«Шрила Шридхар Махарадж о своем жизненном пути». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 7 января 1983 года. Навадвипа Дхама, Индия | “Srila Sridhar Maharaj about his life path.” Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj. 7 January 1983. Navadwip Dham, India



скачать (формат MP3, 4.74M)

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж 

Шрила Шридхар Махарадж о своем жизненном пути

(7 января 1983 года, Навадвипа Дхама, Индия) 

 

Преданный: Махарадж, можно я задам вам личный вопрос? Надеюсь, что он не слишком личный. Скажите, был ли период в вашей жизни, когда вы находились на интеллектуальном уровне, а впоследствии пришли к бхакти? Или на протяжении всей жизни вы были привержены бхакти?

#00:00:29#

Шрила Шридхар Махарадж: Когда я занимался в колледже, когда достиг определенного уровня, то общался со студентами-интеллектуалами. И когда я читал, изучал логику, дедукцию и тому подобные вещи, то помню, что в то время моя вера была поколеблена, встревожена. Это продолжалось некоторое время. В то время я думал: «Что мне делать? Предположим, Бога нет. Так как же мне жить, чем заниматься?» Я думал: «Насколько это в моих силах, я должен пытаться жить ради других, помогая другим различными способами». Но затем, когда я стал изучать западную философию: Декарта, Милля, Хьюма — всех этих философов, то постепенно на интеллектуальном уровне мои сомнения стали уходить, поскольку я увидел, что есть точка зрения, противоположная атеизму.

#00:02:07#

Согласно этой точке зрения, существование Бога возможно, его можно допустить. Итак, мой временный атеизм ушел. Но затем, впоследствии, во мне произошла великая революция. Когда я был студентом четвертого курса, один молодой человек, мой сокурсник, рассказывая о своем отце, сказал: «Этот джентльмен». Он так выразился, говоря о своем отце. Сначала я был смущен: «Как так! Как ты можешь называть отца „этот джентльмен“. Это не самое удачное выражение. Он твой отец. А ты говоришь: „Джентльмен такой-то и такой-то“». Он ответил мне: «Да, конечно, я не должен был так выражаться, но в действительности так оно и есть. В этой жизни я родился у него как его сын. А куда я отправлюсь в следующей жизни, я не знаю. И также где я был в прошлой жизни, мне неизвестно. Некоторое время, до поры до времени, я остаюсь его сыном, а он — моим отцом, но не более того. Эти отношения временны». Так он сказал мне.

#00:03:42#

Он не развивал эту тему, но этого краткого замечания было достаточно, чтобы изменить все мое мировоззрение. Я подумал: «Да, это правда. Куда я отправлюсь, что со мной будет, какая судьба меня ждет — мне неизвестно. Сейчас меня связывают те или иные отношения с людьми, но все это временно. Мое будущее туманно».

#00:04:25#

Затем, спустя три месяца после выпускных экзаменов, тот же самый молодой человек дал мне книгу, посвященную жизни Чайтаньядева. Так я узнал об Его учении. Для меня это было буквально как нектар. Эта книга обратила меня в сторону преданности.

#00:04:59#

До этого я изучал Бхагавад-гиту, «Бхагаватам». В моей семье не было недостатка в обсуждении писаний, различных шастр. Подобные обсуждения всегда происходили в нашем доме. У нас была большая семья, примерно пятнадцать человек. Пятнадцать мужчин, членов семьи, жило в доме: четверо моих братьев, старший дядя, его пятеро детей. Все они были гораздо старше меня. Кроме того, жили женщины. Дом был полон. И почти все они были санскритскими учеными, знатоками санскрита. Я родился в семье пандитов, знатоков санскрита, ученых. «Бхагаватам», Гита, смрити — все эти писания изучались. Такова была культура.

#00:06:23#

Но эта книга — «Жизнь и учение Шри Чайтаньи» — заворожила меня. Я был пленен. Я был обращен. То была революционная, радикальная перемена, революция в моей жизни. Как бы то ни было, я оставил все и присоединился к Гаудия Матху в 1927 году. В августе 1926 года я установил связь с Гаудия Матхом, а в 1927 году я оставил все и пришел жить в Миссию. С того времени я и остаюсь в ней. Сначала я возглавлял матх на Курукшетре, затем — рядом с Дели, после я стоял во главе матха в районе Мадраса, рядом с Бомбеем и в других местах в качестве проповедника.

#00:07:33#

Затем Прабхупада Шрила Сарасвати Тхакур предложил мне отправиться на Запад проповедовать. Я отвечал ему: «Вам придется потратить на меня много денег, но я не сумею добиться значительного успеха. Во-первых, потому что я не способен понимать произношение западных людей». Вот как с вами: иногда я не понимаю слов, не могу понять произношение западных людей. «Во-вторых, я не склонен тесно общаться с широкими массами людей. Поэтому я не сумею добиться успеха. Если вы прикажете мне, я должен буду поехать». Но лучше...

#00:08:30#

Тогда основатель Гаудия-сангхи Бхакти Саранга Госвами Махарадж был отправлен в Англию. Он дал Харинам одной женщине и основал в Лондоне отделение Гаудия Матха под названием Винода Вани Гаудия Матх. С помощью этой женщины он основал этот центр, и он по-прежнему существует под началом Багх Базар Гаудия Матха. Он называется Винода Вани Гаудия Матх в Лондоне.

Переводчик: Муралишвар Дас
Редактор: Традиш Дас

 

In English:


скачать (формат MP3, 2.76M)

=0:00= Devotee: Maharaj, can I ask a personal question? Yes. I hope I am ... it's not too personal, but I was going to ask: any time in your life were you on the intellectual plane and then moved to the plane of bhakti? Or your whole life you are into bhakti?

=0:25= Srila Sridhar Maharaj: When I began my study in college, after passing the matching(?) standard, at that time I came to some... I had some association with some intellectual students. And also I was reading the logic and and other things, in particular deductive logic. I remember at that time my faith was, in God, disturbed for some time. And I... during that time I thought: what should I do then? We've supposed there is no God, how to go on with this life? What activity to do, take, then?

=1:23= I thought as much as possible I shall try to live for others, helping others in any way I shall do. But again, when I read the philosophy in [Western thought??], Hegel's philosophy, then Decart's, Martino, Middle, Hume, all these things. Gradually intellectually I revealed my faith in Lord: this is not impossible. The other argumenting parties are also there, they say it is possible, God may exist. So that removed my temporary disbelieving.

=2:15= [speaking in Bengali]

=2:37= But after a year a great revolution came in me. [chuckles] Then I was a fourth year student. For a slight point. One boy talking with me he told that "my father was a gentleman of this type". I at once opposed: what do you say, your father is "a gentleman"? This is not a happy remark. Your father is gentleman? Not an ordinary person that type person. Your revered father, you say he was a gentleman of this type.

=03:19= He told: yes, of course, I should not mention in that way. But yet it is so. In this life I have come as his son. In the next life where shall I go I do not know. And in previous life also where I was I also don't know. So for the time being I was his son and you are my father, a gentleman [rank??], as nation, but both are not permanent. He told like that. But he did not talk much. This remark pierced into my heart. And I began to think: what is this? Is this true? It is true? Then where I was and where I shall have to go? [indictint] Infinite. In the relativity of Infinite [record break] I have living no position, no shelter. How I am guided? My future is uncertain, what to do?

=4:30= It is... this was so much intense that I [indistinct] myself in this. [indistinct] The test, the graduation, examination of the graduation free months after. I can't give my attention to my study. My friends, they come and they press me to read the book, I can't concentrate there [indistinct].

=5:12= Then at that time that very boy gave me one book, "Amiya nimai charit", about Sri Chaitanyadev. I got His life and teachings. It was just like nectar to me. And [indistinct] this converted into this side.

=05:38= Before that also I was a student of Bhagavad Gita, of the Bhagavatam, my family was engaged in that, in the discussion, reading of the shastra, of different type shastra, always going on in our house talk. And big family. About fifteen member, fifteen male member in the family. My father's father who have four brothers, and it is my elder uncle, he had five children, all grown up, twenty years more than me. And so many... Ladies also. So house full. So around mostly all sanskrit scholars, so I was born in the [indistinct] in a big pandit family, scholars' family, sankrit, etc. Puran, Bhagavatam, Gita, Chandi, Smriti — different types of culture there.

=6:56= But anyhow, this Chaitanya cha... Life and teachings of Chaitanya, saved me and I drank it full belly. I was converted. Converted from there. [indistinct] And great change in my life. I was at that time twenty three, two-three age, at that time. I did much penances also, did not eating, not sleeping, no eating, no rain, no winter, no summer, everything, not caring for anything. In this way I [indistinct]. I used to take to eat also, sometimes cow, cow dung. [chuckles]. Sometimes this bitter leaves of neem. To control the tongue. All these things, sometimes this pranayam, yoga, many things I did at that time.

=8:31= Then gradually... My father left us, and the burden of the family came on my head. [indistinct] I then went to again to went to read this, joined the law classes. After one year then there non-cooperation movement came of Gandhi, I've left college and joined them. [indistinct] twenty one. Then few years passed in that non-cooperation. Then after non-cooperation I joined. My mother also died, then I joined Gaudiya Math.

=9:20= Three brothers, one brother at service, another two brothers were students. Some property [there was(?)]. And they are not in property. Anyhow I left everything and joined Gaudiya Math. 1927. 1926 August I came in connection with Gaudiya Math, and 1927 I [indistinct] and joined Gaudiya Math, after six months or so. From thence I am here.

=9:59= First I was posted near Kurukshetra, Delhi, [indistinct] towards Madras side, then Bombay side, and then all India. Preacher.

=10:20= And there was a proposal, suggestion of Guru Maharaj to go the West, I told you will have to spend money, much, but I won't be able to show any progressing work because I can't follow their intonation. Still, still you can mark: you say something, I can't follow, "what is this? what is this?" I say. [indistinct] I have got some difficulty, can't understand the intonation. And the same time it is in my nature to mix with anyone and everyone. So I won't be able to show any progressive work there. If you order then I must have to go. But Guru Maharaj sent another gentleman, the founder of Gaudiya Sangha, A. B. Bhakti Saranga Goswami, who in England gave Harinam to one lady and there her name was Vinod Vani, and she established in her home a centre of Gaudiya Math, [indistinct] there and the Gaudiya Math is there. Under the administration of Bagh Mazar Math. Vinod Vani Math. Vinod Vani Gaudiya Math in London somewhere.

Captured by Ashutosh Krishna Das

 



←  Визит Шримати Бхакти Лалиты Деви Даси в Харьков 14-17 октября 2013 года ·• Архив новостей •· Бхакти-йога в Риге. 20 октября 2013 года  →

Get the Flash Player to see this player.
скачать (формат MP3, 5.0 МБ)

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж 

Шрила Шридхар Махарадж о своем жизненном пути

(7 января 1983 года, Навадвипа Дхама, Индия) 

 

Преданный: Махарадж, можно я задам вам личный вопрос? Надеюсь, что он не слишком личный. Скажите, был ли период в вашей жизни, когда вы находились на интеллектуальном уровне, а впоследствии пришли к бхакти? Или на протяжении всей жизни вы были привержены бхакти?

#00:00:29#

Шрила Шридхар Махарадж: Когда я занимался в колледже, когда достиг определенного уровня, то общался со студентами-интеллектуалами. И когда я читал, изучал логику, дедукцию и тому подобные вещи, то помню, что в то время моя вера была поколеблена, встревожена. Это продолжалось некоторое время. В то время я думал: «Что мне делать? Предположим, Бога нет. Так как же мне жить, чем заниматься?» Я думал: «Насколько это в моих силах, я должен пытаться жить ради других, помогая другим различными способами». Но затем, когда я стал изучать западную философию: Декарта, Милля, Хьюма — всех этих философов, то постепенно на интеллектуальном уровне мои сомнения стали уходить, поскольку я увидел, что есть точка зрения, противоположная атеизму.

#00:02:07#

Согласно этой точке зрения, существование Бога возможно, его можно допустить. Итак, мой временный атеизм ушел. Но затем, впоследствии, во мне произошла великая революция. Когда я был студентом четвертого курса, один молодой человек, мой сокурсник, рассказывая о своем отце, сказал: «Этот джентльмен». Он так выразился, говоря о своем отце. Сначала я был смущен: «Как так! Как ты можешь называть отца „этот джентльмен“. Это не самое удачное выражение. Он твой отец. А ты говоришь: „Джентльмен такой-то и такой-то“». Он ответил мне: «Да, конечно, я не должен был так выражаться, но в действительности так оно и есть. В этой жизни я родился у него как его сын. А куда я отправлюсь в следующей жизни, я не знаю. И также где я был в прошлой жизни, мне неизвестно. Некоторое время, до поры до времени, я остаюсь его сыном, а он — моим отцом, но не более того. Эти отношения временны». Так он сказал мне.

#00:03:42#

Он не развивал эту тему, но этого краткого замечания было достаточно, чтобы изменить все мое мировоззрение. Я подумал: «Да, это правда. Куда я отправлюсь, что со мной будет, какая судьба меня ждет — мне неизвестно. Сейчас меня связывают те или иные отношения с людьми, но все это временно. Мое будущее туманно».

#00:04:25#

Затем, спустя три месяца после выпускных экзаменов, тот же самый молодой человек дал мне книгу, посвященную жизни Чайтаньядева. Так я узнал об Его учении. Для меня это было буквально как нектар. Эта книга обратила меня в сторону преданности.

#00:04:59#

До этого я изучал Бхагавад-гиту, «Бхагаватам». В моей семье не было недостатка в обсуждении писаний, различных шастр. Подобные обсуждения всегда происходили в нашем доме. У нас была большая семья, примерно пятнадцать человек. Пятнадцать мужчин, членов семьи, жило в доме: четверо моих братьев, старший дядя, его пятеро детей. Все они были гораздо старше меня. Кроме того, жили женщины. Дом был полон. И почти все они были санскритскими учеными, знатоками санскрита. Я родился в семье пандитов, знатоков санскрита, ученых. «Бхагаватам», Гита, смрити — все эти писания изучались. Такова была культура.

#00:06:23#

Но эта книга — «Жизнь и учение Шри Чайтаньи» — заворожила меня. Я был пленен. Я был обращен. То была революционная, радикальная перемена, революция в моей жизни. Как бы то ни было, я оставил все и присоединился к Гаудия Матху в 1927 году. В августе 1926 года я установил связь с Гаудия Матхом, а в 1927 году я оставил все и пришел жить в Миссию. С того времени я и остаюсь в ней. Сначала я возглавлял матх на Курукшетре, затем — рядом с Дели, после я стоял во главе матха в районе Мадраса, рядом с Бомбеем и в других местах в качестве проповедника.

#00:07:33#

Затем Прабхупада Шрила Сарасвати Тхакур предложил мне отправиться на Запад проповедовать. Я отвечал ему: «Вам придется потратить на меня много денег, но я не сумею добиться значительного успеха. Во-первых, потому что я не способен понимать произношение западных людей». Вот как с вами: иногда я не понимаю слов, не могу понять произношение западных людей. «Во-вторых, я не склонен тесно общаться с широкими массами людей. Поэтому я не сумею добиться успеха. Если вы прикажете мне, я должен буду поехать». Но лучше...

#00:08:30#

Тогда основатель Гаудия-сангхи Бхакти Саранга Госвами Махарадж был отправлен в Англию. Он дал Харинам одной женщине и основал в Лондоне отделение Гаудия Матха под названием Винода Вани Гаудия Матх. С помощью этой женщины он основал этот центр, и он по-прежнему существует под началом Багх Базар Гаудия Матха. Он называется Винода Вани Гаудия Матх в Лондоне.

Переводчик: Муралишвар Дас
Редактор: Традиш Дас

 

In English:

Get the Flash Player to see this player.
скачать (формат MP3, 2.9 МБ)

=0:00= Devotee: Maharaj, can I ask a personal question? Yes. I hope I am ... it's not too personal, but I was going to ask: any time in your life were you on the intellectual plane and then moved to the plane of bhakti? Or your whole life you are into bhakti?

=0:25= Srila Sridhar Maharaj: When I began my study in college, after passing the matching(?) standard, at that time I came to some... I had some association with some intellectual students. And also I was reading the logic and and other things, in particular deductive logic. I remember at that time my faith was, in God, disturbed for some time. And I... during that time I thought: what should I do then? We've supposed there is no God, how to go on with this life? What activity to do, take, then?

=1:23= I thought as much as possible I shall try to live for others, helping others in any way I shall do. But again, when I read the philosophy in [Western thought??], Hegel's philosophy, then Decart's, Martino, Middle, Hume, all these things. Gradually intellectually I revealed my faith in Lord: this is not impossible. The other argumenting parties are also there, they say it is possible, God may exist. So that removed my temporary disbelieving.

=2:15= [speaking in Bengali]

=2:37= But after a year a great revolution came in me. [chuckles] Then I was a fourth year student. For a slight point. One boy talking with me he told that "my father was a gentleman of this type". I at once opposed: what do you say, your father is "a gentleman"? This is not a happy remark. Your father is gentleman? Not an ordinary person that type person. Your revered father, you say he was a gentleman of this type.

=03:19= He told: yes, of course, I should not mention in that way. But yet it is so. In this life I have come as his son. In the next life where shall I go I do not know. And in previous life also where I was I also don't know. So for the time being I was his son and you are my father, a gentleman [rank??], as nation, but both are not permanent. He told like that. But he did not talk much. This remark pierced into my heart. And I began to think: what is this? Is this true? It is true? Then where I was and where I shall have to go? [indictint] Infinite. In the relativity of Infinite [record break] I have living no position, no shelter. How I am guided? My future is uncertain, what to do?

=4:30= It is... this was so much intense that I [indistinct] myself in this. [indistinct] The test, the graduation, examination of the graduation free months after. I can't give my attention to my study. My friends, they come and they press me to read the book, I can't concentrate there [indistinct].

=5:12= Then at that time that very boy gave me one book, "Amiya nimai charit", about Sri Chaitanyadev. I got His life and teachings. It was just like nectar to me. And [indistinct] this converted into this side.

=05:38= Before that also I was a student of Bhagavad Gita, of the Bhagavatam, my family was engaged in that, in the discussion, reading of the shastra, of different type shastra, always going on in our house talk. And big family. About fifteen member, fifteen male member in the family. My father's father who have four brothers, and it is my elder uncle, he had five children, all grown up, twenty years more than me. And so many... Ladies also. So house full. So around mostly all sanskrit scholars, so I was born in the [indistinct] in a big pandit family, scholars' family, sankrit, etc. Puran, Bhagavatam, Gita, Chandi, Smriti — different types of culture there.

=6:56= But anyhow, this Chaitanya cha... Life and teachings of Chaitanya, saved me and I drank it full belly. I was converted. Converted from there. [indistinct] And great change in my life. I was at that time twenty three, two-three age, at that time. I did much penances also, did not eating, not sleeping, no eating, no rain, no winter, no summer, everything, not caring for anything. In this way I [indistinct]. I used to take to eat also, sometimes cow, cow dung. [chuckles]. Sometimes this bitter leaves of neem. To control the tongue. All these things, sometimes this pranayam, yoga, many things I did at that time.

=8:31= Then gradually... My father left us, and the burden of the family came on my head. [indistinct] I then went to again to went to read this, joined the law classes. After one year then there non-cooperation movement came of Gandhi, I've left college and joined them. [indistinct] twenty one. Then few years passed in that non-cooperation. Then after non-cooperation I joined. My mother also died, then I joined Gaudiya Math.

=9:20= Three brothers, one brother at service, another two brothers were students. Some property [there was(?)]. And they are not in property. Anyhow I left everything and joined Gaudiya Math. 1927. 1926 August I came in connection with Gaudiya Math, and 1927 I [indistinct] and joined Gaudiya Math, after six months or so. From thence I am here.

=9:59= First I was posted near Kurukshetra, Delhi, [indistinct] towards Madras side, then Bombay side, and then all India. Preacher.

=10:20= And there was a proposal, suggestion of Guru Maharaj to go the West, I told you will have to spend money, much, but I won't be able to show any progressing work because I can't follow their intonation. Still, still you can mark: you say something, I can't follow, "what is this? what is this?" I say. [indistinct] I have got some difficulty, can't understand the intonation. And the same time it is in my nature to mix with anyone and everyone. So I won't be able to show any progressive work there. If you order then I must have to go. But Guru Maharaj sent another gentleman, the founder of Gaudiya Sangha, A. B. Bhakti Saranga Goswami, who in England gave Harinam to one lady and there her name was Vinod Vani, and she established in her home a centre of Gaudiya Math, [indistinct] there and the Gaudiya Math is there. Under the administration of Bagh Mazar Math. Vinod Vani Math. Vinod Vani Gaudiya Math in London somewhere.

Captured by Ashutosh Krishna Das

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | WIKI | Вьяса-пуджа
Пожертвования