«Вьяса-аватар». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. Храм любви и нежности, стих 28 | “Vyasa Avatar.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. Temple of Love and Affection. Verse 28


Russian

Вьяса-аватар

В честь сегодняшнего праздника — дня явления Шрилы Вриндавана Даса Тхакура — представляем пранама-мантру, которую Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж написал для него, а также лекцию, где Шрила Говинда Махарадж объясняет смысл мантры.


Храм любви и нежности, стих 28

да̄са-вр̣нда̄ванам̇ ванде кр̣ш̣н̣а-да̄са-прабхум̇ татха̄
чханна̄вата̄ра-чаитанйа-лӣла̄-виста̄ра-ка̄рин̣ау
двау нитйа̄нандапа̄да̄бджа-карун̣а̄рен̣у-бхуш̣итау
вйакта-чханнау будхачинтйау ва̄ванде вйа̄са-рӯпин̣ау

«Я предлагаю свои поклоны Шриле Вриндавану Дасу Тхакуру и Шриле Кришнадасу Кавираджу Госвами Прабху. Они являют игры скрытого Аватара, Шри Чайтаньи, и украшены „пыльцой милости“ с лотосоподобных стоп Нитьянанды Прабху. Я предлагаю свои поклоны этим двум обликам Вьясадевы, один из которых проявлен, а другой — скрыт; одного из них можно постичь, а другой — непостижим».

 

Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж

Когда я написал предисловие к «Шри Чайтанья Бхагавате», я подумал: «Как Кришнадас Кавирадж Госвами, так и Вриндаван Дас Тхакур — это Ведавьяса, но один вьякта, проявлен, а другой — авьякта или гудха, скрыт. Кришнадас Кавирадж Госвами — это Вьяса гудха-лилы Махапрабху; он явил скрытые игры Чайтаньи Махапрабху. Вриндаван Дас Тхакур описал игры Махапрабху в Навадвипе и Джаганнатха-кшетре; это его вьякта-лила, широко известные игры».

Размышляя об этом, я написал пранама-мантру Вриндавану Дасу Тхакуру и Кавираджу Госвами. Эта мантра выражает чувство, живущее в моем сердце, и я очень доволен ей. Милостью Вриндавана Даса Тхакура и Кришнадаса Кавираджа Госвами она явилась. Они так милостивы к нам.

да̄са-вр̣нда̄ванам̇ ванде кр̣ш̣н̣а-да̄са-прабхум̇ татха̄
чханна̄вата̄ра-чаитанйа-лӣла̄-виста̄ра-ка̄рин̣ау
двау нитйа̄нандапа̄да̄бджа-карун̣а̄рен̣у-бхуш̣итау
вйакта-чханнау будхачинтйау ва̄ванде вйа̄са-рӯпин̣ау

Написав этот стих, я понял, что Вриндаван Дас Тхакур — это первый Ведавьяс чайтанья-лилы, однако есть два вида чайтанья-лилы: явленная и чханна, скрытая. Когда «Шримад-Бхагаватам» упоминает об Аватаре Господа в Кали-югу, используется слово чханна.

иттхам̇ нр̣-тирйаг-р̣ш̣и-дева-джхаш̣а̄вата̄раир
лока̄н вибха̄вайаси хам̇си джагат пратӣпа̄н
дхармам̇ маха̄-пуруш̣а па̄си йуга̄нувр̣ттам̇
чаннах̣ калау йад абхавас три-йуго тха са твам

(«Шримад-Бхагаватам», 7.9.38)

В Кали-югу Господь Кришна пришел чханнам, скрытно, и наслаждался настроением Радхарани — высочайшей преданности. Без этого настроения Кришна не мог сполна насладиться Собой. Поэтому Его называют скрытым, чханна, Аватаром. Этот стих из «Шримад-Бхагаватам» называет Господа Триюга: Тем, Кто приходит в три эпохи. Это потому, что Его Аватар в Кали-югу не указан открыто.

Однако в другом месте «Шримад-Бхагаватам» объясняет скрытого Аватара Господа:

кр̣ш̣н̣а-варн̣ам̇ твиш̣а̄кр̣ш̣н̣ам̇ са̄н̇гопа̄н̇га̄стра-па̄рш̣адам
йаджн̃аих̣ сан̇кӣртана-пра̄йаир йаджанти хи су-медхасах̣

(«Шримад-Бхагаватам», 11.5.32)

«Господь будет всегда петь Имя Кришна и Его облик будет золотым. Со Своими спутниками Он будет распространять жертвоприношение санкиртаны для обычных людей».

Так писания доказывают, что Кришна скрытно приходит в Кали-югу, чтобы раздавать Себя.

Шрила Рупа Госвами также написал:

анарпита-чарӣм̇ чира̄т карун̣айа̄ватӣрн̣ах̣ калау
самарпайитум уннатоджджвала-раса̄м̇ сва-бхакти-ш́рийам
харих̣ пурат̣а-сундара-дйути-кадамба-сандӣпитах̣
сада̄ хр̣дайа-кандаре спхурату вах̣ ш́ачӣ-нанданах̣

(«Шри Чайтанья-чаритамрита», Ади-лила, 1.4)

«Сам Хари, в сияющем золотом облике, опьяненный собственным Именем, раздает всем настроение исключительно превосходной преданности, мадхура-расы. Он раздает его любому, кто того пожелает. Пусть этот Господь, Шри Шачи-нандан, явит Себя в вашем сердце».

Рупа Госвами Прабху написал эту шлоку как благословение читателям.

Кришнадас Кавирадж Госвами — это чханна-вьяса-аватар, а Вриндаван Дас Тхакур — это вьякта-вьяса-аватар. Это чувство пришло ко мне, и тогда я написал свою пранама-мантру для них. Услышав этот стих, все вайшнавы, владеющие санскритом, высоко ее оценили и благословили меня. Это очень хорошо для нашего общества. Но вся заслуга принадлежит преданным. Необходимо обрести милость преданных Махапрабху, тогда можно понять божественный облик Махапрабху и Его дар. По милости преданных я сам вдохновлен, и тогда я вдохновляю других. Все сокровища принадлежат преданным, у меня нет своих сокровищ.

Перевод с английского оригинала,
опубликованного Шрипадом Бхакти Камалом Тьяги Махараджем

Переводчик: Ашутош Кришна Дас

 


English  

Vyasa Avatar

In honour of the appearance day of Srila Vrindavan Das Thakur today, we are presenting the pranam mantra Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj composed for him, as well as a lecture in which Srila Govinda Maharaj explains the mantra’s meaning.

 

Temple of Love and Affection, Verse 28

dāsa-vṛndāvanaṁ vande kṛṣṇa-dāsa-prabhuṁ tathā
chhannāvatāra-chaitanya-līlā-vistāra-kāriṇau
dvau nityānandapādābja-karuṇāreṇu-bhuṣitau
vyakta-chchhannau budhāchintyau vāvande vyāsa-rūpiṇau

“I offer my obeisance unto Śrīla Vṛndāvan Dās Ṭhākur and Śrīla Kṛṣṇa Dās Kavirāj Goswāmī Prabhu. They are the expounders of the Pastimes of the hidden Avatār, Śrī Chaitanya, and they are adorned with ‘mercy-pollen’ from Nityānanda Prabhu’s lotus feet. I offer my obeisance unto these two forms of Vyāsdev, one of whom is manifest and one of whom is hidden; one of whom is intelligible and one of whom is inconceivable.”

 

Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj

When I wrote an introduction to Sri Chaitanya-bhagavat I thought, “Both Krishna Das Kaviraj Goswami and Vrindavan Das Thakur are Vedavyas but one is vyakta, manifest, and the other is avyakta, or gudha, confidential. Krishna Das Kaviraj Goswami is the vyas of Mahaprabhu’s gudha-lila; he revealed Chaitanya Mahaprabhu’s hidden Pastimes. Vrindavan Das Thakur described Mahaprabhu’s Pastimes in Nabadwip and Jagannath Kshetra; these are His vyakta-lila, public Pastimes.”

Thinking in this way, I composed a pranam mantra for Vrindavan Das Thakur and Kaviraj Goswami. That mantra is my heart’s expression and I am so satisfied with it. It has been revealed by the mercy of Vrindavan Das Thakur and Krishna Das Kaviraj Goswami. They are so merciful to us.

dāsa-vṛndāvanaṁ vande kṛṣṇa-dāsa-prabhuṁ tathā
chhannāvatāra-chaitanya-līlā-vistāra-kāriṇau
dvau nityānandapādābja-karuṇāreṇu-bhuṣitau
vyakta-chchhannau budhāchintyau vāvande vyāsa-rūpiṇau

When I composed this verse I realised that Vrindavan Das Thakur is the first Vedavyas for Chaitanya-lila but that Chaitanya-lila has two forms, a manifest form and a chhanna, hidden, form. In Srimad Bhagavatam where there is a reference to the Lord’s Avatar in Kali-yuga, the word chhanna is used.

itthaṁ nṛ-tiryag-ṛṣi-deva-jhaṣāvatārair
lokān vibhāvayasi haṁsi jagat pratīpān
dharmaṁ mahā-puruṣa pāsi yugānuvṛttaṁ
chhannaḥ kalau yad abhavas tri-yugo ’tha sa tvam

(Srimad Bhagavatam: 7.9.38)

In the Kali-yuga Lord Krishna manifested in a chhanna, hidden, form and tasted Radharani’s supreme mood of devotion. Without that mood, Krishna could not taste Himself fully. For this reason He is called the hidden, chhanna, Avatar. The Lord is called Triyuga is this verse from Srimad Bhagavatam: He who appears in three ages. This is because His Avatar in Kali-yuga is not openly indicated.

Elsewhere in Srimad Bhagavatam, however, there is an explanation of the Lord’s hidden Avatar.

kṛṣṇa-varṇaṁ tviṣākṛṣṇaṁ sāṅgopāṅgāstra-pārṣadam
yajñaiḥ saṅkīrtana-prāyair yajanti hi su-medhasaḥ

(Srimad Bhagavatam: 11.5.32)

“The Lord will always chant the Name ‘Krishna’ and His form will be golden. With His associates, He will propagate the sacrifice of sankirtan to the people in general.”

In this way it is proved in the Scriptures that Krishna appears in the Kali-yuga in a hidden form to distribute Himself.

Srila Rupa Goswami also wrote,

anarpita-charīṁ chirāt karuṇayāvatīrṇaḥ kalau
samarpayitum unnatojjvala-rasāṁ sva-bhakti-śriyam
hariḥ puraṭa-sundara-dyuti-kadamba-sandīpitaḥ
sadā hṛdaya-kandare sphuratu vaḥ śachī-nandanaḥ

(Sri Chaitanya-charitamrita: Adi-lila, 1.4)

“Hari Himself, in a effulgent golden form, is intoxicated with His own Name and distributing to the masses the super-excellent devotional mood, madhura-rasa. He is distributing it to whoever desires it. May that Lord, Sri Sachi Nandan, reveal Himself in your heart.”

Rupa Goswami Prabhu composed this shloka as a blessing to his readers.

Krishna Das Kaviraj Goswami is the chhanna-vyas-avatar and Vrindavan Das Thakur is the vyakta-vyas-avatar. This feeling came to me and then I composed my pranam mantra for them. After hearing this verse all the Vaishnavas who are qualified in Sanskrit praised it greatly and blessed me. This is very good for our society. All credit goes to the devotees though. It is necessary to get Mahaprabhu’s devotees’ mercy, then one will understand Mahaprabhu’s divine form and gift. By the devotees’ mercy I am inspired and then I give inspiration to others. Everything is the wealth of the devotees, nothing is my personal wealth.

 



←  «Скрытое и явное воплощения Вьясы». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 30 мая 2000 года. Колката, Индия | “The Hidden and Open Incarnations of Vyasa.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 30 May 2000. Dum Dum Park Temple, Kolkata, India ·• Архив новостей •· “The Biographies of the Lord.” Srila B. S. Goswami Maharaj. May 31, 2019. Gupta Govardhan  →
Russian

Вьяса-аватар

В честь сегодняшнего праздника — дня явления Шрилы Вриндавана Даса Тхакура — представляем пранама-мантру, которую Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж написал для него, а также лекцию, где Шрила Говинда Махарадж объясняет смысл мантры.


Храм любви и нежности, стих 28

да̄са-вр̣нда̄ванам̇ ванде кр̣ш̣н̣а-да̄са-прабхум̇ татха̄
чханна̄вата̄ра-чаитанйа-лӣла̄-виста̄ра-ка̄рин̣ау
двау нитйа̄нандапа̄да̄бджа-карун̣а̄рен̣у-бхуш̣итау
вйакта-чханнау будхачинтйау ва̄ванде вйа̄са-рӯпин̣ау

«Я предлагаю свои поклоны Шриле Вриндавану Дасу Тхакуру и Шриле Кришнадасу Кавираджу Госвами Прабху. Они являют игры скрытого Аватара, Шри Чайтаньи, и украшены „пыльцой милости“ с лотосоподобных стоп Нитьянанды Прабху. Я предлагаю свои поклоны этим двум обликам Вьясадевы, один из которых проявлен, а другой — скрыт; одного из них можно постичь, а другой — непостижим».

 

Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж

Когда я написал предисловие к «Шри Чайтанья Бхагавате», я подумал: «Как Кришнадас Кавирадж Госвами, так и Вриндаван Дас Тхакур — это Ведавьяса, но один вьякта, проявлен, а другой — авьякта или гудха, скрыт. Кришнадас Кавирадж Госвами — это Вьяса гудха-лилы Махапрабху; он явил скрытые игры Чайтаньи Махапрабху. Вриндаван Дас Тхакур описал игры Махапрабху в Навадвипе и Джаганнатха-кшетре; это его вьякта-лила, широко известные игры».

Размышляя об этом, я написал пранама-мантру Вриндавану Дасу Тхакуру и Кавираджу Госвами. Эта мантра выражает чувство, живущее в моем сердце, и я очень доволен ей. Милостью Вриндавана Даса Тхакура и Кришнадаса Кавираджа Госвами она явилась. Они так милостивы к нам.

да̄са-вр̣нда̄ванам̇ ванде кр̣ш̣н̣а-да̄са-прабхум̇ татха̄
чханна̄вата̄ра-чаитанйа-лӣла̄-виста̄ра-ка̄рин̣ау
двау нитйа̄нандапа̄да̄бджа-карун̣а̄рен̣у-бхуш̣итау
вйакта-чханнау будхачинтйау ва̄ванде вйа̄са-рӯпин̣ау

Написав этот стих, я понял, что Вриндаван Дас Тхакур — это первый Ведавьяс чайтанья-лилы, однако есть два вида чайтанья-лилы: явленная и чханна, скрытая. Когда «Шримад-Бхагаватам» упоминает об Аватаре Господа в Кали-югу, используется слово чханна.

иттхам̇ нр̣-тирйаг-р̣ш̣и-дева-джхаш̣а̄вата̄раир
лока̄н вибха̄вайаси хам̇си джагат пратӣпа̄н
дхармам̇ маха̄-пуруш̣а па̄си йуга̄нувр̣ттам̇
чаннах̣ калау йад абхавас три-йуго тха са твам

(«Шримад-Бхагаватам», 7.9.38)

В Кали-югу Господь Кришна пришел чханнам, скрытно, и наслаждался настроением Радхарани — высочайшей преданности. Без этого настроения Кришна не мог сполна насладиться Собой. Поэтому Его называют скрытым, чханна, Аватаром. Этот стих из «Шримад-Бхагаватам» называет Господа Триюга: Тем, Кто приходит в три эпохи. Это потому, что Его Аватар в Кали-югу не указан открыто.

Однако в другом месте «Шримад-Бхагаватам» объясняет скрытого Аватара Господа:

кр̣ш̣н̣а-варн̣ам̇ твиш̣а̄кр̣ш̣н̣ам̇ са̄н̇гопа̄н̇га̄стра-па̄рш̣адам
йаджн̃аих̣ сан̇кӣртана-пра̄йаир йаджанти хи су-медхасах̣

(«Шримад-Бхагаватам», 11.5.32)

«Господь будет всегда петь Имя Кришна и Его облик будет золотым. Со Своими спутниками Он будет распространять жертвоприношение санкиртаны для обычных людей».

Так писания доказывают, что Кришна скрытно приходит в Кали-югу, чтобы раздавать Себя.

Шрила Рупа Госвами также написал:

анарпита-чарӣм̇ чира̄т карун̣айа̄ватӣрн̣ах̣ калау
самарпайитум уннатоджджвала-раса̄м̇ сва-бхакти-ш́рийам
харих̣ пурат̣а-сундара-дйути-кадамба-сандӣпитах̣
сада̄ хр̣дайа-кандаре спхурату вах̣ ш́ачӣ-нанданах̣

(«Шри Чайтанья-чаритамрита», Ади-лила, 1.4)

«Сам Хари, в сияющем золотом облике, опьяненный собственным Именем, раздает всем настроение исключительно превосходной преданности, мадхура-расы. Он раздает его любому, кто того пожелает. Пусть этот Господь, Шри Шачи-нандан, явит Себя в вашем сердце».

Рупа Госвами Прабху написал эту шлоку как благословение читателям.

Кришнадас Кавирадж Госвами — это чханна-вьяса-аватар, а Вриндаван Дас Тхакур — это вьякта-вьяса-аватар. Это чувство пришло ко мне, и тогда я написал свою пранама-мантру для них. Услышав этот стих, все вайшнавы, владеющие санскритом, высоко ее оценили и благословили меня. Это очень хорошо для нашего общества. Но вся заслуга принадлежит преданным. Необходимо обрести милость преданных Махапрабху, тогда можно понять божественный облик Махапрабху и Его дар. По милости преданных я сам вдохновлен, и тогда я вдохновляю других. Все сокровища принадлежат преданным, у меня нет своих сокровищ.

Перевод с английского оригинала,
опубликованного Шрипадом Бхакти Камалом Тьяги Махараджем

Переводчик: Ашутош Кришна Дас

 


English  

Vyasa Avatar

In honour of the appearance day of Srila Vrindavan Das Thakur today, we are presenting the pranam mantra Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj composed for him, as well as a lecture in which Srila Govinda Maharaj explains the mantra’s meaning.

 

Temple of Love and Affection, Verse 28

dāsa-vṛndāvanaṁ vande kṛṣṇa-dāsa-prabhuṁ tathā
chhannāvatāra-chaitanya-līlā-vistāra-kāriṇau
dvau nityānandapādābja-karuṇāreṇu-bhuṣitau
vyakta-chchhannau budhāchintyau vāvande vyāsa-rūpiṇau

“I offer my obeisance unto Śrīla Vṛndāvan Dās Ṭhākur and Śrīla Kṛṣṇa Dās Kavirāj Goswāmī Prabhu. They are the expounders of the Pastimes of the hidden Avatār, Śrī Chaitanya, and they are adorned with ‘mercy-pollen’ from Nityānanda Prabhu’s lotus feet. I offer my obeisance unto these two forms of Vyāsdev, one of whom is manifest and one of whom is hidden; one of whom is intelligible and one of whom is inconceivable.”

 

Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj

When I wrote an introduction to Sri Chaitanya-bhagavat I thought, “Both Krishna Das Kaviraj Goswami and Vrindavan Das Thakur are Vedavyas but one is vyakta, manifest, and the other is avyakta, or gudha, confidential. Krishna Das Kaviraj Goswami is the vyas of Mahaprabhu’s gudha-lila; he revealed Chaitanya Mahaprabhu’s hidden Pastimes. Vrindavan Das Thakur described Mahaprabhu’s Pastimes in Nabadwip and Jagannath Kshetra; these are His vyakta-lila, public Pastimes.”

Thinking in this way, I composed a pranam mantra for Vrindavan Das Thakur and Kaviraj Goswami. That mantra is my heart’s expression and I am so satisfied with it. It has been revealed by the mercy of Vrindavan Das Thakur and Krishna Das Kaviraj Goswami. They are so merciful to us.

dāsa-vṛndāvanaṁ vande kṛṣṇa-dāsa-prabhuṁ tathā
chhannāvatāra-chaitanya-līlā-vistāra-kāriṇau
dvau nityānandapādābja-karuṇāreṇu-bhuṣitau
vyakta-chchhannau budhāchintyau vāvande vyāsa-rūpiṇau

When I composed this verse I realised that Vrindavan Das Thakur is the first Vedavyas for Chaitanya-lila but that Chaitanya-lila has two forms, a manifest form and a chhanna, hidden, form. In Srimad Bhagavatam where there is a reference to the Lord’s Avatar in Kali-yuga, the word chhanna is used.

itthaṁ nṛ-tiryag-ṛṣi-deva-jhaṣāvatārair
lokān vibhāvayasi haṁsi jagat pratīpān
dharmaṁ mahā-puruṣa pāsi yugānuvṛttaṁ
chhannaḥ kalau yad abhavas tri-yugo ’tha sa tvam

(Srimad Bhagavatam: 7.9.38)

In the Kali-yuga Lord Krishna manifested in a chhanna, hidden, form and tasted Radharani’s supreme mood of devotion. Without that mood, Krishna could not taste Himself fully. For this reason He is called the hidden, chhanna, Avatar. The Lord is called Triyuga is this verse from Srimad Bhagavatam: He who appears in three ages. This is because His Avatar in Kali-yuga is not openly indicated.

Elsewhere in Srimad Bhagavatam, however, there is an explanation of the Lord’s hidden Avatar.

kṛṣṇa-varṇaṁ tviṣākṛṣṇaṁ sāṅgopāṅgāstra-pārṣadam
yajñaiḥ saṅkīrtana-prāyair yajanti hi su-medhasaḥ

(Srimad Bhagavatam: 11.5.32)

“The Lord will always chant the Name ‘Krishna’ and His form will be golden. With His associates, He will propagate the sacrifice of sankirtan to the people in general.”

In this way it is proved in the Scriptures that Krishna appears in the Kali-yuga in a hidden form to distribute Himself.

Srila Rupa Goswami also wrote,

anarpita-charīṁ chirāt karuṇayāvatīrṇaḥ kalau
samarpayitum unnatojjvala-rasāṁ sva-bhakti-śriyam
hariḥ puraṭa-sundara-dyuti-kadamba-sandīpitaḥ
sadā hṛdaya-kandare sphuratu vaḥ śachī-nandanaḥ

(Sri Chaitanya-charitamrita: Adi-lila, 1.4)

“Hari Himself, in a effulgent golden form, is intoxicated with His own Name and distributing to the masses the super-excellent devotional mood, madhura-rasa. He is distributing it to whoever desires it. May that Lord, Sri Sachi Nandan, reveal Himself in your heart.”

Rupa Goswami Prabhu composed this shloka as a blessing to his readers.

Krishna Das Kaviraj Goswami is the chhanna-vyas-avatar and Vrindavan Das Thakur is the vyakta-vyas-avatar. This feeling came to me and then I composed my pranam mantra for them. After hearing this verse all the Vaishnavas who are qualified in Sanskrit praised it greatly and blessed me. This is very good for our society. All credit goes to the devotees though. It is necessary to get Mahaprabhu’s devotees’ mercy, then one will understand Mahaprabhu’s divine form and gift. By the devotees’ mercy I am inspired and then I give inspiration to others. Everything is the wealth of the devotees, nothing is my personal wealth.

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования