«Санньяса Махапрабху» (часть 3). Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 12 января 2008 года. Лахта, Санкт-Петербург | “Mahaprabhu’s Sannyasa” (part 3). Srila B. S. Goswami Maharaj. January 12, 2008. Lakhta, Saint Petersburg



скачать (формат MP3, 4.21M)

Srila Bhakti Sudhir Goswami Maharaj

Mahaprabhu’s Sannyasa
(part 3)

(January 12, 2008. Lakhta, Saint Petersburg)

 

#00:00:07#

He went off madly in the search for Shri Krishna.

kāhāṅ kṛṣṇa prāṇa-nātha muralī-vadana
kāhāṅ karoṅ kāhāṅ pāṅ vrajendra-nandana
1

He said, “Where is Krishna, where can I find Krishna, the Lord of My heart?” So He went, madly running towards Vrindavan. But Guru Maharaj said, like in with a mentality of a child, He was so deep and ecstasy and spiritual trancedly, that He was very childlike. Those four devotees, Nityananda Prabhu, Chandrashekhar, Mukunda and Jagadananda, they were trying to follow Him and they would lose track of Him.

And then they would hear Him crying piteously the Name of Krishna and expressing separation from Krishna. In His divine madness He saw everything as a source of remembrance of Krishna. Its an inversion of our situation. Here everything makes us forgetfulness of Krishna and takes us away; for Him everything, however remote is cause of remembrance. Hills are taken as Govardhan, rivers as Jamuna. And as He went on at one place, if there were some cowherd-boys, herding their cows and dressed as cowherds, and seeing them He is starting, “Oh, Haribol, Haribol!” And they’re like, “Haribol, Haribol!” And He thought, “I’m in Vrindavan, there are cowherd boys, cows, Haribol,”—He was very happy.

#00:03:17#

What He didn’t know is [that] Nityananda Prabhu, would met with those cowherd-boys little before and said, “When this sannyasi comes and ask you, ‘How to go to Vrindavan?’—point this direction.” So they sent Him to the river and He thought, “Oh, it’s the Jamuna!” He saying, “Chidananda bhano (?),”—He started offering prayers to Jamuna and He saw this Nityananda Prabhu as the sannyasi and said, “Oh, Shripad, where is the Vrindavan path?” He said, “Just over on this side, just come this way.” And then as He went He was surprised to see, there is Advaita Acharya. “Advaita, how did you know, I was in Vrindavan?” And Advaita Acharya said, “Is this some kind of a joke? Wherever You are that is Vrindavan. So You say, how do I know You’re in Vrindavan? You’re must be teasing Me.”

Just as when Bharati gave His name, said, “Normally the names are Tirtha, Ashram, Parvat, Aranya, Bharati, Sagar, Bon, Saraswati, Puri, Ashram,”—but he didn’t give anyone of these names. He said, “Beacause You’ve descended in this world to distribute Krishna consciousness to everyone, then Your name must be Krishna Chaitanya.”

#00:05:55#

And Shrinivas Acharya’s father, who was a classmate, he’d heard about the sannyas, and he was there at the time, the name was given. And when he heard Keshava Bharati said, “Your name shall be Shri Krishna Chaitanya,” everyone started calling (?), “Shri Krishna Chaitanya ki jay!” But Shrinivas Acharya’s father, he’d went (?), “Chaitanya, Chaitanya, Chaitanya, Chaitanya.” And in a trance he went back to his village, and everyone would say, “What happened in Katva? We heard Nimai Pandit went there to take sannyas.” And he would say, “Chaitanya, Chaitanya.” And he just said, “Chaitanya,”—for the rest of his life. He became known as Chaitanya Das.

#00:07:41#

So when Mahaprabhu realized, He sees Advaita Acharya, gradually He started coming out of His internal condition and realized, “I’ve be duped by Nityananda Prabhu.” And then Advaita explained, he said, “Look, technically speaking this is the Ganga, but it’s told the western side of it is considered Jamuna. Anyway, You’ve been wandering like a madman for three days, and I want to take You to My house and You can take Your meal there.”

(to be continued)

Captured by Nilambari Devi Dasi

 

 

Шрила Бхакти Судхир Госвами Махарадж

Санньяса Махапрабху
(часть 3)

(12 января 2008 года. Лахта, Санкт-Петербург)

 

В безумии бросился Он [Махапрабху] на поиски Шри Кришны.

ка̄ха̄н̇ кр̣ш̣н̣а пра̄н̣а-на̄тха муралӣ-вадана
ка̄ха̄н̇ карон̇ ка̄ха̄н̇ па̄н̇ враджендра-нандана
2

Он говорил: «Где Кришна? Где Мне искать Кришну, Господа Моего сердца?» И Он в безумии пошел, побежал в сторону Вриндавана. Гуру Махарадж говорил, что Он пребывал в состоянии ума, подобном детскому, — Он так глубоко погрузился в экстаз и духовный транс, что был словно ребенок. Те четверо преданных — Нитьянанда Прабху, Чандрашекхар, Мукунда и Джагадананда — пытались следовать за Ним, но потеряли Его след.

Они услышали, как Он жалобно взывал к Имени Кришны и выражал разлуку с Кришной. Он видел во всем источник воспоминаний о Кришне. Это противоположно нашей ситуации. Все здесь заставляет нас забывать о Кришне и уносит нас [прочь от Него]; для Него же все, сколь бы оно ни было отдаленным [от Кришны], порождает воспоминание [о Нем]. Он принимал холмы за Говардхан, реки — за Ямуну. И когда Он пришел в одно место, где были мальчики-пастушки, пасущие своих коров и одетые как пастухи, увидев их, Он начал кричать им: «О, Харибол, Харибол!» И они отвечали: «Харибол! Харибол!» Он думал: «Я во Вриндаване. Вот мальчики-пастушки, коровы, Харибол», — Он был очень счастлив.

Но он не знал, что Нитьянанда Прабху немногим ранее встретился с этими мальчиками-пастушками и сказал [им]: «Когда придет санньяси и спросит вас, как пройти во Вриндаван, укажите в эту сторону». Они отправили Его к реке, и Он решил: «О, это Ямуна!» Произнося: «Чидананда бхано (?)», Он принялся предлагать молитвы Ямуне и, увидев Нитьянанду Прабху в образе санньяси, спросил: «О, Шрипад, в какой стороне Вриндаван?» Тот ответил: «В этой стороне, просто иди в этом направлении». И затем, когда Он направился [туда], то в удивлении увидел Адвайту Ачарью. «Адвайта, как ты узнал, что Я был во Вриндаване?» На что Адвайта Ачарья ответил: «Это что какая-то шутка? Где Ты — там Вриндаван. И Ты спрашиваешь, как Я узнал, что Ты во Вриндаване? Ты, должно быть, дразнишь Меня».

Когда [Кешава] Бхарати давал Ему имя, он сказал: «Обычно [санньяси получают такие] имена[, как] Тиртха, Ашрам, Парват, Аранья, Бхарати, Сагар, Бон, Сарасвати, Пури», — но не дал ни одно из этих имен. Он сказал: «Ты низошел в этот мир, чтобы дать сознание Кришны каждому, поэтому именем Твоим будет Кришна Чайтанья».

Отец Шриниваса Ачарьи, который был школьным товарищем [Махапрабху], услышал о санньясе и был там в то время, когда было дано имя. И когда он услышал, что Кешава Бхарати произнес: «Твоим именем будет Шри Кришна Чайтанья», — все стали [восклицать]: «Шри Кришна Чайтанья ки джай!» Но отец Шриниваса Ачарьи повторял: «Чайтанья, Чайтанья, Чайтанья, Чайтанья». В трансе он отправился назад в свою деревню, и все спрашивали: «Что произошло в Катве? Мы слышали, что Нимай Пандит ушел туда, чтобы принять санньясу». И он отвечал лишь: «Чайтанья, Чайтанья». Всю оставшуюся жизнь он говорил лишь: «Чайтанья, Чайтанья». Он стал известен как Чайтанья Дас.

Итак, когда Махапрабху осознал, что видит Адвайту Ачарью, Он постепенно начал выходить из Своего внутреннего состояния и понимать: «Нитьянанда Прабху надул Меня». И затем Адвайта объяснил: «Смотри, формально это Ганга, но, говорится, что западная ее сторона считается Ямуной. В любом случае, Ты три дня скитался как безумец, и Я хочу привести Тебя в Свой дом, где Ты сможешь поесть».

(продолжение следует)

Переводчики: Ашутош Кришна Дас, Ниламбари Деви Даси
Редактор: Традиш Дас

 

1 In the book first line of this verse looks like “kāhāṅ mora prāṇa-nātha muralī-vadana.” Śrī Caitanya Mahāprabhu used to express His mind in this way: “Where is the Lord of My life, who is playing His flute? What shall I do now? Where should I go to find the son of Mahārāja Nanda?” (Śrī Caitanya Caritāmṛta, Madhya-līlā, 2.15).

2 В книге первая строка выглядит следующим образом: «ка̄ха̄н̇ мора пра̄н̣а-на̄тха муралӣ-вадана». «Шри Чайтанья Махапрабху следующим образом выражал Свои чувства: „Где владыка Моей жизни, играющий на Своей флейте? Что Мне теперь делать? Куда пойти Мне, чтобы найти сына Махараджи Нанды?“» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 2.15).




←  «Санньяса Махапрабху» (часть 2). Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 12 января 2008 года. Лахта, Санкт-Петербург | “Mahaprabhu’s Sannyasa” (part 2). Srila B. S. Goswami Maharaj. January 12, 2008. Lakhta, Saint Petersburg ·• Архив новостей •· «Санньяса Махапрабху» (часть 4). Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 12 января 2008 года. Лахта, Санкт-Петербург | “Mahaprabhu’s Sannyasa” (part 4). Srila B. S. Goswami Maharaj. January 12, 2008. Lakhta, Saint Petersburg  →

Get the Flash Player to see this player.
скачать (формат MP3, 4.4 МБ)

Srila Bhakti Sudhir Goswami Maharaj

Mahaprabhu’s Sannyasa
(part 3)

(January 12, 2008. Lakhta, Saint Petersburg)

 

#00:00:07#

He went off madly in the search for Shri Krishna.

kāhāṅ kṛṣṇa prāṇa-nātha muralī-vadana
kāhāṅ karoṅ kāhāṅ pāṅ vrajendra-nandana
1

He said, “Where is Krishna, where can I find Krishna, the Lord of My heart?” So He went, madly running towards Vrindavan. But Guru Maharaj said, like in with a mentality of a child, He was so deep and ecstasy and spiritual trancedly, that He was very childlike. Those four devotees, Nityananda Prabhu, Chandrashekhar, Mukunda and Jagadananda, they were trying to follow Him and they would lose track of Him.

And then they would hear Him crying piteously the Name of Krishna and expressing separation from Krishna. In His divine madness He saw everything as a source of remembrance of Krishna. Its an inversion of our situation. Here everything makes us forgetfulness of Krishna and takes us away; for Him everything, however remote is cause of remembrance. Hills are taken as Govardhan, rivers as Jamuna. And as He went on at one place, if there were some cowherd-boys, herding their cows and dressed as cowherds, and seeing them He is starting, “Oh, Haribol, Haribol!” And they’re like, “Haribol, Haribol!” And He thought, “I’m in Vrindavan, there are cowherd boys, cows, Haribol,”—He was very happy.

#00:03:17#

What He didn’t know is [that] Nityananda Prabhu, would met with those cowherd-boys little before and said, “When this sannyasi comes and ask you, ‘How to go to Vrindavan?’—point this direction.” So they sent Him to the river and He thought, “Oh, it’s the Jamuna!” He saying, “Chidananda bhano (?),”—He started offering prayers to Jamuna and He saw this Nityananda Prabhu as the sannyasi and said, “Oh, Shripad, where is the Vrindavan path?” He said, “Just over on this side, just come this way.” And then as He went He was surprised to see, there is Advaita Acharya. “Advaita, how did you know, I was in Vrindavan?” And Advaita Acharya said, “Is this some kind of a joke? Wherever You are that is Vrindavan. So You say, how do I know You’re in Vrindavan? You’re must be teasing Me.”

Just as when Bharati gave His name, said, “Normally the names are Tirtha, Ashram, Parvat, Aranya, Bharati, Sagar, Bon, Saraswati, Puri, Ashram,”—but he didn’t give anyone of these names. He said, “Beacause You’ve descended in this world to distribute Krishna consciousness to everyone, then Your name must be Krishna Chaitanya.”

#00:05:55#

And Shrinivas Acharya’s father, who was a classmate, he’d heard about the sannyas, and he was there at the time, the name was given. And when he heard Keshava Bharati said, “Your name shall be Shri Krishna Chaitanya,” everyone started calling (?), “Shri Krishna Chaitanya ki jay!” But Shrinivas Acharya’s father, he’d went (?), “Chaitanya, Chaitanya, Chaitanya, Chaitanya.” And in a trance he went back to his village, and everyone would say, “What happened in Katva? We heard Nimai Pandit went there to take sannyas.” And he would say, “Chaitanya, Chaitanya.” And he just said, “Chaitanya,”—for the rest of his life. He became known as Chaitanya Das.

#00:07:41#

So when Mahaprabhu realized, He sees Advaita Acharya, gradually He started coming out of His internal condition and realized, “I’ve be duped by Nityananda Prabhu.” And then Advaita explained, he said, “Look, technically speaking this is the Ganga, but it’s told the western side of it is considered Jamuna. Anyway, You’ve been wandering like a madman for three days, and I want to take You to My house and You can take Your meal there.”

(to be continued)

Captured by Nilambari Devi Dasi

 

 

Шрила Бхакти Судхир Госвами Махарадж

Санньяса Махапрабху
(часть 3)

(12 января 2008 года. Лахта, Санкт-Петербург)

 

В безумии бросился Он [Махапрабху] на поиски Шри Кришны.

ка̄ха̄н̇ кр̣ш̣н̣а пра̄н̣а-на̄тха муралӣ-вадана
ка̄ха̄н̇ карон̇ ка̄ха̄н̇ па̄н̇ враджендра-нандана
2

Он говорил: «Где Кришна? Где Мне искать Кришну, Господа Моего сердца?» И Он в безумии пошел, побежал в сторону Вриндавана. Гуру Махарадж говорил, что Он пребывал в состоянии ума, подобном детскому, — Он так глубоко погрузился в экстаз и духовный транс, что был словно ребенок. Те четверо преданных — Нитьянанда Прабху, Чандрашекхар, Мукунда и Джагадананда — пытались следовать за Ним, но потеряли Его след.

Они услышали, как Он жалобно взывал к Имени Кришны и выражал разлуку с Кришной. Он видел во всем источник воспоминаний о Кришне. Это противоположно нашей ситуации. Все здесь заставляет нас забывать о Кришне и уносит нас [прочь от Него]; для Него же все, сколь бы оно ни было отдаленным [от Кришны], порождает воспоминание [о Нем]. Он принимал холмы за Говардхан, реки — за Ямуну. И когда Он пришел в одно место, где были мальчики-пастушки, пасущие своих коров и одетые как пастухи, увидев их, Он начал кричать им: «О, Харибол, Харибол!» И они отвечали: «Харибол! Харибол!» Он думал: «Я во Вриндаване. Вот мальчики-пастушки, коровы, Харибол», — Он был очень счастлив.

Но он не знал, что Нитьянанда Прабху немногим ранее встретился с этими мальчиками-пастушками и сказал [им]: «Когда придет санньяси и спросит вас, как пройти во Вриндаван, укажите в эту сторону». Они отправили Его к реке, и Он решил: «О, это Ямуна!» Произнося: «Чидананда бхано (?)», Он принялся предлагать молитвы Ямуне и, увидев Нитьянанду Прабху в образе санньяси, спросил: «О, Шрипад, в какой стороне Вриндаван?» Тот ответил: «В этой стороне, просто иди в этом направлении». И затем, когда Он направился [туда], то в удивлении увидел Адвайту Ачарью. «Адвайта, как ты узнал, что Я был во Вриндаване?» На что Адвайта Ачарья ответил: «Это что какая-то шутка? Где Ты — там Вриндаван. И Ты спрашиваешь, как Я узнал, что Ты во Вриндаване? Ты, должно быть, дразнишь Меня».

Когда [Кешава] Бхарати давал Ему имя, он сказал: «Обычно [санньяси получают такие] имена[, как] Тиртха, Ашрам, Парват, Аранья, Бхарати, Сагар, Бон, Сарасвати, Пури», — но не дал ни одно из этих имен. Он сказал: «Ты низошел в этот мир, чтобы дать сознание Кришны каждому, поэтому именем Твоим будет Кришна Чайтанья».

Отец Шриниваса Ачарьи, который был школьным товарищем [Махапрабху], услышал о санньясе и был там в то время, когда было дано имя. И когда он услышал, что Кешава Бхарати произнес: «Твоим именем будет Шри Кришна Чайтанья», — все стали [восклицать]: «Шри Кришна Чайтанья ки джай!» Но отец Шриниваса Ачарьи повторял: «Чайтанья, Чайтанья, Чайтанья, Чайтанья». В трансе он отправился назад в свою деревню, и все спрашивали: «Что произошло в Катве? Мы слышали, что Нимай Пандит ушел туда, чтобы принять санньясу». И он отвечал лишь: «Чайтанья, Чайтанья». Всю оставшуюся жизнь он говорил лишь: «Чайтанья, Чайтанья». Он стал известен как Чайтанья Дас.

Итак, когда Махапрабху осознал, что видит Адвайту Ачарью, Он постепенно начал выходить из Своего внутреннего состояния и понимать: «Нитьянанда Прабху надул Меня». И затем Адвайта объяснил: «Смотри, формально это Ганга, но, говорится, что западная ее сторона считается Ямуной. В любом случае, Ты три дня скитался как безумец, и Я хочу привести Тебя в Свой дом, где Ты сможешь поесть».

(продолжение следует)

Переводчики: Ашутош Кришна Дас, Ниламбари Деви Даси
Редактор: Традиш Дас

 

1 In the book first line of this verse looks like “kāhāṅ mora prāṇa-nātha muralī-vadana.” Śrī Caitanya Mahāprabhu used to express His mind in this way: “Where is the Lord of My life, who is playing His flute? What shall I do now? Where should I go to find the son of Mahārāja Nanda?” (Śrī Caitanya Caritāmṛta, Madhya-līlā, 2.15).

2 В книге первая строка выглядит следующим образом: «ка̄ха̄н̇ мора пра̄н̣а-на̄тха муралӣ-вадана». «Шри Чайтанья Махапрабху следующим образом выражал Свои чувства: „Где владыка Моей жизни, играющий на Своей флейте? Что Мне теперь делать? Куда пойти Мне, чтобы найти сына Махараджи Нанды?“» («Шри Чайтанья-чаритамрита», Мадхья-лила, 2.15).


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | WIKI | Вьяса-пуджа
Пожертвования