«Шри Кшетра и Алалнатх». Статья из журнала ‘The Harmonist’ под редакцией Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура (на русском и английском языках)


Russian

Шри Кшетра и Алалнатх

Из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из первого номера XXV тома за июнь 1927 года)

 

Шри Кшетра — одна из самых священных вайшнавских тиртх. Она всегда была центром поклонения Вишну и представлена в шастрах как Дашаватара-кшетра. Владыкой этой Пурушоттама-кшетры является Шри Джаганнатхадев. «Санкхьяяна Брахман» говорит:

адау йаха̄ру плавате синдхох̣ па̄ре апӯруш̣ам
тада̄ лабхасва дурдӯно тена йа̄хи парам̇ стхалам

Как объясняется в «Санкхьяяна-бхашье», эта шлока означает: «Далеко-далеко, на берегу океана, извечно самопроявлен Бог в деревянном облике, не сотворенный никем. Все, кто поклоняется Ему, попадают туда, где живут лучшие из вайшнавов».

Это общеизвестное в шрути описание Дару-Брахмы постоянно упоминается в смрити. Шри Мурти Джаганнатхадева, Баларамы и Субхадры вечны. Поклонение Шри Джаганнатхадеву, по всей видимости, было возрождено Ади Вишнусвами в древние времена, после того, как оно пришло в упадок под влиянием псевдо-вайшнавов с буддистскими воззрениями. Этим временем датируется [ежегодный] фестиваль Колесниц. Согласно древнему преданию, царь Пандья покорил Уткалу. Виджая из провинции Пандья приказал перенести Шри Виграхи в место, ставшее впоследствии известным как Сундарачал, откуда, после ухода завоевателя, Они были возвращены в Нилачалу. Говорят, это событие и послужило началом фестиваля Колесниц, на что указывает термин «паханди» (т. е. Пандья Виджая), которым называют церемонию вынесения Шри Мурти из храма и помещение на колесницу.

Ади Вишнусвами был сыном Девешвары или Девы Свами, главным жрецом и премьер-министром царя Пандьи Виджайи. Имея большое влияние в Шри Кшетре, псевдо-вайшнавы снова получили управление храмом и продолжили это празднование в своем ключе, переняв традицию фестиваля Колесниц и других церемоний, введенных Ади Вишнусвами, хотя и изменили имена этих Божеств и сделав из храма буддийскую святыню. По преданию в более поздние века Шри Кшетру посетили Шри Шанкарачарья, Шри Рамануджачарья, Шри Мадхвачарья и Шри Нимбаркачарья, чьи сампрадаи основали свои Матхи в этом месте.

Учитель мира Шри Гаурангадев в сопровождении Прабху Нитьянанды пришел в Нилачалу в начале XVI столетия как ачарья Мадхва-Гаудия-сампрадаи. Впоследствии к Нему присоединились Шри Адвайта Прабху, Шри Тхакур Харидас, Шри Сварупа Дамодар и Шрипады Госвами, которые, как Его представители, составляли ближний круг Его последователей. Трансцендентные деяния Шримана Махапрабху в Нилачале, где Он прожил последние восемнадцать лет Своих проявленных игр в этом мире, описаны Шримадом Кавираджем Госвами в «Шри Чайтанья-чаритамрите». И по сей день все места Шри Кшетры, освященные Его играми, являются местом паломничества всех духовых искателей.

Ом Вишнупад Шримад Тхакур Бхактивинод, первый проповедник шуддха-бхакти нынешнего века, много лет поклонялся Господу Хари в Шри Кшетре. За эти шесть лет был основан Шри Пурушоттам Матх и установлен стандарт поклонения Шри Гаурасундару.

Алалнатх хорошо известен читателям «Шри Чайтанья-чаритамриты». Он расположен на берегу океана в двадцати километрах южнее Пури. Там возвышается прекрасный каменный храм Шри Алалнатха, посвященный четырехрукому Божеству Васудевы. Шри Виграха Алалнатха (Альвар-натх), возможно, была создана одним из двенадцати альваров (альвар — тамильский эквивалент, указывающий на спутника Бога) и предназначалась в качестве связующего звена между тамильскими землями и Одхрой, Уткал-дешей. Во время анабасара (т. е. начиная со следующего дня после Снан-ятры и до Наваяубаны) Шриман Махапрабху ушел в Алалнатх из Пури и жил там в окружении нескольких Своих преданных. Неподалеку от Шри Мандира, где Шриман Махапрабху останавливался в Алалнатхе, был основан Шри Брахма Гаудия Матх как отделение Шри Чайтанья Матха.

Мы надеемся, что Пурушоттама-кшетра вновь станет центром распространения учения шуддха-бхакти, которой учил здесь много лет назад Сам Верховный Господь, а через Алалнатх это учение безгранично распространится по всему югу Индии.

Автор неизвестен
Переводчик: Вриндаван Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 


English  

Sri Kshetra and Alalnath

Journal The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 1, Vol. XXV, June 1927)

 

SREE Kshetra is one of the holiest Vaisnab Tirthas, has ever been the seat of the worship of Vishnu and is accordingly styled Dashavatara Kshetra in the Shastras. Sri Jagannath Deva is the Sovereign of the Purusottam Kshetra. The Sankhyayana Brahmana says;—

adau yahа̄ru plavate sindhoḥ pа̄rе apūruṣam
tad
а̄ labhasva durdūno tena yа̄hi paraṁ sthalam

As explained by the Sankhyayana Bhasya, the sloka means “from eternity in the remote land the Brahma-in-the-Form-of-Wood Who is not made by anybody, manifests Himself on the shores of the sea. All worshipping Him attain the region of the best Vaisnabas.”

The account of the Daru-Brahma as being wellknown in the Sruti is repeatedly mentioned in the Smritis. The Sreemurtis of Jagannath Deva, Balaram and Suvadra are eternal. The worship of Sri Jagannalh Deva appears to have been restored in very early times by Adi Visnusvami from the clutches of pseudo Vaishnabas passing in the name of Buddhists. The Car Festival dates from his time. According to old tradition Utkal was conquered in very earily times by king Pandya. Vijaya of the Pandya country who on the occasion removed the Sri Bigrahas from Nilachal to a place afterwards named Sundarachal from where they were again brought back to Nilachal on the departure of the conqueror. This event, it is said, was the origin of the Car Festival and it appears to be indicated by the term Pahandi (i.e. Pandya Vijaya) applied to the ceremony when the Sri Murtis are brought out of the Temple and placed on the cars.

Adi Vishnu Svami was the son of ‘Deveswar’ or ‘Deva Svami’ the Pu-rohit and mantrin of king Pandya Vijaya. The pseudo-Vaishnabas were powerful in Sri Kshetra and regained possession of the Temple and continued their mode of celebration newly adopting the practice of the Car Festival and other ceremonies instituted by Adi Vishnu Svami although they changed the names of the Sri Bigrahas and converted the Temple into a Buddhist-Shrine. Sri Kshetra according to tradition was in later ages visited by Sri Sankaracharyya, Sri Ramanujacharyya, Sri Madhvacharyya and Sri Nimbarkacharyya whose sampradayas established their respective maths at the place.

The World-Teacher Sri Gouranga Deva attended by Prabhu Nityananda arrived at Nilachal in the beginning of the sixteenth century as the Acharyya of the Madhva Gaudiya Sampradaya. He was later on joined there by Sri Advaita Prabhu, Sri Thakur Haridas, Sri Svarup Damodar, Sreepad Gosvamis who were His agents and the general body of His followers. The transcendental activities of Sreeman Mahaprabhu at Nilachal where He resided for the last eighteen years of the period during which He was manifest in the world are described by Sreemad Kaviraj Gosvami in the Sri Chaitanya Charitamrita. To this day all the spots at Sri Kshetra sanctified by His deeds are visited by all devout pilgrims.

Om Vishnupad Sreemad Thakur Bhaktivinode the Pioneer Preacher of suddha bhakti of the present age performed Hari-bhajan in Sri-Kshetra during many years. The Sri Purusottam’ Math and the seva of Sri Gour Sundar have been established in the Thakur’s bhajan kutir these six years.

Alalnath is well-known to the readers of Sri Chaitanya Charitamrita. It is situated on the seashore fourteen miles to the south of Puri where stands the beautiful stone-temple of Sri Alalnath, a four-armed Bigraha of Vasudeva. The Sri Bigraha of Alalnath (Alwar-nath) is alleged to have been set up by one of the twelve alwars (alwar is the Tamil equivalent of the associate of the Godhead) and serves as the connecting link between the Tamil lands of the south and the Odhra—Utkal Desha. During the period of anabasara (i.e. commencing from after the day of snanyatra to before Navayaubana) Sreeman Mahaprabhu retired to Alalnath from Puri and resided there with some of His devotees. The Sri Brahma Gaudiya Math has been established as a branch of the Sri Chaitanya Math close to the Sri Mandir where Sri Chaitanya Deva used to reside during his stay at Alalnath.

Let us hope that the Purusottam Kshetra will again become the centre for the propagation of the doctrine of suddha bhakti taught here through so many years by the supreme Lord Himself and from here spread to the extreme limits of the south by way of Alalnath.

The author is unknown

 



←  Духовные программы и публичные мероприятия в Орске. Ноябрь 2015 года ·• Архив новостей •· «Обитель или жилище». Статья из журнала ‘The Harmonist’ под редакцией Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура (на русском и английском языках)  →
Russian

Шри Кшетра и Алалнатх

Из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из первого номера XXV тома за июнь 1927 года)

 

Шри Кшетра — одна из самых священных вайшнавских тиртх. Она всегда была центром поклонения Вишну и представлена в шастрах как Дашаватара-кшетра. Владыкой этой Пурушоттама-кшетры является Шри Джаганнатхадев. «Санкхьяяна Брахман» говорит:

адау йаха̄ру плавате синдхох̣ па̄ре апӯруш̣ам
тада̄ лабхасва дурдӯно тена йа̄хи парам̇ стхалам

Как объясняется в «Санкхьяяна-бхашье», эта шлока означает: «Далеко-далеко, на берегу океана, извечно самопроявлен Бог в деревянном облике, не сотворенный никем. Все, кто поклоняется Ему, попадают туда, где живут лучшие из вайшнавов».

Это общеизвестное в шрути описание Дару-Брахмы постоянно упоминается в смрити. Шри Мурти Джаганнатхадева, Баларамы и Субхадры вечны. Поклонение Шри Джаганнатхадеву, по всей видимости, было возрождено Ади Вишнусвами в древние времена, после того, как оно пришло в упадок под влиянием псевдо-вайшнавов с буддистскими воззрениями. Этим временем датируется [ежегодный] фестиваль Колесниц. Согласно древнему преданию, царь Пандья покорил Уткалу. Виджая из провинции Пандья приказал перенести Шри Виграхи в место, ставшее впоследствии известным как Сундарачал, откуда, после ухода завоевателя, Они были возвращены в Нилачалу. Говорят, это событие и послужило началом фестиваля Колесниц, на что указывает термин «паханди» (т. е. Пандья Виджая), которым называют церемонию вынесения Шри Мурти из храма и помещение на колесницу.

Ади Вишнусвами был сыном Девешвары или Девы Свами, главным жрецом и премьер-министром царя Пандьи Виджайи. Имея большое влияние в Шри Кшетре, псевдо-вайшнавы снова получили управление храмом и продолжили это празднование в своем ключе, переняв традицию фестиваля Колесниц и других церемоний, введенных Ади Вишнусвами, хотя и изменили имена этих Божеств и сделав из храма буддийскую святыню. По преданию в более поздние века Шри Кшетру посетили Шри Шанкарачарья, Шри Рамануджачарья, Шри Мадхвачарья и Шри Нимбаркачарья, чьи сампрадаи основали свои Матхи в этом месте.

Учитель мира Шри Гаурангадев в сопровождении Прабху Нитьянанды пришел в Нилачалу в начале XVI столетия как ачарья Мадхва-Гаудия-сампрадаи. Впоследствии к Нему присоединились Шри Адвайта Прабху, Шри Тхакур Харидас, Шри Сварупа Дамодар и Шрипады Госвами, которые, как Его представители, составляли ближний круг Его последователей. Трансцендентные деяния Шримана Махапрабху в Нилачале, где Он прожил последние восемнадцать лет Своих проявленных игр в этом мире, описаны Шримадом Кавираджем Госвами в «Шри Чайтанья-чаритамрите». И по сей день все места Шри Кшетры, освященные Его играми, являются местом паломничества всех духовых искателей.

Ом Вишнупад Шримад Тхакур Бхактивинод, первый проповедник шуддха-бхакти нынешнего века, много лет поклонялся Господу Хари в Шри Кшетре. За эти шесть лет был основан Шри Пурушоттам Матх и установлен стандарт поклонения Шри Гаурасундару.

Алалнатх хорошо известен читателям «Шри Чайтанья-чаритамриты». Он расположен на берегу океана в двадцати километрах южнее Пури. Там возвышается прекрасный каменный храм Шри Алалнатха, посвященный четырехрукому Божеству Васудевы. Шри Виграха Алалнатха (Альвар-натх), возможно, была создана одним из двенадцати альваров (альвар — тамильский эквивалент, указывающий на спутника Бога) и предназначалась в качестве связующего звена между тамильскими землями и Одхрой, Уткал-дешей. Во время анабасара (т. е. начиная со следующего дня после Снан-ятры и до Наваяубаны) Шриман Махапрабху ушел в Алалнатх из Пури и жил там в окружении нескольких Своих преданных. Неподалеку от Шри Мандира, где Шриман Махапрабху останавливался в Алалнатхе, был основан Шри Брахма Гаудия Матх как отделение Шри Чайтанья Матха.

Мы надеемся, что Пурушоттама-кшетра вновь станет центром распространения учения шуддха-бхакти, которой учил здесь много лет назад Сам Верховный Господь, а через Алалнатх это учение безгранично распространится по всему югу Индии.

Автор неизвестен
Переводчик: Вриндаван Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 


English  

Sri Kshetra and Alalnath

Journal The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 1, Vol. XXV, June 1927)

 

SREE Kshetra is one of the holiest Vaisnab Tirthas, has ever been the seat of the worship of Vishnu and is accordingly styled Dashavatara Kshetra in the Shastras. Sri Jagannath Deva is the Sovereign of the Purusottam Kshetra. The Sankhyayana Brahmana says;—

adau yahа̄ru plavate sindhoḥ pа̄rе apūruṣam
tad
а̄ labhasva durdūno tena yа̄hi paraṁ sthalam

As explained by the Sankhyayana Bhasya, the sloka means “from eternity in the remote land the Brahma-in-the-Form-of-Wood Who is not made by anybody, manifests Himself on the shores of the sea. All worshipping Him attain the region of the best Vaisnabas.”

The account of the Daru-Brahma as being wellknown in the Sruti is repeatedly mentioned in the Smritis. The Sreemurtis of Jagannath Deva, Balaram and Suvadra are eternal. The worship of Sri Jagannalh Deva appears to have been restored in very early times by Adi Visnusvami from the clutches of pseudo Vaishnabas passing in the name of Buddhists. The Car Festival dates from his time. According to old tradition Utkal was conquered in very earily times by king Pandya. Vijaya of the Pandya country who on the occasion removed the Sri Bigrahas from Nilachal to a place afterwards named Sundarachal from where they were again brought back to Nilachal on the departure of the conqueror. This event, it is said, was the origin of the Car Festival and it appears to be indicated by the term Pahandi (i.e. Pandya Vijaya) applied to the ceremony when the Sri Murtis are brought out of the Temple and placed on the cars.

Adi Vishnu Svami was the son of ‘Deveswar’ or ‘Deva Svami’ the Pu-rohit and mantrin of king Pandya Vijaya. The pseudo-Vaishnabas were powerful in Sri Kshetra and regained possession of the Temple and continued their mode of celebration newly adopting the practice of the Car Festival and other ceremonies instituted by Adi Vishnu Svami although they changed the names of the Sri Bigrahas and converted the Temple into a Buddhist-Shrine. Sri Kshetra according to tradition was in later ages visited by Sri Sankaracharyya, Sri Ramanujacharyya, Sri Madhvacharyya and Sri Nimbarkacharyya whose sampradayas established their respective maths at the place.

The World-Teacher Sri Gouranga Deva attended by Prabhu Nityananda arrived at Nilachal in the beginning of the sixteenth century as the Acharyya of the Madhva Gaudiya Sampradaya. He was later on joined there by Sri Advaita Prabhu, Sri Thakur Haridas, Sri Svarup Damodar, Sreepad Gosvamis who were His agents and the general body of His followers. The transcendental activities of Sreeman Mahaprabhu at Nilachal where He resided for the last eighteen years of the period during which He was manifest in the world are described by Sreemad Kaviraj Gosvami in the Sri Chaitanya Charitamrita. To this day all the spots at Sri Kshetra sanctified by His deeds are visited by all devout pilgrims.

Om Vishnupad Sreemad Thakur Bhaktivinode the Pioneer Preacher of suddha bhakti of the present age performed Hari-bhajan in Sri-Kshetra during many years. The Sri Purusottam’ Math and the seva of Sri Gour Sundar have been established in the Thakur’s bhajan kutir these six years.

Alalnath is well-known to the readers of Sri Chaitanya Charitamrita. It is situated on the seashore fourteen miles to the south of Puri where stands the beautiful stone-temple of Sri Alalnath, a four-armed Bigraha of Vasudeva. The Sri Bigraha of Alalnath (Alwar-nath) is alleged to have been set up by one of the twelve alwars (alwar is the Tamil equivalent of the associate of the Godhead) and serves as the connecting link between the Tamil lands of the south and the Odhra—Utkal Desha. During the period of anabasara (i.e. commencing from after the day of snanyatra to before Navayaubana) Sreeman Mahaprabhu retired to Alalnath from Puri and resided there with some of His devotees. The Sri Brahma Gaudiya Math has been established as a branch of the Sri Chaitanya Math close to the Sri Mandir where Sri Chaitanya Deva used to reside during his stay at Alalnath.

Let us hope that the Purusottam Kshetra will again become the centre for the propagation of the doctrine of suddha bhakti taught here through so many years by the supreme Lord Himself and from here spread to the extreme limits of the south by way of Alalnath.

The author is unknown

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | WIKI | Вьяса-пуджа
Пожертвования