«День явления Шримати Радхарани» (часть 5). Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 19 сентября 2007 года. Лахта, Санкт-Петербург | “Appearance Day of Srimati Radharani” (part 5). Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 19 September 2007. Lakhta, Saint Petersburg



скачать (формат MP3, 5.49M)

Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj

Appearance Day of Śrīmati Rādhārāṇī
(part 5) 

(September, 19, 2007, Saint Petersburg, Lakhta)

 

The whole powerful play with power supreme Radharani that is internally going on in Goloka Vrindavan—that description giving Kaviraj Goswami very similarly. But full pleasant way in Chaitanya-charitamrita second canto and second part. Charitamrita first part, second part and third part. Second part, eight chapter: Ramananda Rai-samvad there are full fledged-theism of Krishna consciousness expose and what is the position of Krishna, what is the position of Radharani there. He is giving fully to us.

From step to step the varnashrama

varṇāśramācāra-vatā
puruṣeṇa paraḥ pumān
[1]

started from that point, and varnashrama-dharma then bhakti-dharma etc. and finely the supremely giving that Krishna-seva with associates of Radharani. That is supreme expression, conversed with Ramananda Rai.

Radha-Krishna’s pastimes it is not ordinary human activity or interaction. It is called lila what is not materially connected but spiritually and transcendently playful pastimes of Lord. Supremely told,

hlādinīra sāra ‘prema’, prema-sāra ‘bhāva’
bhāvera parama-kāṣṭhā, nāma—‘mahā-bhāva’

mahābhāva-svarūpā śrī-rādhā-ṭhākurāṇī
sarva-guṇa-khani kṛṣṇa-kāntā-śiromaṇi
[2]

all quality and qualification, and all the wealth of service in a hand who is dealing direct for the service to Lord Krishna with higher associates: Lalita, Vishakha, Chitra, Champakalatika, Tungavidya, Indulekha, Sudevi, Rangadevi, and others the so many manjaries: Rupa Manjari, Labanga Manjari, Ananga Manjari, Rati Manjari etc. So many associates of Radharani. With them Radharani’s serving Shri Krishna directly and everyone giving their service to the sakhis and manjaries. This way Radha-Krishna’s pastimes going on.

Very beautiful and very sweet one shloka we know about Radharani. It is Krishnadas Kaviraj Goswami giving some explanation of that shlokashloka in Sanskrit. Devī kṛṣṇa-mayī proktā rādhikā para-devatā. That Radharani’s name and particularly of name of Radharani have some special quality and beauty.

devī kṛṣṇa-mayī proktā
rādhikā para-devatā
sarva-lakṣmī-mayī sarva-
kāntiḥ sammohinī parā
[3]

We use as a servitor of group of Radharani. Our future is the servitor class. We use that all name connected with Radharani as lady’s and connected with Krishna as gen’s and giving that name Didi—Devi Dasi and Deva Dasa.

In Charitamrita that explanation given every word explanation:

‘devī’ kahi dyotamānā, paramā sundarī
kimvā, kṛṣṇa-pūjā-krīḍāra vasati nagarī

kṛṣṇa-mayī—kṛṣṇa yāra bhitare bāhire
yāṅhā yāṅhā netra paḍe tāṅhā kṛṣṇa sphure
[4]

devi krishnamoyi puje radhika shadvayi
shadvendriya kore krishnera radvan
[not recognized shloka]

She is Radhika «shadvendriya kore krishnera radvan” and para-devata. All the administration supremely within Her own hand and She is distributing that service world everything. Like that. Krishnadas Kaviraj Goswami. This “‘devī’ kahi dyotamānā”—this word is many miracle, miracously he taken out from Sanskrit word. “Kimvā, kṛṣṇa-pūjā-krīḍāra vasati nagarī”—where is play of Krishna with every part of the existence, existence form of Radharani. She is Devi, “pūjā-krīḍāra vasati nagarī”—Krishna is fully satisfied with madhura-rasa-lila with Radharani. That is Devi. This way we not conceived in Sanskrit, but Krishnadas Kaviraj Goswami “div dato kriraya” he told that is expose by Krishnadas Kaviraj Goswami—“div dato kriraya”—it’s not was Devi, we are telling that Devi word like beautiful heaven Goddess—that we are thinking Devi. But it is not our idea. Krishna satisfied with full existence of full form of Radharani. Like this “pūjā-krīḍāra vasati nagarī”.

That Radharani’s today is Appearance Day and we are together in this place where is Radha-Madhav Himself manifested here.

(to the first part)

Captured by Gauri Devi Dasi
Edited by Nilambari Devi Dasi, Tradish Das

 

 

Ш́рӣла Бхакти Сундар Говинда Дев-Госва̄мӣ Маха̄ра̄дж 

День явления Ш́рӣмати Ра̄дха̄ра̄н̣ӣ
(часть 5)

(19 сентября 2007 года, Лахта, Санкт-Петербург)

 

Вся могущественная игра с высшей энергией, Радхарани, вечно происходит на Голоке Вриндаване — это описание дает Кавирадж Госвами, очень кратко, но совершенно сладостным образом в «Чайтанья-чаритамрите» во второй песни и второй части [в Мадхья-лиле]. «Чайтанья-чаритамриту» составляют три части [Ади-лила, Мадхья-лила и Антья-лила]. Во второй части, восьмой главе, [так называемой] Рамананда-самваде, явлен полноразвитый теизм сознания Кришны, а также каково положение Кришны и каково положение Радхарани. Все это он дал нам сполна.

Шаг за шагом:

варн̣а̄ш́рама̄ча̄ра-вата̄
пуруш̣ен̣а парах̣ пума̄н[5]

начиная с этой точки, варнашрама-дхармы, затем — бхакти-дхарма и т. д. и, наконец, он дает высочайшее, Кришна-севу со спутниками Радхарани. Таково высшее выражение, имевшее место в разговоре с Раманандой Раем.

Игры Радхи-Кришны — не обычная человеческая деятельность или общение. Это называется лилой — не связанными ни с чем материальным, но духовно и трансцендентно веселыми играми Господа.

Свыше сказано:

хла̄динӣра са̄ра ‘према’, према-са̄ра ‘бха̄ва’
бха̄вера парама-ка̄ш̣т̣ха̄, на̄ма — ‘маха̄-бха̄ва’

маха̄бха̄ва-сварӯпа̄ ш́рӣ-ра̄дха̄-т̣ха̄кура̄н̣ӣ
сарва-гун̣а-кхани кр̣ш̣н̣а-ка̄нта̄-ш́ироман̣и[6]
 

все качества и достоинства и все богатство служения в руке, которая напрямую совершает служение Господу Кришне вместе с высочайшими спутниками: Лалитой, Вишакхой, Читрой, Чампакалатикой, Тунгавидьей, Индулекхой, Судеви, Рангадеви и множеством других манджари: Рупой Манджари, Лавангой Манджари, Анангой Манджари, Рати Манджари и другими. У Радхарани столь много спутниц, с ними Она непосредственно служит Шри Кришне, и каждый передает свое служение через сакхи и манджари. Так происходят игры Радхи-Кришны.

Мы знаем одну очень красивую и очень сладостную шлоку, посвященную Радхарани. Кришнадас Кавирадж Госвами дает некоторое объяснение этой шлоки на санскрите: девӣ кр̣ш̣н̣а-майӣ прокта̄ ра̄дхика̄ пара-девата̄. Это имена Радхарани, и особенность имен Радхарани в том, что они несут в себе определенные особые качества и красоту.

девӣ кр̣ш̣н̣а-майӣ прокта̄
ра̄дхика̄ пара-девата̄
сарва-лакш̣мӣ-майӣ сарва-
ка̄нтих̣ саммохинӣ рага̄[7]

Мы используем их, будучи слугами группы Радхарани, нашего будущего класса слуг. Мы используем все эти имена, связанные с Радхарани, для женщин, и связанные с Кришной — для мужчин. И добавляем к этим именам Диди — Деви Даси и Дева Дас.

В «Чайтанья-чаритамрите» дается такое объяснение, толкование каждому слову:

‘девӣ’ кахи дйотама̄на̄, парама̄ сундарӣ
кимва̄, кр̣ш̣н̣а-пӯджа̄-крӣд̣а̄ра васати нагарӣ

кр̣ш̣н̣а-майӣ — кр̣ш̣н̣а йа̄ра бхитаре ба̄хире
йа̄н̇ха̄ йа̄н̇ха̄ нетра пад̣е та̄н̇ха̄ кр̣ш̣н̣а спхуре[8]

devi krishnamoyi puje radhika shadvayi
shadvendriya kore krishnera radvan [нераспознанная шлока]

Она — Радхика: шадвендрийа коре кришнера радван и пара-девата. Вся высочайшая власть в Ее руках, и Она раздает служение по всему миру. Подобным образом. Кришнадас Кавирадж Госвами взял эти совершенно чудесные слова «‘девӣ’ кахи дйотама̄на̄» из санскрита. Кимва̄, кр̣ш̣н̣а-пӯджа̄-крӣд̣а̄ра васати нагарӣ — там, где игра Кришны, в каждой части пребывает форма Радхарани. Она — Деви: пӯджа̄-крӣд̣а̄ра васати нагарӣ — Кришна полностью удовлетворен мадхура-раса-лилой с Радхарани. Она Деви. Мы не видели такого смысла в санскрите, но Кришнадас Кавирадж Госвами явил своими словами «див дато крирайа» — это не то слово «деви», под которым мы подразумеваем прекрасную небесную богиню. Это не наша идея. Кришна удовлетворен полным пребыванием, полной формой Радхарани. Таким образом: пӯджа̄-крӣд̣а̄ра васати нагарӣ.

Сегодня день явления этой Радхарани, и мы собрались вместе в этом месте, где явили себя Сами Радха-Мадхава.

(перейти к первой части)

транскрипцию выполнила: Гаури Деви Даси
переводчик: Ниламбари Деви Даси
редактор: Традиш Дас



[1] “The Supreme Personality of Godhead, Lord Viṣṇu, is worshiped by the proper execution of prescribed duties in the system of varṇa and āśrama” (Śrī Caitanya-caritāmṛta, Madhya-līlā, 8.58).

[2] “The product of the hlādinī-śakti is love of Godhead, which has two divisions—namely, pure love of Godhead and adulterated love of Godhead. Only when the hlādinī-śakti emanates from Śrī Kṛṣṇa and is bestowed upon the living being to attract Him does the living being become a pure lover of God. But when the same hlādinī-śakti is adulterated by the external, material energy and emanates from the living being, it does not attract Kṛṣṇa; on the contrary, the living being becomes attracted by the glamor of the material energy. At that time instead of becoming mad with love of Godhead, the living being becomes mad after material sense enjoyment, and because of his association with the qualitative modes of material nature, he is captivated by its interactions of distressful, unhappy feelings. The unadulterated action of the hlādinī-śakti is displayed in the dealings of the damsels of Vraja and Śrīmatī Rādhārāṇī, who is the topmost participant in that transcendental group. The essence of the hlādinī-śakti is love of Godhead, the essence of love of Godhead is bhāva, or transcendental sentiment, and the highest pitch of that bhāva is called mahābhāva. Śrīmatī Rādhārāṇī is the personified embodiment of these three aspects of transcendental consciousness. She is therefore the highest principle in love of Godhead and is the supreme lovable object of Śrī Kṛṣṇa” (Śrī Caitanya-caritāmṛta, Adi-līlā, 4.68,69).

[3] “The transcendental goddess Śrīmatī Rādhārāṇī is the direct counterpart of Lord Śrī Kṛṣṇa. She is the central figure for all the goddesses of fortune. She possesses all the attractiveness to attract the all-attractive Personality of Godhead. She is the primeval internal potency of the Lord” (Śrī Caitanya-caritāmṛta, Adi-līlā, 4.83).

[4] “‘Devī’ means ‘resplendent and most beautiful.’ Or else it means ‘the lovely abode of the worship and love sports of Lord Kṛṣṇa.’ ‘Kṛṣṇa-mayī’ means ‘one whose within and without are Lord Kṛṣṇa.’ She sees Lord Kṛṣṇa wherever She casts Her glance” (Śrī Caitanya-caritāmṛta, Adi-līlā, 4.84,85).

[5] «Высшей Личности Бога, Господу Вишну, поклоняются должным исполнением предписанных обязанностей в системе варн и ашрамов» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 8.58).

[6] «Суть энергии хладини — это любовь к Богу, а суть любви к Богу — духовная эмоция [бхава], наивысшим выражением которой является махабхава. Шри Радха Тхакурани — олицетворение махабхавы. Она — кладезь всех добродетелей, самый драгоценный камень в венце возлюбленных Господа Кришны» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Ади-лила, 4.68,69).

[7] «Трансцендентная богиня Шримати Радхарани — вечная спутница Господа Шри Кришны, неотличная от Него Самого. Она — главная среди богинь процветания. Все в Ней привлекает всепривлекающего Господа, Личность Бога. Она — предвечная внутренняя энергия Господа» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Ади-лила, 4.83).

[8] «“Деви” значит “блистательная и самая прекрасная”. Это слово также может означать “чудесная обитель поклонения и любовных игр Господа Кришны”. “Кришна-майи” означает “Та, для которой Кришна внутри и вне всего”. Куда она ни бросит взгляд, Она повсюду видит Господа Кришну» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Ади-лила, 4.84,85).

 



←  Садху Прия Прабху. 9 сентября 2011 года. Лахта, Санкт-Петербург ·• Архив новостей •· "Откровение Джокера": продолжение блога Шрилы Авадхута Махараджа  →

Get the Flash Player to see this player.
скачать (формат MP3, 5.8 МБ)

Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj

Appearance Day of Śrīmati Rādhārāṇī
(part 5) 

(September, 19, 2007, Saint Petersburg, Lakhta)

 

The whole powerful play with power supreme Radharani that is internally going on in Goloka Vrindavan—that description giving Kaviraj Goswami very similarly. But full pleasant way in Chaitanya-charitamrita second canto and second part. Charitamrita first part, second part and third part. Second part, eight chapter: Ramananda Rai-samvad there are full fledged-theism of Krishna consciousness expose and what is the position of Krishna, what is the position of Radharani there. He is giving fully to us.

From step to step the varnashrama

varṇāśramācāra-vatā
puruṣeṇa paraḥ pumān
[1]

started from that point, and varnashrama-dharma then bhakti-dharma etc. and finely the supremely giving that Krishna-seva with associates of Radharani. That is supreme expression, conversed with Ramananda Rai.

Radha-Krishna’s pastimes it is not ordinary human activity or interaction. It is called lila what is not materially connected but spiritually and transcendently playful pastimes of Lord. Supremely told,

hlādinīra sāra ‘prema’, prema-sāra ‘bhāva’
bhāvera parama-kāṣṭhā, nāma—‘mahā-bhāva’

mahābhāva-svarūpā śrī-rādhā-ṭhākurāṇī
sarva-guṇa-khani kṛṣṇa-kāntā-śiromaṇi
[2]

all quality and qualification, and all the wealth of service in a hand who is dealing direct for the service to Lord Krishna with higher associates: Lalita, Vishakha, Chitra, Champakalatika, Tungavidya, Indulekha, Sudevi, Rangadevi, and others the so many manjaries: Rupa Manjari, Labanga Manjari, Ananga Manjari, Rati Manjari etc. So many associates of Radharani. With them Radharani’s serving Shri Krishna directly and everyone giving their service to the sakhis and manjaries. This way Radha-Krishna’s pastimes going on.

Very beautiful and very sweet one shloka we know about Radharani. It is Krishnadas Kaviraj Goswami giving some explanation of that shlokashloka in Sanskrit. Devī kṛṣṇa-mayī proktā rādhikā para-devatā. That Radharani’s name and particularly of name of Radharani have some special quality and beauty.

devī kṛṣṇa-mayī proktā
rādhikā para-devatā
sarva-lakṣmī-mayī sarva-
kāntiḥ sammohinī parā
[3]

We use as a servitor of group of Radharani. Our future is the servitor class. We use that all name connected with Radharani as lady’s and connected with Krishna as gen’s and giving that name Didi—Devi Dasi and Deva Dasa.

In Charitamrita that explanation given every word explanation:

‘devī’ kahi dyotamānā, paramā sundarī
kimvā, kṛṣṇa-pūjā-krīḍāra vasati nagarī

kṛṣṇa-mayī—kṛṣṇa yāra bhitare bāhire
yāṅhā yāṅhā netra paḍe tāṅhā kṛṣṇa sphure
[4]

devi krishnamoyi puje radhika shadvayi
shadvendriya kore krishnera radvan
[not recognized shloka]

She is Radhika «shadvendriya kore krishnera radvan” and para-devata. All the administration supremely within Her own hand and She is distributing that service world everything. Like that. Krishnadas Kaviraj Goswami. This “‘devī’ kahi dyotamānā”—this word is many miracle, miracously he taken out from Sanskrit word. “Kimvā, kṛṣṇa-pūjā-krīḍāra vasati nagarī”—where is play of Krishna with every part of the existence, existence form of Radharani. She is Devi, “pūjā-krīḍāra vasati nagarī”—Krishna is fully satisfied with madhura-rasa-lila with Radharani. That is Devi. This way we not conceived in Sanskrit, but Krishnadas Kaviraj Goswami “div dato kriraya” he told that is expose by Krishnadas Kaviraj Goswami—“div dato kriraya”—it’s not was Devi, we are telling that Devi word like beautiful heaven Goddess—that we are thinking Devi. But it is not our idea. Krishna satisfied with full existence of full form of Radharani. Like this “pūjā-krīḍāra vasati nagarī”.

That Radharani’s today is Appearance Day and we are together in this place where is Radha-Madhav Himself manifested here.

(to the first part)

Captured by Gauri Devi Dasi
Edited by Nilambari Devi Dasi, Tradish Das

 

 

Ш́рӣла Бхакти Сундар Говинда Дев-Госва̄мӣ Маха̄ра̄дж 

День явления Ш́рӣмати Ра̄дха̄ра̄н̣ӣ
(часть 5)

(19 сентября 2007 года, Лахта, Санкт-Петербург)

 

Вся могущественная игра с высшей энергией, Радхарани, вечно происходит на Голоке Вриндаване — это описание дает Кавирадж Госвами, очень кратко, но совершенно сладостным образом в «Чайтанья-чаритамрите» во второй песни и второй части [в Мадхья-лиле]. «Чайтанья-чаритамриту» составляют три части [Ади-лила, Мадхья-лила и Антья-лила]. Во второй части, восьмой главе, [так называемой] Рамананда-самваде, явлен полноразвитый теизм сознания Кришны, а также каково положение Кришны и каково положение Радхарани. Все это он дал нам сполна.

Шаг за шагом:

варн̣а̄ш́рама̄ча̄ра-вата̄
пуруш̣ен̣а парах̣ пума̄н[5]

начиная с этой точки, варнашрама-дхармы, затем — бхакти-дхарма и т. д. и, наконец, он дает высочайшее, Кришна-севу со спутниками Радхарани. Таково высшее выражение, имевшее место в разговоре с Раманандой Раем.

Игры Радхи-Кришны — не обычная человеческая деятельность или общение. Это называется лилой — не связанными ни с чем материальным, но духовно и трансцендентно веселыми играми Господа.

Свыше сказано:

хла̄динӣра са̄ра ‘према’, према-са̄ра ‘бха̄ва’
бха̄вера парама-ка̄ш̣т̣ха̄, на̄ма — ‘маха̄-бха̄ва’

маха̄бха̄ва-сварӯпа̄ ш́рӣ-ра̄дха̄-т̣ха̄кура̄н̣ӣ
сарва-гун̣а-кхани кр̣ш̣н̣а-ка̄нта̄-ш́ироман̣и[6]
 

все качества и достоинства и все богатство служения в руке, которая напрямую совершает служение Господу Кришне вместе с высочайшими спутниками: Лалитой, Вишакхой, Читрой, Чампакалатикой, Тунгавидьей, Индулекхой, Судеви, Рангадеви и множеством других манджари: Рупой Манджари, Лавангой Манджари, Анангой Манджари, Рати Манджари и другими. У Радхарани столь много спутниц, с ними Она непосредственно служит Шри Кришне, и каждый передает свое служение через сакхи и манджари. Так происходят игры Радхи-Кришны.

Мы знаем одну очень красивую и очень сладостную шлоку, посвященную Радхарани. Кришнадас Кавирадж Госвами дает некоторое объяснение этой шлоки на санскрите: девӣ кр̣ш̣н̣а-майӣ прокта̄ ра̄дхика̄ пара-девата̄. Это имена Радхарани, и особенность имен Радхарани в том, что они несут в себе определенные особые качества и красоту.

девӣ кр̣ш̣н̣а-майӣ прокта̄
ра̄дхика̄ пара-девата̄
сарва-лакш̣мӣ-майӣ сарва-
ка̄нтих̣ саммохинӣ рага̄[7]

Мы используем их, будучи слугами группы Радхарани, нашего будущего класса слуг. Мы используем все эти имена, связанные с Радхарани, для женщин, и связанные с Кришной — для мужчин. И добавляем к этим именам Диди — Деви Даси и Дева Дас.

В «Чайтанья-чаритамрите» дается такое объяснение, толкование каждому слову:

‘девӣ’ кахи дйотама̄на̄, парама̄ сундарӣ
кимва̄, кр̣ш̣н̣а-пӯджа̄-крӣд̣а̄ра васати нагарӣ

кр̣ш̣н̣а-майӣ — кр̣ш̣н̣а йа̄ра бхитаре ба̄хире
йа̄н̇ха̄ йа̄н̇ха̄ нетра пад̣е та̄н̇ха̄ кр̣ш̣н̣а спхуре[8]

devi krishnamoyi puje radhika shadvayi
shadvendriya kore krishnera radvan [нераспознанная шлока]

Она — Радхика: шадвендрийа коре кришнера радван и пара-девата. Вся высочайшая власть в Ее руках, и Она раздает служение по всему миру. Подобным образом. Кришнадас Кавирадж Госвами взял эти совершенно чудесные слова «‘девӣ’ кахи дйотама̄на̄» из санскрита. Кимва̄, кр̣ш̣н̣а-пӯджа̄-крӣд̣а̄ра васати нагарӣ — там, где игра Кришны, в каждой части пребывает форма Радхарани. Она — Деви: пӯджа̄-крӣд̣а̄ра васати нагарӣ — Кришна полностью удовлетворен мадхура-раса-лилой с Радхарани. Она Деви. Мы не видели такого смысла в санскрите, но Кришнадас Кавирадж Госвами явил своими словами «див дато крирайа» — это не то слово «деви», под которым мы подразумеваем прекрасную небесную богиню. Это не наша идея. Кришна удовлетворен полным пребыванием, полной формой Радхарани. Таким образом: пӯджа̄-крӣд̣а̄ра васати нагарӣ.

Сегодня день явления этой Радхарани, и мы собрались вместе в этом месте, где явили себя Сами Радха-Мадхава.

(перейти к первой части)

транскрипцию выполнила: Гаури Деви Даси
переводчик: Ниламбари Деви Даси
редактор: Традиш Дас



[1] “The Supreme Personality of Godhead, Lord Viṣṇu, is worshiped by the proper execution of prescribed duties in the system of varṇa and āśrama” (Śrī Caitanya-caritāmṛta, Madhya-līlā, 8.58).

[2] “The product of the hlādinī-śakti is love of Godhead, which has two divisions—namely, pure love of Godhead and adulterated love of Godhead. Only when the hlādinī-śakti emanates from Śrī Kṛṣṇa and is bestowed upon the living being to attract Him does the living being become a pure lover of God. But when the same hlādinī-śakti is adulterated by the external, material energy and emanates from the living being, it does not attract Kṛṣṇa; on the contrary, the living being becomes attracted by the glamor of the material energy. At that time instead of becoming mad with love of Godhead, the living being becomes mad after material sense enjoyment, and because of his association with the qualitative modes of material nature, he is captivated by its interactions of distressful, unhappy feelings. The unadulterated action of the hlādinī-śakti is displayed in the dealings of the damsels of Vraja and Śrīmatī Rādhārāṇī, who is the topmost participant in that transcendental group. The essence of the hlādinī-śakti is love of Godhead, the essence of love of Godhead is bhāva, or transcendental sentiment, and the highest pitch of that bhāva is called mahābhāva. Śrīmatī Rādhārāṇī is the personified embodiment of these three aspects of transcendental consciousness. She is therefore the highest principle in love of Godhead and is the supreme lovable object of Śrī Kṛṣṇa” (Śrī Caitanya-caritāmṛta, Adi-līlā, 4.68,69).

[3] “The transcendental goddess Śrīmatī Rādhārāṇī is the direct counterpart of Lord Śrī Kṛṣṇa. She is the central figure for all the goddesses of fortune. She possesses all the attractiveness to attract the all-attractive Personality of Godhead. She is the primeval internal potency of the Lord” (Śrī Caitanya-caritāmṛta, Adi-līlā, 4.83).

[4] “‘Devī’ means ‘resplendent and most beautiful.’ Or else it means ‘the lovely abode of the worship and love sports of Lord Kṛṣṇa.’ ‘Kṛṣṇa-mayī’ means ‘one whose within and without are Lord Kṛṣṇa.’ She sees Lord Kṛṣṇa wherever She casts Her glance” (Śrī Caitanya-caritāmṛta, Adi-līlā, 4.84,85).

[5] «Высшей Личности Бога, Господу Вишну, поклоняются должным исполнением предписанных обязанностей в системе варн и ашрамов» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 8.58).

[6] «Суть энергии хладини — это любовь к Богу, а суть любви к Богу — духовная эмоция [бхава], наивысшим выражением которой является махабхава. Шри Радха Тхакурани — олицетворение махабхавы. Она — кладезь всех добродетелей, самый драгоценный камень в венце возлюбленных Господа Кришны» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Ади-лила, 4.68,69).

[7] «Трансцендентная богиня Шримати Радхарани — вечная спутница Господа Шри Кришны, неотличная от Него Самого. Она — главная среди богинь процветания. Все в Ней привлекает всепривлекающего Господа, Личность Бога. Она — предвечная внутренняя энергия Господа» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Ади-лила, 4.83).

[8] «“Деви” значит “блистательная и самая прекрасная”. Это слово также может означать “чудесная обитель поклонения и любовных игр Господа Кришны”. “Кришна-майи” означает “Та, для которой Кришна внутри и вне всего”. Куда она ни бросит взгляд, Она повсюду видит Господа Кришну» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Ади-лила, 4.84,85).

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования