — я же твоя жена. Я помогу тебе». Она дала ему горчичных зерен, и когда Видьяпати шел к тому месту, он украдкой бросал семена, чтобы пометить дорогу. Когда они пришли туда, Вишвавасу совершил пуджу.

Позднее горчичные семена дали всходы, выросли горчичные деревца; благодаря этому Видьяпати узнал дорогу и мог отправиться к месту поклонения самостоятельно. Тогда он сказал своей жене:

— Лалита, я здесь с тобой уже долгое время, мы живем в доме твоего отца, но у меня также есть дом и родители. Я должен увидеть их.

— Ты уходишь?

— Да, но я вернусь.

Видьяпати прибыл к царю Индрадьюмне и рассказал ему все в деталях:

— То, ради чего ты меня отправил, я выполнил. Я нашел Господа!

— Скажи, скажи скорее, где Господь!

— Я знаю это место. Пойдем!

Царь снарядил всех своих солдат, слонов, конницу и со всей этой свитой отправился к Господу. Но Господь сказал ему: «Я никуда не пойду! Сперва построй для Меня храм, тогда Я приду». В то же самое время Господь сказал Вишвавасе: «Сейчас Я желаю принимать раджа-бхогу, изысканные угощения. Ты каждый день предлагал Мне канда-мул [корень, на вкус похож на сладкий картофель]. Мне это надоело». Господь обратился к ним обоим: и к Своему слуге, и к царю.

Поэтому царь Индрадьюмна построил храм, который мы знаем как храм Джаганнатха. Храм был построен. «Но где же Господь? — думал Индрадьюмна. — Он обещал прийти, но не явился».

Тогда Господь обратился к царю: «Не нужно приходить ко Мне с такой огромной свитой — солдатами, слонами и прочим. Я Сам приду. Я явлюсь в Чакратиртхе, на берегу океана, где ты найдешь три солы [индийские пробковые деревья]. Из них ты сделаешь Мои Божества. Но к этому месту отправятся только трое: ты, Мой слуга Вишвавасу и твой главный министр Видьяпати, отыскавший Меня».

Следуя указанию Господа, они прибыли на берег океана и нашли там три бревна. Как только они попытались поднять их, бревна тут же стали очень легкими, и они запросто отнесли их в храм.

Царь приказал своим плотникам изваять Божества, но все их инструменты ломались, едва они начинали тесать бревна. Царь пригласил для этого других плотников, но история повторилась. «В чем же дело? Что происходит?» — Царь был в замешательстве. Тогда снова Господь явился и дал указания Индрадьюмне: «Так у тебя ничего не выйдет. Послушай Меня. Один старик придет к тебе, его зовут Вишвакарма. Пусть он займется этим, а ты делай все, что он скажет».

Вскоре после этого Вишвакарма пришел к царю, предложил свои поклоны и сказал:

— Я плотник и могу изготовить для тебя Божества.

— В самом деле?

— Да, но у меня есть условия.

— Какие же?

— Ты должен оставить меня на двадцать один день запертым в храме и не открывать дверь, покуда этот срок не выйдет. После этого увидимся.

Царь и царица очень обрадовались и согласились. Старого плотника заперли в храме. Каждое утро царь и царица подходили к двери и слушали, как работает мастер. Так прошел один день, другой… Прошло пятнадцать дней и звук из-за дверей храма больше не раздавался. Как вы знаете, перед фестивалем Ратха-ятры двери храма Джаганнатха также закрывают на тот же срок в пятнадцать дней.

Тогда царица сказала царю: «Что же там случилось? А вдруг этот пожилой плотник умер? Очень неблагоприятно, если такое случается в алтарной. Что подумают люди?» Оставалось еще шесть дней до окончания указанного срока, но они решили открыть двери.

Открыв храм, они увидели, что мастер исчез, а Божества Джаганнатха, Баладевы и Субхадры стояли незаконченными. У Божеств не были закончены ни руки, ни ноги. Господь сказал царю: «В эту эпоху Кали Я буду раздавать милость таким путем. Не имея рук, Я могу брать больше, Я могу вкушать больше! Позднее ты можешь изваять для Меня руки из золота или иного материала, но Мои руки так и останутся незаконченными. У Меня также есть три условия для тебя. Первое: ты будешь предлагать Мне бхогу пятьдесят шесть раз в день. Второе: этот храм принадлежит Мне, и ни твои дети, ни твои внуки или кто-либо другой не могут претендовать на него. И, наконец, третье: Мой храм будет отворен двадцать один час в день и будет закрываться лишь на три часа».

Таковы игры Господа Джаганнатха… Так Он явил Себя. Виграха наха, са̄кш̣а̄т враджендра-нандана[1]: «Ты не идол, Ты — Сам Враджендра-нандана».

 

 

Oṁ Viṣṇupа̄d
Śrīla Bhakti Nirmal Āchārya Mahārāj

Lord Jagannath:
Discovery and Deity Appearance

(From: http://scsmathinternational.com/guidance/2013/130717-LordJagannathDiscovery.php
and http://scsmathinternational.com/guidance/2013/130717-LordJagannathDeityAppearance.php)

17 July 2013

 

How did Lord Jagannath appear? Visvavasu once found a stone and started worshiping it in the jungle thinking the stone to be a deity of some demigod. The stone turned into Narayana, or Vishnu, murti.

At the same time, Indradyumna, the king of Odisha, got a particular desire. He thought, “I have everything—I have a queen, I have a whole kingdom, etc.—but one thing I still have not been able to do is to serve the Lord. I have not done anything to serve the Lord.” He thought of the Lord and his chaitya guru took him to his mahanta guru: he heard a message from the sky, “I am waiting for you. I am here—not as far as you think.”

Loving search for the lost servant—it reminds of Gopal who was also waiting for Madhavendra Puri, but in Madhavendra Puri’s case Gopal gave him direction and showed him the place, “I am here,” but this time the Lord did not give any direction, so King Indradyumna had to find out the place himself. All he knew was that the Lord was there and was waiting for him.

The king sent all his soldiers to search for the Lord. First, he sent a group to the North, then the South, and then the West. They got nothing. The king thought, “The Lord said He was there, but I cannot find Him... I must find Him!” He was paying obeisance and suddenly his prime minister, Vidyapati, came. The king ordered him, “I know the Lord is here, but I cannot find Him. Go and find Him, by hook or by crook but you must find Him.”

Vidyapati thought, “The soldiers have searched in three of the directions, but they have not tried the East side. East is a very auspicious side. I must go there.”

He set off and after many days of travelling found himself in a huge jungle. There was a big hill, some river and a very dense forest all around. Vidyapati wondered, “How did I get here? Who brought me here?” Suddenly he saw a girl. He was surprised, “A girl! I must not stay here! I do not know what brought me here.” He quickly turned back and wanted to leave, but the girl called out to him, “Wait! Why are you leaving? You look like a brahmin, you must stay. We are savara by caste (civil) and it is our duty to serve you.” Vidyapati did not know what to say, he thought, “She is a girl, how can I stay here?” He was about to leave, but then she said, “Please do not leave, my father will be angry.” As soon as she said it, her father came out, “Why are you leaving? My daughter is telling you to stay. Please be our guest.” Vidyapati explained to him, “I thought your daughter was alone here and I should not stay here, it would not be right, but now that you have come I can stay.” He stayed with them for a few days.

The father’s name was Visvavasu, and the girl’s name was Lalita. She was very happy to see Vidyapati, and Vidyapati too soon fell in love with her, and they got married.

One day Vidyapati asked his wife, “Lalita, every day your father goes somewhere for the whole day. He returns at night and so much nice smell is coming from him—sandalwood, karpur (camphor)... Where does he go every day?”

“Well, my father goes to some place where he worships some god, the Lord.”

“He worships the Lord? Where?!”

“I do not know.”

“Can you take me there and show the place?”

“I do not know where it is, but I can ask my father to take you there.”

When she asked her father, Visvavasu was very unhappy, “Have you already told that man?! I heard some king will come and take the Deities away, so I have been hiding here all this time, but you have already told him everything?” He was so unhappy that he thought he would kill Vidyapati, his son-in-law. Finally, he said to his daughter, “OK, what can I do? I can take him there, but he has to go with his eyes tied with a black cloth.”

Lalita came back to her husband and told her that her father had agreed. She also said, “Father can cheat you, but I cannot cheat you—I am your wife and you are my husband. I am going to help you.” She gave him some mustard seeds and as Vidyapati was going to that place, he dropped the seeds on the ground, marking the road. When they came to the place he saw how Visvavasu did puja and other things.

Later on, the mustard seeds sprouted and grew into mustard trees, so he knew now the way to the place and could go there on his own. Then he said to his wife, “Lalita, I have been here for so many days, I am staying here at your father’s house, but I also have parents and a home. I must go there.”

“Are you leaving?!”

“Yes, but I will come back.”

“All right...”

Vidyapati went to King Indradyumna and told him everything in detail, “What you had sent me for, I have succeeded in that. I have found the Lord!”

“Tell me, tell me! Where is it?”

“I know the place, come with me.”

The king took all his soldiers, elephants, horses, and with all that procession went to take the Lord. The Lord said to him, “I will not go in this way! First make a temple for Me, then I will come.” At the same time, the Lord also said to Visvavasu, “Now I want to taste raj bhog, good prasadam. Every day you have been giving me kanda mul [a root that tastes like sweet potato]. I am tired of it.” The Lord spoke to both of them, the king and his servant.

So, King Indradyumna made a temple: this is how the Jagannath temple appeared.

Kind Indradyumna built the Jagannath temple and thought, “Where is the Lord?! The Lord said, ‘I will come,’ but He is not coming!”

The Lord then told him, “Do not come to me like this—with soldiers, elephants, etc. I will come on My own. I will come to Chakratirtha, the shore of the ocean and there you will find three solas, Indian cork trees. You can make Me from those trees, but only three people will go there: you (Kind Indradyumna), my previous servitor (Visvavasu), and your chief minister (Vidyapati) who has found me.”

Following the Lord’s order, they came to the shore of the ocean and found the three logs. When they tried to lift them, the logs suddenly became light and they carried it easily to the temple.

The King ordered his carpenters to make the Deities, but all carpenters’ tools broke once they tried to carve the wood. The king invited other carpenters, but their tools broke too. “What is this?! What is going on?!” the king thought. Then again the Lord came to Indradyumna and said, “You will never get anywhere in this way. Listen, an old man will come to you, his name is Visvakarma. Appoint him and follow what he says.”

Shortly after that, Visvakarma came to the king, paid obeisance and said,

“I am a carpenter and I can make your Deities.”

“Can you?”

“I can, but I have some conditions...”

“What conditions?”

“You must leave me for twenty-one days locked inside the temple and do not open the door until the twenty-one days expire. After that you can see me.”

The king and the queen agreed and were happy.

The old carpenter was locked inside the temple, and every morning the king and the queen came to the door and heard some sound coming from inside, “Tuck, tuck!” One day passed, two days, three days, four days... After fifteen days had passed there was no sound. (To this day, you know that before the Ratha Yatra festival the Jagannath temple doors are closed for these same fifteen days.) The queen said to the king, “What happened? What if the man has died! The temple room will be inauspicious... What will people say?” Six days were still left, but they decided to open the door.

They opened the door, but the man was not there and the Deities of Jagannath, Baladev and Subhadra were there, incomplete. The Deities did not have proper hands and legs, and the Lord said, “In this Age of Kali, I will give mercy in this way. Without hands, I can take more, I can eat more! Later you can make some gold hands or some other hands for Me, but My original hand will stay like this. I also have three conditions. First, you must offer Me bhog 56 times a day. Second, it is My temple, and your sons, grandsons or any other heirs cannot claim this temple. Finally, the third condition is that My temple will be open for twenty-one hours, and will be closed only for three hours.”

This is the Pastime of Lord Jagannath... The Lord came in this way. Vigraha naha, saksat Vrajendra-nandan[2]: “You are not an idol, You are Vrajendra-nandan Himself.”

 


[1] Стих целиком: пратима̄ наха туми — са̄кш̣а̄т враджендра-нандана / випра ла̄ги’ кара туми ака̄рйа-каран̣а — «Дорогой Господь, Ты не статуя. Ты не кто иной, как сын Махараджи Нанды. И ради старого брахмана Ты можешь сделать то, чего не делал никогда» («Ш́рӣ Чайтанйа-чаритāмр̣та», Мадхйа-лӣлā, 5.96).

[2] The whole verse: pratimā naha tumi — sākṣāt vrajendra-nandana / vipra lāgikara tumi akārya-karaṇa — “My dear Lord, You are not a statue; You are directly the son of Mahārāja Nanda. Now, for the sake of the old brāhmaṇa, You can do something You have never done before.” (Śrī Chaitanya-charitāmṛta, Madhya-līlā, 5.96).

 



←  «Ратха-ятра». Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 10 июля 2013 года. Чиангмай, Таиланд | “Ratha-yatra.” Srila B. S. Goswami Maharaj. July 10, 2013. Chiang Mai, Thailand ·• Архив новостей •· Jagannath Ratha-yatra.” Srila B. S. Goswami Maharaj. July 17, 2015. Gupta Govardhan  →

Ом̇ Виш̣н̣упа̄д
Ш́рӣла Бхакти Нирмал Āча̄рйа Маха̄ра̄дж

История Господа Джаганнатха

(Оригинал: http://scsmathinternational.com/guidance/2013/130717-LordJagannathDiscovery.php,
http://scsmathinternational.com/guidance/2013/130717-LordJagannathDeityAppearance.php)

17 июля 2013 года

 

Как появился Господь Джаганнатх? Однажды Вишвавасу нашел камень и стал поклоняться ему в джунглях, думая, что этот камень является божеством одного из богов. Но камень превратился в мурти Нараяны, Вишну.

В то же время у Индрадьюмны, царя Ориссы, зародилось желание. Он подумал: «У меня есть все — царица, огромное царство и прочее, но единственная возможность, которой я по сей день был лишен, — это поклонение Господу». Он размышлял о Господе, и его чайтья-гуру направил его к маханта-гуру. Он услышал голос с небес: «Я жду тебя. Я здесь — не так далеко, как ты думаешь».

Любовный поиск потерянного слуги. Эта история напоминает историю Гопала, Который ждал прихода Мадхавендры Пури. Но в случае с Мадхавендрой Пури Гопал дал ему инструкции и указал место: «Ищи Меня там-то». В случае же царя Господь не давал каких-либо указаний, поэтому Индрадьюмне пришлось самому отыскать Господа. Все, что он знал — Господь рядом и ждет его.

Царь направил всех своих солдат на поиски Господа. Сперва они пошли на север, затем на юг, а затем на запад, но ничего не нашли. Царь задумался: «Господь сказал, что он здесь, но я не смог найти Его… но я должен!» Он возносил молитвы, как вдруг явился его главный министр, Видьяпати. Царь обратился к нему: «Я знаю, что Господь здесь, но как найти Его? Отправляйся и разыщи Его любой ценой!»

Видьяпати размышлял: «Солдаты искали в трех сторонах света, но они не искали на востоке. Восток — это очень благоприятная сторона. Туда я и отправлюсь».

Он отправился в путь и после долгого времени оказался посреди огромных джунглей. Там он увидел высокий холм, реку и густые заросли повсюду. Видьяпати подумал: «Как вообще я попал сюда? Кто привел меня?» Вдруг он увидел девушку и немало удивился: «Девушка? Мне не надо тут оставаться. Не ясно, что привело меня сюда». Он тут же развернулся, и хотел было уходить, но девушка окликнула его:

— Постойте! Почему вы уходите? Вы выглядите, как брамин. Вы должны остаться. Мы из племени саваров, и это наш долг — служить вам.

Видьяпати не нашелся, что ответить ей, он думал: «Она девушка. Как я могу остаться с ней?» Он снова собрался идти, но она сказала:

— Пожалуйста, не уходите. Мой отец рассердится.

Как только она произнесла это, появился ее отец:

— Почему вы уходите? Моя дочь просит вас остаться. Пожалуйста, будьте нашим гостем.

Видьяпати пояснил:

— Ваша дочь была сама здесь, поэтому мне не следовало оставаться, это было бы неправильно. Но теперь, когда здесь вы, я останусь.

Он решил остаться в их обществе на несколько дней.

Имя отца девушки было Вишвавасу, а девушку звали Лалита. Она была счастлива видеть Видьяпати, а Видьяпати очень скоро влюбился в нее, и они поженились.

Однажды Вадьяпати спросил свою супругу:

— Лалита, твой отец ежедневно куда-то уходит на целый день. Он возвращается поздно вечером, и от него исходит такой невероятный аромат сандала и камфоры. Куда он ходит каждый день?

— Да, мой отец отправляется в какое-то место и там поклоняется Господу.

— Он поклоняется Господу? А где это место?

— Этого я не знаю.

— Но не могла бы ты показать мне это место?

— Я не знаю, где оно, но я могу попросить отца, чтобы он взял тебя с собой.

Когда она высказала отцу свою просьбу, тот был очень расстроен: «Ты уже успела все рассказать ему? Я слышал, что царь собирается приехать и забрать Божество с собой, поэтому я никому не открывал это место, но ты рассказала все мужу!» Он был настолько рассержен, что уже был готов убить своего зятя, Видьяпати. В итоге он сказал своей дочери: «Хорошо, я отведу его туда, но только с завязанными глазами».

Лалита вернулась к мужу и сказала, что ее отец согласен: «Отец может обхитрить тебя, но я этого делать не стану — я же твоя жена. Я помогу тебе». Она дала ему горчичных зерен, и когда Видьяпати шел к тому месту, он украдкой бросал семена, чтобы пометить дорогу. Когда они пришли туда, Вишвавасу совершил пуджу.

Позднее горчичные семена дали всходы, выросли горчичные деревца; благодаря этому Видьяпати узнал дорогу и мог отправиться к месту поклонения самостоятельно. Тогда он сказал своей жене:

— Лалита, я здесь с тобой уже долгое время, мы живем в доме твоего отца, но у меня также есть дом и родители. Я должен увидеть их.

— Ты уходишь?

— Да, но я вернусь.

Видьяпати прибыл к царю Индрадьюмне и рассказал ему все в деталях:

— То, ради чего ты меня отправил, я выполнил. Я нашел Господа!

— Скажи, скажи скорее, где Господь!

— Я знаю это место. Пойдем!

Царь снарядил всех своих солдат, слонов, конницу и со всей этой свитой отправился к Господу. Но Господь сказал ему: «Я никуда не пойду! Сперва построй для Меня храм, тогда Я приду». В то же самое время Господь сказал Вишвавасе: «Сейчас Я желаю принимать раджа-бхогу, изысканные угощения. Ты каждый день предлагал Мне канда-мул [корень, на вкус похож на сладкий картофель]. Мне это надоело». Господь обратился к ним обоим: и к Своему слуге, и к царю.

Поэтому царь Индрадьюмна построил храм, который мы знаем как храм Джаганнатха. Храм был построен. «Но где же Господь? — думал Индрадьюмна. — Он обещал прийти, но не явился».

Тогда Господь обратился к царю: «Не нужно приходить ко Мне с такой огромной свитой — солдатами, слонами и прочим. Я Сам приду. Я явлюсь в Чакратиртхе, на берегу океана, где ты найдешь три солы [индийские пробковые деревья]. Из них ты сделаешь Мои Божества. Но к этому месту отправятся только трое: ты, Мой слуга Вишвавасу и твой главный министр Видьяпати, отыскавший Меня».

Следуя указанию Господа, они прибыли на берег океана и нашли там три бревна. Как только они попытались поднять их, бревна тут же стали очень легкими, и они запросто отнесли их в храм.

Царь приказал своим плотникам изваять Божества, но все их инструменты ломались, едва они начинали тесать бревна. Царь пригласил для этого других плотников, но история повторилась. «В чем же дело? Что происходит?» — Царь был в замешательстве. Тогда снова Господь явился и дал указания Индрадьюмне: «Так у тебя ничего не выйдет. Послушай Меня. Один старик придет к тебе, его зовут Вишвакарма. Пусть он займется этим, а ты делай все, что он скажет».

Вскоре после этого Вишвакарма пришел к царю, предложил свои поклоны и сказал:

— Я плотник и могу изготовить для тебя Божества.

— В самом деле?

— Да, но у меня есть условия.

— Какие же?

— Ты должен оставить меня на двадцать один день запертым в храме и не открывать дверь, покуда этот срок не выйдет. После этого увидимся.

Царь и царица очень обрадовались и согласились. Старого плотника заперли в храме. Каждое утро царь и царица подходили к двери и слушали, как работает мастер. Так прошел один день, другой… Прошло пятнадцать дней и звук из-за дверей храма больше не раздавался. Как вы знаете, перед фестивалем Ратха-ятры двери храма Джаганнатха также закрывают на тот же срок в пятнадцать дней.

Тогда царица сказала царю: «Что же там случилось? А вдруг этот пожилой плотник умер? Очень неблагоприятно, если такое случается в алтарной. Что подумают люди?» Оставалось еще шесть дней до окончания указанного срока, но они решили открыть двери.

Открыв храм, они увидели, что мастер исчез, а Божества Джаганнатха, Баладевы и Субхадры стояли незаконченными. У Божеств не были закончены ни руки, ни ноги. Господь сказал царю: «В эту эпоху Кали Я буду раздавать милость таким путем. Не имея рук, Я могу брать больше, Я могу вкушать больше! Позднее ты можешь изваять для Меня руки из золота или иного материала, но Мои руки так и останутся незаконченными. У Меня также есть три условия для тебя. Первое: ты будешь предлагать Мне бхогу пятьдесят шесть раз в день. Второе: этот храм принадлежит Мне, и ни твои дети, ни твои внуки или кто-либо другой не могут претендовать на него. И, наконец, третье: Мой храм будет отворен двадцать один час в день и будет закрываться лишь на три часа».

Таковы игры Господа Джаганнатха… Так Он явил Себя. Виграха наха, са̄кш̣а̄т враджендра-нандана[1]: «Ты не идол, Ты — Сам Враджендра-нандана».

 

 

Oṁ Viṣṇupа̄d
Śrīla Bhakti Nirmal Āchārya Mahārāj

Lord Jagannath:
Discovery and Deity Appearance

(From: http://scsmathinternational.com/guidance/2013/130717-LordJagannathDiscovery.php
and http://scsmathinternational.com/guidance/2013/130717-LordJagannathDeityAppearance.php)

17 July 2013

 

How did Lord Jagannath appear? Visvavasu once found a stone and started worshiping it in the jungle thinking the stone to be a deity of some demigod. The stone turned into Narayana, or Vishnu, murti.

At the same time, Indradyumna, the king of Odisha, got a particular desire. He thought, “I have everything—I have a queen, I have a whole kingdom, etc.—but one thing I still have not been able to do is to serve the Lord. I have not done anything to serve the Lord.” He thought of the Lord and his chaitya guru took him to his mahanta guru: he heard a message from the sky, “I am waiting for you. I am here—not as far as you think.”

Loving search for the lost servant—it reminds of Gopal who was also waiting for Madhavendra Puri, but in Madhavendra Puri’s case Gopal gave him direction and showed him the place, “I am here,” but this time the Lord did not give any direction, so King Indradyumna had to find out the place himself. All he knew was that the Lord was there and was waiting for him.

The king sent all his soldiers to search for the Lord. First, he sent a group to the North, then the South, and then the West. They got nothing. The king thought, “The Lord said He was there, but I cannot find Him... I must find Him!” He was paying obeisance and suddenly his prime minister, Vidyapati, came. The king ordered him, “I know the Lord is here, but I cannot find Him. Go and find Him, by hook or by crook but you must find Him.”

Vidyapati thought, “The soldiers have searched in three of the directions, but they have not tried the East side. East is a very auspicious side. I must go there.”

He set off and after many days of travelling found himself in a huge jungle. There was a big hill, some river and a very dense forest all around. Vidyapati wondered, “How did I get here? Who brought me here?” Suddenly he saw a girl. He was surprised, “A girl! I must not stay here! I do not know what brought me here.” He quickly turned back and wanted to leave, but the girl called out to him, “Wait! Why are you leaving? You look like a brahmin, you must stay. We are savara by caste (civil) and it is our duty to serve you.” Vidyapati did not know what to say, he thought, “She is a girl, how can I stay here?” He was about to leave, but then she said, “Please do not leave, my father will be angry.” As soon as she said it, her father came out, “Why are you leaving? My daughter is telling you to stay. Please be our guest.” Vidyapati explained to him, “I thought your daughter was alone here and I should not stay here, it would not be right, but now that you have come I can stay.” He stayed with them for a few days.

The father’s name was Visvavasu, and the girl’s name was Lalita. She was very happy to see Vidyapati, and Vidyapati too soon fell in love with her, and they got married.

One day Vidyapati asked his wife, “Lalita, every day your father goes somewhere for the whole day. He returns at night and so much nice smell is coming from him—sandalwood, karpur (camphor)... Where does he go every day?”

“Well, my father goes to some place where he worships some god, the Lord.”

“He worships the Lord? Where?!”

“I do not know.”

“Can you take me there and show the place?”

“I do not know where it is, but I can ask my father to take you there.”

When she asked her father, Visvavasu was very unhappy, “Have you already told that man?! I heard some king will come and take the Deities away, so I have been hiding here all this time, but you have already told him everything?” He was so unhappy that he thought he would kill Vidyapati, his son-in-law. Finally, he said to his daughter, “OK, what can I do? I can take him there, but he has to go with his eyes tied with a black cloth.”

Lalita came back to her husband and told her that her father had agreed. She also said, “Father can cheat you, but I cannot cheat you—I am your wife and you are my husband. I am going to help you.” She gave him some mustard seeds and as Vidyapati was going to that place, he dropped the seeds on the ground, marking the road. When they came to the place he saw how Visvavasu did puja and other things.

Later on, the mustard seeds sprouted and grew into mustard trees, so he knew now the way to the place and could go there on his own. Then he said to his wife, “Lalita, I have been here for so many days, I am staying here at your father’s house, but I also have parents and a home. I must go there.”

“Are you leaving?!”

“Yes, but I will come back.”

“All right...”

Vidyapati went to King Indradyumna and told him everything in detail, “What you had sent me for, I have succeeded in that. I have found the Lord!”

“Tell me, tell me! Where is it?”

“I know the place, come with me.”

The king took all his soldiers, elephants, horses, and with all that procession went to take the Lord. The Lord said to him, “I will not go in this way! First make a temple for Me, then I will come.” At the same time, the Lord also said to Visvavasu, “Now I want to taste raj bhog, good prasadam. Every day you have been giving me kanda mul [a root that tastes like sweet potato]. I am tired of it.” The Lord spoke to both of them, the king and his servant.

So, King Indradyumna made a temple: this is how the Jagannath temple appeared.

Kind Indradyumna built the Jagannath temple and thought, “Where is the Lord?! The Lord said, ‘I will come,’ but He is not coming!”

The Lord then told him, “Do not come to me like this—with soldiers, elephants, etc. I will come on My own. I will come to Chakratirtha, the shore of the ocean and there you will find three solas, Indian cork trees. You can make Me from those trees, but only three people will go there: you (Kind Indradyumna), my previous servitor (Visvavasu), and your chief minister (Vidyapati) who has found me.”

Following the Lord’s order, they came to the shore of the ocean and found the three logs. When they tried to lift them, the logs suddenly became light and they carried it easily to the temple.

The King ordered his carpenters to make the Deities, but all carpenters’ tools broke once they tried to carve the wood. The king invited other carpenters, but their tools broke too. “What is this?! What is going on?!” the king thought. Then again the Lord came to Indradyumna and said, “You will never get anywhere in this way. Listen, an old man will come to you, his name is Visvakarma. Appoint him and follow what he says.”

Shortly after that, Visvakarma came to the king, paid obeisance and said,

“I am a carpenter and I can make your Deities.”

“Can you?”

“I can, but I have some conditions...”

“What conditions?”

“You must leave me for twenty-one days locked inside the temple and do not open the door until the twenty-one days expire. After that you can see me.”

The king and the queen agreed and were happy.

The old carpenter was locked inside the temple, and every morning the king and the queen came to the door and heard some sound coming from inside, “Tuck, tuck!” One day passed, two days, three days, four days... After fifteen days had passed there was no sound. (To this day, you know that before the Ratha Yatra festival the Jagannath temple doors are closed for these same fifteen days.) The queen said to the king, “What happened? What if the man has died! The temple room will be inauspicious... What will people say?” Six days were still left, but they decided to open the door.

They opened the door, but the man was not there and the Deities of Jagannath, Baladev and Subhadra were there, incomplete. The Deities did not have proper hands and legs, and the Lord said, “In this Age of Kali, I will give mercy in this way. Without hands, I can take more, I can eat more! Later you can make some gold hands or some other hands for Me, but My original hand will stay like this. I also have three conditions. First, you must offer Me bhog 56 times a day. Second, it is My temple, and your sons, grandsons or any other heirs cannot claim this temple. Finally, the third condition is that My temple will be open for twenty-one hours, and will be closed only for three hours.”

This is the Pastime of Lord Jagannath... The Lord came in this way. Vigraha naha, saksat Vrajendra-nandan[2]: “You are not an idol, You are Vrajendra-nandan Himself.”

 


[1] Стих целиком: пратима̄ наха туми — са̄кш̣а̄т враджендра-нандана / випра ла̄ги’ кара туми ака̄рйа-каран̣а — «Дорогой Господь, Ты не статуя. Ты не кто иной, как сын Махараджи Нанды. И ради старого брахмана Ты можешь сделать то, чего не делал никогда» («Ш́рӣ Чайтанйа-чаритāмр̣та», Мадхйа-лӣлā, 5.96).

[2] The whole verse: pratimā naha tumi — sākṣāt vrajendra-nandana / vipra lāgikara tumi akārya-karaṇa — “My dear Lord, You are not a statue; You are directly the son of Mahārāja Nanda. Now, for the sake of the old brāhmaṇa, You can do something You have never done before.” (Śrī Chaitanya-charitāmṛta, Madhya-līlā, 5.96).

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования